Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:04

@horseware
Ik ben heel blij dat je jouw persoonlijke ervaring met je 22-jarige deelt. *\o/*
Geeft wat steun.

@damian
Ik heb de longeerlijn net zoals jij hem hebt, omdat het paard anders heel erg naar buiten trekt. Ik kan geen ander hoofdstel gebruiken, want madame heeft een poezelig huidje en krijgt heel snel open plekjes (been there). Dit hoofdstel is niet meer het allermooiste, maar het zit goed en veroorzaakt geen wrijving. Misschien moet ik dan maar de teugels eraf halen en er daarna weer aan doen...Beetje gemakzucht van mijn kant misschien... :o

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:09

Tuhan schreef:
@ Starbreeze: Gisteren Flexchair training gehad en mij heel bewust geworden van mijn zitbeenknobbels. Kun jij mij uitleggen wat je bedoeld met vanuit je heup terugleggen? Wanneer doe je dit bijvoorbeeld? Ik zal vanavond eens kijken of er iemand een filmpje kan maken.

Ik heb ook wel eens op de flexchair gezeten, ik zat nagenoeg helemaal in balans :) dus ik ben er niet mee verder gegaan. Het filmpje over 'the outside leg' kun je hier terug zien: http://youtu.be/1UxRlSGJew4

Will zegt dat er eigenlijk maar 3 posities in het zadel zijn, één voor rechtdoor en de andere twee voor linker en rechterbuiging. Ik leg mijn buitenbeen nu heel bewust vanuit de heup terug in wendingen, voltes en zijgangen en mijn paard loopt als vanzelf de buiging in. Ik hoef haast niets meer te doen. Het is ineens heel makkelijk om mn gewicht op de juiste knobbel te zetten en te houden.

ankem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:13

Hoe heb je dat gedaan Starbreeze? Ik vond het zelf nog niet zo gemakkelijk om dit na het bekijken van het filmpje zelf te doen. Heb je misschien tips?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:13

Simpelman schreef:
Een veteraan van bijna 30.

[ Afbeelding ]

Fantastisch hè, ik heb ooit de eer gehad een paar maanden een paard te mogen rijden die door Kottas gereden is. Ik hoefde alleen maar te denken aan een hulp en hij deed het al, wat een lichtheid!! Daarna stapte ik op mn eigen paard en tja, dat was net even anders :')

Hier heb je hem, mijn 'schoolmaster', wat een paard.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 24-06-15 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:17

Even over je buitenbeen goed terug leggen in combi met je rijbroek of zadel.

Mijn ervaring is dat in de meeste dressuur zadels het voor mij hoe dan ook al lastig zitten. Laat staan m'n buitenbeen terug leggen vanuit de heup. Komt door de diepe zit. Tot in m'n huidige zadel kreeg, wilde ik echt geen leren zitvlak. Werd dan iid vast gezet in m'n heupen. Nu heb ik een Spaans zadel en maakt het me niet uit of ik een leren zitvlak heb. Komt omdat ze zitting zo vlak/plat is dat je niet vast komt te zitten.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:18

ankem schreef:
Hoe heb je dat gedaan Starbreeze? Ik vond het zelf nog niet zo gemakkelijk om dit na het bekijken van het filmpje zelf te doen. Heb je misschien tips?

Oh ehhh, gewoon gedaan eigenlijk? Ik reed zo mijn wendingen om de achterhand al (paard naar je binnenbeen toe laten lopen) en het nu in alle wendingen en gangen toegepast.

Oefen eerst eens op de grond, ga staan met je benen wat gespreid iets geknikte knieën, stap met je rechtervoet iets uit naar voren en strek je linkerbeenbeen overdreven recht en knik met het andere nog wat verder in. Je voelt nu de achterkant van je bovenbeen van je gestrekte been, dat moet je op je paard ook voelen. Je knie van je buitenbeen komt ook los uit de wrong.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 24-06-15 15:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:20

Japeloup schreef:
Even over je buitenbeen goed terug leggen in combi met je rijbroek of zadel.

Mijn ervaring is dat in de meeste dressuur zadels het voor mij hoe dan ook al lastig zitten. Laat staan m'n buitenbeen terug leggen vanuit de heup. Komt door de diepe zit. Tot in m'n huidige zadel kreeg, wilde ik echt geen leren zitvlak. Werd dan iid vast gezet in m'n heupen. Nu heb ik een Spaans zadel en maakt het me niet uit of ik een leren zitvlak heb. Komt omdat ze zitting zo vlak/plat is dat je niet vast komt te zitten.

Aah zie, ik dacht al, ik word gehinderd, gelukkig heb ik geen héle diepe zit, ik wil toch wel wat kunnen bewegen. Ik heb een rijbroek zonder leer te leen nu, ga het vrijdag eens proberen.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:42

Voel me heel dom Starbreeze, maar ik begrijp het toch nog niet. Stel ik ga mijn appuyement naar links rijden. Wat doe jij dan met je benen?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:49

Ik kom eventjes binnen vallen.
Ben erg enthousiast aan het meelezen en heb het bovenstaande uit het filmpje vandaag eens geprobeerd toe te passen.
Wat een super tip! Paard reageerde er heel fijn op, alleen vond ik het zelf erg lastig om in balans te blijven.
Hoe doe je dat tijdens het lichtrijden? En voor degene die dit al langer bewust gebruiken, wordt die onbalans vanuit jezelf vanzelf minder of heeft iemand daar nog handige tips voor?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:59

Tuhan schreef:
Voel me heel dom Starbreeze, maar ik begrijp het toch nog niet. Stel ik ga mijn appuyement naar links rijden. Wat doe jij dan met je benen?

Je rechterbeen vanuit de heup naar achteren en met je rechterkuit aandrukken om zijwaarts te gaan :) je zit dan op je linker zitbeenknobbel, echt met je gewicht op links dus. Mee zijn in de beweging naar links. Je kunt als hulpmiddel met je linkerhand 'aanwijzen' waar je naar toe wilt, rechterteugel tegen de hals, die neemt de voorhand mee naar links.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:03

Dank je wel, ik ga dit zo meteen eens uitproberen ;-)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:29

Wat een onwijs fijne tip van die beenpositie in de wendingen! Net uitgeprobeerd en paard liep echt zoveel makkelijker de wendingen door. Ongelofelijk hoe zoiets 'kleins' zoveel verschil kan maken. Moet er zelf nog wel een beetje mijn balans en handigheid in vinden, maar ben al heel blij met hoe het ging voor een eerste keer.

Alleen een vraagje over het wijken. In een ander filmpje van Will over wijken (leg yield), geeft hij aan dat je in die oefening ook de positie voor buiging aan moet nemen. Bij wijken voor het linkerbeen heb je linkerbuiging en ligt dus je rechterbeen vanuit je heup naar achteren. Maar wat doet je (linker) binnenbeen dan? Want ik heb altijd geleerd dat die bij het wijken juist naar achteren moest, maar 2 benen tegelijk naar achteren gaat niet lukken volgens mij. := Wat dat betreft lijkt het bij appuyeren logischer, want daar komt je buiging overeen met de kant waar je heen wilt en dan hoeft er dus maar 1 been naar achteren. Iemand die de verwarring weg kan nemen? :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:36

Ik doe bij wijken voor het linkerbeen het linkerbeen vanuit de heup terug. Het andere been ligt gewoon op de singel :) je moet aan de buitenkant blijven zitten, vandaar dat ik dat zo doe. Ik las ergens 'sit where your horse is going' de enige zijgang waarin ik dat niet doe is sb. Maar daar zijn de meningen over verdeeld begreep ik.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 17:40

Er is een mooi "handvat" voor hulpen.
Stel je voor je bent totaal ontspannen en in perfect eigen evenwicht, je zit op je zitbeenknobbels en de boven/binnenkant van je knieën (een vorkzit) recht op je paard, je kuiten hangen vanuit je knieën schuin naar achteren door je voeten licht ondersteund in je beugels.
De binnekant van je kuit aan je paard.
Je paard stapt en jij laat je gewoon meenemen, je volgt de beweging en je hinderd zo min mogelijk, ontspannen en in evenwicht als een jongleur op een skippy bal.
Met de teugels onderhoud je een zacht meegevend contact met de mond.

Je denkt nu rechts af, je draait je schouders iets naar rechts, alles blijft in evenwicht en ontspannen, maar je moet wat spieren licht aanspannen, je benen verschuiven iets, de druk op je zitbeenknobbels enz..
Observeer deze, dit is precies wat je moet doen, niet meer en niet minder.
Zo werken alle hulpen, volkomen natuurlijk en vanzelfsprekend.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 24-06-15 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

Starbreeze, dat was dus ook mijn idee, maar als ik het goed begrijp adviseert Will dus juist wel je buitenbeen naar achteren te doen, omdat je buiging wilt naar de kant die je niet op wijkt. Maar dan kom je dus in de knoop met je benen als je ook de hulp voor het wijken wilt geven. :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:46

Ik heb dat filmpje nog niet gezien, ik zoek hem op. Ooit heb ik een discussie met iemand gehad die deed wijken voor het linkerbeen met het linkerbeen op de singel en rechterbeen naar achter.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:50

Appelflapje schreef:
Starbreeze, dat was dus ook mijn idee, maar als ik het goed begrijp adviseert Will dus juist wel je buitenbeen naar achteren te doen, omdat je buiging wilt naar de kant die je niet op wijkt. Maar dan kom je dus in de knoop met je benen als je ook de hulp voor het wijken wilt geven. :=

Inderdaad een beetje tegenstrijdig.
Ik heb het vandaag wel gedaan met het been waar je voor wijkt naar achter. Paardlief leek het goed te begrijpen, terwijl het wijken voor ons een groot struikelblok is. Maar ze zette nu een paar mooie passen, dus ben meteen maar gestopt. :)
In princiepe zouden ze met het wijken toch behoorlijk recht moetten zijn met alleen een beetje stelling? Dat is wat ik altijd geleerd heb iig.
Had nu vooral het idee dat ze puur op de gewichts verandering het wijken aan bood. Hoefde m'n been niet eens aan te leggen namelijk. Alleen dat beetje naar achter vanuit de heup.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:51

Starbreeze schreef:
Ik heb dat filmpje nog niet gezien, ik zoek hem op. Ooit heb ik een discussie met iemand gehad die deed wijken voor het linkerbeen met het linkerbeen op de singel en rechterbeen naar achter.

:)

Ik had dus juist wel het idee dat ze beter weg kon komen door mijn buitenbeen naar achteren te leggen, maar het risico van die manier is wel dat ze makkelijk over de buitenschouder weglopen en ze voor correct wijken misschien inderdaad wel teveel buigen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:57

Ik zit het nu te kijken, hij zegt ook the shoulder is leading', ik snap hoe Will het bedoeld en ik zie het paard idd wijken. Het paard heeft veel meer buiging zo, gymnastisch gezien is dat volgens mij gewoon goed. Op wedstrijd willen ze idd minder buiging zien dus dat is een beetje tegenstrijdig.

Ik heb het ook altijd anders gedaan maar ga vrijdag eens experimenteren :) op deze manier hoef je je been ook niet te verleggen na het afwenden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:04

Shoulder leading betekent volgens mij dat de schouder voor moet gaan op de achterhand. Het tegenovergestelde is achterhand voor.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:05

Appelflapje schreef:
Wat een onwijs fijne tip van die beenpositie in de wendingen! Net uitgeprobeerd en paard liep echt zoveel makkelijker de wendingen door. Ongelofelijk hoe zoiets 'kleins' zoveel verschil kan maken. Moet er zelf nog wel een beetje mijn balans en handigheid in vinden, maar ben al heel blij met hoe het ging voor een eerste keer.

Ja hè en dat je paard en dan ook meteen snapt vind ik zo funny. Ik vraag me dan altijd af wat ik in hemelsnaam al die tijd heb zitten doen hahaha.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:06

vur schreef:
Shoulder leading betekent volgens mij dat de schouder voor moet gaan op de achterhand. Het tegenovergestelde is achterhand voor.

Ja klopt, maar bij wijken zoals ik het geleerd heb blijf je parallel aan de hoefslag. De schouder is dan niet voor.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:07

Oke, volgens het boekje moet de voorhand de achterhand licht vooraf gaan, maar inderdaad wel bijna parallel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:48

Lauke schreef:
Ik kom eventjes binnen vallen.
Ben erg enthousiast aan het meelezen en heb het bovenstaande uit het filmpje vandaag eens geprobeerd toe te passen.
Wat een super tip! Paard reageerde er heel fijn op, alleen vond ik het zelf erg lastig om in balans te blijven.
Hoe doe je dat tijdens het lichtrijden? En voor degene die dit al langer bewust gebruiken, wordt die onbalans vanuit jezelf vanzelf minder of heeft iemand daar nog handige tips voor?

Gewoon doen denk ik :) ik rij nu meestal licht, zit af en toe een klein stukje door om te zien hoe dat gaat.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:06

Starbreeze schreef:
[...]
Ik heb het ook altijd anders gedaan maar ga vrijdag eens experimenteren :) op deze manier hoef je je been ook niet te verleggen na het afwenden.

Dat is inderdaad wel een voordeel. Op zich leek mijn paard ook best wel te snappen dat ze opzij moest, ondanks dat nu niet mijn binnenbeen, maar mijn buitenbeen naar achteren lag. Maar dat zal lastiger zijn bij paarden die nog minder bevestigd zijn denk ik.