Achter de verticale lijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: Achter de verticale lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:19

Dat is wel een verschil met adb. Net als Karl en anderen geeft hij een prioriteit aan een bepaalde zaak. Karl = lichtheid, adb = rechtgericht, Will = laag (ontspannen) etcetera. Het rechtrichten bij adb is min of meer het begin, contact nemen op beide handen en bv bij een rechtsgebogen paard, de hals naar linkse instellen om rechts weer contact te krijgen. Het tempo licht hoog om het achterbeen grote passen te laten maken. Dit is een snelle weergave, echte adb volgelingen kunnen het vast beter verwoorden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:08

Cardy schreef:
Hier iemand met een afgeschreven, uitgedokterd paard, welke in 2005 eigenlijk allang ingeslapen had moeten worden. Mede dankzij Antoine (en zijn leerlijn Nakita de Boer) is zij helemaal hersteld en heb haar tot de Z2 gereden op wedstrijden. Paard was schever dan scheef, ongelijk bespierd en kreupel.

Cardy, was er een medische reden voor de scheefheid van je paard? Ben daar wel nieuwsgierig naar want wij hebben een vijfjarige lopen die ook zo scheef als wat is. Waarschijnlijk door een uitglijder op het land. Hij heeft daardoor een scheve schouderpartij, scheef SI-gewricht en een heiligbeen wat steeds terug scheef ging staan. Het gaat op zich goed met hem doordat hij bij het bekken nu bespierd is geworden en het heiligbeen op zijn plek blijft zitten, maar hij blijft op de rug zelf ongelijk bespierd. Hoe lang heb jij erover gedaan om je paard min of meer weer recht te krijgen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:19

Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik mag niet hopen dat je dit geweldig vindt :o wat een onbalans en een erg onrustige ruiter,
daardoor dito zeer onrustige aanleuning. En over dat geprik met de sporen nog maar te zwijgen.

Paard krijgt iedere x rukjes in de bek :(:) vervolgens worden er zaken als wijken en sb gevraagd waar het paard nog niet klaar voor is,
ruiter moet van armoede weer aan de binnenhand gaan plukken en rukken, terwijl het paard totaal in onbalans is.

Dit wordt dus nooit wat.... paard wordt zo nooit rechtgericht en op 2 teugels.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:22

De overeenkomst is losgelatenheid.
Karl> lichtheid = zich loslaten
ADB> aanleuning op twee teugels = zich loslaten op de vaste zijde
Will > laag = zich loslaten (laag is overigens slechts de ingang)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:34

listiglistje schreef:
Simpelman schreef:
[ Video ]

Ik mag niet hopen dat je dit geweldig vindt :o wat een onbalans en een erg onrustige ruiter,
daardoor dito zeer onrustige aanleuning. En over dat geprik met de sporen nog maar te zwijgen.

Paard krijgt iedere x rukjes in de bek :(:) vervolgens worden er zaken als wijken en sb gevraagd waar het paard nog niet klaar voor is,
ruiter moet van armoede weer aan de binnenhand gaan plukken en rukken, terwijl het paard totaal in onbalans is.

Dit wordt dus nooit wat.... paard wordt zo nooit rechtgericht en op 2 teugels.

Ik vind dit net zo geweldig als dat ik het overgrote merendeel van de doorsnee ruiters met hun doorsnee paarden vind die hun best doen de goede weg te vinden.
Ik begrijp dat jij heel ver boven dit niveau staat.

Deze eenvoudige Mevr met haar doorsnee paard is bezig de weg terug te vinden naar losgelatenheid en ongedwongenheid, ze is daar aan je post te zien nog niet zo bedreven in als jij.
Dit heet het begin, ik heb inmiddels wel goed begrepen dat het voor een groot deel van de mensen hier niet nodig is aan het begin te beginnen.
In het midden beginnen gaat kennelijk sneller, dat is dan ook waar we alom om ons heen het resultaat van zien, strijd, spanning, worsteling, stukgereden paarden, ongeluk.

Pas van uit losgelatenheid kunnen we een paard op een gezonde, harmonische manier verder op gaan bouwen.
Laatst bijgewerkt door Apple op 03-12-14 15:32, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto en persoonlijke aanval verwijderd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:47

Als ik deze dame les zou geven, zou ik eens eerst aandacht besteden aan houding en zit!

Als ze stil kan zitten zonder het paard te hinderen met geschop en geruk,
plus mee kan zitten met de beweging, pas daarna ga ik me bemoeien hoe het paard loopt....

Toch niet eerst hoe het paard loopt en daarna pas de ruiter????? En die man in het filmpje maar roepen great, fantastic :+
Een paard gaat nl zoals hij gechauffeurd wordt!

Daarom voor, achter, op de LL....leer eerst maar eens rijden en een onafhankelijke zit verkrijgen,
lijkt mij bij de meesten meer prio als waar die neus van het paard is!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 21:25

Ik zie veel liever die mevrouw op de vos die zoekende zijn naar de losgelatenheid, dan deze vos die in een valse knik loopt, geknakt is in de derde wervel en geen juiste rugbespiering heeft. Dat stuk rug achter het zadel dient rond en bespierd te zijn (round is in the back). Dit paard heeft daar een gat zitten en heeft de toplijn niet ontwikkeld. Dit gebied was ook het eerste wat bij mijn paard gevuld raakte toen ik lang en laag ben gaan rijden. Het ontwikkelen van de bovenlijn zodat het paard ons kan dragen zou voor mij een prio zijn.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:05

damian23 schreef:
Ik zie veel liever die mevrouw op de vos die zoekende zijn naar de losgelatenheid, dan deze vos die in een valse knik loopt, geknakt is in de derde wervel en geen juiste rugbespiering heeft. Dat stuk rug achter het zadel dient rond en bespierd te zijn (round is in the back). Dit paard heeft daar een gat zitten en heeft de toplijn niet ontwikkeld. Dit gebied was ook het eerste wat bij mijn paard gevuld raakte toen ik lang en laag ben gaan rijden. Het ontwikkelen van de bovenlijn zodat het paard ons kan dragen zou voor mij een prio zijn.

Mijn paard heeft ataxie/wobbler (had gradatie 4) en nog veel meer :( bedankt! Verdiep je daar eens in en de gevolgen...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:22

damian23 schreef:
Cardy schreef:
Hier iemand met een afgeschreven, uitgedokterd paard, welke in 2005 eigenlijk allang ingeslapen had moeten worden. Mede dankzij Antoine (en zijn leerlijn Nakita de Boer) is zij helemaal hersteld en heb haar tot de Z2 gereden op wedstrijden. Paard was schever dan scheef, ongelijk bespierd en kreupel.

Cardy, was er een medische reden voor de scheefheid van je paard? Ben daar wel nieuwsgierig naar want wij hebben een vijfjarige lopen die ook zo scheef als wat is. Waarschijnlijk door een uitglijder op het land. Hij heeft daardoor een scheve schouderpartij, scheef SI-gewricht en een heiligbeen wat steeds terug scheef ging staan. Het gaat op zich goed met hem doordat hij bij het bekken nu bespierd is geworden en het heiligbeen op zijn plek blijft zitten, maar hij blijft op de rug zelf ongelijk bespierd. Hoe lang heb jij erover gedaan om je paard min of meer weer recht te krijgen?

Ik vermoed zelf dat de merrie altijd erg scheef was, heeft als manege paard vooral gesteigerd en gebokt en op zeer jonge leeftijd een veulen gehad. Ik kocht haar toen ze van een particulier was en het bleek al gauw mis. Scheef bekken, zeer scheef in der beweging, veel beengebreken, etc. Bij dit paard zijn de beengebreken waarschijnlijk het gevolg van scheefheid, scheefheid welke mede door verkeerd rijden verergerd zijn.

Artsen hadden de hoop opgegeven, mijn toenmalige instructrice zag geen hoop meer in haar recht krijgen. Evt. met pijnstilling. Iedereen verklaarde mij voor gek dat ik haar in leven hield.. Stond ik dan als 15-jarige. Gelukkig een goeie intuïtie en ouders die mij steunde.

Hoe lang ik ermee bezig ben geweest? Ze is eerst een maand in training geweest en daarna met les zelf opgepakt. Ik durf niet te zeggen hoe lang het precies geduurd hebt. Ongeveer een jaar later was der scheve bekken 100% verdwenen, maar helemaal recht krijg ik haar niet in haar lijf. Bij mij loopt ze helemaal recht, maar verslapt mijn aandacht of er zit een ander op met minder gevoel ervoor? Dan zie je haar al gauw weer meer op haar rechterschouder vallen.

Het lijkt veel werk, maar door de jaren heen is het normaal geworden en het heeft mij geholpen om met meer gevoel te rijden. Voelen wat er onder mij gebeurt en voelen hoe ik problemen met het paardenlichaam kan oplossen. Heel leuk en interessant.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:24

Erg flauw simpelman!
Ook uw reactie die u naar haar richt. Listiglistje is kritisch over de rijstijl van de plukkende mevr. op de vos en spreekt dit uit.

Ik heb deze manier van rijden zelf ook toegepast bij mijn paard onderleiding van een KD instructeur en dit werkt voor mijn paard absoluut niet. Als ie niet nagaf moest ik korte rukjes geven met mijn hand. Resultaat: paard werd boos, begon met z'n tong te kloten en liep met los-vast verbinding. En ik kan zeggen dat, dat niet fijn rijdt! Dus nee, ik kijk ook niet graag naar de plukkende mevr op de vos.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:37

Korte rukjes geven als het paard niet nageeft is volgens mij geen KD. Dan ben je het nageven aan het afdwingen.Ik heb het zelf nog nooit bij een KD instructeur gezien.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:41

damian23 schreef:
Korte rukjes geven als het paard niet nageeft is volgens mij geen KD. Dan ben je het nageven aan het afdwingen.Ik heb het zelf nog nooit bij een KD instructeur gezien.

Ik heb het toch echt niet verzonnen. En volgens mij is de vrouw op het filmpje ook duidelijk aan het plukken in de mond van het paard. Dan zie ik toch liever een stille verbinding.
Laatst bijgewerkt door Kirstenx op 02-12-14 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:41

Bokkers die als enige de echte, heuse en almachtige waarheid kennen en te goed zijn om iets van iemand anders aan te nemen of hier ook maar voor een seconde over na te denken. De uitzondering op de regel dat je nooit te oud bent om te leren en de enigen die in minder dan een mensenleven de paardrijkunst volledig onder de knie hebben gekregen.

Zo jammer vind ik dat, dat ze soms heus wel veel goeds te vertellen hebben, maar me uiteindelijk door bovenstaande toch weer gaan tegen staan. Niemand is te oud om te leren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:47

Kirstenx schreef:
damian23 schreef:

Ik heb het toch echt niet verzonnen. En volgens mij is de vrouw op het filmpje ook duidelijk aan het plukken in de mond van het paard. Dan zie ik toch liever een stille verbinding.

Dan verschillen wij van mening. Ik zie geen vrouw die aan het plukken is. Als ik moet kiezen tussen dat "plukken" en een stille verbinding waarbij het paard in een krul getrokken wordt, kies ik voor het eerste.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:53

Waarom denk je bij het hebben van een stille verbinding gelijk aan in de krul trekken? Er kan ook een stille verbinding zijn met de mond zonder zo te plukken en zonder een paard in de krul te trekken. Toch?
Daar streeft iedereen naar lijkt mij. Want ik streef er niet naar om mijn paard in de krul te trekken, maar ook niet op met zulke grote en grove ophoudingen te rijden als de vrouw op het filmpje..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:55

Enige wat je bereikt met rukjes of plukken aan de mond is dat je steeds de contact met de mond verliest. Zo kan je nooit een stille aanleuning krijgen.

Via welke stroming je ooit rijdt, plukken aan de teugels keur ik altijd af. Handjes stil en meegaan in de beweging.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:03

Even een filmpje ter illustratie.

http://youtu.be/-OT_6suEdl8

Het losrijden van Charlotte en Valegro is wat ik bedoel met het hebben van een stille verbinding.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:50

Simpelman schreef:
De overeenkomst is losgelatenheid.
Karl> lichtheid = zich loslaten
ADB> aanleuning op twee teugels = zich loslaten op de vaste zijde
Will > laag = zich loslaten (laag is overigens slechts de ingang)

Er zijn veel meer overeenkomsten, maar daar onderscheiden ze zich niet mee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:47

Hoewel je foto's openbaar zijn ben ik het toch eens met je hoor. De foto's die ik eerder in het topic plaatste zijn ook van een andere bokker maar daar heb ik wel toestemming voor gevraagd.

Beetje pesten is het wel Simpelman. :j

Ik rij dus nog geen deuk in een pakje boter, zal mijzelf morgen weer eens proberen te filmen voor jullie consideratie. Dan ook maar met de billen bloot. :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 09:53

Natuurlijk is het een beetje pesten, maar heeft iemand die voortdurend negatieve kritiek heeft op alles dat positief gebracht wordt daar dan niet om gevraagd?
Iemand die telkens de intenties van de onderwerpen verlegt richting pipa?

En nogmaals ik heb geen kritiek geleverd maar vraag LL zichzelf nu eens te bekritiseren, de foto's van LL zijn zonder restricties te bekijken voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:55

Ach kom op! Wat een gezeur over een foto. Er is helemaal niets prive op internet en al helemaal niet op een openbaar forum. En deze foto is voor iedereen zichtbaar.

Laten we het weer hebben over de zin/onzin over het "achter de loodlijn" rijden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:56

Simpelman schreef:
Ik nodig de serieuze lezers en deelnemers uit om weer met interessante onderwerpen te komen, dan kunnen weer gezellig verder gaan.
De anderen mogen de zaal verlaten als ze willen.

Ik doe mee! Ik vind het enorm interessant en leerzaam om gefundeerd te discussiëren over de "basis training" van een paard. Bij iedere trainer en bespreking van een filmpje steek je toch weer wat op.

Wat ik jammer vind is dat sommige mensen echt op ieder filmpje van KD trainers wat negatiefs te zeggen hebben. Nu sta ik altijd open voor discussie. Maar als je iemand wil adviseren over hoe het wel zou moeten is communicatie en acceptatie van belang. Met opmerkingen zoals "Dit wordt dus nooit wat.... paard wordt zo nooit rechtgericht en op 2 teugels", sta ik al niet meer open voor de boodschap van het verhaal (communicatiestijlen en roos van Leary). Deze man heeft namelijk diverse paarden en leerlingen tot Grand Prixniveau getraind. Maar je moet ergens beginnen met je training en dat is nooit direct foutloos en perfect. De tijd zal het leren hoe dit paard zich zal ontwikkelen. Maar op dergelijke reacties ontvang je soortgelijke reacties en discussie is dan niet meer mogelijk omdat beide partijen niet meer openstaan voor de argumenten.

En ik ben bekend met Wobbler en de gevolgen hiervan. En juist voor paarden met Wobbler heb ik begrepen dat het juist belangrijk is de juiste spiergroepen te trainen. Ik ken paarden met Wobbler die de toplijn wel goed hebben ontwikkeld en niet geknikt zijn op de derde wervel.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:57

[***] schreef:
Laten we het weer hebben over de zin/onzin over het "achter de loodlijn" rijden.

En misschien ook over de "basis training"? Dat vond ik juist zo interessant.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:57

ik zie de post van Simpelman niet als aanvallend, er wordt een vraagstelling neergelegd aan LL.
Verder blijft hij ten allen tijden respectvol en dat kan niet van iedereen hier gezegd worden.
Profielen zijn nu eenmaal niet prive en Bokt is allesbehalve prive.
Terug naar de discussie:
Het filmpje van de vos vind ik persoonlijk een fijner uitgangspunt als wat ik in veel gevallen om me heen zie. Natuurlijk zijn er verbeterpunten qua houding en zit van de ruiter, maar als ik naar het beeld van het paard kijk, zie ik daar wel de gehoorzaamheid en ontspanning waar je verder mee kunt gaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:03

Ik vond nog een filmpje van een filmpje over de basistraining van een paard van Phillip Karl. Waar ik wel wat meer over wil weten is dat Karl zijn paard laat inbuigen om de ontspanning te krijgen (op 0.56 en 1.27 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=8OgBfZhzm18