Misschien meer oefenen dan, het blijft toch een raar punt voor mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Evelijn schreef:@BBgirl... welkom. En als instructrice... heb je vast wel een mening over waar we het nu over hebben... "de nek als hoogste punt alleen dan is aanleuning correct, of niet?"
@Marinke: Wat bedoel je met boven in vast houden?
Want in boek wordt juist bij loswerken veel over correcte houding bij voorwaarts-neerwaarts besproken. Juist voor jonge paarden maar dan wel met halsinstelling ongeveer ter hoogte van de boeg en niet diep en achter de loodlijn. Maar goed... nu wordt het wel teveel discussie over het boek. Al staan er nog wel wat mooie dingen in.
Babootje schreef:Hi Sheenegro: leuk paard hoor. Je slechtste les ooit? Valt wel mee, ziet er best al goed uit.
Wat mij wel opvalt is de los/vaste verbinding. (Je ziet soms de teugel klapperen) Dat verklaart ook waardoor je paard wat onrustig is met het hoofd. Komt doordat je teugels te lang zijn. Teugels dus korter en mee zijn vanuit je ellebogen, opvangen vanuit je polsen. Paard mag met iets meer impuls lopen.
Als je paard zich zo opkrult tijdens het halsstrekken moet je hem wat meer voorwaarts rijden (wel contact houden met het bit).
En voor het overige: rechtop gaan zitten en kijken waar je heen gaat. Doe dat ook vooral in je proef, want dat helpt al veel mee.
_iDj_ schreef:Wat een leuk paard, daar wil ik ook wel een ritje op doen![]()
Mij valt op dat het paard gigantisch heen en weer zwabbert (links/rechts). De ene keer valt ze met schouder naar links/rechts, dan andere keer met de achterhand. Dat komt ook mede door je losvast-verbinding. Ik denk als je haar iets meer begeleidt in het balans houden, dat ze ook minder rennerig wordt en het hoofd ook stiller wordt. Natuurlijk moet ze uiteindelijk ook zelf in balans kunnen blijven, maar je mag haar best wel iets meer hints gevenProbeer juist ook maar eens voltes te rijden met (nagenoeg) geen stelling.
Evelijn schreef:@S_en_Z... vind die van jou echt zo leuk om te zien. Mooie billen... anders dan de billen van die Donnerfee (van SheeNegro) Wat bedoel je hier nu mee![]()
@SheeNegro... leuk paard... maar beide nog erg zoekend. Wel lekker tempo maar ben het met iDj eens dat de merrie iets meer steun mag krijgen. Rustige verbinding blijven aanbieden. Vind dat ze bij halsstrekken zich erg opkropt... zou dus nog vaker meenemen in je training dat ze echt met teugelcontact haar hals durft te laten vallen. Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat het geklooi in het halthouden op het eind bij laatste filmpje voor goeds moet doen.
S_en_Z schreef:Daarom rijd ik haar voor nu liever hierheen. Ze moet vooralsnog iets compacter in het activeren van het achterbeen.. dus mijn teugels zijn ook hier iets te lang.. maar hier laat ze me haar verbeteren.. en joh.. niet alles kan tegelijk
Oh btw.. over het "boogje" in mijn teugel. Ze vond het moeilijk, ze knikt nog weleens af idd. Ik neem het contact niet aan omdat ze net iets vals afknikt (kijk maar goed naar de knotjes zie je een flauw vals knikje. Ik reed haar hierna idd iets vooruit zodat zij zelf het contact zou herstellen.
En over mijn armhouding/handen.. dat klopt ook. Ik heb mijn zweepjes zo "geparkeerd" dat ik haar kietel over haar bil als ik mijn hand iets sluit. Been = naar voor bij Zyalda.. hard harder hardst. Maar ik wil niet harder, ik wil op het aansluiten van mijn kuit meer reactie vanuit het achterbeen. Mijn zweepjes zijn dus (wanneer het nodig is) mijn aanwijsstokjes. Zonder zwepen heb ik idd mijn armen/handen beter
S_en_Z schreef:Voor haar betekent kleiner worden nl ook heel makkelijk korter worden van pas. En dat ze achter niet ver uitzwaait is natuurlijk de bedoeling, maar t mag niet betekenen dat ze minder ondertreed naar voor.