[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yallie

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:09

Het klinkt echt heel logisch zoals jij het nu zegt vind ik, maar toch gaat het bij mij dan echt niet vanzelf.
Misschien meer oefenen dan, het blijft toch een raar punt voor mij :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:10

Tja... Marinke... ik snap het wel... maar ik heb ook boeken... waar instaat dat het echt niet hoort zo... en correcte aanleuning valt bij skala ook onder basis ... en wat dus ook in de B moet worden getoond... dus dat tekstje uit proevenboekje is ook van toepassing op B-combinaties.

In het boek Klassieke Dressuur van Stefan M. Radtke... staat volgende (blz.44) "Correcte aanleuning. Ongeacht het africhtingsniveau van het paard geldt als principe steeds: de nek van het paard moet altijd het hoogste punt zijn.
De enige uitzondering: als men het paard zich in het voorwaarts-neerwaarts rijden de hals laat strekken. "

Dus beide bronnen geven eigenlijk aan dat nek ook bij basisafrichting het hoogste punt hoort te zijn en dat er anders sprake is van een aanleuningsprobleem.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:19

Ik snap wat je bedoelt! :)

Ik heb gisteren een les gehad van iemand anders, niet mijn eigen instructrice, en van haar moest ik mijn paard ook veel meer opgerichter rijden. Naar mijn idee liep hij veel en veel te hoog, maar zijn 1e nekwervel was wel het hoogste punt (nu heeft die van mij sowieso al een erg opgerichte hals, wat het wel makkelijker maakt maar ook moeilijker omdat hij snel en makkelijk z'n onderhals erop zet). Maar goed, hij moest dus omhoog. Neusje er meer uit en van achteren er goed bij rijden zodat het achterbeen goed onder geplaatst gaat worden. Nu is dit zeker niet verkeerd om te oefenen en echt een 'wedstrijdhouding' dus eigenlijk. Maar wat je bij héél veel combinaties ziet die zo expres gaan rijden, is dat je paarden gaat zien met een weggedrukte rug en een achterhand die er nog altijd niet bij is. Mensen gaan dat hoofd omhoog 'trekken'/'tillen' en vergeten erbij aan te rijden. Plus dat je nog te maken kunt hebben met paarden die van nature snel hun rug weg drukken. Daarom is het volgens mij eigenlijk ontstaan dat een paard op wat meer lengte in de bovenlijn gereden word. Laat ze eerst die bovenlijn maar strekken en ontspannen om ze vervolgens vanuit daar op te pakken. Met goed rug- en achterbeen gebruik. :j

Maar goed, ik ben ook geen heilige, ook nog maar net begonnen met boeken te bestuderen en dit is ook maar hoe ik het zie/denk in elkaar zit. ;)

Ik ben nu wel heel benieuwd Evelijn wat dat boek zegt over het aller eerste begin van de opleiding? Naast de aanleuning over de takt en ontspanning?? Op eigen benen laten lopen? Balans?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:25

Bertie zei me een hele tijd geleden: Je hebt een leuk paard, ze heeft wel een wat korte nek voor het ideaal.

Ik kan haar prima met haar nek naar het hoogste punt toe rijden. Maar ze is te weinig op het achterbeen/verzameld om dan rond over de hele bovenlijn te blijven. Dan krijg je het beeld dat ze wel naar de hand toe is maar niet loslaat in de kaak. Ze blijft dan gewoon wat strak. Of ze word veel te lang.
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer ze wel loslaat in de kaak is ze rond over de hele lijn, maar is de nek niet het hoogste punt. Echter voelt ze dan wel erg fijn.

Ze heeft geen valse knik meer (die had ze wel heel erg toen ik haar net had) zoals hieronder. Toen kroop ze constant achter mijn hand (had ook een aanleuningsprobleem door een verwaarloosd gebit hoor)
Afbeelding

Afbeelding
Verschil van nu en 2 jaar geleden

Afbeelding
Afbeelding
Verkeerde bespiering/weinig bespiering, hier had ik haar net

Hier komen we vandaan:
Afbeelding
Dikke vette onderhals.. en al die deuken in die kont.. oef!! Om nog maar niet te spreken over het geheel naast de plank slaan wbt "takt". Ze had er een handje van heel hard onder me vandaan weg te sprinten met haar hoofd heel hoog als ik contact maakte met haar mond. Dan werd ze achter lang en kon ze zelf met haar schouder de pas voor niet afmaken.

Dit kan ze volhouden... en ze laat me dan aan de motor werken (= achterhand) en dat vind ik belangrijker dan dwangmatig streven naar de nek als hoogste punt (al is dat natuurlijk wel mijn streven op termijn, dat snap je wel)
Afbeelding

Daarom rijd ik haar voor nu liever hierheen. Ze moet vooralsnog iets compacter in het activeren van het achterbeen.. dus mijn teugels zijn ook hier iets te lang.. maar hier laat ze me haar verbeteren.. en joh.. niet alles kan tegelijk :)

Oh btw.. over het "boogje" in mijn teugel. Ze vond het moeilijk, ze knikt nog weleens af idd. Ik neem het contact niet aan omdat ze net iets vals afknikt (kijk maar goed naar de knotjes zie je een flauw vals knikje. Ik reed haar hierna idd iets vooruit zodat zij zelf het contact zou herstellen.

En over mijn armhouding/handen.. dat klopt ook. Ik heb mijn zweepjes zo "geparkeerd" dat ik haar kietel over haar bil als ik mijn hand iets sluit. Been = naar voor bij Zyalda.. hard harder hardst. Maar ik wil niet harder, ik wil op het aansluiten van mijn kuit meer reactie vanuit het achterbeen. Mijn zweepjes zijn dus (wanneer het nodig is) mijn aanwijsstokjes. Zonder zwepen heb ik idd mijn armen/handen beter :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-04-13 15:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:35

@S_en_Z: Op die eerste foto zie ik het strak worden wel... maar je handhouding is wel beter ;) Wat een verschil trouwens... tussen vroeger en nu... het iets diepere is dus nu om eerst meer kracht te trainen in de achterhand... en omdat ze in die houding beter bewerkbaar blijft dan als haar hoofd hoger zou hebben.

@Marinke... boek volgt echt Skala dus onder kopje Africhting... is het takt (uitleg taktvastheid, stap, draf, galop en de fouten daarin) losgelatenheid (swingen), aanleuning, Schwung, recht richten, verzameling
en dit valt dan onder het hoofdstuk Voorwaarden. Boek is wel heel informatief maar eigenlijk rommelig opgezet en daarom niet echt goed te lezen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:43

Mnou diep.. ze loopt niet helemaal op de ll maar onder diep versta ik wel iets anders :=

Maar idd, hier laat ze zich bewerken. Of althans.. dat gevoel geeft zij me en ik zie het terug op de foto's. Ze knikt hier ook verder niet in een valse houding af. Dus voor mij is dit prima.

Omdat ik mijn zweepjes omlaag gericht heb is mijn armhouding/handen beter :j (ze werd hier net wat loperig en trok een beetje aan mijn linkerteugel (linkerhand is iets verder naar voor en als je kijkt zie je dat ze iets naar buiten kijkt). Daarom trek ik ook mijn linkerhak op gok ik (waar ik me niet bewust van was want ben over t algemeen niet zo'n hakkentrekker.. dus werkpuntje voor mij). Probeerde haar hier erdoorheen te krijgen.

Ik weet het ook absoluut niet allemaal tot in de details hoor, leer zelf ook nog iedere dag. Ga vooral af op wat ik voel, het gevoel dat mijn paard mij geeft. Ik denk na over wat ik zie/voel en denk dat logisch is.

Geef ook vooral MIJN visie. Maar waan mezelf geen professor :n

BBGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:56

Ik sluit me even aan :) interessant! en even zoeken of ik nog wat stof heb?!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:00

Bedankt Sam! Jij laat met beelden zien wat ik bedoel! :P
Ik ben nog niet zo goed in uitleggen hihi..

Oké, ik snap hem Evelijn! Ga is kijken of ik hem bij ons in de bieb misschien kan lenen, ben wel erg benieuwd namelijk. Ik was namelijk erg benieuwd wat dat boek dan zegt over de eerste passen van het paard onder het zadel, het prille begin van de opleiding. Want ik kan mij persoonlijk gewoon niet voorstellen dat een paard automatisch goed gaat lopen als je het maar boven in vast gaat houden, naar mijn mening missen ze daar nog te veel kracht voor om voldoende onder te treden en zo de juiste verbinding van achteren naar voren krijgen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:12

@BBgirl... welkom. En als instructrice... heb je vast wel een mening over waar we het nu over hebben... "de nek als hoogste punt alleen dan is aanleuning correct, of niet?"

@Marinke: Wat bedoel je met boven in vast houden?
Want in boek wordt juist bij loswerken veel over correcte houding bij voorwaarts-neerwaarts besproken. Juist voor jonge paarden maar dan wel met halsinstelling ongeveer ter hoogte van de boeg en niet diep en achter de loodlijn. Maar goed... nu wordt het wel teveel discussie over het boek. Al staan er nog wel wat mooie dingen in.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:14

Na in sneltreinvaart de eerste 3 topics door te hebben gelezen, en een eerste begin aan topic nr 4 (waar jullie veel te snel door heen zijn gegaan! zo haal ik het toch nooit in? :+ ) wilde ik eigenlijk eens vragen of jullie samen met mij naar onderstaande foto zouden willen kijken?

Dit ben ik samen met m'n verzorgpony Milord tijdens een les zonder zadel. Milord is hier 4. We werkten aan de longe zodat ik op m'n zit zou kunnen letten, maar hadden toch even teugels er aan omdat meneer aan de enkele longe z'n schouder er uit drukte. Beetje gekke combi dus.

Afbeelding

Maar ik vind dit een lastige foto te beoordelen, vandaar dat ik benieuwd ben wat jullie vinden. Ik denk dat het ook gedeeltelijk door de stand van de benen komt, waardoor je geen driehoekjes meer kunt zien :P.
Hoe ver ik zelf nu kom:
- volgens mij zie ik een trager binnenachterbeen: het bovenste gedeelte van het buitenvoorbeen maakt een grotere hoek met de grond dan het achterste gedeelte van het binnenachterbeen
- desondanks heb ik wel het idee dat ik de hals zie bollen vanuit de schoft, en de nek is het hoogste punt. Neus is ook netjes op de loodlijn
- of de buikspieren aangespannen zijn of niet is compleet onzichtbaar, mede door de enorme hoop vet (die er ondertussen gelukkig af is)
Verder zit ik zelf te weinig op de binnenkant van m'n bovenbenen en iets naar achter geleund (beetje een gevolg van elkaar omdat je anders de beweging niet kunt volgen), ik moet meer vooruit kijken ipv naar z'n koppie en m'n binnenhand komt hier iets omhoog, hoewel volgens mij niet bijzonder streng (zie denk ik nog net een boogje in de teugel?).
Maar wat ik me vooral af vraag: zit hier z'n kont nou wel of niet een beetje er onder? Ik heb zelf het gevoel van wel, maar kan dat niet echt rijmen met het slome achterbeen... Maar mijn algemene gevoel bij deze foto is eigenlijk best blij :).

Edit: jammer dat ik er dan zo'n moeilijke kop bij trek :o want paardje deed hier hard z'n best.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:20

Evelijn schreef:
@BBgirl... welkom. En als instructrice... heb je vast wel een mening over waar we het nu over hebben... "de nek als hoogste punt alleen dan is aanleuning correct, of niet?"

@Marinke: Wat bedoel je met boven in vast houden?
Want in boek wordt juist bij loswerken veel over correcte houding bij voorwaarts-neerwaarts besproken. Juist voor jonge paarden maar dan wel met halsinstelling ongeveer ter hoogte van de boeg en niet diep en achter de loodlijn. Maar goed... nu wordt het wel teveel discussie over het boek. Al staan er nog wel wat mooie dingen in.

Ter hoogte van de boeg en dan met het neusje eruit dus? :) Dat is ook mijn idee van de juiste houding voor een jong paard en tijdens het loswerken... Maar in die houding word het knap lastig om de 1e nekwervel als hoogste punt te hebben. Dat kan toch gewoon echt niet????? Er is inderdaad wel een heel verschil tussen halsstrekken en voorwaarts - neerwaarts rijden.

Met bovenin vast houden bedoel ik meer een ruiter die het paard in een houding 'dwingt', dus het paard echt met het hoofd naar boven tilt onder het mom van; "1e nekwervel moet het hoogste punt zijn" met als gevolg een paard wat niet voldoende door de lichaam gereden word, niet voldoende van achteren naar voren, en vast gaat houden, rug weg gaat drukken etc. etc.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:24

Babootje schreef:
Hi Sheenegro: leuk paard hoor. Je slechtste les ooit? Valt wel mee, ziet er best al goed uit.
Wat mij wel opvalt is de los/vaste verbinding. (Je ziet soms de teugel klapperen) Dat verklaart ook waardoor je paard wat onrustig is met het hoofd. Komt doordat je teugels te lang zijn. Teugels dus korter en mee zijn vanuit je ellebogen, opvangen vanuit je polsen. Paard mag met iets meer impuls lopen.
Als je paard zich zo opkrult tijdens het halsstrekken moet je hem wat meer voorwaarts rijden (wel contact houden met het bit).
En voor het overige: rechtop gaan zitten en kijken waar je heen gaat. Doe dat ook vooral in je proef, want dat helpt al veel mee.

Ja, er zijn dus betere lessen geweest. Dan was ze veel constanter, de aanleuning veel beter, het contact in het algemeen. Over de los-vast verbinding; NORMAAL (ik zeg normaal, in deze les weet ik maar nooit) laat ik zelf bewust mijn binnenteugel los. Om er zeker van te zijn en te testen hoe goed ze op mijn buitenteugel loopt. Daarnaast kan ze nog altijd niet tegen veel druk in haar mond, deze les had ik veel druk, bewust. En om haar te laten zakken laat ik wel eens los naar voor, met beide handen. Dan zakt ze eigenlijk vanzelf, met enige vertraging dan, vandaar de boogjes waarschijnlijk. Ze is dan nog niet genoeg naar mijn hand toe.
Dan teugels korter pakken, goh.. Ik weet eigenlijk niet of dat dat goed gaat komen als ik zelf beslis om haar korter te maken. Ik zie inderdaad ook dat mijn teugels te lang zijn, ik verschoot er zelf van, MAAR ze voelen niet te lang. Op de situatie als in het filmpje vind ik haar niet klaar om ze korter te nemen, ik zou meer tegenstrubbeling krijgen, deels omdat ik al veel druk had. Vandaag zou het wel gelukt zijn om ze korter te nemen, maar naar aanleiding van de spanning eergisteren niet te veel gedaan. Zo heb ik vandaag het halsstrekken er iets meer bijgenomen, in het algemeen lag het tempo hoger, maar zeker niet te hoog en toch krult ze zich op. Ik bedank de hulpteugels daar maar even voor.. Ze vooruit jagen zou haar eigenlijk alleen maar van slag maken en dan is er helemaal geen land meer mee te bezeilen en kan ik terug overnieuw beginnen -O-
_iDj_ schreef:
Wat een leuk paard, daar wil ik ook wel een ritje op doen :9
Mij valt op dat het paard gigantisch heen en weer zwabbert (links/rechts). De ene keer valt ze met schouder naar links/rechts, dan andere keer met de achterhand. Dat komt ook mede door je losvast-verbinding. Ik denk als je haar iets meer begeleidt in het balans houden, dat ze ook minder rennerig wordt en het hoofd ook stiller wordt. Natuurlijk moet ze uiteindelijk ook zelf in balans kunnen blijven, maar je mag haar best wel iets meer hints geven ;) Probeer juist ook maar eens voltes te rijden met (nagenoeg) geen stelling.

Ze staat te koop moest je er eentje zoeken ;) Zo niet, ben je voor mij nog altijd welkom in midden België :P
Deze morgend nog maar eens geoefend met de kegeltjes, ze moet het natuurlijk snappen tegen zondag. Alleen net iets anders aangepakt dan tijdens de les, ik heb haar veel losser gelaten qua druk in haar mond, maar niet qua teugellengte. Ookal krijgt ze dan minder steun van mij via de teugels, ze aanvaardt de hulpen beter en bleef dus veel rechter ondanks het heel lichte contact. Ze bleef ook veel constanter, de lengtebuiging was veel beter en de halve ophouding kreeg zijn juiste doel.
Ik ben enorm gefocust op gelijk contact en het aanvaarden van de buitenteugel. Ik heb niet de indruk dat ze dat vasthouden nodig heeft.. Als ik mijn wending goed rijdt moet ik niet meer corrigeren over de lange zijde. Het gezwalp was weldegelijk te danken aan de kegels, als ik er 2 m vanaf bleef was er niks aan de hand..
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 19-04-13 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:26

Sofy lastige foto! Heb wel het idee dat hij nog steeds wat over de buitenschouder weg loopt hier.. Net iets te veel buigt in de hals en te weinig in het lichaam (en de vetjes maken dat ook niet makkelijker natuurlijk). Je zegt dat je ten teide van deze foto met je houding bezig was? :) Denk aan een balletje op je cap, die mag er niet afrollen! Dus neus de wind in en recht vooruit kijken. Ook vind ik je wat in stoelzit zitten, je zou je been langer mogen maken en meer kantelen in je bekken. :j Ik kan nu geen rechte lijn trekken van schouders - heup - hak.. ;)

En waarom gaat je binnenhand naar boven? Ik had hier liever (aangezien je op een volte rijd) de binnenhand naar binnen gezien, even hoog als de buitenhand. Nu heb je hem juist hoger geplaatst en druk je naar mijn idee de teugel juist tegen de hals..?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:58

Sjolvir

Ohhjaa zeker!!
En met goede begeleiding komt dat vast wel goed

babootje

Hij is zo scheef als een hoepel.......

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:59

Evelijn schreef:
@S_en_Z... vind die van jou echt zo leuk om te zien. Mooie billen... anders dan de billen van die Donnerfee (van SheeNegro) Wat bedoel je hier nu mee :+

@SheeNegro... leuk paard... maar beide nog erg zoekend. Wel lekker tempo maar ben het met iDj eens dat de merrie iets meer steun mag krijgen. Rustige verbinding blijven aanbieden. Vind dat ze bij halsstrekken zich erg opkropt... zou dus nog vaker meenemen in je training dat ze echt met teugelcontact haar hals durft te laten vallen. Daarnaast begrijp ik niet zo goed wat het geklooi in het halthouden op het eind bij laatste filmpje voor goeds moet doen.

Ik denk dat ik alles gezegd heb hierboven bijna ? Nou dat geklooi bij het halthouden.. Ondanks dat je het niet merkt, in stap en halt is ze lekker doof aan mijn been. Ze moest dus eigenlijk haar rechterbeen naar voor plaatsen, normaal doe je dit vanuit de heup, maar ik krijg geen reactie bij haar. Het wakker houden aan het been ook in stap ben ik mee bezig, maar is wel moeilijk als ze weer eens gevoelig reageert op alles.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:14

@Sofy: Ik ben er niet zo goed in, hopelijk ben ik niet de enige die dit opmerk dus :P Ik vind dat hij een beetje zijn rug wegdrukt. Het been dat staat, staat ook ver achter de massa van de AH. Als ik zo een beetje mijn verbeelding gebruik zie ik dat de driehoek voor veel groter zal zijn vanvoor, wat dus kan wijzen op dat hij op de voorhand loopt. Zoals Marinke ook aangeeft heeft hij veel te veel halsstelling en te weinig lengtebuiging. Dit kan zijn door je hoge dwingende binnenhand mede daardoor duw je de schouder naar buiten en terwijl ik begrijp dat hij al over de schouder wegliep? Beter is dan om de buitenhand omhoog te doen (als je ze liever omhoog doet ipv opzij} , dan krijg je daar automatisch meer contact en zet je de schouder meer naam binnen.

Verder, je bent bezig met een 4jarige, dan ben ik persoonlijk van mening dat jou houding belangrijk is, maar niet zo van belang dat je dit soort lessen volgt met dit paard. Positief op de foto vind ik wel de ruimte in de hals! :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:18

Verder, wie graag leest, dit is ook een interessante site :
http://www.sustainabledressage.net/collection/true_collection.php

Al weet ik niet of die hier al gepasseert is :=

Ik geloof dat dit een tijdje geleden aan de pas is gekomen?
"The only thing you must do, is ask for relaxation of the jaw.
Stretching to the outside rein, by bending and releasing with the inside rein.
This is easiest done on a bent track. Support the horse on the outside rein, and with the inside rein, either lead to the inside with the thumb out, or nudge the corner of the mouth, and then release. Release no matter what response. If you get no response - do it again. Sooner or later. Usually sooner, the horse will learn that there will always be a release. So he will relax the jaw in response to your nudge. And in response to his own relaxation stretch the neck forward and down into your release. Now you follow him with the outside hand as well.

It is very important that you do not release with the outside rein as you give the nudge/squeeze on the inside. Why? Because if you do, all that will happen is a sawing action left-right-left. What will the horse make of this? Nothing"

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 17:53

Samantha: mooie uitleg & plaatjes wat betreft ontspanning bovenlijn/ontspanning kaak/nek hoogste punt/activiteit achterhand *\o/*
S_en_Z schreef:
Daarom rijd ik haar voor nu liever hierheen. Ze moet vooralsnog iets compacter in het activeren van het achterbeen.. dus mijn teugels zijn ook hier iets te lang.. maar hier laat ze me haar verbeteren.. en joh.. niet alles kan tegelijk :)

Oh btw.. over het "boogje" in mijn teugel. Ze vond het moeilijk, ze knikt nog weleens af idd. Ik neem het contact niet aan omdat ze net iets vals afknikt (kijk maar goed naar de knotjes zie je een flauw vals knikje. Ik reed haar hierna idd iets vooruit zodat zij zelf het contact zou herstellen.

En over mijn armhouding/handen.. dat klopt ook. Ik heb mijn zweepjes zo "geparkeerd" dat ik haar kietel over haar bil als ik mijn hand iets sluit. Been = naar voor bij Zyalda.. hard harder hardst. Maar ik wil niet harder, ik wil op het aansluiten van mijn kuit meer reactie vanuit het achterbeen. Mijn zweepjes zijn dus (wanneer het nodig is) mijn aanwijsstokjes. Zonder zwepen heb ik idd mijn armen/handen beter :j

Ik moest even graven naar eerdere beelden, maar die geven weer een heel ander beeld dan deze, op een positieve manier! Je hebt haar hier al veel beter bij elkaar en nagevelijker.
Op de (vooral) tweede foto vind ik haar ook een beetje achter de teugel (te veel inknikken) en de derde neigt er ook wat naar voor mijn gevoel.
Bij de eerste foto is dat beter :j
De eerste foto is natuurlijk gemaakt op het eind van het moment van naar voren grijpen van de benen, terwijl de tweede en derde foto gemaakt is aan het begin van het moment van naar voren grijpen. Opzich past dat bij jouw omschrijving dat je haar meer bij je probeert te houden en niet te lang wil laten worden; en aan de andere kant wel voldoende lengte wil geven om haar niet te laten afknikken. Bij de eerste foto zie je het een (moeite met compact op achterhand, maar wel mooier aan de teugel), bij de andere foto's het andere (buigende en meer dragende achterhand, maar iets afgeknikt). Ik krijg daarom bij jouw foto's vooral het gevoel dat het bij elkaar houden nog niet helemaal soepel gaat (wat natuurlijk ook best logisch is, omdat dat voor je paard ook zwaarder is). Ik denk daarom dat in de training de komende tijd, het belangrijk is om kleine schakelingen te maken in dat compactere. En daarnaast ook stelling (alleen in hals) en buiging (hele lijf) in dat compactere. Allemaal om de achterhand sterker en handiger te maken en te oefenen dat ze blijft ontspannen in bovenlijn & kaak. Maar het ziet er nu ook al zeker goed uit! 8-)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 18:13

Bedankt voor je uitgebreide post idj_!

Met klein schakelen zijn we bezig. Wel lastig als zij zo voorwaarts denkt en ik iets meer activiteit wil behouden in het kleine rijden.

Voor haar betekent kleiner worden nl ook heel makkelijk korter worden van pas. En dat ze achter niet ver uitzwaait is natuurlijk de bedoeling, maar t mag niet betekenen dat ze minder ondertreed naar voor.

Daarbij komt ook dat ik natuurlijk best lang nodig heb gehad voor ze echt van de handrem kwam en stukken durfde te ontspannen. In het voorwaartse heb ik mezelf aangeleerd veel te veel voor haar uit te rijden. En in dat kleiner schakelen kom ik mezelf aardig tegen want ben volledig ingesteld op het "hard draven" :=

Maar stukje bij beetje gaat het beter moet ik zeggen! En ik voel ook echt verbetering! Bedankt voor je tips wbt hals en lengtebuiging. Met lengtebuiging in kleine voltes in 8jes zijn we wel bezig (met tussendoor wat voltes 10m op de plek voor het van hand veranderen)

Vaak pak ik die pas nadat ik haar veel geschakeld heb in de galop. Dan sjouwt ze best wel lekker door de voltes heen! (Kost haar nog erg veel energie, dat wel)

En bedankt voor je mooie complimenten :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:03

Marinke & SheeNegro: bedankt voor het commentaar! Stoelzit hebben jullie uiteraard gelijk in, dat bedoelde ik met mijn opmerking dat ik meer op de binnenkant van m'n bovenbenen moet gaan zitten (ipv achterover op m'n kont). En dat handje is inderdaad jammer, waarschijnlijk zal m'n instructrice direct daarna 'loslaten!' geroepen hebben maar daar zijn uiteraard dan weer geen foto's van :') . Het is ook niet mijn standaard manier van rijden, dat is m'n hand opzij (en dan proberen hem niet ook naar me toe te halen, ook zo'n mooie valkuil :') ).

Wat betreft de lengtebuiging die te weinig is: ik zie dat zelf niet zo goed, hoe op de foto zien jullie dat? Hij is iig niet volledig recht toch? En ook niet alleen maar buiging in de hals.
Hetzelfde eigenlijk voor het achterbeen dat te ver achter de massa zou staan. Ik zie eigenlijk twee standbenen die allebei gelijk lopen (even recht), dus daaruit vond ik dat juist wel meevallen? Als het achterbeen niet onder de massa stond, zou daar nu toch al minder gewicht op moeten staan (en dus verder naar achter wijzen dan het voorbeen)?
Hetzelfde eigenlijk voor de weggedrukte rug: ik vond juist dat de rug op de foto redelijk recht liep (niet hol) en dacht dus dat dit wel meeviel? Eigenlijk vond ik juist z'n achterhand redelijk netjes bollen, vandaar dat ik twijfelde of hij hier juist een keertje iets meer gewicht op achter had genomen. Wat zie jij dan anders SheeNegro?

Ben gewoon nieuwsgierig, vond dit een moeilijke foto om zelf te beoordelen dus ik hoop op veel tips! Niet zozeer qua hoe ik dan moet rijden (daar ben ik in de les hard mee bezig) maar puur over hoe deze foto toont en hoe ik dit moet beoordelen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:13

Je let even niet op en jullie zitten 3blz verder. Maar er zijn toch nog een paar dingen die ik kwijt wil over de afgelopen paar blz.

Annemieke: Op het moment dat jij in het halsstrekken nog verder mee moet geven met je elleboog. Ja dan heb je al weerstand gecreert. Simpel omdat je niet anders kan dan weten op welk moment je je elleboog moet strekken. Je kunt het niet zien, en je moet het dus voelen. Dan ben je dus al te laat. Verder heb je nog behoorlijk veel ruimte nodig om je paard op boeg hoogte voor de loodlijn te brengen.

Ik weet niet precies wat jij verstaat onder voorwaarts denken. Paarden kunnen dat wat lastig. Het zijn vluchtdieren, ze sparen hun motor zo lang mogelijk op. Tenzij jij ze constant in een staat van opwinding brengt zullen ze uit hun hoofd dat soort dingen niet zomaar doen. Je kunt ze leren de ruiter te gehoorzamen. Dat betekend dat jij voorwaarts moet leren denken en rijden. Als jij dat kunt, kan het paard dat ook. De spieren volgen dan.

Als ik dan naar de tweede seriefoto's kijk, dan zie ik een plaatje van iets wat ik niet wil zien. Je paard maakt met z'n voorbenen heel grote stappen, z'n achterbenen volgen daarin mee. Ze volgen, ze worden niet ondergeplaatst. Vergelijk het plaatje maar eens met deze van S_en_Z http://6.media.hyves-static.net/1534192 ... 92181.jpeg . Die achterbenen komen al een stuk verder onder het lichaam (zie de hoek van het achterbeen en de flank). En zelfs dit paard loopt nog op de voorbenen.
Dat betekend dus dat je geen echte activiteit krijgt, maar meer een rennende vlakke beweging.
Z'n rug en bekken worden eigenlijk nauwelijks gebruikt.
Het voorwaarts en niet de grond in boren is enorm optisch bedrog. Trek de driehoeken en lijnen maar is (of iemand anders, ik heb er niet de handigheid in om dat te doen op de computer). Dan valt het je vies tegen.

Overigens zij ik niet, dat als ik voorwaarts neerwaarts wil dit een goede voorbereiding is. Ik bedoelde te zeggen dat alleen voorwaarts neerwaarts hierop kan volgen. Ik zie simpel weg niet hoe je een paard correct kunt uitleggen wat er van hem verwacht wordt als je dat hierna niet doet.

Hangen en leunen, ik zie zelf het verschil niet zo. In definitie vind ik het zelf het zelfde woord. Wil ze allebei ook niet horen in combinatie met paardrijden. Paardrijden gaat over contact. Dat betekend dat zowel paard als ruiter zacht moeten zijn. Dat daar bijkomt dat beide wel eens hard zijn om hun punt te maken, ja dat is logisch. Maar dat moet geen hoofdmoot zijn.
Als een paard gaat hangen, dan is er ergens iets mis in de rijkunst. Dat is heel vaak, de balans, lengtebuiging of achterhand. Als een paard gaat hangen, moet jij er ook met je hand niet zijn. Je moet simpel weg werken aan de oplossing van dat moment. In dit geval dus de motor aanzetten. Hangen/leunen = hand weg = been erbij. En dat mag best behoorlijk extreem en zwart-wit. Anders is het voor het paard niet aangenaam en ook nog eens behoorlijk onduidelijk.

Zodra jij de motor aanhebt, dan kun je ook het gas bepalen. Het is niet voor niets dat verzamelen veel later in de dressuurproeven zit dan verruimen. Heb je de motor aan, dan zijn de meeste paarden heel licht in de hand. En dat moet, anders kun je nooit verfijnen op de hulpen.

De rest van de reacties komen later vanavond. Dit heeft iets langer gekost dan ik dacht, en ik ga eerst even wat achterbeen bij mijn anda trainen ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:24

Haha het topic loopt niet weg! Have fun :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 20:00

S_en_Z schreef:
Voor haar betekent kleiner worden nl ook heel makkelijk korter worden van pas. En dat ze achter niet ver uitzwaait is natuurlijk de bedoeling, maar t mag niet betekenen dat ze minder ondertreed naar voor.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar vind dat je het beter anders kunt omschrijven.

Kleiner worden betekent namelijk juist wel korter worden van pas....Een verzameld paard, heeft een kleinere paslengte dan een paard in arbeids- of zelfs uitgestrekte draf. Er kunnen namelijk maar 2 dingen gebeuren als je iets met een gang gaat doen. Het RITME kan veranderen, de passen gaan dan langer of minder lang duren (het bekende versnellen tijdens de middendraf) of de pasLENGTE kan veranderen. Door het verkorten van de passen op de juiste manier, gaat je paard meer van de grond en minder naar voren. Hierbij moet wel het achterbeen nog steeds onder worden gebracht (en ik denk dat daardoor de verwarring ontstaat) want er mag nog steeds geen verschil ontstaan tussen lengte van de passen voor- en achter, je wilt nog steeds activiteit van achteruit inderdaad. Maar je wilt geen ander ritme (dan wordt hij traag en verlies je juist activiteit dus blijft over verandering van paslengte).

Zo worden bij het verruimen als het goed is de passen ook langer, zonder dat het ritme verandert. En nu ik toch aan het schrijven ben meteen een misverstand de wereld uit helpen, een paard in middendraf gaat WEL harder. Het is namelijk onmogelijk om in hetzelfde ritme grotere passen te gaan maken, zonder een grotere afstand af te leggen. Echter wordt 'harder gaan' en 'versnellen in ritme' heel vaak door elkaar gehaald.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:04

Bedankt voor je toevoeging Esther.

Vind het lastig om te omschrijven wat ik precies bedoel. Ik zie het voor me en kan het voordoen maar krijg het niet zo vlekkeloos vertaald naar een berichtje := dacht dat ik t best duidelijk had beschreven.. Maar dat komt omdat ik in m'n hoofd al de beeldvorming heb denk ik.

Heb ook een beetje hoofdpijn, zie idd dat het een beetje onduidelijk is. Even genoeg gepeinst voor vandaag. Ik ga even liggen <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:01

Jeming niet bij te houden zo.

S_en_Z, denk dat je buiten de reden van zweep om zo'n hoge hand houding hebt vanwege je ietwat royale teugellengte. :+
Wel heel leuk om te zien wat voor ontwikkeling jullie door hebben gemaakt en nog steeds maken, top!