[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:11

SindyKaya: als je ook uitgebreide analyse van je eigen foto kan geven... dus wat je zelf ziet... nav het topic... dan zijn we zeer benieuwd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:12

Ook ik hecht veel waarde aan jouw bijdragen hoor Mang! En ik vind die streepjes zetten opzich wel handig, maar het gaat niet altijd op.. Soms is het beter om niet te doen misschien.. Maar ik zie ook echt niet dat SenZ jou te kijk zette hoor, voel dat ook alsjeblieft niet!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:23

Dat kan toch?

Ik kijk vooral naar de afzet van de "dragende" benen. Iemand anders ging in op de andere 2 benen.. en daarin ging ik idd met mijn uitleg naar de "perfectie" toe.

Het belangrijkste voor mij is dat de passen uiteindelijk in de "driehoekjes" evenredig zijn. Dus achter gelijk aan voor. Maar die kun je pas goed beoordelen vlak voor/in of na het zweefmoment.

Voor het "dragen tot afzet" vind ik de streepjesmethode persoonlijk erg fijn. Niet zozeer voor de "takt" trouwens... maar meer om te kijken of het paard zijn gewicht naar voren heeft of omlaag (op de voorhand) Is het streepje van het voorbeen schuiner dan die van het achterbeen en zakt het paard verder door in de koot dan is hij op de voorhand.

Veel mensen kijken naar de romprichting.. en dat vind IK dan weer niet eerlijk. Sommige paarden zijn nu eenmaal overbouwd aan de achterkant.. en sommige paarden die juist aan de voorkant hoger zijn kunnen ook op de voorhand lopen en dat word dan "over het hoofd gezien".

Bij de andere 2 lijntjes (de benen in de lucht) kun je makkelijk beoordelen of het paard op een been sneller of trager is.

Ik hou me echt niet vast aan alle 4 die lijntjes op 1 foto hoor.

En Mang, het was absoluut niet mijn intentie om je "te kijk te zetten" of te steken. Absoluut niet. Veulen ging in op je foto en liet het taktplaatje zien. Toen je reageerde met

"ja maar ik heb een draver zonder dressuurbouw" dacht ik meer "Waarom zeg je zoiets nou????? Waarom zou jouw paard minder geschikt zijn voor de dressuur en ondergeschikt zijn aan mijn KWPNer???"

Ik vond dat onzin. Vandaar de plaatjes.

Juist HELEMAAL niet negatief bedoeld! Ik bedoelde het juist goed.. het was (mijn interpretatie van jouw post) net alsof je je erbij neergelegd had dat die van jou niet aan ons idee kan voldoen.. en dat vond ik gewoon niet leuk.. echt hoor..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:26

Ik zie nu dat er onder de reactie van SenZ nog wat toegevoegd is. Dit stuk stond er geloof ik nog niet toen ik het net las, of ik heb met mijn neus gekeken natuurlijk.

S_en_Z schreef:
Waarom zou jouw paard anders zijn dan een KWPNer met een wat lastigere bouw? Of een Engels volbloed..?

Dan denk ik... het ras gebruiken als excuus om niet verder te hoeven kijken dan naar wat je hebt is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. (en ik kan me absoluut niet voorstellen dat jij zo bent hoor) maar je snapt me wel toch?

Is dat niet juist wat ik wil zeggen? Dat er voor een KWPN'er met een moeilijke bouw, een engels volbloed, EN een draver niet zoveel haalbaar is als voor een goed dressuurgefokt paard met gangenaanleg?

Ik blijf erbij dat ik het niet logisch, niet realistisch vind om met die lijntjes te beoordelen. Zo'n voorbeen heeft een 'slecht'gebouwd paard niet, en kun je vast wel aanleren, maar dat valt bij mij onder de categorie kunstjes aanleren, niet onder dressuurrijden. Dus de manier die overblijft om die lijntjes gelijk te krijgen is een zwakker achterbeen, en dat willen we niet toch??

En je hebt het over streven naar perfectie, maar moet je dat willen? Ik streef niet naar perfectie, ik streef naar steeds iets beter tot we op een zeker niveau zijn waar ik merk dat ze het bouwtechnisch gezien niet meer aan kan. Ben ik dan negatief? Nee hoor, ik ben realistisch. Streven naar perfectie maakt je alleen maar ongelukkig, aangezien perfectie niet bestaat.

Edit: ga zo reageren op je reactie S&Z maar raak het overzicht nu al kwijt dus doe dat even in een nieuwe reactie :')

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:29

Heb zelfs nog een nieuwe post geplaatst :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:39

Citaat:
Ik kijk vooral naar de afzet van de "dragende" benen. Iemand anders ging in op de andere 2 benen.. en daarin ging ik idd met mijn uitleg naar de "perfectie" toe.

Het belangrijkste voor mij is dat de passen uiteindelijk in de "driehoekjes" evenredig zijn. Dus achter gelijk aan voor. Maar die kun je pas goed beoordelen vlak voor/in of na het zweefmoment.

Voor het "dragen tot afzet" vind ik de streepjesmethode persoonlijk erg fijn. Niet zozeer voor de "takt" trouwens... maar meer om te kijken of het paard zijn gewicht naar voren heeft of omlaag (op de voorhand) Is het streepje van het voorbeen schuiner dan die van het achterbeen en zakt het paard verder door in de koot dan is hij op de voorhand.

Kijk en dit zie ik dus niet terug in de eerdere reacties met streepjes (niet alleen van jou), deze specifieke uitleg erbij die júist zo belangrijk is. Er zijn nu meisjes geinteresseerd geraakt in de streepjesmethode omdat hij makkelijk te zien is, maar er wordt nergens bijgezegd dat dit alleen in een bepaalde fase van de draf van toepassing is, en het gaat heel de tijd over takt. Er worden dus ideeën gewekt die lijden tot (onmogelijke) streven. De driehoekjesmethode vind ik overigens wél erg fijn.

Citaat:
Veel mensen kijken naar de romprichting.. en dat vind IK dan weer niet eerlijk. Sommige paarden zijn nu eenmaal overbouwd aan de achterkant.. en sommige paarden die juist aan de voorkant hoger zijn kunnen ook op de voorhand lopen en dat word dan "over het hoofd gezien".

Ben ik het mee eens. Heb het zelf veel ervaren aangezien mijn paard aardig overbouwd is. (niet dat ze niet een beetje op de voorhand loopt, maar soms wordt gedaan of het echt extreem is.)

Citaat:
Bij de andere 2 lijntjes (de benen in de lucht) kun je makkelijk beoordelen of het paard op een been sneller of trager is.

Sneller of trager..... Ik denk eerder groter/sterker of zwakker.

Citaat:
En Mang, het was absoluut niet mijn intentie om je "te kijk te zetten" of te steken. Absoluut niet. Veulen ging in op je foto en liet het taktplaatje zien. Toen je reageerde met

"ja maar ik heb een draver zonder dressuurbouw" dacht ik meer "Waarom zeg je zoiets nou????? Waarom zou jouw paard minder geschikt zijn voor de dressuur en ondergeschikt zijn aan mijn KWPNer???"

Ik vond dat onzin. Vandaar de plaatjes.

Een draver heeft toch geen dressuurbouw? Ik kraak mijn eigen paard niet af, ik benoem de feiten. Ik geloof dat je met jou paard een stuk meer kans maakt op GP-niveau dan met mijn draver toch? Is toch helemaal niet zo vreemd, mijn paard is gemaakt om keihard te draven, niet om te verzamelen/dragen. Maakt mijn paard niet ondergeschikt aan jou paard, maar het is een feit dat mijn paard geschikt is voor een ander doeleinde als jou paard. Mijn paard kan vast een stuk harder draven als de jouwe, maar dat maakt jou paard ook niet ondergeschikt aan de mijne _O-

Citaat:
Juist HELEMAAL niet negatief bedoeld! Ik bedoelde het juist goed.. het was (mijn interpretatie van jouw post) net alsof je je erbij neergelegd had dat die van jou niet aan ons idee kan voldoen.. en dat vond ik gewoon niet leuk.. echt hoor..

Oke dan had ik het verkeerd geïnterpreteerd. Ik leg me niet zomaar ergens bij neer hoor, als dat nog niet duidelijk was _O- Maar mijn paard, net als meer als de helft van de paarden op bokt, kan niet aan de verwachting van dit beenwerk voldoen:
Afbeelding

Ten eerste omdat dat niveau te hoog is gegrepen voor een recreatieruiter als ik, en ten tweede omdat bijvoorbeeld een stijle schouder nooit dat voorbeen kan laten zien.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:43

Joolien schreef:
Nynke_Mandy schreef:
:wave:

Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd. :)

Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester. :) Ik geloof dat dat eind december was. :)

Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.

Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken :)

Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?

1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.

2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.

3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.

4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.

5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?

Hebben jullie misschien tips voor mij? :)

Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto's *\o/* Je hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten. :D

Helemaal super, ga zo door!!!! _/-\o_

Heel erg bedankt! :) Voor het halsstrekken heb ik al vaak een 8 gekregen, hij is er heel makkelijk mee. Als ik mijn teugels langer laat worden volgt hij direct mijn hand :) Middenstap geloof ik telkens een 7 :)
Bedankt voor de tip, ik ga eraan werken :)

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:45

Evelijn schreef:
Maar zoals die pony hierboven van Nynke_Mandy... wat ik zie is dat die dus beetje op voorhand valt (niks te erg trouwens) bij foto 2 en 4 zie ik dat de hoefjes van de voorkant nog staan terwijl de achterste al vertrokken zijn... dat zou dus een klein taktfoutje zijn. (? ben aan het leren) daar hoef je dan niet streepjes voor te gaan trekken denk ik dan.

Maar erg leuke pony en ziet er echt al super uit... zijn echt goed op weg.. en dat is dus ook goed te zien in hun punten. Wat een geweldige pony om op te leren rijden... daar mag je echt heel blij mee zijn.

Dankjewel!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:45

Jullie gaan te hard!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:47

Dusss... Ik verpest de sfeer, maak er een groot drama van en dat zegt veel meer over mij als persoon dan over de reactie op mij..

Prima, ik ben niet bepaald welkom hier. Vond het net een fijne discussie worden maar op deze manier ben ik weg hier. S&Z, als je er behoefte aan hebt zou ik er op pb graag nog verder op in gaan.

Edit: Dat staat dus in een pbtje dat ik van iemand krijg. Kijk ik niemand (behalve diegene natuurlijk :+ ) op aan maar ik ben dan al wel gauw klaar met discuseren.
Laatst bijgewerkt door mang op 14-02-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:49

Dat plaatje van dat mooi opgeheven voorbeen... ziet er prachtig uit... maar dat is toch niet wat S_en_Z wil dat we van dat plaatje leren? ... kan wel plaatjes van voorbeenzwaaiers zoeken... maar daar zal vaak ook niet de takt kloppen (heel vaak niet omdat ze de bouw dus niet hebben maar wel een ruiter die wil dat ze dat kunstje kunnen)

als.. je het dan liever openbaar hebt Mang... kan niks anders vinden dan dat je iig lichtgeraakt bent.. je trekt het je wel erg persoonlijk aan.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 14-02-13 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:50

Mij hoor je da iig niet zeggen hoor mang :n , houd wel van een kritische kijk op dingen..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:50

mang schreef:
Dusss... Ik verpest de sfeer, maak er een groot drama van en dat zegt veel meer over mij als persoon dan over de reactie op mij..

Prima, ik ben niet bepaald welkom hier. Vond het net een fijne discussie worden maar op deze manier ben ik weg hier. S&Z, als je er behoefte aan hebt zou ik er op pb graag nog verder op in gaan.

Even wachten.
Je bent hier wel welkom, iedereen is hier welkom.
Ja er kunnen discussie's ontstaan maar daar leren we toch weer van?
Als je wilt gaan ga dan maar geef ons niet de schuld dat we het soms niet met je eens zijn.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:52

Sorry had even duidelijker moeten zijn, maar dat is een pbtje dat ik van iemand kreeg naar aanleiding van dit topic. Had ik er even bij moeten zetten.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:54

Evelijn schreef:
als.. je het dan liever openbaar hebt Mang... kan niks anders vinden dan dat je iig lichtgeraakt bent.. je trekt het je wel erg persoonlijk aan.

Inderdaad lichtgeraakt.. Dat is ineens wel een HEEL stuk bescheidener beschreven als in je pb of niet? En jou pb was zeker ook geen persoonlijke aanval?
Ik was niet van plan jou te noemen, wil niemand zwart maken namelijk, maarja als je er zelf al mee komt :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:55

Laat je niet weg jagen mang ;) blijf maar lekk kletsen met ons.. *\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:55

mang schreef:
Sorry had even duidelijker moeten zijn, maar dat is een pbtje dat ik van iemand kreeg naar aanleiding van dit topic. Had ik er even bij moeten zetten.

Dus je kreeg een pb dat je teveel drama schept?
Kijk, ik zelf moet ook nog veel leren en maak misschien ook "domme" opmerkingen/vragen maar dat word verbeterd waarvan ik dus weer leer. Dus drama schep je niet.
Maar je moet we dingen van mensen kunnen en WILLEN aannemen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:56

Mijn paard heeft een steil achterbeen, heeft lengte in de hals maar een korte "nek". Haar schouder is niet zo schuin als ik zou willen..

Dus omdat ze niet perfect gebouwd is moet ik mijn droom om ooit een superfijne passage verdeeld over 4 benen met een mooie ronde oprichting opgeven?

Ik was het niet van plan.. I'm living the dream...!!! <3 Kleine stapjes, kleine doelen, grotere doelen.. ennnnn een "ultiem" einddoel <3 Haal ik het niet, jammer dan.. gebeurd het? Over 3 jaar?? of pas over 10 jaar? Helemaal top!

Er is er geen 1 in de top die meedraait die de perfecte bouw heeft.. dromen en streven moet kunnen vind ik.. zolang je wel realistische kleine doelen stelt en genoegen neemt met wat je krijgt :) Ik ben BLIJ met het gevoel dat mijn paard mij geeft iedere dag, iedere training. Ik werk niet nu al aan mijn einddoel.. want we staan pas aan het begin.

Toch droom ik graag <3

Over de foto die jij plaatste:

Het ging me om de lijnen van de voorbenen en achterbenen apart. Je kunt naar de eerste set kijken of naar de 2e set kijken.

Op deze ene foto zijn deze 2 in harmonie en ik kon 2 vliegen in 1 klap slaan zonder verder te hoeven zoeken.

Wellicht had ik mijn post anders in kunnen delen. Heb je gelijk in :)

Maar ik mag het stuk over takt schrijven. Dus ik zal er op letten dat waar wij het nu over hebben makkelijker terug te vinden is in de tekst, deal?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 14-02-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:01

Fry schreef:
mang schreef:

Dus je kreeg een pb dat je teveel drama schept?
Kijk, ik zelf moet ook nog veel leren en maak misschien ook "domme" opmerkingen/vragen maar dat word verbeterd waarvan ik dus weer leer. Dus drama schep je niet.
Maar je moet we dingen van mensen kunnen en WILLEN aannemen.

Ja onder andere, en dat ik me te persoonlijk aangevallen voel en nog een aantal dingen.

Even ter verduidelijking, de post van S&Z was aangepast nadat ik hem had gelezen, nu zie ik ook wel dat het geen aanval was, maar voordat het verandert was kwam het niet erg aardig over. Hier was S&Z zich overduidelijk zelf ook bewust van, gezien ze het heeft verandert. Dat is overigens niet negatief maar vind ik juist erg netjes van je hoor S&Z.

Ik kan en wil ook zeker dingen aannemen, zit niet voor niks bijna altijd in de meeleesmodus. Maar ik heb me hier in ingelezen, ingekeken en in verdiept, en ben het NIET eens met die lijntjesmethode. Of in ieder geval niet op de manier zoals die eerder in dit topic een aantal keer omschreven wordt.

En daarmee val ik dus buiten de boot, wat sommige mensen aanleiding geeft om gelijk tegen mijn mening te zijn. In plaats daarvan kun je ook zelf kritisch kijken en niet achter de menigte aanhobbelen. (en hierbij bedoel ik niet iemand specifiek, maar er zullen er zeker bij zitten die dit wel doen.)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:02

S_en_Z schreef:
Mijn paard heeft een steil achterbeen, heeft lengte in de hals maar een korte "nek". Haar schouder is niet zo schuin als ik zou willen..

Dus omdat ze niet perfect gebouwd is moet ik mijn droom om ooit een superfijne passage verdeeld over 4 benen met een mooie ronde oprichting opgeven?

Ik was het niet van plan.. I'm living the dream...!!! <3 Kleine stapjes, kleine doelen, grotere doelen.. ennnnn een "ultiem" einddoel <3 Haal ik het niet, jammer dan.. gebeurd het? Over 3 jaar?? of pas over 10 jaar? Helemaal top!

Er is er geen 1 in de top die meedraait die de perfecte bouw heeft.. dromen en streven moet kunnen vind ik.. zolang je wel realistische kleine doelen stelt en genoegen neemt met wat je krijgt :) Ik ben BLIJ met het gevoel dat mijn paard mij geeft iedere dag, iedere training. Ik werk niet nu al aan mijn einddoel.. want we staan pas aan het begin.

Toch droom ik graag <3

Over de foto die jij plaatste:

Het ging me om de lijnen van de voorbenen en achterbenen apart. Je kunt naar de eerste set kijken of naar de 2e set kijken.

Op deze ene foto zijn deze 2 in harmonie en ik kon 2 vliegen in 1 klap slaan zonder verder te hoeven zoeken.

Wellicht had ik mijn post anders in kunnen delen. Heb je gelijk in :)

Maar ik mag het stuk over takt schrijven. Dus ik zal er op letten dat waar wij het nu over hebben makkelijker terug te vinden is in de tekst, deal?

+:)+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:06

Mang,
Het kan zijn dat je het daar niet mee eens bent. Maar laat ons dan, wij zien er wel het logica in maar dat is voor iedereen anders.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:07

Fry schreef:
Mang,
Het kan zijn dat je het daar niet mee eens bent. Maar laat ons dan, wij zien er wel het logica in maar dat is voor iedereen anders.

Oke apart dat een kritische kijk op jullie mening niet welkom is. Maar goed dan zal ik me terugtrekken in de meeleesmodus.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:09

mang schreef:
Fry schreef:
Mang,

Oke apart dat een kritische kijk op jullie mening niet welkom is. Maar goed dan zal ik me terugtrekken in de meeleesmodus.

Is wel mogelijk, maar het moet niet afgekraakt worden.
Jij voelt je ook soms aangevallen en wij misschien ook?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:10

Nynke, heerlijke foto's weer van jou en je pony!

Even over de lijntjes, in mijn ogen moet je je daar niet op blind staren, maar ze als hulpmiddel gebruiken als je naar een foto kijkt.
Het perfecte plaatje zal wel niet helemaal bestaan en elk paard en iedere ruiter hebben een verhaal dat wij soms niet kennen.
Als je je blind gaat staren op lijntjes vergeet je denk ik een belangrijk motto hier, BLIJ rijden!!!!
Soms is er misschien een lijntje minder perfect, maar wordt er wel blij gereden met de intentie van meer.
En wat dat meer is, verschilt per combinatie, want niet iedere combinatie heeft de zelfde mogelijkheden.
We hadden het hier toch ook over een realistisch doel stellen?
Een realistisch doel voor velen is niet het perfecte plaatje, maar ergens daarvoor, is niet erg!
Denk dat we dat wel eens vergeten, uiteraard moet je wel aan aantal randvoorwaarden voldoen om je paard te faciliteren en
niet hopeloos in de weg te zitten en hem te helpen zijn lijf goed te gebruiken, maar hier zitten maar weinig GP ruiters,
dus streven naar prima, maar realiteit is iets minder dan perfectie.
Anders straks geen blije rijder meer over, alleen maar frusties!

Takt is in mijn ogen ook niet gelijk aan een paard met heel veel verzameling en een heel actief achterbeen en voorbeen dat eind weg wordt gezet.
Takt is voor mij de cadans, het identiek zijn van alle passen die het paard maakt.
En dat er meer is dan takt alleen dat is duidelijk, maar als we het dan toch over eenvoudig uitleggen in Jip en Janneke taal hebben is takt mogelijk met een draver op de drafbaan en met een kriebel krabbel fjord in de dressuur ring, ik heb het dan niet over zweefmoment of verzameling, puur de takt.
Het klokje dat regelmatig tikt en altijd gelijk is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:10

Wat gaan jullie hard hier, ik loop in een paar dagen al 10 pagina's achter! Ik hoop zo even tidj te hebben terug te lezen :)

En betreft bouw van een paard, lijkt me juist extra reden om aan te werken. Het is wel erg makkelijk om als je paard zijn bouw niet mee heeft, dat als excuus te gebruiken. Uiteindelijk zal elk paard zijn eigen voors-tegens hebben. Met correcte training valt ook erg veel te doen.

Perfectie lijkt me ook geen doel op zich, maar ik denk wel dat je als ruiter ook richting je paard altijd wel drijfveer om beter te willen worden mag hebben. Het is niet zo dat je als beginner veel moet leren en als je eenmaal een beetje rond kan hobbelen dat je doel hebt bereikt, mooie is dan dat je een nieuw doel kan stellen :)