Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
S_en_Z schreef:Waarom zou jouw paard anders zijn dan een KWPNer met een wat lastigere bouw? Of een Engels volbloed..?
Dan denk ik... het ras gebruiken als excuus om niet verder te hoeven kijken dan naar wat je hebt is gewoon niet eerlijk tegenover je paard. (en ik kan me absoluut niet voorstellen dat jij zo bent hoor) maar je snapt me wel toch?
Citaat:Ik kijk vooral naar de afzet van de "dragende" benen. Iemand anders ging in op de andere 2 benen.. en daarin ging ik idd met mijn uitleg naar de "perfectie" toe.
Het belangrijkste voor mij is dat de passen uiteindelijk in de "driehoekjes" evenredig zijn. Dus achter gelijk aan voor. Maar die kun je pas goed beoordelen vlak voor/in of na het zweefmoment.
Voor het "dragen tot afzet" vind ik de streepjesmethode persoonlijk erg fijn. Niet zozeer voor de "takt" trouwens... maar meer om te kijken of het paard zijn gewicht naar voren heeft of omlaag (op de voorhand) Is het streepje van het voorbeen schuiner dan die van het achterbeen en zakt het paard verder door in de koot dan is hij op de voorhand.
Citaat:Veel mensen kijken naar de romprichting.. en dat vind IK dan weer niet eerlijk. Sommige paarden zijn nu eenmaal overbouwd aan de achterkant.. en sommige paarden die juist aan de voorkant hoger zijn kunnen ook op de voorhand lopen en dat word dan "over het hoofd gezien".
Citaat:Bij de andere 2 lijntjes (de benen in de lucht) kun je makkelijk beoordelen of het paard op een been sneller of trager is.
Citaat:En Mang, het was absoluut niet mijn intentie om je "te kijk te zetten" of te steken. Absoluut niet. Veulen ging in op je foto en liet het taktplaatje zien. Toen je reageerde met
"ja maar ik heb een draver zonder dressuurbouw" dacht ik meer "Waarom zeg je zoiets nou????? Waarom zou jouw paard minder geschikt zijn voor de dressuur en ondergeschikt zijn aan mijn KWPNer???"
Ik vond dat onzin. Vandaar de plaatjes.
Citaat:Juist HELEMAAL niet negatief bedoeld! Ik bedoelde het juist goed.. het was (mijn interpretatie van jouw post) net alsof je je erbij neergelegd had dat die van jou niet aan ons idee kan voldoen.. en dat vond ik gewoon niet leuk.. echt hoor..
Joolien schreef:Nynke_Mandy schreef:
Ik lees hier al een hele tijd mee, sowieso sinds deel II. Ik vind het erg leerzaam en de reacties die worden gegeven worden heel goed uitgelegd.![]()
Ik heb een tijdje geleden, in deel III, ook foto's geplaatst van mij en mijn bijrijdpony Sylvester.Ik geloof dat dat eind december was.
Nu hebben we alweer wat verder geoefend en hebben we al 2 officiële wedstrijden achter de rug en hebben we al 7 winstpunten! Onze eerste wedstrijd hadden we 197 en 195 punten met een 2e en 4e prijs en bij de 2e wedstrijd 197 punten en 193 met een 2e prijs.
Voor mijn gevoel gaat het ook supergoed, maar toch zou ik graag willen vragen wat jullie nu van Syl en mij denken
Ik rijd Syl nu sinds midden november 2012. Syl heeft vroeger M dressuur gelopen en hij kan mij dus veel leren. Als we ongeveer 20 minuten aan het rijden zijn gaat het superlekker. Hij is heel erg ontspannen en ik heb echt niks in mijn handen. Soms gaat hij alleen wel te diep lopen, hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan oplossen?
1. [ Afbeelding ]
1e keer officieel. Ik vind deze foto zelf moeilijk te beoordelen, omdat hij schuin van voren is gemaakt.
2. [ Afbeelding ]
Hals strekken, ik vind het een mooi beeld. Hij loopt lekker voorwaarts, ik zie iig een grote driehoek bij de voorbenen, maar de achterbenen wel minder.
3. [ Afbeelding ]
2e x officieel. Van hand veranderen in middenstap. Vind hem hier mooi lopen, ik geef hem ruimte en hij loopt niet te diep.
4. [ Afbeelding ]
Hier loopt hij ook netjes. Niet te diep, alleen mag hij voorwaarter. Hij heeft niet zulke grote driehoekjes bij zijn benen. Ook moet ik mijn been niet optrekken.
5. [ Afbeelding ]
Op stal aan het rijden. Hier heeft hij zijn hoofd er mooi recht voor en lijkt hij zijn achterbeen goed te gebruiken?
Hebben jullie misschien tips voor mij?
Nynke, ik wil niet slijmen maar ik word dolblij van jouw foto'sJe hebt het al zo goed voor elkaar, ik kan er weinig over zeggen!!!! Halsstrekken en middenstap zijn super! Wat voor cijfers krijg je daarop?
Foto 4 zit je iets naar voren maar dat komt denk ik doordat je pony niet zo actief is, en dan probeer je van alles te doen om hem voorwaarts te krijgen. Ga goed op je billen zitten en 'denk Anky'! Rechtop boven je paard zitten.
Helemaal super, ga zo door!!!!
Evelijn schreef:Maar zoals die pony hierboven van Nynke_Mandy... wat ik zie is dat die dus beetje op voorhand valt (niks te erg trouwens) bij foto 2 en 4 zie ik dat de hoefjes van de voorkant nog staan terwijl de achterste al vertrokken zijn... dat zou dus een klein taktfoutje zijn. (? ben aan het leren) daar hoef je dan niet streepjes voor te gaan trekken denk ik dan.
Maar erg leuke pony en ziet er echt al super uit... zijn echt goed op weg.. en dat is dus ook goed te zien in hun punten. Wat een geweldige pony om op te leren rijden... daar mag je echt heel blij mee zijn.
mang schreef:Dusss... Ik verpest de sfeer, maak er een groot drama van en dat zegt veel meer over mij als persoon dan over de reactie op mij..
Prima, ik ben niet bepaald welkom hier. Vond het net een fijne discussie worden maar op deze manier ben ik weg hier. S&Z, als je er behoefte aan hebt zou ik er op pb graag nog verder op in gaan.
Evelijn schreef:als.. je het dan liever openbaar hebt Mang... kan niks anders vinden dan dat je iig lichtgeraakt bent.. je trekt het je wel erg persoonlijk aan.
mang schreef:Sorry had even duidelijker moeten zijn, maar dat is een pbtje dat ik van iemand kreeg naar aanleiding van dit topic. Had ik er even bij moeten zetten.
Fry schreef:mang schreef:Sorry had even duidelijker moeten zijn, maar dat is een pbtje dat ik van iemand kreeg naar aanleiding van dit topic. Had ik er even bij moeten zetten.
Dus je kreeg een pb dat je teveel drama schept?
Kijk, ik zelf moet ook nog veel leren en maak misschien ook "domme" opmerkingen/vragen maar dat word verbeterd waarvan ik dus weer leer. Dus drama schep je niet.
Maar je moet we dingen van mensen kunnen en WILLEN aannemen.
S_en_Z schreef:Mijn paard heeft een steil achterbeen, heeft lengte in de hals maar een korte "nek". Haar schouder is niet zo schuin als ik zou willen..
Dus omdat ze niet perfect gebouwd is moet ik mijn droom om ooit een superfijne passage verdeeld over 4 benen met een mooie ronde oprichting opgeven?
Ik was het niet van plan.. I'm living the dream...!!!Kleine stapjes, kleine doelen, grotere doelen.. ennnnn een "ultiem" einddoel
Haal ik het niet, jammer dan.. gebeurd het? Over 3 jaar?? of pas over 10 jaar? Helemaal top!
Er is er geen 1 in de top die meedraait die de perfecte bouw heeft.. dromen en streven moet kunnen vind ik.. zolang je wel realistische kleine doelen stelt en genoegen neemt met wat je krijgtIk ben BLIJ met het gevoel dat mijn paard mij geeft iedere dag, iedere training. Ik werk niet nu al aan mijn einddoel.. want we staan pas aan het begin.
Toch droom ik graag
Over de foto die jij plaatste:
Het ging me om de lijnen van de voorbenen en achterbenen apart. Je kunt naar de eerste set kijken of naar de 2e set kijken.
Op deze ene foto zijn deze 2 in harmonie en ik kon 2 vliegen in 1 klap slaan zonder verder te hoeven zoeken.
Wellicht had ik mijn post anders in kunnen delen. Heb je gelijk in
Maar ik mag het stuk over takt schrijven. Dus ik zal er op letten dat waar wij het nu over hebben makkelijker terug te vinden is in de tekst, deal?
mang schreef:Fry schreef:Mang,
Het kan zijn dat je het daar niet mee eens bent. Maar laat ons dan, wij zien er wel het logica in maar dat is voor iedereen anders.
Oke apart dat een kritische kijk op jullie mening niet welkom is. Maar goed dan zal ik me terugtrekken in de meeleesmodus.