Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
horseyfries schreef:Lusitana, ik begrijp best dat er mensen te vinden zijn in het Zuiden die hun paard een nette basis geven. Maar als ik mag afgaan op wat bijv. Jean Bemelmans, jarenlang bondscoach van de Spanjaarden, vertelde dan was het wel zo dat het merendeel van de mensen die talentvolle paarden hadden, het "showgedeelte" van de "kunstjes" heel wat leuker vonden om te doen dan een correcte basis aan te leren en dat hij daar best wat strijd voor heeft moeten leveren. En het is ook een beeld wat je op wedstrijden terugziet, ook bij de Portugezen, dat ze vaak met hele fraaie getalenteerde barokke paarden komen die de verzamelende oefeningen heel goed kunnen uitvoeren, maar die veel punten verliezen op de andere onderdelen of op de afwerking, waar juist de basis om de hoek komt kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het algehele beeld.
Met iemand die roept dat FEI reglementen hem niets zeggen heb ik niet zoveel, want dat zijn nu juist de reglementen waarover het hier gaat in de OP en op basis waarvan wij wedstrijden rijden. Dan vraag ik me eigenlijk zelfs af wat je hier in deze discussie doet als je er zo over denkt, want de hele discussie gaat daar juist over....
horseyfries schreef:Als je de OP goed had gelezen dan wist je dat het hier daar wel over ging, je zit de verkeerde discussie te voeren.
Verder weet ik niet wie je met "wij dressuurruiters" bedoelt, maar ik hoor daar zeker niet bij en distancieer me dan ook van die opmerking. Het heeft mij tien jaar gekost om mijn paard tot Grand Prix niveau op te leiden, en paarden pushen voor verkoop hoort ook niet bij mijn bezigheden. Dus spreek voor jezelf, niet voor ons.
Je bent idd nog jong en dat verklaart misschien dat je blindstaren verward met objectief vaststellen dat we in de wedstrijdsport moeten voldoen aan de reglementen van de FEI, en dat die omschrijven hoe een perfecte piaffe eruit hoort te zien bijv.
Ik denk dat er weinig mensen boodschap aan hebben dat jij vind dat iets goed is als het niet volgens de regels van de FEI eruit ziet. Behalve natuurlijk die mensen die je pb's sturen
horseyfries schreef:Als je de OP goed had gelezen dan wist je dat het hier daar wel over ging, je zit de verkeerde discussie te voeren.
Ailill schreef:horseyfries schreef:Lusitana, ik begrijp best dat er mensen te vinden zijn in het Zuiden die hun paard een nette basis geven. Maar als ik mag afgaan op wat bijv. Jean Bemelmans, jarenlang bondscoach van de Spanjaarden, vertelde dan was het wel zo dat het merendeel van de mensen die talentvolle paarden hadden, het "showgedeelte" van de "kunstjes" heel wat leuker vonden om te doen dan een correcte basis aan te leren en dat hij daar best wat strijd voor heeft moeten leveren. En het is ook een beeld wat je op wedstrijden terugziet, ook bij de Portugezen, dat ze vaak met hele fraaie getalenteerde barokke paarden komen die de verzamelende oefeningen heel goed kunnen uitvoeren, maar die veel punten verliezen op de andere onderdelen of op de afwerking, waar juist de basis om de hoek komt kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het algehele beeld.
Met iemand die roept dat FEI reglementen hem niets zeggen heb ik niet zoveel, want dat zijn nu juist de reglementen waarover het hier gaat in de OP en op basis waarvan wij wedstrijden rijden. Dan vraag ik me eigenlijk zelfs af wat je hier in deze discussie doet als je er zo over denkt, want de hele discussie gaat daar juist over....
Is dat in Nederland niet net zo? Hoevaak pushen wij dressuurruiters onze paarden naar een hoger niveau, enkel om ze duurder te kunnen verkopen of om sneller aan de top te komen? Wat zijn dat dan? Toch zeker ook kunstjes of niet?
Enne, het feit dat ik me niet blind staar op een organisatie - zoals jij blijkbaar wel doet, wil nog niet zeggen dat ik niks heb toe te voegen. Ik mag dan jong zijn, krijg van meerdere mensen via pb te horen dat ze mijn berichten waarderen. Bokt is een open forum, for us all. Het gaat hier geloof ik om het verschil tussen klassiek en modern trainen, en dan voornamelijk de voor en nadelen van beide manieren. Niet om hoe een organisatie als de FEI denkt dat het moet, maar goed, dit is enkel mijn mening
vur schreef:Ik kan het niet laten om even terug te pakken op een eerdere opmerking. Helaas moet ik overdag werken en 's avonds rijden, dus ik heb niet zo vaak de kans om bij te lezen. Dus het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd.
Wat mijn ervaring is dat juist paarden met een vaste of strakke rug meesters zijn in de overgang piaffe-passage en andersom. Dit even om mee te geven aan mensen die meerdere meningen willen horen om uiteindelijk hun eigen oordeel te vormen.![]()
Er zijn Spanjaarden die les krijgen op het hoogste niveau van een klassiek gevormde keigoede Nederlandse instructeur, dus die zullen wel serieus met hun sport bezig zijn en geen trucjes willen leren.
horseyfries schreef:Een discussiepunt is of je je afvraagd of het beoordeeld wordt, niet dat het NIET meer beoordeeld word. Dat is een STANDpunt en dat is dus iets anders dan een discussiepunt.
Ik heb genoeg juryseminars over topwedstrijden bijgewoond om te weten dat er volkomen wordt gejureerd volgens de FEI richtlijnen, ik zou zeggen, doe het ook eens. Maar het feit dat je het filmpje in de OP als wél volgens die normen ziet, zegt dat je het gewoon helemaal niet volgens die richtlijnen bekijkt, maar dat zodra je weet dat iemand LDR rijdt, alles in je ogen slecht is, en zodra iemand volgens jou klassiek rijdt, alles geweldig is.
Ailill, objectief vaststellen is idd iets voor iets oudere mensen, die kunnen verstandig nadenken zonder door emoties geleidt te worden. Dat heeft dan weer niets te maken met durven leven maar ook daar kom je op latere leeftijd achter.
vur schreef:Kom maar bij mijn thuis kijken. Dan zie je een paard dat 7-ens scoort op piaffe en passage en de overgangen erop en een keistrakke bovenlijn en dus ook rug heeft.
cherie78 schreef:Als ik proeven, filmpjes, foto's etc bekijk die op (top)wedstrijden worden gereden, gefilmd, gemaakt kan ik daar echt niet meer de FEI-richtlijnen in ontdekken.
Ontspanning, tact, regelmaat, VERZAMELING, ect zijn niet meer te (her)bekennen in de meeste (top)proeven.
Als jij al die punten wel ziet in de tegenwoordige (top)wedstrijden, vind ik dat enorm knap van je
Electra63 schreef:cherie78 schreef:Als ik proeven, filmpjes, foto's etc bekijk die op (top)wedstrijden worden gereden, gefilmd, gemaakt kan ik daar echt niet meer de FEI-richtlijnen in ontdekken.
Ontspanning, tact, regelmaat, VERZAMELING, ect zijn niet meer te (her)bekennen in de meeste (top)proeven.
Als jij al die punten wel ziet in de tegenwoordige (top)wedstrijden, vind ik dat enorm knap van je
Mag ik uit bovenstaand bericht concluderen, dat jij het eigenlijk veel beter weet, dan de gehele internationale jury bij elkaar op internationale topwedstrijden, zoals OS, EK, WK en WB?
Electra63 schreef:Nee, dat mag jij niet.
IK weet het niet beter dan de internationale juryleden op de verschillende internationale wedstrijden. Ik heb zelfkennis.
Jij zegt dat je geen ontspanning, tact, verzameling etc. ziet op internationale wedstrijden.
cherie78 schreef:Electra63 schreef:Nee, dat mag jij niet.
IK weet het niet beter dan de internationale juryleden op de verschillende internationale wedstrijden. Ik heb zelfkennis.
Jij zegt dat je geen ontspanning, tact, verzameling etc. ziet op internationale wedstrijden.
Zie jij dat wel dan bij het overgrote deel van de (top)ruiters?