Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:26

Over natuurlijke aanleg en 'zakken' gesproken, dit was 'mijn' topper in Aranjuez :o

Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:47

Lusitana, ik begrijp best dat er mensen te vinden zijn in het Zuiden die hun paard een nette basis geven. Maar als ik mag afgaan op wat bijv. Jean Bemelmans, jarenlang bondscoach van de Spanjaarden, vertelde dan was het wel zo dat het merendeel van de mensen die talentvolle paarden hadden, het "showgedeelte" van de "kunstjes" heel wat leuker vonden om te doen dan een correcte basis aan te leren en dat hij daar best wat strijd voor heeft moeten leveren. En het is ook een beeld wat je op wedstrijden terugziet, ook bij de Portugezen, dat ze vaak met hele fraaie getalenteerde barokke paarden komen die de verzamelende oefeningen heel goed kunnen uitvoeren, maar die veel punten verliezen op de andere onderdelen of op de afwerking, waar juist de basis om de hoek komt kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het algehele beeld.

Met iemand die roept dat FEI reglementen hem niets zeggen heb ik niet zoveel, want dat zijn nu juist de reglementen waarover het hier gaat in de OP en op basis waarvan wij wedstrijden rijden. Dan vraag ik me eigenlijk zelfs af wat je hier in deze discussie doet als je er zo over denkt, want de hele discussie gaat daar juist over....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:57

horseyfries schreef:
Lusitana, ik begrijp best dat er mensen te vinden zijn in het Zuiden die hun paard een nette basis geven. Maar als ik mag afgaan op wat bijv. Jean Bemelmans, jarenlang bondscoach van de Spanjaarden, vertelde dan was het wel zo dat het merendeel van de mensen die talentvolle paarden hadden, het "showgedeelte" van de "kunstjes" heel wat leuker vonden om te doen dan een correcte basis aan te leren en dat hij daar best wat strijd voor heeft moeten leveren. En het is ook een beeld wat je op wedstrijden terugziet, ook bij de Portugezen, dat ze vaak met hele fraaie getalenteerde barokke paarden komen die de verzamelende oefeningen heel goed kunnen uitvoeren, maar die veel punten verliezen op de andere onderdelen of op de afwerking, waar juist de basis om de hoek komt kijken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het gaat even om het algehele beeld.

Met iemand die roept dat FEI reglementen hem niets zeggen heb ik niet zoveel, want dat zijn nu juist de reglementen waarover het hier gaat in de OP en op basis waarvan wij wedstrijden rijden. Dan vraag ik me eigenlijk zelfs af wat je hier in deze discussie doet als je er zo over denkt, want de hele discussie gaat daar juist over....

Is dat in Nederland niet net zo? Hoevaak pushen wij dressuurruiters onze paarden naar een hoger niveau, enkel om ze duurder te kunnen verkopen of om sneller aan de top te komen? Wat zijn dat dan? Toch zeker ook kunstjes of niet?

Enne, het feit dat ik me niet blind staar op een organisatie - zoals jij blijkbaar wel doet, wil nog niet zeggen dat ik niks heb toe te voegen. Ik mag dan jong zijn, krijg van meerdere mensen via pb te horen dat ze mijn berichten waarderen. Bokt is een open forum, for us all. Het gaat hier geloof ik om het verschil tussen klassiek en modern trainen, en dan voornamelijk de voor en nadelen van beide manieren. Niet om hoe een organisatie als de FEI denkt dat het moet, maar goed, dit is enkel mijn mening :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:59

Als je de OP goed had gelezen dan wist je dat het hier daar wel over ging, je zit de verkeerde discussie te voeren.

Verder weet ik niet wie je met "wij dressuurruiters" bedoelt, maar ik hoor daar zeker niet bij en distancieer me dan ook van die opmerking. Het heeft mij tien jaar gekost om mijn paard tot Grand Prix niveau op te leiden, en paarden pushen voor verkoop hoort ook niet bij mijn bezigheden. Dus spreek voor jezelf, niet voor ons.

Je bent idd nog jong en dat verklaart misschien dat je blindstaren verward met objectief vaststellen dat we in de wedstrijdsport moeten voldoen aan de reglementen van de FEI, en dat die omschrijven hoe een perfecte piaffe eruit hoort te zien bijv.
Ik denk dat er weinig mensen boodschap aan hebben dat jij vind dat iets goed is als het niet volgens de regels van de FEI eruit ziet. Behalve natuurlijk die mensen die je pb's sturen ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:13

horseyfries schreef:
Als je de OP goed had gelezen dan wist je dat het hier daar wel over ging, je zit de verkeerde discussie te voeren.

Verder weet ik niet wie je met "wij dressuurruiters" bedoelt, maar ik hoor daar zeker niet bij en distancieer me dan ook van die opmerking. Het heeft mij tien jaar gekost om mijn paard tot Grand Prix niveau op te leiden, en paarden pushen voor verkoop hoort ook niet bij mijn bezigheden. Dus spreek voor jezelf, niet voor ons.

Je bent idd nog jong en dat verklaart misschien dat je blindstaren verward met objectief vaststellen dat we in de wedstrijdsport moeten voldoen aan de reglementen van de FEI, en dat die omschrijven hoe een perfecte piaffe eruit hoort te zien bijv.
Ik denk dat er weinig mensen boodschap aan hebben dat jij vind dat iets goed is als het niet volgens de regels van de FEI eruit ziet. Behalve natuurlijk die mensen die je pb's sturen ;)

Als je bokt een beetje zou kennen weet je dat het onderwerp op pagina 2 al anders is dan de OP, dat is een forum-effect :)

Ik heb het meer over Nederlanders in het algemeen, mensen wijzen negatief naar Spanjaarden, dan krijgen ze die vingers terug. Het is zo makkelijk om elkaars slechte punten te benoemen, het is alleen zo jammer dat je er niks mee bereikt. Top dat je na al die jaren dit niveau hebt mogen bereiken, veel mensen willen dat, maar weinig mensen lukt het. Voel je dus ook niet persoonlijk aangesproken, ik bedoelde het in een meer algemene vorm.

Ik denk dat objectief vaststellen inderdaad iets is voor oudere mensen, het lijkt wel of mensen steeds meer in hokjes en naar regels gaan leven. Lijkt wel alsof mensen steeds banger worden om te/en voor het leven. Ik ben van mening dat regels/richtlijnen inderdaad goed zijn, maar dat er juist binnen de grenzen van diezelfde regels/richtlijnen kansen liggen om zelf dingen te ontdekken/toevoegen. Noem het jong en onbezonnen, het maakt mij i.i.g. ontzettend gelukkig ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:45

horseyfries schreef:

Als je goed mijn OP had gelezen, kan je daaruit zeker concluderen dat er vroeguh zeker klassiek gereden en getraind werd, vanachter naar voor, zoals het hoort
en nu daar nauwelijks meer iets van terug te vinden is in de wedstrijdsport.
paarden worden zeer diep en rond met de neus ver achter de ll getraind.
en uiteindelijk zal deze manier van trainen tot uitdrukking komen in de hogere oefeningen. Ze graven hun eigen graf

Het gaat hier over hoe een oefening er eigenlijk juist hoort uit te zien.
En gezien alle discussies tot nu toe, zijn er maar enkele, die dit ook zien , en weten hoe een paard goed in zijn eigen lijf hoort te bewegen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 06-12-12 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 18:47

Ailill schreef:
Over natuurlijke aanleg en 'zakken' gesproken, dit was 'mijn' topper in Aranjuez :o

[ Afbeelding ]

Mooi dier!
en talentvolle paarden lopen er zeker daar.

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 19:14

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:21

Dat laatste paard kan echt super lopen, jammer van z'n bouw. Meer bergopwaarts en ik was om :P

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:11

Ailill schreef:
horseyfries schreef:

Is dat in Nederland niet net zo? Hoevaak pushen wij dressuurruiters onze paarden naar een hoger niveau, enkel om ze duurder te kunnen verkopen of om sneller aan de top te komen? Wat zijn dat dan? Toch zeker ook kunstjes of niet?

Enne, het feit dat ik me niet blind staar op een organisatie - zoals jij blijkbaar wel doet, wil nog niet zeggen dat ik niks heb toe te voegen. Ik mag dan jong zijn, krijg van meerdere mensen via pb te horen dat ze mijn berichten waarderen. Bokt is een open forum, for us all. Het gaat hier geloof ik om het verschil tussen klassiek en modern trainen, en dan voornamelijk de voor en nadelen van beide manieren. Niet om hoe een organisatie als de FEI denkt dat het moet, maar goed, dit is enkel mijn mening :)

De richtlijnen van de FEI laten overduidelijk zien hoe het zou MOETEN en wat dan dus ook eigenlijk beoordeeld zou MOETEN worden.
Dit is één van de discussie-punten; nl wat de FEI voorschrijft in haar richtlijnen wordt NIET meer beoordeeld.
Wat beoordeeld wordt in de wedstrijdring is "wie het beste een kunstje kan laten zien"

En het kunstje laten zien in de wedstrijdring wordt zo goed gedaan door de meeste "moderne hollandse school"aanhangers dat het hoog beloond wordt.
Het grote minpunt van al die "kunstjes" laten zien, is dat veel ruiters het over gaan nemen onder het mom van "er worden punten mee gehaald"

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:34

Ik kan het niet laten om even terug te pakken op een eerdere opmerking. Helaas moet ik overdag werken en 's avonds rijden, dus ik heb niet zo vaak de kans om bij te lezen. Dus het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd.
Wat mijn ervaring is dat juist paarden met een vaste of strakke rug meesters zijn in de overgang piaffe-passage en andersom. Dit even om mee te geven aan mensen die meerdere meningen willen horen om uiteindelijk hun eigen oordeel te vormen. ;)
Er zijn Spanjaarden die les krijgen op het hoogste niveau van een klassiek gevormde keigoede Nederlandse instructeur, dus die zullen wel serieus met hun sport bezig zijn en geen trucjes willen leren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:34

Een discussiepunt is of je je afvraagd of het beoordeeld wordt, niet dat het NIET meer beoordeeld word. Dat is een STANDpunt en dat is dus iets anders dan een discussiepunt.
Ik heb genoeg juryseminars over topwedstrijden bijgewoond om te weten dat er volkomen wordt gejureerd volgens de FEI richtlijnen, ik zou zeggen, doe het ook eens. Maar het feit dat je het filmpje in de OP als wél volgens die normen ziet, zegt dat je het gewoon helemaal niet volgens die richtlijnen bekijkt, maar dat zodra je weet dat iemand LDR rijdt, alles in je ogen slecht is, en zodra iemand volgens jou klassiek rijdt, alles geweldig is.

Ailill, objectief vaststellen is idd iets voor iets oudere mensen, die kunnen verstandig nadenken zonder door emoties geleidt te worden. Dat heeft dan weer niets te maken met durven leven maar ook daar kom je op latere leeftijd achter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:35

vur schreef:
Ik kan het niet laten om even terug te pakken op een eerdere opmerking. Helaas moet ik overdag werken en 's avonds rijden, dus ik heb niet zo vaak de kans om bij te lezen. Dus het is misschien een beetje mosterd na de maaltijd.
Wat mijn ervaring is dat juist paarden met een vaste of strakke rug meesters zijn in de overgang piaffe-passage en andersom. Dit even om mee te geven aan mensen die meerdere meningen willen horen om uiteindelijk hun eigen oordeel te vormen. ;)
Er zijn Spanjaarden die les krijgen op het hoogste niveau van een klassiek gevormde keigoede Nederlandse instructeur, dus die zullen wel serieus met hun sport bezig zijn en geen trucjes willen leren.

Graag een filmpje van zo'n paard, want ik moet de eerste nog tegenkomen. Als je het tenminste hebt over een piaffe volgens de FEI normen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:41

Kom maar bij mijn thuis kijken. Dan zie je een paard dat 7-ens scoort op piaffe en passage en de overgangen erop en een keistrakke bovenlijn en dus ook rug heeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:53

horseyfries schreef:
Een discussiepunt is of je je afvraagd of het beoordeeld wordt, niet dat het NIET meer beoordeeld word. Dat is een STANDpunt en dat is dus iets anders dan een discussiepunt.
Ik heb genoeg juryseminars over topwedstrijden bijgewoond om te weten dat er volkomen wordt gejureerd volgens de FEI richtlijnen, ik zou zeggen, doe het ook eens. Maar het feit dat je het filmpje in de OP als wél volgens die normen ziet, zegt dat je het gewoon helemaal niet volgens die richtlijnen bekijkt, maar dat zodra je weet dat iemand LDR rijdt, alles in je ogen slecht is, en zodra iemand volgens jou klassiek rijdt, alles geweldig is.

Ailill, objectief vaststellen is idd iets voor iets oudere mensen, die kunnen verstandig nadenken zonder door emoties geleidt te worden. Dat heeft dan weer niets te maken met durven leven maar ook daar kom je op latere leeftijd achter.

Als ik proeven, filmpjes, foto's etc bekijk die op (top)wedstrijden worden gereden, gefilmd, gemaakt kan ik daar echt niet meer de FEI-richtlijnen in ontdekken.
Ontspanning, tact, regelmaat, VERZAMELING, ect zijn niet meer te (her)bekennen in de meeste (top)proeven.
Als jij al die punten wel ziet in de tegenwoordige (top)wedstrijden, vind ik dat enorm knap van je :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:07

vur schreef:
Kom maar bij mijn thuis kijken. Dan zie je een paard dat 7-ens scoort op piaffe en passage en de overgangen erop en een keistrakke bovenlijn en dus ook rug heeft.

Vur als je dit zo schrijft dan denk ik : "dan weet je toch zelf ook dat dit niet juist gejureerd is en voor het paard ook niet goed is. De rug hoort toch niet keihard te zijn".

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:16

Nee natuurlijk is een strakke bovenlijn niet goed, maar het gaat mij erom dat ik zie en ook zelf de ervaring heb dat als een paard zich strak houdt in de bovenlijn hij uitstekende overgangen kan laten zien van piaffe naar passage. En dat scoort. Met haperingen heb je al gauw een onvoldoende en dat is ook niet gewenst. Parzival kan volgens mij prima overgangen laten zien juist omdat hij zich strak houdt in de rug.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:26

Wat ik dan eerder geloof is dat de jury niet wil of kan zien dat de score niet klopt want juist de los gelatenheid van het paard is iets waarop gejureerd hoort te worden. Dus het paard laat niet een uitstekende overgang zien want bij een uitstekende overgang hoort o.a. de los gelatenheid. Maar dat het gebeurd vur daar ben ik het mee eens want dat zien we allemaal keer op keer gebeuren. En dat zien we dus zoveel gebeuren dat we het allemaal gewoon gaan vinden en dat dus het ongewone de norm geworden is en onterecht hoge punten krijgt.
Gelukkig zijn er weer jonge ruiters en amazone die ook anders kunnen laten zien.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:33

En dus probeerde ik mijn paard ook altijd te trainen op een ontspannen bovenlijn. Maar ja, dat is best wel moeilijk, zeker bij een van nature strakke bovenlijn. Maar ja, "goede" overgangen scoren, dus tja, als topsport je beroep is? Totilas had er wel af en toe moeite mee. Deze zag je ook een wat weke rug hebben. Salinero had er geen enkele moeite mee. Deze was ook eerder strak dan week in zijn rug/lendenen. De paarden van Charlotte en Carl zie je ook nog wel eens moeite hebben met deze overgangen. Deze zijn dan ook niet strak/ vastgereden in de rug-lendenpartij. Voor mij dus keer op keer een bevestiging van hetgeen ik eerder zei.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:47

cherie78 schreef:
Als ik proeven, filmpjes, foto's etc bekijk die op (top)wedstrijden worden gereden, gefilmd, gemaakt kan ik daar echt niet meer de FEI-richtlijnen in ontdekken.
Ontspanning, tact, regelmaat, VERZAMELING, ect zijn niet meer te (her)bekennen in de meeste (top)proeven.
Als jij al die punten wel ziet in de tegenwoordige (top)wedstrijden, vind ik dat enorm knap van je :+

Mag ik uit bovenstaand bericht concluderen, dat jij het eigenlijk veel beter weet, dan de gehele internationale jury bij elkaar op internationale topwedstrijden, zoals OS, EK, WK en WB?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:51

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:

Mag ik uit bovenstaand bericht concluderen, dat jij het eigenlijk veel beter weet, dan de gehele internationale jury bij elkaar op internationale topwedstrijden, zoals OS, EK, WK en WB?

En daar komt weer een "dooddoener" :+

Mag ik dan uit jouw antwoord concluderen dat juryleden de verkeerde amazone op plaats 1 hebben gezet?
En mag ik dan ook nog uit jouw antwoord concluderen dat de punten de winnares NIET toekwamen?
En mag ik tenslotte uit jouw antwoord concluderen dat de nrs 1 en 2 dezelfde kwaliteit van proef lieten zien?

Ik bedoel natuurlijk van de OS 2012 :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:55

Nee, dat mag jij niet :D .
IK weet het niet beter dan de internationale juryleden op de verschillende internationale wedstrijden. Ik heb zelfkennis.
Jij zegt dat je geen ontspanning, tact, verzameling etc. ziet op internationale wedstrijden. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:57

Electra63 schreef:
IK weet het niet beter dan de internationale juryleden op de verschillende internationale wedstrijden. Ik heb zelfkennis.
Jij zegt dat je geen ontspanning, tact, verzameling etc. ziet op internationale wedstrijden. ;)

Zie jij dat wel dan bij het overgrote deel van de (top)ruiters?

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:00

Paard houd zich in zijn hele lijf vast. Lengtebuiging is in de meeste oefeniningen veel te weinig en dan
Heb ik het nog niet over het kantelen van het hoofd (meerdere keren) nee een goed
Voorbeeld van hoe het zou moeten zijn vind ik dit niet al ben ik het wel met je eens
Dat er tegenwoordig veel te veel naar het voorbeen word gekeken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:07

cherie78 schreef:
Electra63 schreef:

Zie jij dat wel dan bij het overgrote deel van de (top)ruiters?

Voor zover ik de wedstrijden kan volgen, ben ik het (over het algemeen) eens met de uitslagen. Zo niet, dan neem ik aan, dat IK er niet genoeg kijk op heb, in tegenstelling tot de jury. :D