[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:22

Ik vind dat je netjes rijd maar je mag wel meer je schouders naar achteren kantelen...

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:27

maralyn schreef:
Ik vind dat je netjes rijd maar je mag wel meer je schouders naar achteren kantelen...

In het dagelijkse leven loop ik ook zo en moet er echt op leren letten. Zou eigenlijk de hele dag iemand naast me hebben moeten lopen die daarop commentaar geeft :P

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:45

Hier 2 foto's van mijn merrie.

Afbeelding
Deze foto vind ik opzich netjes.

Afbeelding
Bij deze foto loopt ze iets meer achter de loodlijn. Dit doet ze wel vaker.
Zelf heb ik er weinig druk op (alleen contact) Maar zodra ze naar beneden komt komt ze iets te diep.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:57

jolien ik denk dat het of zijn tanden zijn of natuurlijke scheefheid en dan moet je gaan rechtrichten

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:02

Ga toch eens proberen te beoordelen...

@ fro;

Eerst even je eigen houding; volgens mij zit je heel stijf. Voornamelijk in je handen en armen zie je dat terug. Probeer iets meer je bekken naar achter te kantelen, en ontspan je schouders. Je zet je handen vast op je bovenbenen, waardoor er (onbewust misschien) veel kracht komt op de teugels, en je geen elastische verbinding hebt met de mond van je paard. Daardoor is het ook heel logisch dat je paard meer achter de loodlijn komt. Probeer je handen meer te dragen, en je handen iets meer te openen. Handen rechtop, en elastisch meebewegen met de beweging van het paard. Probeer ook als je je hakken uitdrukt niet je benen af te gaan steken, maar ook dit zal beter gaan als je je bekken meer kantelt en meer ontspant in je armen, schouders en rug.

Dan de houding van je paard; ik krijg het idee dat je iets over haar tempo heen rijd. De eerste foto vind ik wel beter dan de tweede overigens, maar probeer iets meer terug te rijden en wat meer rust er in te brengen. Ik krijg het idee dat ze op de tweede foto bijna op haar snufferd valt, Ze mag veel meer haar neus er uit. Ik denk wel dat dit iets is wat heel erg met je houding te maken heeft, op de eerste foto houd je haar iets minder vast en zit je rechter, en je ziet gelijk een beter en fijner beeld. Op de tweede foto val je zelf veel meer naar voren, steek je je benen af en zet je je handen op je bovenbenen, waardoor er ook meer gewicht komt op haar voorhand en in haar mond. En dat is dus, mijns inziens, ook duidelijk terug te zien.

Zo, dit is wat ik zie, hoop dat je er wat aan hebt :)

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:07

little_birdy schreef:
jolien ik denk dat het of zijn tanden zijn of natuurlijke scheefheid en dan moet je gaan rechtrichten

Tanden zijn gecontroleerd, dus we gaan aan het 2e moeten gaan werken :)

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:09

hetzelfde als hierboven al is gezegd;
gewoon lekker je schouders ontspannen

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:13

Bedankt voor het reageren:). Met de tips ga ik zeker aan de slag.
Klopt ik mag mijn schouders wat meer ontspannen. En mijn tenen zijn echt een punt. Maar mijn benen liggen verder wel aan. Ik moet mijn handen inderdaad iets meer openen. Vast zetten doe ik dan weer niet. Op de foto's lijkt het inderdaad zo maar dit doe ik niet. Het dragen van mijn handen let ik erg goed op maar af en toe een keer een moment.

Ik probeer haar terug te rijden maar mevrouw is van zichzelf een heel druk paard. Loopt graag lekker hard. Op de foto's probeer ik haar volgens mij ook een ophouding te geven. Maar hier zijn we hard mee aan het werk.

Ik ben allang blij dat ze ontspant en niet alleen maar rent. Ik kan haar nu in tempo wat regelen en in galop ontspant ze ook(Inplaats van 2 passen en weer draven of keihard de bak door).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:36

jolienvdb schreef:
little_birdy schreef:

Tanden zijn gecontroleerd, dus we gaan aan het 2e moeten gaan werken :)

Kun je met een spoortje rijden? Dan zou ik dat doen. zeker bij zo'n groot paard dat enorm scheef is, heb je heel wat te corrigeren en is een spoor wel fijn.
Verder kun je proberen om in de wending waar hij door je been valt (zijn korte of holle kant) twee handen naar buiten te brengen om te sturen. Goed begrenzen met je buitenbeen (met spoortje).
Probeer je paard op de hand waar hij juist gemakkelijk door de wending loopt (zijn lange of bolle kant) een paar pasjes van de hoefslag te wijken of hem in (contrastelling) te buigen. Probeer wat begeleiding te zoeken bij het rechtmaken.
Succes.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:38

je kan ook als je de buiging wil oefenen een volte 10 meter nemen , en dan zweepje aan de binnenkant een heel klein tikje achter het binnen been leggen..

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:58

Van n zweepje gaat hij rennen :D Dus das niet zo'n goed plan :P
Misschien probeer ik een spoortje wel, maar kan daar niet zo goed mee rijden + uiteindelijk reageert hij anders wel goed op mijn benen..
Zal idd wat oefenen op contrastelling!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:33

jolienvdb schreef:
Misschien probeer ik een spoortje wel, maar kan daar niet zo goed mee rijden + uiteindelijk reageert hij anders wel goed op mijn benen..

Het is niet zozeer dat hij vooruit moet op je spoortje, maar hij moet tussen twee teugels en twee benen blijven. Als je hem bijvoorbeeld op de volte probeert om je binnenbeen heen te buigen zal hij over de buitenschouder weg willen lopen omdat hij dat moeilijk vindt (vooral als zijn buitenkant dan de korte kant is). Dan helpt een spoortje om hem daar wat meer te begrenzen.
Fijne oefeningen zijn ook om schouder voor te rijden. Oefen contrastelling juist op de lange (bolle) kant (om juist de korte (holle) kant wat op te rekken). Op de andere hand (de korte holle kant buiten) buig je hem juist een beetje om je been heen. Niet overdrijven, gewoon iedere keer kijken wat ie kan.
Als hij in de wending op de schouder valt (dus door je been heen valt) probeer dan eens vlak voor en in de wending twee handen iets naar buiten te brengen. Dat is een extra hulp met de teugel als je het met been alleen niet redt. Uiteindelijk moet je been alleen het werk doen, maar als hij nog zo scheef is kan die teugelhulp wel helpen. Na de wending weer op twee teugels rijden.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:20

Babootje schreef:
jolienvdb schreef:

Het is niet zozeer dat hij vooruit moet op je spoortje, maar hij moet tussen twee teugels en twee benen blijven. Als je hem bijvoorbeeld op de volte probeert om je binnenbeen heen te buigen zal hij over de buitenschouder weg willen lopen omdat hij dat moeilijk vindt (vooral als zijn buitenkant dan de korte kant is). Dan helpt een spoortje om hem daar wat meer te begrenzen.
Fijne oefeningen zijn ook om schouder voor te rijden. Oefen contrastelling juist op de lange (bolle) kant (om juist de korte (holle) kant wat op te rekken). Op de andere hand (de korte holle kant buiten) buig je hem juist een beetje om je been heen. Niet overdrijven, gewoon iedere keer kijken wat ie kan.
Als hij in de wending op de schouder valt (dus door je been heen valt) probeer dan eens vlak voor en in de wending twee handen iets naar buiten te brengen. Dat is een extra hulp met de teugel als je het met been alleen niet redt. Uiteindelijk moet je been alleen het werk doen, maar als hij nog zo scheef is kan die teugelhulp wel helpen. Na de wending weer op twee teugels rijden.

Ok, bedankt voor de tips! Zullen we zeker eens proberen toe te passen :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:03

Ik zal zometeen proberen te reageren op anderen, al heb ik niet heel veel verstand van zaken...
Hierbij een paar foto's van Winston. Ik weet niet wat het max. is dat je mag posten, dus ga ik uit van 2 fotos :)

Eerst een foto van halsstrekken:
Afbeelding
Ik heb het idee dat hij hier fijn loopt. Wel wat veel op de voorhand, maar wel ontspannen in zijn lijf en hij treed goed onder van achteren. Ik moet niet voorover vallen, misschien dat dit ook een van de redenen is dat hij op de voorhand valt?

Afbeelding
Hier heb ik het idee dat hij goed loopt. Hij mag wel wat actiever van achteren en beter ondertreden. Ja mijn houding is verschrikkelijk... Onderbenen niet afsteken en handen op hun plaats houden.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :) Hier is een topic met meer fotos:
[RT-HAW] Fjord Winston @Dressuur

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:09

Wat een leerzame topic is dit en fijn dat het wel positief blijft verder en je ermee verder kunt.
Ik heb vorige week een fotoshoot gehad.
Laatste foto's die gemaakt zijn van mij was als kind op een pony.
Was toch even schrikken toen ik sommige foto's terug zag.
Ik zal als ik de foto's heb op cd hier ook wat plaatsen er was best wat mis met rijden zag ik zo al met de foto's bekijken.
Ik heb zelf de kennis niet om iets over de foto's te zeggen maar blijf dit topic wel volgen gewoon om te leren.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:11

Heb nu toevallig wel zin om dat beoordelen nog 's te proberen.. (marjo, jij bent dus even mijn 'proefpersoon' :P )
Here it comes!

Als ik zo je andere foto's bekijk, zie ik dat hij wel wat actiever mag, maar dat zeg je zelf ook al in het topic. Je houding is idd nog niet helemaal top, maar ik vind wel dat je goed rechtop zit op de 2e foto! Voor mij lijkt het wel alsof Winston net niet helemaal lekker rond is in de hals en een beetje inknikt, ik denk dat als hij actiever word dat hij dan van voren ook fijner word.
Je mag je teugels denk ik ook wel een stuk korter nemen.

Tot zover, hopelijk is dit topicgerelateerd genoeg etc. :P Note: ik weet er niet zo heel veel van, maar 't is wat ik zie. Ik hoop dat je er wat aan hebt, maar misschien zie ik alles ook wel compleet verkeerd. :')
Not sure about it. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:41

Marjoow schreef:
Ik zal zometeen proberen te reageren op anderen, al heb ik niet heel veel verstand van zaken...
Hierbij een paar foto's van Winston. Ik weet niet wat het max. is dat je mag posten, dus ga ik uit van 2 fotos :)

Eerst een foto van halsstrekken:
[ Afbeelding ]
Ik heb het idee dat hij hier fijn loopt. Wel wat veel op de voorhand, maar wel ontspannen in zijn lijf en hij treed goed onder van achteren. Ik moet niet voorover vallen, misschien dat dit ook een van de redenen is dat hij op de voorhand valt?

Dat zou er zomaar eens mee te maken kunnen hebben. Blijf dus goed rechtop zitten. Ik vind de foto's lastig te beoordelen (vind ik altijd met foto's, ik zie liever een filmpje).
Ik zie wel een actief achterbeen maar hij is niet van achter naar voren gereden. Daardoor loopt hij ook van het achterbeen af bij het halsstrekken.

Marjoow schreef:
[ Afbeelding ]
Hier heb ik het idee dat hij goed loopt. Hij mag wel wat actiever van achteren en beter ondertreden. Ja mijn houding is verschrikkelijk... Onderbenen niet afsteken en handen op hun plaats houden.

Ook hier is hij niet van achteren naar voren gereden. En is hij niet nageeflijk maar loopt hij achter het bit (en dus achter de loodlijn). Met deze zou ik de "neus eruit" rijden van achter naar voren totdat hij het bit aanneemt. Eventjes uit de "krul". Daarna overgangen om hem tot dragen te krijgen. Teugels moeten korter en handen laag.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:29

Oke nu er eindelijk eens iemand heeft foto's gemaakt tijdens het rijden van mijn pony (dat is een van de weinige keren in de 4 jaar dat ik haar heb) wil ik hier graag eens wat tips en jullie mening vragen.

Ik heb heel wat rijproblemen met mijn pony gehad, het eerste jaar kon ik nog eens niet deftig rondgalopperen omdat ze eenmaal ze galoppeerde alsmaar sneller ging en ik haar gewoon niet meer kon stoppen.
Nu heb ik de meeste knopjes al gevonden maar ik moet ze ook nog wat beter leren gebruiken.
Ik heb ookal bijna 2 jaar niet meer dressuurmatig met haar gereden (enkel kleine stapritjes) door een peesblessure.
Daarom loopt ze op de foto's ook niet echt actief hoewel ze dat liever zou willen.
Ik probeer haar rustig te laten draven omwille van haar pees, zodat deze terug wat soepeler wordt.
(1,5 jaar geleden had de DA de hoop al opgegeven dat ik ooit nog met haar terug wat zou kunnen rijden, dus nu ik toch wonder boven wonder terug mag beginnen doe ik het heel voorzichtig)

Eigen commentaar:
Tja het mag dus actiever (maartja door die pees liever niet), pony mag wat meer ontspannen (was overigens ook de eerste keer dat we in die piste reden) en ik lag ook wat meer ontspannen.

Afbeelding
Dit vind ik zelf nog wel een fijn beeld geven, pony begint een beetje haar neusje uit te drukken

Afbeelding
Hier zie je dat ik haar toch nogal inhoud

En ja mijn houding: Benen wat meer naar achteren, schouders recht (dat vind ik er moeilijk) en vooral wat meer ontspannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:55

Leuke, mooi type, pony hoor.
V.w.b. je houding, wat meer voorin het zadel zitten op je billen (bekken kantelen). Ik denk dat dat beter lukt met je beugelriemen een gaatje langer.
Waar heeft je paard de peesblessure gehad? Voor of achter? Was het het voorbeen dan kan het juist geen kwaad om de voorwaartse drang om te zetten in impuls en een meer dragend achterbeen.
Verder geen opmerkingen hoor.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:27

Dit is Dubai, een 7 jarige Arabisch Volbloed. En nu een jaartje bezig met rijden
Springpaard in hart en nieren! (Serieus :)) We zijn dus een springteam want ik ben springruiter!
Hij heeft lang problemen gehad met aan de teugel lopen, eerst wou hij niets aannemen, dan liep hij te diep. Nu ben ik wel blij! :)

Dit is op onze eerste dressuurwedstrijd. Ik ben vlak tervoren op straat gevallen en had dus veel pijn aan men rug, believe me! Vandaar dat ik dus heel raar zit...
Ik vind hem hier wel leuk lopen (niet te diep) maar had niet de kracht zijn achterhand er bij te krijgen. We hadden ondanks mijn val op straat toch nog 61 %
Afbeelding

Dit is thuis, mijn eerste keer (en laatste keer) met een dressuurzadel.
Afbeelding

En dan onze eerste bereden klasse bij de Arabieren (2de dressuurwedstrijd) Vind ik wel een leuke foto ook. 88% en een 3de plaats
Afbeelding

Wat denken jullie?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 21:24

Ik heb een ander topic geopend met meerdere problemen.
Vandaar niet hier weer foto's plaatsen.

[RT-HAW] Eerste foto's na jaren.

Misschien willen jullie je mening geven want alle hulp is welkom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:03

@Dubai, hele leuke pony heb je daar. Je bent springruiter en dat kun je best zien :D Gelukkig ben je er niet zo 1 die denkt niet te hoeven dressuren omdat ie springt. Ik vind de eerste foto een mooi beeld al mag ie wat meer "bergopwaarts" gereden. Het lijkt me zo dat je pony heel loperig is, dat is fijn want daar kun je wat mee. Probeer die voorwaartse energie wat meer om te zetten naar een dragend achterbeen, met korte stukjes schakelen.
In de tweede foto vind ik hem erg op de voorhand lopen. Het kan best door het zadel komen (dat het naar voren schuift of dat het jou naar voren dwingt, waardoor je teveel op de voorhand zit) Misschien zou een ander dressuurzadel met een minder gedwongen zit je beter passen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:25

Hoi hoi, ik meld me ook in dit topic. Ik zal eerste beginnen met wat foto's te bekijken en dadelijk zelf wat foto's posten.
@ Marjoow
De eerste foto vind ik persoonlijk prettiger om naar te kijken dan de 2e foto. Op de eerste foto zie ik lengte in de hals en een paard wat de hand opzoekt. Wel nog wat op de voorhand, maar dit kan ook komen doordat jij hier zelf wat voorover zit (dit had je zelf ook al opgemerkt). Vanuit deze houding zou je kunnen werken naar een meer opgerichte houding, door zelf wat verder achterover te gaan zitten en iets meer door te sluiten op je buitenteugel (niet de buitenteugel vasthouden). Daarbij niet vergeten de activiteit te behouden.
De tweede foto zit je zelf meer achterover, maar daarbij druk je wel je benen naar voren in een stoelzit. Hierdoor zie je dat je minder activiteit in het achterbeen hebt. De hoek tussen de achterbenen is kleiner, dan de hoek tussen de voorbenen. Dit resulteert in een paard wat achter de teugel komt. als je hier zelf wat actiever gaat zitten, dus je schouder, heup, hak op een lijn, mooi rechtop, zal het paard denk ik meer kans krijgen het achterbeen onder te brengen en ook niet meer achter de teugel komen. Op deze foto lijkt het ook alsof je iets met je binnenhand terugwerkt, doordat er een knik in je pols zit. Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn voor het achter de teugel komen. Het achter de teugel komen zie ik, doordat het paard vooral afbuigt bij de nek. Zijn hals is nog vrij recht.
Verder ziet het er wel naar uit dat je ernaar streeft zo vriendelijk mogelijk te zijn in je hand, dus dat is een grote plus. Als je dan werkt aan die paar puntjes (rechtop en je hakken mooi in de lijn van je heup), zal het denk ik al een stuk beter gaan.

@ oliiviia
Zo te horen heb je al veel werk in het netjes rijden van je paard gestoken. Wat erg van de peesblessure, maar ook top dat je nu toch weer mag rijden.
Dat je niet echt actief kunt rijden, zie je ook terug in de foto's. Natuurlijk heel begrijpelijk dat je hier heel voorzichtig mee bent.
Wat me in het algemeen opvalt, is dat je zelf wat gespannen gaat zitten om je paard in te houden, waarbij je ook een wat strakke hand krijgt en je je rug wat hol trekt. Daardoor gaat het paard zich ook spannen. Ook lijken de beugels wat kort voor jou, zeker in dit dressuurzadel. Je lijkt door die korte beugels wat achter in het zadel te zitten ipv in het diepste punt en komt ook best hoog op tijdens het lichtrijden. Door je wat korte beugels lijkt het misschien ook dat je benen wat verder naar achteren moeten, maar met langere beugels zal dat denk ik wel meevallen.
Verder zie ik op de eerste foto een terugwerkende binnenhand. Probeer altijd de binnenhand van de hals te halen als je er iets mee vraagt van je paard, anders blokkeer je het binnenachterbeen.
Ik zou zeggen, bouw lekker op en als je meer vertrouwen krijgt in de pees van je paard, ga dan weer voorwaarts rijden, het paard aan je been maken. Dan komt de rest vanzelf.

@Dubai_x3
Wat een leuk paard! Je paard ziet er heel actief uit, op de 2e foto zelf iets té, daar lijkt hij iets over zijn tempo te lopen. Dan wordt hij ook wat strak in de hals. Mijn advies zou zijn om je paard wat lager en ronder te trainen, zodat hij ook het eerste stukje van zijn hals gaat gebruiken. Daar zie je nog een deukje. In die lagere rondere positie zou ik dan tempowisselingen gaan rijden, ook terug in tempo. Verder vind ik je zit heel netjes! (behalve op de eerste foto, maar dat heb je uitgelegd)

Neem mijn advies aub niet té serieus en laat vooral weten als je het ergens wel of niet mee eens bent. Ik ben zelf ook nog aan het leren. Ik hoop daarom ook dat mensen weer feedback op mijn feedback willen geven, zodat ik weet of mensen dezelfde dingen zien als ik.

Morgen zal ik zelf wat foto's posten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 17:34

Bedankt Gaabje, voor je duidelijke uitleg! Daar kan ik wel wat mee!

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:51

@ Gaapje,

denk niet dat hij echt over zijn tempo liep op die 2de foto, hij heeft gewoon een heeeeeeeel ruime draf.
Omdat hij makkelijk gaan leunen op zijn bit en laag gaat lopen rijd ik hem altijd goed rond de 1ste 3 kwartier, en dan laatste kwartier voorwaarts neerwaarts, heb ik wel (nog) geen fotos van.

@ Babootje,
ooooh, arabieren zijn paarden, ookal hebben ze ponymaat. Maar dubai is 1m52 en dus sowieso paard :) hihi, vind ik belangrijk

Dankje voor de tips maar op die eerste foto was ik wel net op straat gevallen, ik heb meegereden omdat ik er was, en heb niets moeite (kunnen)doen :) De foto laat vooral zien, dat hij toch nog zijn best doet na zo'n val:)