Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:12

liljebo schreef:
lifaya schreef:
De paarden zijn in principe bomproof. Maar als er opeens een trekker met een enorme vaart langsrijd, zal waarschijnlijk elk paard wel schrikken :+ Dus daar is niet veel an te doen. Verder kom ik niet op het paard zonder opstapje, zelfde geld voor de andere ruiter :') dus dat is helaas geen optie (ik ben 1.60, paard 1.63, andere ruiter 1.58 en paard 1.73 :') )

Aanhanger achter het paard hangen met een trapladder erop :D

zie het al voor me :') lol. Dat is wel een probleem eigenlijk, mocht ik eraf donderen, kom ik er dus echt niet makkelijk meer op :') Dat is een reden voor mij om toch maar later een pony van 1.40 te nemen ofzo, stuk makkelijker :))

Maar verder kunnen de paarden alles hebben hoor. Alleen lagvliegende vliegers kunnen ze wel opgefokt van raken, logisch, want het zijn gewoon poedersuiker en een vluchtdier linkt dat natuurlijk aan een aanvaller vanuit de lucht, maar verder komen we weinig obstakels tegen. We rijden door duin, strand en bos, dus gelukkig genoeg ruimte :) alleen die ene weg dus, maar dat is 5 a 10 minuutjes stappen en dan zijn we in de duinen :j

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:23

lifaya schreef:
De paarden zijn in principe bomproof. Maar als er opeens een trekker met een enorme vaart langsrijd, zal waarschijnlijk elk paard wel schrikken :+ Dus daar is niet veel an te doen. Verder kom ik niet op het paard zonder opstapje, zelfde geld voor de andere ruiter :') dus dat is helaas geen optie (ik ben 1.60, paard 1.63, andere ruiter 1.58 en paard 1.73 :') )

ik denk als je maar vaak genoeg oefent het vanzelf komt? Maar kan ook zijn omdat mijn paard ondertussen trekkerproof is, maar wat wil je als ie op een boerderij staat en er elke dag 3 ziet :')
Maar dan is afstappen voor jou nogal lastig ja :=

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:38

Citaat:
Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om met zo'n paard aan de hand deze weg te passeren.

Idd, neem vooral je tijd, wees geduldig en stel veiligheid voorop... Wanneer je merkt dat je paard niet klaar is voor het verkeer wanneer je er naast loopt, waarom zou je er dan op gaan zitten? Het is ook geen schande om een stap terug te zetten toch? Al doende leert men, mij werd al snel duidelijk dat ik door mijn ongeduld om op het paard te gaan zitten mezelf niet echt beloonde... dus gewoon een stap terug zetten... niks mis mee...

Wat het aan de kletter gaan aan de hand betreft... Je leidpositie, reactiesnelheid en handeling op zich zijn bepalend in het voorkomen hiervan... In een positie voor het paard en alertheid (niet gelijk aan paniek, stress of angst) van jouw kant wanneer je paard de prikkel ontvangt waarop het ongewenst zou kunnen reageren, zou je de reactie van je paard op de prikkel vrij makkelijk moeten kunnen ombuigen in rust... Wanneer je je bvb. ter hoogte van de schouder bevindt, heb je al 2 problemen wanneer het leiderschap nog onbeslist is; ze gaat zelf beslissen om een veilige haven op te zoeken (dan kan jij zijn maar evengoed :x ) EN je hebt 0,0% in te brengen omdat 500 kilo vanuit die positie niet te controleren is... maar dit leidt wellicht te ver weg van dit topic.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:45

de betreffende paarden zijn echt niet jong ofzo hoor :') ze zijn 9 jaar en rijden al hun hele leven buiten, en zolang ze al hier staan gaan ze 3 a 4 x per week elke keer dezelfde route :+ dus het heeft niet veel te maken met "tijd geven". Het betreffende paard dat een probleem met trekkers had, daar gaat het nu al veel beter mee :j Hij had namelijk eerst ook problemen met busjes en vrachtwagens en daar heeft die nu geen moeite meer mee. Het zijn babystapjes maar er zit vordering in. Vind het jammer dat er dan een conclusie word getrokken dat er niet geduldig mee word omgegaan :Y) Paard waar ik op rijd heeft geen moeite met verkeer. Wel met wapperende waarschuwingslinten door de wind heb ik ondervonden :7 Of vat ik het nu te persoonlijk op?

excuses van het offtopic overigens :P

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:45

Even afstappen tijdens een buitenrit is geen schande of 'het paard wint'. Als je paard zich duidelijk prettiger voelt als jij ernaast loopt, waarom dan niet? Bij die van mij is dat zeker zo. Die vind het prima om me te dragen, maar in 'enge' situaties heeft ze liever dat ik voorop loop. Dan hoef ik niet te trekken, niks te doen, alleen maar erlangs lopen en ze volgt vanzelf wel (met het nodige gesnuif, maar goed).

Edit: ik heb inderdaad een pony van 1.45, stukken makkelijker met opstappen :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:47

Appelmoes_11 schreef:
Even afstappen tijdens een buitenrit is geen schande of 'het paard wint'. Als je paard zich duidelijk prettiger voelt als jij ernaast loopt, waarom dan niet? Bij die van mij is dat zeker zo. Die vind het prima om me te dragen, maar in 'enge' situaties heeft ze liever dat ik voorop loop. Dan hoef ik niet te trekken, niks te doen, alleen maar erlangs lopen en ze volgt vanzelf wel (met het nodige gesnuif, maar goed).

Edit: ik heb inderdaad een pony van 1.45, stukken makkelijker met opstappen :')

Dat is ook wat wij hebben gedaan toen met de waarschuwingslinten die enorm aan het wapperen en klapperen waren. Op de heenweg kwamen we er , weliswaar wat langzamer dan gewoonlijk, langs, maar op de terugweg zijn we afgestapt en ging het zonder problemen :j was al praktisch bij stal dus dan maakt het niet meer uit, hoef ik er niet meer op :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:38

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:55

Bandida schreef:
Juut schreef:
Mee eens, maar velen kopen/ krijgen hun paard op een iets oudere leeftijd, waarop het 'halster' al kent.
Maar wat ik nu bedenk; je pony is dus helemaal geheel op halsring? Hoe doe je dat met trailer eigenlijk?

Ik las dat je eerder al vroeg naar de randfactoren. Ik zal het ook even invullen.

Hier eentje die zijn eerste 15 jaar traditioneel gereden is (sport) en de volgende 7 bijna alleen buiten (bitloos Cook type hoofdstel). Dit paard heeft uit die eerste 15 jaar zo veel haken, ogen en valkuilen (= bewuste ongehoorzaamheid) over gehouden dat ik zelfs nooit zou proberen om die zonder hoofdstel buiten te rijden. Voor hem (ons) is voor de graad van wederzijds vertrouwen die voor zoiets nodig is niet meer haalbaar. Of toch niet met mij als baasje, ik sluit niet uit dat iemand die niet hoeft te gaan werken en er echt iedere dag tijd in steekt hem wel nog verder zou kunnen ontdooien, maar binnen het kader van beperkte vrije tijd kan dat niet. Wel mogelijk: bomproof en betrouwbaar buitenrijpaard, bitloos dus (met bit niet betrouwbaar, dat kan ik er ook wel bijzetten)

De andere is net zoals die van MaritAriel van jongs af met stem, touwhalster en halsring getraind, en weet dus niet beter of dat is de normale manier van communiceren met mij. Ik zie geen problemen om die gewoon zo verder op te leiden.
Omgeving: landelijk België, ik kan urenlang rijden zonder op echte hoofdwegen te komen, maar ben wel ruim voorzien van alle soorten trekkers, bosbouwspul, agrarische creativiteit en eindeloos toeristen.

Dank je; dít was inderdaad de info die ik vroeg van halsring-rijders. Ik lees hierin dat er wel degelijk grenzen zijn, en dat zoiets van jongs af aan opgebouwd zou moeten worden. Dat dus niet ieder paard/ iedere situatie hiervoor geschikt is, los van de ruiter (dat ook niet iedere ruiter hiervoor geschikt is, is een understatement)

Volgende vraag; waarom kies je voor halsring ipv bitloos hoofdstel? (even los van het hoofdstel-gestraumatiseerde paard)

Hermelientje

Re: Zonder hoofdstel op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:22

Ik denk niet dat het noodzakelijk is om van jongst af aan met halsring te rijden. Ook een paard dat op correcte wijze met bit beleerd is en goed aan de hulpen staat zou je gemakkelijk kunnen omscholen naar optomingsloos berijden. De randvoorwaarden liggen denk ik in algemene zin bij de kwaliteit van de opleiding en het karakter van het paard, aangeleerd gedrag komt altijd bovenop instinctief gedrag.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:25

Maar als het goed gaat met een hoofdstel, om veilig en ontspannen buiten te rijden.
Paard en ruiter hebben er plezier in.
Wat is dan de meerwaarde van een halsring?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:43

mika11 schreef:
Maar als het goed gaat met een hoofdstel, om veilig en ontspannen buiten te rijden.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar als ik het zelf zou doen, zou ik het vooral doen om mij zelf te testen. Zoals in NH nogal eens wordt gezegd:
Neem het harnachament weg van het paard... wat overblijft is de waarheid.

Maw... blijft het paard dan nog bij je? Luistert het dan nog steeds naar je...
Het kan een test zijn om te zien of je onbewust nog teveel doet.
(al zou ik persoonlijk als veiligheidsfreak wel een halster omlaten en het touw vastclippen aan het zadel, zoals ik eerder noemde)

Ben het overigens met Hermelientje eens... ik denk dat je ook een 'traditioneel' opgeleid paard kunt omscholen naar het rijden zonder hoofdstel

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:45

Ik rij met een bitloos hoofdstel met mijn shetje! Gaat prima hoor!! Nooit problemen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:49

liljebo schreef:
mika11 schreef:

Ik kan niet voor anderen spreken, maar als ik het zelf zou doen, zou ik het vooral doen om mij zelf te testen. Zoals in NH nogal eens wordt gezegd:
Neem het harnachament weg van het paard... wat overblijft is de waarheid.

Maw... blijft het paard dan nog bij je? Luistert het dan nog steeds naar je...
Het kan een test zijn om te zien of je onbewust nog teveel doet.
(al zou ik persoonlijk als veiligheidsfreak wel een halster omlaten en het touw vastclippen aan het zadel, zoals ik eerder noemde)

Ben het overigens met Hermelientje eens... ik denk dat je ook een 'traditioneel' opgeleid paard kunt omscholen naar het rijden zonder hoofdstel

Ok, dat snap ik!
Ik heb ook wel eens bitloos een buitenritje gemaakt, dat ging ook gewoon goed.

Dus het is ook een soort test voor jezelf, of je goed bezig bent, om met halsring te rijden?
En als blijkt, als je het paard volledig onder controle hebt met halsring, wil je dan niet meer anders?
Of is het meer iets voor af en toe?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:54

Hermelientje schreef:
Ik denk niet dat het noodzakelijk is om van jongst af aan met halsring te rijden. Ook een paard dat op correcte wijze met bit beleerd is en goed aan de hulpen staat zou je gemakkelijk kunnen omscholen naar optomingsloos berijden. De randvoorwaarden liggen denk ik in algemene zin bij de kwaliteit van de opleiding en het karakter van het paard, aangeleerd gedrag komt altijd bovenop instinctief gedrag.

Vienna is altijd met bit en alles er op en er aan gereden, maar als je paard aan de hulpen is kun je heel makkelijk overstappen op optomingloos :)
Je werkt namelijk met zit en benen als je correct rijd en moet zo min mogelijk aan de voorkant van je paard zitten :)

Afbeelding

Waarom ik liever met halsring rijd dan met hoofdstel?
Je word letterlijk gedwongen om van de voorkant van je paard af te blijven en ALLES met zit en benen te doen :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:01

Juut schreef:
Ik lees hierin dat er wel degelijk grenzen zijn, en dat zoiets van jongs af aan opgebouwd zou moeten worden. Dat dus niet ieder paard/ iedere situatie hiervoor geschikt is, los van de ruiter (dat ook niet iedere ruiter hiervoor geschikt is, is een understatement)

Natuurlijk zijn er grenzen, en die hoor je goed te kennen als ruiter en leider voor het paard. Dat is eigenlijk niet anders als met hoofdstel.

Van jongs af lijkt me eigenlijk niet noodzakelijk, zoals hierboven al uitgelegd staat. Die ouwe van mij heeft toevallig een probleempje wat voor beperkingen zorgt, maar dat ligt in wat Hermelientje net omschreef als 'de kwaliteit van de opleiding' ;)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:16

Het had mijn dochter niet moeten wezen..Ik ben hier echt op tegen...
Ook al is hij zooo braaf buiten is het toch altijd anders..
Ik denk dat de politie dit ook niet moet zien..
Ik vindt dit doe je in de wei of bak waar het vertrouwt is.

En dan ook geen cap..
Maar goed gelukkig weet ze heel goed wat ze doet.. TOP.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:11

mika11 schreef:
Ok, dat snap ik!
Ik heb ook wel eens bitloos een buitenritje gemaakt, dat ging ook gewoon goed.

Dus het is ook een soort test voor jezelf, of je goed bezig bent, om met halsring te rijden?
En als blijkt, als je het paard volledig onder controle hebt met halsring, wil je dan niet meer anders?
Of is het meer iets voor af en toe?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik zou niet weten of je dan niet anders meer wilt. Maar op zich lijkt het mij super als je geen teugels nodig hebt

Bitloos rijdt ik altijd. Ik heb al jaren geen bit meer in bezit gehad. ;) Voor geen enkel paard.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:38

VisibreTeam schreef:
Vienna is altijd met bit en alles er op en er aan gereden, maar als je paard aan de hulpen is kun je heel makkelijk overstappen op optomingloos :)
Je werkt namelijk met zit en benen als je correct rijd en moet zo min mogelijk aan de voorkant van je paard zitten :)

Waarom ik liever met halsring rijd dan met hoofdstel?
Je word letterlijk gedwongen om van de voorkant van je paard af te blijven en ALLES met zit en benen te doen :)

Dat is waarom ik in de manegeles met halsring rijd. Maar waarom op halsring buiten?
Ik rijd Ascot buiten graag met lange teugel. Rijd dan net zo goed op zit en benen, pas wanneer hij daar doorheen loopt neem ik de teugel op. Wat is het verschil tussen lange teugel en halsring?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:40

Met halsring kun je voor nog iets begrenzen, met lange teugels moet je die eerst weer korter maken :) met teugels heb je uiteindelijk natuurlijk wel meer controle :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:57

OK, je kunt inderdaad sneller begrenzen, in vergelijking met lange teugel.
Maar nog steeds; waarom op halsring buiten rijden?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:58

Geeft een gevoel van vrijheid? Teamwork?
Ik weet het niet :)
Ik weet wel dat in de bak Vienna veel werkwilliger was met neckrope dan wanneer ik iets om haar hoofd deed. Dus misschien omdat het paard het prettiger vind? Omdat de ruiter het prettiger vind?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:04

Alle mensen die hier roepen dat rijden met hoofdstel/bit veiliger is, draaien zichzelf een rad voor ogen. Als een paard gaat, gaat ie, ongeacht hoeveel kilo ijzer je in z'n mond hangt. Een zwaar anker is dan misschien de beste optie. :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:07

Dit vind ik een nietszeggende uitroep, die naar mijn ervaring gewoon niet klopt. Hier kan ik niks mee.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:39

Het gaat niet alleen om wanneer je paard eenmaal besluit om te gaan (en dan is ie, als ie echt in blinde paniek/ trance wegvlucht nog altijd om te trekken met een hoofdstel, wat je op neckrope never nooit niet gaat lukken), maar het gaat ook om het beeld dat je afgeeft, en het feit dat je domweg niet alleen op de wereld bent. En dat er niet eens altijd een ruiterfout aan te pas hoeft te komen, maar je ALTIJD in een situatie kunt komen waarin jij met een ambulance mee moet en je paard door vreemden naar stal gebracht moet worden. (ook een verdomd goede reden om adreslabels aan je tuig vast te maken trouwens).

Als je onwel wordt in de auto, of op de fiets, dan is het voor vreemden (hulpdiensten) nog wel te doen je voertuig ergens veilig op te slaan totdat je zelf weer in staat bent het op te halen, mocht je onwel worden te paard (en dat gebeurt helaas ook best vaak, heb zelf alleen al afgelopen week van 2 gevallen in m'n omgeving gehoord (en gezien) dat ze vanuit the middle of nowhere naar het ziekenhuis gebracht moesten worden, omdat ze onwel waren geworden op buitenrit. Geen schuldige aan te wijzen, het kan iedereen gebeuren. De een kreeg een serieuze hypo en viel daardoor van haar paard af, de ander is nog niet bekend wat er met haar mis is. Bij beiden bleef het paard braaf bij ze, goed opgeleid dus. Maar die paarden moesten wel thuisgebracht worden en dat deed de brandweer. Denken jullie echt dat de brandweer met paarden die niets om het hoofd hebben gaat lopen?

En wat van het beeld dat mensen hebben? Volgens veel mensen zijn paarden levensgevaarlijke, vleesetende monsters die als je te dichtbij komt of een verkeerde beweging maakt aanvallen en trappen en verscheuren. Hoe reageren dergelijke mensen op een hoofdstelloos paard? Die gaan alleen maar heel erg gek doen in de ogen van je paard. Als jij dan ook nog eventjes afgeleid bent (en ja, IEDEREEN kan afgeleid worden) dan zit je voor je het doorhebt in een situatie die niet meer te overzien is voor je paard.

Over het pijn doen: Ik denk dat niemand erop uit is een paard pijn te doen. Maar trek eens de lijn naar een kind dat in een onbewaakte fractie van een seconde, omdat broertjelief viel en z'n knie heeft ogengehaald en even de aandacht opeist, de weg op dreigt te rennen. Dan grijp je dat kind zo goed je kan en waar je kan. En als dat een mooie blauwe plek op een arm of been oplevert, dan is dat maar zo. Beter kind even au en een blauwe plek dan kind onder een auto en een getraumatiseerde automobilist plus zwaargewond of dood kind.

Er zijn meer dan zat situaties denkbaar waarin het volkomen ethisch verantwoord is je paard pijn te doen, al is het ook je plicht om te voorkomen dat je in zo'n situatie komt. Helaas heb je dat niet altijd volledig in de hand, omdat je in het verkeer nou eenmaal altijd met derden te maken hebt. En wij geen ogen in onze rug hebben, en ook niet de hersencapaciteit om ALLE gegevens die we op ELK moment binnen krijgen juist te verwerken. En alleen al omdat je ALTIJD met derden te maken hebt als je de weg op gaat zou je niet hoofdstelloos moeten willen rijden.

In mijn ogen rijden mensen alleen maar hoofdstelloos rond om te tonen hoe goed ze wel niet zijn en hoe goed de band met het paard wel niet is. Een egoboost dus. En dat alleen al is meer dan voldoende reden om het niet te moeten willen! Zelfoverschatting is een verdomd gevaarlijke eigenschap en met een paard doe je daar niet alleen jezelf nadeel mee, maar neem je ook een dier mee! En dat dier heeft geen keuze!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:39

Goeie post mick.