[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:35

Deze is ook leuk om te beoordelen, aangezien het commentaar als het goed is nogal dubbel zal zijn ;)
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:12

Vind het paard fijn over de rug. Mooi bergop gesprongen. Lijkt juiste takt te hebben. Is wel wat te rond in het front maar wel nageeflijk in de kaak. Weet niet wat het niveau van deze combi is. Hals mag van mij voor m/z wel meer naar oprichting en daarin nageven dan komt het gebogen voorbeen wat verder naar voren in de sprong, maar wel fijn plaatje.

Binnenhand zou wel wat meer mogen ontspannen. Beenhouding, stoort mij niet zo

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:48

Is dit wat je bedoeld? :D Of nog ruimer? En ja, daar ben ik het mee eens ik denk dat hij zijn rug beter kan gaan gaan gebruiken.

Afbeelding

MyWishMax

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:50

Die kant wel op ja :D

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:54

Was dit niet wat je bedoelde? Welke lijn zou waar na toe moeten? :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:56

Ehm, zo bedoel ik het wel hoor! Maar het hoogste punt achter zijn oren is wel het ideaal beeld. Dat hoeft nog niet altijd, als hij maar een vloeiende lijn in zijn hals houdt en zijn neusje op die loodlijn krijgt.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:04

Ik vind het een hele nette houding, mooi dragend achterbeen en linker been treed goed onder. Het "bekken verhaal " vind ik zelf lastig om goed te zien maar naar mijn idee zijn de bekken goed gekantelt.
Het hals gedeelte ben ik eens met S_en_Z

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:24

Ik ben benieuwd wat jullie van deze foto's vinden. Foto's zijn gemaakt tijdens een endurancewedstrijd. Bij de endurance hoeft een paard niet zo te dragen als een dressuurpaard omdat dat teveel energie kost. Ben benieuwd wat jullie vinden, of ze toch meer dragend moet of niet..

de eerste foto:
Afbeelding
Ze was nog nooit op het strand geweest dus ze was ontzettend onder de indruk van alles... Ze loopt hier stuwend en het achterbeen is totaal niet onder de massa.. Normaal heeft ze nooit zoveel knieactie maar ze was echt onder de indruk van zoveel ruimte...

Foto 2
Afbeelding
Ook op het strand, de heenweg. Ze loopt op de voorhand (zie voetje) en ze loopt zeker stuwend. Let niet op mij volgens mij zat er iets verkeerd of zo.

Foto 3 in link
http://8.media.hyves-static.net/1493696 ... 96103.jpeg
Wat rondstappen voor de start ze wet haar achterbeen wel ver eronder maar volgens mij draagt ze niet en stuwt ze hier alleen. Ik denk dat ze hier ook nog op de voorhand loopt...

En de laatste foto ook in link
http://8.media.hyves-static.net/1397906 ... 06063.jpeg
Een andere wedstrijd, hier liep ze best fijn en kon ik met losse teugel rijden. haar achterbeen zou eerder de grond raken maar ze loopt duidelijk stuwend.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:25

De eerste foto is juist alles behalve stuwend! Verder wel een behoorlijk weg gedrukte rug dus begrijp toch niet helemaal waarom het in de endurance sport zo onbelangrijk is? Je zit toch heel wat kilometers op een paard wat je eigenlijk niet goed draagt.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:00

MandyL schreef:
De eerste foto is juist alles behalve stuwend! Verder wel een behoorlijk weg gedrukte rug dus begrijp toch niet helemaal waarom het in de endurance sport zo onbelangrijk is? Je zit toch heel wat kilometers op een paard wat je eigenlijk niet goed draagt.

Ik dacht foto 1 juist wel stuwend, wat is het anders? het achterbeen staat behoorlijk ver achter de massa dus dragend is het zowiezo niet (zie ook de weggedrukte rug)
Ik ben idd met je eens dat het mij apart lijkt dat een paard zo veel kilometers lekker zal lopen met een weggedrukte rug, dat dragend je paard misschien teveel energie zou kosten in een endurance wedstrijd begrijp ik, maar horizontaal evenwicht lijkt me toch minstens een streefmogelijkheid.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:02

MandyL schreef:

De weggedrukte rug komt door de spanning die ze die rit had van alle indrukken (strand, golven zoveel ruimte...), en dan drukt ze haar rug weg..
Ik bedoelde niet dat je paard niet dragend mag lopen maar het hoeft niet zoals in de dressuur.
Je wilt namelijk voorwaarts en niet verzameld want dat kost veel te veel energie...
Het is wel belangrijk dat je paard goed loopt en recht enz. maar niet verzameld.
Ik ben het wel eens met je dat ze op de eerste foto haar rug wegdrukt, en dat wil je natuurlijk niet maar ik zeg ook nergens dat dat wel fijn is voor de lange afstanden...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:14

Ookal rij je endurance, persoonlijk vind ik ook dan dat je paard moet dragen..
Een correct verzameld paard zal dragen, maar een dragend paard loopt niet per definitie verzameld ;)
Dus ookal hoeft een endurance-paard niet verzameld te lopen, zou ze wel dragend moeten lopen..

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:26

Oke daar ben ik het wel mee eens. Inmiddels is ze veel rustiger ind e wedstrijd en zakt ze veel meer in de hals. Tenzij we in een grote groep rijden dan is ze nog wel enorm druk maar dat is gewoon oefenen.
Vinden jullie mijn laatste foto beter of minder dan de eerste?
wat vinden jullie van deze foto? dragend?
Afbeelding
Dit is de wereldkampioen, van internet gehaald. maar dit is wel even een totaal ander niveau als wat ik ben... Ik ben maar een beginner en dit is echt de top.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:48

Casarell schreef:
Een correct verzameld paard zal dragen, maar een dragend paard loopt niet per definitie verzameld ;)
Dus ookal hoeft een endurance-paard niet verzameld te lopen, zou ze wel dragend moeten lopen..

endurance is vooral snelheid. Snelheid wordt gemaakt door stuwing. Het is niet voor niets dat een atletieker vanaf een startblok begint. Door zichzelf vooruit te stuwen komt er voorwaartse kracht vrij.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:54

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:09

996981 schreef:
Casarell schreef:

endurance is vooral snelheid. Snelheid wordt gemaakt door stuwing. Het is niet voor niets dat een atletieker vanaf een startblok begint. Door zichzelf vooruit te stuwen komt er voorwaartse kracht vrij.

Dat ben ik met je eens hoor.. maar het moet niet zo zijn dat het daarom maar goed is om het dier zo op die voorhand te laten duiken.
Heb ook niet gezegd dat je em alleen dressuurmatig zou moeten trainen (want daar win je geen enkele endurance-wedstrijd mee), maar het zou gerust mee genomen mogen worden in training ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:27

Volgens mij is dit vaak ook onderdeel van de training van een endurance ruiter? Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. :) het ging mij meer om het feit dat veel mensen nog steeds niet weten dat een paard behalve in de pi en pa áltijd stuwt.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 23:12

996981 schreef:
Volgens mij is dit vaak ook onderdeel van de training van een endurance ruiter? Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. :) het ging mij meer om het feit dat veel mensen nog steeds niet weten dat een paard behalve in de pi en pa áltijd stuwt.

zal het niet een combinatie zijn? klinkt wel logisch eigenlijk (nog nooit over nagedacht) dat wanneer een paard enkel draagt je geen voorwaartse beweging (stuwing) hebt. Dus zal het dan niet altijd combi zijn van beide en enkel alleen in de pi enkel dragen zijn?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:54

Ik denk het wel... Anders kom je niet vooruit lijkt me.

In de de endurance training wordt het wel meegenomen. je traint om ze soepel te houden voor de dressuur. Nou is dressuur sowieso niet echt mijn ding en ben ik er vrij slecht in... Maar je paard hoeft niet zo bergopwaarts te galopperen zoals de foto helemaal bovenin deze pagina gewoon omdat het teveel energie kost. Je paard moet zuinig lopen.

Ik ben het eens op de eerste foto loopt ze niet echt fijn. De hele wedstrijd was ze enorm druk en ik moest echt moeite doen om het tempo nog iets te bepalen... Maar wat vinden jullie dan van de laatste foto?(in link?) En wat vinden jullie van het filmpje van het ek en die foto?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:59

celine14 schreef:
MandyL schreef:

Ik dacht foto 1 juist wel stuwend, wat is het anders? het achterbeen staat behoorlijk ver achter de massa dus dragend is het zowiezo niet (zie ook de weggedrukte rug)
Ik ben idd met je eens dat het mij apart lijkt dat een paard zo veel kilometers lekker zal lopen met een weggedrukte rug, dat dragend je paard misschien teveel energie zou kosten in een endurance wedstrijd begrijp ik, maar horizontaal evenwicht lijkt me toch minstens een streefmogelijkheid.

Ohja zo had ik het nog niet bekeken :o Ik ging er vanuit dat het been droeg op het moment dat het gewicht er recht opstond. En een stuwend been ver door naar achter afzet.
Weer wat geleerd :)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:26

Niemand meer?
Ik vond de discussie best interessant! :j

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:44

Haha t is even stil inderdaad :p als t goed is heb ik na t weekend weer nieuwe foto's dus zal ik (als de foto's gelukt zijn) wel weer even wat materiaal plaatsen :P

_roelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:26

En wat vinden jullie van deze?
Afbeelding

ben benieuwd ;D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:40

eerst zelf proberen. pas dan ga ik reageren (en ik denk dat de rest dat ook zegt.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:47

Drachtig?

Edit: zag later pas dat t een ruintje is :=

Idd eerst zelf proberen!