Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MandyL schreef:De eerste foto is juist alles behalve stuwend! Verder wel een behoorlijk weg gedrukte rug dus begrijp toch niet helemaal waarom het in de endurance sport zo onbelangrijk is? Je zit toch heel wat kilometers op een paard wat je eigenlijk niet goed draagt.
MandyL schreef:De eerste foto is juist alles behalve stuwend! Verder wel een behoorlijk weg gedrukte rug dus begrijp toch niet helemaal waarom het in de endurance sport zo onbelangrijk is? Je zit toch heel wat kilometers op een paard wat je eigenlijk niet goed draagt.
Casarell schreef:Ookal rij je endurance, persoonlijk vind ik ook dan dat je paard moet dragen..
Een correct verzameld paard zal dragen, maar een dragend paard loopt niet per definitie verzameld![]()
Dus ookal hoeft een endurance-paard niet verzameld te lopen, zou ze wel dragend moeten lopen..
996981 schreef:Casarell schreef:Ookal rij je endurance, persoonlijk vind ik ook dan dat je paard moet dragen..
Een correct verzameld paard zal dragen, maar een dragend paard loopt niet per definitie verzameld![]()
Dus ookal hoeft een endurance-paard niet verzameld te lopen, zou ze wel dragend moeten lopen..
endurance is vooral snelheid. Snelheid wordt gemaakt door stuwing. Het is niet voor niets dat een atletieker vanaf een startblok begint. Door zichzelf vooruit te stuwen komt er voorwaartse kracht vrij.
996981 schreef:Volgens mij is dit vaak ook onderdeel van de training van een endurance ruiter? Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.het ging mij meer om het feit dat veel mensen nog steeds niet weten dat een paard behalve in de pi en pa áltijd stuwt.
celine14 schreef:MandyL schreef:De eerste foto is juist alles behalve stuwend! Verder wel een behoorlijk weg gedrukte rug dus begrijp toch niet helemaal waarom het in de endurance sport zo onbelangrijk is? Je zit toch heel wat kilometers op een paard wat je eigenlijk niet goed draagt.
Ik dacht foto 1 juist wel stuwend, wat is het anders? het achterbeen staat behoorlijk ver achter de massa dus dragend is het zowiezo niet (zie ook de weggedrukte rug)
Ik ben idd met je eens dat het mij apart lijkt dat een paard zo veel kilometers lekker zal lopen met een weggedrukte rug, dat dragend je paard misschien teveel energie zou kosten in een endurance wedstrijd begrijp ik, maar horizontaal evenwicht lijkt me toch minstens een streefmogelijkheid.