Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MaartPaard schreef:We denken allemaal in het plaatje, het aan de teugel lopen, het stijf rechtop zitten, hakken uitdrukken, verzameld paard. Maar je moet jezelf altijd de vraag blijven stallen 'waarom' je iets zo doet en 'wat' je ermee wilt bereiken. Waarom willen wij ons paard aan de teugel rijden?
9 vd 10 in dit topic die hier geen antwoord op kunnen geven.
MaartPaard schreef:Ontspanning staat uiteraard voorop! Misschien ben ik dat even vergeten te melden. Maar als een paard de correcte nagefelijkheid toont is deze vrijwel altijd ontspannen.
Als het paard het hoofd omhoog gooit betekent dat dus dat de basis niet goed is, de correcte nagevelijkheid
MaartPaard schreef:Nee maar dat zeg ik niet. Het gaat om het buigen, het bewustzijn van de achterbenen, daar worden ze automatisch sterker van, ontspanning staat voorop. Een paard gooit zn hoofd niet omhoog als hij ontspannen is
Agossie schreef:Een kreet die je eigenlijk nooit meer hoort, maar waar zoveel in zit:
Ontspanning in de aanspanning.

MaartPaard schreef:Je moet zijn achterbeen naar het zwaartepunt zien te brengen. Je kan het aanwijzen met je zweepje bijvoorbeeld of kleine stootjes geven in het okselgebied met je hand. Dan leert hij buigen en gaat hij vanzelf met zijn achterbeen naar het zwaartepunt. Als je paard naar het zwaartepunt gaat dan geeft hij vanzelf na. Zo leert hij de link ook leggen.

MyWishMax schreef:De buik spant toch aan, zodat de rug omhoog komt en er ruimte is om bekken te kantelen?

M_D_H schreef:MyWishMax schreef:De buik spant toch aan, zodat de rug omhoog komt en er ruimte is om bekken te kantelen?
is het zelfde alleen zeg ik het makkelijker
als de bekken kantelen is er dus ruimte om de achterhand onder de massa te brengen...
of bedoelde je het over de aanspanning in de rug waar ik het overhad zodat de ruiter gedragen wordt?
de rugspier is ontspannen daar zijn we het allemaal over eens...
maar wat is ontspanning? als een spier volledig ontspannen is doet het niks meer...
dit bereik je alleen in slaap toestand... nee wij willen dat de rug ontspanning is, maar niet zo ontspannen dat de rug de ruiter niet meer kan dragen
snap je?
Wij bedoelen hetzelfde idd, maar ik vatte hem even anders op 
Met spanning aanspanning verstrakt de spier. Moeilijk te verwoorden eigenlijk?