is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:26

Hij mág zijn hoofd wel omhoog gooien. Dat mag hij juist. Dat betekent dat hij je iets duidelijk wilt maken. Maar een paard wat ontspannen en voorwaarts neerwaarts loopt gooit zijn hoofd niet omhoog. Dus, hoofd omhoog gooien zou een teken zijn dat er iets in het basissysteem niet helemaal klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:29

Maar hoe begin je dan met de basis bij een groen paard. Want een paard loopt met zijn hoofd van nature niet nagevelijk. Het is niet zo dat als je met longeren begint en een paard alleen maar voorwaarts laat gaan dat hij dan vanzelf sterk wordt op de achterhand en vanzelf nagevelijk wordt, je zult een paard daarin moeten 'sturen'.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:32

Je moet zijn achterbeen naar het zwaartepunt zien te brengen. Je kan het aanwijzen met je zweepje bijvoorbeeld of kleine stootjes geven in het okselgebied met je hand. Dan leert hij buigen en gaat hij vanzelf met zijn achterbeen naar het zwaartepunt. Als je paard naar het zwaartepunt gaat dan geeft hij vanzelf na. Zo leert hij de link ook leggen.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:36

We denken allemaal in het plaatje, het aan de teugel lopen, het stijf rechtop zitten, hakken uitdrukken, verzameld paard. Maar je moet jezelf altijd de vraag blijven stallen 'waarom' je iets zo doet en 'wat' je ermee wilt bereiken. Waarom willen wij ons paard aan de teugel rijden?

9 vd 10 in dit topic die hier geen antwoord op kunnen geven.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:33

Het is een hele discussie geworden zo.
Ik blijf lekker met het grondwerk bezig, ze heeft er erg veel lol in en het doet haar ook goed en het is goed voor onze onderlinge band(komt nu tenminste naar me toe als ik met haar wil gaan werken) maar het punt blijft dat mijn dochter haar moet rijden en voor haar valt het allemaal niet mee, ze begrijpt wel dat we haar zo moeten benaderen en behandelen, maar ze had toch iets anders voor ogen met haar nieuwe paard.
Gezien haar leeftijd en onervarenheid wil ik toch wel op zoek gaan naar een geschikter paardje met al de enige ervaring en voor Jente wil ik op zoek gaan naar een geschikter baasje, die niet naar school hoeft en al zijn/haar energie in haar kan steken om haar vertrouwen weer terug te krijgen in het rijden en werken. Als we het geld en de ruimte voor twee hadden, dan had ik haar zelf wel willen gaan rijden, maar dat zit er financieel en qua land gewoon niet in.
Dus als er iemand is die in Jente een uitdaging zien of iemand weet, stuur mij maar een pb

Ik zal in ieder geval mijn tijd en energie in haar blijven stoppen om al een heel eind met haar te komen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:46

MaartPaard schreef:
We denken allemaal in het plaatje, het aan de teugel lopen, het stijf rechtop zitten, hakken uitdrukken, verzameld paard. Maar je moet jezelf altijd de vraag blijven stallen 'waarom' je iets zo doet en 'wat' je ermee wilt bereiken. Waarom willen wij ons paard aan de teugel rijden?

9 vd 10 in dit topic die hier geen antwoord op kunnen geven.

quite simple, we rijden een paard nagevelijk omdat dit beter voor hem is.
het paard staat van nature neerwaarts, loopt neerwaarts etc etc, 2/3 van het gewicht staat op de voorhand, als wij er ook nog eens op gaan zitten komt ons gewicht dus daarbij op...
nou we weten allemaal hoe een paard zijn benen er uit zien. de voorbenen zijn niet geschikt om ook nog eens ons gewicht er bij te dragen. dus om slijtage en kreupelheid te voorkomen willen we dat het paard het gewicht gaat dragen op zijn achterhand, omdat de achterbenen door de hoeken in dat been wel dit gewicht kan dragen. door middel van training gaan we dus die achterhand sterker maken zodat we in horizontaal evenwicht komen, van horizontaal evenwicht proberen we uiteindelijk de achterhandnog sterker te maken tot aan verzameld evenwicht, waarbij de achterhand 2/3 van het gewicht van het paard draagt + ons gewicht, en van af dat punt kun je gaan trainen naar de levade, waarbij het paard het volledige gewicht van zichzelf en de eventuele ruiter op zijn achterhand draagt...
maar jij slaat een fase over!!
de achterhand kan niet sterk worden en kan niet onder de massa treden als de rug en de hals niet ontspannen is... want deze spieren staan in verbinding met elkaar! dus moet het paard eerst ontspannen voor je kunt gaan spelen met het evenwicht!!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:56

Ontspanning staat uiteraard voorop! Misschien ben ik dat even vergeten te melden. Maar als een paard de correcte nagefelijkheid toont is deze vrijwel altijd ontspannen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:00

Ik ben absoluut niet tegen hulpteugels als een slof. Als het op de juiste manier gebruikt wordt (en ruiter is in harmonie met de bewegingen van het paard) is het juist een extra stimulans om ervoor te zorgen dat het paard met zijn achterhand meer onder gaat treden. Ik rijd western (reining) en daar is het heel belangrijk dat de achterhand goed meedoet, omdat veel oefeningen (stops, back-up, spin, roll-back) een sterke achterhand vragen. Ik rijd met een correctional shank (een correctiebit met scharen) dat een behoorlijke inwerking heeft op de mond. Als ik aan de teugels ga lopen sjorren gebruik ik het bit verkeerd, met pijn in de mond en staken tot gevolg. Als ik het op de goede manier gebruik, als hulpmiddel om het voorwaarts, neerwaarts te bewerkstelligen, krijg ik een zeer welwillend paard die mooi in balans loopt en zijn achterhand goed onderbrengt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:12

MaartPaard schreef:
Ontspanning staat uiteraard voorop! Misschien ben ik dat even vergeten te melden. Maar als een paard de correcte nagefelijkheid toont is deze vrijwel altijd ontspannen.

klopt...
maar daarna kun je pas werken aan het sterk maken van de achterhand/ achterbenen...
en een paard wat zijn hoofd omhoog gooit is niet correct nageevelijk en is dus ook nog niet in staat zijn achterhand/benen sterker te maken :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:14

Nee precies en dat probeer ik dus ook duidelijk te maken en het hele eieren eten ;) Als het paard het hoofd omhoog gooit betekent dat dus dat de basis niet goed is, de correcte nagevelijkheid

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:32

dat ben ik ook wel met je eens, maar ik ben het niet met je eens dat alleen door middel van de achterbenen sterker maken alles opgelost is, want dat is het niet...
want dan sla je dus het stapje ontspanning en nageven over... :)

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:36

Nee maar dat zeg ik niet. Het gaat om het buigen, het bewustzijn van de achterbenen, daar worden ze automatisch sterker van, ontspanning staat voorop. Een paard gooit zn hoofd niet omhoog als hij ontspannen is

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:40

Een kreet die je eigenlijk nooit meer hoort, maar waar zoveel in zit:

Ontspanning in de aanspanning.

M_D_H

mits er niets medisch is oid niet nee :)
maar nog maals de vraag, dit paard gooit steeds zijn hoofd omhoog, is dus niet ontspannen (daar zijn we het allemaal over eens) dan is de oplossing dus niet om de achterbenen sterker te maken...
maar juist om hem ontspannen te krijgen toch?

MyWishMax

MaartPaard schreef:
Nee maar dat zeg ik niet. Het gaat om het buigen, het bewustzijn van de achterbenen, daar worden ze automatisch sterker van, ontspanning staat voorop. Een paard gooit zn hoofd niet omhoog als hij ontspannen is

Ontspannen aanspanning staat voorop, zonder aanspanning valt die als een pudding in elkaar

Okee flauw. Ik bedoelde meer dat het omhoog gooien van het hoofd niet altijd hoeft te betekenen dat de achterhand niet sterk genoeg is. Ook bijvoorbeeld iets niet snappen kan er reden voor zijn, maar dan krijg je idd spanning. Mijn paard gooide zijn hoofd omhoog met aanleren van travers, andere manier geprobeert en hij deed hetzelfde. Weer 1e manier en ineens deed hij het braaf. Was dus spanning, niet door het missen van kracht, maar het niet snappen van de hulpen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:42

Agossie schreef:
Een kreet die je eigenlijk nooit meer hoort, maar waar zoveel in zit:

Ontspanning in de aanspanning.

_/-\o_
wat natuurlijk ongelovelijk waar is :))
want, de rug moet ontspannen zodat het achterbeen kan ondertreden dus aanspannen...
de rug moet ook een vorm van aanspanning hebben omdat de ruiter er op moet zitten :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:44

De buik spant toch aan, zodat de rug omhoog komt en er ruimte is om bekken te kantelen? :?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:45

MaartPaard schreef:
Je moet zijn achterbeen naar het zwaartepunt zien te brengen. Je kan het aanwijzen met je zweepje bijvoorbeeld of kleine stootjes geven in het okselgebied met je hand. Dan leert hij buigen en gaat hij vanzelf met zijn achterbeen naar het zwaartepunt. Als je paard naar het zwaartepunt gaat dan geeft hij vanzelf na. Zo leert hij de link ook leggen.

hier zet ik overgens wel mijn vraagtekens bij :o
de achterhand breng je naar het zwaarte punt door middel van training, dit kan onder de man of aan de hand, maar het paard moet het zelf zien uit te vinden terwijl de ruiter of longeur begeleid...
ik weet niet of je een paard nou echt duidelijk maakt dat hij zijn achterhand onder de massa moet brengen door middel van een zweepje of stootjes in het okselgebied met je hand :+
en ik weet ook zeker dat het paard niet nageeft als het de achterhand naar het zwaartepunt toe brengt...
want dat is weer omgekeerde wereld... het paard moet eerst ontspannen zijn en dus nageven voor hij zijn achterhand onder de massa kan brengen... zonder ontspanning en nageven kan hij de achterhand kortweg gewoon niet naar het zwaartepunt toe brengen want hij mist hiervoor de lengte in zijn spieren... dat wil gewoon niet...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:45

MyWishMax schreef:
De buik spant toch aan, zodat de rug omhoog komt en er ruimte is om bekken te kantelen? :?

is het zelfde alleen zeg ik het makkelijker :)
als de bekken kantelen is er dus ruimte om de achterhand onder de massa te brengen... :)

of bedoelde je het over de aanspanning in de rug waar ik het overhad zodat de ruiter gedragen wordt?
de rugspier is ontspannen daar zijn we het allemaal over eens...
maar wat is ontspanning? als een spier volledig ontspannen is doet het niks meer...
dit bereik je alleen in slaap toestand... nee wij willen dat de rug ontspanning is, maar niet zo ontspannen dat de rug de ruiter niet meer kan dragen :)
snap je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:51

M_D_H schreef:
MyWishMax schreef:

is het zelfde alleen zeg ik het makkelijker :)
als de bekken kantelen is er dus ruimte om de achterhand onder de massa te brengen... :)

of bedoelde je het over de aanspanning in de rug waar ik het overhad zodat de ruiter gedragen wordt?
de rugspier is ontspannen daar zijn we het allemaal over eens...
maar wat is ontspanning? als een spier volledig ontspannen is doet het niks meer...
dit bereik je alleen in slaap toestand... nee wij willen dat de rug ontspanning is, maar niet zo ontspannen dat de rug de ruiter niet meer kan dragen :)
snap je?

:+ Wij bedoelen hetzelfde idd, maar ik vatte hem even anders op :o

Daarom ontspannen aanspanning en geen gespannen aanspanning toch? :) Met spanning aanspanning verstrakt de spier. Moeilijk te verwoorden eigenlijk?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:55

ja onlogisch te verwoorden ja :+
maar inderdaad ontspannen aanspanning waarbij de rug dus niet gespannen raakt :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:55

Met ontspanning bedoel ik ontspanning in het hele lichaam. Het paard heeft geen strakke hals maar laat zich gemakkelijk leiden. Het is niet de omgekeerde wereld, ik redeneer alleen vanuit een ontspannen paard ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:58

Ja, ik geloof dat het ontspannen paard voor iedereen het uitgangspunt is?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:58

volgens mij, en dit is niet heel banketstaaf bedoelt, moet je even je eigen berichten na lezen in dit topic :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:02

Wie bedoel je? :=