[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:58

Sodeletuut schreef:
bertie schreef:
Ik ben het natuurlijk met je eens. :j
Maar .. ehm .. het lijkt een beginnende combinatie. Mét instructie.

Nou, we zijn geen beginnende combinatie, maar wel beginnend met het leren goed rijden. Daarvoor deed ik altijd gewoon maar lekker rondjes rijden en buitenritjes doen. Daarna heb ik alles omgegooid, maar ik moet er nog wel erg aan wennen. Maar moet zeggen dat mijn houding al wel beter is geworden, ik was daar inderdaad erg aan het compenseren. En voorwaarts dat is inderdaad ons punt waar mijn instructrice altijd op hamert.

Je reactie geeft heel mooi het dilemma aan wat een jurylid heeft! Bedankt daarvoor! :)

Een jurylid moet wel een oordeel geven, maar weet niets van een achtergrond. Daarom probeer ik zoveel mogelijk duidelijk te maken dat ik niets iets 'vind' van de ruiter, of waar die zich op een gegeven moment in een ontwikkeling bevindt.
Als jurylid heb ik geen emotionele betrokkenheid bij een combinatie. Tenzij er natuurlijk opmerkelijk vriendelijk gereden wordt, dat maakt m'n dag goed. Of wanneer een paard echt gemaltraiteerd wordt, dan kan ik boos worden, en uit dat dan ook. (Niet iedereen vindt mij even lief, haha)

In het schrijven hier op Bokt ben ik weliswaar vaak rechtstreeks, maar ook hier heb ik niet echt een emotionele betrokkenheid bij personen die ik niet persoonlijk of anderszins ken.
Het is daarom dat ik geprobeerd heb te verklaren wat ik zie door bewust het woord 'lijkt' te gebruiken in de zin 'het lijkt een beginnende combinatie'.
Met name ook omdat ik vanuit dressuurmatig perspectief schrijf. :)
Misschien was het nóg duidelijker geweest als ik had gezegd 'het lijkt op dressuurgebied een beginnende combinatie'.

Je hoeft je niet aangevallen te voelen, hoewel ik je reactie wel begrijp.

Weer vriendjes?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:08

Het zadel begint nu heeeel ietsjes te schuiven. In november is hij gevuld (wordt ieder half jaar gedaan) maar ze is zo vreselijk veel veranderd afgelopen maanden dat ik al twijfel de zadelmaakster iets eerder te laten komen.

MAAR. Als hij wél op "de" plek ligt (achter de schoudermassa (die "spierbult") houdt ze NOG veel rug over. (en dan heb ik een vrij lang zadel vind ik zelf.. := )

Mensen vergissen zich op foto's in haar lijn.. ze is vrij langgelijnd maar je ziet het pas duidelijk als je naast haar staat.

Zal straks kijken of ik een goede standfoto heb ergens :j (denk het wel, en anders upload ik er vanmiddag even, op mijn thuispc heb ik ze wel)

Bedankt voor je mooie complimenten Bertie, mijn dag is helemaal goed! (ik zie wat je bedoeld wbt middendraf)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:11

Ik geloof dat nog niemand heeft gereageerd op de vraag van Careano.

Mooie foto's Careano (en een mooi huis ook. Wat een luxe om vanuit de kamer zo op de bak te kunnen kijken.)

Als alle ruiters zo'n plaatje in de B laten zien (die foto van je eerste B-proefje) dan mogen we ons gelukkig prijzen. :j

Verder weet je kennelijk heel goed waar je mee bezig bent, gezien je commentaar. :)

Heb je trouwens wel eens geprobeerd je beugels een gaatje langer te doen? Het voelt in het begin raar, natuurlijk, maar ik denk dat het je nét even mooier laat zitten. En waarschijnlijk komen je zithulpen dan ook gemakkelijker door.

Careano schreef:
Wat een leuk topic dit! Zie al heel veel leerzame berichten voorbij komen.

Ik ga ook een poging wagen, don't shoot me :D
Nefertarie ik zou jouw paard nog iets actiever vanuit achter willen zien, ik denk dat ze dan aan de voorkant wat mooier gaat zakken.
Ben het eens met Bertie over de foto van R_Ali_R

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hier wat foto's van mijn merrie. Ben benieuwd wat jullie hier van haar aanleuning vinden.
Afbeelding
Foto 1 ben ik zelf heel tevreden over, misschien zou ze nog iets meer bergop mogen lopen, maar naar mijn idee loopt ze in ieder geval genoeg actief van achteren. Wie weet iets losser in haar kaak.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AKT7LLG7.jpg
Foto 2 is een iets mindere foto, hier duikt ze wat op de voorhand en mag ze actiever vanuit achter komen. Ook moet ik op mijn kont zitten ;)
Afbeelding
Een foto van toen ze wat jonger was, eerste wedstrijd in de B.
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 3718_n.jpg
Foto van vorige maand na een tijdje wat minder getraind te hebben. Hier mag ze ook actiever vanuit het achterbeen en haar bekken meer kantelen.

Wat vinden jullie? Zouden jullie iets kunnen zeggen over haar hoofd/halshouding? Ik train veel met houdingswisselingen, dan weer laag, dan weer wat hoger. Ook veel voorwaarts en terug om haar actief te houden.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:16

R_ali_R schreef:
@ bertie nuh mijn paard heeft gewoon een langer voorbeen dan achterbeen ;)

voorwaarts betekend actiever?
wat bij hem gauw voorkomt is dat hij rennerig wordt en dat is niet de bedoeling.
Hij moet actiever van achteren worden en dit kan je oefenen door tempo wisselingen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:21

R_ali_R schreef:
R_ali_R schreef:
@ bertie nuh mijn paard heeft gewoon een langer voorbeen dan achterbeen ;)

voorwaarts betekend actiever?
wat bij hem gauw voorkomt is dat hij rennerig wordt en dat is niet de bedoeling.
Hij moet actiever van achteren worden en dit kan je oefenen door tempo wisselingen?

S_en_Z heeft die vraag al prima beantwoord, R_ali_R. :)

R_ali_R

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:29

dat weet ik maar het lijkt me interesant om het ook van jou tehoren

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:45

@Nicky Rilana, ik zou nooit met een paard met ijzers zonder kalkoenen starten op gras, wat glijdt hij vaak uit, slecht voor de pezen en wordt hij misschien onzeker van. loopt wel lekker sommige stukken los in het lijf.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:43

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Bertie, wat vind je van deze middendraf?

(moet ik haar hier iets meer lucht geven aan de voorkant....?)

Afbeelding

en ik denk..

Dat deze mooi vanuit de achterhand is... of niet? De aanleuning lijkt hier wel beter..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AS8TXSZU.jpg

Goedenmorgen! Heb weer even bijgelezen. Leuk!

En ik vind dat je fantástisch kunt tekenen, S_en_Z! Práchtig! _/-\o_
In ieder geval wel illustratief voor wat je vervolgens uitlegde. :D

Ja, ik denk dat je haar in de eerste foto meer lucht kunt geven. Je ziet dat de neuslijn in het verlenngde achter de teen komt. Hij zou er net iets voor mogen uitkomen.
Als je de foto rechtop zet (met de lantaarnpaal vertikaal) zul je zien dat het plaatje nog iets ongunstiger wordt, en dat het paard achter de loodlijn is. Te kort in de hals in dit geval, niet zozeer 'op de voorhand'.

Tweede foto lijkt inderdaad beter. nog iets meer lucht zou wel nét dat mooie plaatje opleveren. En kun je je paard niet even influisteren dat ze voor de foto de oortjes er even op moet zetten? :D

Kan het zijn dat je zadel wat naar voren ligt? Er is wel heel veel rug over..
Het zou leuk zijn je paard ook eens in stand aan ons te presenteren. :)

OP deze foto had ze WINTERVACHT. (zo'n 5 tot 8 cm lange haren..... ja.. echt waar :') had haar baardje bijgewerkt := )

Deze foto is van JANUARI 2011.. 2 dagen na aankoop. Ze stond iets in een boogje helaas.. ook had de hoefsmid van de vorige eigenaar haar voor kort op de ijzers staan en achter heel lang.. (waarom weten we ook niet.. maar ze had 4 verschillende maten ijzers om :') )
http://94.100.118.81/1461700001-1461750000/1461736701-1461736800/1461736794_6_mmMj.jpeg

Hier begon ze net te verharen..

Februari foto van ons samen.. hier kun je haar iele rechte halsje zien en het "houdinkje" waar ze graag in liep om te zorgen dat niemand aan de mond zat.. rugbespiering was hier vreselijk week.. ze deint helemaal door.. (paard is 1.69.. ik 1.65.. weeg 66 kg..) Vooraan, waar die manen omklappen, daar zat haar valse knik. Rest vd hals was niet mooi rond. Deze foto was voor het rijden.. zadel lag hier achter de schouderspier.. (was een tijdelijk zadeltje in bruikleen omdat ik haar op proef had)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PKJ8AVMM.jpg

En zo kwam ze onder haar wintervacht vandaan Maart

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUC8IR7E.jpg

Dit was een paar weken later.. een foto van haar mooie stuwende draf.. (los) (april)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F6IYPTX7.jpg

Op deze kon je zien dat ze echt bijna geen spier had.. op de billen niet en bij de schoft.. die deuk bij die manenkam :=

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VWQT6NNQ.jpg

Deze foto is van September 2011.. Stond te soezelen in de zon met haar buikje lekker uitgebulkd. Halsvorm begon hier langzaamaan steeds wat ronder te worden bij de schoft... daar begonnen zich wat spieren te ontwikkelen.. verder vond ik hem nog vrij "recht":
Afbeelding

Bertie, wbt exterieur e.d. waag ik me niet aan... ben ik niet deskundig in.. Ik weet dat ze wat recht op de achterbenen is.. ze staat van zichzelf graag wat onderstandig met de voorbenen (al hoewel dat wel iets minder lijkt te worden.. ik zie het steeds minder vaak dat ze ze onder de massa plaatst.. op de foto van september staat ze ook vrij recht ) en aangezien de achterpartij langer is dan de voorpartij lijkt ze me een neerwaartse romprichting te hebben.. (net als heel veel paarden..)

wbt hoofd/halsaanzet.. schouderpartij en wat voor voor en nadelen dat heeft weet ik niet.

Heb jij nog iets op of aan te merken? Jij weet er vast weel meer van dan ik :=

Mocht je het leuk vinden kan ik donderdag wel een nieuwe standfoto van maken.. de laatste is van september dus.. best wel lang geleden.. ze is een hoop veranderd qua beweging.. dus vast ook van "bouw" (zichtbare bespiering) Als ik naast haar sta.. vind ik dat de "kap" duidelijk meer ronding vertoond dan dat eerst te zien was.. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:30

Stuk meegelezen.
Heb stukje film, totaal niet perfect gereden (reden doet er niet toe), zitten fouten zat in.
Maar geeft wel een idee.
(Fouten, hele waslijst, van ik moet niet jagen omdat hij voor mijn idee niet meer snel genoeg aan het been is,
tot teugels niet steeds langer maken, maar ook niet binnenhand terug halen en vastzetten,
tot niet blijven drijven tot rechtop zitten benen stil, pinguin voeten indraaien en handen rechtop zonder knak polsjes en nog veel meer.
Bovendien rijdt ik hier anders dan dat er in de lessen gewerkt wordt, waarbij ik me afvraag waarom, maar goed, dat is ook mijn fout.
Paard kan er ook niets aan doen, dat hij het met mij moet doen.
Voor de goede orde, dit is zijn slechte kant (links om) en hij was hier al moe en wordt dan ongemotiveerder. (en dus ga ik rotzooien :( ))

Maar jullie kunnen vast wel commentaar op de aanleuning geven (en mijpart de rest).
http://www.youtube.com/watch?v=CKL2JwPo ... tube_gdata

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:49

. ik haal dit antwoord even terug, want er is gedoe met quotes.
Grr.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:17

*\o/* *\o/* Suzanne_k, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! *\o/* *\o/*

Voor mensen die het even ontgaan is: dit is TS! *\o/*

Hieronder nog even het openingsbericht. :) :)

Suzanne_k schreef:
Er zijn al veel topics waar gediscussieerd wordt over aan de teugel rijden, nageeflijkheid en aanleuning. Nu wil ik graag een fotoverzameling beginnen waarin niet alleen foto's geplaatst worden, maar ook hulp geboden kan worden aan elkaar. Probeer je eigen foto en die van andere van commentaar te voorzien zodat het ook een leerzaam topic wordt. Het is wel de bedoeling dat je alleen je eigen foto's plaatst. En het is handig om je niveau erbij te zetten. Commentaar geven op andere punten mag ook maar houdt het wel opbouwend.

Plaatje van een paard aan de teugel
Afbeelding

Ik begin maar L1 dressuur.
Minder fout: Er is nog verbinding, paard gaat niet helemaal achter de teugel
Fout: Achter de loodlijn, geen lengtebuiging, kruis opgetrokken
Afbeelding

Minder fout: Niet te diep
Fout: Te veel spanning, achter de loodlijn
Afbeelding

Minder fout: Hoofd niet achter de loodlijn, nek het hoogste punt, verbinding
Fout: Niet actief, paard staat op rust
Afbeelding

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:24

OFF TOPIC

"Je mag maar 2 quotes in een andere quote hebben."

die melding krijg ik telkens als ik probeer een antwoord te plaatsen
maar er zijn helemaal geen geneste quotes..
wat doe ik fout?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:32

bertie schreef:
OFF TOPIC

"Je mag maar 2 quotes in een andere quote hebben."

die melding krijg ik telkens als ik probeer een antwoord te plaatsen
maar er zijn helemaal geen geneste quotes..
wat doe ik fout?

volgensmij is het zo dat je maar 2 quotes mag hebben, kun je niet de bovenste weg halen misschien lukt het dan?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:39

Moet hè bovenin even zo'n [ quote ] weghalen

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:51

Interessant topic, ik meld me hier ook even met beau :)

draf, tegen middendraf aan. (l2 debuut, ergens in juli was dit geloof ik.)
Afbeelding
Mijn eigen commentaar: er mocht wel wat meer lengte buiging aanwezig zijn, het neusje mag er wel wat meer uitkomen waardoor zijn
punt achter de oren het hoogste punt word :)

Middendraf (M1)
Afbeelding
Opzich vind ik dit geen verkeerde hals houding, natuurlijk zijn er wel puntjes ter verbetering,
dat bobbeltje achter zijn kaak heeft hij trouwens ook gewoon in zijn stal als hij zijn hals omhoog heeft.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:53

dank jullie wel! :D

er stond een / tussen een ] en een [ in plaats van een [/
Wat een gedoe. Pff!

Nou, hier komt'ie dan. *\o/*

S_en_Z schreef:
OP deze foto had ze WINTERVACHT. (zo'n 5 tot 8 cm lange haren..... ja.. echt waar :') had haar baardje bijgewerkt := )

Ehm .. ik geloof niet dat deze foto aanwezig is. Geeft niet hoor. :')
S_en_Z schreef:
Deze foto is van JANUARI 2011.. 2 dagen na aankoop. Ze stond iets in een boogje helaas.. ook had de hoefsmid van de vorige eigenaar haar voor kort op de ijzers staan en achter heel lang.. (waarom weten we ook niet.. maar ze had 4 verschillende maten ijzers om :') )
http://94.100.118.81/1461700001-1461750000/1461736701-1461736800/1461736794_6_mmMj.jpeg

Nou, vier verschillende MATEN ijzers lijkt me een beetje veel van het goede. Een nulletje (pony), een eentje, een tweetje, een drietje (groot paard)? Kan ik me niet voorstellen. Ik ben Werkman-ijzers gewend.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat de ijzers verschillend van vorm waren. Op een van de foto's is ook wel een verschil in hoefvorm te zien.

Op de foto zie ik een wat gezonken paard. Met een kort voorbeen (ja, dat kan dus wel). De romp is wat neerwaarts gebouwd, en de hals komt wat diep uit de borst. Van nature heeft het paard weinig nek. Daarmee bedoel ik dat er ook paarden zijn die wat langere nekwervels direct achter de oren hebben. Die hebben het in de dressuur wat gemakkelijker, omdat de ronding die we zo graag zien als het ware vanzelf aanwezig is. Die paarden zijn meestal ook een eh .. 'ietsje' duurder, zeg maar.
Een wat steile schouder. Maar dat beeld krijg ik niet bij elke foto bevestigd. Als er een steile schouder is val het niet mee om daar een mooi voorbeen uit te krijgen in verbinding met de achterhand. Wat weke en lange lendenen. Het paard heeft wel een mooi lang kruis met een mooie helling.
Het paard is inderdaad achter iets steil, en dat nodigt niet uit tot dragen.

Dit is geen beoordelingstopic, en daarom ga ik er oppervlakkig in sneltreinvaart even doorheen. Ik zal verder ook niet ingaan op conformatievragen, want dat is mijn specialiteit niet.
Wél zie ik als jurylid natuurlijk veel conformatieproblemen voorbij komen, met alle rijkunstige uitdagingen die daarbij horen. :+

Een steile schouder, neerwaartse bouw van het paard, een weke lendenpartij, een steil achterbeen en de korte nek stellen een dressuurruiter heel veel uitdagingen!

Wat ik inmiddels aan foto's heb gezien verbaast me enorm. Wat een vooruitgang.
Het kan alleen maar komen door fijn rijden.
Chapeau!

S_en_Z schreef:
Februari foto van ons samen.. hier kun je haar iele rechte halsje zien en het "houdinkje" waar ze graag in liep om te zorgen dat niemand aan de mond zat.. rugbespiering was hier vreselijk week.. ze deint helemaal door.. (paard is 1.69.. ik 1.65.. weeg 66 kg..) Vooraan, waar die manen omklappen, daar zat haar valse knik. Rest vd hals was niet mooi rond. Deze foto was voor het rijden.. zadel lag hier achter de schouderspier.. (was een tijdelijk zadeltje in bruikleen omdat ik haar op proef had)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PKJ8AVMM.jpg

Je opmerking over het omklappen van de manen is heel illustratief. Het omklappen van de manen heeft altijd een reden. Kijk naar een paard, en je kunt er veel van leren. Omklappen kan duiden op scheefheid, bijvoorbeeld. Niet alleen de verticale as, maar ook de horizontale kan 'gebroken' zijn.
Veel mensen hebben géén idee dat omgeklapte manen ergens op kunnen duiden.
S_en_Z schreef:
En zo kwam ze onder haar wintervacht vandaan Maart
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MUC8IR7E.jpg

Nog wat ribbig, onderstandig, en de lange rug.
S_en_Z schreef:
Dit was een paar weken later.. een foto van haar mooie stuwende draf.. (los) (april)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F6IYPTX7.jpg

en je ziet hier gebrek aan 'nek' ook he. :)
S_en_Z schreef:
Op deze kon je zien dat ze echt bijna geen spier had.. op de billen niet en bij de schoft.. die deuk bij die manenkam :=
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VWQT6NNQ.jpg

Eigenlijk hetzelfde plaatje als hervoor. Bevestiging. :)
S_en_Z schreef:
Deze foto is van September 2011.. Stond te soezelen in de zon met haar buikje lekker uitgebulkd. Halsvorm begon hier langzaamaan steeds wat ronder te worden bij de schoft... daar begonnen zich wat spieren te ontwikkelen.. verder vond ik hem nog vrij "recht":
Afbeelding

Je paard zal altijd wel wat 'recht' blijven, want de bouw verandert natuurlijk niet. :)

Het is met name deze foto waarbij ik denk dat er wel verschillen zijn in hoefvorm. En graasvoetje, misschien?
S_en_Z schreef:
Bertie, wbt exterieur e.d. waag ik me niet aan

.. en toch denk ik dat je je wel moet oriënteren. Kennis verzamelen. Want je hebt wel een paard gekocht met een bepaald doel. Dan helpt het als je weet wat je kan helpen in je doel, en wat je tegenwerkt. Wat belangrijk is, en wat je door de vingers zou kunnen zien.
S_en_Z schreef:
... ben ik niet deskundig in.. Ik weet dat ze wat recht op de achterbenen is.. ze staat van zichzelf graag wat onderstandig met de voorbenen (al hoewel dat wel iets minder lijkt te worden.. ik zie het steeds minder vaak dat ze ze onder de massa plaatst.. op de foto van september staat ze ook vrij recht ) en aangezien de achterpartij langer is dan de voorpartij lijkt ze me een neerwaartse romprichting te hebben.. (net als heel veel paarden..)

wbt hoofd/halsaanzet.. schouderpartij en wat voor voor en nadelen dat heeft weet ik niet.

Tot zover. :)

Je hebt een leuk paard gekocht, maar wel een met wat beperkingen. Ja, ik weet ook wel dat het uitmaakt of je 10.000 uitgeeft, of 30.000, of misschien wel met een nulletje erbij (maar dat is dan weer een ander categorie: de hoop tijdens veilingen, of de mate van africhting).

Ik vind het bijzonder te zien wat je in de afgelopen 10 maanden hebt bereikt. De winstpunten interesseren me niet, maar ik bedoel wat je hebt bereikt in ontwikkeling van je paard.
Gezien de beperkingen van je paard vraag ik me wel af of je niet te snel gaat. Hm .. aan de andere kant .. je lijkt wel fijn te luisteren naar wat ze aankan. Je bent niet kwalijknemend, maar faciliteert.
Nou ja, voor zover ik dat via internet kan zien, he. :+
Wat ik wél durf te zeggen is dat je heel goed bezig bent! +:)+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:05

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:11

_Bitje_ schreef:
Interessant topic, ik meld me hier ook even met beau :)

draf, tegen middendraf aan. (l2 debuut, ergens in juli was dit geloof ik.)
Afbeelding
Mijn eigen commentaar: er mocht wel wat meer lengte buiging aanwezig zijn, het neusje mag er wel wat meer uitkomen waardoor zijn punt achter de oren het hoogste punt word :)

Leuke Haf! :)

Lengtebuiging, zeg je? Was dit op een grote volte?

ja, het neusje mag er inderdaad meer uitkomen.
Ik kijk eigenlijk altijd vooral naar de achterbenen. Die vertellen zóveel over wat er aan de voorkant gebeurt.
Je ziet op de foto dat het achterbeen snel op de grond gezet wil worden. Dat is een teken van teveel hand (hoe weinig ook, voor mijn part).
je zit nogal achterover. Hm .. een kwestie van héél veel drijven, en dan een beetje teveel aan de voorkant tegenhouden? :D

Middendraf (M1)
Afbeelding
Opzich vind ik dit geen verkeerde hals houding, natuurlijk zijn er wel puntjes ter verbetering,
dat bobbeltje achter zijn kaak heeft hij trouwens ook gewoon in zijn stal als hij zijn hals omhoog heeft.[/quote]Bij deze foto zie je dat het achterbeen echt vee eerder de grond gaat raken dan het voorbeen. Er is dus geen zuivere diagonale beweging.
Op zich vind ik dit we een mooi beeld wat betreft oprichting en neusje eruit. En dat voor een Haf! Goed hoor! :)
Maar dat achterbeen vertelt wél dat het nog veel mooier kan, als je hem aan de voorkant wat minder tegenhoudt. Als je dat zou lukken, gaat hij vast ook nog fijner over de rug! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:53

interessant Bertie.. ik zie op mijn scherm alleen de benen in beeld (grote foto zie ik) en ik zie inderdaad wat je bedoeld.

Ik vind opzich het neusje er uit ook niet erg om naar te kijken.. wat me wel stoort aan de 2e middendraf is dat hij zijn hoofd wat kantelt... hij onttrekt zich dus aan de ruiter.. en dat is dan weer zonde..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:35

interessant van die benen ja. maar op de eerste foto vd haf, zou het achterbeen dus ook eerder op de grond komen? dus als je dat ziet op een foto loopt het paard niet rad?

ik heb 2 foto's van mezelf met rijden met hoofdstel, en zonder hoofdstel - en dan net name leuk voor het neerzetten vd benen.
Afbeelding
op deze 1e foto(al wat pagina's terug ook geplaatst) houd ik haar te veel vast, en zie ik dus nu ook aan het achterbeen dat deze eerder bij de grond is. maar ze liep naar mijn idee verder wel zuiver?

Afbeelding
en op deze foto rijd ik zomaar in de wei, en heb geen hoofdstel om aan vast te houden zogezegd, dus gaat ze voorwaarts en zie ik de hoeven op gelijke hoogte van het voor en achterbeen. nu nog een aanleuning daarbij haha want dit is natuurlijk niet helemaal een foto wat hier hoort, maar het ging mij dus om de benen.. of ik het goed begrijp zo.

maar, ik zie wel weer dat het ene achterbeen alweer bijna weg is, terwijl het andere voorbeen nog echt plat op de grond staat?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:43

Ze heeft geen graasvoetje hoor Bertie (net even gegoogled) denk dat de foto wat vertekend.

Volgens de hoefsmid zouden vooral haar voorbenen en voeten als "het" goede voorbeeld als foto
afgebeeld kunnen worden in het studieboek. Achter staat ze ietswat naar buiten met de tenen.

Hij vind dat geen beperking en heeft geadviseerd het niet te laten corrigeren omdat dit nu eenmaal
(tsja uitgegroeid) haar stand is.

Wbt hoefijzers.. ik denk dat dat dan bedoeld is ja.

En idd.. een paard kopen.... 10.000 of 30.000 is nogal niet een verschil.. GP hoeft ze van mij niet te worden.. als ze ooit in de ZZ-L of ZZ-Z een winstpuntje loopt voel ik me al Anky. Ik wil sowieso Z2 met haar kunnen starten.. maar ik denk dat ze dat best wel kan met geduld.

De changementen zijn iig prima in orde (springt van zichzelf al mooi van achter naar voor door.. dus geen springwissel..) contragalop blijft ze mooi doorgaloperen. En de aanleuning komt met geduld en oefening vast vanzelf wel goed..

Een spectaculair voorbeen hoeft van mij niet zo.. dat gemaai in de lucht vind ik persoonlijk niet mooi. DUs dat verwacht ik ook niet :P

Maar ik denk wel, dat ze een goed basispaard kan worden. En wellicht na mij wel een fijn leerpaard voor een andere jongeheer of dame. Want ze is heel fijn in haar reacties.

Ik wil een paard.. waar iedereen op weg kan sturen. En wat er tot nu toe opgezeten heeft was ze heel meewerkend bij.. en ze heeft zelfs al een ponyruitertje laten voelen waar ze op haar eigen pony zitten moet om de keertwendingen beter in te kunnen zetten.. :P
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 18-01-12 01:57, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:52

ik zie overigens ook geen graasvoetje vond ze er normaal uit zien.

ik zit ondertussen vrije dravende paarden te bekijken, 'vrij' in een wei of bak dus zonder ruiter ;) Maar dan zie je ook dat het achterbeen eerder op de grond komt dan voor, wat houdt dat dan in??

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 01:58

Van nature stuwend. ;)

Mijn vorige paard in vrije beweging

http://www.freewebs.com/sambow/DSC03066.JPG

http://www.freewebs.com/sambow/gentlemannetjuhh.bmp

Helaas heb ik het er nooit uit kunnen rijden :') Ja.. tenzij hij boos op me was.. hihi :D

Dit is een foto van mijn vorige paard Bertie..
(zelf opgeleid naar Z2.. daar kreeg hij het moeilijk, met zijn korte pootjes en zijn korte ruggetje)

Wat vind je hier van dan? (mag ook per pb) (paard was 1.64 hoog)

Mijn chippendale met korte pootjes <3

http://www.freewebs.com/sambow/samgent4.bmp
http://www.freewebs.com/sambow/samgent7.bmp

Fahya, die 1e foto.. het ene achterbeen komt eerder neer dan het voorbeen.. maar het andere achterbeen buigt al terwijl hij op het voorbeen nog recht staat.. de gang moet gelijkmatig zijn..

Dus.. niet alleen het voorbeen had moeten staan (zoals hij nu doet) maar het achterbeen dat nu uitgezwaaid is naar achteren, had ook nog in het zand moeten staan.

Dit is stuwend draven.. als ik kijk naar het totaalplaatje maakt hij van achteren vaart door zijn benen minder op te tillen.. maar hij loopt tegen je hand aan.. (de achterbenen bewegen sneller dan de voorbenen)

Hij zette daar vrij veel druk op zijn neus denk ik.. (en daar hield jij hem tegen) Hij loopt niet helemaal van achteruit naar voren.. (want aan de voorkant wordt de druk niet afgevloeid..)

En op foto 2 is hij nog stuwend maar op de voorhand.. waar hij graag loopt :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:37

ik zou het ergens wel willen geloven, maar ergens anders denk ik dat kan gewoon niet zo zijn, dat voel ik toch als ze onregelmatig zou lopen?? of voel ik dat niet meer, ik voel alles als ik er op zit..

dat de druk niet wordt afgevloeid klopt wel, ik houdt ze nog te veel tegen van voren,
want ze lóópt wel van achter naar voren(want ik trek ze niet naar beneden maar start maar houdt dan wel druk op de voorkant, zo wordt je het toch geleerd??), maar voren zit óók een beetje de rem er op (mijn handen) omdat we anders vliegen: dus ik heb haar nog niet voldoende terug op mijn zit.

ze is trouwens overbouwd, kont staat hoger, dat zal ook wel het een en ander schelen he lijkt mij? Voor het dragen of stuwen, makkelijker of moeilijker zogezegd?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:51

FahyaFemke schreef:
ik zou het ergens wel willen geloven, maar ergens anders denk ik dat kan gewoon niet zo zijn, dat voel ik toch als ze onregelmatig zou lopen?? of voel ik dat niet meer, ik voel alles als ik er op zit..

dat de druk niet wordt afgevloeid klopt wel, ik houdt ze nog te veel tegen van voren,
want ze lóópt wel van achter naar voren(want ik trek ze niet naar beneden maar start maar houdt dan wel druk op de voorkant, zo wordt je het toch geleerd??), maar voren zit óók een beetje de rem er op (mijn handen) omdat we anders vliegen: dus ik heb haar nog niet voldoende terug op mijn zit.

ze is trouwens overbouwd, kont staat hoger, dat zal ook wel het een en ander schelen he lijkt mij? Voor het dragen of stuwen, makkelijker of moeilijker zogezegd?

Het is geen kreupelheid ofzo hoor. Het is ook maar in kleine mate voelbaar. Wat je kan voelen is als je bijv. voorwaartser gaat rijden vanuit een rustige draf, je gaat doorzitten.

Als een paard achter gaat zitten en gelijkmatig vergroot/verruimt voel je hem van voren iets omhoog komen en dan wordt je als het ware meer omhoog gegooid dan dat een paard hard gaat. Dat is draagkracht.

Op een paard dat gaat stuwen voel je de billen onder je vandaan schieten en ipv dat je op wordt gegooid kun je juist wat makkelijker doorzitten. Je voelt dat hij achter heel snel wordt. (dat voelt wel heel lekker omdat je het gevoel hebt dat achterhand goed actief is.. maar de draagkracht mist)

(ik zeg niet dat je van voor naar achteren rijd.. ik zeg dat het niet correct van achteren naar voren is omdat voor de spanning niet afgevloeid wordt. :=

Zoals bertie al zei een paar posts terug. De bouw van een paard heeft veel invloed op zijn lopen :j je kunt het tot bepaalde mate trainen.. maar paard zal in vrije beweging altijd zijn "makkelijkste" gang/loopje hervatten.

Die van mij vind dragen ook moeilijk... ik heb ook foto's dat ze nog stuwt.. maar ook foto's dat ze al echt meer gaat dragen..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IUFPIRGY.jpg
Fout:
Stuwend. Ik sta haar toe langer te worden (ons 1e middendrafje na losrijden) om eerst "reactie" te krijgen voor we gaan trainen. Ze verlengt, maar gaat helaas wel teveel op de voorhand.

Minder fout: gaat niet achter de ll hier.. en ik vind dat ze wel al veel meer activiteit in haar naar voor tredende voor en achterbeen laat zien.. vorig jaar tilde ze haar achterbenen helemaal niet zo maar ging schuifelen.

Vroeg haar hierna terug, en reed haar nogmaals weg..

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GKDNIZ4Y.jpg

Hier werd ze wat "herterig" naar mijn idee. Ze gooide op.. strekt wel.. maar ik voelde haar vanuit de onderhals spannen. Als een ballerina die een hupsje maakt met haar voeten langs elkaar in de lucht.. (bertie.. wat vind jij?) Het achterbeen is licht stuwend en op zich vind ik het wel een aparte foto.. (qua moment) Voor en achterbeen die naar voren gezet worden lijken tegelijk neergezet te gaan worden.. maar voor het mooie had ze meer mogen ontspannen in de kaak/onderhals (al is de neus hier wel op de ll) en ze had van mij iets meer buiging in het naar voor tredende achterbeen mogen hebben. Eigenlijk hadden (kun je zien aan de benen die naar achter wijzen) de benen die naar voren wijzen al verder onder de massa moeten zijn.. dat is voor MIJ een zichtbaar teken dat ze te rennerig werd in de middendraf.. en omdat ze zich "opdrukt" wordt de middendraf net wat vlak.