Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 19:59

Jola schreef:
Hmmm, Ik weeg rond de 75-80kg, paard is 174cm, weegt ca. 650kg.
12% is dan 78kg.

Tja, ben ik toch te dik....

of gewoon te groot voor je paardje...
maar persoonlijk vind ik dat toch wel oke,
is maar 5 kilo ja :+
is ook dit hele topic gezecht dat het over mensen gaat die VEEL te zwaar zijn voor hun dier
niet maar 2 a 3 kilo :+

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:01

Toen ik mijn paard had (spaans arabisch) ging ik iedere dag bijna paardrijden, gewoon recreatief en af en toe wat dressuur. Ik heb schildklierproblemen en ik heb 55kg gewogen en 85 kg, bij een lengte van 1.71.
Mijn paard heeft niets van dat verschil gemerkt, was hetzelfde enthousiast en blij en lichtvoetig. Degene die er wel last van had, was ikzelf, omdat het met meer gewicht nu eenmaal moeilijker opstijgen is, de kilootjes zitten je toch ietsje in de weg. Fotos van het paard staan in profiel.
Om nu te zeggen dat dikke mensen niet meer mogen paardrijden vind ik ietwat krom.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:01

Weetje... ik wil hier eigenlijk wel eens andwoord op.

Waarom denken wij dat we zoveel kilo op een paard kunnen leggen?
een paardenrug is er absoluut niet op gebouwt om ook maar IETS te dragen!
de rug van een paard zorgt ervoor dat een paard kan bewegen, eten en dergelijke.
Het is de mens die bedacht heeft, hee laat ik eens op de rug van dat dier gaan zitten :+

Sayangki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:04

Ik zie liever iemand van 110 kilo op een paard (wel in verhouding uiteraard) die het beestje in zijn waarde laat dan sommige opgefokte ponyruitertjes van 30 kilo die op alle mogelijke manieren het paard in de weg zitten (lees: paard in de krul trekken, onterecht met de zweep meppen, zagen etc etc). In beide groepen heb je natuurlijk uitzonderingen.,... maar even om de last te duiden.

Dan mogen we bovendien in Nederland nog van geluk spreken met onze grote paardenrassen. In veel vakantielanden bijvoorbeeld rijden volwassen toeristen zonder overgewicht op c en d ponytjes. Kun je ook weer wat van vinden. Ik denk dat we allemaal het beste voor hebben met ons paard en dat we handelen naar eer en geweten. Uitzonderingen daar gelaten en gelukkig zijn het uitzonderingen....

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:08

loveidefix schreef:
Jola schreef:
12% is dan 78kg.

is ook dit hele topic gezecht dat het over mensen gaat die VEEL te zwaar zijn voor hun dier

Inderdaad te groot, ik ben 194 cm en zo mager als een lat.

Wat ik eigenlijk probeer aan te geven is dat ik niet snap dat er al tig pagina's gewijd wordt aan dit onderwerp. Er worden getallen met elkaar vergeleken terwijl een aantal variabelen, welke veel belangrijker zijn, niet in acht worden genomen. Zoals daar zijn de souplesse van de ruiter maar ook van het paard om maar iets te noemen.
De foto's die voorbij komen zeggen daar toch ook helemaal niets over?

Aan de ene kant wordt de dikkere mensen verteld dat ze een andere hobby moeten zoeken en die komen weer terug dat slanke ruiters hobbelen, trekken en schoppen. Verwijten over en weer.
Laat elkaar toch eens in zijn/haar waarde en zelf beslissen wat goed is voor hen en hun paard.
Citaat:

de rug van een paard zorgt ervoor dat een paard kan bewegen, eten en dergelijke.
Het is de mens die bedacht heeft, hee laat ik eens op de rug van dat dier gaan zitten

Tja, zullen we ze allemaal maar de wijde wereld insturen en er niet meer naar omkijken? :+
Laatst bijgewerkt door Jola op 11-07-11 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:09

maar die 30 kilo blijt 30 kilo die word niet meer,
en die 110 kilo word ook niet minder,\
beetje rare vergelijking dus

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:11

zo zo zo wat een topic zeg fijn dat we allemaal vriendelijk met elkaar omgaan....

ik hoor zelf tot de zwaardere mensen en ik heb dit soort topics al zo vaak gezien dat ik niet snap dat er nog op ingegaan wordt. Het heeft dan altijd twee kampen...

enne kijk maar in mijn profiel ik vind dat mijn situatie wel kan en meerdere denken zo met mij maar brand maar los als ik ook niet meer kan paardrijden

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:13

loveidefix schreef:
Jola schreef:
12% is dan 78kg.

Wat is in jou ogen veel te zwaar dan?

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:14

Waarom niet kijk natuurlijk op uitzonderingen na

Mijn draver van 24 jaar !! is in betere staat dan menig 19 jarige !!
Ze houdt mij perfect ik zit haar totaal niet in de weg, ze heeft plezier dan kan alles perfect crosst met mij heerlijk in de bossen maar rijd ook netjes in de bak

Ze heeft geen klachten aan wat dan ook,Zodra mijn paard aangeeft dat iets niet meer kan dan bel ik gelijk da en geef ze alle rust die ze nodig heeft maar dit gebeurd nooit ze vind het leuk en gezellig
is lekker in beweging is sterk en kan zoals ze nu zeker nog 6 jaar mee !!

De een kan het de ander kan het niet klaar

loveidefix schreef:

Het is de mens die bedacht heeft, hee laat ik eens op de rug van dat dier gaan zitten :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:15

Stephanie_86 schreef:
zo zo zo wat een topic zeg fijn dat we allemaal vriendelijk met elkaar omgaan....

ik hoor zelf tot de zwaardere mensen en ik heb dit soort topics al zo vaak gezien dat ik niet snap dat er nog op ingegaan wordt. Het heeft dan altijd twee kampen...

enne kijk maar in mijn profiel ik vind dat mijn situatie wel kan en meerdere denken zo met mij maar brand maar los als ik ook niet meer kan paardrijden

ja en jij bent zo verstandig een paard te kopen dat jou kan dragen ;)

Stephanie_86

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:16

juist maar dat doet 99% van de zwaardere mensen die ik ken en paard rijden we zijn dan wel zwaar maar hersens hebben we wel hoor ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:18

Jola schreef:
loveidefix schreef:

Inderdaad te groot, ik ben 194 cm en zo mager als een lat.

Wat ik eigenlijk probeer aan te geven is dat ik niet snap dat er al tig pagina's gewijd wordt aan dit onderwerp. Er worden getallen met elkaar vergeleken terwijl een aantal variabelen, welke veel belangrijker zijn, niet in acht worden genomen. Zoals daar zijn de souplesse van de ruiter maar ook van het paard om maar iets te noemen.
De foto's die voorbij komen zeggen daar toch ook helemaal niets over?

Aan de ene kant wordt de dikkere mensen verteld dat ze een andere hobby moeten zoeken en die komen weer terug dat slanke ruiters hobbelen, trekken en schoppen. Verwijten over en weer.
Laat elkaar toch eens in zijn/haar waarde en zelf beslissen wat goed is voor hen en hun paard.
Citaat:

Het is de mens die bedacht heeft, hee laat ik eens op de rug van dat dier gaan zitten

Tja, zullen we ze allemaal maar de wijde wereld insturen en er niet meer naar omkijken? :+

ja maar als ik niet kan turnen omdat ik een stijfe aardappel ben ga ik toch ook iets anders doen!
ik verbied niemand om op een paard te stappen, maar er zijn zoveel leuke dingen die je nog meer kan gaan doen dan alleen maar gefixeerd zijn op rijden! laat je mij ook in mijn waarde als ik op mijn shetlander langs kom? ik mag toch hopen van niet.
Op en duur ben je gewoon te zwaar voor wat voor paard dan ook! En wat voor paard bij je past heeft niets met overgewicht te maken. ook als je een groen gewicht hebt van 80 kilo stap je niet op een b pony, gewoon omdat je te zwaar bent, dat vind men toch ook meer dan logisch, waarom is het dan niet logisch dat je ook met een groot paard zijn beperkingen rekening houd!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:19

Stephanie_86 schreef:
juist maar dat doet 99% van de zwaardere mensen die ik ken en paard rijden we zijn dan wel zwaar maar hersens hebben we wel hoor ;)

Wilde ik net zeggen. :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:20

BaileyMix schreef:
Op zich vindt ik dat je wel een beetje gelijk hebt. De max ligt voor mij toch echt rond de 80/90 kilo, over dat gewicht moet je gewoon niet meer op je paard stappen. Ga dan mennen o.i.d. , ook hartstikke leuk en zo ben je toch met paarden bezig.

Ook al kun je e rniks aan doen e.d., het blijft oneerlijk tegenover je paard. Want of je nou wel of niet probeert af te vallen, het blijft een overgewicht dus overlast voor je paard. En niet om banketstaaf te doen, maar als je (bijvoorbeeld) 120 kg weegt moet je je er gewoon bij neerleggen dat rijden het gewoon niet wordt. Of dat nou door medicijnen komt of niet, 120 kilo is 120 kilo.

Zo zal een verlamd iemand bijvoorbeeld nooit echt topsporter kunnen worden, een blind iemand nooit een topchirurg en een vreselijk dik iemand nooit topruiter.

Zijn een beetje vage voorbeelden, maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Sorry maar met jou redenatie ben ik het dus totaal niet eens.
Verlamde mensen zitten wel degelijk in de topsport. En wie geeft de grens DIK nou eigenlijk aan??.

Ik ben van mening, dat als je gezet bent, dat je dan niet op een smal paard gaat zitten. Dat je mocht je voorliefde voor de sport hebben een paard kiest die ook daar bij past.

Boven dien ben ik het niet eens met de genen die zeggen dat je je heil dan maar in mennen of NH of grond werk moeten zoeken.
Als dat niet jou dicipline is in de paarden sport dan vind je daar ook je heil niet in.
Ik ben als 7 jarige van een menwagen afgedonderd en kom er never nooit meer op.
Waar ik het wel mee eens ben is (medicatieve redenen daar gelaten) dat wanneer je kampt met over gewicht en je wilt graag in de paarden sport dat je daar zo wie zo je grenzen in houd en daarnaast een type paard zoekt wat daar bij past en zo niet dat je dan wel aan je gezondheid werk en probeerd af te vallen.

Ik ben zelf ook niet de lichtste, heb dan ook een zwaarder type kwpn paard, heb nu een 3 jarige die beleerd mag worden. Ze is nog rank en slank. Ik sport nu 3x per week anderhalf uur in de fitneszaal naast het elke dag rijden van de paarden en let op wat ik eet.. want ow mensen.. eten is en blijft lekker (A) vind ik.
Hierdoor heb ik een streven om met mijn Johnson verder te kunnen in de sport let ik op mijn gezondheid en doe ik wat aan mijn overgewicht.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:21

ukje schreef:
loveidefix schreef:

Wat is in jou ogen veel te zwaar dan?

Waarneer iemand de grens van het kunnen van zijn paard overschrijd!
bijvoorbeeld iemand van 70 kilo op een b pony :+
ik vind niet dat het te maken heeft met het overgewicht van de ruiter,
maar het totaal van wat de ruiter weegt en het paard kan dragen.
Een kind met overgewicht van 60 kilo kan rustig op een D pony rijden.
maar als dat zelfde kind op een shetlander gaat vind ik het 3x niets!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:23

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:23

Stephanie_86 schreef:

Maar dat is toch helemaal super!! daar heeft in dit topic volgens mij niemand commentaar over!
zolang het diet met zijn kunnen gelijk staat aan je gewicht is het toch helemaal goed :D

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:24

loveidefix schreef:
ja maar als ik niet kan turnen omdat ik een stijfe aardappel ben ga ik toch ook iets anders doen!
ik verbied niemand om op een paard te stappen, maar er zijn zoveel leuke dingen die je nog meer kan gaan doen dan alleen maar gefixeerd zijn op rijden! laat je mij ook in mijn waarde als ik op mijn shetlander langs kom? ik mag toch hopen van niet.
Op en duur ben je gewoon te zwaar voor wat voor paard dan ook! En wat voor paard bij je past heeft niets met overgewicht te maken. ook als je een groen gewicht hebt van 80 kilo stap je niet op een b pony, gewoon omdat je te zwaar bent, dat vind men toch ook meer dan logisch, waarom is het dan niet logisch dat je ook met een groot paard zijn beperkingen rekening houd!

En wat als je iets anders niet leuk vindt?
Wat als je mennen etc niet leuk vindt?

Er wordt alleen naar cijfers gekeken, gegeneraliseerd. Veel belangrijker is het kunnen van het paard en de ruiter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:27

Net als in elk ander topic over paardrijden in combinatie met een zwaar gewicht geef ik ook dit keer weer dezelfde reactie. Ik zie vaak te dikke ruiters op het paard zitten en i.m.o. zou dat niet mogen. Ik gun ieder een hobby, maar niet ten kosten van de gezondheid van het dier.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:28

Jola schreef:
loveidefix schreef:

En wat als je iets anders niet leuk vindt?
Wat als je mennen etc niet leuk vindt?

Er wordt alleen naar cijfers gekeken, gegeneraliseerd. Veel belangrijker is het kunnen van het paard en de ruiter.

Ik heb het niet over cijvers, maar over pure logica!
Ik schreef ook al dat je gewoon een paard moeten zoeken die bij je gewicht past (lees maar terug)

EDIT: nog even een toevoeging op het dik gedrukte van jou.
Als ik niets anders leuk vind dat op een shetlander rijden, laat jij me dan op een shetlander rijden?
Laatst bijgewerkt door Esther43 op 11-07-11 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:29

Citaat:
Ik zie liever iemand van 110 kilo op een paard (wel in verhouding uiteraard) die het beestje in zijn waarde laat dan sommige opgefokte ponyruitertjes van 30 kilo die op alle mogelijke manieren het paard in de weg zitten (lees: paard in de krul trekken, onterecht met de zweep meppen, zagen etc etc). In beide groepen heb je natuurlijk uitzonderingen.,... maar even om de last te duiden.

waarom blijft iedereen dit toch zeggen, dit is echt kul.
net alsof alle mensen van 110 kilo kunnen rijden, en lichte mensen niet. 110 kilo op een rug van een paard is fout, andere manieren van een paard zeer in de weg zitten(krul trekken ect.) is ook fout. dat heeft niks met gewicht temaken 8)7

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:31

ik denk dat ieder van zichzelf weet weet waar de grens ligt om op zijn/haar paard te stappen, maar als mijn knolliebollie gewoon nog met de oortjes erop zijn "werk" doet terwijl ik erop zit en hij is nagekeken door een osteo en fysio en die zeggen dat er niks met zijn rug is en dat ik er makkelijk mee kan rijden vind ik het nog prima, ik vraag vaak genoeg advies aan mensen omdat ik zelf soms nogal eens twijfel zeker na al die negatieve reacties en het "ïdeale plaatje" op tv en op bokt die je vaak ziet

ieder merkt wanneer het voor zijn of haar paard niet leuk meer is maar ik vind niet dat je daardoor een ander kan beoordelen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:32

Citaat:
ieder merkt wanneer het voor zijn of haar paard niet leuk meer is maar ik vind niet dat je daardoor een ander kan beoordelen

ik denk van wel, sommige mensen hebben gewoon 'n blok voor de harses. overigens is het ook niet echt 't ''niet leuk'' maar 'n gemiddelde paardenrug is er nou niet op gebouwd 110 kilo te dragen.

Stephanie_86

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:34

maar je rijd zelf ook neem ik aan

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:34

Ik weeg 95 mag ik dan niet meer rijden ??? Mijn paard wil mij wel op haar rug maar iemand anders mag er van mijn schat niet op die bokt ze eraf

Het is per paard verschillend mijn draver heeft absoluut geen problemen met haar 24 jarige leeftijd
en met mij op haar rug wij zijn een goede combi en zij kan mij perfect houden en we hebben veeeeeeeeeeeeeeeeeeel lol !!!

Ze is 100000 % inorde en goede conditie dus ik vind het fout om te zeggen dat je met dit of dat gewicht absoluut op geen paard mag het verschilt per paard ( ok je hebt natuurlijk wel echt een grooooot verschil qua gewicht ooit ergens is het punt bereikt) maar met mijn gewicht en paarden die ik heb vind geen enkel obstakel

en als je met je gewicht lekker mee kunt en alles vloeiloos kan doen zoals ik met mijn knollie dan is dat prima ga je zitten bonken ok dat is weer een ander verhaal maar is zelfs vervelend en schadelijk als je 60 kilo weegt
Laatst bijgewerkt door Libje123 op 11-07-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt