Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:01

pizza64 schreef:
Air schreef:
Met de juiste nageeflijkheid hoor je de slijmklieren niet te zien, dat duidt op spanning en niet op een open kaak :)

Even het vergelijk:
Links een gespannen kaak, slijmklier die naar buiten komt, rechts een open, ontspannen kaak.
Afbeelding

Zo zijn er nog meer dingetjes waaraan je kunt zien of iets klopt of niet.

Je moet de (rechter) foto's even helemaal plaatsen, volgens mij lopen de paarden rechts helemaal niet nageeflijk. De schimmel iig niet.

Foto's beoordelen is sowieso al moeilijk en deze foto's al helemaal niet. :D .
Wil je vergelijken, plaats dan paarden in hetzelfde tempo/richting incl. ruiter.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:05

xlieverd schreef:
Ik ben het eens met Joolien.
Maar wat heel erg niet fijn is, dat niemand anders dit ziet (wedstrijdruiters)
Als ik bijvoorbeeld op de manege bij een wedstrijd rondloop, dan zeg ik bijv. een heel strak aan gespannen paard zie lopen 'Ooh wat zielig!'
En dan zeggen ze echt zo van 'Ach zeur toch niet kleuter!'
|(
Ik rij wel wedstrijden (op de manege) en dan rij ik op een pony van de manege, en dan doe ik zelf mijn best en dan vraag ik de pony waar ik op rij met woorden ( Ja met woorden, problemen?) of ie ook zijn best kan doen! :D en meestal lukt het ook wel, maar dan hebben we echt eerlijk gewonnen want ik dúrf een pony niet eens te schoppen of te slaan, zij zijn toch veel groter&sterker? :+
Ik vind dat wij eigenlijk naar paarden moeten luisteren. Paarden zijn daar veel eerlijker in dan mensen.
ik bedoel dus niet dat wij ze moeten aan bidden ofzo :') Maar met de ruitersport alles in evenwicht gaat O:)

oke sorry voor mijn saaie bericht. :O

PS Ik vind aan de teugel lopen DIKKE onzin. /3 :(

Ik denk dat jij het helemaal niet eens bent met Joolien :+
En dat geeft niet, je bent inderdaad nog jong dus geniet gewoon lekker van het rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:35

Electra63 schreef:
pizza64 schreef:
Je moet de (rechter) foto's even helemaal plaatsen, volgens mij lopen de paarden rechts helemaal niet nageeflijk. De schimmel iig niet.

Foto's beoordelen is sowieso al moeilijk en deze foto's al helemaal niet. :D .
Wil je vergelijken, plaats dan paarden in hetzelfde tempo/richting incl. ruiter.

Wat vind je er moeilijk aan? Gespannen kaak is gespannen kaak, knik bij de verkeerde halswervel is verkeerde knik bij de halswervel etc.
Zo moeilijk is het niet hoor. Moet je wel weten waar je op moet letten en hoe een goedgaand paard er uit ziet.
Het lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch dat je dat toch wel in grote lijnen moet weten wanneer je aan het paardrijden bent.
Wat heb je eraan als je foto's van jezelf terug ziet maar dan niks kan zien wat er beter kan?

Anoniem

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:39

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 962-10.jpg
Dit is mijn rijpeerd op zijn eerste wedstrijd, waarbij ik allang blij was als hij braaf zijn rondje liep ;) Maar het is idd een momentopname want ik heb ook foto's waarbij hij fijn loopt maar waar ik net been bij geef en daar lijkt het of ik hem keihard met mijn spoor bewerk. Iets wat ik alleen doe om hem vlug aan het been te houden. Dus foto's zeggen niet zoveel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:41

Het is ook wel belangrijk dat het paard enigszins plezier heeft in zijn werk.
Toch niet alleen een instrument om winstpunten te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:44

mika11 schreef:

Vind ik ook. Maar dat is iets wat te vaak vergeten wordt. Tijdens de ARD was er tijdens het springen een paard die ging echt zo bruut in de staak, die bleef na hindernis 2 staan waar hij stond en ze kreeg hem niet meer voor of achteruit. Dit was in het M springen. Blijkbaar deed dit paard het vaker, maar dit geeft toch wel aan dat het paard er geen reet aan vind, waarom dan nog wel gaan? Omdat ie af en toe wel zijn rondje loopt?
Ze stond ook redelijk voor banketstaaf trouwens, lijkt me niet tof om in haar schoenen te staan. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:51

Rianne12 schreef:
listiglistje schreef:
Iedereen doet wel iets fout onbewust of bewust.....als je een paard fysiek en mentaal niet wil vervelen moet je er helemaal niet op gaan zitten :Y)

_/-\o_ Idd

We hebben het hier niet over simpelweg fout doen... Was dat maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:00

muc schreef:
Mijn conclusie :D,

de mensen die de filmpjes bedroevend vinden en (bijna) alles zielig vinden zijn B/L niveau ruiters of recreatie ruiters.

De mensen die er niet zo veel moeite mee hebben komen (succesvol) uit in de sport op (hoger) niveau.

Dit geld natuurlijk niet voor allemaal, maar wat ik zo´n beetje in de profielen gezien hebt klopt dit wel. ;-)

Dit slaat nou echt helemaal nergens op. Als ik nou de conclusie zou trekken dat je hoger in de sport kunt komen door te rukken en te plukken en je paard met sporen te bewerken ben ik net zo dom bezig.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:20

Wat ik me nu afvraag Joolien en een ieder die het met haar uitspraak eens is. Vinden jullie nu werkelijk dat dit, geld voor de meeste (wedstrijd) ruiters? Zo komt het namelijk over (bijna altijd, bijna iedereen, het gros van de wedstrijdruiters enz)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:22

pizza64 schreef:
Wat ik me nu afvraag Joolien en een ieder die het met haar uitspraak eens is. Vinden jullie nu werkelijk dat dit, geld voor de meeste (wedstrijd) ruiters? Zo komt het namelijk over (bijna altijd, bijna iedereen, het gros van de wedstrijdruiters enz)

Mijn antwoord: JA.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:25

pizza64 schreef:

Nee, dat vind ik niet.
Het is maar net met welke bril je de wedstrijdruiters bekijkt.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:26

@Joviban ik zie in jou profiel dat je vind dat 'een paard altijd gelijk heeft'. Dus kan ik goed begrijpen dat jij dat vind....

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:35

Joolien schreef:
mika11 schreef:

Vind ik ook. Maar dat is iets wat te vaak vergeten wordt. Tijdens de ARD was er tijdens het springen een paard die ging echt zo bruut in de staak, die bleef na hindernis 2 staan waar hij stond en ze kreeg hem niet meer voor of achteruit. Dit was in het M springen. Blijkbaar deed dit paard het vaker, maar dit geeft toch wel aan dat het paard er geen reet aan vind, waarom dan nog wel gaan? Omdat ie af en toe wel zijn rondje loopt?
Ze stond ook redelijk voor banketstaaf trouwens, lijkt me niet tof om in haar schoenen te staan. :')

ik ken de combinatie niet en weet niet of jij ze kent, maar het kan natuurlijk zo zijn dat het paard ergens het plezier of vertrouwen verloren is in het verleden, of dat het een dominantie probleem is veroorzaakt door de vorige ruiter.
Zo'n probleem kan uiteindelijk misschien best opgelost worden. Als zo'n paard een best goed springpaard is, is het best zonde om van zo'n dier maar gewoon een recreatiepaard te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:41

Ben ik met je eens Schoen maar geeft het paard hier niet op de meest simpele manier aan dat ie het springe niet leuk vind? Staken kan misschien komen door dominantie idd, de ruiter was dan ook niet heel overtuigend maar toch.

Nogmaals, ik zie ook fijne combinaties rondrijden en kijk echt niet op of om van een correctie of ophouding. Het gaat mij om ruiters die constant hun paard in de weg zitten of constant incorrect rijden.
(incorrect imo teveel hand te weinig been etc)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:47

Ik heb mijn handen en benen ook nog niet stil genoeg, en nu? Ik zou mijn paard minder in de weg zitten als ik ze wel stil had.

Geen goede houding is ook al incorrect rijden. En er zijn er maar weinig met een echt goede houding. Dat is voor de meesten onder ons ook een heel lange weg en je moet ook geluk hebben met wat je van nature hebt meegekregen. Ook mensen hebben een natuurlijke scheefheid. Op wedstrijd kun je niet beoordelen hoeveel iemand er aan doet om het te verbeteren, dus dan vind ik ook niet dat je het kunt beoordelen.

pacokuzies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:49

maar is dat dan geen paardenmishandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:56

Niemand heeft het hier over paardenmishandeling, maar over ruiters die hun paard in de weg zitten. Benen en handen die niet stil zijn hoeft niet erg te zijn, tenzij je het paard daar constant mee in de weg zit.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:01

Maar dit topic is zo van twee kanten. Er is niemand die gaat toegeven dat hij zo is, iedereen zegt dat ze het met je eens zijn, maar 90% van de mensen rijdt precies zo. Over mezelf durf ik te zeggen dat ik redelijk recht op mijn paard zit en me bewust ben van de keren dat ik mijn been aanleg of wanneer ik mijn hand gebruik. Natuurlijk kan het altijd beter & kun je altijd verder leren en stiller zitten etc.
Verder ben ik het wel helemaal met je eens hoor, het rijniveau van tegenwoordig ligt zo triest laag, Brent Branderup (zullen vele "moderne" :') wel niet eens kennen) heeft zelfs het niveau van zijn rijschool moeten verlagen, omdat hij anders niemand meer toe kon laten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:17

Joolien schreef:
Ben ik met je eens Schoen maar geeft het paard hier niet op de meest simpele manier aan dat ie het springe niet leuk vind? Staken kan misschien komen door dominantie idd, de ruiter was dan ook niet heel overtuigend maar toch.

Nogmaals, ik zie ook fijne combinaties rondrijden en kijk echt niet op of om van een correctie of ophouding. Het gaat mij om ruiters die constant hun paard in de weg zitten of constant incorrect rijden.
(incorrect imo teveel hand te weinig been etc)

ik heb wel eens paarden die niet de plaats af willen, moet ik deze maar hun zin geven, omdat ze het blijkbaar niet leuk vinden om naar het bos te gaan?
Ik vind van niet , want vaak als ik ze overtuigd krijg blijken ze het best leuk te vinden. Zo heb ik het met springen ook al meegemaakt.
Je zecht zelf al dat deze ruiter niet overtuigend was waarschijnlijk heeft ze ook meerdere dominantie problemen met dit paard...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:38

Joolien schreef:
Niemand heeft het hier over paardenmishandeling, maar over ruiters die hun paard in de weg zitten. Benen en handen die niet stil zijn hoeft niet erg te zijn, tenzij je het paard daar constant mee in de weg zit.

In sommige oefeningen zit ik mijn paard idd constant in de weg. Ik denk dat iedere ruiter zijn paard wel eens in de weg zit en flink ook. Zo heb ik zelf nog steeds grote moeite met de 1-ers, ik haal mijn paard uit zijn ritme, laat 'm te traag worden, helemaal mijn fout. En zo had ik 100 jaar geleden tijdens mijn eerste lessen vreselijk veel moeite dat ene paard van de manege in galop te houden, ik had zo'n moeite met zijn beweging. Is dat erg? Tja, misschien wel maar ik werk er hard aan en ben me er van bewust en hoop op die manier beter te worden.

En Joolien, ik heb even in je profiel gekeken en daar zie ik dat jij je paard ook behoorlijk in de weg zit omdat je nu niet echt lekker met je lijf meegaat met de beweging. Zo hebben we allemaal nog een hoop te leren. Het enige waar je je als ruiter schuldig aan kunt maken is onwetendheid ri het paard. Als je niet weet wat er mis gaat kun je nergens aan werken, daar heb je goede les voor nodig. En op de wedstrijd heb je de jury om dat periodiek te toetsen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:50

Joscaa schreef:
Brent Branderup (zullen vele "moderne" :') wel niet eens kennen) heeft zelfs het niveau van zijn rijschool moeten verlagen, omdat hij anders niemand meer toe kon laten.

maar Branderup wil niets met sport te maken hebben en is daar zelfs tegen. Hij richt zich met zijn methode ook helemaal op de recreant.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:54

Slogan voor bokt zou kunnen zijn: En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

Regelmatig volgen er op “fouten” van een ander reacties met de strekking “Ik doe dat veeeel beter dan jij, want ik doe…”. Of “nou en, we doen allemaal wel eens wat fout”. Maar het is niet zo moeilijk om te benoemen wat je goed doet. Het is vaak zelfs relatief eenvoudig om te constateren dat de ander “wat” fout doet.

Moeilijker wordt het, wanneer je gaat onderbouwen wat de ander fout doet en wat voor de beoordeelde combinatie, rekening houdende met type en niveau paard + type en niveau amazone, rijtechnisch gezien, de beste oplossing op dat moment zou zijn.

Nog moeilijker, of zo je wilt zelfs pijnlijk, wordt het pas als je aan de gang gaat met bewustwording van je eigen tekortkomingen. Als je durft te gaan toegeven dat het jou schuld is dat het paard gaat hangen op het bit en dat je uit onkunde dit op de verkeerde wijze op probeert te lossen. Dat je uit frustratie er zelfs een stevige ruk / schop / klap bij uitgedeeld hebt.

Ik denk dat een paard best wat kan hebben en zal er mede daarom ook niet gelijk een wijzend vingertje bij hebben in zulke gevallen. Voor een deel hoort dat nou eenmaal bij het (vaak levenslange) leerproces. Wel vind ik het bijzonder teleurstellend als de amazone, zonder te verblikken of te verblozen, de frustratie of onkunde van haarzelf vervolgens met het grootste gemak afschuift op dat paard, wat maar niet wil.

Echt onpasselijk word ik van instructie die de leerling daarin niet corrigeert of sterker nog, zelfs tot dat gedrag toe aanmoedigt, omdat de instructie zelf niet in staat is of a. het werkelijke probleem te herkennen en /of b. een oplossing te bieden voor de getoonde “uitdaging”.
Ik vind het daarom belangrijk dat de instructie een beter ruitergevoel heeft dan de leerling. Bewezen wedstrijd niveau van de instructie, het kunnen opdreunen van theoretische kennis of het uurtarief dat men vraagt, vind ik niet relevant. In geval van een eigenwijze amazone moet de instructie kunnen overtuigen en in geval van “uitdagingen” zelfs het paard kunnen overnemen en kunnen laten zien dat het toch echt aan de amazone ligt, en niet aan het paard.

Om vervolgens weer terug te komen op het topic: te vaak zie ik op wedstrijden veel spanning en stress, van waaruit natuurlijk “miscommunicaties” ontstaan. Lekker paardrijden is er haast niet meer bij, want het moment supreme komt er aan en het kunstje moet getoond. Kan het niet goedschiks dan maar kwaadschiks, daar lijkt steeds minder rem op te zijn. Ik zou wedstrijdruiters willen oproepen: erken die spanning en ga daar mee aan de slag! Rij een wedstrijd voor jezelf, niet voor het publiek, niet voor de jury en ook niet voor de punten maar ten eerste voor je plezier en daarnaast om te leren van je tekortkomingen en te proberen jezelf te verbeteren!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:59

Abacab schreef:
Joscaa schreef:
Brent Branderup (zullen vele "moderne" :') wel niet eens kennen) heeft zelfs het niveau van zijn rijschool moeten verlagen, omdat hij anders niemand meer toe kon laten.

maar Branderup wil niets met sport te maken hebben en is daar zelfs tegen. Hij richt zich met zijn methode ook helemaal op de recreant.

En ik geef hem eerlijk gezegd groot gelijk (dat hij niets met de sport te maken wil hebben). :j
Het is erg triest dat hij het niveau heeft moeten verlagen. Dat zegt wel veel over de ruiters van tegenwoordig, helaas....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:02

Twiggy2008 schreef:
Abacab schreef:

En ik geef hem eerlijk gezegd groot gelijk (dat hij niets met de sport te maken wil hebben). :j
Het is erg triest dat hij het niveau heeft moeten verlagen. Dat zegt wel veel over de ruiters van tegenwoordig, helaas....

of zegt dat iets over Branderup die zijn verhaal prima weet aan te passen aan de markt en daarbij graag wat water bij de wijn doet mits zijn volgelingen maar blijven betalen.... :$ :$

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:08

Abacab schreef:
of zegt dat iets over Branderup die zijn verhaal prima weet aan te passen aan de markt en daarbij graag wat water bij de wijn doet mits zijn volgelingen maar blijven betalen.... :$ :$

Ach, weet je.... ik denk dat veel van dat soort types commercieel ingesteld zijn. Een Anky is daar toch ook een aardig voorbeeld van. ;)
Er draait veel om geld, zelfs bij idealistischere ingestelde personen. :j