Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:47

tjoppie schreef:
Naar aanleiding van de posts van Quadripes had ik hoge verwachtingen toen ik de filmpjes opende. Ik dacht echt een leuk stuk te zien waar er correct gereden werd. Want naar aanleiding van haar posts en kritiek op mensen en hun rijden verwachte ik dat dit echt gewoon heel correct moest zijn. Dat viel zacht gezegd nogal tegen. En dat vind ik jammer. Ik wil dat ook begrijpen, ik wil begrijpen waarom quadripes vind dat zij haar paard zo goed voor elkaar heeft, beter voor elkaar heeft dan elke willekeurige B ruiter. Ik wil dat begrijpen, en daarom vraag ik om antwoorden op de vragen welke die filmpjes bij mij oproepen.

Ik zie hetzelfde als jij, ik zie een vastzittend paard, die scheef is, die krabbelend probeert oefeningen te doen, en een instructeur die dit waarschijnlijk wel OK vind, want ik zie in geen van de filmpjes enige verbetering gedurende de training. En ik wil graag weten wat er dan zo OK aan is.

Dat zou ik ook graag willen weten. Iemand de de topsport zo enorm kritisch bekijkt maar dan dit filmpje plaatst.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:56

Volgensmij is het filmpje uitgebreid besproken en ik zou het lef niet hebben om een filmpje te plaatsen aangezien ik mij vast kan bergen voor het commentaar. Hoewel we de laatste 6 weken ongeveer erg vooruit zijn gegaan.

Even over die schoolstap want wat ik mij afvraag is of dit een natuurlijke gang is? Want het lijkt mij dat als het geen natuurlijke gang is het paard dan gespannen loopt/houding heeft omdat het wellicht niet de goede spieren gebruikt? Kan het niet zo goed onder woorden brengen. Paard zal wel niet gespannen worden anders zal het vast ook niet gebruikt worden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:01

tjoppie schreef:
Naar aanleiding van de posts van Quadripes had ik hoge verwachtingen toen ik de filmpjes opende. Ik dacht echt een leuk stuk te zien waar er correct gereden werd. Want naar aanleiding van haar posts en kritiek op mensen en hun rijden verwachte ik dat dit echt gewoon heel correct moest zijn. Dat viel zacht gezegd nogal tegen. En dat vind ik jammer. Ik wil dat ook begrijpen, ik wil begrijpen waarom quadripes vind dat zij haar paard zo goed voor elkaar heeft, beter voor elkaar heeft dan elke willekeurige B ruiter. Ik wil dat begrijpen, en daarom vraag ik om antwoorden op de vragen welke die filmpjes bij mij oproepen.

Ik zie hetzelfde als jij, ik zie een vastzittend paard, die scheef is, die krabbelend probeert oefeningen te doen, en een instructeur die dit waarschijnlijk wel OK vind, want ik zie in geen van de filmpjes enige verbetering gedurende de training. En ik wil graag weten wat er dan zo OK aan is.

Ik heb ook "kritiek" op sommige mensen, komt ook waarschijnlijk dat ik wat dat betreft ook bij heel veel wedstrijden aanwezig ben geweest ;)
Heel veel lessen heb mogen volgen, aan de bakrand, van diverse instructeurs en ook daar behoorlijk wat gezien heb.
Wellicht is dat bij Quadripes ook zo??

Iets kunnen zien, wil nog altijd niet zeggen, dat iemand het ZELF goed kan uitvoeren. Iedereen is lerende daarin.
Ik ben ook iedere dag weer opnieuw bezig met mijn zit, om maar even het belangrijkste punt te noemen.

Met je laatste zin, ben ik het dan weer roerend eens.
Dit hoofdzakelijk door het antwoord van Murphy hierover :j

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:11

cherie78 schreef:
Dat is de narigheid als het topic zo hard gegaan is en ik weer moet inlezen :') Eerst vanmorgen en nu weer :')

Ja ja huiswerk _O- Ik moest ook bijlezen, dus hups jij ook ;)

Eehhhh sja ik dacht het maar zo, ldr/rolkur en klassiek is nu niet echt een geweldige combi wel? *D

Maar goed, hoe was jouw ritje? Nog iets leerzaams te melden voor ons? :D

Citaat:
Even over die schoolstap want wat ik mij afvraag is of dit een natuurlijke gang is? Want het lijkt mij dat als het geen natuurlijke gang is het paard dan gespannen loopt/houding heeft omdat het wellicht niet de goede spieren gebruikt? Kan het niet zo goed onder woorden brengen. Paard zal wel niet gespannen worden anders zal het vast ook niet gebruikt worden.

Aanspanning in ontspanning bedoel je?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:19

Whinnylando schreef:
cherie78 schreef:
Dat is de narigheid als het topic zo hard gegaan is en ik weer moet inlezen :') Eerst vanmorgen en nu weer :')

Ja ja huiswerk _O- Ik moest ook bijlezen, dus hups jij ook ;)

Eehhhh sja ik dacht het maar zo, ldr/rolkur en klassiek is nu niet echt een geweldige combi wel? *D

Maar goed, hoe was jouw ritje? Nog iets leerzaams te melden voor ons? :D

Ik ben nu gelukkig weer bijgelezen :D

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1175698&hilit=kan+het+de+mening+veranderen
hier even de link voor geïnteresseerden ;)

Van mijn rit van vanmorgen heb ik weer eens geleerd hoe belangrijk het is, dat een paard voor het been is :') maw dat de ruiter er zelf aan kan rijden :j
Door de wind was de ontspanning en het voor het been zijn, ver te zoeken :+

En ook weer eens tot de conclussie gekomen, hoe belangrijk een zadel is.
Een jaar of vier geleden een nieuw zadel gekocht, verschillende keren al laten opvullen omdat het teveel achterover lag. Maar dat hielp niets ;(
Mijn oude zadel er weer eens opgelegd (een Hubertus, zo'n ouderwetse :') ) dus ook dat was even wennen weer :j

Maar het allerbelangrijkste wat mij vandaag weer is opgevallen, is dat mijn grote Cob weer kan ontspannen tussen zijn "uitspattingen" door.
Een aantal jaar geleden lukte dat echt niet met hem.
Dan moest hij echt al ontspannen beginnen, anders kwam er geen goede pas meer uit :D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:20

Whinnylando schreef:
Citaat:

Aanspanning in ontspanning bedoel je?

Nee eigenlijk niet, ik dacht als het geen natuurlijke gang is dan zal het wel andere spieren gebruiken als 'normaal'. Vandaar dat ik aan spanning dacht. Zit nog even te denken aan hoe ik het precies moet zeggen, kom nooit zo goed uit mijn woorden :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:23

Cherie, ik "ken" Quadripes net als iedere andere Boktlezer, niet meer en niet minder.
Quadripes en Professor geven kennis van zaken, waarvan je ze zelf ervaren moet hebben om te begrijpen of het klopt wat ze zeggen. Dat haal je niet alleen uit boeken.
Met alle respect, Cherie, maar die indruk heb ik dus bij jou wél.
Wat mij irriteert is dat sommige mensen hier er níet op uit zijn wat van dat filmpje te leren, maar haar enkel en alleen te bekritiseren en dat is gemakkelijk, he.
Je ziet hier trainingsbeelden en het enige vergelijk is het vórige trainingsfilmpje.
Er is aan gegeven dat ze dit paard aan het "omscholen" is, als je tussen de regels door kunt lezen. Iedereen ziet dat er van alles nog moet gebeuren. Dat is niet zo moeilijk, maar ze is van ver gekomen en dan is dit al heel knap.
Wat ik vergelijk zijn de verbeterpunten tov van de vorige keer. En als je weet waar je naar moet kijken, dan zie je die. Tuurlijk is er heel veel wat nog niet klopt, maar ja, de fles is halfvol of half leeg.
Met welk oog wíl je kijken...

Wat de opmerking over Nuno de Oliveira betreft, heb je niet goed gelezen.
Ik zeg nl. alléén dat binnen de Klassieke Rijleer jonge paarden al aangeleerd wordt om te piafferen, om ze zo los te werken, het voorbeeld wat ik daarbij gaf was van Nuno de O.
Dat deze man misschien de KR meer op zijn "Spaans" beoefend, zoals in het vorige topic is besproken, dat is van een geheel andere orde en komt hier totaal niet ter sprake. Dat is wat jij eraan "breit".

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:26

maar murphy, kan jij mij uitleggen hoe je alle stappen over kan slaan en kan gaan werken aan een passage als het paard niet los in het lijf is?

Wat heeft dat met omscholen te maken? En dan, als je omschoolt dan blijf je bij de basis tot dat deze goed is en ga je dan pas verder.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:27

murphy102 schreef:
Cherie, ik "ken" Quadripes net als iedere andere Boktlezer, niet meer en niet minder.
Quadripes en Professor geven kennis van zaken, waarvan je ze zelf ervaren moet hebben om te begrijpen of het klopt wat ze zeggen. Dat haal je niet alleen uit boeken.
Met alle respect, Cherie, maar die indruk heb ik dus bij jou wél.
Wat mij irriteert is dat sommige mensen hier er níet op uit zijn wat van dat filmpje te leren, maar haar enkel en alleen te bekritiseren en dat is gemakkelijk, he.
Je ziet hier trainingsbeelden en het enige vergelijk is het vórige trainingsfilmpje.
Er is aan gegeven dat ze dit paard aan het "omscholen" is, als je tussen de regels door kunt lezen. Iedereen ziet dat er van alles nog moet gebeuren. Dat is niet zo moeilijk, maar ze is van ver gekomen en dan is dit al heel knap.
Wat ik vergelijk zijn de verbeterpunten tov van de vorige keer. En als je weet waar je naar moet kijken, dan zie je die. Tuurlijk is er heel veel wat nog niet klopt, maar ja, de fles is halfvol of half leeg.
Met welk oog wíl je kijken...

Wat de opmerking over Nuno de Oliveira betreft, heb je niet goed gelezen.
Ik zeg nl. alléén dat binnen de Klassieke Rijleer jonge paarden al aangeleerd wordt om te piafferen, om ze zo los te werken, het voorbeeld wat ik daarbij gaf was van Nuno de O.
Dat deze man misschien de KR meer op zijn "Spaans" beoefend, zoals in het vorige topic is besproken, dat is van een geheel andere orde en komt hier totaal niet ter sprake. Dat is wat jij eraan "breit".

Het scheelt misschien, murphy dat ik alle filmpjes heb gezien ;)

Hoe kom ik toch aan het idee, dat ik jou ergens van ken???
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 19-06-11 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Whinnylando

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:57

Ik denk ik :+

Altijd maar denken dat schouderbinnenwaart is om recht te richten... blijk ik te moeten wachten totdat mn paard zover is.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:00

ja, eerst moet je paard aan de hulpen, op eigen benen lopen en los in zijn lijf zijn. Dat is een basisvoorwaarde voordat je iets anders kan doen dan je af en toe voltetje. Er is geen meerwaarde om een paard SB te laten lopen als die niet los in zijn lijf is en goed op de basiscommando's reageert.

Annet555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:01

Whinnylando schreef:

Altijd maar denken dat schouderbinnenwaart is om recht te richten... blijk ik te moeten wachten totdat mn paard zover is.

Als ie niet naar de hand is, ontspannen over de rug, over vier benen enz heb je weinig te zoeken bij een schouderbinnenwaarts.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:08

Annet555 schreef:
Whinnylando schreef:

Als ie niet naar de hand is, ontspannen over de rug, over vier benen enz heb je weinig te zoeken bij een schouderbinnenwaarts.

En ik denk, dat er hier mee, veel mensen de fout zijn ingegaan.

Juist een aanzet tot SB is rechtmakend, losmakend enz

Door de SB te oefenen, stapje voor stapje, krijg je en een rechtgericht, los paard en tzt een goede SB

De klassiekers benoemden de SB niet voor niets de aspirine voor de dressuur van het paard
(of zo ongeveer beschreven, als men nog snapt wat ermee hiermee bedoeld wordt)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:10

Moderatoropmerking:
opruimslotje

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 09:29

Moderatoropmerking:
Twee pagina's offtopic en persoonlijke aanvallen verwijderd.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:31

Daar ben ik het ook wel mee eens ja liever 3 passen goed dan 12 passen fout :)
Hoewel wat word onder fout verstaan he?

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:45

Ja daar zijn we weer!!

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:47

Back on topic. Wat zijn goede oefeningen om opgebouwde spanning te laten afvloeien?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:49

om meteen maar met de deur in huis te vallen, heb ook het filmpje gekeken, en ik kan er niet warm nog koud van worden, nou ja eigelijk word ik er niet vrolijk van, ik had veel meer verwacht dan dat geen wat ik gezien hebt

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:50

De spanning eraf halen :D ,
rustig iets langer laten met een mooie aanleuning, en als je die al kwijt bent, probeer je het paard uit te nodigen de hand weer aan te nemen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:51

_Mikey_ schreef:
Back on topic. Wat zijn goede oefeningen om opgebouwde spanning te laten afvloeien?

Even stappen aan een lange teugel na de inspanning?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:57

ah, het is weer open.
Ik heb begrepen dat professor, die hier post, de instructeur is van Quadripes en heb een paar vraagjes over het filmpje, waarom hij bepaalde dingen vraagt aan paard en ruiter.
(vooral omdat er geen commentaar bij te horen is)
Laat je , in je les, het paard wel eens ontspannen, dat het de hals mag strekken, en neusje over de grond mag laten gaan? (vooral gezien de vastzittende schouders)
Waarom doe je met een leerling, en paard oefeningen , waarbij je ziet dat ze scheef zijn en blijven tijdens de oefening? wat voor een verbeterpunt geef je daarbij aan je leerling?

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:03

Na een stuk lange teugel is het paard vaak wat onwillig bij het weer oppakken (denkt dat hij klaar is). Vast onhandigheid van mij, daarom vroeg ik me af hoe jullie het aanpakken. Of er misschien ook oefeningen zijn waardoor je wel 'doorgaat', maar die een kalmerend/afvloeiend effect hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:06

_Mikey_ schreef:
Na een stuk lange teugel is het paard vaak wat onwillig bij het weer oppakken (denkt dat hij klaar is). Vast onhandigheid van mij, daarom vroeg ik me af hoe jullie het aanpakken. Of er misschien ook oefeningen zijn waardoor je wel 'doorgaat', maar die een kalmerend/afvloeiend effect hebben.

met een licht contact, het paard de hals laten strekken, in een rustig tempo over 4 benen in draf...
daarin kan je wendingen rijden, met dus langere teugels

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:07

Je zou in galop wat kunnen strekken en iets verlicht zitten, door je iets zwaarder te maken kun je weer rustig terug komen in de werkhouding.

Ik geloof niet dat ik filmpje kan vinden waar dit allemaal om gaat, heb een paar dagen gemist voor de sluiting.