Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

sporter schreef:Ja toch blijft het een hoop bla bla. Bovendien valt er te discuseren over het feit of je liever 1 keer meer stress hebt of 3 maanden lang een beetje stress. Daar komt nog bij dat je geen idee hebt wat een paard eerder heeft mee gemaakt. Dus weetje ook niet welke dingen voor nog een extra verhoging van stress zorgen.
Maar het is allemaal heel leuk hoor die theorie. Het maakt het allemaal ook een stuk makkelijker. Je kijkt het paard even aan ohh dat is een paard type A volgens pak je er je tabellen boekje bij en kun je precies zien hoe je de opleiding aan moet pakken![]()
Iedereen die daadwerkelijk in de praktijk met beesten werkt weet dat je aan dit soort dingen geen klap hebt.
Veulen84 schreef:sporter schreef:Overigens heb ik wel een beetje het gevoel dat jullie het erg leuk vinden om de draak te steken met andere hun voorkeuren en methodes. Misschien is het een idee om er eens een paar uit te proberen. Zal je verbazen hoe goed ze werken en hoe hoog hun praktisch nut is.
Veulen84 schreef:sporter schreef:Ja toch blijft het een hoop bla bla. Bovendien valt er te discuseren over het feit of je liever 1 keer meer stress hebt of 3 maanden lang een beetje stress. Daar komt nog bij dat je geen idee hebt wat een paard eerder heeft mee gemaakt. Dus weetje ook niet welke dingen voor nog een extra verhoging van stress zorgen.
Maar het is allemaal heel leuk hoor die theorie. Het maakt het allemaal ook een stuk makkelijker. Je kijkt het paard even aan ohh dat is een paard type A volgens pak je er je tabellen boekje bij en kun je precies zien hoe je de opleiding aan moet pakken![]()
Iedereen die daadwerkelijk in de praktijk met beesten werkt weet dat je aan dit soort dingen geen klap hebt.
Grappig dat jij het een hoop Bla Bla vind. Terwijl de gangbare mening is dat het werkt. En er zijn zat collega's van mij die er heel wat per jaar zadelmak maken en er mee weg rijden. Zelf zit ik meer en het traject van problemen oplossen (onder het zadel en aan de hand). De methode flooden vermijd ik altijd angstvallig omdat daar meer slecht dan goed uitkomt. Niet eens alleen omdat ze er stress van kijken, maar ook omdat bij 1x per ongeluk toegeven het fout gaat.Er zijn ontzettend veel andere methodes die makkelijker zijn voor het paard en de uitvoerder. Heeft niks met NH te maken. Want het is niet zweverig of gek. Maar gewoon anders.
Overigens heb ik wel een beetje het gevoel dat jullie het erg leuk vinden om de draak te steken met andere hun voorkeuren en methodes. Misschien is het een idee om er eens een paar uit te proberen. Zal je verbazen hoe goed ze werken en hoe hoog hun praktisch nut is.
sporter schreef:Ja toch blijft het een hoop bla bla. Bovendien valt er te discuseren over het feit of je liever 1 keer meer stress hebt of 3 maanden lang een beetje stress. Daar komt nog bij dat je geen idee hebt wat een paard eerder heeft mee gemaakt. Dus weetje ook niet welke dingen voor nog een extra verhoging van stress zorgen.

Citaat:Maar het is allemaal heel leuk hoor die theorie. Het maakt het allemaal ook een stuk makkelijker. Je kijkt het paard even aan ohh dat is een paard type A volgens pak je er je tabellen boekje bij en kun je precies zien hoe je de opleiding aan moet pakken![]()

.
. Rhodos schreef:Het ontopic is een beetje zoekende.
Ik ben gister even naar de vorderingen wezen kijken van een 3-jarige die nu bij Gert staat en eerlijk is eerlijk.. door een aantal verhalen hier geschreven had ik een klein knoopje in mijn buik: hoe ver zou zijn africhting nu zijn. Ik kan niets anders zeggen dat ik weer vol lof bij Gert vandaan kom. Het paard wordt heel eerlijk gereden (beheerst, gecontroleerd linksom/rechtsom alle 3 de gangen). De eigenaresse heeft er even op gereden en ook dat ging top! Verhalen dat Gert alleen maar het eerste zadelmak maken kan, gooi ik bij deze in de prullebak.
Tendance schreef:Hihi dan hoor ik bij die andere 50% en 5%, maar goed ik ben ook helemaal pro Gert, dus dat wist je van mij al!
En Sanne83: Vanwaar zo boos! Volgens mij zijn er heel wat mensen hier, die toch echt wel kunnen zeggen, dat ze er een beetje verstand van hebben of een boel!
Maar bij mij is van de meer dan 50 paarden waar ik langere tijd op gereden heb er geen 1 hetzelfde geweest. Ze hadden allen qua leeftijd en daarbij horend gedrag raakvlakken, maar geen was een exacte kopie van de ander.
sporter schreef:Rhodos schreef:Het ontopic is een beetje zoekende.
Ik ben gister even naar de vorderingen wezen kijken van een 3-jarige die nu bij Gert staat en eerlijk is eerlijk.. door een aantal verhalen hier geschreven had ik een klein knoopje in mijn buik: hoe ver zou zijn africhting nu zijn. Ik kan niets anders zeggen dat ik weer vol lof bij Gert vandaan kom. Het paard wordt heel eerlijk gereden (beheerst, gecontroleerd linksom/rechtsom alle 3 de gangen). De eigenaresse heeft er even op gereden en ook dat ging top! Verhalen dat Gert alleen maar het eerste zadelmak maken kan, gooi ik bij deze in de prullebak.
Ik zou me niet laten lijden door wat hier geschreven wordt. 50% heeft nog nooit op een jong paard gezeten. En 95% heeft gerd nog nooit in het echt aan het werk gezien.
.