Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:53

Professor schreef:
En wat bedoeld u daarmee te zeggen mijnheer Moll?
Een bijzetteugel doet toch niets anders??

bijzet tegel beeegt niet mee in de beweging, of u moet er 1 hebben uit gevonden, maar wat ik er mee probeer te zeggen dat wanneer de ruiter niet vraag met bij een paard wat er zo bij loopt het paard de hals en het hoofd laat zakken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:56

Moll schreef:
[
bijzet tegel beeegt niet mee in de beweging, of u moet er 1 hebben uit gevonden, maar wat ik er mee probeer te zeggen dat wanneer de ruiter niet vraag met bij een paard wat er zo bij loopt het paard de hals en het hoofd laat zakken.

Toch gebruikt men in de Klassieke Rijkunst de bijzetteugel?
Dat meegaan met de hand in de beweging?
Het paard stoot toch af van de hand?
Zo werkt toch ook de bijzetteugel, wanneer het paard nageeft in de nek en in de mond?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:05

Professor schreef:
Moll schreef:
[

Toch gebruikt men in de Klassieke Rijkunst de bijzetteugel?
Dat meegaan met de hand in de beweging?
Het paard stoot toch af van de hand?
Zo werkt toch ook de bijzetteugel, wanneer het paard nageeft in de nek en in de mond?

klopt dit dat het paard niet voor bij de lood lijn kan komen in met namen werken aan de hand.
dus in die zin sterk willen zijn de meegaan de beweging van de hand, begrijp niet geheel waarom ik u dit nog eens uit moet leggen maar goed, de hand en arm is niet strak en staat eigelijk nooit stil de bewging van het paard word gevolgd , te verduidelijking de hand staat stil tenopzichte van de mond van het paard, het hoofd van het paard dus ook het lijf van het paard is niet stil dus de hand diend deze bewging licht te volgen.
wanneer het paard van de hand afstoot is het of tegen de hand of geheel achter de teugel,
de bijzet werkt even eens als de slof het beste als deze niet werkt, een bijzet die te strak is zal worden benut en het paard doen laten hangen en een mooie kweekvijver voor een beginnede onderhals

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:08

@ proffesor wilt u ook zeggen waarom de piaffe zo perfect is van de door u aangehaalde foto's mijn geleerde is echter dat de diagonalen evenredig moeten zijn en dat zijn ze op die foto ook niet.
verder idd ziet het er goed uit in mijn optiek dan.
raak wat verward ervan. of moll heeft het antw.? of iemand anders

Zooist

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:18

Ik heb dezelfde vraag Lib.
Die snap ik inderdaad ook even niet.
Ben erg benieuwd naar de uitleg.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:20

liberty22 schreef:
@ proffesor wilt u ook zeggen waarom de piaffe zo perfect is van de door u aangehaalde foto's mijn geleerde is echter dat de diagonalen evenredig moeten zijn en dat zijn ze op die foto ook niet.

Het voorbeen word hoger genomen dan het achterbeen, het achterbeen is op hoogte van de voorkogel, en grijpt onder de massa.
Het paard heeft geen zweefmoment tijdens de Piaffe, en beide foto´s zijn ok en een perfekte Piaffe.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:21

@Moll: bij mijn huidige trainer moet ik zelfs de hand naar voren strekken (binnenhand) als mijn paard niet de teugel uit de hand wil kauwen. het paard wil dan het contact met de hand herstellen en zal er graag op ingaan. Dit kan echter alleen bij een paard dat de hand vertrouwt en dus wil volgen. Nu is mijn paard zo ver, dat hij inderdaad op de lichtste aanwijzing van mijn hand (weerstand bieden) ook daadwerkelijk reageert, echter nooit nadat ik niet eerst been heb gegeven.

gezien de opmerkingen en idolen van Jasmijn, denk ik echter, dat de reden dat haar paard(en?) niet naar beneden willen komen, ergens anders ligt. Namelijk dat deze paarden nooit geleerd is om de teugel uit de hand te kauwen en zij dus deze reactie niet zullen vertonen, maar hardnekkig met een stijf frame de baan rond zullen gaan totdat hen anders wordt bevolen door de ruiterhand.

ik bedoel waarom zien we anders telkens op HAW foto's met commentaar: poging tot hals strekken.... ???
Laatst bijgewerkt door quadripes op 05-02-11 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:21

het achter been in piaffe word getilt tot de kogel, van hewt voor been, in passage is het achterbeen evenredig aan het voor been

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:23

Ik zie echter zelden passages waar voor en achterbeen evenredig zijn, of kijk ik nou zo slecht?

Professor

Moll schreef:
[

klopt dit dat het paard niet voor bij de lood lijn kan komen in met namen werken aan de hand.
dus in die zin sterk willen zijn de meegaan de beweging van de hand, begrijp niet geheel waarom ik u dit nog eens uit moet leggen maar goed, de hand en arm is niet strak en staat eigelijk nooit stil de bewging van het paard word gevolgd , te verduidelijking de hand staat stil tenopzichte van de mond van het paard, het hoofd van het paard dus ook het lijf van het paard is niet stil dus de hand diend deze bewging licht te volgen.
wanneer het paard van de hand afstoot is het of tegen de hand of geheel achter de teugel,
de bijzet werkt even eens als de slof het beste als deze niet werkt, een bijzet die te strak is zal worden benut en het paard doen laten hangen en een mooie kweekvijver voor een beginnede onderhals

Nee het paard is niet achter de teugel wanneer het afstoot, omdat de hand weer meegaat in de richting van de beweging.
Mijnheer Moll het is echt waar dat het paard afstoot tegen de hand daardoor opent deze de mond en geeft in de nek na, daarna direkt zo snel mogelijk nageven met de hand.
De bijzetteugel dient daarom altijd zo lang te zijn dat men deze mogelijkheid geeft.

Moll

quadripes schreef:
@Moll: bij mijn huidige trainer moet ik zelfs de hand naar voren strekken (binnenhand) als mijn paard niet de teugel uit de hand wil kauwen. het paard wil dan het contact met de hand herstellen en zal er graag op ingaan. Dit kan echter alleen bij een paard dat de hand vertrouwt en dus wil volgen. Nu is mijn paard zo ver, dat hij inderdaad op de lichtste aanwijzing van mijn hand (weerstand bieden) ook daadwerkelijk reageert, echter nooit nadat ik niet eerst been heb gegeven.

.

volgens mij praten we verschrikkelijk langs elkaar heen, maar goed dit onderdeel is al een aantal fases verder dan een paard die erbij loopt als een lama, dit wat u beschrijft doe ik zelf ook en geef ik ook aan mijn lesklanten aan
Laatst bijgewerkt door Moll op 05-02-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:25

Professor schreef:
Moll schreef:
[

Nee het paard is niet achter de teugel wanneer het afstoot, omdat de hand weer meegaat in de richting van de beweging.
Mijnheer Moll het is echt waar dat het paard afstoot tegen de hand daardoor opent deze de mond en geeft in de nek na, daarna direkt zo snel mogelijk nageven met de hand.
De bijzetteugel dient daarom altijd zo lang te zijn dat men deze mogelijkheid geeft.

Dit is het befaamde tikje dat je voelt, ik wist niet dat dat zo heten,weer wat geleerd

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:26

@Moll bij die conclusie moeten we het dan maar laten. Ik geloof ook niet dat wij met elkaar hierin van mening verschillen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:27

quadripes schreef:
@Moll: bij mijn huidige trainer moet ik zelfs de hand naar voren strekken (binnenhand) als mijn paard niet de teugel uit de hand wil kauwen.

Dit begrijp ik even helemaal niet, welke hand controleerd dan de hoofdhouding??????
En waarvoor is de binnenhand in samenwerking met het binnenbeen???
Wanneer u weet dat de buitenteugel hoofd en halshouding, het tempo regelt, en de binnenteugel alleen daarvoor is voor het verfijnen van de stelling in samenwerking met het binnenbeen.
Lijkt het mij juist logisch eerst iets met de buitenhand voor te gaan (geeft dus ruimte voor de hals) om daarna met de binnenhand te volgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:27

Professor schreef:

Maar ook al is deze zo lang, loop je dan niet de kans,
dat het paard verder naar voren toch tegen deze teugel in gaat drukken?
En dan dus ipv de hals op te rekken en omhoog te brengen deze als het ware net achter het hoofd weg te
drukken, met als gevolg, dat ook bij de schoft en schouders een omlaag wekerdend effect wordt bereikt?

(krabt zich nu achter het oor en probeert zich een voorstelling te maken.)
(edit: quote gerepareerd.)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 05-02-11 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:28

Vind het steeds leuker worden, nadenken en precies de vakuitdrukkingen benutten.....

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:28

@Sjolvir: als de bijzet lang genoeg is, kan het paard hierin niet tegen in het verzet komen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:29

Professor schreef:
liberty22 schreef:

Het voorbeen word hoger genomen dan het achterbeen, het achterbeen is op hoogte van de voorkogel, en grijpt onder de massa.
Het paard heeft geen zweefmoment tijdens de Piaffe, en beide foto´s zijn ok en een perfekte Piaffe.

ok hoger kan ook maar dan alsnog kunnen de diagonalen evenredig zijn daaraan kun je zien dat voor en achter even actief is , echter zie ik op een van uw foto's een behoorlijke knieactie om het maar zo te noemen dan is het duidelijk

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:29

@Professor: daar moet ik even over nadenken... want ik ben van dat naar voren bewegen met de hand namelijk kortgeleden afgestapt :D en doe nu dus wat ik daarna heb beschreven...

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:30

Moll schreef:
[quote="Moll schreef:
[

Dit is het befaamde tikje dat je voelt, ik wist niet dat dat zo heten,weer wat geleerd[/quote]
bedoel je nu met tikje het loslaten van de kaak of het tegen de hand aan stoten?met andere wooren het kaderen van je paard?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:31

quadripes schreef:
@Professor: daar moet ik even over nadenken... want ik ben van dat naar voren bewegen met de hand namelijk kortgeleden afgestapt :D en doe nu dus wat ik daarna heb beschreven...

Heeft u nooit gehoord van arrets??????

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:32

Sjolvir schreef:
Professor schreef:

Maar ook al is deze zo lang, loop je dan niet de kans,
dat het paard verder naar voren toch tegen deze teugel in gaat drukken?
En dan dus ipv de hals op te rekken en omhoog te brengen deze als het ware net achter het hoofd weg te
drukken, met als gevolg, dat ook bij de schoft en schouders een omlaag wekerdend effect wordt bereikt?

(krabt zich nu achter het oor en probeert zich een voorstelling te maken.)
(edit: quote gerepareerd.)

haha ik snap zelfs wat je bedoeld

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:32

Professor schreef:
quadripes schreef:

Heeft u nooit gehoord van arrets??????

die gebruik ik ook, de oude hengst bij ons springt zelfs de wissels er op

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:33

quadripes schreef:
@Sjolvir: als de bijzet lang genoeg is, kan het paard hierin niet tegen in het verzet komen.

Heeft deze dan nog enig effect? Ik begrijp dat de juiste afstelling crusiaal is, echter daar zit hem bij mij en vele anderen
(gebruik hem dus ook niet) het probleem. (Ik hang zoiets er dan weer als waslijn aan, kan het dan net zo goed niet doen.)

Liberty, gelukkig! En dat zonder vakjargon.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:34

de bijzet heeft dan zeker wel effect, want het gewicht van de teugel is al genoeg en wanneer het paard naar voren drukt, ondervindt het geen tegendruk, dus dat kan dan niet.