TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:11

carolalisa schreef:
Lusitana schreef:
Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.

Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.

helemaal mee eens. mensen die roepen dat bitloos rijden o zo vriendelijk is en mensen die met bit rijden worden neergezet als dierenbeulen etc. ik ben niet tegen bitloos rijden. sta er zelfs voor open. maar bitloos rijden is niks vriendelijker dan met bit. dat ligt allemaal aan de hand van de ruiter.

ik vind vooral bepaalde collage's die bepaalde bokkers in hun profiel hebben waar paarden op staan die bloeden uit de mond vanwege het bit (in het keiharde rukken in de bek door de ruiter wat dat bloeden tot gevolg heeft) en dan met een tekst die wil zeggen: kijk eens wat een dierenbeuelen die mensen die met bit rijden. die trekken allemaal hun paard tot bloedens toe in de bek.
en bitloos daar tegenover is dan o zo vriendelijk. geloof dat die mensen zich nooit hebben afgevraagd wat er gebeurd als je bitloos op die manier aan je teugels rukt.

het draait allemaal om de hand van de ruiter.

Ik denk ook dat het meer de vraag is, of het nodig is metaal in de mond van een paard te moeten stoppen. Rijd/men/train zelf ook gewoon met bit (wel het vriendelijkste en op het paard uitgezocht) maar wanneer ik een keer niet zo veel wil doen ga ik er geen bit in stoppen, ook train ik soms ook gewoon zonder bit (Als ik bijv. geen verzamelde oefeningen ga doen en niet heel precies/fijn wil werken, maar gewoon de makkelijke oefeningen doe). Ik kan in mijn geval met bit net wat specifieker vragen en dat vind ik wel nodig als je echt dressuur matig wilt trainen of gewoon snel controle wilt hebben (bijv. crossen met de wagen).

Apple

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:30

Moderatoropmerking:
Ik heb een hele serie opmerkingen verwijderd die volkomen off-topic waren :-)

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:34

Hee veel mensen denken dat er veel verschil tussen zit, maar dat is helemaal niet zo! Ik rij bitloos en met bit. Op mijn haflinger heb ik meer controle met bit, en op een draver waar ik ook op rij, vind ik bitloos fijner. Nu ik weet hoe pijn je een paard met een bit kan doen, ben ik veel bewuster gaan rijden met bit. Want het kan ook goed.

Robin09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:11

Licht aan de ruiter en het paard hoe ze er samen mee om gaan

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:01

ik weet niet of ik er tegen ben of voor... ik heb niet alle 31 pagina's gelezen mijn excuses :Y)

maar het is zo tegen strijdig...

Ik weet dat je niet meer of niet minder 'controle' hebt met of zonder bit,
maar waar ik mee zit is, met bit zit je in zijn mond, maar zonder bit op zijn neus(gevoeligste plek van het paarden lichaam)

Met bit heb ik weer zo's gevoel van ik doe hem pijn... maar zijn mond is minder gevoelig hoorde ik...
Onze paarden zitten natuurlijk niet zo dicht meer bij de 'wilde' paarden dus ze zullen niet meer zo'n gevoelige mond hebben als eerst
dat zal er toch wel minder zijn geworden door het fokken? of zeg ik dat verkeerd?
met een bit verslijt je weer de tanden enzo... of dit of dat.....

Zonder bit heb ik ook een gevoel is dit wel juist??? de neusbrug is zo gevoelig ik durf daar geen druk op te zetten... Als ik bv heel soms met
een goed aansluitend halster bitloos rond hobbel, neem ik soms heel licht de teugels aan dan loopt mijn paard ook heel netjes rond, ik hoef hem alleen maar in tempo te houden. Maar ik vraag me dus af, is dit omdat het pijn doet omdat de neusbrug zo gevoelig is, of omdat hij zich werkelijk ontspant...

Ik ben dus echt heel erg inde war... kunnen jullie mij helpen , ik hoor graag voor en tegens en graag duidelijke uitleg, misschien met film / beeld materiaal (niet te dramatisch a.u.b)

hartelijk bedankt!!!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:24

JamieShanin schreef:
maar waar ik mee zit is, met bit zit je in zijn mond, maar zonder bit op zijn neus(gevoeligste plek van het paarden lichaam)

Dat is per definitie NIET waar: http://www.bitloospaardrijden.info/druk.php

De gevoeligheid zou eruit gefokt zijn? Dat lijkt me grote onzin, dat kán helemaal niet.

Hartstikke goed trouwens dat je, als je bitloos rijdt, geen druk op de neus geeft. Een constante druk is ook nergens voor nodig (met bit ook niet trouwens).

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:27

nee niet de totale gevoeligheid maar dat de paarden er wel minder gevoelig voor zijn geworden dan zeg pak en weg 2000 jaar geleden ...zeg maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:42

JamieShanin, heb je de link gelezen die Dani gaf? Lijkt me niet binnen 3 minuten tijd?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 18:43

ik heb die site al heel vaak gelezen... maar ik hoor zo veel dat ik er niet uit kom... ;)

en op die pagina zie ik niets over dat de gevoeligheid kan worden weg gefokt ;)

ook feiten op een rij gelezen enzo :P

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:11

Omdat de gevoeligheid in de mond niet weg gefokt kan worden, daarom vindt je er niets over op de site. Hoe kom je er bij dat de neus het gevoeligste plekje van het paardenlichaam is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:52

Ik ken wel wat gevoeligere plekken bij het paard dan de neus, hoor. ;)
Hoe kom je daar nou weer bij????

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:52

nou,

dat heb ik te horen gekregen van mensen, daarom vraag ik hier bevestiging ;)

ik snap het nu gewoon even niet meer,
maar okey ik had dus gehoord dat die gevoelig heid kon worden weggefokt dat is dus NIET waar.
en dat de neus brug de gevoeligste plek is is dus ook Niet waar.

zeg ik dit goed??

Ik ga zo de site nog eens over lezen heel erg bedankt hoor mensen!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:53

JamieShanin schreef:
nou,

dat heb ik te horen gekregen van mensen, daarom vraag ik hier bevestiging ;)

ik snap het nu gewoon even niet meer,
maar okey ik had dus gehoord dat die gevoelig heid kon worden weggefokt dat is dus NIET waar.
en dat de neus brug de gevoeligste plek is is dus ook Niet waar.

zeg ik dit goed??

Ik ga zo de site nog eens over lezen heel erg bedankt hoor mensen!!

Volgensmij is de neus wel gevoelig, maar de tong is ook heel gevoelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:42

@JamieShanin:
Als je die pagina had gelezen, dan had je je vraag niet opnieuw hoeven te stellen.
Gevoeligheid van lichaamsdelen is nièt te beïnvloeden met fokken. Ongelooflijke onzin wat iemand jou dat heeft wijsgemaakt.
Lees die pagina eens goed, zodat je weet waardoor/waarom bepaalde gebieden van het gevoelig zijn en waarom de mond dus altijd gevoeliger is dan de neus.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:45

JoviBan schreef:
@JamieShanin:
Als je die pagina had gelezen, dan had je je vraag niet opnieuw hoeven te stellen.
Gevoeligheid van lichaamsdelen is nièt te beïnvloeden met fokken. Ongelooflijke onzin wat iemand jou dat heeft wijsgemaakt.
Lees die pagina eens goed, zodat je weet waardoor/waarom bepaalde gebieden van het gevoelig zijn en waarom de mond dus altijd gevoeliger is dan de neus.

ja ik had het al wel eens gelezen en nu weer, ik begrijp het ietsje beter :')
ik raak er gewoon nogal van in de war... wel heel erg bedankt Joviban.

bliksemken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:48

mika11: zucht .... je weet niet hoe ik rij , recreatief dus !!! :+

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:50

zucht...
eindeloze discussie dit!

Ik heb eerst jarenlang met bit gereden, sinds vorig jaar rijd ik met een sidepull,
ik ben bitloos gaan rijden, omdat ik het toen een vriendelijkere manier vondt dan met bit, mijn pony reageerde er super op, hetzelfde als op bit dus ik wilde mn paardje niet laten kwellen
maar in de loop van het jaar ben ik erachter gekomen dat bit of geen bit vrijwel niets uitmaakt,
of je hebt de druk in de mond, of op de neus!
Ik ben wel nog steeds van mening dat op de neus fijner is dan in de mond!
Zolang het bitloze hoofdstel goed gebruikt wordt, geen problemen mee, maar dat heb je ook met bit!

basilicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:58

stef schreef:
De vraag is niet wie er voor is, maar wie er tegen is, dus om nu allemaal te gaan roepen "ik ben voor" heeft niet zoveel toegevoegde waarde ;)

Ik ben in die zin tegen bitloos dat ontzettend veel mensen zich niet verdiepen in de werking van een bepaalde optoming.
hangen er een touwhalster om (wat vervolgens te hoog of te laag hangt) of knopen er een hackemore aan (die vervolgens weer veel te strak zit) etc.
Maar zodra je daar dan wat van zegt heb je gelijk de poppen aan t dansen

Ik ben het eens met bovenstaande. Al moet ik zeggen dat ik zelf ook geregeld op hackamore of touwhalster rijd. Maar dan uiteraard wel die goed om zitten.

Overigens zit er ook nog een hoop verschil tussen de optomingen. Ik zelf vind een hackamore vrij scherp, en niet iedereen zou die moeten gebruiken. Ikzelf heb deze aangeschaft om het bitloos rijden te "proeven" voordat ik wist dat een hackamore zo scherp was.
Nu doet mijn merrie het hier erg goed op, en heb ik deze nog steeds in de kast hangen. Maar mijn bedoeling is te zijner tijd een vriendelijker optoming aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:56

Ik rijd bitloos op een stalhalster.
Heb eens een sidepull geleend, die beviel me erg goed :j

Een halster wil ook wel, maar 't is niet erg nauwkeurig, dingen als lengtebuiging zitten er ff niet in op dat moment, ging een beetje plat door de bocht. Maar leuk is het.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:59

Ach, in feite is alles slecht, dit blijft toch enkel touwtrekken nu.
Bij bitloos heb je druk op de neus, met bit heb je de druk in de mond,
als je dan toch zo vriendelijk wilt rijden, gebruik dan helemaal niets.
Vervolgens het gedoe over het zadel, dan willen ze natuurlijk maar meteen zo 'natuurlijk' mogelijk rijden,
maar zonder zadel is weer bijzonder slecht voor de rug omdat dan de druk niet goed verdeeld wordt.

Ik denk dat als je echt heel vriendelijk wil zijn voor je pony;
laat hem lekker op t land staan dan ;)

annnneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:16

ik ben het met Matheno eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:33

Wordt mijn pwoon ook niet altijd blij van.

Buiten dat is het grote nonsens wat jij roept. Als je eerlijk bent in je rijden, je straft je paard niet voor fouten die je zelf maakt, je gaat eerlijk en liefdevol met ze om, bent zacht in je handen, je zit goed, en zit je paard niet in de weg, dan kan paard het rijden juist wel een heel leuke afwisseling vinden, en zou het bijzonder saai worden om altijd maar in diezelfde wei te staan. Een passend zadel, dat is belangrijk, en boomloos of met boom is irrelevant dan. Als het maar goed op de rug ligt, en met jouw gewicht erop, al bewegend, goed blijft liggen.
Druk is niet persé onvriendelijk. Je paard in de krul trekken is dat wel.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:14

Ik kan geen touw aan dit topic vastknopen.
Ik heb tot nu toe nog niemand gehoord die het echt kan onderbouwen, niet dat de mening niet worden onderbouwd maar ik vind die feiten zo niets zeggend en magertjes dat het mij nog steeds niet duidelijk is. Mensen gaan rijden kennelijk zonder bit omdat het paard het bit in de mond niet fijn vind(?) Volgensmij zegt dit dan iets over het rijden van het ruiter/amazone (kort door de bocht getrokken conclusie, niets persoonlijks). Ik zou liever een 'onderzoek' willen wat er met de mond van het paard gebeurd als er een ruiter rijdt met een zachte hand. Tot die tijd blijf ik voorstander van met bit rijden.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:25

Volgens mij is het vooral ook het gevoel dat ruiters en amazones hebben bij het wel of niet rijden met bit!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:27

Welk gevoel? En waarom hebben sommige ruiters/amazones dit wel of niet tijdens het wel of niet rijden met het bit?