carolalisa schreef:Lusitana schreef:Ik ben tegen verkeerd gebruik van bitloos... (zit dus op een lijn met Stef zie ik)
Bitloos is niet automatisch altijd vriendelijker dan met bit. Ik denk dat een flink aantal mensen zich daar in vergissen. Ik denk ook dat de reden om voor bitloos te gaan soms niet helemaal klopt. De meeste paarden hebben nl totaal geen moeite met metaal in hun mond. Dat zijn echt uitzonderingen.
Ik ben ook vooral tegen het verkondigen dat met bit rijden erg is.
Ik rijd met en zonder bit en hoofdstelloos.
helemaal mee eens. mensen die roepen dat bitloos rijden o zo vriendelijk is en mensen die met bit rijden worden neergezet als dierenbeulen etc. ik ben niet tegen bitloos rijden. sta er zelfs voor open. maar bitloos rijden is niks vriendelijker dan met bit. dat ligt allemaal aan de hand van de ruiter.
ik vind vooral bepaalde collage's die bepaalde bokkers in hun profiel hebben waar paarden op staan die bloeden uit de mond vanwege het bit (in het keiharde rukken in de bek door de ruiter wat dat bloeden tot gevolg heeft) en dan met een tekst die wil zeggen: kijk eens wat een dierenbeuelen die mensen die met bit rijden. die trekken allemaal hun paard tot bloedens toe in de bek.
en bitloos daar tegenover is dan o zo vriendelijk. geloof dat die mensen zich nooit hebben afgevraagd wat er gebeurd als je bitloos op die manier aan je teugels rukt.
het draait allemaal om de hand van de ruiter.
Ik denk ook dat het meer de vraag is, of het nodig is metaal in de mond van een paard te moeten stoppen. Rijd/men/train zelf ook gewoon met bit (wel het vriendelijkste en op het paard uitgezocht) maar wanneer ik een keer niet zo veel wil doen ga ik er geen bit in stoppen, ook train ik soms ook gewoon zonder bit (Als ik bijv. geen verzamelde oefeningen ga doen en niet heel precies/fijn wil werken, maar gewoon de makkelijke oefeningen doe). Ik kan in mijn geval met bit net wat specifieker vragen en dat vind ik wel nodig als je echt dressuur matig wilt trainen of gewoon snel controle wilt hebben (bijv. crossen met de wagen).