Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:14

Shanna schreef:
Ik beken, ik ben ook niet altijd even lief voor mijn paarden. Maar ach, als ze onderling trappen trappen ze harder hoor! :+
Ook krijgen ze wel eens een tik, maar kopschuw zijn ze absoluut niet!
Ik mishandel ze absoluut niet, maar ik zet ze wel op hun plaats wanneer ze er om vragen. Ik behandel hun met respect zolang zij mij met respect behandelen. Ik eis echter wel van hun meer respect dan andersom. Ik ben en blijf de leider, en ze moeten ten alle tijden naar mij luisteren als ik wat vraag. Als ze niet luisteren vraag ik het nog 1 keer lief, en daarna geef ik ze geen keuze meer. Werkt bij mij prima en meestal hoef ik iets maar 1 keer te vragen! :D

_/-\o_

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:21

Volgens mijn Instructrice ben ik een te lieve en afwachtende ruiter, toen ik 4 jaar geleden begon met lessen hebben we hier een jaar aan moeten werken. Wanneer ik een oefening inzette deed het paard het niet pakte ik hem aan.
Door op deze manier te rijden ben ik een stuk strengen geworden en "zet mijn zin door".
Wanneer ik een oefening of gang verwisseling wil inzetten vraag ik dit... geen reactie is er een stevige reactie van mij.
Dit vind het paard natuurlijk niet leuk, maar je merkt wel dat het voor hem duidelijker wordt dat ik de baas ben en zo vorm je makkelijker een team. Ik heb in die 4 jaar met verschillende (verzorg) paarden les bij haar gehad. Ik kreeg les op een prive stal en stond zelf op een grote manege. Mijn eerste reactie toen ze zei dat ik mijn paard naar voren moest slaan als deze weer eens totaal niet reageerde op mijn been was
"zo kan ik thuis niet trainen dan bellen mijn manege genootjes de dieren bescherming"
En dat meende ik serieus, ik voelde me gedwongen om geen geklets te krijgen te rijden volgende het boekje sociaal wenselijk dus.
Als ik sochtends aan het rijden was en mijn paard vediende een aanpak maar er stond iemand aan de bak rand te kijken ging ik braaf stappen en wachten tot deze weg was om mijn paard uiteindelijk volgens mijn ruitergevoel dus strenger te kunnen rijden.
Dit is natuurlijk heel frustrerend, en totaal niet duidelijk voor het paard.
Dat "de manege" verwachte dat ik sociaal wenselijk en altijd volgens het boekej ree om geklets achter je rug te voorkomen heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik weg ben gegaan. Nu sta ik op een kleine prive stal waar ik bijna altijd alleen ben. Ik train hier op mijn gemak en kan volledig gecontentreed zijn op mij en mijn paard wanneer ik voel dat ik hem moet aan pakken doe ik dit ik ga niet eerst chekken of er iemand kijkt die het misschien niet eens is over deze manier van rijden. Soms moet je gewoon slechter worden om uiteindelijk problemen op te lossen. Je wilt beter worden, dus je moet je problemen op pakken en weg werken dat ziet en is niet altijd vriendelijk.
Ik ben nu zo veel meer ruiter als toen ik volgens het boekje ree!

Wel ben ik van strengste mening dat dit moet gebeuren met begeleiding van een goede instructeur.
Je ziet ook genoeg mensen "aanpakken" wanneer dit niet nodig is maar wat rammelen in de mond veel slaan en te veel been geven.
Je moet van te voren weten dat je je paard aanpakt neer zet waar jij hem wilt en vervolgens het beloond voor het gedracht en ontspant er moet balans zijn niet straffen om niets en je hebt natuurlijk slaan en slaan. Zorg dat je wekelijks les hebt.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:22

Ik rij afwisselend, 3 van de 5 keer serieus, anders voor de lol. Zonder zadel, met zadel niet heel fanatiek op je zit letten en lekker door de wei racen :+ . Of gewoon voor de lol springen. Het maakt mij niet uit zolang ik maar lol kan hebben met mijn verzorgjes <3 .
De hele tijd volgens het boekje rijden word voor mij snel saai. Ben het na een kwartier al zat op Shetjes, en op de grote pony's hou ik het 3 kwartier vol ong. :P

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:50

Ok, ik kom ervoor uit! :o
Maareh..
Wat moet, dat moet! Is het niet? :Y)

Verder ben ik het 100% eens met Shanna :j

Tammy_

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 22:35

als mijn paard naar bv. de vliegenspray in m'n hand trapt of bijt, dan krijgt hij gewoon een klap op z'n zij of hals terug hoor, hij mag niet trappen en dat weet hij best denk ik. en inderdaad, onderling trappen/slaan paarden ook, en veel harder.

verder rij ik met dit regeltje in mijn hoofd:
vragen, zeggen, eisen.
eerst gewoon vragen, doet hij niet wat je vraagt, vraag je het wat duidelijker, doet hij nog steeds niet wat je wilt dan eis je het.*natuurlijk alleen als je zelf geen onduidelijke hulpen geeft*

dingen als een rammel aan het bit geven kan/doe/wil ik niet, ik rijd bitloos behalve bij springles/ springwedstrijden, en ben er zwaar van overtuigd dat het bit heen en weer zagen nooit goed kan zijn. immers, een paard zal eerder weg willen rennen van pijn dan ernaar luisteren.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:30

ik vind dat ik eerst een paard moet kunnen vragen op een normale manier om te doen wat ik vraag (die zin klopt volgens my niet helemaal meer, ;p)
maar als hy dat niet doet, dan ben ik strenger ja.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:09

Ik probeer het altijd op een vriendelijke manier.
Maar ik heb weinig geduld (slecht, ja ik weet het :o ), dus als ze blijft klieren komt er af en toe een behoorlijke agressie-aanval.
Meestal ga ik dan even stappen met een langer teugeltje om af te koelen, of als het nog erger is stap ik voordat de uitbarsting komt af.

*Schaamt zich als ze het zegt*
M'n paard was zo vervelend, om niks (iets engs tussen de 'bosjes' ofzo), dat ik er niet meer tegen kon en er helemaal op los sloeg met m'n zweep.
Heb er naderhand ook veel spijt van gehad maar ze heeft er niks aan over gehouden hoor!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:46

En of ik ervoor uit durf te komen... Mijn paarden zijn donderstenen, met name Crush. Zijn achtergrondverhaal is te lezen in mijn profiel, ik heb geen zin om het weer uit te leggen.

Als hij me er weer eens af probeert te krijgen of gewoon een ordinaire rodeo geeft dan krijgt hij een klap en lopen zal hij dan ook. Als hij eenmaal de knop om heeft en weet dat ik de baas bent doet hij alles, maar die knop moet wel om en de ene keer gaat dat met wat meer geweld dan de andere keer.

Laatst zat ik mijn dieren eens te observeren in het weiland. Mijn United x Jazz is een nogal pittige tante, en toen Crush iets te dicht in de buurt kwam haalde ze echt lelijk uit met haar achterbenen. Één van die benen kwam tegen de schedel, de ander raakte vol op de hals. Ik raakte in paniek en rende erop af, maar was er iets aan de hand? Nee. Ik denk dat ik nog niet eens zo hard zou kunnen slaan als ik het echt zou willen.

Mijn paarden zijn mijn alles en ik hou van ze met mijn hele hart, maar ze moeten me wel respecteren :)

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:41

Shanna schreef:
Ik beken, ik ben ook niet altijd even lief voor mijn paarden. Maar ach, als ze onderling trappen trappen ze harder hoor! :+
Ook krijgen ze wel eens een tik, maar kopschuw zijn ze absoluut niet!
Ik mishandel ze absoluut niet, maar ik zet ze wel op hun plaats wanneer ze er om vragen. Ik behandel hun met respect zolang zij mij met respect behandelen. Ik eis echter wel van hun meer respect dan andersom. Ik ben en blijf de leider, en ze moeten ten alle tijden naar mij luisteren als ik wat vraag. Als ze niet luisteren vraag ik het nog 1 keer lief, en daarna geef ik ze geen keuze meer. Werkt bij mij prima en meestal hoef ik iets maar 1 keer te vragen! :D

Precies, ik waarschuw ook 1x, en daarna hebben ze bij mij ook geen keus meer, doen ze gewoon wat ik zeg.. klaar.
en ze weten het... en zo kan ik prima met mn paarden opschieten en blijft het voor beide partijen leuk.
Paarden hebben ook het recht te weten waar ze aan toe zijn, hebben een consequent iemand nodig.

Garnaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:40

Koningss schreef:
Ik wel, bij deze bokkers: Ik rijd niet altijd volgens het boekje!

Na weer een topic dat zojuist gesloten is over een ruiter die de stang horizontaal in de mond van het paard had zitten, want die ruiter was wel heel dieronvriendelijk!! En dat werd allemaal uit gemaakt van één enkele foto, waarschijnlijk werd het paard gewoon even doorgevraagd/op de plek gezet en was het beeld daarna waarschijnlijk een stuk aangenamer.

Dus welke bokker durft ervoor uit te komen dat je ook je paard wel eens strenger door moet vragen of op de plek moet zetten om een gewenst resultaat te krijgen en weer fijn door te kunnen rijden? in mijn ogen niks mis mee maar voor sommige hier op bokt regel rechte mishandeling :D

Onder het rijden heb ik eigenlijk nooit wat uitgehaald. Ik rijd alleen buiten, en alles gaat op ontspanning.

Aan de hand daarentegen O:) Heb ik haar weleens een enorme klap tegen haar neus gegeven :o Madam wilde graag naar de wei en dacht even over haar baasje heen te hupsen. Was baasje alleen niet zo blij mee O:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:48

Ik ben ook niet altijd even lief hoor...

Zo heb ik een verzorgpony gehad die me op een gegeven moment in volle galop meesleurde terug naar de wei vanaf de stal... Was normaal aartslui en ging nooit zomaar in galop, dus ik was aardig kwaad. Die heb ik aan haar voorpluk weer mee naar stal getrokken, een zweep gepakt, erop gesprongen en dat pad naar de wei toe een keer of 10 op en neer gegaloppeerd. Beest heeft me dat niet nog een keer geflikt :n

De pony erna had een bepaalde hoek waar ze altijd de bak uitglipte (bak was niet omheind). Eerst stuurde ik haar dan met een bocht terug de bak in, maar op een zeker moment was ik haar zo zat dat ik haar iedere keer dat ze het deed (elk rondje dus) naar achteren heb getrokken op de teugels (ze kende het commando achteruit niet, of misschien wilde ze het niet kennen), dus dat was daarna ook over. Is misschien een beetje sneu, maar ze wist het echt donders goed, want bij de andere ruiter deed ze het niet.

LaartjexBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:11

Ik probeer het goed te doen, maar natuurlijk doe ik wel eens wat minder lief.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:34

ik denk dat het goed is dat het paard soms op zn plek wordt gezet. als je m op vele momenten niet coorrigeerd, zal ie dat blijven herhalen. als je m een keer goed corrigeerd, dan zal dat ook wel beter gaan.
dus ja, dat doe ik ook wel eens, anti-bokt regels volgen. een keer een tik als ie naar je bijt kan echt geen kwaad hoor!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:39

Ach, iedereen maakt wel eens een fout toch?
Daar leer je juist alleen maar van. En ja, iedereen wil/doet het op z'n eigen manier goed. Maar of het goed is, tsjah..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:52

Zou jij mij eens willen uitleggen wat je fout vind aan mijn manier? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:43

Shanna, ik vind dat jij helemaal niets verkeerd doet.

Maar ik merk ook dat ik precies een heel ander onderscheid maken: een paard straffen, op zijn plaats zetten bij slecht gedrag etc. vind ik hoogstnormaal. Dat heet gewoon opvoeden.
Als ik de topictitel lees: 'iets waar je voor uit moet komen', iets wat dus eigenlijk niet door de beugel kan. Dan denk ik eerder aan dingen zoals uit frustratie, ongeduld, onmacht beginnen slaan, schoppen; onrealistische eisen stellen; eigen fouten projecteren op het paard; een paard straffen onevenredig aan het slechte gedrag etc. etc. En die dingen keur ik wel af.

Het merendeel van wat in dit topic gezegd wordt schaar ik onder het eerste, nl. opvoeden.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:54

Gini schreef:
Shanna, ik vind dat jij helemaal niets verkeerd doet.

Maar ik merk ook dat ik precies een heel ander onderscheid maken: een paard straffen, op zijn plaats zetten bij slecht gedrag etc. vind ik hoogstnormaal. Dat heet gewoon opvoeden.
Als ik de topictitel lees: 'iets waar je voor uit moet komen', iets wat dus eigenlijk niet door de beugel kan. Dan denk ik eerder aan dingen zoals uit frustratie, ongeduld, onmacht beginnen slaan, schoppen; onrealistische eisen stellen; eigen fouten projecteren op het paard; een paard straffen onevenredig aan het slechte gedrag etc. etc. En die dingen keur ik wel af.

Het merendeel van wat in dit topic gezegd wordt schaar ik onder het eerste, nl. opvoeden.

_/-\o_ Amen!

Zo zet ook ik mijn paarden regelmatig goed op hun plaats :j Zal niet schoppen of echt slaan, maar een tik kunnen ze zeker krijgen.. Zo ook onder het rijden, dan heb ik ook wel eens momenten dat ik strenger ben met mijn been of hand, maar vaak heb ik daarna wel het resultaat wat ik hebben wil, want - iig Lita - zou anders gewoon rustig door blijven doen...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:00

Het is Buigen of Breken :o :D

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 14:16

heel fout, maar het kan wel eens gebeuren ja

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:29

haha ik had dat twee weken geleden, ze bleef maar etteren en toen gaf ik me toch een flinke ruk aan de teugels, we schrokken er beiden van. Is helemaal niet mijn manier van doen maar het moest even :P

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:59

ponyfee schreef:
haha ik had dat twee weken geleden, ze bleef maar etteren en toen gaf ik me toch een flinke ruk aan de teugels, we schrokken er beiden van. Is helemaal niet mijn manier van doen maar het moest even :P

Een ruk aan de teugels is iets wat juist nooit moet... :n
Corrigeren prima, maar niet op zo'n manier.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:36

Soms botsen de pony en ik wel eens op elkaar met rijden.
Dan willen we allebei onze zin en dan word 't ruzie.
Maar de volgende keer gaat het goed en krijg ik mijn zin met rijden,
Zadel ik haar af en krijgt ze een lekkere beloning met een klein blokje om en een lekkere hand brokken. Ze heeft eigenlijk nooit tekenen van pijn aangegeven. Alleen van: Ik wil mijn zin ik wil mijn zin.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:31

Ik kom er voor uit dat ik bij het inrijden van een trekpaard momenteel een ijzeren kettinkje over de neus gebruik als noodrem :)

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:46

En ik geef toe dat ik ooit wel eens mijn handen even vastzet op m'n boven been als mijn (op dat moment) huftertje weer eens even besluit om NIET na te geven! Ook geef ik toe dat ik m ooit te hard aanpak, maar soms moet dat want hij is iets te lang hengst geweest, en meent nu nog dat hij mij kan domineren!

Ik denk dat iedereen, echt iedereen wel eens ooit zijn of haar geduld verliest en dan iets doet wat eigenlijk niet helemaal eerlijk is voor je paard!! Gisteren nog tijdens de springles corrigeerde ik mijn paard in het lijntje dat er stond, terwijl ik donders goed weet dat ik m van te voren al voor elkaar had moeten hebben! schaam schaam... sorry paard!!

(ps, valt wel op dat er weinig moraalridders reageren!!:P)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:11

MagicDay schreef:
Ik denk dat iedereen, echt iedereen wel eens ooit zijn of haar geduld verliest en dan iets doet wat eigenlijk niet helemaal eerlijk is voor je paard!!

Met mijn hand op mijn hart durf ik zeggen dat ik mijn ongeduld of frustratie nooit heb uitgewerkt op mijn paard. Als ik al een stressy dag heb, probeer ik zulke driftbuien te voorkomen door gewoon niets met mijn paard te doen buiten voeren, stal mesten en een aai. Bij en rond mijn paard verplicht ik mezelf om rustig en rationeel te blijven (en soms gaat dat idd moeilijker dan anders).