Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:42

Ik dacht zal weer eens een keer bij lezen hier maar er is nog niets veranderd :+

Dit is weer echt typisch bokt..... blij dat sommige van jullie (jasmijn en HC)het allemaal zo goed weten en jullie mogen in jullie handjes klappen dat jullie geen overgewicht hebben. Vind wel dat jullie hier veel mensen mee voor het hoofd stoten.
Waarschijnlijk hebben die mensen ook wel wat op te merken over jullie rijden als ze willen.
Laat mensen gewoon lekker hun gang gaan, de meeste weten zelf echt wel wat wel of niet gaat.

Daarbij kunnen jullie denk ik nog genoeg leren van een Z2 ruiter met overgewicht :D

dromertje2

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:47

Amies100: ik wou juist hetzelfde schrijven, het is wel makkelijk praten als je zelf geen overgewicht hebt, ik begon laatste de reactie's toch wel cru overkomen.
Ik heb ook moeite wat sommige overgewicht noemen, het komt over bij mij dat je een panlat moet zijn

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:48

ik heb het niet echt helemaal gevolgd, maar amies, beetje dodelijk dat jij met "typisch bokt" gaat gooien.

Overigens denk ik dat het een feit is dat iemand met overgewicht minder balans heeft. Zo zit hij/zij het paard meer in de weg, of het nou een belgisch trekpaard is of een quater horse.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:49

kohtje schreef:
En hoe zit het dan met gehandicapte ruiters?

Bedoel je lichamelijk of geestelijk/meervoudig?
Mensen met een lichamelijke handicap kunnen vaak een stuk beter met hun incomplete lijf omgaan dan een heleboel mensen met "compleet" lijf, daar maak ik me niet veel zorgen over.
Mensen met meervoudige handicap zitten meestal maar vrij kort op een (speciaal daarvoor geselecteerd) paard, dat mag je ook geen rijden meer noemen, dat is alleen meeliften. En het zou me zeer verbazen als daar niet ook bepaalde minimum eisen aan worden gesteld. Voor degenen die daar niet aan voldoen is er altijd nog huifbedrijden.

Edit: typfoutje :o
Laatst bijgewerkt door Waratje op 27-07-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:49

chanel1985 schreef:
Ik heb ook moeite wat sommige overgewicht noemen, het komt over bij mij dat je een panlat moet zijn

Ik ben geen 'panlat', wel slank. Maar desondanks toch aan de zware kant voor mijn pony. Dat heeft hoe jammer ik het ook vind wel consequenties. :)

Huertecilla schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFKZAF8K.jpg
Ik organiseer gráág les vanaf de grond en conditietraining gecombineerd. Heb ook nog wel een extra hartslagmeter voor een gemotiveerd ruiter.

Dát ziet er bekend uit. :D

Bijna elke zaterdag hier ook: zelf in conditie, pony licht-belast aan het werk met leerling die zo ook eens wat méér tegenkomt dan bordjes met letters én lekker naar buiten. :j Zon hartslagmeter zou wel een leuke zijn voor erbij trouwens....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 27-07-10 14:55, in het totaal 2 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:50

Wat mij opvalt is dat er uit onderzoeken is gebleken dat zeker 75% van de mensen te zwaar is.

Ik dacht dat bokt een goede afspiegeling van de maatschappij was.
Verbaas ik me er toch over dat het hier op bokt andersom is, bijna 90% van bokt kan er niets aan doen en de rest geeft wel toe dat het door leefpatroon komt.

Er zullen gerust mensen hier zijn die er niets aan kunnen doen, maar er zijn er minstens net zo veel die het wel gesneden vinden.

amies100 schreef:
Daarbij kunnen jullie denk ik nog genoeg leren van een Z2 ruiter met overgewicht :D

Dat zegt in ieder geval genoeg over het paard, zo'n paard heeft imo dan zo'n gouden karakter dat hij zich daar doorheen buffelt.

Enne voor de zwaardere mensen onder ons, dik genoemd worden is niet leuk, maar zo'n opmerking als panlat kan ook kwetsend overkomen en deze opmerkingen worden vaker gemaakt door de wat zwaarder ruiters dan door de slankere.

Mensen met een normaal gewicht mogen al helemaal niets zeggen, die vallen overal buiten ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:54

ik wil niemand kwetsen maar maar je moet wel toegeven dat het een wisselwerking is hé.
Op den duur ben ik al bang om op mij eigen pony te stappen als ik deze berichten lees.
Ik ben ook niet van de lichtste maar ik merk geen protest van mijn pony (grote Dponyong. 1.50m schoft)

edit:foto van mij en [naam],Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 27-07-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:56

chanel1985 schreef:
Ik heb ook moeite wat sommige overgewicht noemen,

Tja, dat kan.
Sommigen hebben ook moeite met de evolutietheorie en veel amerikanen vinden dat de wereld plat is met de vs in het midden.

Als je het niet eens bent met de wereldwijd gangbare medische opvatting over wat 'overgewicht' is, reduceer het onderwerp dan tot:
- alle gewicht op de paardenrug is een belasting op de ruggengraat welke daar niet op geconstrueerd is
- hoe minder hoe beter
- onnodig gewicht is onnodige belasting

Bepaal vervolgens zelf maar in hoeverre het welzijn van jouw paard ondergeschikt is aan jouw lol.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:58

Oké, maar over het algemeen worden de zwaardere personen op de risico's gewezen en de magere mensen krijgen de kwetsende opmerkingen.

Ben ik benieuwd wanneer mensen iemand mager vinden?

Persoonlijk vind ik mensen met maat 27 of minder van spijkerbroek aan de slanke tot magere kant.
Als je de gewrichten/botten ziet doorschijnen dan vind ik iemand mager

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:01

elanor schreef:
Zon hartslagmeter zou wel een leuke zijn voor erbij trouwens....

Is een geweldig hulpmiddel. 'Stress' is zowel lichamelijk als gesstelijk en daardoor geeft een hsm ongelooflijk veel informatie.
Je bouwt vrij snel een database met normwaardes voor verschillende vastomlijnde trainingsprogrammas op en vervolgens kan je verschilen gaan toetsten.
Een goede registrerende hsm met interface naar de pc kost geen drol meer tegenwoordig en is goud wáárd, voor jezelf en het paard.
Dat laatste rijmt dus het is zo ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:05

gr_roos schreef:
Persoonlijk vind ik mensen met maat 27 of minder van spijkerbroek aan de slanke tot magere kant.
Als je de gewrichten/botten ziet doorschijnen dan vind ik iemand mager

Wat je wil.
Dat is de inverse van dit topic maar helemaal vergelijkbaar. Ook mbt gezondheid al is met mate te mager minder slecht dan equivalent te dik.

Het onderwerp echter is het effect op het páárd: Voor het paard is hoe lichter hoe beter en eventueel ondergewicht mínder belasting :)*

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:09

amies100 schreef:
Ik dacht zal weer eens een keer bij lezen hier maar er is nog niets veranderd :+

Dit is weer echt typisch bokt..... blij dat sommige van jullie (jasmijn en HC)het allemaal zo goed weten en jullie mogen in jullie handjes klappen dat jullie geen overgewicht hebben. Vind wel dat jullie hier veel mensen mee voor het hoofd stoten.
Waarschijnlijk hebben die mensen ook wel wat op te merken over jullie rijden als ze willen.
Laat mensen gewoon lekker hun gang gaan, de meeste weten zelf echt wel wat wel of niet gaat.

Hoezo? Zoals HC al zei is overgewicht in principe een handicap. Als ik nu een ongeluk krijg waardoor ik bijv. mijn spieren niet meer goed kan coördineren ga ik ook niet meer op mijn paard zitten hoor. Heel banketstaaf, ik kan er niets aan doen.

Maar omdat ik er niets aan kan doen en ik toch wil paardrijden.. Moet ik dan desondanks opstappen lekker stuiteren op de rug van mijn paard?

Ik snap dat het niet zo zwart-wit is dat je gelijk niet meer opstapt als je misschien 2 kilo overgewicht hebt. Alleen het is geen argument dat iemand die niets aan zijn overgewicht kan doen toch kan gaan paardrijden. Iemand die 200 kilo weegt, maar daar door een ziekte echt niets aan kan doen laat je toch ook niet op een paard stappen?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:13

amies100 schreef:
.. blij dat sommige van jullie (jasmijn en HC)het allemaal zo goed weten en jullie mogen in jullie handjes klappen dat jullie geen overgewicht hebben.

Dit vind ik nou een l*llige opmerking. Alsof iedereen die geen overgewicht heeft het zomaar in zijn/haar schoot geworpen krijgt.
Er zijn genoeg mensen die MOEITE doen om géén overgewicht te krijgen.
Nederland wordt steeds zwaarder maar moet je daar dan maar gewoon aan meedoen? Zoals gr_roos al zegt, bij het grootste deel komt het toch echt door het leefpatroon.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:18

Huertecilla schreef:
setteke schreef:
niet iedereen met overgewicht zit slecht en stoort zijn paard.

Iedereen met overgewicht belast diens paard onnodig extra.

Daarmee geeft die ruiter blijk het eigen lolbelang boven het welzijnsbelang van het paard te stellen.

Dat wil ik graag ontmoedigen.
Paardrijden is geen recht, maar een voorrecht en als je dat voorrecht niet verdiend, dan hoor je er niet op. Wil je er wel graag op, motiveer dan jezelf om dat te verdienen zeg.

sorry mensen, of ik er nu iemand mee voor de borst stoot of niet; ik ben met HC mee...
het is je plicht als ruiter om jezelf in conditie te houden als je er nog maar aan denkt om op een paard te kruipen en je gaat mij echt niet wijsmaken dat al iedereen met overgewicht ocharme een ziekte of een aandoening heeft. echt niet...

en uiteindelijk komt het trouwens toch neer op de max. druk per cm² op het beest zn rug hoor. zit je erover? pech...
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 27-07-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:21

kamsel schreef:
Dit vind ik nou een l*llige opmerking. Alsof iedereen die geen overgewicht heeft het zomaar in zijn/haar schoot geworpen krijgt.

Zie de reactie van Mienky_23 1 pagina terug slechts.

Dit onderwerp heeft exact hetzelfde probleem als een waslijst aan zaken omtrent paardrijden en -houden; namelijk dat ruiters simpelweg niet wíllen weten.
Onder de streep is het; ´Nee, want anders kan ík geen paard rijden.´

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:22

Ik ben dus iemand met een spierhandicap. Daardoor kan ik mijn benen heel stil houden. Nu heb ik door omstandigheden een half jaar niet gereden en mijn benen moeten weer "leren"reageren.
Tja en dan zit ik nu wel eens tegen maar over een paar maanden doen ze het weer beter. Dat houd mij niet tegen te gaan rijden. Mijn paarden hebben nooit negatieve dingen gekregen van mijn handicaps zoals overgewicht en mijn benen.
Door het rijden blijven mijn benen beter dan dat ik niet rij.
Natuurlijk baal ik ook van dat lichaam en we gaan weer een nieuw trajekt in om uit te vinden wat er mis is. Maar er is wel gebleken dat ik beter functioneer als ik rij.
Mensen met overgewicht zijn echt niet slecht voor hun paard.
Zij trainen vaak serieus om hun paard sterker te maken.
Nee ik vind niet dat je iemand die rijd met overgewicht moet veroordelen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:24

kamsel schreef:
amies100 schreef:
.. blij dat sommige van jullie (jasmijn en HC)het allemaal zo goed weten en jullie mogen in jullie handjes klappen dat jullie geen overgewicht hebben.

Nederland wordt steeds zwaarder maar moet je daar dan maar gewoon aan meedoen? Zoals gr_roos al zegt, bij het grootste deel komt het toch echt door het leefpatroon.

Maar dat is helemaal niet banketstaaf bedoeld, ik moet er ook veel aan doen om niet te zwaar te worden. Mij is het ook absoluut niet in de schoot geworden. Maar ik vind dat sommige mensen het hier WEL zwart-wit zien. Ik ben volgens de cijfertjes 5 kilo te zwaar maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om nu de paarden te laten staan. Daarbij heb ik en vele anderen al gevraagd wat voor gewicht of BMI acceptabel is in de ogen van de tegenstanders.... Ik heb het antwoord nog niet gezien.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:25

maar dan mogen we in feite ook nx meer zeggen tegen al die meiden die per se op hun shet willen blijven rondcrossen terwijl ze met hun voeten bijna aan de grond komen???
uiteindelijk bedoelen die het toch ook niet slecht met hun shetje?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:27

kohtje schreef:
Maar er is wel gebleken dat ik beter functioneer als ik rij.

Dat is een heel andere ethische discussie.

Het onderwerp is de topictitel; het negatieve effect op het paard door overgewicht :)*

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:29

Huertecilla schreef:
kohtje schreef:
Maar er is wel gebleken dat ik beter functioneer als ik rij.

Dat is een heel andere ethische discussie.

Het onderwerp is de topictitel; het negatieve effect op het paard door overgewicht :)*

Dat kan wel kloppen maar deze mensen voelen zich eigen ook aangesproken door jullie harde uitspraken.
Kom dan ook gewoon met een antwoord, dit is wel heel makkelijk :+

Jessix

Ik vind het wel degelijk belastend voor het paard en om die reden ook zielig voor het paard. Ook paardrijden voor gehandicapten die niet in balans kunnen blijven zitten vind ik zielig voor het paard.

Ja ik begrijp dat iedereen zijn sport en plezier wil hebben, maar wat mij betreft niet ten koste van een dier.

kohtje

Ik denk niet dat ik ooit een negatief effect heb gehad op mijn paarden.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:30

kynshiri schreef:
maar dan mogen we in feite ook nx meer zeggen tegen al die meiden die per se op hun shet willen blijven rondcrossen terwijl ze met hun voeten bijna aan de grond komen???
uiteindelijk bedoelen die het toch ook niet slecht met hun shetje?

nee idd ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:06

amies100 schreef:
Dat kan wel kloppen maar deze mensen voelen zich eigen ook aangesproken door jullie harde uitspraken.
Kom dan ook gewoon met een antwoord, dit is wel heel makkelijk :+

De uitspraken zijn niet hard. De consequenties mogelijk wel, maar dat ligt niet aan de feiten.
Zo is de aarde rond. banketstaaf voor de amerkanen maar een feit.

Het andere punt is hier off topic :)* en daar is een heel subforum voor.
Ik blijf bewust van het andere subforum omdat een dergelijk forum per definite al een gekozen standpunt vertegenwoordigd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 16:07

kohtje schreef:
Ik denk niet dat.....

Denk dan eens wél ....