Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:00

Kev ik persoonlijk moet het helaas eens zijn met meneer professor dat de taalgebruik van de Nederlandse "ruiters" geen vaktaal is. Maar een ratjetoe van onwetende onnozele kreten, waar niemand wat over durft te zeggen omdat de kennis verloren is.

Kev

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:03

Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:05

Kev schreef:
Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.

Mag ik u iets zeggen, toen ik nog in Nederland woonde was ik ook jurylid.
En heb die onzin niet geleerd.
En als instructeur, spreek ik met mijn ruiters de zelfde taal als de jury, daar is geen verschil.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:07

Professor schreef:
Kev schreef:

En als instructeur, spreek ik met mijn ruiters de zelfde taal als de jury, daar is geen verschil.

Dat mag. Ik heb ze net opgezocht.
Dan zijn dat hopelijk ruiters met een aardig niveau wat betreft kennis van de definities. Maakt u ook geen verschil wanneer u kinderen lesgeeft of mensen van laag verstandelijk niveau?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:15

Kev schreef:

En als instructeur, spreek ik met mijn ruiters de zelfde taal als de jury, daar is geen verschil.[/quote]

Dan zijn dat hopelijk ruiters met een aardig niveau wat betreft kennis van de definities. Maakt u ook geen verschil wanneer u kinderen lesgeeft of mensen van laag verstandelijk niveau?[/quote]

Nee daar maak ik geen verschil, heb leerlingen van 7 tot en met 60 jaar.
En heb ook moeilijk lerende kinderen les gegeven, juist die voelden het makkelijker aan dan menig ander.
Die leerden bij mij makkelijker als op school.
Ook lezen blindheid, dus die de letters niet kunnen lezen, kan men op eenvoudige wijze de vakuitdrukken leren, en ook de letters aan de wand.
Wist u school inteligentie, is niet hetzelfd als niet inteligent of niet leren kunnen.
De kinderen die niet zo "goed" mee kunnen komen op school, die zijn vaak beter bij de les, wanneer met hun kameraad paard omgaan, als de zg "normale" kinderen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:18

Professor schreef:
Kev schreef:

Dan zijn dat hopelijk ruiters met een aardig niveau wat betreft kennis van de definities. Maakt u ook geen verschil wanneer u kinderen lesgeeft of mensen van laag verstandelijk niveau?[/quote]

Nee daar maak ik geen verschil, heb leerlingen van 7 tot en met 60 jaar.
En heb ook moeilijk lerende kinderen les gegeven, juist die voelden het makkelijker aan dan menig ander.
Die leerden bij mij makkelijker als op school.
Ook lezen blindheid, dus die de letters niet kunnen lezen, kan men op eenvoudige wijze de vakuitdrukken leren, en ook de letters aan de wand.
Wist u school inteligentie, is niet hetzelfd als niet inteligent of niet leren kunnen.
De kinderen die niet zo "goed" mee kunnen komen op school, die zijn vaak beter bij de les, wanneer met hun kameraad paard omgaan, als de zg "normale" kinderen.[/quote]

Vertel mij niets over intelligentie, ik werk met mensen met een IQ vanaf onder de 40. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen die definities niet leren begrijpen en gebruiken, omdat ze abstract zijn.
Intelligentie is een kunstmatig begrip, namelijk dat wat gemeten wordt door een intelligentietest.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:29

Citaat:
Vertel mij niets over intelligentie, ik werk met mensen met een IQ vanaf onder de 40. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen die definities niet leren begrijpen en gebruiken, omdat ze abstract zijn.
Intelligentie is een kunstmatig begrip, namelijk dat wat gemeten wordt door een intelligentietest.

Heb het niet over verstandelijk gehandicapten, maar over minder begaafden.
Die niet mee kunnen komen.
Die opbloeien wanneer zij rijden, of met paarden omgaan.
Dat is genieten, en die nemen meer op dan men denkt, die worden werkelijk nieuwsgierig.
Daarmee wil ik alleen zeggen, dat men zeer jong kan beginnen om bepaalde uitdrukken te leren.
Een ophouding zou men toch moeten weten te geven, hoe jong men ook is.
Stelling.
Het verschil tussen halsbuiging en de buiging van het paard.
Een overgang rijden toch ook.
En de Tempi van de gangen ook.
Dat zijn grondbegripppen, zonder die, is het nog moeilijker om dingen uit te leggen.
Die kan men elke ruiter leren, en dat kan men op verschillende mannieren doen.
Het zou vele dingen makkelijker maken, zeker het verstaan van wat men bedoeld, men hoeft daar dan niet een discussie over te voeren, en uit te leggen van het uit leggen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:32

Professor schreef:
Citaat:

Heb het niet over verstandelijk gehandicapten, maar over minder begaafden.
Die niet mee kunnen komen.
Die opbloeien wanneer zij rijden, of met paarden omgaan.
Dat is genieten, en die nemen meer op dan men denkt, die worden werkelijk nieuwsgierig.
Daarmee wil ik alleen zeggen, dat men zeer jong kan beginnen om bepaalde uitdrukken te leren.
Een ophouding zou men toch moeten weten te geven, hoe jong men ook is.
Stelling.
Het verschil tussen halsbuiging en de buiging van het paard.
Een overgang rijden toch ook.
En de Tempi van de gangen ook.
Dat zijn grondbegripppen, zonder die, is het nog moeilijker om dingen uit te leggen.
Die kan men elke ruiter leren, en dat kan men op verschillende mannieren doen.
Het zou vele dingen makkelijker maken, zeker het verstaan van wat men bedoeld, men hoeft daar dan niet een discussie over te voeren, en uit te leggen van het uit leggen.

Een ruiter hoeft niet alle definities te kennen om te kunnen voelen wat je bedoelt. Als een paard met stelling loopt, dan geef je dat op dat moment aan en is er geen verbale omschrijving nodig.
Zeker niet iedere ruiter kan die begrippen leren!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:43

Kev als de instructie, opleidingen, jury en organisaties het de "ruiters" niet leren, hoe moeten die het dan leren. Door zelfstudie in de bibliotheek?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:48

FaberSmid schreef:
Kev als de instructie, opleidingen, jury en organisaties het de "ruiters" niet leren, hoe moeten die het dan leren. Door zelfstudie in de bibliotheek?

De ruiters op niveau die het kunnen leren zouden het wel moeten leren, gewoon om spraakverwarring te voorkomen, maar waarom zou je van iemand eisen dat ze het leren als ze alleen maar lekker rondjes willen rijden?
Ik vind dat iedereen die wedstrijden rijdt minimaal de theorie uit het proevenboekje zou moeten lezen, maar ook dat kun je weer niet van iedereen verwachten...
Roept bij mij een andere vraag op: heb je voor het rijden op, zeg, Subtop-niveau en hoger een bepaald cognitief niveau nodig?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 20:50

Kev schreef:
Een ruiter hoeft niet alle definities te kennen om te kunnen voelen wat je bedoelt. Als een paard met stelling loopt, dan geef je dat op dat moment aan en is er geen verbale omschrijving nodig.
Zeker niet iedere ruiter kan die begrippen leren!

U gaat nu weer te ver in uw beweering.
Juist moet een ruiter weten wat hij doet, en hoe dat aanvoeld???
Men moet in zijn leven ook dingen leren die gewoon uit het hoofd geleerd moeten worden, zonder gevoelens, 1+1=2 b.v..
En de vakuitdrukken kan men in vooruit leren.
Later bemerkt en leert men oefening het gevoel. (sommige trouwens nooit)
Wanneer men auto leert rijden, dan leert men eers hoe alles functioneert, daarna komt het gevoel, dat is oefenen.
En men leert de theorie.
En dat houdt bij paardrijden op???
En wat dacht u bij andere sporten???
Schaken?
Voetbal?
Tennis?
Hockey?
Daar leert men toch ook niet eerst het gevoel, maar hoe het heet en hoe het moet???
Dus gewoon de spelregels.
Zonder die is er toch niet te spelen, en met de bal om te gaan?
Het gevoel voor de bal.
Maar daarnaast is er meer theorie als dat men denkt.
En juist bij het omgaan met paarden, een niet ongevaarlijke sport, moet men juist de jeugd vele begrippen leren.
Dat is eerst gewoon in je hoofd opnemen, en daarna omzetten.
Snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.
Zie al een scheidsrechter, met een team in discussie gaan om uit te leggen waarom het een hoekschop is, of een ingooi.
Maar met paardrijden kan dat waarschijnlijk, tenminste in Nederland.
Voordat je een correctie kunt geven moet je eerst naar gevoel uitleggen wat we gaan doen????????????

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:56

Ik snap nu waarom uw teksten mensen tegen de borst stuiten:
U zet uw mening neer als de waarheid. Dus niet: 'ik denk' of 'mijns inziens'.
Maar dat terzijde. Er zijn voorbeelden van mensen die zoveel gevoel hebben dat ze weinig theorie nodig hebben.
Als een ruiter iets verstandelijk niet kan leren, dan moet je flexibel en creatief zijn en het op een andere manier aanleren dan door middel van definities

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:59

Hier kan ik werkelijk niks meer van begrijpen, waarom vaktaal is dat een serieuze vraag?
Stel u vraagt een hoefsmid om een mes? Wat voor mes zou u dan bedoelen? Keukenmes, zakmes, kapmes, mesjes zoals de natuurlijke bekappers het noemen (renetten)? En met de vraag om een tang, wat voor een tang zou u dan bedoelen?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:02

FaberSmid schreef:
Hier kan ik werkelijk niks meer van begrijpen, waarom vaktaal is dat een serieuze vraag?
Stel u vraagt een hoefsmid om een mes? Wat voor mes zou u dan bedoelen? Keukenmes, zakmes, kapmes, mesjes zoals de natuurlijke bekappers het noemen (renetten)? En met de vraag om een tang, wat voor een tang zou u dan bedoelen?

Huh? Dat is toch nergens te lezen?
Ik zeg alleen maar dat je niet alles in definities hoeft te vangen omdat sommige leerlingen die niet begrijpen. De theorie en definities zijn er ten dienste van de ruiters, instructeurs etc, en niet andersom! Natuurlijk gebruik ik vaktaal, maar ik zeg ook gerust 'laat hem is een beetje doorlopen!' ! Al hoorde ik net dat 'schakelen' geen vaktaal is. Wie bepaalt wat vaktaal is? bottom-up of top-down?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:07

Citaat:
Kev schreef:
Ik snap nu waarom uw teksten mensen tegen de borst stuiten:
U zet uw mening neer als de waarheid. Dus niet: 'ik denk' of 'mijns inziens'.
Maar dat terzijde. Er zijn voorbeelden van mensen die zoveel gevoel hebben dat ze weinig theorie nodig hebben.
Als een ruiter iets verstandelijk niet kan leren, dan moet je flexibel en creatief zijn en het op een andere manier aanleren dan door middel van definities

Denk dat het zo moeilijk is te aksepteren dat het de waarheid is, het staat in de handleiding, het staat overal beschreven, het wordt als het goed is de instructeurs geleerd.
En dan schrijf ik het nuchter op, en dan komt er van u zo´n antwoord uit.
Het is toch vreemd, dat men een discussie aangaat op feiten, men kan toch niet uitleggen van uitleggen, wanneer men zegt op de grote volte tempi rijden wanneer we bv in stap zijn, dan weet iedereen wat hij/zij te doen heeft.
Wij leren toch ook gewoon de commando´s, op de grote volte enz.....
Dan verondersteld u dat er vele ruiters niet begrijpen of onthouden kunnen, wat is sport, juist om dat te stimuleren, een ondersteuning in de opvoeding, en ook bij het leren, en regels te aksepteren.
De maatschappij is harder, die helpt de zwakkere minder, en daar kan de instructeur juist veel aan doen, om juist allen gelijk te behandelen.
Mijn ervaring is, dat de zg oudere ruiter/amazone meer moeilijkheden heeft met vele dingen, dan de jonge ruiter/amazone, en dat die graag leren, en nieuwsgierig vragen wat is dat en hoe functioneert dat.
De ruiter moet zelfstandig kunnen denken, en uitdrukken waarmee hij bezig is, heeft een instructeru dat bereikt, dat de ruiters zelfstandig kunnen denken dan kunnen zij ook zelfstandig rijden.
Ben juist erop tegen ze klein te houden, vind het prachtig wanneer een leerling van een jaar of tien scherpe doordachte onderlegde vragen stelt, waarbij ik bij moet nadenken.
Niks is er mooier als dat je leerlingen beter worden als je zelf.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:12

Blijkbaar hebben wij de feiten anders geleerd gekregen.
Ik houd niemand klein, maar overvraag ook niet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:18

U heeft het over een overgang en tempi dit zijn geen woorden die alleen gelden voor de vaktaal. Een tempo geeft aan hoe snel of langzaam iets gaat. Een overgang betekend van het 1 naar het ander gaan.

Dus....
Als je van het ene tempo naar het andere tempo gaat maak je dus altijd een overgang er veranderd namelijk iets. En het maakt niet uit of dit nu met autorijden fietsen of paardrijden te maken heeft. Het zijn gewoon nederlandse woorden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:19

Citaat:
Kev schreef:
Blijkbaar hebben wij de feiten anders geleerd gekregen.
Ik houd niemand klein, maar overvraag ook niet.

Dat heb ik uitgelegd hoe dat komt, die andere uitleg.
De laatste zin begrijp ik geheel niet?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:21

Citaat:
sporter schreef:
U heeft het over een overgang en tempi dit zijn geen woorden die alleen gelden voor de vaktaal. Een tempo geeft aan hoe snel of langzaam iets gaat. Een overgang betekend van het 1 naar het ander gaan.

Dus....
Als je van het ene tempo naar het andere tempo gaat maak je dus altijd een overgang er veranderd namelijk iets. En het maakt niet uit of dit nu met autorijden fietsen of paardrijden te maken heeft. Het zijn gewoon nederlandse woorden.

Ach sporter leer uw huiswerk, en copyeer niet, leest u nu eens eerst gewoon de vakboeken, dan begrijpt u dat vaktaal, niet altijd direkt met het woordenboek vandoen heeft.
En lees mijn vergelijk met die auto en het paard, dat schakelen van die A van G.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:23

U bedoelt de namen die u noemde of heb ik nog ergens overheen gelezen?

U stelt 'ben er juist op tegen ze klein te houden'. Wanneer je van iemand iets vraagt wat hij niet kan en niet zal kunnen leren, dan is dat overvraging.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:26

sporter schreef:

Dus....

Sporter u schrijft zichzelf tegen?
Heeft u gelezen wat Kev beschreven heeft, die kan ik beter begrijpen dan u.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 21:30

Citaat:
Kev schreef:
U bedoelt de namen die u noemde of heb ik nog ergens overheen gelezen?

U stelt 'ben er juist op tegen ze klein te houden'. Wanneer je van iemand iets vraagt wat hij niet kan en niet zal kunnen leren, dan is dat overvraging.

Heb ik dan geschreven dat ik iemand die het niet kan en niet zal kunnen leren iets vraag???

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:23

Impliciet wel door te stellen dat iedereen de definities van allerlei begrippen kan leren...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 21:09

Kev schreef:
Impliciet wel door te stellen dat iedereen de definities van allerlei begrippen kan leren...

Heb zelf nog geen leerling gehad, die de begrippen niet kon begrijpen.
Omdat het logisch is, wanneer je rijdt.
Ook iemand die auto leert rijden, moet de verkeersregels kennen, en begrijpen.
Ook een voetballertje, niet alleen de regels, maar ook de uitdrukkingen, en dat zijn er ook velen.
Wanneer een sporter intresse heeft in zijn sport is het geen leren, maar begrijpen.
Het is de kunst om de theorie begrijpelijk te maken, en dat is mij tot nu toe gelukt.
Omdat iedere ruiter die hier op een wedstrijd starten wil, die theorie beheersen moet.
En elke ruiter die naar buiten wil, en door het bos wil rijden moet dezelfde theorie ook beheersen.
Buiten het kunnen rijden, van een dressuur opgave, een springparcour, en het opladen op de trailer.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:47

Ik heb het nooit een moeilijke gang gevonden?

In het begin wel, omdat ik gewoon niet duidelijk genoeg met mijn hulpen was, en zo heb ik juist wel geleerd om duidelijker te worden met mijn hulpen.

Bij mijn jonge paardje vind ik het wel moeilijk, omdat ze dat allemaal gewoon weg nog niet snapt, ze draait dan altijd braaf van de hoefslag af :D
Daarom begin ik ook eerst met op de volte naar buiten duwen met mijn binnenbeen, zodat ze die hulp leert begrijpen, en dan langzaam met kleine stukjes schouderbinnenwaarts.

Maar moeilijk heb ik dit nooit gevonden?