Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Kev schreef:Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.
Professor schreef:Kev schreef:Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.
Mag ik u iets zeggen, toen ik nog in Nederland woonde was ik ook jurylid.
En heb die onzin niet geleerd.
En als instructeur, spreek ik met mijn ruiters de zelfde taal als de jury, daar is geen verschil.
Kev schreef:Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.
Professor schreef:Kev schreef:Ik heb kennis genomen van de definities, maar kan deze niet letterlijk opzeggen. Als ik dat al niet kan, waarom zou ik dan van mijn leerlingen, vaak beginnend en recreatief, verwachten dat ze weten wat tempo, tempi etc zijn? Lesgeven is ook flexibel zijn en je aanpassen aan het niveau (en niet alleen rijtechnisch) van je leerling.
Ik geloof niet dat de definities die ik heb gegeven niet kloppen. Als je in een opleiding iets leert, moet je ervan uitgaan dat deze kloppen totdat je anders leert, maar wel kritisch blijven.
Mag ik u iets zeggen, toen ik nog in Nederland woonde was ik ook jurylid.
En heb die onzin niet geleerd.
En als instructeur, spreek ik met mijn ruiters de zelfde taal als de jury, daar is geen verschil.
Citaat:Vertel mij niets over intelligentie, ik werk met mensen met een IQ vanaf onder de 40. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen die definities niet leren begrijpen en gebruiken, omdat ze abstract zijn.
Intelligentie is een kunstmatig begrip, namelijk dat wat gemeten wordt door een intelligentietest.
Professor schreef:Citaat:Vertel mij niets over intelligentie, ik werk met mensen met een IQ vanaf onder de 40. Mensen met een verstandelijke beperking kunnen die definities niet leren begrijpen en gebruiken, omdat ze abstract zijn.
Intelligentie is een kunstmatig begrip, namelijk dat wat gemeten wordt door een intelligentietest.
Heb het niet over verstandelijk gehandicapten, maar over minder begaafden.
Die niet mee kunnen komen.
Die opbloeien wanneer zij rijden, of met paarden omgaan.
Dat is genieten, en die nemen meer op dan men denkt, die worden werkelijk nieuwsgierig.
Daarmee wil ik alleen zeggen, dat men zeer jong kan beginnen om bepaalde uitdrukken te leren.
Een ophouding zou men toch moeten weten te geven, hoe jong men ook is.
Stelling.
Het verschil tussen halsbuiging en de buiging van het paard.
Een overgang rijden toch ook.
En de Tempi van de gangen ook.
Dat zijn grondbegripppen, zonder die, is het nog moeilijker om dingen uit te leggen.
Die kan men elke ruiter leren, en dat kan men op verschillende mannieren doen.
Het zou vele dingen makkelijker maken, zeker het verstaan van wat men bedoeld, men hoeft daar dan niet een discussie over te voeren, en uit te leggen van het uit leggen.
FaberSmid schreef:Kev als de instructie, opleidingen, jury en organisaties het de "ruiters" niet leren, hoe moeten die het dan leren. Door zelfstudie in de bibliotheek?
Kev schreef:Een ruiter hoeft niet alle definities te kennen om te kunnen voelen wat je bedoelt. Als een paard met stelling loopt, dan geef je dat op dat moment aan en is er geen verbale omschrijving nodig.
Zeker niet iedere ruiter kan die begrippen leren!
FaberSmid schreef:Hier kan ik werkelijk niks meer van begrijpen, waarom vaktaal is dat een serieuze vraag?
Stel u vraagt een hoefsmid om een mes? Wat voor mes zou u dan bedoelen? Keukenmes, zakmes, kapmes, mesjes zoals de natuurlijke bekappers het noemen (renetten)? En met de vraag om een tang, wat voor een tang zou u dan bedoelen?
Citaat:Kev schreef:Ik snap nu waarom uw teksten mensen tegen de borst stuiten:
U zet uw mening neer als de waarheid. Dus niet: 'ik denk' of 'mijns inziens'.
Maar dat terzijde. Er zijn voorbeelden van mensen die zoveel gevoel hebben dat ze weinig theorie nodig hebben.
Als een ruiter iets verstandelijk niet kan leren, dan moet je flexibel en creatief zijn en het op een andere manier aanleren dan door middel van definities
Denk dat het zo moeilijk is te aksepteren dat het de waarheid is, het staat in de handleiding, het staat overal beschreven, het wordt als het goed is de instructeurs geleerd.
En dan schrijf ik het nuchter op, en dan komt er van u zo´n antwoord uit.
Het is toch vreemd, dat men een discussie aangaat op feiten, men kan toch niet uitleggen van uitleggen, wanneer men zegt op de grote volte tempi rijden wanneer we bv in stap zijn, dan weet iedereen wat hij/zij te doen heeft.
Wij leren toch ook gewoon de commando´s, op de grote volte enz.....
Dan verondersteld u dat er vele ruiters niet begrijpen of onthouden kunnen, wat is sport, juist om dat te stimuleren, een ondersteuning in de opvoeding, en ook bij het leren, en regels te aksepteren.
De maatschappij is harder, die helpt de zwakkere minder, en daar kan de instructeur juist veel aan doen, om juist allen gelijk te behandelen.
Mijn ervaring is, dat de zg oudere ruiter/amazone meer moeilijkheden heeft met vele dingen, dan de jonge ruiter/amazone, en dat die graag leren, en nieuwsgierig vragen wat is dat en hoe functioneert dat.
De ruiter moet zelfstandig kunnen denken, en uitdrukken waarmee hij bezig is, heeft een instructeru dat bereikt, dat de ruiters zelfstandig kunnen denken dan kunnen zij ook zelfstandig rijden.
Ben juist erop tegen ze klein te houden, vind het prachtig wanneer een leerling van een jaar of tien scherpe doordachte onderlegde vragen stelt, waarbij ik bij moet nadenken.
Niks is er mooier als dat je leerlingen beter worden als je zelf.
Citaat:sporter schreef:U heeft het over een overgang en tempi dit zijn geen woorden die alleen gelden voor de vaktaal. Een tempo geeft aan hoe snel of langzaam iets gaat. Een overgang betekend van het 1 naar het ander gaan.
Dus....
Als je van het ene tempo naar het andere tempo gaat maak je dus altijd een overgang er veranderd namelijk iets. En het maakt niet uit of dit nu met autorijden fietsen of paardrijden te maken heeft. Het zijn gewoon nederlandse woorden.
Ach sporter leer uw huiswerk, en copyeer niet, leest u nu eens eerst gewoon de vakboeken, dan begrijpt u dat vaktaal, niet altijd direkt met het woordenboek vandoen heeft.
En lees mijn vergelijk met die auto en het paard, dat schakelen van die A van G.
sporter schreef:U heeft het over een overgang en tempi dit zijn geen woorden die alleen gelden voor de vaktaal. Een tempo geeft aan hoe snel of langzaam iets gaat. Een overgang betekend van het 1 naar het ander gaan.
Dus....
Als je van het ene tempo naar het andere tempo gaat maak je dus altijd een overgang er veranderd namelijk iets. En het maakt niet uit of dit nu met autorijden fietsen of paardrijden te maken heeft. Het zijn gewoon nederlandse woorden.
Citaat:Kev schreef:U bedoelt de namen die u noemde of heb ik nog ergens overheen gelezen?
U stelt 'ben er juist op tegen ze klein te houden'. Wanneer je van iemand iets vraagt wat hij niet kan en niet zal kunnen leren, dan is dat overvraging.
Heb ik dan geschreven dat ik iemand die het niet kan en niet zal kunnen leren iets vraag???
Kev schreef:Impliciet wel door te stellen dat iedereen de definities van allerlei begrippen kan leren...