Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Huertecilla schreef:Vooruit dan maar WEER.
Op onder meer:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/
(er zijn verschillende van deze databases)
is aardig wat te vinden over de negatieve gevolgen van belasting van groeiende botten, de ontwikkeling van de groeischijven en ossificatie/pathologie t.g.v paardrijden.
Er is ruimschoots onderbouwing voor:
- de schadelijkheid van paardrijden
- de schadelijkheid van belasting van groeiende botten
Verder blijf ik erbij dat deze niet nodig zou moeten zijn; waarom wel vroeg belasten als je niet zeker weet dat dit geen extra kwaad kan?
Voor mij is dit (en de vele identieke voorgaande) topic(s) een verstevigende onderbouwing van mijn mening dat slechts weinig ruiters paardliefhebber zijn.
hc
MamboBeach schreef:Raar antwoord hc en zoals je nu reageert, zo had ik het ook van je verwacht.
Je valt door de mand, helaas!
Huertecilla schreef:Vraag: Waarom zou je dan het risisco van beschadiging door belasting van nog groeiende skeletdelen van jouw paard lopen zo lang niet is aangetoond dat dit géén kwaad kan?!
Antwoord: Het ruiterbelang.
hc
Huertecilla schreef:MamboBeach schreef:Raar antwoord hc en zoals je nu reageert, zo had ik het ook van je verwacht.
Maar MamboBeach toch. Ik word al paginaslang persoonlijk aangevallen en beschimpt. Ook dat Boktsters kwaad zijn/worden op mij is toch niet míjn emotie.
Ik word niet betaald om les te geven hier, dus wat míj betreft is het Take It Or Leave It.
Ook mijn site is totaal belangenloze, gratis informatie en ík merk er niets van of iemand daar wat van leert.
Ik kan niemand doén leren. Leren moet je zelf doen en wíllen![]()
Dat brengt mij weer tot dat ik niet begrijp waarom dit topic vol staat van bewijs eisen over schadelijkheid.
Waarom zoekt niet iedere ruiter zélf naar bewijs dat wat men wil níet schadelijk is??
hc
kamsel schreef:Vind jij gezonde paarden dan niet genoeg bewijs????
MamboBeach schreef:Wij vragen wat aan je en je geeft geen normaal antwoord en draait er een beetje omheen!
Huertecilla schreef:MamboBeach schreef:Wij vragen wat aan je en je geeft geen normaal antwoord en draait er een beetje omheen!
???
Zie de site link.
Je kan ook op http://www.pnas.org/ zoeken.
Wat wil je in vredesnaam nog meer?
Dit terwijl je het gewoon zélf had moeten vinden.
hc
Huertecilla schreef:kamsel schreef:Vind jij gezonde paarden dan niet genoeg bewijs????
´Gezond´ is een relatief begrip.
Schoon, door krachtvoer niet ondervoed, tegen alles geënt dus niet ziek, op ijzers dus zonder gevoelige zolen, maar met stalgebreken door eenzame opsluiting is wel gezond maar niet bij benadering goed.
Nee, ´gezond´ is nogal rekbaar en nergens bewijs voor.
hc
Rani007 schreef:Huertecilla schreef:Vraag: Waarom zou je dan het risisco van beschadiging door belasting van nog groeiende skeletdelen van jouw paard lopen zo lang niet is aangetoond dat dit géén kwaad kan?!
Antwoord: Het ruiterbelang.
hc
Sorry lieverds, maar hier ga ik toch echt in mee.
Boeren die vroeger gebruik maakten van paarden voor landbouwdoeleinden begonnen pas met een nieuw paard te werken op z'n 6de. Boerenwijsheid of gebrek aan kennis? Ik weet wel dat die mensen ontzettend zuinig op hun dieren waren.
Huertecilla schreef:MamboBeach schreef:Raar antwoord hc en zoals je nu reageert, zo had ik het ook van je verwacht.
Maar MamboBeach toch. Ik word al paginaslang persoonlijk aangevallen en beschimpt. Ook dat Boktsters kwaad zijn/worden op mij is toch niet míjn emotie.
Ik word niet betaald om les te geven hier, dus wat míj betreft is het Take It Or Leave It.
Ook mijn site is totaal belangenloze, gratis informatie en ík merk er niets van of iemand daar wat van leert.
Ik kan niemand doén leren. Leren moet je zelf doen en wíllen![]()
Dat brengt mij weer tot dat ik niet begrijp waarom dit topic vol staat van bewijs eisen over schadelijkheid.
Waarom zoekt niet iedere ruiter zélf naar bewijs dat wat men wil níet schadelijk is??
hc
Citaat:Schoon, door krachtvoer niet ondervoed, tegen alles geënt dus niet ziek, op ijzers dus zonder gevoelige zolen, maar met stalgebreken door eenzame opsluiting is wel gezond maar niet bij benadering goed.

kan ik weer opneiuw beginnen en had er al 100 door gelezen...
superwoman schreef:Balou_k schreef:
Wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat je het zo geweldig doet , nou proficiat!

Balou_k schreef:Merk ik dat het teveel word doe ik een stapje terug.