ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:20

Ik kan er niets over zeggen, echt niet, weet best veel over paarden maar deze kennis heb ik niet in huis.

Nu ben ik best al beetje ouwe bok en loop dus al wat jaartjes mee en wat ik wel weet is dat wij vroeger de paarden pas inreden als ze 4 waren.
Springen deed je pas met 5 en pony's mochten ook pas ingereden worden als ze 5 waren omdat die minder snel uitgegroeid waren.
Of het vroeger beter was weet ik niett hoor wil alleen het verschil opmerken.

Hc jammer dat je jezelf altijd zo betweterig opstelt, vind jou kijk en kennis van paarden enorm alleen zou je meschien eens iets minder formeel kunnen zijn, komt anders over en op deze manier kun je zeker iets overbrengen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:07

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel eens een beetje moe wordt van het advocaten-gel*l!
Dit is typisch een voorbeeld van, kijk mij eens interessant doen, dan kijken de mensen tegen mij op!
Jammer hc, praat even lekker boktachtig en kom ook gewoon even je zegje doen want we wachten op je.

Serieus, ik ben benieuwd naar je antwoord! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:11

Vooruit dan maar WEER.
Op onder meer:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/
(er zijn verschillende van deze databases)

is aardig wat te vinden over de negatieve gevolgen van belasting van groeiende botten, de ontwikkeling van de groeischijven en ossificatie/pathologie t.g.v paardrijden.

Er is ruimschoots onderbouwing voor:
- de schadelijkheid van paardrijden
- de schadelijkheid van belasting van groeiende botten

Verder blijf ik erbij dat deze niet nodig zou moeten zijn; waarom wel vroeg belasten als je niet zeker weet dat dit geen extra kwaad kan?

Voor mij is dit (en de vele identieke voorgaande) topic(s) een verstevigende onderbouwing van mijn mening dat slechts weinig ruiters paardliefhebber zijn.

hc

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:20

Huertecilla schreef:
Vooruit dan maar WEER.
Op onder meer:

http://www.pubmedcentral.nih.gov/
(er zijn verschillende van deze databases)

is aardig wat te vinden over de negatieve gevolgen van belasting van groeiende botten, de ontwikkeling van de groeischijven en ossificatie/pathologie t.g.v paardrijden.

Er is ruimschoots onderbouwing voor:
- de schadelijkheid van paardrijden
- de schadelijkheid van belasting van groeiende botten

Verder blijf ik erbij dat deze niet nodig zou moeten zijn; waarom wel vroeg belasten als je niet zeker weet dat dit geen extra kwaad kan?

Voor mij is dit (en de vele identieke voorgaande) topic(s) een verstevigende onderbouwing van mijn mening dat slechts weinig ruiters paardliefhebber zijn.

hc

Jammer dat je toch weer zo negatief moet eindigen.
Dat vele het anders doen als jij wil niet zeggen dat ze geen paardenliefhebbers zijn, vind deze opmerking wel erg snerend overkomen.
Wie zal zeggen dat jij het goed doet, is er ooit een paard naar je toe gekomen en tegen je gezegd, gut ben zo blij met jou als baasje?

Ik heb ook mijn bedenkingen bij sommige takken van paardensport maar in tegenstelling tot jou voel ik me niet verheven tot andere paardenhouders.
Jammer want denk dat jij best wel veel goeds in te brengen hebt maar helaas van het begrip mens weinig gegeten hebt.
Sorry dat we niet allemaal zo geweldig als jou zijn .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:32

eppie38 schreef:
Jammer want denk dat jij best wel veel goeds in te brengen hebt maar helaas van het begrip mens weinig gegeten hebt.

Gelukkig is dat míjn probleem niet :(:)

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:40

Raar antwoord hc en zoals je nu reageert, zo had ik het ook van je verwacht.
Je valt door de mand, helaas!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:50

Tja, niet iedereen wil erkennen dat er meerdere wegen naar Rome zijn, met alle (praktijk)bewijzen van dien ... een eindeloze discussie

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:53

Dat is heel simpel HC:
Als je tig paarden met een bepaalde methode gezond oud ziet worden, waarom zou je dan theorie boven de praktijk stellen?
Dan moet, voor mij, bewezen worden dat het beter is.
Ik zal zeker niet ontkennen dat er boel paarden de prak in gereden worden en een aantal zal zeker leeftijdsgebonden zijn, maar om nou te zeggen dat het daarom per definitie (daar gaan we weer, stopwoordje vandaag) fout is gaat me te ver.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:56

MamboBeach schreef:

Maar MamboBeach toch. Ik word al paginaslang persoonlijk aangevallen en beschimpt. Ook dat Boktsters kwaad zijn/worden op mij is toch niet míjn emotie.

Ik word niet betaald om les te geven hier, dus wat míj betreft is het Take It Or Leave It.
Ook mijn site is totaal belangenloze, gratis informatie en ík merk er niets van of iemand daar wat van leert.
Ik kan niemand doén leren. Leren moet je zelf doen en wíllen :)*

Dat brengt mij weer tot dat ik niet begrijp waarom dit topic vol staat van bewijs eisen over schadelijkheid.
Waarom zoekt niet iedere ruiter zélf naar bewijs dat wat men wil níet schadelijk is??

hc

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:57

Vind jij gezonde paarden dan niet genoeg bewijs????

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:01

Huertecilla schreef:
Vraag: Waarom zou je dan het risisco van beschadiging door belasting van nog groeiende skeletdelen van jouw paard lopen zo lang niet is aangetoond dat dit géén kwaad kan?!
Antwoord: Het ruiterbelang.

hc

Sorry lieverds, maar hier ga ik toch echt in mee.
Boeren die vroeger gebruik maakten van paarden voor landbouwdoeleinden begonnen pas met een nieuw paard te werken op z'n 6de. Boerenwijsheid of gebrek aan kennis? Ik weet wel dat die mensen ontzettend zuinig op hun dieren waren.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:01

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

Maar MamboBeach toch. Ik word al paginaslang persoonlijk aangevallen en beschimpt. Ook dat Boktsters kwaad zijn/worden op mij is toch niet míjn emotie.

Ik word niet betaald om les te geven hier, dus wat míj betreft is het Take It Or Leave It.
Ook mijn site is totaal belangenloze, gratis informatie en ík merk er niets van of iemand daar wat van leert.

Dat brengt mij weer tot dat ik niet begrijp waarom dit topic vol staat van bewijs eisen over schadelijkheid.
Waarom zoekt niet iedere ruiter zélf naar bewijs dat wat men wil níet schadelijk is??

hc

Maar huertecilla toch, niemand wordt hier kwaad of iets dergelijks...
Wij vragen wat aan je en je geeft geen normaal antwoord en draait er een beetje omheen!

Hoe ik het zie: Er worden zoveel paarden en pony's op 3 jarige leeftijd ingereden, ik denk persoonlijk dat het allemaal meevalt als je ziet hoe sommige paarden lopen als ze op leeftijd zijn en hoe ze het doen!
Ik denk dat we beter de aandacht kunnen verleggen op HOE wij de paarden rijden...
Persoonlijk vind ik dat veeeeeeeeeeeleeeeeeeeeeee malen belangrijker!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:03

kamsel schreef:

´Gezond´ is een relatief begrip.

Schoon, door krachtvoer niet ondervoed, tegen alles geënt dus niet ziek, op ijzers dus zonder gevoelige zolen, maar met stalgebreken door eenzame opsluiting is wel gezond maar niet bij benadering goed.

Nee, ´gezond´ is nogal rekbaar en nergens bewijs voor.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:06

MamboBeach schreef:
Wij vragen wat aan je en je geeft geen normaal antwoord en draait er een beetje omheen!

???

Zie de site link.

Je kan ook op http://www.pnas.org/ zoeken.

Wat wil je in vredesnaam nog meer?
Dit terwijl je het gewoon zélf had moeten vinden.

hc

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:07

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

???

Zie de site link.

Je kan ook op http://www.pnas.org/ zoeken.

Wat wil je in vredesnaam nog meer?
Dit terwijl je het gewoon zélf had moeten vinden.

hc

Nee hc, wat Maikeltje jou vroeg!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:08

PNAS zegt me niets!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:16

Huertecilla schreef:
kamsel schreef:

´Gezond´ is een relatief begrip.

Schoon, door krachtvoer niet ondervoed, tegen alles geënt dus niet ziek, op ijzers dus zonder gevoelige zolen, maar met stalgebreken door eenzame opsluiting is wel gezond maar niet bij benadering goed.

Nee, ´gezond´ is nogal rekbaar en nergens bewijs voor.

hc

Nou goed laat ik het anders zeggen: paarden die lichamelijk gezond oud worden
En dan met betrekking tot de groeischijven want daar hadden we het over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:26

MamboBeach schreef:
PNAS zegt me niets!

Mij ook niet en ik vind de 'lesjes' van HC ook al niet leerzaam, ik vind het zelfs vreemd dat hij zichzelf die rol toebedeelt, dat is toch iets dat je moet verdienen :?.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:46

Rani007 schreef:
Huertecilla schreef:
Vraag: Waarom zou je dan het risisco van beschadiging door belasting van nog groeiende skeletdelen van jouw paard lopen zo lang niet is aangetoond dat dit géén kwaad kan?!
Antwoord: Het ruiterbelang.

hc

Sorry lieverds, maar hier ga ik toch echt in mee.
Boeren die vroeger gebruik maakten van paarden voor landbouwdoeleinden begonnen pas met een nieuw paard te werken op z'n 6de. Boerenwijsheid of gebrek aan kennis? Ik weet wel dat die mensen ontzettend zuinig op hun dieren waren.

te werken ja, te beleren al eerder....

@HC, het is jammer dat wanneer je geen argumenten meer kunt aanvoeren in een slachtoffer rol kruipt en meent aangevallen te worden...

op een steentjes weide, vol met bomen voor je eigen winterhoutvoorraad en houtetend, moeizaam op de voorhand lopen en vooral niet blij ogend, dan is gezond en happy inderdaad rekbaar....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:48

Huertecilla schreef:
MamboBeach schreef:

hc

Inderdaad, leren moet je zelf doen en willen. Je slaat de spijker op z'n kop :)*

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:17

Tja, wetenschappers hebben graag gelijk, en meestal zwaaien ze dan met bewijzen die in hun straatje passen of in de stroming die zij graag volgen. Overal waar er verschillende stromingen zijn zullen tegenstellingen zijn.....niets mis mee. Maar de praktijk moet leidend zijn en niet de theorie, en dat is helaas niet overal aan de orde. En dan heb je nog steeds de meerdere wegen naar Rome....

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:34

heel vroeger werden de paarden ook al vroeg gebruikt ook rond de 3 a 4 jaar. Mijn opa komt uit friesland en werkte de 3 en 4 jarig op tot een goed werkpaard. En idd op hun 6e gingen ze dan pas aan het werk.

Dat je geen paardenliefhebber bent als je voor zijn 6e begint vind ik een doelloze uitspraak.

HC:
Citaat:

Mijne krijgen geen krachtvoer ja die jongste heel af en toe. Worden wel geënt maar hebben geen ijzers. en staan 24/7 winter zomer maakt niet uit ze staan buiten met een groepje.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:22

voor de liefhebbers, moet erbij vertellen dat ik slecht ben in het verzinnen van zoektermen, heb ik 2 artikelen kunnen vinden
uit 1910, die alleen iets verteld over militaire paarden...
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picren ... obtype=pdf
uit 1987 wat kopieen van brieven zijn, waarin het woord paard voorkomt (is schijnbaar iemand ergens eind 1800 van zijn paard gevallen)
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picren ... obtype=pdf

en andere artikelen gaan over van alles en nog niets, tenminste niet in relatie tot dit topic...

bij die pnas zit op 1098 hits... :D
en zij ze nu bezig met onderhoud :( kan ik weer opneiuw beginnen en had er al 100 door gelezen... ^)

dadelijk weer een dag :P

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 02:05

superwoman schreef:
Balou_k schreef:
Het hoeft niet altijd snel snel snel gebeuren

Balou_k @ [ITP] Balou inrijden

Wat wil je hier nu mee zeggen?
Dat je het zo geweldig doet , nou proficiat!

Dat hoor je me zeker niet zeggen :)

Ik ben geen topruiter, gewoon een recreatieve ruiter met gevoel voor haar paard :)
En zolang ik merk dat Balou er zin in heeft doe ik rustig voort, hij heeft rustdagen en word 2 a 3 keer per week gereden 10 tot 20 min.
Hij is telkens nog enthousiast en daar doe ik het voor :)

Merk ik dat het teveel word doe ik een stapje terug.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 06:30

Balou_k schreef:
Merk ik dat het teveel word doe ik een stapje terug.

Loopt dit topic nog steeds.. lijkt wel de processie van Echternach hier.

In relatie tot het onderwerp, wat 'te veel wordt' voor de niet-volgroeide rug kan je niet voelen of zien, en je kan dus ook niet op tijd een stapje terug zetten. Wat jij in de praktijk doet is gewoon rijden, tenzij je op een dag merkt dat het paard te moe is, er geen zin meer in heeft of iets dergelijks. En mogelijk is het dan te veel voor hem, mogelijk wat anders..

Als je toch een manier weet om te zien dat je de rug gaat (ik neem aan dat je er voor wil stoppen dan) overbelasten, gooi het er dan nu maar uit.. denk dat iedereen daarop zit te wachten.