Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:57

Anoniem schreef:
Ik ben er wel heel erg mee bezig met mijn eigen lijf. Als ik niet ontspan, Ontspant Noble ook niet. iig hij is wel ontspannen, Maar zijn passen zijn minder mooi. En doordat ik niet duidelijk in mijn lijf ben. Snapt noble vaak niet wat ik wil. Net als met de overgang stap-draf, Ik zit heel onrustig. Als gevolg moet ik 3 keer schoppen wil Noble aan rijden. Maar zit ik rustig, Draaft noble op 1 kleine kuithulp aan. Dus ik vind bezig zijn met je eigenlijf minstens zo belangrijk als het trainen van je paard

Goed om te weten, ik heb dat gevoel ook...
Heb jij haar naast het werk aan de hand altijd gereden, ook buiten, of je juist eerst uitsluitend op het RR aan de hand gericht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:15

Ninx schreef:
Anoniem schreef:
Ik ben er wel heel erg mee bezig met mijn eigen lijf. Als ik niet ontspan, Ontspant Noble ook niet. iig hij is wel ontspannen, Maar zijn passen zijn minder mooi. En doordat ik niet duidelijk in mijn lijf ben. Snapt noble vaak niet wat ik wil. Net als met de overgang stap-draf, Ik zit heel onrustig. Als gevolg moet ik 3 keer schoppen wil Noble aan rijden. Maar zit ik rustig, Draaft noble op 1 kleine kuithulp aan. Dus ik vind bezig zijn met je eigenlijf minstens zo belangrijk als het trainen van je paard

Goed om te weten, ik heb dat gevoel ook...
Heb jij haar naast het werk aan de hand altijd gereden, ook buiten, of je juist eerst uitsluitend op het RR aan de hand gericht?

Ik begin altijd met werken aan de hand. Dit doe ik meestal 20/30 min afhankelijk van hoe geconcentreerd Noble is en hoe stijf hij is. Daarna ga ik rijden en doe alle oefeningen die ik aan de hand doe doe ik nog een keer. Ik werk momenteel alleen in stap. Als ik klaar ben daarmee ga ik soms nog een korte buitenrit maken(als beloning zeg maar, Noble vind dressuur namelijk echt niet leuk) En soms rijd ik gewoon terug naar huis.

Ik ben trouwens nog niet heel ver, Ik doe op dit moment alleen maar oefenen op SV en SB(maar dat lukt nog niet helemaal) Maar ik merk aan mij zelf hoe moeilijk het is om noble het juiste signaal aftegeven. Dus zegmaar schouder naar binnen zetten, Maar wel rechtdoor. Als ik onrustig zit voel ik ook niet wat er gebeurt en lukt het helemaal niet.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:53

Ninx schreef:
fransje23 schreef:
Ik heb heel veel doorgezeten tijdens de les en dat ging echt goed. Voorheen werd je door het stuwende draf wel naar voren gelanceerd maar dat doet ze nu niet meer.

In hoeverre kwam je bij het doorzitten ook bij jezelf spierspanningen tegen? Is dat überhaupt iets waar jullie ook mee bezig zijn? Jezelf rechtrichten en met je lijf bezig zijn op het paard?
Ik wil mezelf ertoe dwingen pilates weer op te pakken.... ik heb nog wel eens last van 'niet functionele' spierspanningen of wat stijvigheid hier en daar....

Eigenlijk ben ik er heel erg mee bezig. gezien het feit dat ik een vrij drukke opleiding heb die ook bij mij vooral zorgt voor ongewenste vastigheid, spanning te pas en te onpas en complete scheefheid moet ik wel. Merk dat het heel belangrijk is hoe ik ben voor Ruphina. Dus vooral nu ik toch niets kan doen met dit weer... richt ik lekker mezelf recht :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:53

Sanne_Mayke schreef:
Hey Fransje23,

Jij hebt het over een tempo-probleem en daar ben ik heel nieuwsgierig naar! Ik heb ook een tempoprobleem met mijn paard en leer dit nu op te lossen door hem terug te rijden met mijn zit. Ik vroeg me af hoe jij dat aanpakt?

Ik moet in ider geval zelf rustig blijven, voor mijn gevoel erg op mijn billen naar achteren gaan zitten (ik zit van mezelf te ver naar voren) en door mijn buik ademhalen. Verder in gedachten een overgang naar halthouden nemen en dan zou ze rustiger moeten gaan stappen.Vaak is dat echter niet genoeg en dan maak ik m.b.v de stemhulp HO en wat druk op de teugels een overgang naar halthouden. Zodra ze goed reageert probeer ik zo snel mogelijk de druk weer van de teugels af te halen. Vanuit halthouden weer rustig wegstappen en zodra ik het idee heb dat zij het tempo weer gaat bepalen weer een overgang naar halthouden. Soms hoef ik die overgangen nauwelijks te maken en een andere keer weer 10 keer op ee volte.

In draf probeer ik het tempo te verlagen door langzamer dan haar ritme te proberen licht te rijden, diep te gaan zitten en ook weer rustig te blijven ademen. Over het algemeen is ze in draf minder gehaast dan in stap. Zodra ik het idee heb dat ik de tempocontrole kwijt ben gaan we weer een stap terug in tempo.
Onze overgang van draf naar stap is nog een ramp.Als ik het met kleine hulpen probeer blijft ze rustig doordraven tot ik een ons weeg dus af en toe heb ik toch echt meer teugeldruk nodig. Zodra zij druk voelt gaat het hoofd helemaal omhoog en drukt ze haar rug weg. Dat stuk is dus nog verder te ontwikkelen :D

Voor mijn eigen lichaam heb ik een periodiek onderhoud bij de fysio. Mijn nek en rug zitten snel vast en dat merk je ook met rijden. Hij maakt het weer goed los. Verder probeer ik altijd zelf te ontspannen door ook ontspannende dingen in gedachten te nemen. In mijn geval, zeker met dit weer, een tropisch wit strand met een azuurblauwe zee, palmbomen, een cocktail en een hangmat 8-) :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 19:58

Ninx schreef:
En wat ik me nu dus afvraag: hebben jullie ook gewoon gereden toen jullie begonnen met RR? Of zijn jullie puur en alleen eerst aan de hand gaan werken en vervolgens pas weer gaan rijden?
Ik zou het graag combineren: dus in de bak RR en buiten een beetje km'ers maken (met RR bagage op zak). Dan kan ze weer wat conditie opbouwen en een beetje in vorm blijven....
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Toen ik begon was ze net behandeld door de osteopaat en mocht ik 2 maanden niet rijden. Ik heb toen naast het werk aan de hand, haar ook gelongeerd en 2 keer per week rondjes van een kilometer of 5-6 gewandeld. Dat laatste was ook goed voor mijn eigen conditie :+

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 15:58

Ninx schreef:
En wat ik me nu dus afvraag: hebben jullie ook gewoon gereden toen jullie begonnen met RR? Of zijn jullie puur en alleen eerst aan de hand gaan werken en vervolgens pas weer gaan rijden?
Ik zou het graag combineren: dus in de bak RR en buiten een beetje km'ers maken (met RR bagage op zak). Dan kan ze weer wat conditie opbouwen en een beetje in vorm blijven....
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ja hoor! De afwisseling tussen rijden en werken aan de hand is juist heel goed. Door het onbelaste bewegen is het wat makkelijker voor het paard en kun jij ook niet in de weg zitten. Je kunt met name de controle over de schouder bevestigen en veel werken aan souplesse. Als je erop zit heb je het grote voordeel dat je ook de lengtebuiging in de rug kunt controleren, dat is aan de hand namelijk erg lastig. En ook die lange rechte afstanden zijn goed om met name de botten en pezen te ontwikkelen. Het werk aan de hand is vaak bochtenwerk, wat toch een vrij grote aanspraak doet op botten en pezen, dus de basisstevigheid moet er wel op zitten, en die ontwikkel je door veel rechtuit en op lage intensiteit te rijden. Als je paard lang niets heeft gedaan, dan is het heel verstandig! Maar ook tijdens je buitenritten blijft het wel belangrijk dat je paard correct beweegt, anders overbelast je natuurlijk weer.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:38

Jeannine schreef:
Linksom was hij moeilijk in stelling te krijgen, maar dat komt dan echt door mij zelf denk ik.
Rechtsom moet ik hem mee naar buiten nemen en linksom valt hij juist meer op zijn buitenschouder. Daarom is het denk ik en moet ik zijn schouders meer naar binnenzetten, waardoor de stelling vanzelf komt?? Of klopt dit niet. Ik zit dan veel te veel aan mijn binnenteugel te hannessen en schiet daar niets mee op en dat word ik ongeduldig.

Ik heb eindelijk tijd gehad om je filmpje te bekijken, dus bij deze 2 puntjes. Het geheel ziet er verder erg netjes uit, je zit er netjes op en jullie geven een mooi rustig beeld!

Over bovenstaand. Je paard valt inderdaad graag op zijn rechterschouder. Rechtsom probeer je dat te compenseren door binnenstelling te vragen, waardoor hij inderdaad zijn schouder naar buiten moet gaan plaatsen. Maar... Omdat je te weinig verbinding hebt op de buitenteugel, is het resultaat niet van lange duur. Probeer dus eerst verbinding te krijgen op je buitenteugel. Dit doe je door steeds recht van je volte af te rijden, je paard dus rechtstellen, net zo lang totdat hij nageeft op die buitenteugel. Van daaruit kun je weer heel voorzichtig binnenstelling gaan vragen. Op het moment dat je het contact verliest op de buitenteugel, stel je je paard weer recht en zoekt weer eerst die verbinding op de buitenteugel.

Dit bovenstaande komt, omdat je paard zijn hals/schouder graag naar links buigt, en dus op rechts valt. Doordat hij zijn hoofd naar buiten steekt, heb je minder verbinding op buiten(de afstand is korter), en meer verbinding op binnen (de afstand is langer). Menseigen is dan om terug te gaan trekken, maar dat helpt dus niet ;) Eerst zorgen voor gelijke verbinding op beide teugels, en dat doe je door méér verbinding te nemen op de teugel met de minste druk.

Ander puntje is je zit, wederom rechtsom. Jij hoort met je bovenlichaam de wending aan te geven, maar kijk maar eens wat er op dit plaatje gebeurt.
Afbeelding
Je rechterschouder en rechterheup zijn opgetrokken en je hele lichaam is naar buiten gedraaid. Probeer met je navel te kijken in welke richting je gaat, je schouder te ontspannen en je binnenheup iets naar voren te kantelen. Het kan helpen als je daarbij denkt aan knie omlaag drukken. Op het moment dat jou lichaamshouding in orde is, dan gaat je paardje mooi buigen om je binnenbeen en blijft hij dus ook beter op de cirkel ipv naar binnen te vallen. Succes iig!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:18

Woodstock schreef:
Ja hoor! De afwisseling tussen rijden en werken aan de hand is juist heel goed. Door het onbelaste bewegen is het wat makkelijker voor het paard en kun jij ook niet in de weg zitten. Je kunt met name de controle over de schouder bevestigen en veel werken aan souplesse. Als je erop zit heb je het grote voordeel dat je ook de lengtebuiging in de rug kunt controleren, dat is aan de hand namelijk erg lastig. En ook die lange rechte afstanden zijn goed om met name de botten en pezen te ontwikkelen. Het werk aan de hand is vaak bochtenwerk, wat toch een vrij grote aanspraak doet op botten en pezen, dus de basisstevigheid moet er wel op zitten, en die ontwikkel je door veel rechtuit en op lage intensiteit te rijden. Als je paard lang niets heeft gedaan, dan is het heel verstandig! Maar ook tijdens je buitenritten blijft het wel belangrijk dat je paard correct beweegt, anders overbelast je natuurlijk weer.

Hi Woodstock, leuk dat je zo uitgebreid reageert!
Zelf heb ik ook het idee dat een combinatie goed is voor ons beiden. De 'lol-factor' vind ik niet te overschatten, en ze is zeker niet de grootste fan van het bakwerk. Dus naar buiten is echt wel een belangrijk ding.
Wat bedoel jij met lage intensiteit exact?
En bedoel je op buitenrit correct bewegen, dat het paard ontspannen, nageeflijk en dus goed over de rug loopt?
Maar paard is jong en nog weinig bereden. Ik zie op sommige afbeeldingen van klassieke instructeurs wel eens een pessoa, alhoewel ik aanvankelijk dacht dat dat wellicht vloeken in de kerk zou zijn. Hoe denken jullie over het gebruik van de pessoa om correct ruggebruik en stimulatie vd achterhand te bevorderen?
Werken jullie ook wel met bakjes/ cavaletti's?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:29

Ninx schreef:
Hi Woodstock, leuk dat je zo uitgebreid reageert!
Zelf heb ik ook het idee dat een combinatie goed is voor ons beiden. De 'lol-factor' vind ik niet te overschatten, en ze is zeker niet de grootste fan van het bakwerk. Dus naar buiten is echt wel een belangrijk ding.
Wat bedoel jij met lage intensiteit exact?
En bedoel je op buitenrit correct bewegen, dat het paard ontspannen, nageeflijk en dus goed over de rug loopt?
Maar paard is jong en nog weinig bereden. Ik zie op sommige afbeeldingen van klassieke instructeurs wel eens een pessoa, alhoewel ik aanvankelijk dacht dat dat wellicht vloeken in de kerk zou zijn. Hoe denken jullie over het gebruik van de pessoa om correct ruggebruik en stimulatie vd achterhand te bevorderen?
Werken jullie ook wel met bakjes/ cavaletti's?

Inderdaad, lol met je knol is het belangrijkste! Het rechtrichten vergt altijd veel concentratie van een paard, en is daarmee naast fysiek ook psychisch zwaar werk. Een buitenritje als afwisseling is geweldig! Met lage intensiteit bedoel ik dat deze aangepast is op wat je paard kan. Bij jonge paarden dus veel stapwerk. Off-road is heel erg goed voor het desensibiliseren (zorgen dat ze gewend raken aan) dmv de takjes end, en het coordinatievermogen. Bergjes zijn een leuke oefening voor het verzamelen. Zwemmen/door water doet een grote aanspraak op het trainen van spieren zonder de pezen overmatig te belasten... Zo kun je spelenderwijs stiekem toch trainen, maar biedt je wel afwisseling!

Met correct bewegen bedoel ik idd bovenstaande.

De pessoa vind ik persoonlijk een onding. Het zet het paard vast in een bepaalde houding, je kunt zelf niet meer inwerken, en door de beweging van de achterbenen wordt het paard continu in zijn mond getrokken. Ik zou zelf dan kiezen voor de dubbele longe en hem door steeds andere posities, tempo's end te vragen steeds losser maken. Cavalettis zijn daar idd een goed hulpmiddel bij! Ik verbaasde me er idd ook over dat in de klassieke dressuur nog veel gewerkt wordt met bijzetteugels. Klassieke dressuur streeft er juist naar om het paard systematisch los te werken, en dat kan gewoon niet met een starre bijzet. Maargoed, het zij zo ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:49

Ik heb mijn paard laten masseren door Ellen Immink, en die vond.. met het oog op haar nog wat onderontwikkelde lendenen, het goed dat ik veel ging galopperen. Verlichte zit, en lekker lange stukken rechtuit.
Daar is het nog niet van gekomen met dit rotweer helaas.
Pessoa zou ik nooit van voren willen vastmaken, dan trekken ze met iedere stap een grimas... dat kan subtiel teugelgebruik nooit ten goede komen lijkt me.
Ik dacht er echter aan alleen het achterste deel te gebruiken.... zal eens overleggen met de instructrice... weet niet hoe zij daar tegenaan kijkt.
Eerst maar gewoon opstarten met werken aan de hand en lichte ritjes buiten weer gaan uitbouwen.....

Water is nog even off-limits, daar krijgt ze de kriebels van.... ze durft water tot 1 meter te naderen, en dan snel weer weg! Hihi! Nog even aan werken dus.... alle tijd.
Bergjes zijn er niet veel, maar wel in de buurt te vinden... even de trailer in en op pad.
Cavaletti's moet ik dan toch maar eens op de kop tikken, lijkt me wel erg bruikbaar...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:18

Wat ik nog weleens gebruikte om de achterhand wat meer er onder te krijgen met longeren was een oude bandage. Die knoop je aan een longeersingel achter de billen langs naar de andere kant. Dan heb je geen enkel probleem met de mond en door het gevoel van de bandage worden ze zich wel bewust van die achterhand.

Balkjes draven doe ik ongeveer 2 keer per maand, ook god voor de afwisseling. Net las de sprongetjes die ik laatst gemaakt heb.

KDS

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:37

Wat ik wel gebruik ipv de pessao is een bodywrap. Helaas heb je er ook weinig over te zeggen zelf (maar ik raak altijd hopeloos in de knoop met een dubbele longe) maar het zit in ieder geval niet in de mond!
En balkjes draven werkt ook echt heel prima!

Welk doe ik af en toe met het werk aan de lange teugel de buitent eugel achter haar langs. Werkt alleen als je zelf er dan ook net iets meer achter loopt (ik loop echt naast haar achterhand meestal; dan werkt het niet echt ideaal omdat de lijn vanuit mijn hand eerst nog naar achteren moet langs haar achterhand) en dan heb je er wel nog wat over te zeggen...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:25

@ Woodstock, bedankt voor je uitleg. Je hebt helemaal gelijk.
En wat betreft dat rechtstellen, grappig, want daar ben nu net een beetje mee aan de slag gegaan en ik merk dan als ik uit een volte kom dat hij nog niet helemaal in balans is, want ik moet dan echt mijn best doen om hem recht te stellen.
Mijn houding daar ben ik echt mee bezig, maar iets veranderen wat je al zoooo lang verkeerd doen is moeilijker dan ik dacht.

Ik vind het al heel wat van mijzelf dat ik nu voel wat er verkeerd is en dat ik soms ook de dingen weet op te lossen. Eerst moest ik nadenken voordat ik hem kon corrigeren, nu wordt het soms al automatisme en dat is zo fijn.

Bedankt voor je uitleg.

@ Ninx, Ellen is ook een paar keer bij mij geweest. Ik denk dat ik haar binnenkort nog eens ga bellen, het is wel fijn voor mijn paard.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:28

zo ik heb vandaag me aan het rijden gezet. Gisteren langeteugel wat opzienbarend goed ging. Vandaag ging het rijden eigenlijk ook heel goed. begon met wat slingerlijnen om te kijken hoe het was. Gek genoeg ging ze nu heel makkelijk op linkerschouder, moeilijk op rechterschouder terwijl dat voor de winterstop toch echt andersom was >;)

Dus toen eerst gaan werken op gelijkheid op beide kanten toen ik dat een beetje had, toen ging het als een trein. Heel lekker lang en laag netjes over de rug, goed in tempo te houden. Na het voorwaarts gaan heel makkelijk achteruit. Echter na achteruit liever niet vooruit (achteruit is der favoriete ding om te doen :P ).
Uiteindelijk zat ik op een volte en kon heel netjes gewoon van bovenaf zien dat ze door haar hele lichaam gebogen was op allebei de kanten had ik dat moment. Je zag een hele soepele lijn van het puntje van der oren door der nek/schouder/rug/achterhand tot der staart (staart boog heel netjes mee)!
Was heel trots op het paard. Vandaag niet gegaloppeerd wil het niet meteen overdrijven wat ik doe haha :D

der achterhand was ook heerlijk bestuurbaar. Ben eerst eens aan het wijken gegaan ook om der aan het been te krijgen. Hier heeft ze eigenlijk altijd veel moeite mee en levert snel spanning op. Twee pasjes gaan goed en dan laat haar achterhand het afweten om mee te gaan en dan komt er aan alle kanten spanning. Dus nu deed ik telkens maar twee pasjes wijken, twee passen rechtuit, twee pasjes wijken enzovoorts. En dat leverder heerlijke ontspanning op en verbeterde de twee pasjes wijken ook telkens weer. DUs uitgebouwd tot 3 tot 4. Eigenlijk dus weer heel erg aan de basis, maar deze basis was wel al een stuk beter.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:49

Wij doen ook aan rechtrichten. Ons paard had een klein jaar op rust gestaan, en had toen dus weinig spieren meer. Bij een andere stalgenoot had ik dit gezien, en gevraagd of ze ons les kon geven. Toen zijn we aan het revalideren gegaan via werken aan de hand, en om eerst een laagje spieren aan te maken voor we er weer op gingen. Nu bijna een jaar later doen we hier nogsteeds aan, maar ook ohz krijgen we les.

Ik vind het best wel moeilijk om je hand niet tegen de schouder te leggen als je aan de hand werkt, heb hier gauw de neiging naar.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:58

Woodstock schreef:
De pessoa vind ik persoonlijk een onding. Het zet het paard vast in een bepaalde houding, je kunt zelf niet meer inwerken, en door de beweging van de achterbenen wordt het paard continu in zijn mond getrokken. Ik zou zelf dan kiezen voor de dubbele longe en hem door steeds andere posities, tempo's end te vragen steeds losser maken. Cavalettis zijn daar idd een goed hulpmiddel bij! Ik verbaasde me er idd ook over dat in de klassieke dressuur nog veel gewerkt wordt met bijzetteugels. Klassieke dressuur streeft er juist naar om het paard systematisch los te werken, en dat kan gewoon niet met een starre bijzet. Maargoed, het zij zo ;)

Helemaal mee eens. Ik ben sowieso geen voorstander om paarden die nog scheef en in onbalans zijn hoe dan ook bij te zetten. Laat ze het maar lekker aan de longe uitzoeken en leren hun lijf (weer) goed te gebruiken. Ik ben een voorstander om in zulke gevallen te longeren met een kaptoom. Je kan dan correcties toepassen zodat het paard zijn hals leert gebruiken als balansstang en uiteindelijk correct gebogen met een goed ondertredende achterhand een cirkel te lopen.

Ook komt op die manier naar voren als een paard echt iets niet kan. Hij kan het uiten door te protesteren en aan de houding die hij aanneemt kun je lezen of er bijvoorbeeld een ostheopaat aan te pas moet komen. Als hij aan alle kanten vastgebonden is dan zet je hem in een vorm en je traint niets.

In de klassieke dressuur wordt idd vaak bijzetteugels gebruikt maar als het goed is worden die gebruikt bij goed opgeleide in balans zijnde paarden, bijvoorbeeld om een piaffe aan de hand aan te leren. Worden ze toch als correctiemiddel gebruikt,dan zie ik wel eens dat er 1 bijzetteugel wordt gebruikt om die als buitenteugel te gebruiken aan de kant waar de lange slappe spieren zitten om dan een lichte buitenstelling te vragen en dan de korte spieren aan de binnenkant te trainen. Zit wat in, zelf gebruik ik dit eigenlijk nooit.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:31

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:46

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:58

Ik lees vanaf het begin regelmatig mee maar ben nu ook op zoek naar tips (nu we eindelijk weer een beetje aan de slag kunnen ivm het winterse weer - hebben alleen een kleine buitenbak)

Het gaat om een Engels Volbloed van ongeveer 20 jaar die een typische "warmloper" is: eerst stijf en traag, daarna steeds soepeler en vaak te snel..

Ik heb tijdens het rijden veel gewicht in mijn linkerhand, al wordt dat tijdens het rijden wel wat meer gelijk verdeeld.

Wat ik nu met haar doe is op haar goede kant (naar mijn idee en gevoel rechtsom) uitgebreid losstappen aan lange teugel, wat drafwerk aan de lange teugel, zelfde riedeltje linksom en dan na even gestapt te hebben echt aan het werk en oppakken, maar ook veel wisselen in hoofd-halshouding (lang en laag, wat meer opgepakt etc.). Veel overgangen in het begin, veel voltes, links/rechtsomkeert etc. en daarna een galopje. Op de lange stukken probeer ik contrastelling mee te pakken en uiteindelijk wat schoudervoor beide kanten op vanuit de volte wat over het algemeen goed gaat!

Nu vroeg ik me af of ik een beetje op de goede weg ben (les komt wanneer het beter weer is en ik met haar naar de bak van de rijvereniging kan) en wat ik nog meer zou kunnen doen om haar op beide kanten soepel te krijgen?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:13

Ik heb vandaag even gelongeerd. Ze is behalve erg stijf aan der achterbenen erg werkwillig. Op een zeer positieve manier dat dan weer wel.

Eerst even warm gelopen en ze kon eignelijk wel nette voltes maken. Maar... Ze had wel veel moeite met haar linker achterbeen nog net iets meer onder de massa brengen. Rechtsom kon ze heel netjes der achterhand wegdraaien. Linksom was het heel moeilijk, mijn lichaamstaal was ook wat minder die kant om denk ik dus vooral ook even gezocht over 'hoe ik haar dat duidelijk kan maken'.

En toen met linksom gewoon een stappie terug, om het haar van iets verder terug aan te leren en wat op te rekken...

Spoedig (zolang de bak het toe blijdt laten) weer verder :) Rechterschouder leek wel beter.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:18

Heino schreef:
Het gaat om een Engels Volbloed van ongeveer 20 jaar die een typische "warmloper" is: eerst stijf en traag, daarna steeds soepeler en vaak te snel..

Je zou kunnen kijken of een suikerarmer dieet helpt tegen de aanvang-stijfheid. In veel voer (en met name brokken, muesli iets minder) zit heel veel suiker. Al die suiker wordt opgeslagen in de spieren, en op het moment dat het paard aan het werk moet, wil het lichaam al die suikers heel snel omzetten. Daarvoor is dan te weinig zuurstof aanwezig, en dan krijg je anaerobe verbranding (zonder zuurstof), waarbij melkzuur ontstaat, die weer stijfheid veroorzaakt. Het kan bij jou paard ook andere oorzaken hebben, gezien zijn leeftijd, maar het is een optie.

Over je training, het principe klinkt niet verkeerd, maar om echt iets te gaan doen is het belangrijk om te gaan voelen en observeren wat er precies onder je gebeurd. Dus waar staat de voorhand tov de achterhand, hoe buigt zijn hals, hoe buigt zijn rug, wat voel je in je zit, in je hand? Waar zitten blokkades, waar geeft ie wel makkelijk mee etc. Als je dat weet, kun je ook gerichter gaan trainen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:26

Hey bedankt voor je reactie!
Het is mijn bijrijdpaard dus qua voer kan ik niets veranderen.. Denk dat het meer aan de leeftijd ligt omdat het beter gaat wanneer ze al los gestaan heeft :)

Pfff lastig om dat onder woorden te brengen! Qua handen heb ik over het algemeen een goede aanleuning, ze loopt op/net voor de loodlijn, laat haar kaken goed los en is zowel laag als meer opgericht in te stellen. Linkerhand echter wel meer gewicht dan rechts.

Haar rug laat ze in het begin niet los (rij in het begin veel in verlichte zit) maar dat wordt later beter, al is ze altijd wel goed uit te zitten (maar ze heeft ook vrije vlakke gangen)

Voorhand wil vooral linksom op de volte nogal eens naar binnen vallen, dat probeer ik te corrigeren door met linkerbeen en linkerteugel (iets hoger dan buitenteugel) tegen de hals, handen iets naar rechts weer op zijn plek te zetten.

Erg lastig om het zo te omschrijven, ik ga de volgende keer dat ik haar rij je vragen bewust onthouden tijdens het rijden :)

Met longeren loopt ze over het algemeen wel fijn, netjes "overstappen" met haar achterbenen en "swingend". Wil als het warmer wordt longeren met dubbele lijnen weer oppakken want daar reageert ze fijn op.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:22

Heino schreef:
Voorhand wil vooral linksom op de volte nogal eens naar binnen vallen, dat probeer ik te corrigeren door met linkerbeen en linkerteugel (iets hoger dan buitenteugel) tegen de hals, handen iets naar rechts weer op zijn plek te zetten.

Misschien mag ik je hier een tipje meegeven?

Als een paard op de volte met de voorhand naar binnenvalt dan kan het zijn dat het paard niet goed gebogen is en het zwaartepunt van het paard teveel op de binnenschouder ligt. Als je dat corrigeert door middel van binnenbeen en binnenhand dan zal het paard misschien wel naar buiten gaan maar het zwaartepunt ligt dan nog steeds op die binnenschouder en zal naar binnen blijven vallen.

Je zou kunnen proberen om een pas of 3, 4 even contrastelling aan te nemen, dus het paard even buigen om je buitenbeen. Na die 3, 4 passen weer terugbuigen naar de buiging van de volte, daarbij moet je goed opletten dat je de hals niet te veel naar binnen buigt maar buigt vanuit de nek, je ziet dan aan de binnenkant alleen zijn oog en neusgat en houd daarbij contact aan je buitenteugel. (buitenhand niet over schoft naar binnen brengen).

je hebt dan het zwaartepunt als het goed is weer naar het midden verplaatst en als je voelt dat je paard in balans over de volte gaat kan je eventueel van daaruit weer verder gaan met schoudervoor of schouderbinnenwaarts op de volte.

Misschien heb je hier iets aan?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:48

Dat is inderdaad heel verleidelijk, om je buitenhand over de schoft naar binnen te brengen ja. Zal wel natuurlijke reactie zijn (blijft toch lastig af en toe die voor je gevoel tegennatuurlijke hulpen). Ik ga je tip meenemen de komende keer, bedankt!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:41

Leuk al die tips, jullie kunnen het zo mooi uitleggen :-)

Wij hadden gisteren weer les en het ging wel goed.
Ik probeer Zjief nu meer met zijn neus eruit te rijden en minder diep, maar meer lengte in zijn hals. Ik heb nu wel het idee dat ik nog sneller moet reageren, anders ben ik hem zo kwijt.
Als hij te recht wordt, hup dat ben ik hem kwijt. Maar hij loopt nu wel constanter en is veel rustiger met zijn hoofd.

Verder hebben we de travers aan de hand in draf gedaan, dat was erg leuk maar best lastig. Ik galoppeerde mee, dat was makkelijker voor mij, maar ik moet het voortaan in draf doen. Met de beweging mee :-)

Ook hebben we in stap op de volte travermatig zijn buitenachter been onder de massa gezet. Ik moest hierbij de juiste stelling houden en zorgen dat zijn schouders in balans bleven. Best moeilijk, maar wel heel leuk om te voelen.

Als laatste nieuwe ding moest ik nu voelen wanneer ik mijn binnenbeen moet aanleggen om op het juiste moment zijn binnenachterbeen te vertellen dat hij moet ondertreden. Als zijn binnenvoorbeen achter is dus. (als ik het nog goed herinner)
Ik ga hier lekker mee aan de slag met bontje, want dan kan ik het nog beter voelen.

Weer een heleboel nieuwe dingen dus.
En ik begin ook steeds beter mijn zitbeenknobbels te voelen en kan ze nu ook een beetje gebruiken :-)

10 jaar geleden wist ik niet dat paardrijden zo ingewikkeld kon zijn ;-)