Woodstock schreef:Ja hoor! De afwisseling tussen rijden en werken aan de hand is juist heel goed. Door het onbelaste bewegen is het wat makkelijker voor het paard en kun jij ook niet in de weg zitten. Je kunt met name de controle over de schouder bevestigen en veel werken aan souplesse. Als je erop zit heb je het grote voordeel dat je ook de lengtebuiging in de rug kunt controleren, dat is aan de hand namelijk erg lastig. En ook die lange rechte afstanden zijn goed om met name de botten en pezen te ontwikkelen. Het werk aan de hand is vaak bochtenwerk, wat toch een vrij grote aanspraak doet op botten en pezen, dus de basisstevigheid moet er wel op zitten, en die ontwikkel je door veel rechtuit en op lage intensiteit te rijden. Als je paard lang niets heeft gedaan, dan is het heel verstandig! Maar ook tijdens je buitenritten blijft het wel belangrijk dat je paard correct beweegt, anders overbelast je natuurlijk weer.
Hi Woodstock, leuk dat je zo uitgebreid reageert!
Zelf heb ik ook het idee dat een combinatie goed is voor ons beiden. De 'lol-factor' vind ik niet te overschatten, en ze is zeker niet de grootste fan van het bakwerk. Dus naar buiten is echt wel een belangrijk ding.
Wat bedoel jij met lage intensiteit exact?
En bedoel je op buitenrit correct bewegen, dat het paard ontspannen, nageeflijk en dus goed over de rug loopt?
Maar paard is jong en nog weinig bereden. Ik zie op sommige afbeeldingen van klassieke instructeurs wel eens een pessoa, alhoewel ik aanvankelijk dacht dat dat wellicht vloeken in de kerk zou zijn. Hoe denken jullie over het gebruik van de pessoa om correct ruggebruik en stimulatie vd achterhand te bevorderen?
Werken jullie ook wel met bakjes/ cavaletti's?