Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:43

Leuk Ayasha dat je iedere kans aangrijpt om tegen iemand in te gaan maar kom dan met iets zinnigs "hier wat hypocriet word gereageerd' suggereerd totaaaaal niet dat ik iedereen hier beschuldig van hypocrisie, maar de hoofdtoon in dit topic luid: "ik rij niet met zweep, ik wijs alleen aan, ik tik wel eens een keertje aan als ie echt niet op mijn been reageerd'. En dat klopt niet met de werkelijkheid, zoals jij vast ook wel om je heen ziet, hebt gezien (en nee, ik verkeer niet in een kringetje van paardenmishandelaars) ik kijk alleen zeer kritisch tegen zweepgebruik aan.
Begrijpend lezen.

Ayasha
Blogger

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:47

Hm, je denkt me wel erg goed te kennen he BB? :D
Jouw feestje, veel plezier met je eigen muziek! :D

De hoofdtoon in dit topic is inderdaad "ik rijd niet met zweep" en volgens mij IS dat voor het grootste deel van paardrijdend Nederland en Belgie ook gewoon zo. := Maar goed, ik zie het nut er echt niet van in om met jou verder in discussie te gaan. Ik heb helaas niet gekeken wie het zei voor ik er op reageerde, anders had ik het wel gelaten. :=

BunnyIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:49

Ik gebruik mijn zweep voor mijn pony. Hij heeft nog wel eens de neiging om niet door te lopen, of bokken tijdens het rijden. maar ik straf hem nooit.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:57

ik gebruik mijn zweep om mijn pony te straffen, als ze niet luistert dan krijgt ze een zo hard mogelijke mep met de zweep.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:08

Ik heb mijn zweep wel mee met het rijden, maar ik gebruik hem bijna nooit.. Heel af en toe geef ik haar een tikje om wat activer te worden en weer bij de les te zijn.. Maar ik vind het dus echt niet kunnen om je paard of pony met de zweep te straffen!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:09

Waarom niet? :P

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:12

Omdat dat zielig is! Paard kan een trauma oplopen van die zweep als je ze op de verkeerde manier gebruikt!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:13

Wie niet horen wil, moet maar voelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:15

trauma lopen ze enkel op als je niet op het juiste moment reageert.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:16

Inderdaad, ze gaan echt niet dood van een terechte flinke mep.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:17

Ayasha schreef:

Als jij de hele tijd keihard met zo'n zweep word geslagen, wat doe jij als iemand maar die beweging hoeft te maken met de zweep? Je duikt in elkaar uit reflex.. Zo werkt het met paarden ook, en ja dat vind ik een trauma oplopen..

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:19

Ik gebruik liever een spoortje dan een zweep!
Ik vind een spoortje prettiger rijden en kan beter met een spoortje omgaan dan met een zweep ;)
Wanneer ik me zweepje wel gebruik is wanneer 't paard op helemaal niks reageert. Of wanneer ik me spoortje vergeten ben en ik het nodig denk te vinden dat ik een zweep nodig heb :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:21

stunning schreef:
Ayasha schreef:

Als jij de hele tijd keihard met zo'n zweep word geslagen, wat doe jij als iemand maar die beweging hoeft te maken met de zweep? Je duikt in elkaar uit reflex.. Zo werkt het met paarden ook, en ja dat vind ik een trauma oplopen..

Hoe kom je er bij dat iemand heel de tijd keihard slaat? Er staat dat ze'm aan pakt als ie niet luistert. Dan voelt die van mij de zweep ook en die duikt er echt niet voor weg als ze niets doet. Integendeel, die blijft rustiger bij de zweep dan sommige rillerige jonkies die nooit in de buurt van een zweep gekomen zijn. Daar janken de ruiters al van als ik die van mij een tikje bij geef om haar duidelijk te maken dat haar achterbeen ook mee moet.

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:23

ik gebruik hem als het paardje wat fout doet ;)

verder heb ik achter de sulky wel eens met zweep gereden.. dan gebruikte ik deze als het paard moest versnellen dmv ermee te zwaaien.. NIET door het paard te raken

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:28

Nee, haha, even voor de grap :+

Ik gebruik mijn zweep om eens een tik achter m'n been te geven als ze daar gewoon doorheen knalt, als ze niet direct reageert als ik aandrijf krijgt ze ook een tikkie (muv draf-galop, want als ik dan een tik geef dan springt ze schuin de lucht in en springt ze verkeerd aan, dus daar bereik ik weinig mee).

In galop gebruik ik hem ook om wat meer sprong/ritme te krijgen.

Echt straffen is tegenwoordig niet meer echt nodig, met het losrijden even goed aan de hulpen zetten en dan luistert ze gewoon. Of ze gaat juist lopen rennen, maar dan heeft een tik ook een averechts effect.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:39

Ayasha schreef:
Hoe kom je er bij dat iemand heel de tijd keihard slaat? Er staat dat ze'm aan pakt als ie niet luistert. Dan voelt die van mij de zweep ook en die duikt er echt niet voor weg als ze niets doet. Integendeel, die blijft rustiger bij de zweep dan sommige rillerige jonkies die nooit in de buurt van een zweep gekomen zijn. Daar janken de ruiters al van als ik die van mij een tikje bij geef om haar duidelijk te maken dat haar achterbeen ook mee moet.

Er staat een zo hard mogelijke mep.. Nou dat moet dan wel keihard zijn!
Laatst bijgewerkt door stunning op 24-07-10 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:49

Ho je hebt een quote verkloot. :=

Tja, als ze het echt te bont maken dan is het hier idd met alle macht die ik in me heb. :) Heb het tot nu toe 1x bij mijn merrie moeten doen... Als je effe telt over 16 jaar waarvan toch een 6tal jaar zelfstandig met paarden bezig zijn kan je je wel voorstellen dat het écht om een "nood"situatie ging. :) Normaal is "eh eh eh!" nl genoeg :') Als ik het bij een ander paard doe terwijl Pret staat te eten dan stopt ze zelfs letterlijk met knabbelen voor een paar seconde :')

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:54

Zo is ie goed :P.
Maar ik zeg ook niet dat jij ze keihard slaat.. Degene boven mij zei dat en daar ging ik eventjes op in ;). Maar als ze idd echt heel erg vervelend zijn en donders goed weten dat het niet mag en dat het echt gevaarlijk kan worden dan ja, dan wil ik ook nog wel een keer heeel hard slaan..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:03

moah, ik geef ruiterlijk toe (hoe toepasselijk) dat ik duidelijker had mogen zeggen dat ik het ONDER ANDERE op wedstrijden tegenkom. Niet enkel. Mijn leven bestaat uit meer dan wedstrijden ;-) Maar goed, als ik hier rond kijk in onderschriften en profielen rijd 2/3de wedstrijden in dit topic (ik ga geen onderzoek doen maar als ik zo even rondkijk) dus enigzins toepasselijk blijft het.

ps
Zweep tijdens mijn rijden heb ik toegelicht, in omgang ga ik niet voor ieder foutje met de zweep klaar staan. In tegendeel
Maar paard kan van mij ook echt wel een slag met een zweep verwachten als hij door me heen denderd hoor (om even over het 'ach zielig je slaat je paard nu heeft hij een trauma' te beginnen), haal wel eens jonge paarden op die zich nog niet helemaal weten te gedragen ten opzichte van mij. Als dan 500 kilo besluit over mijn 56 kilootjes heen te rennen dan sla ik inderdaad met mijn zweep, mocht ik die toevallig vast hebben, heb ik een halster vast is dat hetgeen ik hem mee raak). Sorry voor degenen die dit aanstootgevend vinden...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:46

ik gebruik niet zo heel vaak een zweep, de mijne loopt eerder onder me uit, dan dat hij zeg maar te sloom gaat..
in de galop of in de draf gebruik ik hem weleens om hem een tikje te geven, anders valt hij weleens naar binnen toe!

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:52

Ik heb wel een dressuurzweep liggen hier, en ik durf te zeggen dat ik die zeer frequent gebruik! En als ik hem gebruik, zwaai ik ermee op los.
Maar zonder gekheid: Mijn paard is erg bang voor de zweep. Als ik gewoon een zweepje vasthoud terwijl ik rij, wordt hij helemaal zenuwachtig en gaat hij alleen nog erg opgespannen lopen (hij heeft nooit van de zweep gehad hoor!!). Als ik ernaast sta, kan ik hem wel gerust strelen met de zweep en zal hij er zelfs mee spelen, maar als ik erop ga, mag de zweep niet mee.
Dus ik gebruik mijn zweepje nu voornamelijk om met de kat te spelen. En die heeft dan de grootste lol (vandaar het zwaaien ;) )

Tassie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:27

ik gebruikte mijn zweep zelden had m meer in m,n hand voor de zier :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:55

ik heb eigelijk geen zweep noding maar met het springen stopte ze wel eens ( gewoonsmoesjes) dan kreeg ze wel een tik als ze stopte maar ik ga haar dan niet afslaan als je bij veel mensen ziet. heb hem nu altijd bij met het springen maar gebruik hem bij na nooi
bij het dresuuren heb ik geen zweep nodig maar is is nu hengstig en licht soms te zeiken( leterlijk en viguurlijk) op andere paarden daar wordt ze wel voor gestraft, maar ik kan niet met een dresuurzweep rijden dan gaat ze kijhadr rennen dus heb ik altijd een springzweep bij

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:58

ik gebruik mijn zweep niet zo heel vaak aangezien ik op een manege rijd en dus geen vast paard heb.
maar als ik hem gebruik dan is het voor de volgende redenen: als het paard lui aan het been is en als hij begint te klooien.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:18

Ik gebruik m alleen om te corrigeren, noooit om te straffen, dan word ie alleen maar bozer en schiet het dus nog niets op.