Appuyeren: hetzelfde als travers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Marcello

Re: Appuyeren: hetzelfde als travers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:25

Vido schreef:
Met mijn pony wilde ik (ooit..) in mijn kur op muziek een travers laten zien op de diagonaal...maak dat maar eens duidelijk aan jury, dat je niet een appuyement bedoelt...! Heb ik toch mn travers maar op AC lijn gedaan.

Ik denk dus ook dat het verschil niet zichtbaar is omdat dit hetzelfde is!

De linker fotos zijn van van de pony in een Z1 proef waar travers op de AC lijn naar de jury is gevraagd, ik sta als fotograaf in het verlengde van de diagonaal en kijk schuin op de AC lijn.
De rechter fotos zijn appuymenten in de grand prix, ik sta dan iets naast C.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 00:47

Goofy44 schreef:
Er wordt gesteld:
Het doel van de travers is het paard te leren om met zijn buitenachterbeen onder zijn zwaartepunt te treden.
Naar mijn mening is het voor de meeste paarden anatomisch niet mogelijk om het buitenachterbeen bij deze beweging onder het eigen zwaartepunt te krijgen.

Als je naar de figuren kijkt waar het zwaartepunt in wordt aangegeven, dan klopt dat punt niet met de ligging van het zwaartepunt van het paard alleen of van het paard met de ruiter. Het zwaartepunt ligt meer naar voren.

Uit http://www.paardenbegrijpen.nl:

Schouderbinnenwaarts en travers met aangegeven waar ongeveer het zwaartepunt zit:
AfbeeldingAfbeelding

Goofy44 schreef:
Over de mate van buiging van de rugwervels moet je geen overdreven indruk hebben.

De wervels zelf natuurlijk niet, maar de wervels kunnen ten opzichte van elkaar wel iets scharnieren.
Er zijn 18 rugwervels en 6 lendenwervels. Als die allemaal ongeveer 1 graad van elkaar kunnen scharnieren is de totale buiging die de ruggegraat kan maken tussen schoft en heiligbeen ongeveer 24 graden. Volgens mij moet een gezond paard dat wel kunnen.

Goofy44 schreef:
Wat me opvalt is dat de volgorde van de oefeningen (op de website waar je naar verwijst) anders is dan volgens de rijvoorschriften van de Spaanse rijschool. Ook die van de meeste militaire rijvoorschriften (Duitsland, Frankrijk en Nederland) is anders.
Er leiden kennelijk meer wegen naar Rome....

Klopt.

Het Skala der ausbilding is een indeling van een heleboel eigenschappen waarop in volgorde van belangrijkheid en africhtingsgraad wordt gelet bij het opleiden van het paard. Naarmate je verder in de opleiding komt zaken uit latere "hoofdstukken" uit dit skala meer belangrijk.

Het skala dat doorgaans wordt gehanteerd in de conventionele dressuur (sport):

Takt, Losgelassenheit, Anlehnung, Schwung, Geraderichting, Versammlung (Schubkraft - Tragkraft), (Aufrichtung)

In de "Academische" rijkunst (althans zoals Bent Branderup het verkondigd) komen dezelfde eigenschappen die in deze hoofdstukken worden ingedeeld ter sprake, maar is het "skala" iets anders ingedeeld. Ook de volgorde is wat anders. Bent gebruikt in zijn benadering de volgende termen

Subtilness, Shape, Tempo, Takt, Schwung

Subtilness:
Lichtheid van de hulpen, onstpanning

Shape:
Houding die het paard aanneemt. Hoofd-hals houding, (voorwaarts-neerwaarts en/of juist meer opgericht, stelling, buiging links/rechts door het hele lijf, plaatsing van de juiste heup naar voren, recht richten), plaatsen van het achterbeen (meer of minder ondertreden/zijwaarts gaan), draagkracht/draagfase en stuwkracht/stuwfase onafhankelijk kunnen activeren en ontwikkelen, komen tot verzameling.

Tempo:
Ritme en snelheid van de beweging.

Takt:
Zuiverheid en regelmaat in de beweging.

Schwung:
De rug beweegt correct, draait in de beweging mee met het achterbeen dat naar voren beweegt. De heup aan die kant zakt, de ribbenkast swingt van links naar rechts in de beweging.

In de Academische rijkunst wordt eerst gewerkt aan balans en buiging, in de meer conventionele dressuur wordt eerst gewerkt aan beweging. Het komt bij beide methoden allebei aan bod, maar de prioriteit en de volgorde waarin wat ontwikkeld wordt is wat anders. In de Academische rijkunst is Shape (na ontspanning en lichtheid) dus het tweede dat aan bod komt en wordt dus ook vroeg in de opleiding van het paard in zijgangen en verzameling gewerkt. We doen dit veel in stap. Tempo en Takt die nodig is voor de draf en galop komt later.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:35

Citaat:
Uit http://www.paardenbegrijpen.nl:

Schouderbinnenwaarts en travers met aangegeven waar ongeveer het zwaartepunt zit:
AfbeeldingAfbeelding

Het zwaartepunt van het paard ligt meer naar voren, dan in deze figuren wordt aangegeven, ook bij de uitvoering van de TRAVERS en het APPUYEMENT.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-09-08 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:38

Don Marcello, als je kijkt naar de foto van de bovenste pony, de buiging van de pony is veel meer. De pasruimte van achter is ook veel korter.
De onderste foto laat geen tact zien (van de pony)

In de klassieke dressuur wordt het appuyement aangeleerd, na de wendingen om de voor- en achterhand.
De wending om de achterhand is één van de moeilijkste oefeningen, om die correct uit te voeren.
Dus waarom zou dan het appuyement daarna pas aangeleerd worden?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 10:30

Nog heel even een opmerking, voordat ik mijn paarden ga doen.

We hebben onze antwoorden alleen gebaseerd op de beenzetting.
Is de beenzetting bv zoveel anders bij wijken voor de kuit, bij schouderbinnenwaarts?

Want ik denk niet dat de ledematen van een paard veel verschillende beenzettingen heeft.

Ik denk dat we het meer moeten zoeken in het gebeuren in het lijf zelf.
Daar zit volgens mij het verschil in appuyement en travers.

Zoals al eerder opgemerkt, bij een appuyement blijft een paard rechter in het lijf. Wat heeft dit voor consequentie's voor bv de spieren?

Bij een travers is het achterlijf meer gebogen, volgens mij is dit om de buigzaamheid van de achterhand mede te vergroten. Er gebeurt dus iets anders in het paardenlijf.

Dit zijn mijn gedachten hierover, dus heb ik het fout, ik hoor het graag dan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:54

Naar mijn mening is juist het enige verschil de beenzetting. De buiging bij travers en appuyementen is imo hetzelfde, zoals ook te zien is op de foto's op deze pagina.
Alleen, op de foto's is de richting waar het paard (de pony) heen gaat niet te zien. Pas met filmpjes die van verschillende kanten geschoten zijn kun je het verschil pas echt goed via internet duidelijk maken.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:19

modie schreef:
We hebben onze antwoorden alleen gebaseerd op de beenzetting.
Is de beenzetting bv zoveel anders bij wijken voor de kuit, bij schouderbinnenwaarts?

Want ik denk niet dat de ledematen van een paard veel verschillende beenzettingen heeft.

Ik denk dat we het meer moeten zoeken in het gebeuren in het lijf zelf.
Daar zit volgens mij het verschil in appuyement en travers.

Je moet het inderdaad zoeken in het gebeuren in het hele lijf, dat klopt!
Daar zit het verschil tussen wijken en appuyeren. Schouderbinnenwaarts is weer anders. Schouderbinnenwaarts over de diagonaal lijkt weer op wijken. Het verschil tussen schouderbinenwaarts over de diagonaal en wijken voor het been is de mate van buiging. Bij schouderbinnenwaarts is de essentie het buigen, bij wijken is de essentie het zijwaarts gaan.

Het verschil travers en appuyeren is alleen de plaats van de wand van de manege!

Links is wijken voor het been, midden is appuyeren, rechts is travers over de AC lijn uit een schuine hoek door mij gefotografeerd:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Bij het wijken naar rechts is links de binnenkant van het paard en stapt het paard dus met het binnenbeen over het buitenbeen, en zet het onder de ruiter neer.
Bij het appuyeren naar rechts en bij de travers is links de buitenkant van het paard en stapt het paard dus met het buitenbeen over het binnenbeen, en zet het onder de ruiter neer.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:14

Een TRAVERS leert het paard en de ruiter sneller en eerder dan een APPUYEMENT.

Bij de TRAVERS langs het beschot heeft het paard steun aan het beschot. Alleen daarom al wordt bij dezelfde buiging en beenzetting het paardenlijf al anders gebruikt.

Ga je met de TRAVERS naar de binnenhoefslag, de kwartlijn of naar de renverseerlijn dan wordt de TRAVERS moeilijker dan direct langs de wand.

Daarom is de TRAVERS even los van het DOEL van de RENVERS ook gemakkelijker uit te voeren dan de RENVERS.

Op de renverseerlijn is de TRAVERS het spiegelbeeld van de RENVERS. Als het paard volledig los, soepel en ontspannen en in balans gaat, dan zijn deze oefeningen gelijkwaardig. De eisen die aan ruiter en paard gesteld worden, liggen bij een TRAVERS en RENVERS lager dan voor een APPUYEMENT.

Het APPUYEMENT is over een diagonale richting parallel aan de lange zijde veel moeilijker correct uit te voeren. Het is voor het paard en voor de ruiter moeilijker. Dat blijkt ook uit de praktijk van het rijden en de resultaten die je ziet bij het rijden van een APPUYEMENT.

Als je naar de foto's van het appuyment van de dressuurruiters hier boven kijkt, dan zie je bij sommigen wat de spanning op de buitenteugel is. Er wordt met een begrenzende hand geprobeerd het paard goed gesteld en gebogen te houden. De kracht die daardoor op het lijf van het paard inwerkt door de teugelwerking is groot. De steun van de wand is weg. Vang je die steun met de teugel op op deze manier uitgevoerd dan is de inwerking van de buitenteugel al van dusdanige aard dat de invloed op het paardenlijf anders is als langs het beschot. Het paardenlijf wordt anders gebruikt.

De foto's zijn ook geen toonbeelden van een klassiek of academisch correct uitgevoerd appuyement.
Het zijn foto's die typisch zijn voor appuyementen die in de dressuur sport op deze manier gereden worden.

Aan het rijden van een TRAVERS worden aan het paard en de ruiter andere rijkunstige eisen of vaardigheden gesteld dat bij het rijden van een APPUYEMENT. De beenzetting en de buiging met stelling lijkt of is misschien het zelfde, de inwerking van de beweging op het paard is verschillend. De mate van rechtgericht zijn, de mate van het kunnen verzamelen (en meer) bepalen het verschil tussen het kunnen uitvoeren van een TRAVERS of een APPUYEMENT.

Als iemand geen TRAVERS kan rijden en vervolgens roept dat je het APPUYEMENT wel kan rijden, dan is er iets niet begrepen. Het APPUEMENT kan nooit correct gereden zijn, gevoelsmatig kan je die illusie hebben, meer niet.

Als je paard en jezelf als ruiter doorgroeit in de africhting en het rijden, dan groei je vanzelf de bewegingen van het APPUYEMENT in.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-09-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 13:14

Don Marcello, ik heb het schouderbinnenwaarts genoemd, omdat de beenzetting wel hetzelfde is.

Alleen bij sb is de buiging in het voorste deel van het paard.
Travers is de buiging in het achterste deel van het paard.

Wijken voor de kuit is het paard nagenoeg recht, alleen stelling.
Bij appuyeren is het paard ook nagenoeg recht, alleen stelling.
De buiging bij deze oefeningen is nl door heel het lijf, lichtjes

En dan krijg je het verschil in de bedoeling.

Wijken voor de kuit komt nl na de wendingen en de grote volte's.
Wat is een volte, bij het ingaan van de volte heb je schoudervoor (binnen) en bij het eindigen van de volte heb je travers (in lichte buiging).

En zo kun je het volgens mij ook zien, na de wendingen om de voor-en achterhand.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:13

Je moet wel een héle knappe ruiter zijn om aan te geven of je paard meer in de ribben of meer in de lenden zijwaarst inbuigt. Volgens mij kan niemand dat en het is zeker niet het verschil tussen schouderbinnenwaarts en travers.

Schouderbinnenwaarts en travers, met de rode stip aangegeven waar de ruiter zit:
AfbeeldingAfbeelding

In schouderbinnenwaarts gaat de achterhand recht over de hoefslag (of de lijn die gevolgd wordt). Door de gevraagde buiging staat de voorhand in een hoek ten opzichte van de bewegingsrichting. Het paard stapt met het binnen achterbeen onder het punt waar de ruiter zit. Met deze oefening leren we het binnenachterbeen te dragen.

In travers gaat het hoofd recht over de hoefslag (of de lijn die gevolgd wordt, bij een appuyement is die lijn dus schuin). Door de gevraagde buiging staat de achterhand in een hoek ten opzichte van de bewegingsrichting. Het paard stapt met het buiten achterbeen meer onder het punt waar de ruiter zit. Met deze oefening leren we het buiten achterbeen te dragen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 19:40

Wie heeft het gehad over buiging van de ribben?

Waar ik het over heb, is dat de beenzetting hetzelfde lijkt in de meeste oefeningen.

Zoals je ook op de foto's hier boven ziet.

Wat voor verschil is er in de beenzetting bij wijken of bv appuyement? (mits goed uitgevoerd)
Het enige grote verschil (aan de buitenkant) is of het binnenbeen voorlangs kruist of het buitenbeen.

Maar het grote verschil is de impact op het paard.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:16

Bij de TRAVERS en een APPUYEMENT is - indien beide bewegingen correct worden uitgevoerd - de hoek tussen het lichaam van het paard en de wand of de diagonaal waarlangs het paard beweegt ongeveer gelijk.

Bij een APPUYEMENT hoort het paard evenwijdig aan de lange zijden te bewegen. De voorhand moet de neiging vertonen voor de achterhand te gaan.

Wat je in de praktijk ziet is dat het APPUYEMENT eenvoudiger gemaakt wordt door het paard iets schuin tov de lange zijde te positioneren en daarna langs de diagonale lijn te leiden waarlangs het paard moet bewegen. M.a.w. de hoek tussen de diagonaal waarlangs de beweging moet worden uitgevoerd en het paardenlichaam wordt kleiner gemaakt. (de diagonale lijn loopt langs het paardenlichaam, die ingesloten hoek wordt groter gemaakt).

Je ziet dit heel duidelijk terug in de foto's, de voorhand gaat heel duidelijk voor op de achterhand. Dat komt door de hoekverandering tov de lange zijde. Het paardenlijf moet theoretisch parallel aan de lange zijde gaan en je moet de neiging kunnen zien dat de voorhand voorgaat. Dat voorgaan van de voorhand moet geen halve pas opzij of meer zijn..... De stelling en buiging van het paard behoort licht te zijn. Dit verre voorgaan van de voorhand, verder dan bedoeld, maakt het APPUYEREN eenvoudiger en toch zie je bij de meeste APPUYEMENTEN op deze manier uitgevoerd de elementaire fouten terug.

De "stuurmanskunst" van de ruiter is crusiaal en in het APPUYEMENT komt elke fout in balans van paard en ruiter direct tot uiting.

Vanuit klassieke rijkunst en academische rijkunst kloppen de meeste APPUYEMENTEN die in de sport gereden worden niet meer.

Wat je ook ziet is dat in de klassieke en academische rijkunst, dat hetzelfde gebeurt.

Er zijn nog enkele academies waar het het APPUYEMENT op de eerder omschreven manier wordt uitgevoerd. Het is dan ook moeilijker om het APPUYEMENT op de goede manier te rijden. Het kost meer tijd en vereist veel meer ruitergevoel.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 00:06

modie schreef:
Wie heeft het gehad over buiging van de ribben?

jij toch?

modie schreef:
...
Alleen bij sb is de buiging in het voorste deel van het paard.
Travers is de buiging in het achterste deel van het paard.
...

Ik lees daarin dat je bij schouderbinnenwaarts de buiging in het voorste deel van het paard hebt. Het voorste deel van de rug zijn de wervels waar de ribben aan zitten.
Travers is de buiging in het achterste deel van het paard.. dat zijn toch de lende-wervels?

Misschien bedoel je het anders dan ik het begreep..

modie schreef:
Wat voor verschil is er in de beenzetting bij wijken of bv appuyement? (mits goed uitgevoerd)
Het enige grote verschil (aan de buitenkant) is of het binnenbeen voorlangs kruist of het buitenbeen.

Maar het grote verschil is de impact op het paard.

Klopt, de impact voor het paard is dan ook dat bij schouderbinnenwaarts het binnenachterbeen meer gewicht opneemt en bij travers (en dus ook bij het appuyement) het buitenachterbeen.

Verder wijkt bij schouderbinnenwaarts het paard voor het binnenbeen naar buiten en wijkt het paard in travers voor het buitenbeen naar binnen.

Goed leesvoer is "das gymnasium des pferdes" van Steinbrecht. Bent heeft dat uit het oud duits vertaalt in een wat moderner taalgebruik en voorzien van illustraties. Deze versie is weer naar het nederlands vertaalt door Sandra Nieuwendijk. 28 bladzijden daarin gaan over het werk op twee hoefslagen (Schouderbinnenwaarts of Plié en Travers)

Een appuyement is moeilijker is dan een travers (langs de wand) omdat je de wand niet als hulmiddel kunt gebruiken. Eigenlijk is het dus ook raar dat in de Z1 "Travers" op de AC lijn wordt gevraagd, want dat is hetzelfde en dus net zo moeilijk als een appuyement. Het enige dat ik zou kunnen bedenken als extra moeilijkheid voor een appuyment ten opziche van travers over de AC lijn is dat de mate van schuinte en buiging nog preciezer vastgelegd is en je daarop ook door de jurie beoordeeld wordt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:31

Don Marcello, de buiging van het voorste deel van het paard, is de buiging van hals en schouder(stelling)

Beetje krom om te zeggen, maar eigenlijk de voorhand dus.
Je verdeelt toch een paard in 3 delen: voorhand, middenstuk en achterhand?

Goed leesvoer is inderdaad Steinbrecht, maar ook de handleiding.

De moderne dressuur gaat ervan uit, dat travers en appuyement hetzelfde is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:18

Bij een APPUYER is het paard gesteld en gebogen in de richting waarin het voorwaarts/zijwaarts gaat.

Langs de wand maar ook langs een lijn kan je een APPUYER doen, dus voorwaarts/zijwaarts beweging.

Langs de wand wordt TRAVERS genoemd, met de achterhand naar de binnenkant van de bak en APPUYEMENT langs een diagonale lijn of een lijn evenwijdig aan een diagonale lijn. Bij de laatste oefening is het paard indien de beweging correct wordt uitgevoerd heel licht gebogen en gesteld.

Als het paard teveel inbuigt, en dat is zoals je dat hierboven ziet, dan is de spanning op de buitenschouder te groot, waardoor de schoudervrijheid en de lichtheid van het paard in deze beweging wordt belemmerd.

Het APPUYEMENT zet je in met een teugelhulp (de voorhand gaat voor), daarna komt de beenhulp (de achterhand volgt). Het te schuine plaatsen van het paard bij een APPUYEMENT t.o.v. de lange zijde is in de klassieke en academische rijkunst niet de bedoeling van de oefening.

Het rijden van een correcte TRAVERS over de middelijn (renverseerlijn) is moeilijker dan langs de wand.

Het rijden van een APPUYEMENT is moeilijker dan een TRAVERS over de renverseerlijn.

Er zijn een aantal bewegingen waarmee je de TRAVERS en het APPUYEMENT kan inleiden. Uit de hulpgeving en het rijden, merk je het verschil.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 13:23

In Duitsland betekent Stelling wat anders dan Stelling in rijkunstige of academische zin.

Stelling is de zijdelingse buiging van de nek van het paard tov de hals. De hoogte van de oren blijft gelijk en de nek is het hoogste punt.

Stelling is dus niet het meebuigen van de hals tot in de schoft van het paard. In de Duits sprekende landen is de buiging van de hals in het begrip weer wel opgenomen.

Stelling vragen en stelling geven heeft bij de africhting van het paard speciale functies die fysiologische reacties tot gevolg hebben en daarmee de beweging van het paard beinvloeden.

Stelling als trucje heeft de verkeerde uitwerking op het paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 20:26

Ik denk dat er inderdaad iets anders wordt bedoeld, bij "stelling" van Steinbrecht en "stelling" die bedoeld wordt door oa. Jhr Six

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:26

Een heleboel meningen zo te zien, de definitie van een goed gereden travers of appuyement ligt in het midden. Goede instructie is vrij schaars tegenwoordig, en zo lang het nederlandse jureringssysteem een Traver op de diagonaal verwart met een Appuyement dan blijft dit een eeuwig discussiepunt. Desondanks wel leuk te lezen!
Zijn er ook jury's die dit topic bijwonen...? Ben benieuwd naar hun reacties.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 21:36

Kan nu iemand duidelijk uitleggen, waar het verschil in schuilt bij een appuyement en een travers?
Deze uitleg dan vooral, wat (waar) het verschil is voor het paard?
Want waarom is een appuyement moeilijker dan een travers?

(Mijn idee, is dat uit een appuyement blijkt of de gymnastisering van voor-en achterhand goed is gedaan.
Dit dmv de wending om de voorhand, om de achterhand.
En waarschijnlijk helpt het ook dmv SB en travers, mits goed uitgevoerd.)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:00

Blijkbaar denken de meeste mensen dat het hetzelfde is.
De enige remedie is: een keer een goed leerpaard onder de kont hebben en het verschil kunnen voelen.
Gevoel is moeilijk te omschrijven en aan iemand bij te brengen, dit kost heel veel tijd, concentratie, goed aangereden paard en goede instructie met een 1 op 1 begleiding.
Maar als je eenmaal het verschil hebt gevoeld op een, dus, goed leerpaard met de juiste instructie, dan weet je ook dat er verschil is tussen een sb, een travers en een appuyement!
Wat iedereen er in theorie ook op loslaat en welke pijltjes men dan ook plaatst en welke diagonalen men ook rijdt.

Dus ik kan het je niet vertellen, maar wel laten voelen.
Ik kan het zelfs omschrijven maar dat heeft niet zoveel zin.

Waarom zou men er trouwens een andere naam aan moeten geven als het om dezelfde oefening gaat???

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:22

Moddie,
De extra moeilijkheid van een appuyement ten opzichte van een travers aan de wand, is de gevraagde precisie en vereiste balans. Bij appuyeren moet je precies zoveel buiging en schuinte hebben dat je paard evenwijdig aan de hoefslag komt. Verder is door het ontbreken van aanleuning aan de wand de oefening moeilijker uit te voeren. Je zult de functie van de wand moeten vervangen door balans, aanleuning aan de ruiter en aan de hulpen zijn.

Shan, ook bij goede instructeurs en met goede leerpaarden is een deel er niet van overtuigd dat appuyeren hetzelfde is als travers op een diagonaal en een deel wel.

Tussen schouderbinnenwaarts en travers is wel een verschil. Bij travers gaat de achterhand schuin ten opzichte van de bewegingsrichting en bij schouderbinnenwaarts gaat de voorhand schuin ten opzichte van de bewegingsrichting. In schouderbinnenwaarts stapt een paard met het binnenachterbeen meer onder de ruiter, in travers stapt het paard met het buitenachterbeen meer onder de ruiter.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 14:46

Don Marcello, als ik een travers of een appuyement rijd, voel ik wel degelijk een verschil.

Maar het gaat er mij meer om, om nu eens te weten wat het verschil in het paardenlijf is.

WAt maakt een appuyement nu moeilijker voor het paard, als een travers.

De mijne heeft totaal geen moeite met travers, maar een appuyement vind hij nog wel moeilijk.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:42

En als je een "travers" op de binnenhoefslag rijdt, of op de AC lijn? of een schuine lijn, of op een volte, lukt dat dan wel?
Het verschil is dat de aanleuning aan de wand ontbreekt en daarom is het sturen wat lastiger. Alsof je van een driewieler naar een gewone fiets gaat. De beweging is hetzelfde, maar je hebt geen wieltje (de wand) meer die ervoor zorgt dat de voorhand op de juiste lijn blijft!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:12

Don Marcello, travers kan ik hem overal laten doen, langs de hoefslag, langs de binnenhoefslag, over de diagonaal en de AC-lijn.

Op een volte wissel ik regelmatig af met SB, travers, renvers (en zelfs een stukje wijken op de volte)
Maar bij het appuyement gaat het eerste stukje goed, in draf. Daarna valt hij in tempo terug.
Stap lukt al wel heel goed.
Om hem nog iets meer voor te bereiden, doe ik wending om de voorhand en de achterhand.

Dus vandaar mijn vraag, wat maakt een appuyement zo moeilijk voor een paard?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:00

Welke hulpen, ook in de voorbereiding, geef je bij TRAVERS en bij APPUYEMENT ?
Geef eens een voorbeeld.