Rijden op een ziek paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bollie23

Re: Rijden op een ziek paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:23

is het een bokker?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:23

sarona25 schreef:
achter

Is dat niet gewoon een uier?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:24

Viv77 je haalt me de woorden uit de mond (of uit het toetsenbord).

TS, ik snap dat jij het zielig vind op een paard met kanker te rijden. De meesten delen die mening niet. Prima toch.

Als je het zo zielig vind, waarom ga je niet eens met die mensen praten, misschien dat de DA heeft gezegd dat je juist moet rijden af en toe en dat het ten goede komt voor het paard. Door je beter te laten informeren (wat ik denk dat je nog niet gedaan hebt) kan je ook beter oordelen.

Het oordeel: een paard heeft kanker, dus pijn, dus mag niet meer bereden worden, is imo wel wat kortzichtig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:24

Probeer nou eens 1x heel duidelijk te formuleren wat er nou precies met dat paard aan de hand is, en waar het last van zou hebben tijdens het rijden. Die halve verhalen die je steeds post heeft niemand wat aan. Eerst heeft het paard geen last tijdens het rijden, dan weer wel...

Als je eens wat duidelijker was is het misschien voor de rest van bokt wat makkelijker te begrijpen waarom je van mening bent dat het zielig is.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 26-08-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:25

????????
Ik snap er nu niet zo veel van, tussen de benen zit normaal van boven, toch?/
Maar als ik dit even ontcijfer bedoel je, tussen de kogel en het spronggewricht..denk ik..
Dat is dan toch helemaal niet zo een verkeerde plaats??? of zit ik nu verkeerd te zoeken..
Heb je geen foto om het duidelijker te maken?

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:25

Maanling schreef:
sarona25 schreef:
achter

Is dat niet gewoon een uier?

nee bij haar "enkels" Vork

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:25

Zeg net dat het op de enkel zit dus ben heus nog wel zover dat het geen uier is.
En of het op bokt zit geen idee misschien wel

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:27

Nee is heb nog niet eens foto's van mijn eigen pony hier staan laat staan van een ander.
Het zit om de kogel en het lijkt me dat dat schuurt of zit ik er nou weer helemaal naast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:27

sarona25 schreef:
Maar waaron vind je het zielig dan?
Waarom zou het paard volgens jou niet meer bereden mogen worden?

Heeft het paard pijn omdat het belast wordt, en zo ja, waarom en waar dan? Het zit tussen zijn benen en dat zou dan toch schuren lijkt mij!

Maar dan zou het paard dus ook niet meer mogen lopen. Maar ik concludeer hier wel uit, dat het paard dus niet méér pijn heeft, wanneer er iemand opzit, dan wanneer het niet bereden wordt.

Het zou dus een ander verhaal zijn wanneer het op de rug zat/in de wervelkolom/in het bekken of als het kanker zou zijn aan de geslachtsdelen, daar kan een paard idd wel degelijk meer last van ondervinden tijdens het rijden. Maar het is dus een melanoom wat tussen de benen zit. Tussen de achterbenen neem ik aan?

Waarom neem je aan dat het schuurt? Zitten er schaafwonden/blaren tussen de benen na het rijden? Zitten er kale plekken, en zijn die heel véél kaler na het rijden? Is het warmer op die plek na het rijden (controleer dit met een thermometer, je handen zijn nooit een graadmeter)? Als dat niet het geval is, schuurt het ook niet, en is je aanname niet correct.
sarona25 schreef:
Wat is het stadium waarin de kanker zich bevindt? Weet dat het er al een tijd zit en dat er sinds kort door een da naar gekeken is
Waar zit de kanker in het lichaam? Tussen haar benen

Dat het er een hele tijd zit, zegt niets. Kanker hoeft niet persé voort te woekeren, de ziekte heeft een vrij grillig verloop. Zeker bij melanomen kan het gewoon een hele tijd stilstaan, en dan weer doorgaan. Dan kan het ook nog een goedaardige kanker zijn....

Maar we zijn nu idd heel wat redelijker aan het discussieren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:28

Loopt het paard kreupel? Ik neem aan als het op zo'n plek zit en een paard heeft pijn dat het dan ook kreupel loopt.

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:29

als bij jou enkels de kogels zijn kan het toch niet schuren?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:29

een paard wat wijd staat van achter heeft misschien genoeg ruimte over tussen de beide kogels, het zit aan de binnenkant neem ik aan??
Strijkt het paard als het ware??is het kaal, open of zit er een soort eelt laag op??

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:31

IK hoorde van andere dat het ook open is geweest dat lijkt me toch niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:32

Oké, het zit bij de kogel, begrijp ik? Wel, dan heeft het paard als het niet bereden wordt even veel last als wanneer het wel gereden wordt, ik zie dus niet in waarom het rijden dan zielig is Verward

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:34

dus je hebt het zelf helemaal niet gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:35

sarona25 schreef:
IK hoorde van andere dat het ook open is geweest dat lijkt me toch niet goed.

Maar dat zegt meer over de tumor op zich, niet over het rijden.
Dat het open gaat, komt door het strijken. Je kunt wel bandageren, maar dat is dan een doekje voor het bloeden (en wel letterlijk).

Maar dat kan het paard wel heel wat verlichting brengen zowel bij het rijden als in de wei Lachen

MarliesV

TS, nogmaals mijn vraag, is het niet verstandig dat je eens met die mensen praat en vraagt wat de DA er van vindt. Dan weet je of het paard pijn heeft, of het schuurt, waarom ze nog rijden enz.

Met deze discussie op bokt wordt je volgens mij geen steek wijzer.

aerdenhout1

sarona25 schreef:
MIsschien weet jij niet of ik er alles al heb aan gedaan om haar daar weg te krijgen en wil die oude gek haar gewoon weg niet verkopen aangezien er de laatste tijd mensen hun pony hebben gekocht en met de nooderzon zijn vertrokken weg inkomsten voor hem nu ontvangt hij elke maand zijn geld en als ik haar koop ben i9k ook weg dus weg inkomsten

DUs oordeel lekker over een ander misschien heb ik al 3 keer de waarde van haar geboden jij weet ook niks van mij dus houdt lekker je muil

Tjonge jonge...iets minder mag ook wel! Maar goed...antwoord op je vraag. Momenteel heb ik een oude duitse herder met kanker in vergevorderd stadium....loopt nog steeds achter de paarden aan te rennen, eet goed en heeft ( ook volgens de dierenarts) geen pijn. Moet ik die dan maar thuis laten...omdat ze toch kanker heeft??
Hetzelfde geld ook voor een mens...als je alleen maar stil in een hoekje gaat zitten weg kwijnen dan heeft het leven totaal geen zin meer.
In geval van het paard waar jij het over hebt....ik denk dat de eigenaar wel weet wat hij kan doen met zijn paard, die kent hem denk ik beter dan dat jij dat doet?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:36

Maar open door het lopen of door een abces of iets dergelijks??
zit namelijk ook nogal verschil in..
Misschien een strijklap eens voorstellen aan de eigenaar?
Ik ben alleen nog steeds niet overtuigd van het "zielig"verhaal..
tuurlijk zal het er niet zo smakelijk uitzien, maar ik denk dat het voor een paard niet in de weg zit, wat eerder genoemd is, op de rug of bij weke delen lijkt me vervelender..Een paard met botwoekeringen heeft vaak ook plekken op de benen, niet zo mooi maar veroorzaken ook niet altijd last..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:39

viv77 schreef:
Maar open door het lopen of door een abces of iets dergelijks??
zit namelijk ook nogal verschil in..
Misschien een strijklap eens voorstellen aan de eigenaar?

Zou ik eerder een bandage doen, een strijklap zit denk snel te strak, door het harde gedeelte. En Neopreen is over het algemeen broeierig, da's niet fijn met een open stuk... krijg je infecties enzo van. Met bandages heb je daar geen last van, mits je goed kunt bandageren, uiteraard Lachen

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:41

Sorry maar ik denk niet eens dat de TS het paard zelf heeft gezien. Ze kan verder nergens antwoord op geven. Ze kent de eigenaar half, dat vraag je het toch voordat je zo'n topic gaat openen. Dan weet je waarom iemand wat doet. En idd iedereen met kanker hoeft niet gelijk te stoppen met leven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:46

Dat vind ik nu weer een valse opmerking Bollie Lachen

Ze zal het paard heus wel gezien hebben, wss is het een manegepaard. En het is lief dat ze zich er zorgen over maakt, en volgens mij wil ze nu ook echt discussieren. Ik begin net hoop te krijgen Nors opkijken
Ze moet alleen nog iets meer leren over paarden, maar imo is Bokt daar een goede plek voor, als je goed kunt lezen, en het kaf van het koren kunt scheiden Lachen

Bollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:50

ja maar even serieus, ze kent de eigenaar half, weet er alleen maar een beetje van, heeft dingen gehoord enz. Ik wil harde bewijzen! Dan pas kan je oordelen....en weet je wat je in de groep gaat gooien....

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:51

Hoe weet je eigenlijk dat het kanker is, een gezwel hoeft nog geen kanker te zijn.
Is er een dierenarts bijgeweest?
Als een paard pijn heeft ga je dit toch wel merken, hij verliest zijn eetlust, word dof enz.

Hoe is de rest van haar conditie, ziet ze er goed uit verder?
Als dat zo is zou ik me er niet te druk over maken.

Het lijkt mij ook dat het paardje niet ingezet word als het open is maar dat is nu toch niet het geval of wel?

Het zou wel helpen als je fotoos zou plaatsen, je vraagt om hulp maar zonder een beeld te hebben word het moeilijk dus meschien even de kleine moeite doen om een paar fotootjes te maken als je werkelijk advies wilt.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:59

Euh.. als ik nu juist heb gelezen, het is toch niet omdat een paard melanomen heeft dat het daarom kanker heeft?!?
Indra heeft ook een melanoompje op haar bil..
Denk eerst es heel goed na voor je zo'n beschuldigende post zet..