kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

AH_scim

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:41

Nee kin op de borst doe ik niet. Ben ik heel erg op tegen. Heel soms wel iets dieper. Maar niet vaak, en heel kort.

Nee, ik heb haar liever iets ervoor lopen als erachter.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:44

Nee dat is ook wel waar, je mag natuurlijk wel je mening geven. Maar soms vind ik het gewoon een raar idee. Bijvoorbeeld een Z2 ruiter die foto's plaatst op bokt ofzo, en die krijgt dan commentaar van een kindje die een beetje rondhobbelt op een shetje. Dat klopt niet voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:47

Nicht ergern, nur wundern Knipoog
Ik kan daar altijd wel om lachen. Krijg je van die deskundige commentaren als 'je hakken moeten lager' enzo *LOL* Gewoon de humor van in proberen te zien, dat krijg je op een openbaar forum.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:49

Haha!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:01

Nee, ik heb mijn paard het liefst op de loodlijn en zal dit ook altijd proberen na te streven.
Liever voor de loodlijn dan er achter.
Wel rijd ik soms diep los, maar dan geef ik haar juist meer teugel dat ze langer en lager ingesteld staat. Lachen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:34

Ik doe het niet.
ik vind het er niet uitzien en zielig,
ookal klinkt dat misschien Penny dat intresseerd me niets Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:37

Nee niet op de kin. Ze loopt soms wel iets te diep, dat probeer ik eruit te rijden.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:47

@ E_dicky: wat je zegt is helemaal waar, ze is niet voor niets olympisch kampioen geworden. Ik heb ook echt respect voor haar en de anderen die keihard hebben gevochten om zo hoog te komen (vooral Anky die toch echt begonnen is met een "merkloze" pony). Wat ik duidelijk wilde maken is dat rollkur praktisch niks te maken heeft met het gebruik van de achterhand.

Salinero noemde ik omdat hij minder achterhand gebruik heeft dan andere paarden op dit niveau, ik had ook Broere Jazz kunnen noemen als het bij hem het geval was.

rommeke schreef:
Saskiaatje schreef:
Waar zijn hier dan de vier mensen die op "Ja, bij elke training" hebben gekozen bij de poll?

die durven denk ik niet te reageren.

die mensen reageren waarschijnlijk niet omdat ze geen zin hebben in het commentaar die ze zullen krijgen. Als ze het altijd doen zullen ze er ook achter staan en het ook wel willen verdedigen. Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om altijd alle gal over je heen te krijgen..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:28

E_dicky schreef:
Ik snap soms echt niet waarom het grootste deel van de bokkers zo zit te zeuren op Anky ( en sommige andere profi's). Ik bedoel, Anky is wel één van de beste amazones ter wereld, en wie zijn wij dan om te zeggen dat ze dit, en dit en dit niet goed doet. Of nog erger: wat er mankeert aan het paard (wat iemand zei over een slechte achterhand etc).
Als het de ruiter echt zo slecht is, of zo'n slechte rijstijl heeft, denk je dan dat ze tweevoudig Olympisch kampioene wordt, en nog vele andere titels behaalt?
Als het paard echt zo'n slechte achterhand heeft, denk je dan dat hij op dit niveau goed had kunnen presteren? Ik denk het niet, want hoe kan het dat er zo'n mooie uitgestrekte draf uitkomt en allerlei andere dingen, daar heb je toch echt wel een goede achterhand voor nodig die er goed onder zit.
En in plaats van zitten zeuren dat deze ruiters van wereldklasse een slechte stijl hebben, laat dan eens zien dat jij het beter kunt.
En ik weet zeker dat als Anky haar kur moet rijden, dat iedereen die zulke uitspraken heeft gedaan, gewoon gespannen zit te kijken hoe ze het doet en blij is als ze goud haalt, en teleurgesteld als het wat minder gaat.
Ik denk dat met name Anky wel weet hoe ze LDR moet gebruiken, en hoe ze deze oefeningen moet uitvoeren.

helaas voor jou, als Anky erop is kijk ik 9 van de 10 keer niet, zelfs niet op de OS. Ik zal alleen blij zijn als ze niet al te hoog scoort... misschien dat men dan eens anders tegen die manier aan gaat kijken dan er blind erachteraan te lopen omdat ze kampioen van zoveel dingen is...

Daarbij vind ik ook dat je niet dat niveau hoeft te hebben gereden om er een mening over te vormen. Als je met je normale verstand nadenkt over hoe een paard anatomisch in elkaar zit, kan ik wel die manier van LDR becommentarieren. Daarnaast is dit topic niet alleen over Anky, maar over al die anky-wannabe's die haar willen imiteren en het daardoor helemaal fout gebruiken

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:50

Fem_daf schreef:
die mensen reageren waarschijnlijk niet omdat ze geen zin hebben in het commentaar die ze zullen krijgen. Als ze het altijd doen zullen ze er ook achter staan en het ook wel willen verdedigen. Maar ik kan me voorstellen dat je geen zin hebt om altijd alle gal over je heen te krijgen..

Als ze vantevoren al weten dat ze al het gal over zich heen gaan krijgen, dan realiseren ze zelf blijkbaar ook dat ze fout bezig zijn.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 00:11

als er ook maar iemand is die meent dat het goed is voor je paard(lichamelijk) om je paard in rollkur te trainen, dan daag ik diegene uit om een keer (ook al is het maar 1 rondje in de bak) met je kin op de borst te gaan hardlopen.

let op! wel gewoon blijven ademen en goed kijken waar je loopt!
doen je nek, schouders en rug er zeer van?

niet piepen en doorgaan!!

kom op zeg; dat doe je je paard toch niet aan?!
trainen hoort gezond te zijn en de rollkur zorgt naar mijn mening alleen maar voor lichamelijke ellende.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:33

Kin op de borst en rollkur is niet helemaal hetzelfde. Kin op de borst kan (zeker als je het met slof doet) heel goed zonder achterhandgebruik, als je rollkur "goed" toepast is er wel achterhandgebruik en een vloeiende bovenlijn.

GinaLoveStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 15:25

Nooit !!
Neverrr Nooit dat doen ze bij de Olymische spelen tog ook niet
Ja , Misschien achter de schermen maar niet in de ring..
Dat Longeer je maar me Bijzet

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:58

sabine1985 schreef:
als er ook maar iemand is die meent dat het goed is voor je paard(lichamelijk) om je paard in rollkur te trainen, dan daag ik diegene uit om een keer (ook al is het maar 1 rondje in de bak) met je kin op de borst te gaan hardlopen.

trainen hoort gezond te zijn en de rollkur zorgt naar mijn mening alleen maar voor lichamelijke ellende.

Als jij dit voorbeeld geeft dan besef je dus blijkbaar al niet dat wij anatomisch iets anders in elkaar zitten dan een paard?
I've got news for you! Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:01

Fem_daf schreef:
Ik rij zelf mijn paard nooit met de kin op de borst, het heeft imo geen toegevoegde waarde en het risico dat je je paard z'n atlas wervel kapot rijdt, is mij veel te groot. Vindt zijn nek belangrijker dan dat ik "a la Anky" train.

Lukker schreef:
Als een 'prof' zo traint zie je dit echt niet op wedstrijd. De gangen worden er juist beter van.
Anky's paarden lopen toch ook op de loodlijn tijdens wedstrijd? En de achterhand wordt toch ook ondergezet?

Ik vind Anky's paarden de minste achterhand hebben van de Nederlandse selectie. Kijk maar naar de piaffe en passage van Salinero: één en al protest en een heel slap achterhandje. Hij laat dan ook regelmatig een pootje hangen. Ja, hij heeft zijn goede oefeningen en het is wel een goed paard, maar zodra het op zijn achterhand neer komt presteert bij slecht.

Salinero een slap achterhandje??? Dit is echt humor, dit topic! ROFL

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:09

Saskiaatje schreef:
Fem_daf schreef:

Als ze vantevoren al weten dat ze al het gal over zich heen gaan krijgen, dan realiseren ze zelf blijkbaar ook dat ze fout bezig zijn.

Of ze denken dat er een heleboel Penny's rondlopen die geen idee hebben wat een paard opleiden is maar wel al met hun mening klaarstaan om alles wat ze niet begrijpen en zelf niet kunnen als "AAAAAGH, sieluuuugghhhh" te bestempelen...... Vork

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:12

Ik rij hem wel eens dieper (achter de loodlijn) maar niet op de borst

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 10:14

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:02

Ik heb ook nee nooit aan gevinkt,
Vind het niet eerlijk tegenover je paard, ze kunnen op die manier niet slikken en ademhalen, ga zelf eens een tijdje met je kin op je borst lopen, geen fijn gevoel, waarom zou je het dan wel bij je paard doen.
Mijn mening is dat je zeer zeker met gevoel moet rijden en als je de kin op de brost rijd, moet je ook flink aan de teugel trekken lijkt me en dan bedenk ik me hoe rot dat ook in de mond moet voelen voor het paard Verdrietig
Hoop ook dat steeds minder mensen meer om hun paard gaan geven en deze taktiek gewoon vergeten, het is gewoon niet eerlijk en mense die dit wel doen, is mijn mening verdienen een vreselijke schop onder hun hol, ook als een instructrice op deze manier les geeft zou dat niet moeten/mogen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:05

Ik snap al die vergelijkingen met mensen en kin op de borst lopen niet. Sinds wanneer zit een mens net als een paard in elkaar? Je gaat toch ook niet zelf met een zadel en iemand op je rug rondlopen? Of adviseren jullie mensen ook om zelf bitten en hoefijzers uit te proberen en dergelijke?

Ik bedoel, ik ben geen voorstander van rollkur door niet-deskundigen, maar jullie vergelijkingen raken werkelijk kant noch wal.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:19

"Ze kunnen niet slikken of ademhalen"?? Hahaha nee hoor, ze lopen een uur lang met ingehouden adem, nou goed?
En gisteren nog heb ik met mijn paard wat stretchoefeningen gedaan met snoepjes, en of dat hij kon slikken met zijn kin op zijn borst! Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:41

Stretsoefeningen zie ik anders dan je paard met de kin op de borst trekken.
Het is wel degelijk zo dat een paard het erg benauwd kan krijgen door hem zo in mekaar te trekken, vaak lopen ze ook verschrikkelijk te kwijlen als je deze oefening doet, waar komt dat vandaan dan , lekker met het bit bezig zeker??
Een uur nog wel met de kin op de borst , lekker paarden gevoel heb jij dan. ze kunnen idd niet makkelijk slikken en dat vergelijk ik idd met een mens , als wij onze kin tegen de borst doen krijg je echt hetzelfde, zou zeggen ga eens een uur zo lopen, of anders laat iemadn je een uur zo vast houden, denk dat je na 5 min al in paniek gaat.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:46

Ik heb ingevuld, ''Ja, (heel) soms''.
Ik begin met rijden altijd met stappen, daarna doe ik een drafje, en dan een galopje, dit herhaal ik op de andere hand en als hij zijn energie een beetje kwijt is, en warm is, begin ik eigenlijk. Dit alles doe ik aan een losse teugel geen-amper contact en wat volte's en gebroken lijntje op je zit rijden.
Dan ga ik stappen en probeer ik hem wat in m'n hand te stellen. Ik werk naar een lage en ronde houding, maar ik blijf (proberen) vanuit m'n been, naar m'n hand te rijden. Dus van achter naar voor. Ik maak wat volte's, gebroken lijntjes, 8tjes, Sjes, en ga van hand veranderen. Dan ga ik draven in dezelfde houding. Ik blijf wat figuurtjes rijden, en ook wat stellingen naar links-rechts. Dan ga ik (natuurlijk eerst een paar keer van hand veranderen) hem wat hoger instellen, en wat tempowisselingen en overgangen maken. Daarbij wat schoudervoor en als dat goed gaat wat schouderbinnenwaarts, maar daar zijn we eigenlijk nog niet aan toe, dus schouderbinnenwaarts doen we alleen als het echt goed gaat.
Dat is bij mij losrijden. Nu begint het echte werk. Pling
Maar soms, als hij erg tegen de hand is, moet ik hem even een extra zetje geven. En daarbij komt -af en toe, heeel af en toe- z'n kin wel eens vlakbij z'n borst. Sigaar
En dit noem ik heel soms, en dan is het ook klaar. Knipoog

Oja, en iedereen kan hier beter rijden als de topruiters, (oke, dan misschien niet beter rijden, maar het wel beter weten) die Grand-Prix rijden. Vind ik ook. Haha!
En voor iedereen die niet weet wat sarcasme betekent, hier een goed voorbeeld hiervan. Blond

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:49

horseyfries schreef:
sabine1985 schreef:

Als jij dit voorbeeld geeft dan besef je dus blijkbaar al niet dat wij anatomisch iets anders in elkaar zitten dan een paard?
I've got news for you! Haha!

oh jawel hoor maar lijkt het jou fijn lopen dan??

als je goed kijkt naar de hoofd-hals lijn dan kun je met een beetje hersenen in je donder ook wel zien dat een paard met de kin op de borst niet fatsoenlijk kan ademen!!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:01

Heb ingevuld, ja, bij zowat elke losrijtraining.

Meestal pak ik aan het eind van het losrijden idd even wat dieper mee, dit heeft op dat moment niets te maken met het achterbeen gebruik. Het duurt miss 1 grote volte lang.

Toen ik dit niet deed merkte ik gewoon dat hij nooit echt lekker los was, hij kon het stukje voor zijn schoft niet fijn buigen en bollen. Toen ik het tijdens een prive les een keer (onder begeleiding dus) een volte lang deed, was hij daarna een stuk lekkerder. Het leek wel alsof het laatste stukje weerstand uit zijn lijf was.

Hij vind het ook niet vervelend ofzo, krijg geen verzet, hierna rijden we meteen het halsstrekken in. Ik denk dat het gewoon verschild, hoe lang je het doet en of je het met verzet doet of niet.

Sommige mensen zie ik het doen om hun paard onder controle te krijgen/houden, dat is het voor mij niet. Het is een middel om de laatste weerstand uit de spieren te krijgen. Aanspannen en weer ontspannen.