Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:55

Ik ben het ook niet met deze stelling eens.. Natuurlijk zijn er paarden die moeilijk te rijden zijn, en waardoor de eigenaar zegt dat hij/zij de enige is die erop kan. Valt me trouwens op dat dat hier op bokt vaak wordt gezegd door idd de Penny's onder de bokkers. Waarbij als je in het profiel kijkt een überschattig ponytje tegenkomt.
Er zijn natuurlijk moeilijke paarden waar je heel aardig voor moet kunnen rijden om daar op te kunnen, maar dit is echter maar een zeer klein percentage..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:55

Het leven is duur Haha!.

Als je een paard koopt voor je hobby waarvan je van tevoren weet dat hij erg moeilijk is, zul je daarmee doormoeten omdat je hem dus moeilijk kan verkopen. Als dan blijkt dat het met jou en het paard ook niet zo klikt heb je geen mogelijkheid om hem voor weinig te stallen op die plek. Als je op een grote pensionstal staat wil je vaak ook kunnen rijden. Als dat niet kan ben je een hoop geld kwijt aan stalling en onderhoud terwijl je nog niet van je hobby kunt genieten.

Dan is er nog altijd de mogelijkheid om een goedkoper adres te zoeken (boer e.d.) maar voor veel mensen is dat niet echt een optie. En als je een duur paard hebt gekocht en hem voor erg weinig moet verkopen, is er een kans dat je voorlopig geen ander paard kunt betalen.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:59

Yinari schreef:
Het leven is duur Haha!.

Als je een paard koopt voor je hobby waarvan je van tevoren weet dat hij erg moeilijk is, zul je daarmee doormoeten omdat je hem dus moeilijk kan verkopen. Als dan blijkt dat het met jou en het paard ook niet zo klikt heb je geen mogelijkheid om hem voor weinig te stallen op die plek. Als je op een grote pensionstal staat wil je vaak ook kunnen rijden. Als dat niet kan ben je een hoop geld kwijt aan stalling en onderhoud terwijl je nog niet van je hobby kunt genieten.

Dan is er nog altijd de mogelijkheid om een goedkoper adres te zoeken (boer e.d.) maar voor veel mensen is dat niet echt een optie. En als je een duur paard hebt gekocht en hem voor erg weinig moet verkopen, is er een kans dat je voorlopig geen ander paard kunt betalen.

Aha.. Ja

Maar even terug te komen op de stelling.. "Ik ben de enige die erop kan''
maar de peerden worden toch ook door (mogelijk iemand anders) zadelmak gemaakt? Dan klopt daar toch ook ergens iets niet aan..?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:00

HannahFrouk schreef:
Ja, wat is rijden eigenlijk.

....

Het heeft volgens mij in beide gevallen toch echt te maken met bekendheid, routine en waar een paard rust in vindt.

Waar geen woord verkeerd aan is. Je laat echter het relationele aspect volledig buiten beeld. Het feit dat een vreemde geen band heeft is een fundamenteel verschil. Hoe groot de invloed ervan is, is afhankelijk van de hechtheid van de band tussen een ruiter en een paard van hun gezamelijke kwalitijd.
Al is een vreemde een véél beter ruiter, het is een ánder, niet ´jij´.

Wie dat niet ervaren heeft kan het zich proberen voor te stellen. Doe jezelf echter een plezier en sluit dit perspectief niet voor jou en jouw paard af. Het heeft wellicht niets met goed rijden van doen, levert wellicht geen winstpúnten op, kost wellicht waarde van het paard, maar het is wel kwaliteit van de relatie.
Het is maar wat je wil, doch roep niet dat het niet bestaat, want dat geeft alleen emotionele armoede in het ruiterschap aan.

hc

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:02

Maar een paard wat maar 1 ruiter op de rug kan hebben.. Is in mijn ogen een slecht opgeleidt paard. Een paard hoort ook naar de mens ''sociaal'' te zijn. En dan hoef je er niet perse een proefje mee te kunnen rijden, maar er tenminste wel op kunnen zitten...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:02

Huertecilla schreef:
Waar geen woord verkeerd aan is. Je laat echter het relationele aspect volledig buiten beeld. Het feit dat een vreemde geen band heeft is een fundamenteel verschil. Hoe groot de invloed ervan is, is afhankelijk van de hechtheid van de band tussen een ruiter en een paard van hun gezamelijke kwalitijd.

Wie dat niet ervaren heeft kan het zich proberen voor te stellen. Doe jezelf echter een plezier en sluit dit perspectief niet voor jou en jouw paard af. Het heeft wellicht niets met goed rijden van doen, levert wellicht geen winstpúnten op, kost wellicht waarde van het paard, maar het is wel kwaliteit van de relatie.
Het is maar wat je wil, doch roep niet dat het niet bestaat, want dat geeft alleen emotionele armoede in het ruiterschap aan.

hc

Dit vind ik hele wijze woorden en ik ben het er 100% mee eens.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:04

De ene rijdt natuurlijk al beter met een paard dan de ander. Maar als een paard zo moeilijk te rijden valt, dat alleen de eigenaar ermee kan rijden, wie zou er dan in godsnaam op willen kruipen Haha! ?? Er zijn nou eenmaal mensen die graag risico's nemen en dan zo'n moeilijk paard willen berijden, terwijl niemand anders erop wil. Da's een ander verhaal natuurlijk.

Ik weet wel dat bv onze draver vroeger alleen in galop kon gezet worden door mij en mijn vader. Niemand anders kon dit, zelfs een echt goede dressuurruiter kreeg hem niet in galop. Dan kon ik ook gaan verkondigen dat wij de enigste waren die ermee konden rijden ... dikke zever natuurlijk.

Ik heb trouwens liever een goed gereden paard waar iedereen zo mee weg kan rijden met de juiste hulpen. Dan zo'n halve zot waar niemand anders op wil en waar je zelf ook niet echt zeker bent ofdat je je ritje wel overleeft.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:12

Ik denk dat alle paarden (als je er maar genoeg tijd in investeert) door meerdere personen te rijden zijn.

Zeker weten doe ik het niet, er wil echt nooit iemand op mijn pony rijden als hem een beetje hebben leren kennen.

Nou is ie ook nog al klein, dus voor de meeste volwassenen ook niet echt een goed idee. Kinderen zou ik zelf niet toelaten, tenzij ik hem zelf goed vast heb.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:15

Wat doen jouw paarden dan als je er iemand anders op zou zetten HC Lachen ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:40

Huertecilla schreef:

Een ruiter die over voldoende gevoel, ervaring, kennis en kunde beschikt kan binnen no-time een paard vertrouwen geven. (maar dat soort mensen zijn er niet zo veel.... maar dat is een andere discussie)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:54

Bolieke schreef:
De ene rijdt natuurlijk al beter met een paard dan de ander. Maar als een paard zo moeilijk te rijden valt, dat alleen de eigenaar ermee kan rijden, wie zou er dan in godsnaam op willen kruipen Haha! ??

Wie heeft het over ´moeilijk paard´??

Het enige punt wat ík probeer te maken is dat een paard dat een hechte band met een mens heeft een ander gewoon niet wíl.
Of iemand een dergelijk paard in no-time vertrouwen zou kunnen geven interesseert dat paard helemaal niet.
Een luisterend ruiter stapt daar dús niet op Pling

Als jij met jouw partner met kwalitijd solide gezamelijke geschiedenis hebt zul jij je normaal gesproken verzetten tegen een andere minnaar hoe goed die ook is; je WIL helemaal niet!
Voor een gehecht paard is berijden door een vreemde gewoon ongewenste intimiteit.
Bovenstaande kan je als goed minnaar inherent niet willen en als goed ruiter evenmin.

Al met al vind ik dit topic een ontluisterende ervaring
Koop dan toch een brommer zeg als het individu van het paard niet belangrijk is, als je niet in een hechte band wil investeren.

hc

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:04

Een hechte band is zeer belangrijk. Dat wil ik zeker niet tegenspreken.

Maar dat een paard iemand anders op z'n rug een ongewenste intimiteit vindt, sorry, dat vind ik er wel over!
Dat een paard wat ongemakkelijk reageert op een vreemde persoon, is wel normaal. Maar als deze vreemde persoon een goede ruiter is, dat voelt een paard wel. Als het dan een nieuwsgierig, open paard is, zal die niet snel problemen maken van die vreemde persoon. Als die vreemde persoon dan nog de juiste hulpen gebruikt en het paard niet verwart, dan rijdt die er zo mee weg.
Er zijn inderdaad paarden die echt moeilijk gaan doen met een vreemde ruiter, maar dat zijn dan paarden die moeilijker in omgang zijn (wat schichtig, nerveuser, misschien enge ervaringen met vreemde personen). De eigenaar kent dit "moeilijker" paard door en door en weet dit mooi op te vangen en vertrouwen te geven, wat een vreemd persoon niet direct kan. Zo'n paard kan dan een zogenaamd alleen door de eigenaar gereden worden...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:06

Huertecilla schreef:
HannahFrouk schreef:
Ja, wat is rijden eigenlijk.

....

Het heeft volgens mij in beide gevallen toch echt te maken met bekendheid, routine en waar een paard rust in vindt.

hc

Ik sluit het belang van het belang van een relatie absoluut niet uit (integendeel).

Bij sommige (de meeste???) is een goede band met hun paard niet het eerste doel (bij mij zelf wel trouwens). Ik merk absoluut dat ik een band met mijn paard heb. Dit merk ik in hoe hij mijn nabijheid zoekt, naar me kijkt als er iets engs is, hoe hij reageert als hij staat te eten en ik kom erbij staan, hoe hij kijkt als ik opstijg.

Maar die band ben ik toch ietsje anders gaan beschouwen (lees: gaan relativeren) sinds ik een bijrijdstertje heb. Meiske van 11, heel leergierig, doet alles exact na (ze mimiekt elke beweging en elke intonatie). Nu blijkt al sinds enige tijd - ze komt nu ongeveer een half jaar, ik heb mijn paard zelf al 11 jaar - dat hij ook duidelijk zijn vertrouwen in haar stelt. Mijn beide paarden kijken naar die kleine krummel om van haar af te lezen wat ze vindt, wat ze wil, of er gevaar is. Net zo goed als dat ze naar mij kijken. Natuurlijk heeft ze dat geleerd uit te drukken. En (gelukkig) ben ik nog wel de nummer 1 in de ploeg Haha! ) Maar toch, ik vind het knap ... en het leert mij wel dat de bekendheid van de gebaren, de intonaties, het belonen (dat soort dingen) zwaar wegen. Zwaarder soms zelfs dan je autoriteit (die zij nog lang niet voldoende heeft bijvoorbeeld).

Dus de band die ik met mijn paard voel wil ik daarmee juist wat relativeren, zodat ik het belang ervan niet groter maak dan dat het in feite is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:26

Melanie_B schreef:
Een ruiter kan nog zo geweldig zijn en zoals met anky paar keer aangetoond wil het niet zeggen dat ze met ieder paard kan wegrijden. Plus wat ik vaak merk is dat een ZZ ruiter opeens op een B/L paar dkruipt en dat paard moet opeens hoog niveau gaan lopen ??. IS dit eerlijk ik zou het niet gek vinden als die in verzet kwam.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens... Een ZZ ruiter kan zich wel degelijk aanpassen aan het paard, als het een beetje een goede ruiter is Lachen[/quote]

Nou toch merk ik als ik naar de diverse lessen kijk om me heen en ook op de oude stallen dat dat niet het geval is. Ze klimmen erop en hun lopen als Z paard. Gaat ook vaak wel gepaard met nodige verzet van het paard. Ik wilde dit dus niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:33

De eerste keer op een paard moet de combinatie elkaar nog leren kennen. Dus verwacht niet dat de ruiter zo met het paard weg kan rijden. Dat is een flinke illussie. Ik geloof bij lange na niet dat iemand die dus beweert: Ik ben de enige dat ook daadwerkelijk zo is.

Ik twijfel ook of een paard die wat nerveus reageert op een andere ruiter slecht opgeleid is. Als je heel je leven lang gewend bent op beweging x en dan opeens beweging y (hetzij been/hand/gewicht ect) dan kan ik mij voorstellen dat het paard in eerste instantie anders reageert. Daarom moet je ook wennen aan elkaar. Ik zou zo'n paard eerder (extreem) gevoelig noemen.

Ik zal het ook zo niet zeggen. Iedereen kan met mijn merrie aan de haal. Haha! Uitermate geschikt voor de beginnende ruiter, de bange ruiter, de recreant, de wedstrijdruiter. Op dit paard past een veelzijdig dekseltje Haha!
En dat zal straks ook wel opgaan voor die ander Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:34

Bolieke schreef:
Een hechte band is zeer belangrijk. Dat wil ik zeker niet tegenspreken.

Maar dat een paard iemand anders op z'n rug een ongewenste intimiteit vindt, sorry, dat vind ik er wel over!

Dat ligt dan wellicht aan jouw referentiekader. Ik heb hier een hele groep die de persoonlijke ruimte gerespecteerd wil zien. Als een vreemde die binnen komt is dat een ongewenst indringing.
Dat is normaal paardgedrag.

Dat veel paarden dermate ontpaard zijn dat hun toleantiedrempel als geestelijke en lichamelijk afstomping gezien kan worden maakt dit wellicht normaal, de norm, in de zin van veel voorkomend maar beslist niet ethologisch normaal.

Ík vind het ´er over´ dat niet te respecteren en te verwachten dat een vreemd paard zich door jou laat belasten en sturen.

Nogal fundamenteel verschil van ´mening´ Haha!
Voor wat ik doe echter is het noodzakelijk dat een paard paard is want anders ken ik het programma ervan niet Pling

hc

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:35

Sammie schreef:
De eerste keer op een paard moet de combinatie elkaar nog leren kennen. Dus verwacht niet dat de ruiter zo met het paard weg kan rijden. Dat is een flinke illussie. Ik geloof bij lange na niet dat iemand die dus beweert: Ik ben de enige dat ook daadwerkelijk zo is.

Ik twijfel ook of een paard die wat nerveus reageert op een andere ruiter slecht opgeleid is. Als je heel je leven lang gewend bent op beweging x en dan opeens beweging y (hetzij been/hand/gewicht ect) dan kan ik mij voorstellen dat het paard in eerste instantie anders reageert. Daarom moet je ook wennen aan elkaar. Ik zou zo'n paard eerder (extreem) gevoelig noemen.

Ik zal het ook zo niet zeggen. Iedereen kan met mijn merrie aan de haal. Haha! Uitermate geschikt voor de beginnende ruiter, de bange ruiter, de recreant, de wedstrijdruiter. Op dit paard past een veelzijdig dekseltje Haha!
En dat zal straks ook wel opgaan voor die ander Ja

Ben ik met je eens!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:37

als ik erbij sta, kan iedereen op mijn paard rijden

dan krijg ik zelfs opmeringen als 'wat is jou paard makkelijk' Haha!

ja aan de teugel en de hulpen op het been zitten er prima in.

ik laat geen andere zonder mijn toezicht op mijn paard ploeteren. als het haar niet zint komt ze omhoog, en als ze dan merkt dat er angst in het spel komt gaat ze er echt een potje van maken. stil staan, schoppen op het been, op hol vliegen. en vooral ze gaat haar eigen regeltjes maken. ik heb nog wekelijks een dag dat ze het ook even bij mij probeert, maar dat is gauw opgelost.

nee ik laat eigenlijk niemand op mijn paard. sterker nog, mijn ouders durven niet op mijn paard. ze weigeren mijn paard mee te nemen op een buitenrit. laatst kreeg mijn zusje mijn paard met geen mogelijkheid de trailer in. bij mij gaat dat inmiddels een stuk makkelijker.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:38

Eén van mijn paarden, met het inrijden nog samen met iemand anders gedaan, was altijd al moeilijk met opstijgen. Dat vond hij heel spannend, dus heb ik hem daarna alleen nog zelf een tijd gereden en heeft hij zo veel vertrouwen in mij gekregen dat hij nu niet meer wil dat er iemand anders op gaat.
Eén keer was er nog iemand die het wel wilde proberen, een ervaren en rustig persoon, maar die liet hij er nog wel met wat moeite op, maar daarna er nooit meer af, die is toen 1,5 uur bezig geweest om eraf te komen met hulp van iemand op de grond, die wilde er ook nooit meer op.

Na een aantal jaren nog een keer iemand gevraagd die jonge paarden inrijdt voor zijn werk, maar die kreeg al niet zijn voet in de beugel, paard kijkt opzij alsof hij echt zoiets heeft van; weet niet wat jij van plan bent??? maar hij vouwt zijn rug dubbel en springt meters van de grond..

Ik denk wel dat als ik er niet meer zou zijn ofzo en iemand gaat héél veel tijd er in steken dat hij dat uiteindelijk ook wel goed zou vinden, maar wel jammer hij kan niet mee met de Orun..

Een ander paard van mij kan eigenlijk iedereen wel op, maar ik hoor altijd wel dat ze het idee hebben dat ze meer op mij let als op de gene die er op zit. Als ik zeg stap en iemand zit in galop gaat ze stappen en is ze niet bezig met wat de persoon op haar rug wil! Cool
Huertecilla schreef:
Als jij met jouw partner met kwalitijd solide gezamelijke geschiedenis hebt zul jij je normaal gesproken verzetten tegen een andere minnaar hoe goed die ook is; je WIL helemaal niet!
Voor een gehecht paard is berijden door een vreemde gewoon ongewenste intimiteit.
Bovenstaande kan je als goed minnaar inherent niet willen en als goed ruiter evenmin.

Hier ben ik het wel mee eens, merk ook wel dat de paarden waar ik het meeste mee heb er ook de meeste problemen mee hebben, de anderen doen het makkelijker met iedereen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:39

Niet met de stelling eens.
Er zijn zoveel ruiters en amazones, er is altijd nog iemand die ook met jou paard kan rijden. Het kost misschien tijd en niet iedereen (ook ervaren ruiters) kan op een moeilijk paard rijden. Het zou ook wel heel toevallig zijn als je net toevallig dat ene paard treft waar alleen jij op kan rijden....
Ik kan me wel voorstellen dat je als ruiter niet iedereen op je paard laat. Bijvoorbeeld omdat je een moeilijk paard hebt en bang bent dat iemand anders zich bezeert als ze/hij erop stapt.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:41

Huertecilla, ik denk dat ik het tóch met je eens ben Haha!.

Alleen niet met het deeltje dat er echt NIEMAND anders op de wereld zou zijn die het paard kan berijden. Dat wil niet zeggen per direct, maar na kennismaken, wandelen, dagelijks leven met de paarden meebeleven.... dan wordt iemand deel van de groep en waarom zou het paard die dan niet accepteren? Ik denk dat dat wel kan Ja.

Wat je op bokt veelal tegenkomt zijn denk ik toch de sterke verhalen. Toevallig net iemand met wie het klikt gaat op het paard zitten en vervolgens kan niemand anders het dier rijden. Ja, dag!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:44

Best bekend eigelijk...Ik heb Sisco destijds uit een "niet zo prettige omgeving" gehaald, heb hem zadelmak gemaakt en wat basisdingen geleerd. Na 2jr werken aan vertrouwen begon het eindelijk ergens op te lijken. Elke keer rijden dan was er een rodeo rondje ( in 1ha land, niet aan te raden) maar ook dit werd steeds beter. Uiteindelijk was het voor mij gewoon een goed sensibel paard mét zeer uitgebreide handleiding. Toen hij ivm vakantie bij iemand anders op stal stond ( ZZ-zwaar ruiter) heeft hij deze enkel "angstig" weten te maken. Hij werd gemeen, stond met zijn kont in de opening van de stal en beet wanneer je niet oplette. Uiteindelijk is het haar gelukt hem te pakken en op te zadelen, bij het rijden werd hij weer helemaal gek, is door de omheining gegaan en is daarna achterover geklapt om de ruiter van hem af te krijgen Conclusie: Paard was levensgevaarlijk en moest maar naar de slacht.

In die tijd heb ik geen anderen op mijn paard laten rijden, dat was echt onbegonnen zaak. Nu, 4jaar later kan eindelijk mijn instructrise erop rijden zonder dat hij compleet flipt. Bij hem is het vooral een kwestie van vertrouwen geweest waarbij nivo van rijder niet van belang was.

DendroFleur

kaatje77 schreef:
Ja, ik kende inderdaad een paard waar maar 1 persoon op kon rijden. Vork

Dit paard was voor anderen echt levensgevaarlijk en uiteindelijk in de marathon voor de koets beland en heeft ook nog internationaal gelopen.

Dus het kan raar lopen..............

Zo eentje heb ik ook gekend. Ging rustig liggen als het hem niet aanstond. Is later naar een tandemrijder gegaan die er kampioen mee werd (Lipizaner) Maar die zei ook dat dit paard grote kans had gehad om bij de slager te belanden. Hij ging er de bossen mee en in bond hem achter de wagen waar hij lekker gek kon doen. En voor de wagen gingen ze door totdat er fatsoenlijk gelopen werd.
Maar nog steeds vind ik dat die paard zeker door andere gereden kon worden alleen niet door iedereen. Daar moet je feeling voor hebben en hem brutaal maar toch met respect aanpakken.

Ik denk dat het dus meestal Pennyverhalen zijn van meiden die zich geweldig vinden dat ze op hun paard durven stappen. En nee, niet iedereen en ieder paard is geschikt om met elkaar overweg te gaan. Maar op de hele wereld maar 1 persoon die op dat paard kan vind ik een slecht sprookje.

Yinari

SparklingApp schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, merk ook wel dat de paarden waar ik het meeste mee heb er ook de meeste problemen mee hebben, de anderen doen het makkelijker met iedereen. Haha!

Dat vind ik ook opvallend, dat juist die paarden het meest speciaal zijn. Ik had een zeer éénkennige pony die onvervangbaar is. Dat ging echt diep (terwijl ze voor andere nou niet bepaald leuk was).

Nu weer met mijn ijslander. Sluit zich ontzettend snel af. Hij lijkt dus heel erg makkelijk en meegaand, maar hij verstopt zich gewoon achter zijn enorme voorpluk en geeft geen reactie, dat is iets heel anders. Die is ook weer zó speciaal.

Je hebt hier wel een punt te pakken. Ik denk dat dit ook in de buurt komt van waar HC op doelt (?), maar dan in verzwakte vorm.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:50

brigitta1987 schreef:
Bijvoorbeeld omdat je een moeilijk paard hebt en bang bent dat iemand anders zich bezeert als ze/hij erop stapt.

In mijn geval heb ik het echt niet over een moeilijk paard, juist een heel erg lief en knuffelig paard, maar hij ziet het echt niet zitten dat iemand anders op zijn rug moet..
Daarom vond ik dat stukje van HC zo mooi, ongewenste intimiteit, ja, zo ziet hij dat, dat weet ik zeker!