Buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:16

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pablo_

Re: Buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:50

Met buitenritten heb ik een beetje contact,
absoluut niet aan de teugel.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:53

Ik rijd altijd buiten omdat ik geen bak heb Clown

Ik ben mijn paarden voor endurance aan het trainen en eigenlijk rijd ik altijd met een lang teugeltje zodat ze op hun eigen benen en tempo lopen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:07

Ligt er een beetje aan.Soms rijd ik echt puur voor de ontspanning buiten, een lekker rustig ritje aan een lang teugeltje. Maar soms rijd ik buiten, omdat in de bak even niet zo goed uitkomt en dan mag ze wat meer aan de bak. En soms ben ik van plan om lekker relaxed te doen en biedt zij heel iets anders aan.Dan gaan we ook gewoon aan het werk buiten.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:48

MIjn jonkie is nu een paar keer mee naar buiten geweest, die heeft altijd geleerd, contact op de teugel houdt nagevelijkheid in, en geeft dus braaf na, ik houdt het mooi zo, je hebt toch net iets meer te vertellen en hij ontspant gewoon heel fijn zo.. En inderdaad, een dressuurtraining kun je ook zo in het bos rijden Tong uitsteken

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 13:53

Over het algemeen loopt ze aan een lange teugel.
Af en toe pak ik ze eens aan aantal minuten op.
Ze loopt dan nageeflijk en ik vraag even linker- en rechtstelling.

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 14:09

ik heb pas 2 beutenritten gemaakt met mn pony, hij is niet echt makkelijk zeg maar, dan rijd ik op t begin wel aan de teugel, als er dan wat gebeurd heb ik er veeel meer over te zeggen, na een uurtje lekker lang ontspanne teugeltje

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:23

Buitenrijden, is lekker om te ontspannen, dus lekker los met die teugels.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:14

Lekker z'n neus naar voren, kan hij ook nog wat zien van de omgeving ipv alleen de grond.

Maar Anouar loopt met een losse teugel ook netjes over de rug met het gewicht verdeeld over alle vier de benen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:31

Lenneke, dat vind ik dus een rare reden om je teugels lang te houden, want als jij in de bak rijdt, ziet je paard toch ook dingen om van te schrikken, waarom zou dat dus niet zo zijn in het bos... Tong uitsteken

Platina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:38

Ik rij afhakelijk van het paard en de omgeving soms aan de teugel soms lekker los... Kijk je moet altijd bedenken wat er zou kunnen genbeuren, en je moet toch nadenken over je eigen veiligheid....

piemel

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 14:42

Ik rij eigenlijk alleen maar buiten en doe dan dus ook dressuuroefeningen tussendoor zoals wijken, sbw en achteruit.
Ik vindt het belangrijk dat ik mijn merrie ook buiten nagevelijk kan rijden en werk hier dan ook aan.
Je moet toch iets als je een slechte bak hebt Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:12

__PSM__ schreef:
Lenneke, dat vind ik dus een rare reden om je teugels lang te houden, want als jij in de bak rijdt, ziet je paard toch ook dingen om van te schrikken, waarom zou dat dus niet zo zijn in het bos... Tong uitsteken

Waar heb ik het over schrikken?

Anouar vind het gewoon leuk om lekker om zich heen te kijken. Hij kijkt overal naar, hij vind alles interesant, maar hij schrikt niet (soms wel, maar dat doet ieder paard) Van mij mag hij lekker om zich heen kijken, doe ik ook.

justsannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 18:52

er is een groot verschil tussen aan de teugel voor een leuke foto of aan de teugel omdat het leuk staat voor de mensen die je tegenkomt tijdens je buitenrit.
dat je voor een foto je paard even leuk wilt hebben snap ik maar buitenrijden hoort je paard te ontspannen en dus vind ik het logisch dat je paard niet aan te teugel hoeft te lopen.
ik ken hier in de buurt echter paarden die als ze buitenrijden heel ontspannen lopen en in draf of galop automatisch aan de teugel gaan lopen. het zijn friezen dus denk dat die dit toch wat meer doen.
en je hebt natuurlijk paarden die zich gaan opfokken en een hele kur laten zien waar anky en salinero nog wat van kunnen leren Tong uitsteken en ja dan gaan ze ook aan de teugel lopen maar daar kan je dan niks aan doen. zo'n paard moet je dan gewoon laten ontspannen maar wanneer je buitenrijd vind ik persoonlijk toch dat je je paard lekker moet laten lopen. rijd zelf heel veel buiten en mijn paard loopt vrijwel altijd met lange teugel. zo kan ze lekker om zich heen kijken en dat vind ik voor mijn gevoel wel prettig, het is dan voor allebei lekker ontspannen.
maar had ook ergens gelezen dat het wil helpen om buiten je oefeningen te rijden als je een paard hebt wat in de bak niet wil werken. heeft geloof ik met de omgeving te maken.
het ligt ook natuurlijk ook aan het paard wat je onder je kont hebt. heb je een zenuwpees wat ieder blaadje eng vind of een drukte maker die alleen maar dribbelt ja dan is het natuurlijk niet verstandig om met een losse teugel te gaan rijden. dan kan je beter contact houden met de mond zonder continu druk te zetten. zie vaak dat mensen automatisch wat aan de teugels gaan hangen en ze continu gespannen hebben en dan gaat het vaak helemaal mis.
je weet zelf het beste wat voor je paard werkt, lange teugel of lichtjes aan de teugel, zolang je met beleid paardrijd is er niks aan de hand. het moet voor zowel jou als je paard leuk blijven Tong uitsteken

nonzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:07

Mijn paard is zo gespannen dat hij niet eens meer aan de krul wil want ik maak niet zo vaak buitenritten dus is het ook eeen beetje nieuw voor hem, maar hij loopt dus niet aan de krul Haha!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 13:14

Lekker onstpannen (dus niet aan de teugel), maar als ik hulpen geef of teugels op neem, moet hij daar wel direct op reageren!
Ik heb trouwens liever een lekker, makkelijke, verzamelde galop dan een galop waar hij totaal uit elkaar valt. Om die leuke galop te verkrijgen, moet hij natuurlijk aan de teugel. Maar omdat ik western rij, krijgt hij ook gelijk minder druk/losse teugel, van zodra hij zo loopt zoals het hoort (nageeflijk).
Ik van mening dat het paard ook bij het buitenrijden z'n lichaam en spieren correct moet gebruiken. Zeker bij lange ritten is dit van belang. Zoals bv niet steeds in linkergalop, maar ook rechtergalop. Eens lekker beentjes strekken, maar ook gewoon rustig onder jou lopen. Tja, dan moet je natuurlijk wel effe de juiste hulpen geven. Zo behoud je ook een soepel paard.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:26

Anouar kan ook lekker over de rug galoperen zonder dat hij daarvoor met z'n hals in een boog loopt (om het zo maar even uit te drukken) Draf hetzelfde. Ik merk heel duidelijk verschil tussen een uit elkaar gevallen draf of een goede draf, maar z'n hoofd/hals houding veranderd daarbij niet, hooguit dat de hals bij de goede draf vanuit de schoft iets meer naar boven komt, iets meer opgeheven, maar dat is echt minimaal.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:48

Het is vooral belangrijk dat het paard z'n achterhand gebruikt, in welke rijstijl ook. Eenmaal het paard dit kan, hoeft de ruiter dit niet meer te "vragen", want het paard is zo getraind te lopen. Maar daar kruipen héél véél trainingsuren in, een paard doet dat niet vanzelf.
Maar daar gaat dit topic niet echt over. Normaal gezien is buitenrijden = ontspannen. Effe weg uit de bak, afwisseling. Mijn jonge paard moet nog veel leren, dus als we buitengaan betekent dit toch nog veel corrigeren en hulpen geven. Maar als het kan, lekker die teugels los!
Stel je voor dat je op een rit van 5 uur, 5 uur lang aan die teugels ligt te sleuren Verward

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:57

Als ik buitenrijd met een paard (m'n eigen peerd is 2 dus dat gaat lastig) gooi ik nooit de teugels helemaal los, maar ik rijd ze zeker niet aan de krul. Heb toch wel minimaal teugelcontact in een snellere gang, in stap houd ik wel de teugels gewoon lang (als ik een paard niet ken ben ik meer geneigd om contact te houden via teugels).

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:00

Ik hoef neit aan de teugels te sleuren hoor als ik naar buiten ga, mijn paard loopt gewoon fijn nagevelijk van zichzelf, puur op een licht contactteugeltje, en die is 3 dus met de trainingsuren dat valt mee... Is hij lekker ontspannen zoekt hij lekker mijn hand op, tuurlijk mag hij kijken, maar om te kijken is het echt neit zo dat ze helemaal de teugels los moeten hebben...

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:51

Ciaraaa schreef:

Dus volgens jou ontspant een paard niet als hij nageeflijk loopt in het bos?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:44

frysogeen schreef:
Ciaraaa schreef:

Dus volgens jou ontspant een paard niet als hij nageeflijk loopt in het bos?

Inderdaad, zo zijn er wel enkele uitspraken, heb ik gelezen. Als m'n paard gespannen is, vraag ik hem juist nageeflijk om hem rustig/ontspannen te krijgen!
Ik vind het wel treffend dat verschillende mensen melden dat hun paard "vanzichzelf" nageeflijk lopen. Tenzij een paard een goede training heeft of heeft gehad, loopt die niet vanzelf nageeflijk .
Er starten veel recreatieruiters in de cursus die ik volg. Anders altijd buiten gereden, met losse teugel, paard deed alles voor hen (zeggen ze), zoals de echt cowboys Knipoog. En ja hun paarden luisteren op hulpen en zijn nageeflijk. Maar éénmaal in de piste = nada, noppes. Paarden die ineens niet vooruit willen, of juist teveel. Links van rechts niet meer kennen. Alleen op de voorhand lopen, rug wegdrukken etc...
Je kan je paard niet nageeflijk noemen als hij niet luistert naar je hulpen. Buiten zijn het droompaarden, omdat men niets vraagt aan die paarden (alleen vooruit en sneller Knipoog ). Maar het zijn die paarden die last krijgen in bv hun rug, omdat die rugspieren nooit gevraagd worden te werken. En het paard draagt de ruiter op zijn rugspieren en niet op z'n ruggegraat.
Ik moet niet veel zeggen want ik heb jaren zo door de bossen getourd. Maar dankzij m'n cursus (btw Amerikaanse Rijkunst) zijn mijn ogen opgegaan. Een paard moet reageren zoals je met een auto rijdt.

Ik ben ab-so-luut voorstander van een ontspannen buiten rijden met losse teugel. Maar daar hoort ook bij dat het paard wel goed moet lopen/luisteren. Ik ga met het buitenrijden geen uren training (in de piste) verprutsen door hem buiten z'n zin te geven. Het paard moet bv leren afstand houden van z'n voorganger. En dat moet je hem leren en dat jammer genoeg niet met losse teugel Knipoog . Wel als hij dan ontspannen z'n tempo blijft houden, zonder in te halen, dan krijgt hij losse(re) teugel.

Ik ken jammer genoeg veel recreatieruiters die beweren dat hun paard goed genoeg luistert met losse teugel Verdrietig en dat dus als excuus zien om in mijn paard z'n kont te gaan hangen in volle galop (want een rustig galopje, dat kan hun paard niet). Zij noemen zich recreatieruiters en dat vind ik niet echt een compliment.

Gieslaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:45

ik geef ze soms ook lange teugel op buitenrit,
maar dan moet ik wel zeker weten dat het paard te vertrouwen is,
anders doe ik dat ook niet..

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:52

Meestal rijd ik buiten gewoon lekker aan een lang teugeltje Lachen
Maar soms doet er zich wel eens een situatie voor waarbij ik haar
even iets meer moet oppakken en dan loopt ze vanzelf al heel snel
"in de krul". Ook op het strand gewoon lekker zo lang mogelijk teugeltje
maar ze wordt soms een beetje enthousiast dan en dan ook weer wat
oppakken en daar verschijnt vanzelf het "krulletje" weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 09:00

Ik rijd buiten zoveel mogelijk met losse teugel. In de bak moet ze aan het werk en buiten mag ze lekker rondkijken. Dat vind ze ook heerlijk, ze houdt alles in de gaten. Alleen als we gaan galoperen dan pak ik de teugels erbij, anders wordt ze te enthousiast.