[AC]Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Re: [AC]Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:24

labionics schreef:
Daar heb je gelijk in, ken je de opendeur principe?
Een deur die dicht is kan je tegen aanleunen, een deur die op een kier staat niet
Dus d.w.z. je zorgt wel dat je paard druk kan nemen op de lichte teugel, alleen je zorgt er wel voor dat je paard er NIET aan kan hangen.

Je geeft dus steeds de teugel waar je paard meer druk opneemt (ik bedoel dus niet losgooien), bijv. het paard neemt op de rechterteugel 2 kg en op de linkerteugel 1 kg, je geeft dan de rechterteugel totdat je op beidde teugels 11/2 kg hebt.

Dus als ik het goed begrepen heb, neem je dan de linkerteugel aan (rechtsom bij een linksgebogen paard) om hem daar steun te bieden. Ipv dat hij doorloopt op de binnenschouder, gaat hij dan met zijn schouder tegen de buitenteugel 'aanleunen'. Toch?

Ik zal het eens uitproberen. Ik heb het idee dan mijn paard zich dan helemaal naar buiten toe dubbelklapt ipv met haar schouder naar buiten te komen Haha! Maar mijn paard is een beetje te wendbaar Clown Ik weet alleen niet of ze de hulp snapt. Want ik rij AR en bestuur dus niet het hoofd maar de schouders. Dus binnenteugel tegen de schouder=schouder naar buitenplaatsen. Maar ik ga het proberen.

Mag ik nog een vraagje dan stellen? Bloos Wat is het idee achter zo voorwaarts rijden? Is dat om het paard eerst sterker te maken dmv stuwen en daarna overgaan op dragen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:26

Was nog even aan het nadenken over die deur...

Maar als je dan met een linksgebogen paard linksom rijdt. En je rijdt contrastelling. Dan neem je ook meer druk op de buitenteugel en dan wordt dat de deur om tegen aan te leunen. En dan blijft je paard toch over de schouder lopen?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:27

Tijdens mn orun ook een discussie gehad over het rechtrichten en gelijke druk op 2 handen...

de ruiter is in de ene hand ook sterker dan de andere, dus als ze beide als 2 kg aanvoelen kan t zijn dat de ene toch 3 is en de andere 1 omdat je met je ene hand minder moeite met het gewicht hebt.. (cursusleider had er nog een voorbeeld bij waaruit dat ook bleek, dat voorbeeld kom ik zo snel niet op)
hoe denken jullie hierover?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:31

Jennyxx schreef:

Maar als je dan met een linksgebogen paard linksom rijdt. En je rijdt contrastelling. Dan neem je ook meer druk op de buitenteugel en dan wordt dat de deur om tegen aan te leunen. En dan blijft je paard toch over de schouder lopen?

Volgens mij is het de bedoeling dat je de teugeldruk zo doseert dat je paard recht blijft ipv van op of over de schouder te vallen. Bij erg scheve paarden is de contrastelling groter dan bij paarden die een normale scheefheid hebben.
Zelf rij ik niet meer met contrastelling, omdat mijn paard daar dus een S-vorm aan heeft overgehouden.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:41

Jennyxx schreef:
labionics schreef:
Daar heb je gelijk in, ken je de opendeur principe?
Een deur die dicht is kan je tegen aanleunen, een deur die op een kier staat niet
Dus d.w.z. je zorgt wel dat je paard druk kan nemen op de lichte teugel, alleen je zorgt er wel voor dat je paard er NIET aan kan hangen.

Je geeft dus steeds de teugel waar je paard meer druk opneemt (ik bedoel dus niet losgooien), bijv. het paard neemt op de rechterteugel 2 kg en op de linkerteugel 1 kg, je geeft dan de rechterteugel totdat je op beidde teugels 11/2 kg hebt.

Dus als ik het goed begrepen heb, neem je dan de linkerteugel aan (rechtsom bij een linksgebogen paard) om hem daar steun te bieden. Ipv dat hij doorloopt op de binnenschouder, gaat hij dan met zijn schouder tegen de buitenteugel 'aanleunen'. Toch?

Ik zal het eens uitproberen. Ik heb het idee dan mijn paard zich dan helemaal naar buiten toe dubbelklapt ipv met haar schouder naar buiten te komen Haha! Maar mijn paard is een beetje te wendbaar Clown Ik weet alleen niet of ze de hulp snapt. Want ik rij AR en bestuur dus niet het hoofd maar de schouders. Dus binnenteugel tegen de schouder=schouder naar buitenplaatsen. Maar ik ga het proberen.

Mag ik nog een vraagje dan stellen? Bloos Wat is het idee achter zo voorwaarts rijden? Is dat om het paard eerst sterker te maken dmv stuwen en daarna overgaan op dragen?

Dat klopt, maar zodra je paard op de buitenschouder gaat lopen, krijg je dus meer druk op je linkerteugel, dan op je rechterteugel, dus geeft je weer je linkerteugel om de druk weer te verdelen.
Wat er dan eigelijk gebeurd is dat je een slingerlijn rijdt met je paard, zo leer je je paard op zijn eigen benen te laten lopen en niet steun te zoeken op je handen.
Wat wij ook wel eens doen is je kijkt naar 1 punt aan de overkant en steeds stuur je je paard naar dat punt (de lijn recht sturen), je zal voelen dat je paard steeds van de lijn "af valt" en jij moet hem er steeds weer opsturen.

Mag ik nog een vraagje dan stellen? Bloos Wat is het idee achter zo voorwaarts rijden? Is dat om het paard eerst sterker te maken dmv stuwen en daarna overgaan op dragen?[/quote]

Als je fietst moet je ook tempo hebben om te kunnen sturen (probeer maar eens heel langzaam te fietsen en dan op een rechte lijn te blijven, gaat je niet lukken)
Bij een paard is dat het zelfde, een paard kan je alleen recht sturen als je voldoende tempo hebt.
Je rijdt net zoveel voorwaardts totdat je PAARD druk neemt en niet dat de RUITER dit moet doen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:42

Vraagje. Waarom moet dat in zo'n achterlijk hoog tempo? Bij een normaal tempo, met voldoende impuls uiteraard, zoekt een paard ook de ruiterhand op, daar hoef je het dier niet voor op te jagen.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:49

Jennyxx schreef:

Je rijdt met je paard een kwartlijn (schuin vd hoefslag weg), je vraagt contrastelling (om de ruiter recht op zijn paard te zetten,(vaak moet de ruiter ook nog op binnen zitten om recht op het paard te komen), en korte spieren oprekken)
Zodra het paard drukneemt (er aan trekt) geef je als beloning de teugel, en begin je overnieuw.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:53

Betteke schreef:
Vraagje. Waarom moet dat in zo'n achterlijk hoog tempo? Bij een normaal tempo, met voldoende impuls uiteraard, zoekt een paard ook de ruiterhand op, daar hoef je het dier niet voor op te jagen.

Dat hoeft ook niet (en dat weet je wel boefje), maar je weet ook dat de meeste ruiters zonder impuls rijden
Als ik Parcival over zijn tempo rijdt gaat hij nog schever lopen, de ruiter moet leren voelen wat het juiste tempo is voor het paard

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:54

Citaat:
Als je fietst moet je ook tempo hebben om te kunnen sturen (probeer maar eens heel langzaam te fietsen en dan op een rechte lijn te blijven, gaat je niet lukken)
Bij een paard is dat het zelfde, een paard kan je alleen recht sturen als je voldoende tempo hebt.
Je rijdt net zoveel voorwaardts totdat je PAARD druk neemt en niet dat de RUITER dit moet doen

Maar nu omgedraait, als een paard over zn tempo loopt gaat ie sneller taktfouten maken...

Ik heb juist de laatste jaren t omgekeerd geleerd, zoek een rustig maar actief basistempo zodat je alles dus voorwaarts kan oplossen.

het gebruiken van contrastelling vind ik trouwens wel enorm fijn, juist door dat af te wisselen merk ik dat mn paard los in zn lijf en steeds rechter word...

ik rijd overigens niet klassiek, eerder wat ronder...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:54

Waarom zou je met contra stelling je paard rechtrichten? Er zijn veel manieren.

Mijn paard is rechtgebogen. Recht loopt hij over de schouderweg. Ik rijd hem rechtsom recht en plaats de schouden met been en zit weer voor de achterhand.

Links om heeft hij te weinig lengte buiging en loopt hij ook op de buitenschouder weg, ik doe hetzelfde als op recht, maar vraag meer lengte buiging.

Daarbij, als je een wending rijdt zul je altijd op 1 teugel meer druk hebben. Alleen op de rechte lijnen hoor je gelijke druk te hebben. Maar het lijkt me dat dat altijd geld en neit alleen op de klassieke manier.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:56

Betteke schreef:

Sterker, in zo'n hoog tempo zoekt het paard de hand niet op, maar komt hij de hand vanzelf wel tegen. Is ook een manier, maar niet zoals ik het graag zie.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:29

[quote="WinBinChes"]Waarom zou je met contra stelling je paard rechtrichten? Er zijn veel manieren.

Nogmaals, die contrastelling is om de spieren gelijk te maken. DAARNA kun je pas gaan rechtrichten! Die contrastelling is fysiotherapeutisch bedoeld en heeft niks rijtechnisch om handen. Hoe kun je van een paard wat scheef bespierd is verlangen dat het zich recht richt? Daarvoor maak je eerst de spieren gelijk. Hetzelfde als jij naar de fysio zal gaan. De eerste paar keer zal het niet prettig zijn, omdat de fysio jou ook uit je normale houding zal halen en je spieren los zal maken. Pas als dat zover is, zal hij je verder gaan "trainen". Zo is ook de contra bedoeld.

Maar dat zal ook vast wel op andere methodes kunnen.....

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:51

Contrastelling wordt dus gebruikt om de korte kant langer te maken en de lange kant korter te maken want immers wordt zowel op de linker als de rechterhand gebruikt.
Het lastige is dat er paarden zijn die heel soepel in hun hals zijn en dus wanneer er alleen contrastelling gereden wordt in staat zijn, in contrastelling te lopen zonder buiging in hun lijf aan te nemen. Het is dan dus mogelijk dat er een ongewenst S model ontstaat Clown Een van de buitenbenen wordt dan immers nog steeds niet juist onder maar naast het paard geplaatst en de contrastelling verliest dan natuurlijk zijn "therapeutische" waarde. Het paard spoort immers nog steeds niet Knipoog Hoe lost iemand die alleen de de bodt methode in zijn rijden gebruikt dit op?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:56

Kamy schreef:
WinBinChes schreef:
Waarom zou je met contra stelling je paard rechtrichten? Er zijn veel manieren.

Nogmaals, die contrastelling is om de spieren gelijk te maken. DAARNA kun je pas gaan rechtrichten! Die contrastelling is fysiotherapeutisch bedoeld en heeft niks rijtechnisch om handen. Hoe kun je van een paard wat scheef bespierd is verlangen dat het zich recht richt? Daarvoor maak je eerst de spieren gelijk. Hetzelfde als jij naar de fysio zal gaan. De eerste paar keer zal het niet prettig zijn, omdat de fysio jou ook uit je normale houding zal halen en je spieren los zal maken. Pas als dat zover is, zal hij je verder gaan "trainen". Zo is ook de contra bedoeld.

Maar dat zal ook vast wel op andere methodes kunnen.....

Dat doe je ook met minder ingrijpende vormen. Als je traint, train je ook de spieren, dus van deze redenatie slaat kant nog wal. Als je rechtricht, ben je je paard aan het leren om recht te zijn, daar train je ook de bijbehorende spieren bij....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:47

Kamy schreef:
Nogmaals, die contrastelling is om de spieren gelijk te maken. DAARNA kun je pas gaan rechtrichten! Die contrastelling is fysiotherapeutisch bedoeld en heeft niks rijtechnisch om handen. Hoe kun je van een paard wat scheef bespierd is verlangen dat het zich recht richt? Daarvoor maak je eerst de spieren gelijk.

Maar je krijgt spieren toch pas 'recht' door ze te trainen? Spieren opbouwen doe je door spieren steeds te rekken en in te korten (denk maar aan sit ups). Dus met contra rek je binnenspieren. Dus maak je ze steviger (al moet je dus eigenlijk ze ook weer kort laten worden). Hoe richten jullie recht dan nadat jullie in contra gereden hebben?

pol schreef:
Contrastelling wordt dus gebruikt om de korte kant langer te maken en de lange kant korter te maken want immers wordt zowel op de linker als de rechterhand gebruikt.

Dit klopt toch niet. Een paard is van nature scheef. Een linksgebogen paard heeft korte spieren aan de linkerkant en lange spieren aan de rechterkant. Dus linksom in contra, dan rek je inderdaad de korte spieren op. Maar bij rechsom in contra dus niet!

Dan zou het open-deur-verhaal van hier boven gelden. Al begrijp ik nog niet helemaal hoe dat dan werkt met een linksgebogen paard linksom die van nature over de buitenschouder loopt. En dan met contrastelling druk op de buitenteugel krijgt. En daar dan volgens het deur-principe tegenaan zou gaan leunen en dus nog meer over de buitenschouder... (andersom snap ik het wel).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:09

Jennyxx schreef:
Kamy schreef:
Nogmaals, die contrastelling is om de spieren gelijk te maken. DAARNA kun je pas gaan rechtrichten! Die contrastelling is fysiotherapeutisch bedoeld en heeft niks rijtechnisch om handen. Hoe kun je van een paard wat scheef bespierd is verlangen dat het zich recht richt? Daarvoor maak je eerst de spieren gelijk.

Maar je krijgt spieren toch pas 'recht' door ze te trainen? Spieren opbouwen doe je door spieren steeds te rekken en in te korten (denk maar aan sit ups). Dus met contra rek je binnenspieren. Dus maak je ze steviger (al moet je dus eigenlijk ze ook weer kort laten worden). Hoe richten jullie recht dan nadat jullie in contra gereden hebben?

De spieren moeten inderdaad aanspannen en weer loslaten wil je ze sterk maken. Ik rijd zowiezo geen contra voor het rechtrichten, ik pak het wel mee om de spieren te trainen. Dan rijd ik met buiten been naar binnen teugel, zodat ik dus druk heb op mijn binnen teugel. Binnen been achter de singel om de achterhand te bewaken. Als ik weer recht wil draai ik de boel gewoon weer om. Eerst recht, dus 2 handen 2 benen (ik druk mijn binnen been weer aan, sta toen in binnen teugel en vang op met buitenteugel. Buitenbeen komt weer op de plek) , daarna met binnen been naar buitenteugel, buitenbeen bewaakt de achterhand en de druk is nu weer op de buitenteugel.

Ik rijdt dus ten alle tijden met been naar mijn hand. En die handen doen echt niet veel hoor. Die vangt op en staat toe. Maar dit is allemaal inprincipe niks nieuws.

Daarij wil ik wel vermelden dat ik niet volgens AdB of andere klassieke manieren rijd

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:14

pol schreef:
Het lastige is dat er paarden zijn die heel soepel in hun hals zijn en dus wanneer er alleen contrastelling gereden wordt in staat zijn, in contrastelling te lopen zonder buiging in hun lijf aan te nemen. Het is dan dus mogelijk dat er een ongewenst S model ontstaat Clown Een van de buitenbenen wordt dan immers nog steeds niet juist onder maar naast het paard geplaatst en de contrastelling verliest dan natuurlijk zijn "therapeutische" waarde. Het paard spoort immers nog steeds niet Knipoog Hoe lost iemand die alleen de de bodt methode in zijn rijden gebruikt dit op?

Geen idee... Ik ben er ook mee gestopt....

Maar de contrastelling van AdB heeft niet alleen met halsspieren te maken. Maar met de gehele kant van het paard. Dus of je paard nu een soepele hals heeft of niet, toch kan het zich scheef maken en de rug vast zetten. Bovendien heeft er ook ergens iemand de opmerking geplaatst (in dit topic of dat andere, er loopt nog een topic over dit onderwerp) dat contrastelling ook gebruikt wordt om de ruiter recht op zijn paard te plaatsen.

Ik ben geen AdB expert. Vertel alleen wat ik ervan geleerd heb.... Maar het is voor mij niet de heilige graal....

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:25

WinBinChes schreef:
Jennyxx schreef:

De spieren moeten inderdaad aanspannen en weer loslaten wil je ze sterk maken. Ik rijd zowiezo geen contra voor het rechtrichten, ik pak het wel mee om de spieren te trainen. Dan rijd ik met buiten been naar binnen teugel, zodat ik dus druk heb op mijn binnen teugel. Binnen been achter de singel om de achterhand te bewaken. Als ik weer recht wil draai ik de boel gewoon weer om. Eerst recht, dus 2 handen 2 benen (ik druk mijn binnen been weer aan, sta toen in binnen teugel en vang op met buitenteugel. Buitenbeen komt weer op de plek) , daarna met binnen been naar buitenteugel, buitenbeen bewaakt de achterhand en de druk is nu weer op de buitenteugel.

Ik rijdt dus ten alle tijden met been naar mijn hand. En die handen doen echt niet veel hoor. Die vangt op en staat toe. Maar dit is allemaal inprincipe niks nieuws.

Daarij wil ik wel vermelden dat ik niet volgens AdB of andere klassieke manieren rijd

Hey de quote klopt niet! Ik heb dat schuingedrukte NIET getypt Vork

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:29

Nee dat heb ik getypt, daarom staat het ook in het schuin Clown

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:35

WinBinChes schreef:
Nee dat heb ik getypt, daarom staat het ook in het schuin Clown

Je mag niet in mijn quote typen Tong uitsteken Dan kunnen anderen denken dat ik dat geschreven heb Boos! Haha!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:58

[ Ik rijd zowiezo geen contra voor het rechtrichten, ik pak het wel mee om de spieren te trainen. Dan rijd ik met buiten been naar binnen teugel, zodat ik dus druk heb op mijn binnen teugel. Binnen been achter de singel om de achterhand te bewaken. Als ik weer recht wil draai ik de boel gewoon weer om. Eerst recht, dus 2 handen 2 benen (ik druk mijn binnen been weer aan, sta toen in binnen teugel en vang op met buitenteugel. Buitenbeen komt weer op de plek) , daarna met binnen been naar buitenteugel, buitenbeen bewaakt de achterhand en de druk is nu weer op de buitenteugel.
[/quote]

Even een copy-paste van de site van AdB: Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.
-> Zoals jij het omschrijft heb je al deze situatie! Maar bij de meesten die met AdB beginnen is die situatie er nog niet! En daarom doen zij:
Om dit resultaat te verkrijgen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.

Of dit klopt laat ik even in het midden. Ik ben geen fanatieke AdB aanhanger, ik gebruik gewoon bepaald oefeningen die mij en mijn paard helpen...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:38

Er lopen twee topics over hetzelfde door elkaar geloof ik, af en toe weet ik niet meer in welke ik aan het posten ben. Haha!

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:31

Citaat:
pol schreef:

Citaat:
Dit klopt toch niet. Een paard is van nature scheef. Een linksgebogen paard heeft korte spieren aan de linkerkant en lange spieren aan de rechterkant. Dus linksom in contra, dan rek je inderdaad de korte spieren op. Maar bij rechsom in contra dus niet!

Contrastelling wordt zowel op de linker als de rechter hand gebruikt bij een links of rechtsgebogen paard door adb dan mag ik aannemen dat de contrastelling zowel korter als langermakend werkt Pling ?

Nog een vraagje: Wordt er volgens de Adb theorie gewerkt om gelijke druk op beide teugels te verkrijgen? Ook op een volte?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:16

@Pol, Je eerste stelling klopt voor bijvoorbeeld een linksgebogen paard op de linkerhand. Dan wordt door contrastelling inderdaag de korte linkerspieren opgerekt en de lange rechterspieren verkort.

Maar je stelling klopt dus niet voor dit zelfde paard op de rechterhand. Als je dan in contra rijdt, dan maakt je de korte linkerspieren nog korter en de lange rechterspieren nog langer.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:17

Betteke schreef:
Er lopen twee topics over hetzelfde door elkaar geloof ik, af en toe weet ik niet meer in welke ik aan het posten ben. Haha!

Ik had gisteren al getemd. Maar dat heeft niet geholpen Clown