[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:40

De momentopname die ik bedoel is het stukje van het 'over het tempo' lopen als basis zijnde. Ik las reacties in dat HAW topic dat men het geen goed beeld vondt etc. Ik vindt dat een momentopname van het geheel, gezien het de basis is. Als deze stap goed bevestigd is ga je door naar stap 2, en uiteindelijk krijg je het geheel.

Hopelijk heb ik zo wat duidelijker gemaakt, uitleggen ben ik niet zo goed in.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:41

Een heleboel momentopnames dan. Haha! Tot nu toe heb ik alle paarden die volgens methode De Bodt worden gereden over hun tempo zien lopen. En ik heb er heel wat gezien en een hoop lessen gevolgd en bekeken ook van ruiters die een stuk verder zijn in deze methode.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:44

Jij hebt het dus over een HAW-topic, dan zit je hier verkeerd want het gaat nu over AdB.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:48

Het ging over een haw topic van iemand die rijd volgens die manier...

Een heleboel momentopnames zijn toch mogelijk? Mss moet eerst die stap bevestigd worden voordat je door kan gaan naar stap 2?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:14

Ben ik wel benieuwd naar ervaring van mensen die verder zijn met rijden en niet meer in de 'beginfase' zijn. Liefst met foto's erbij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:21

Betteke schreef:
Paarden lopen uit elkaar en zwaar over het tempo, dat is dus mijn ervaring met methode De Bodt. Ik neem aan dat de meeste mensen weten dat als je een paard over zijn tempo rijdt, dat hij dan rad loopt.
Hoefkatrolontsteking genezen, geloof ik niet in, wat kapot is kapot en kan je niet aan elkaar rijden.

Dit wilde ik ook schrijven, maar je was me voor Haha!

Bovendien, bij een paard met HKO die volgens AdB manier gereden wordt, gaat het paard de benen op een andere manier belasten. Het lijkt dan of ie rad loopt, maar eigenlijk, als je paard vierkant kreupel loopt, lijkt ie rad.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:42

Er wordt nu in twee topics over hetzelfde gediscussieerd Haha!

Maar over dat 'hko genezen'. Bodt zegt (geloof ik, ben geen aanhanger van hem) dat hij klinische hko kan genezen. Klinische hko is als een paard niet door de buigproef heen komt, maar waarvan de rontgenfoto's wel in orde zijn. Of te wel het paard is kreupel door pijn in zijn voorvoet/hoef maar de oorzaak is onbekend. Als je dan een paard rechtricht, meer over zijn rug laat lopen en meer de achterhand er onder, dan heb je grote kans dat hij goed gaat lopen (gelukkig). Daar heb je geen Bodt voor nodig, maar aangezien in de moderene dressuur soms het rechtrichten vergeten wordt, is de methode van Bodt wel een middel. Alleen niet de mijne. Ik heb meer vertrouwen in de Academische Rijkunst.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:44

Verder heeft AdB het vaak over klinische HKO. Ook al zoiets raars want HKO is duidelijk aantoonbaar op een foto. Veel mensen met een paard met 'klinische HKO" lessen bij AdB. Maar je kunt helemaal niet spreken van HKO wanneer er alleen klinisch iets vastgesteld wordt. Daarop zullen toch rontgenfoto's gemaakt moeten worden.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:50

Misschien dat mensen toch vaak de stempel HKO erop drukken als een paard klinisch niet goed loopt maar op de foto's niks te zien is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:52

[quote="Betteke"] Vooral niet omdat je geen flauw idee hebt wat ik van de methode afweet. Knipoog

Mag ik je even rijtechnisch uit je tent lokken dan???? Bloos Jij hebt 4 jr volgens deze methode gereden heb je verteld. Ik weet niet hoe lang de anderen het doen/gedaan hebben, maar na 4 jr heb je toch heel wat praktijk en theorie ervaring achter de rug lijkt me!
Maar je onderbouwd je commentaar niet echt..... Als vb: Ergens stel je de vraag "maar waarom moet alles dan op dat belachelijk hoge tempo?". (zo ongeveer was de vraag). Ik neem aan dat je in die 4 jr wel geleerd hebt WAAROM dat bij AdB zo moet. Kun je dat dan niet uitleggen? En dan aansluitend je eigen kritiek geven waarom jou mening is, dat het niet werkt, slecht is of noem maar op??? Daar heb ik en anderen wat aan!
Ik vraag me dat steeds af. Je hebt me PM geschreven, dus ik weet waarom je niet zo'n AdB fan bent. Dat hoef je ook niet openbaar op het forum te zetten hoor! Daarvoor wil ik je niet uit je tent lokken. Maar ik ben wel benieuwd naar je theorie achter de rijkunst? Ik heb het maar ruim een jaar gedaan en weet niet half zoveel van de methode als jij!!!! Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:27

Goeie vraag van je. Haha!

Helaas geen antwoord, want ik ben heel slecht in uitleggen en eigenlijk niet goed thuis in de theorie. Klinkt allemaal prachtig, maar ik vind zelf de praktijk (het voelen dus) belangrijker en makkelijker.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:42

op zich wel goed,
maar alles is op lange termijn.
en vaak snappen de paarden het niet.

*vriendin had les van een leerling vn ADB
zij rijd dressuur, maar kwam niet verder omdat die instructrice niet bezig was met het feit dat zij verder in de dressuur wilde.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:46

Bets schreef:
Umpiedumpie schreef:

Dan heb je niet goed opgelet, want mijn ervaring is dat hij iedereen laat schakelen.
Lijkt me sterk dat hij alleen jou niet liet schakelen.

Jij hebt het blijkbaar ook 4 jaar ''uitgehouden'' dus het lijkt me dan ook dat je 4 jaar lang achter die methode gestaan hebt. Wellicht heeft een vervelende ervaring ervoor gezorgd dat je de methode nu af loopt te kraken...........

Ik moet hier even op inhaken, ik heb ook heel veel bij hem gelest maar heb niet veel schakelingen gehad betreft tempowisselingen, wel de overgangen gereden. Maar ik heb bewijs op video staan, heb al mijn lessen opgenomen!

Ik heb ook de lessen opgenomen en je hoort en ziet duidelijk dat ik en de anderen steeds naar voren moeten rijden, terug naar basistempo en dan verder terug.
Ik ben pas in mei begonnen met lessen, dus misschien is de methode ietwat aangepast? Knipoog
Ik mag mijn paard ook niet over zijn tempo rijden, ik krijg juist vaak te horen dat het te hard gaat en dat ik langzamer moet rijden.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:46

Betteke schreef:

Helaas geen antwoord, want ik ben heel slecht in uitleggen en eigenlijk niet goed thuis in de theorie. Klinkt allemaal prachtig, maar ik vind zelf de praktijk (het voelen dus) belangrijker en makkelijker.

Dat vind ik nou ook jammer, want ik ben eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig Betteke! Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:49

Betteke schreef:

Daar heb ik ook last van! Bloos Ik weet wat ik gevoeld heb, en wat de bedoeling was. Maar om het zo te omschrijven dat het duidelijk is voor de lezer.....
Er zijn veel boeken over paardrijden vol geschreven, maar zolang je niet gevoeld hebt wat er bedoeld wordt, zijn het toch "loze woorden"(niet al te letterlijk nemen.... Knipoog )

Jammer.......... Huilen

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:59

Ook daar kan je je weg wel in vinden lijkt mij, het is maar net wat jezelf wil en hoe handig jezelf bent om het rijden op deze methode te combineren met wedstrijden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:18

maikeltje schreef:
Verder heeft AdB het vaak over klinische HKO. Ook al zoiets raars want HKO is duidelijk aantoonbaar op een foto. Veel mensen met een paard met 'klinische HKO" lessen bij AdB. Maar je kunt helemaal niet spreken van HKO wanneer er alleen klinisch iets vastgesteld wordt. Daarop zullen toch rontgenfoto's gemaakt moeten worden.

Ik heb rontgenfoto's HKO Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:20

Umpiedumpie schreef:
Ik heb ook de lessen opgenomen en je hoort en ziet duidelijk dat ik en de anderen steeds naar voren moeten rijden, terug naar basistempo en dan verder terug.
Ik ben pas in mei begonnen met lessen, dus misschien is de methode ietwat aangepast? Knipoog
Ik mag mijn paard ook niet over zijn tempo rijden, ik krijg juist vaak te horen dat het te hard gaat en dat ik langzamer moet rijden.

Dat zou goed kunnen. Dat weet je maar nooit natuurlijk. Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:22

Alabaster schreef:
Ook daar kan je je weg wel in vinden lijkt mij, het is maar net wat jezelf wil en hoe handig jezelf bent om het rijden op deze methode te combineren met wedstrijden.

Nou het is gewoonweg zo (in mijn geval dan) dat ik mijn paard toen zuiver in rijden wilde krijgen. Natuurlijk dolgraag ook op wedstrijden, helaas ging dat niet op harde ondergrond, ben toen de ring uitgewezen door jury omdat mijn paard kreupel liep. Dus ik heb dat hoofdstuk afgesloten omdat het niet meer mogelijk was. Ik had geen andere keus.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:42

Even over dat hele voorwaartse, ik moet zeggen dat ik dat ook vaak doe. Bij veel paarden waar ik voor het eerst op stap zit er een soort "rem" op het lijf. Die gaan wel vooruit, maar houden zich vast in het lichaam en zijn niet genoeg voor het been. Het eerste wat ik dan doe is ze gewoon goed naar voren rijden, been = reactie en ze moeten zich lang naar voren willen maken, zodat ze een beetje aan de hand beginnen te trekken als het ware. Want zo krijg je het "naar de hand toe rijden". Dat ziet er inderdaad in het begin niet uit en als het moet hou ik dit rustig een maand vol.

En daabij rij ik ook over het tempo als het moet. Tegen die tijd reageren ze vaak al beter en wanneer ze lekker vlot en los naar voren willen wil ik meer verbinding en naar het echte voorwaarts neerwaarts toe en van daaruit weer oprichting. Maar dit kan wel heel lang duren en mensen die erg gefocussed zijn op het plaatje en mij zien rijden die denken "waar is zij in hemelsnaam mee bezig"! of voelen zich een beginner omdat er voor het gevoel te weinig controle is.

Maar het is voor mij echt de basis, het gaat mij er dus in eerste instantie om dat die rem er af gaat, dat ze vlotter worden met die beentjes en dat ze naar voren willen, écht naar voren, op het been en lekker door de bak swingen.

Dus in zoverre herken ik wel een en ander in de methode van AdB. Heb zelf ook eens een lesje gevolg van hem en alhoewel ik het "handen breed en zigzag" gebeuren wel wat typisch vond herken ik heel veel van de methode in de wijze van mijn huidige instructie die heel veel aandacht besteedt aan controleren van de schouders en rechtmaken van het paard.

Ik vraag me alleen wel af in hoeverre je wat aan AdB hebt als je verder wilt in de dressuursport. Volgens mij is het vooral gefocussed op de basis, wat op zich niet verkeerd is denk ik.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:04

aerdenhout1 schreef:
Ben ik wel benieuwd naar ervaring van mensen die verder zijn met rijden en niet meer in de 'beginfase' zijn. Liefst met foto's erbij.

Ben er ondertussen al een stuk verder mee, heb geen recente foto's maar zal vragen of iemand woensdag wat foto's van mn les kan maken!

Het scheelt trouwens ook echt per paard. Bij een paard dat juist al uit zichzelf over zijn tempo heen loopt leer je hem op een rustig arbeidstempo lopen. Als hij dat eenmaal onder de knie heb ga je schakelen.

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:19

ongeveer 2 jaar geleden ben ik ook op trainingskamp geweest bij antoine
moet zeggen dat ik er wel het e.e.a. heb geleerd en het ook interessant vond maar ik rij niet volgens "zijn methode"
Ik heb er wat dingetjes uitgehaald wat een goed effect had op mijn paard zeg maar....
en die neem ik af en toe mee in de training.

er staan foto's in mn profiel van dat weekend

overigens hebben we het met antoine zelf heel gezellig gehad al was hij soms wel echt heel bot tegen sommige mensen dat ze hun paard zelf de vernieling in hebben gereden.
Ik bedoel, je neemt een stap om jezelf te verbeteren, dan hoef je ze niet nog meer de grond in te stampen...

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:40

Heb nu een paar lessen gehad en 1 clinic gereden maar ben erg tevreden. het is inderdaad de basis van al t paardrijden. Gaat t hier mis, loop je later altijd tegen problemen aan.
Heb nu in september weer een clinic en heb er erg zin in.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:49

Bets schreef:
maikeltje schreef:

Ik heb rontgenfoto's HKO Knipoog

En?
Inmiddels genezen? Clown

____

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:49

Ik wil me ook graag in de discussie mengen. Ik heb ongeveer 6 jaar lang les gehad op de manier van AdB en centered riding. Er is bij mij door deze lessen een goede basis aangeleerd, niet alleen voor mijn zit, maar ook werken vanuit de ontspanning, luisteren naar je paard en het recht op eigen benen laten lopen. Dit heeft nog altijd effect op mijn dagelijkse rijden en de inwerking op mijn zit. Maar, ik moet zeggen, 7 jaar lang op deze methode lessen is (voor mij) te lang geweest. Naar mijn idee kwam ik niet meer verder en mijn paard is er vanaf een bepaald punt ook niet 'beter' op geworden.
Ik vind het moeilijk te omschrijven waarom ik op een gegeven moment, naar mijn idee, niets meer leerde, ik denk dat ik nooit het gevoel heb gehad dat ik 'eraan reed' als jullie snappen wat ik bedoel. Het was te afwachtend, het duurde me te lang zonder voordering. Mijn pony liep te overhaast, bleef veel op de voor hand lopen, de aanleuning en het ruggebruik was ook niet erg vooruit gegaan.
Ik merk dat ik nu bij een andere instructeur elke week vooruitgang boek en me daar prettiger bij voel, maar ik moet wel zeggen, door die aangeleerde basis kun je ook verschillende stijlen combineren.

Daarom denk ik ook dat het per paard verschilt welke methode je gebruikt en wat het beste bij jezelf past.