Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

Re: Bloedheet weer -> evengoed peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:20

pol013 schreef:
Prima, dan zijn jullie metingen 'op het blote oog' en 'met de natte vinger' beter dan de metingen waar een thermometer bij gebruikt zijn. Bloos

je gebruikt toch zelf ook bescherming; is duidelijk te zien op de fotos in je profile
bescherming tijdens het rijden/longeren vind ik een must om blessures te voorkomen
als het warm weer is is het hele lijf warm en het gedeelte wat onder de bescherming zit wordt echt niet veel warmer hoor
en na de training direct de benen koelen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:20

Ik heb ze wel om omdat met dit weer onze bak behoorlijk zwaar is en mijn paard hierdoor al eens eerder zn been heeft open gehaald omdat ik dus ook zoiets had van 'tis al zo warm'. Houd ze nu dus gewoon om en doe ze liever af als de bak minder zwaar is.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:22

In de wei vind ik het een beetje overdreven hoor Bloos Tenzij ze echt maar een halfuurtje ofzo buiten staan en echt uit hun dak gaan. Onze paarden staan zonder in de bak en in het weiland. Maar daar staan ze bijna meer als op stal en altijd rustig.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:25

pol013 schreef:
Prima, dan zijn jullie metingen 'op het blote oog' en 'met de natte vinger' beter dan de metingen waar een thermometer bij gebruikt zijn. Bloos

Sorry hoor, maar dit vind ik echt een zinloze opmerking. Het ene paard krijgt het sneller warm als de ander. Net als de hoeveelheid zweet enz. Je kunt het een beetje vergelijken met mensen. Het ene mens heeft het met 10 graden koud in zijn T shirt en de ander vind het warm.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:35

Tamarant: Je ziet mij daar voornamelijk op SGW trainingen. Daarbij draagt mijn paard inderdaad bescherming. Lijkt me overduidelijk waarom. Daarbij had je kunnen lezen dat dit speciale crossbeschermers zijn met gaatjes. Ik ben me ook hier dus wel degelijk bewust van. Alle ander beschermers zijn bij mij al een hele tijd verbannen.

Mosh: jij hebt het over gevoelstemperatuur. De eiwitstructuren in de pees trekken zich daar niet zo veel van aan hoor. Als de temperaturen in de pees te hoog oplopen krijg je kleine beschadigingen.

de opmerking over een peesblessure: been there, done that. Daardoor ben ik me juist wat meer gaan verdiepen in de zin en onzin van dit soort dingen. Juist vawege het voorkomen van peesblessures draag ik geen beenbescherming als dat niet strikt noodzakelijk is. Andere voorzorgsmaatrehelen: veel vrije uitloop en regelmatig stappen op het harde.

In sommige gevallen kan peesbescherming (met warme temperaturen) noodzakelijk zijn: paarden de zich echt vaak raken (en die zijn er niet veel) springen, crossen. in alle andere gevallen mogen die dingen van mij gewoon af blijven.

Wist je dat neoprene komt uit de duikerswereld? het staat bekend om zijn issolerende functie.....
Citaat:
...en voor isolatie (ook voor isolerende kledij: de "wetsuit" voor duikers op basis van neopreen werd in 1953 ontwikkeld door Hugh Bradner
). zie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Neopreen

Ik plijt niet voor het zomaar weglaten van peesbeschermers maar ik vind wel dat mensen iets bewuster mogen nadenken over de voors (bescherming tegen aanstoten) en de tegens (beschadiging van weefsel).

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:00

Als ik mijn biologieles goed herinner, kan een paard NIET zweten op zijn benen. Rij maar eens tot hij zweet zonder iets aan zijn benen... waar zweet hij?? buik, billen, schouders, ..... maar niet aan de benen. Daar hebben ze namelijk geen zweetklieren. Dat de benen nat zijn onder de peesbeschermers of bandages heeft te maken met condens door de hoge temperatuur en vochtigheid eronder die niet weg kan.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:23

webster543 schreef:
Als ik mijn biologieles goed herinner, kan een paard NIET zweten op zijn benen. Rij maar eens tot hij zweet zonder iets aan zijn benen... waar zweet hij?? buik, billen, schouders, ..... maar niet aan de benen. Daar hebben ze namelijk geen zweetklieren. Dat de benen nat zijn onder de peesbeschermers of bandages heeft te maken met condens door de hoge temperatuur en vochtigheid eronder die niet weg kan.

Zweet jou paard dan niet op zijn hoofd tussen zijn benen enz? nou mijn merrie wel Knipoog

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:28

webster543 schreef:

goed opgelet met bio? Knipoog
als ik hard getraint heb met ze zweet mijn paard wel degelijk op zijn benen ook boven de peesbeschermers.
en op zijn hoofd en oren ,borst en tussen de benen. Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:28

tamaramt schreef:
ik en vele anderen vinden het not done om zonder bescherming te rijden
geloof me; als je paard een peesblessure of iets dergelijks oploopt omdat jij geen bescherming omdeed dan vergeef je het jezelf nooit

Ik zit mij nu toch echt ernstig af te vragen hoe ze dat vroeger en nu in de opfok doen. Al die bescherming zwakt de benen alleen maar af naar mijn inziens.

[edit] en ik doel op het in de weiland lopen. Ik kan begrijpen dat het tijdens het rijden soms noodzakelijk is om bb te gebruiken. Maar men zou zich er ook eens meer in moeten gaan verdiepen.

tamaramt schreef:
en na de training direct de benen koelen

Een been koel je het beste door pm 10 minuten koel water erover te spuiten. 40 minuten in totaal, even de straal erover koelt niet af.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 01-08-08 20:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:31

magda_90 schreef:
Ik zit mij nu toch echt ernstig af te vragen hoe ze dat vroeger en nu in de opfok doen. Al die bescherming zwakt de benen alleen maar af naar mijn inziens.

Ik rij ook liever zonder maar nu met ijzers eronder durf ik het risico niet te nemen
Mijn merrie staat verder 4 dagen de hele dag en 3 bijna de hele dag zonder, zal dus door die 6 a 8 uur rijden niet liggen Knipoog

xxRomyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:32

vroeger werden de zwakke paarden opgegeten en liepen er dus alleen maar sterke paarden met dus ook sterke benen.

tegenwoordig zijn alle paarden zo verwend dat ze niet meer zonder kunnen.
Sorry klinkt hard maar heb zelf ook van die verwende paardjes staan hoor !:D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:32

Shyla25, ik doelde in het weiland Clown tijdens het rijden vat ik wel dat het soms noodzakelijk kan zijn. Maar net als eerder is gezegd moet men er wel een heel stuk bewuster over na gaan denken.

ashlyluves schreef:
vroeger werden de zwakke paarden opgegeten en liepen er dus alleen maar sterke paarden met dus ook sterke benen.

En hoe worden de benen sterk? Juist door het vele lopen op diverse ondergronden etc.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:44

Mijn merrie heeft buiten het rijden en transport nooit bescherming om niet nodig als je paard voldoende beweging krijgt en daardoor niet uit zijn stekker gaat Knipoog
En ook met bescherming om kunnen ze blessures krijgen, dan heb ik het nog nieteens over drukkingen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 20:49

Annetje schreef:
Ik vind peesbeschermers voor een ruiter die enkel op B / L-niveau loopt echt onzin. Pas bij de zijgangen e.d. zie ik een paard zichzelf daadwerkelijk aantikken en de peesbeschermers in werking gaan. Ik rijd dus zonder peesbeschermers, maar dat doe ik ook met koud weer. Knipoog
Bij het springen doe ik ze met dit weer pas na het losrijden om en tijdens het uitstappen doe ik ze alweer af. Dan zitten de beschermers zo kort mogelijk om.

paarden hstrijken echt niet alleen maar op hoog nivo hoor!
ik rij recreatief (en ong. L nivo) maar mn paard strijkt en aan mn peesbeschermers te zien heeft hij ze echt nodig. de vorige eigenaar reed m altijd met maar ik wilde er ook niet aan. binnen een week had ik m kreupel met een bult op zn pees. ik ben met gaan rijden en er is niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:54

Ik houd ze altijd om.. Ook met warm weer. Je zult net zien, is het 30 graden, lekker peesbeschermertjes af, paard knalt langs zn been met hoefijzer, en dan heb je een snee te pakken.

Mij niet gezien!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:38

Alleen springschoenen doe ik om Ja

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:37

Ik heb bij elk paard met rijden peesbeschermers om, ongeacht weer... Daarna gewoon lekker onder de spuit. Ja

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:40

Ik rijd zonder peeskappen, alleen met springen. Veder echt nooit. Zou de peeskappen lekker aflaten.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:31

Ik houd ze om Lachen Wat voor weer het ook is, ik wil bescherming Tong uitsteken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:10

Renee__ schreef:
Ik heb bij elk paard met rijden peesbeschermers om, ongeacht weer... Daarna gewoon lekker onder de spuit. Ja

Om de benen echt af te koelen moet je per been minimaal 10 minuten koel water over laten stromen, 40/50 minuten voor alle benen dus. Even een straal eroverheen koelt niet af.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:05

Dat snap ik ook wel. Maar het is wel lekker voor ze als het zand en zweet eraf is en ze enigszins wat verkoeling hebben. Als je na een uur rijden inene stopt is je paard ook niet gelijk op adem... Knipoog

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:08

Met springen rij ik wel met peesbeschermers of het nou warm is of niet. Maar met de dressuur met het warme weer van de afgelopen dagen laat ik ze wel in de kast liggen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:15

ik rij zelde met peesbeschermers. ook als hij een gekke bui heb doe ik ze ook niet om. Meneer tikt niet aan dus. Soms met springen rij ik met peesbeschermers voor, Maar aan me peesbeschermerst te zien strijkt hij dan voor. Er ziten namelijk allemaal krassen op de binnenzeikant van me peesjes.

wel merk ik dat ze niet specafiek warmer worden. Maar ik rij er ook niet vaak mee. soms op rit gebruik ik ze wel.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:15

ik houd ze gewoon om.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:16

Ik rijd helemaal niet met warm weer. Tenzij het 's avonds afkoelt, dan rijd ik 's avonds.