Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Wanneer rijdt je een bepaald niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:42

Het "probleem" waar veel recreatieruiters (in dit geval versus wedstrijdruiters, hoewel die feitelijk ook recreatief rijden) tegenaan lopen is dat de wedstrijdruiters neerkijken op de niet-wedstrijdruiters. Dat blijkt onder andere ook uit het feit dat een afgekeurd "sportpaard" maar als "recreatiepaard" wordt aangeboden. Nou het spijt me zeer, maar ik hoef als niet-wedstrijdruiter geen paard dat voor de sport is afgekeurd, ik stel net zo goed hoge eisen aan mijn paard. Alsof je alleen maar een klein rondje bos zou hobbelen en nergens ambitie mee hebt. Dat is net zo erg als wanneer alle wedstrijdruiters op een hoop worden geveegd als "jullie trekken je paard allemaal in de krul", het feit dat een aantal ruiters het op een bepaalde manier doet, betekent niet dat alle ruiters in die discipline dat doen.
Uitlatingen als
Citaat:
"omdat ze thuis eens iets hebben gedaan wat er een beetje op lijkt" Ook dit geldt lang niet voor iedereen natuurlijk, maar het rijden van een bepaalde oefening thuis wil niet zeggen dat je hem correct rijdt.
maken dat ook weer duidelijk. Inderdaad zullen er mensen zijn die de oefening fout rijden, maar dit zet alweer een wat laatdunkend toontje naar de niet-wedstrijdruiter. Is toch jammer Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 07:58

dat is niet laag dunkend
Het is gewoon iets wat je veel ziet. Realiteit zoals men dat noemt.
Je ziet het op wedstrijd terein ook, alleen dan word je "afgerekend" met bij lang na geen wp.
En dan beseft merendeel van de mensen wel dat die oefening en die proef niet goed is.
Thuis is dat toch heel anders, wie kijkt er kritisch naar?

En na natuurlijk worde een paard dat afgekeurd is voo de z als recreatie paard aangeboden.
Dat is ook niet laagdunkend, dat is maar wat je er zelf van maakt Lachen
Met zo'n paard kun je ook gerust B en L gaan starten als je graag wedstrijden rijdt, maar meer niet.
Ben jjij een recreatie ruter die meer eisen stelt dan ga je opzoek naar een ander paard, met meestal ook een ander prijskaartje.
Dat wat heel veel recratie ruiters niet nodig vinden, want waarom veel gebruiken als je het niet "gebruikt"

Ik heb nu ook ryan gekocht, omdat de recreatie me erg trekt,, meer als de sport momenteel.
Ik vond mezelf eerst ook een recreatieve wedstrijd ruiter.
Ik reed wedstrijd, maar croste ook door het bos, sprong elke week in de les enz.
Toch blijf ik erbij dat veel recreatie ruiters hun nivo vaak (vaak is niet altijd) hoger inschatten dan dat ze daadwerkelijk een wp zpuden rijden in die klasse

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:10

_Amy_ schreef:
En als iemand nou geen wedstrijden wíl rijden, dan kan je toch niet zeggen dat diegene het laagste niveau rijdt ofzo??

Het beleid hier heeft het alleen nog niet in de gaten dat dat nu wel zo is op HAW. Diegene die om deze redenen geen nivo invullen krijgen een slotje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:16

en dat klopt imo ook niet Lachen
Er moet gewoon ruimte zijn om in te vullen dat je recreatief rijdt. En als je wilt de aanvulling geeft dat je wel oefeningen van de M probeert mee te nemen.

Dat lijkt me toch ook een nivo aangeven Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:00

Dat ben ik niet met je eenswaratje. Ik ben zelf ook meer recreant dan wedstrijd ruiter. Ik stel dan wel hoge eisen aan mijn paard en heb nu een leuk spring paard op stal. Daar kies ik zelf voor. Ik heb al best een poos niet gestart en dat vind ik ook niet zonde. Ik train hem wel, maar rijd net zo goed een rondje door jet bos, als meneer de kop er goed op heeft staan, anders ben ik zo weer thuis. Daar leg ik me bij neer, maar er zijn meer recreatie ruiters die daar niet mee willen zitten en gewoon willen rijden. Ook in het bos als hun dat uit komt. Niet wanneer het paard dat uit komt. Ja dan zit je vaak op een ander ras of op een ouder wedstrijd paard, of een paard wat afgekeurd is. Ik snap niet wat daar mis aan is? Daar is helemaal niks mis mee, maar daar kies je zelf voor. Er is ook helemaal niet gezegd dat een recreant minder talent heeft, maar ze doen er in ieder geval wel minder mee. Ook daar is niks mee.

Daarbij kijken de wedstrijd ruiters helemaal niet neer op de niet wedstrijd ruiters. Als je dat wel zo ziet, ligt dat toch echt aan jezelf. Maar in het algemeen, zijn de jonge wedstrijdpaarden niet geschikt voor recreatie. Hoe braaf ze ook zijn. Ze moeten heel veel leren en daar ben je de eerste jaren ook wel zoet mee. En daar hebben veel geen zin in, en daar kan ik ze niet ongelijk geven. Ieder zijn eigen meut, je kiest zelf ergens voor.

Mijn eerste paard is ook aan recreanten verkocht, en om je heel eerlijk te zeggen, kan ik me geen beter plekje voor hem bedenken. Hij wordt lekker gereden, gaat naar het bos en ze doen alles voor hem om hem gezond te houden. Ik ga bijna elk jaar bij hem kijken en doe dat met veel plezier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:31

Een paard dat afgekeurd wordt voor de sport en dan maar wordt aangeboden als "recreatiepaard" vind ik dus per definitie fout. Belangrijkste punt daarbij is dat het paard lichamelijk iets mankeert, want afkeuren gebeurt niet vanwege gebrek aan talent. Daarnaast zijn paarden die voor de sport worden gefokt vaak in temperament niet geschikt voor de recreatie, maar dat is een ander punt en aan de koper om in te schatten.
Dit geeft een beeld dat een recreatieruiter weinig eisen zou stellen aan de gezondheid en bruikbaarheid van het paard.
Waarom zou een jong wedstrijdpaard minder geschikt zijn voor recreatie dan een jong niet-wedstrijdpaard? Ook een niet-wedstrijdpaard moet veel leren, voor een groot deel zelfs hetzelfde als een wedstrijdpaard, namelijk het accepteren van een ruiter, het in een correcte houding lopen, met prettige aanleuning leren lopen, etc.
En of een recreant met talent er nou minder mee doet, vind ik een rare opmerking. Ze gaan niet op (dressuur/spring)wedstrijd, maar weet jij veel wat ze wel doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:33

ja lichamelijk mankeert om bijv over 1.35 te springen of in echte verzameling te lopen.
Iets wat je niet vraagt als recreant. igg niet elke week.
En gelukkig zijn er erg veel sportpaarden met een rustig karakter hoor Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:38

Ik vind het zo grappig dat mensen een niveau aan hun rijden willen plakken. Waarom eigenlijk?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee van mijn niveau. Officieel dressuur L1, want toen ben ik gestopt met dressuur rijden omdat ik het niet leuk vond en overgestapt op western. Persoonlijk denk ik dat Lan met twee hoeven in haar neus een M proef loopt (mag nog op 2 handen ook), maar ik heb het nooit geprobeerd. Vind ik ook niet zo relevant.
Ik heb strikjes in de amateurklasse western. Is dat dan mijn niveau?? Geen idee. Want ik heb al zeker een jaar geen wedstrijd gereden. Iemand anders heeft Lan uit gebracht voor mij in de open klasse Western in de reining. Ze had een heel net aantal punten en geen disqualificatie. Dus Lan kan dat niveau aan. Zegt dat iets over mijn niveau?? Geen idee. Maar hoe belangrijk is dat eigenlijk?

Ik heb gemiddeld nog twee keer per week les (want twee paarden). Leer nog steeds iets bij (finesses rijden is best zweten af en toe), ik heb grote lol en mijn paarden zijn gezond. Dát is mijn niveau Haha! Ja

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:41

heel herkenbaar de post van TS. Ik heb zelf vroeger op de manege gereden en vond laatst nog een proef van de L2. Als ik toen een verzorgpony zocht, zei ik ook altijd, ik rijd L/M, terwijl ik echt nog voor geen meter kon rijden. Een paard nageegelijk laten lopen kon ik echt niet, als ik toen foto's op bokt had gezegd met de melding rijd L/M zou rijden, zou ik echt afgestrafd zijn, maar ja..dat reed je op de manege en dus dacht je dat je heel wat was.Tegenwoordig zeg ik altijd ik rijd B niveau. Heb daar ook puntjes gehaald, dus denk dat je dan wel kan zeggen dat je ook daadwerkelijk dat niveau rijdt. Ik doe natuurlijk in de training ook wel eens oefeningen die in een L proef zitten, middengalop, wijken etc. Maar ik vind niet dat ik mag zeggen dat ik L niveau rijdt, moet dat eerst nog bewijzen. Als je geen wedstrijden rijdt, rijd je in principe niveauloos. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet kan rijden. Ik ken zat ruiters die geen wedstrijd rijden en echt 100x beter te paard zijn dan ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:45

Citaat:
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet kan rijden. Ik ken zat ruiters die geen wedstrijd rijden en echt 100x beter te paard zijn dan ik

En dat is zeker Ja
Ik ken echt een heleboel mensen die echt veel beter dan wat ik ooit zal kunnen.
Maar toch zijn ze idd nivoloos.
Vaak rijden ze ook niet op een te noemen nivo, ze pakken bijv een vliegende galopwissel mee omdat ze springen, maar een draf appuyement rijden ze dan weer nooit Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:50

Sja, als je het woord "niveau" koppelt aan enkel de klasse-indelingen van de wedstrijdsport, dan ben je idd niveauloos als je geen wedstrijden rijdt.
Maar het woord "niveau" is veel meer dan dat. Het is alleen lastig om een etiket te plakken op iemand die geen wedstrijden rijdt, puur alleen om dat daar geen (kunstmatige) indelingen voor zijn gemaakt.
Het is maar hoe je het woord "niveau" interpreteert. "Levels" zouden imo een beter woord zijn.
Eigenlijk is het allemaal maar relatief.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:55

Waratje schreef:
Een paard dat afgekeurd wordt voor de sport en dan maar wordt aangeboden als "recreatiepaard" vind ik dus per definitie fout. Belangrijkste punt daarbij is dat het paard lichamelijk iets mankeert, want afkeuren gebeurt niet vanwege gebrek aan talent.
Een paard wat afgekeurd is voor de sport, is per definitie niet een ongezond paard
Daarnaast zijn paarden die voor de sport worden gefokt vaak in temperament niet geschikt voor de recreatie, maar dat is een ander punt en aan de koper om in te schatten.
Dit geeft een beeld dat een recreatieruiter weinig eisen zou stellen aan de gezondheid en bruikbaarheid van het paard.
Hoezo? Een paard ongeschikt voor de sport kan een gezond paard zijn, waar een niet wedstrijd ruiter veel plezier mee en aan kan hebben
Waarom zou een jong wedstrijdpaard minder geschikt zijn voor recreatie dan een jong niet-wedstrijdpaard? Ook een niet-wedstrijdpaard moet veel leren, voor een groot deel zelfs hetzelfde als een wedstrijdpaard, namelijk het accepteren van een ruiter, het in een correcte houding lopen, met prettige aanleuning leren lopen, etc.
Niet wedstrijd paarden hebben doorgaans een ander karakter, die zijn over het algemeen minder snel onder de indruk van iets
En of een recreant met talent er nou minder mee doet, vind ik een rare opmerking. Ze gaan niet op (dressuur/spring)wedstrijd, maar weet jij veel wat ze wel doen?
Wat is daar raar aan. Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:56

barbara28 schreef:
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet kan rijden. Ik ken zat ruiters die geen wedstrijd rijden en echt 100x beter te paard zijn dan ik.

Die ken ik ook wel voldoende. Over het algemeen hebben deze mensen meer gevoel voor paarden. Het is een keus die je maakt. Wat vind ik leuk. De een rijd graag wedstrijden en de ander niet. Dat betekent zeker niet dat de een beter rijd dan de ander.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:57

Tieneke schreef:
Sja, als je het woord "niveau" koppelt aan enkel de klasse-indelingen van de wedstrijdsport, dan ben je idd niveauloos als je geen wedstrijden rijdt.
Maar het woord "niveau" is veel meer dan dat. Het is alleen lastig om een etiket te plakken op iemand die geen wedstrijden rijdt, puur alleen om dat daar geen (kunstmatige) indelingen voor zijn gemaakt.
Het is maar hoe je het woord "niveau" interpreteert. "Levels" zouden imo een beter woord zijn.

Ja Dat is het ook. Daarom heb ik niks met ''nivo'' en de daarbij behorende hokjes, maar onze maatschappij zit wel zo in elkaar.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:02

Tieneke schreef:

Inderdaad, want als je eerlijk bent zie je echt wel mensen op concours dat je denkt wt... en die rijden dan al M ofzo Verward terwijl iemand die B rijd of gewoon lekker helemaal geen wedstrijd veel beter kan rijden!
Ik vind dat je niveau kan koppelen aan je ambitie om je paard goed te laten lopen! Dat je het onderste uit de kan wil halen qua talent van het paard en van jezelf. En dat hoeft niet per se op concours, dat kan je ook gewoon thuis doen. Bedoel, je rijd toch voor jezelf en niet voor iemand anders?

Trouwens, ik ben fanatiek wedstrijd ruiter en ik kijk echt niet neer op mensen die niet op wedstrijd gaan. Moet ieder toch voor zich weten Haha! Maar eerlijk toegegeven, als ik in de bak aan het trainen ben en iemand die recreeerd in dezelfde baan en me constant voor de voeten rijd krijgt in mijn hoofd ook de opmerking "ga ff lekker anders iemand vervelen ik ben hier serieus bezig en jij doet helemaal niets!" (Dit zou ik nooit tegen iemand hardop zeggen hoor, maar soms speelt mijn duiveltje weleens in mijn gedachte op Vork )

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:10

ik rij ook op een paard dat Zz-zwaar heeft gereden maar dan maakt mij nog geen z ruiter omdat ik op paard rij wat het al kan!
sommigen mensen in mijn omgeving zeggen dan ook laat toen ik b wedstrijdje voor de lol ging rijden a joh B dat is toch veelste makkelijk. maar je moet het zelf wel kunnen op dat paard ook al kan het paard alles al dat zegt niks over de ruiter die er op zit.
je kan nog zo goed kunnen rijden maar op iemands anders paard nog geen deuk in een pakje boter rijden. Nog sterker ik vond dat paard moeilijker om te rijden dan op me welshje, nu dan niet meer maar dat komt omdat ik nu vaker op het paard rij dan op mijn welshje.

Hierbij laat ik het eventjes Knipoog

heb topic een klein beetje doorgelezen. maar ik vindt dat je het nivo per combi moet schatten. dus Ruiter+paard want ik denk dat je niet op elk paard even makkelijk kan rijden.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:17

Waratje schreef:
Uitlatingen als
Citaat:
"omdat ze thuis eens iets hebben gedaan wat er een beetje op lijkt" Ook dit geldt lang niet voor iedereen natuurlijk, maar het rijden van een bepaalde oefening thuis wil niet zeggen dat je hem correct rijdt.
maken dat ook weer duidelijk. Inderdaad zullen er mensen zijn die de oefening fout rijden, maar dit zet alweer een wat laatdunkend toontje naar de niet-wedstrijdruiter. Is toch jammer Verdrietig

Mijn opmerking was geenszins bedoeld om wie dan ook naar beneden te halen! Als ik die indruk heb gewekt: mijn excuses. Het voorbeeld van de verkeerde sbw kan op alle ruiters losgelaten worden: wedstrijd of recreatie. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat een oefening thuis "kunnen" rijden niet wil zeggen dat je hem correct rijdt, dit geldt voor wedstrijdruiters èn recreatieruiters. Het enige verschil is dat de wedstrijdruiter er pijnlijk duidelijk achter komt dat het niet correct is als hij een 3 op zijn protocol krijgt. Die kan zichzelf (en anderen) dus niet meer voorhouden dat hij een correcte sbw rijdt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:33

Een paard wat afgekeurd is voor de sport, is per definitie niet een ongezond paard
Maar mankeert wel wat waardoor hij niet meer intensief kan worden gereden. Zo'n paard kan bijvoorbeeld ook niet regelmating een tocht aan van 30 km door het heuvelachtige bos.

Hoezo? Een paard ongeschikt voor de sport kan een gezond paard zijn, waar een niet wedstrijd ruiter veel plezier mee en aan kan hebben
Onderschat het rijden van niet-wedstrijdruiters niet, die kunnen ook hoge eisen stellen aan een paard maar niet de behoeft voelen om op wedstrijd te gaan.

Niet wedstrijd paarden hebben doorgaans een ander karakter, die zijn over het algemeen minder snel onder de indruk van iets
Nou, zeg dat maar niet te hard, geen enkel paard wordt verkeersmak geboren.
Hoe denk je dat mijn als sportpaard gekocht paard mak is geworden buiten? Kilometers maken buiten, geen ander chippie in zijn hoofd oid, hij is nog steeds dezelfde. Veel zgn wedstrijdruiters durven dat niet en hebben dus een paard wat overal voor aan de kant springt. Daarbij worden ze vaak meer op stal gehouden en wordt er een flinke hoeveelheid krachtvoer in gestopt. Alle paarden kun je aan vreemde dingen laten wennen zodat ze minder onder de indruk raken van vanalles.

Wat is daar raar aan. Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.
Toch kom ik veel vooroordelen tegen over niet-wedstrijdruiters, net of die alleen maar meeliften met hun paard en geen fatsoenlijke dressuur kunnen rijden. Daarmee doe je heel veel ruiters tekort. Denken de wedstrijdruiters nou echt dat een paard zomaar zonder fatsoenlijke dressuurmatige basis regelmatig een lange bosrit kunnen maken. Ook die paarden moeten getraind worden en op de achterhand gereden, ook die paarden moeten soepel zijn en de rug loslaten. En in het bos kun je prima dressuurmatig oefenen.. Af en toe de benen flink mogen strekken is ook beter voor de spieren dan steeds dezelfde arbeid moeten doen en daarbij blijft het paard fris in het hoofd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:35

WinBinChes schreef:
Waratje schreef:
Een paard dat afgekeurd wordt voor de sport en dan maar wordt aangeboden als "recreatiepaard" vind ik dus per definitie fout. Belangrijkste punt daarbij is dat het paard lichamelijk iets mankeert, want afkeuren gebeurt niet vanwege gebrek aan talent.

Nee, maar er mankeert wel wat aan, er is wel een gezondheidsaspect dat beperkingen in het gebruik oplevert.

WinBinChes schreef:
Waratje schreef:

Dat veel recreanten geen zin hebben om met een neuroot om te gaan die bij elke bewegende grasspriet voor een auto springt, lijkt me voor de hand liggen Knipoog Maar heel veel is ook te trainen, leer ze gewoon omgaan met de wereld. En ook bij de rassen die minder specifiek wedstrijdgericht zijn heb je soms heel eigenaardige gevallen, die ook niet door iedereen gereden kunnen worden. En soms heeft een recreant een paard dat inderdaad zo neurotisch is dat buiten niet veilig kan, dan rij je dus heerlijk dressuur ermee in de bak en hoef je nog steeds niet op wedstrijd te gaan. Er zijn zoveel keuzes mogelijk. Knipoog

WinBinChes schreef:
Als je talent hebt en je rijdt geen wedstrijden doe je gewoon minder met je talent. Dat is niet raar en ook niet zonde. Maar een keuze die diegene zelf maakt. En daar is imo helamaal niks mis mee. Maar thuis, trainen en op concours rijden zijn 2 hele andere dingen.

Waarom zou je dan minder met je talent doen? Je laat het alleen niet zien op wedstrijden, maar voor hetzelfde geld hebben ze hun paarden net zo goed nog op hoog niveau getraint, wat is er dan minder gedaan met het talent? Iemand met talent die ervoor kiest om het paard te blijven verbeteren, gebruikt het talent om het paard te verbeteren en niet om juryleden bezig te houden. Een talentvolle ruiter die wel wedstrijden rijdt, gebruikt (hoop ik) ook het talent om het paard te verbeteren. Is voor mij hetzelfde nuttige gebruik van het talent. Het bezighouden van juryleden lijkt me een bijzaak Knipoog

edit: verkeerd gelezen en dus verkeerd geantwoord, is aangepast
Laatst bijgewerkt door Waratje op 01-08-08 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:43

Roxx schreef:
Mijn opmerking was geenszins bedoeld om wie dan ook naar beneden te halen! Als ik die indruk heb gewekt: mijn excuses. Het voorbeeld van de verkeerde sbw kan op alle ruiters losgelaten worden: wedstrijd of recreatie. Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat een oefening thuis "kunnen" rijden niet wil zeggen dat je hem correct rijdt, dit geldt voor wedstrijdruiters èn recreatieruiters. Het enige verschil is dat de wedstrijdruiter er pijnlijk duidelijk achter komt dat het niet correct is als hij een 3 op zijn protocol krijgt. Die kan zichzelf (en anderen) dus niet meer voorhouden dat hij een correcte sbw rijdt.

Maak je geen zorgen, ik had je opmerking niet als kwetsend of neerbuigend opgevat, het was gewoon de tekst die me het eerst voorhanden kwam als voorbeeldje Knipoog
En je hebt ook gelijk dat er thuis niet echt controle is op de correcte uitvoering. Maar dat neemt niet weg dat er recreanten genoeg zijn die hem wel correct rijden en dat als ze dat zeggen, het hier direct in twijfel wordt getrokken. En dat kan wel eens een beetje steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:38

ik kent och echt wel voor de sport afgekeurde paarden die met gemak 30 km kunnen lopen hoor Ja
Maar geen Z parcours...als dat het doel was van de sport wordt een dier afgekeurd voor de sport Lachen

En in de springsport zie je bijv ook minder neuroten..is niet zo handig in een parcours Lachen
Dus ook dat hoeft geen belemmering te zijn voor de recreatie Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:46

Idd RK. Afgekeurd voor de sport? Voor een tak van de sport dus. Sport is meer dan alleen dressuur of springen. De "sport" houdt zoveel meer in. En ook hier is "sport" imo geen goed woord. Elke manier van paardrijden is een sport. Meestal is het bij "afgekeurd voor de sport" bedoeld als "afgekeurd voor die tak van de wedstrijdsport".

En dan nog. Ik ken een paard van iemand hier op Bokt (die iedereen wel kent, maar dat doet er niet toe) dat een gebroken schoft had. Het zag er voor dat paard zeer slecht uit, niemand wist goed wat de toekomst nog kon bieden voor dit paard. Er zouden misschien wel mensen geweest zijn die, als het hun paard geweest was, het geen kans meer gegeven zouden hebben.

En binnenkort loopt dit beestje weer een endurancewedstrijd mee van (ik dacht, maar ik ben misschien verkeerd) 30km.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:49

ja maar kunnen de wedstrijdruiters er iets aan doen dat die term zo heet?
En kunnen de wedstrijdruiters er dan wat aan doen dat er recreantenz ijn die dan op hun achterste pootjes gaan staan door te zeggen... recreatie is niet minder...

Dat lijkt me dan ook duidelijk dat het niet minder is...alleen trekken ze dat naar zichzelf toe Lachen

Zegt inmiddels ook de persoon die jaren geen ring heeft gezien,,,

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:54

Er zullen altijd recreatieruiters zijn die zich beledigd voelen. Er zullen er ook altijd zijn die zich niet beledigd voelen.
Er zullen altijd wedstrijdruiters zijn die zich voelen alsof recreatieruiters op hen neerkijken. En er zullen er ook zijn die dat niet doen.

Niemand kan iets doen aan die mensen die zich zo in een hoekje gedreven voelen (wedstrijdruiter of pure recreant). Dat moet bij die mensen zelf veranderen.

Ze kunnen er ook niet aan doen dat die termen gebruikt worden. Maar misschien is het wel eens goed dat iedereen hier eens echt open over nadenkt. Misschien zal men dan ook niet meer zo snel geneigd zijn om die vastgeroeste termen te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:56

zUl je bij de DA moeten zijn
die geeft negatief advies voor de sport bij een keuring...eerst noemde ze dat afgekeurd, maar dat klonk zo streng Lachen