beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: beunhazen en wannabe-kenners in paardenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:19

shan schreef:
Het beste referentiekader van een instructeur is imo niet het niveau waar hij/zij zelf op rijdt (persoon kan wel een pesthekel hebben aan de hele wedstrijdsport of geen trailer en een daarvoor geschikt auto kunnen betalen Haha! )

Het beste referentiekader van een instructeur is het niveau waarop zijn/haar leerlingen rijden en dan vooral de wijze waarop.

Verder heb ik liever les van iemand die heel veel paarden heeft opgeleidt tot op welk niveau dan ook, dan van iemand die 1 of 2 paarden naar het ZZ zwaar heeft gereden.

De eerste hebben veel meer ervaring met verschillende paarden en dus met het oplossen van verschillende problemen.

Ik begrijp wel als je zelf eenmaal op een hoger niveau komt dat de instructeur daar in rijtechnisch opzicht bij moet passen maar dat hoeft zich voor mij niet te uiten in sportprestaties.
Ik heb liever dat hij/zij niet te schijterig is om op mijn paard te stappen en in staat moet zijn aan te voelen waar het probleem zit en wat er aan te doen!
Verder ben ik het helemaal eens met de stelling van TS.
Het barst van de beunhazen die goedbedoelde maar onkundige paardenliefhebbers graag veel geld uit hun zakken schudden!
Vaak zijn het mensen met een prima babbel en veel overedingskracht maar in de praktijk blijken ze dan weer wat minder handig! Haha!

ik ben het zo met jou eens Ja en weet je, ik denk dat veel beunhazen echt met de beste bedoelingen werken, echt waar, maar gewoon ernstig lijden aan zelfoverschatting.

Sterre, dat klinkt heel goed Haha! maar ik heb sowieso het idee dat het qua leren rijden en instructeurs in duitsland beter is als in nederland (ook al zul je daar uiteraard ook kneuzen hebben).. of heb ik dat mis? Als je alleen al naar het verschil in niveau tussen Deurne en Warendorf kijkt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:19

Persoonijk neem ik nooit meer les van iemand die geen prof is. Ik draai al heel wat jaartjes mee en ben altijd tevreden geweest over mijn lesgevers die professioneel met paarden bezig waren. Les van amateurs kan het daar nooit bij halen...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:30

ikke schreef:
Nu ja, de NH-hype is een van de contra-reacties hierop. Dat die vervolgens aan de nadere kant doorschieten en daarmee op hun manier hetzelfde effect veroorzaken, daar moeten ze nog "even" achter komen........

Dit vind ik een heel treffende uitspraak. Ik heb ook het idee dat er door het gebrek aan goede instructie (en de vervelende flossende en plukkende aanpak die gepropageerd wordt door slechte instructeurs) juist die hele NH hype verder aangewakkerd wordt omdat mensen DAT niet willen en dus verder gaan zoeken. Maar JUIST bij NH en klassiek zie je veel beunhazen opstaan. En mensen hebben weinig keuze als ze in een bepaalde richting willen (probeer hier in de buurt maar een goede klassieke instructeur te vinden, ik zoek al een half jaar zonder succes..) en zijn al blij als ze IEMAND vinden die het anders aanpakt... En dat geldt voor zowel omgang als rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:33

wembleyk schreef:
ik ben het met SHAN eens!!!!
Wand hoeveel worden er niet Z met een paard wat eerder Z geweest is. Dit noem ik geen kunst, en tegen deze mensen kijk ik absoluut niet op. Dat ik mn eigen beleerde ruin dan in het L2 heb vind ik veel knapper ( al zeg ik het zelf ) En het gebeurd zo vaak van oWH ff een Z paardje kopen, in ene jaar na de Z broezen en wala ik ben een Z ruiter. In mijn ogen werkt dit niet.
En kun je pas echt zeggen dat je kunt rijden als je meerdere paarden rijd voor anderen en ook me tname jonge paarden

Sorry, maar dat je je eigen jonge paard naar de L2 rijdt hoeft echt niet veel moeilijker en beter te zijn dan een Z paard terug naar de Z rijden...
Ik ben begonnen met wedstrijden op een pony die ik vanaf 3,5 jaar en zadelmak heb gereden (kende al stap, draf en beetje galop, maar niet op hulpen en moeilijk te sturen) toen ik haar in het voorjaar van haar 4e jaar ging starten tussen de paarden waren we in 6 wedstrijden L1 dressuur met winstpunt en het jaar erop L2 met winstpunten. terwijl ze ook werd gebruikt in beginnerslessen. Had met die pony de M1 ook nog wel kunnen halen als ik doorgereden had. (overgestapt naar andere stal)

Ik heb vorig jaar een voormalige Z1-dressuur merrie gekocht (al even geleden, daarna als leerpaard gediend), en die is toch echt een stuk ingewikkelder te rijden (vooral in de aanleuning en ontspanning) dan die groene pony die ik zelf doorgereden heb. Ik heb het gevoel alsof ik helemaal weer bij het begin moest beginnen bij de basis van de ontspanning en de aanleuning, en dat kost veel meer moeite dan het bij een jong paard gelijk goed doen. Met een jong paard waarmee het had geklikt had ik waarschijnlijk in een jaar ook op hetzelfde niveau kunnen zijn, als dat ik met haar zo gelijk nog moet gaan starten. Alleen als de basis wel goed is, en het klikt, dan kan het veel sneller gaan omdat het paard het niet nog hoeft te leren en al ouder en sterker is.

Hoe goed iemand rijd is voor mij dan ook afhankelijk van hoe goed iemand verschillende (moeilijkere) paarden fijn aan het lopen krijgt.
en hoe goed iemand les geeft is, naast genoeg ervaring om iemand goed op te leiden in de basis (en eventueel ook op hogere niveau goed te kunnen blijven begeleiden) afhankelijk van hoe goed iemand zijn leerlingen kan helpen in het eerlijk en fijn aan het lopen krijgen van hun paarden. en dan ook de moeilijkere paarden.

hoe lang je toe kan met een bepaalde instructie hangt af van het niveau tot waar ze toegevoegde waarde heeft. Iemand die nooit geleerd heeft hoe je een paard de piaffe aan moet leren, zal geen les op Grand-Prix niveau kunnen geven.
Iemand die niet weet hoe je een paard zijgangen goed leert, of ze verbetert, zal stranden bij B/L niveau.

Iemand die altijd heel makkelijke paarden heeft gereden, ook op hoog niveau, zal ook niet altijd goed in staat zijn zich in te leven in moeilijke paarden en hoe hun problemen op te lossen. iemand die alleen doorgereden paarden heeft gereden, zal misschien niet weten hoe de oefeningen aangeleerd moeten worden aan jonge paarden of onervaren paarden.

Ik heb zelf ook het liefst les van iemand die zelf minimaal meerdere paarden naar de Z of hoger heeft gereden. Maar wil wel les op een paard- en mensvirendelijke opbouwende manier. Ik aanvaard ook hulp van clubgenootjes en paardenvriendinnen omdat als je er naast staat, je dingen vaak beter ziet dan wanneer je er op zit en je snel dingen niet helemaal goed doet.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:34

bokt zit vol met wannabee kenners en beunhazen. Sommige weten zelfs nog te vertellen wat een paard heeft, terwijl het paard net bij de dierenarts vandaan komt ROFL En dan nog iets anders vertellen dan de dierenarts!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:36

Klara16 schreef:
Persoonijk neem ik nooit meer les van iemand die geen prof is. Ik draai al heel wat jaartjes mee en ben altijd tevreden geweest over mijn lesgevers die professioneel met paarden bezig waren. Les van amateurs kan het daar nooit bij halen...

Toch zie ik regelmatig (jonge) profs aan het werk met hun klanten waar je letterlijk de tranen van in de ogen schieten,
hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat een prof per definitie niet goed is want dat is niet zo, maar dat er net zo goed een hoop kaf onder het koren zit!
Vaak is men toch wel heel proefgericht bezig en leert men de oefeningen als kunstjes aan omdat dat nu eenmaal in de volgende klasse zit.
Daarbij wordt vergeten dat die oefeningen bedoelt zijn om te gymnastiseren.

Een 5 voor de travers? Dan gaan we daar eens goed op oefenen.
Plaats dat ze nu eerst eens zorgen dat de basis goed voorelkaar is.....
Dan komt het met die travers vanzelf goed, dat is dan nl. nog maar appeltje eitje. Haha!

Hun doel is niet zozeer het paard te verbeteren in zijn totaliteit danwel zo snel en zo veel mogelijk winstpunten te rijden.
Waarschijnlijk en helaas omdat ze in deze cultuur zo zijn grootgebracht en dus niet beter weten. Huilen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:38

ja dat laatste doe ik ook JoyceB. Mijn stalgenoten en kennissen/vriendinnen vragen me geregeld om eens mee te kijken of vragen advies als ze in de omgang ergens tegenaan lopen, en we helpen elkaar allemaal. Ik zie veel dingen, kan mensen ook echt wel verder helpen (tot een bepaalde hoogte dan he) zowel qua rijden als qua omgang, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mezelf maar ga aanbieden ter begeleiding/lesgeefmens. Misschien dom van mij en loop ik een boel centjes mis zo Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 22-07-08 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:39

mensen die zeggen dat het met een bevestigd Z geen kunst is om weer z te rijden zijn in mijn opinie jaloers. Niet dat ik een Z paard heb, ik heb Abel als tweejarige gekocht en ik ben hem nu aan het beleren, maar ik word doodziek van dat gekift over mensen die een bevestigd paard kopen.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:41

haha, ik heb de eer gehad een aantal maal op de fijne meneer Gambit van Kimmie261 hier op bokt te mogen rijden. Zitten alle knopjes op, peerd heeft stuurbekrachtiging Haha!. Nou ik voelde me zo´n beginner, kon wel in een hoekje kruipen als ik afstapte Nagelbijten / Gniffelen Dus dat ben ik met je eens Lieveli!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:46

MarcoBorsato schreef:
mensen die zeggen dat het met een bevestigd Z geen kunst is om weer z te rijden zijn in mijn opinie jaloers. Niet dat ik een Z paard heb, ik heb Abel als tweejarige gekocht en ik ben hem nu aan het beleren, maar ik word doodziek van dat gekift over mensen die een bevestigd paard kopen.

Ben ik helemaal met je eens! (ben wel gequoted, maar ik heb zoiets nergens beweerd Haha! )
Het is superfijn als je de kans krijgt om een goed leerpaard onder je kont te krijgen, maar dat is geen garantie voor snel succes.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:47

shan schreef:
Toch zie ik regelmatig (jonge) profs aan het werk met hun klanten waar je letterlijk de tranen van in de ogen schieten,
hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat een prof per definitie niet goed is want dat is niet zo, maar dat er net zo goed een hoop kaf onder het koren zit!
Vaak is men toch wel heel proefgericht bezig en leert men de oefeningen als kunstjes aan omdat dat nu eenmaal in de volgende klasse zit.

Dan komt het met die travers vanzelf goed, dat is dan nl. nog maar appeltje eitje. Haha!

Hun doel is niet zozeer het paard te verbeteren in zijn totaliteit danwel zo snel en zo veel mogelijk winstpunten te rijden.
Waarschijnlijk en helaas omdat ze in deze cultuur zo zijn grootgebracht en dus niet beter weten. Huilen

Als de klik er niet is met een instructeur ga je er natuurlijk niet mee verder, prof of niet.

Maar ik zit met een lastig jong paard waarmee ik les ging volgen bij een vrouwtje dat zelf ZZ gereden had (als hobby). Die had me met een bevestigd dresuurpaard best leuk les kunnen geven maar een jonge puber aan het lopen krijgen, dat wist ze niet aan te pakken. Ze was er zelf ook bang voor dus erop gaan zitten ho maar.

Gevolg: paard veegde de bak met me aan in haar lessen.

Ik ben dan maar overgestapt op iemand die professioneel jonge paarden aanrijdt en uitbrengt. Die man heeft er zoveel handigheid in met jonge paarden en kent alle trucjes... Hij stapte gewoon op de allereerste keer dat ik daar kwam, en reed mijn paard zonder enig probleem fijn rond. Zonder schreeuwen of slaan Toen gingen mijn ogen wel open hoor!

Ik blijf erbij dat iemand die voor zn beroep jonge paarden opleidt daar oneindig veel handiger in is dan een amateur die zelf een paar paarden naar het Z gereden heeft.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:54

Ik lees hier nu in het topic dat iedereen graag iemand wil hebben die niet plaatjesgericht/proefgericht les geeft, maar voornamelijk basis, etc. (Helemaal mee eens, maar dat terzijde). Maar waarom bestaan er dan nog zoveel instructeur/instructrice die puur en alleen plaatjesgericht/proefgericht lesgeven, en waarom hebben die vaak dan toch nog veel klanten?

Over het niveau van de instructeurs/instructrices tegenwoordig; tja. Iedereen geeft op een andere manier les, iedereen heeft een eigen kijk erop. De ene kijk erop past wel bij je, en de andere kijk niet. Zo zul je altijd verschillen blijven houden, denk ik. Bij ons op stal geven 10 mensen les, en vrijwel allemaal op een andere manier. De één lest liever bij de één en de ander liever bij de ander. Ik moet wel zeggen dat ik(als 1 van de 10) wel eens grote vraagtekens zet bij een aantal, maar ik denk dat mensen dat ook hebben bij mij, dat zul je altijd houden.
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 22-07-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:56

Misschien omdat die mensen wel heel tevreden zijn met hun instructie en hier niet posten?
Ik roep maar wat hoor Haha!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:57

Klara16 schreef:
shan schreef:

Als de klik er niet is met een instructeur ga je er natuurlijk niet mee verder, prof of niet.

Maar ik zit met een lastig jong paard waarmee ik les ging volgen bij een vrouwtje dat zelf ZZ gereden had (als hobby). Die had me met een bevestigd dresuurpaard best leuk les kunnen geven maar een jonge puber aan het lopen krijgen, dat wist ze niet aan te pakken. Ze was er zelf ook bang voor dus erop gaan zitten ho maar.

Gevolg: paard veegde de bak met me aan in haar lessen.

Ik ben dan maar overgestapt op iemand die professioneel jonge paarden aanrijdt en uitbrengt. Die man heeft er zoveel handigheid in met jonge paarden en kent alle trucjes... Hij stapte gewoon op de allereerste keer dat ik daar kwam, en reed mijn paard zonder enig probleem fijn rond. Zonder schreeuwen of slaan Toen gingen mijn ogen wel open hoor!

Ik blijf erbij dat iemand die voor zn beroep jonge paarden opleidt daar oneindig veel handiger in is dan een amateur die zelf een paar paarden naar het Z gereden heeft.

En dat is exact wat ik een paar posts geleden heb gezegd, zijn we het helemaal eens! Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:58

missmiekie schreef:
Ik lees hier nu in het topic dat iedereen graag iemand wil hebben die niet plaatjesgericht/proefgericht les geeft, maar voornamelijk basis, etc. (Helemaal mee eens, maar dat terzijde). Maar waarom bestaan er dan nog zoveel instructeur/instructrice die puur en alleen plaatjesgericht/proefgericht lesgeven, en waarom hebben die vaak dan toch nog veel klanten?

Omdat er gewoon veel mensen zijn die het overzicht niet hebben en denken dat ze goed bezig zijn als ze plaatjesgericht lessen. Bij heeft het ook een jaar geduurd voor ik besefte dat ik niet reed zoals ik wilde... Ben daarna vrijwel gelijk overgestapt naar mijn huidige instructeurs (4 jaar geleden) en ik heb nooit meer aan de teugels hoeven hangen of rukken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:01

missmiekie schreef:

Over het niveau van de instructeurs/instructrices tegenwoordig; tja. Iedereen geeft op een andere manier les, iedereen heeft een eigen kijk erop. De ene kijk erop past wel bij je, en de andere kijk niet. Zo zul je altijd verschillen blijven houden, denk ik. Bij ons op stal geven 10 mensen les, en vrijwel allemaal op een andere manier. De één lest liever bij de één en de ander liever bij de ander. Ik moet wel zeggen dat ik(als 1 van de 10) wel eens grote vraagtekens zet bij een aantal, maar ik denk dat mensen dat ook hebben bij mij, dat zul je altijd houden.

Omdat dat men graag snel en veel winstpunten wil rijden! En anderen weer die gewoon denken dat het zo hoort.
Dat ze dat later weer terug op hun bord krijgen dat weten ze nu nog niet!
Het is trouwens de vraag of ze later wel zullen weten wat de oorzaak is van allerhande problemen die zich opeens voordoen.
Kijk en daar varen dan de beunhazen ed weer wel bij. Haha!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:16

Leuke discussie zo!!

Ook bij ons in de omgeving hetzelfde laken en pak. Genoeg plaatjes-intructie te vinden, maar een knappe basis ho maar.
Nivo zegt mij werkelijk waar helemaal niets, van mij mag het iemand zijn die nooit geklasseerd is in de basissport. Liever nog zelfs. Iemand die buiten de hokjes durft te denken. En dan vooral iemand die het ook nog op de juiste manier over kan brengen.
Met of zonder papier, maakt me niet uit, als het ons als combinatie maar goed past en wij fijn kunnen gymen met zijn 2. Die kunstjes, ach, dat zit me wel gebakken, daarvoor zit ik niet op zijn rug.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:42

Ik vind het de sfeer van de discussie niet ten goede komen als je over 'kunstjes' praat. Het is nu juist net een fijne discussie tussen allerlei verschillende disciplines van onze sport.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:47

smokkele: ben het helemala met je eens.
Mijn vader die 5 jaar langs de kant staat en nog nooit op paard heeft gezeten, weet mij wel te vertellen op wedstrijd wat ik moet doen, als ik het even niet meer weet.... Door altijd mee
te hebben gelopen krijg je de ervaring vanzelf

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:49

MarcoBorsato schreef:
Ik vind het de sfeer van de discussie niet ten goede komen als je over 'kunstjes' praat. Het is nu juist net een fijne discussie tussen allerlei verschillende disciplines van onze sport.

Met kunstjes bedoel ik de ''afgedwongen'' aangeleerde oefeningen zodat ze maar in het plaatje passen zonder gymnasticerende en/of versterkende werking Knipoog

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:51

somokkele schreef:
MarcoBorsato schreef:

Met kunstjes bedoel ik de ''afgedwongen'' aangeleerde oefeningen zodat ze maar in het plaatje passen zonder gymnasticerende en/of versterkende werking Knipoog

ooooooooooooooooooooh...sorry, verkeerd begrepen Tong uitsteken Ja dan ben ik het helemaal met je eens Tong uitsteken

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:52

wembleyk schreef:
ik ben het met SHAN eens!!!!
Wand hoeveel worden er niet Z met een paard wat eerder Z geweest is. Dit noem ik geen kunst, en tegen deze mensen kijk ik absoluut niet op. Dat ik mn eigen beleerde ruin dan in het L2 heb vind ik veel knapper ( al zeg ik het zelf ) En het gebeurd zo vaak van oWH ff een Z paardje kopen, in ene jaar na de Z broezen en wala ik ben een Z ruiter. In mijn ogen werkt dit niet.
En kun je pas echt zeggen dat je kunt rijden als je meerdere paarden rijd voor anderen en ook me tname jonge paarden

Goh als je er zo over denkt heb je nog erg veel te leren Ach gut

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:01

haha jij bent zeker Z op deze manier, nja kan je niks aan doen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:09

wembleyk schreef:
haha jij bent zeker Z op deze manier, nja kan je niks aan doen

Kom op zeg, er staat in je profiel dat je 19 bent, gedraag je er dan ook naar!
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 22-07-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:11

hahaha gelukkig ben ik de Z al gepasseerd Lachen
Maar ten eerste is er niks belangrijkers als een goed leerpaard, als jij denkt dat dat niet zo is of je nu wel of niet die mogenlijkheid zelf hebt gehad. Heb je gewoon nog veel te leren.
Ten tweede van B naar L2 is geen bijzondere prestatie en je zult er wel achter komen dat het 2e deel van de basis toch iets moeilijker is. Lachen