Wat is klassieke dressuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Wat is klassieke dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:45

Zijn de hedendaagse sportpaarden eigenlijk (fysiek/mentaal) wel geschikt om die echte hogeschool oefeningen te doen?

En zo nee, is dat dan erg, de hogeschooloefeningen waren oorspronkelijk toch bedoeld voor het slagveld, om aan te vallen en te verdedigen?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:52

Voor de hogeschooldressuur ( wat zéér klassiek is) zul wat meestal wat barokkere paarden moeten kiezen. Met een sterke achterhand, een kortere rug en een werkwillend karakter. Die zien ze liever weer niet in de moderne dressuur, daar zien ze liever meer ruimte in de beweging.

Iedereen kiest een discipline die hij/zij leuk vindt. Kies daar vervolgens het juiste type paard voor.

De hogeschoolsprongen zijn slechts voor zeer weinig paarden én trainers weggelegd. De wereld vergaat niet als je nooit aan dat niveau toekomt Haha! Koop een kaartje voor de bijv. de Spaanse Rijschool en geniet vanaf de tribune Bloos

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:56

Citaat:
Zijn de hedendaagse sportpaarden eigenlijk (fysiek/mentaal) wel geschikt om die echte hogeschool oefeningen te doen?

En zo nee, is dat dan erg, de hogeschooloefeningen waren oorspronkelijk toch bedoeld voor het slagveld, om aan te vallen en te verdedigen?

Ik denk dat er tegenwoordig maar erg weinig paarden zijn, ook bij de klassiekere rassen, die hier echt talent voor hebben. Ook de rassen zijn veranderd sinds we van hogeschool naar cavalerie gingen met de oorlogvoering. Echt goede caprioleurs zijn heel zeldzaam (maar de mensen die het ze aan kunnen en willen leren ook Haha! )

En is dat erg? Tja, ligt er maar net aan wat je wilt met je paard. Het is hoe dan ook een ellelange weg ernaartoe dus je kan voorlopig vooruit Knipoog Persoonlijk vind ik het een levensgevaarlijke oefening; je kan er iemand mee onthoofden dus áls je het een paard wil leren moet je wel heel goed weten wat je doet i.m.o.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:00

Citaat:
ik heb een vraagje

hoe leer je je paard eigelijk de kunstjes aan de hand en dan aan onder het zadel?
weet hij de hulpen voor onder het zadel dan al ,, kun je dat aan dat hand leren?
of leer je het kunstje dan los aan de hand,,
en dan onder het zadel met de hulpen die daarbij horen

ik vind het best interressant
maar snap nog niet helemaal hoe het inelkaar zit

Hm, wat versta je onder 'kunstjes'? Als je een paard vanaf de grond oefeningen aanleert volgens de AR wil je ze eerst leren om met de achterbenen naar het zwaartepunt te stappen. Dit doe je o.a. door ondertreden op de volte en aan de longe. Uiteindelijk leert je paard om op druk op de plaats van de singel (zeg maar je binnenbeen) zich te buigen en daarmee in je buitenteugel te komen, waar je de buitenschouder mee kan begrenzen en verplaatsen. Zo werk je toe aan schouder-voor en uiteindelijk schouderbinnenwaarts. Daarmee train je het binnenachterbeen. Als je wat verder bent, kun je gaan werken aan de travers en train je daarmee het buitenachterbeen. Je gebruikt daarbij een reflexpunt van de wervelkolom en nageeflijkheid op de binnenteugel.

*edit* het voert wat ver om er hier uitgebreid op in te gaan maar pb me gerust als je nog vragen hebt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:03

Hokjes, Hokjes, Hokjes..
Waarom probeert iedereen nu altijd alles in hokjes te zetten? En als je hier de antwoorden leest lijkt het erop dat niemand meer duidelijk weet welk hokje wat is..
"Ik doe klassieke Dressuur! / Academische rijkunst! / Moderne Dressuur!"
Sorry dat ik het zo ongenuanceerd ga zeggen maar wat een Onzin! Gewoon onzin. Sinds wanneer doet iemand aan één bepaalde manier van rijden, met regeltjes waar ze zich aan houden? Ik heb altijd geleerd dat je je als ruiter zijnde aan moet passen aan het paard, en van het paard uit steeds moet gaan kijken wat voor het paard de beste manier van rijden is. Wat het paard het beste past, en waar het paard het meest van verbeterd. Wat voor hokje dit dan ook moge zijn.
Daarnaast lijkt het me toch dat de meeste mensen overal wel wat van mee pikken? De ene instructeur doet het zo, de ander doet het zo. Dan hoef je het steeds niet overal mee eens te zijn, maar zulke dingen zijn ook te combineren! Dat wil dan niet zeggen dat de ene manier slecht is, maar dit maakt de andere ook niet goed. Het hangt er maar niet van af, waar je paard en jij als ruiter je het beste bij voelt. Dan kan je best verschillende dingen van verschillende stromingen in je rijden meenemen. Of moet je dan zeggen: Nee, ik beoefen de moderne dressuur, ik mag geen klassieke dingen meenemen in mijn training?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:41

ik denk dat wedstrijd sport en ac gewoon heel verschillend is en niet met elkaar te vergelijken.
en ik vind die opmerking over florien erg misplaats je kunt toch zo niet een mening hebben zonder dat je weet wat er achter steekt ??
er is ook een heel heel naar filmpje van anky op youtube en die pakken wij er toch ook niet bij

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:32

BBreedveld schreef:
Waar ik het echter nog steeds niet mee eens ben, is dat er gezegd wordt dat we maar 'krabbelen' omdat we geen tact, impuls en aanleuning zouden hebben. Die moeten er wel zijn, en daar wordt naar gestreven. Alleen zien wij graag veel méér ontspanning in de rug en veel minder stuwing. Bent heeft mij zelf aangeraden te blijven checken of ik genoeg impuls heb om te kunnen verzamelen. Alleen met méér impuls kan je verzamelen - kan je dus niet moeiteloos tempoversnellen vanuit de verzameling, dan was het geen verzameling, maar alleen 'langzaam'.

Waar ik (in mijn rol van advocaat van de duivel Extreme duivel ) me wel in kan vinden is het commentaar dat het geen toegangkelijke methode is en dat het voor een beginner een hele kluif is. Maar dan krijg je denk ik weer dezelfde discussie die er ook bij LDR wordt gevoerd: is een methode slecht omdat hij niet goed uitgevoerd wordt?

Om een draf en galop er niet uit te laten zien als "krabbelen", heb je een zweefmoment nodig. Om dat zweefmoment te blijven behouden in een langzamer tempo, zul je eerst met impuls voorwaarts moeten rijden en die impuls blijven bewaren terwijl je verzameld, waardoor het paard die energie omzet en hoger van de grond gaat en minder voorwaarts. Dat mis ik in alle voorbeelden, ook in het overigens erg mooie filmpje van Anja Beran. De achterbenen zijn minder dragend terwijl er juist wordt gezegd dat er gewerkt wordt op méér dragend en minder stuwend.
Om idd over rechtgericht zijn nog maar te zwijgen, in de meeste voorbeelden zijn de paarden absoluut niet recht en duidelijk niet in evenwicht en ook nog niet toe aan de oefeningen die van ze gevraagd worden.

Je vraag "is een methode slecht omdat hij niet goed uitgevoerd wordt", heb ik al eerder beantwoord. Daarin zei ik al dat theorie op zich mooi is, maar dat je je er dan wel in de praktijk aan moet houden. En dat begint met de prachtige slogan van deze theorie dat je "niets moet doen waar je paard nog niet aan toe is". Praktijk bewijst echter voor de zoveelste keer dat mensen verzot zijn op "kunstjes aanleren" en elke smoes goed is om zichzelf en anderen ervan te overtuigen dat hun paard er wél aan toe is, ook al is de aanleuning nog niet goed en is het paard nog niet recht en nageeflijk en over de rug, zo'n kunstje wordt dan ineens aangedragen als dé oplossing voor al deze basisfouten zodat ze zichzelf op die manier kunnen verantwoorden om toch aan de kunstjes te beginnen.
Blijft voor mij dus de vraag of dit bij de methode in theorie hoort of wat mensen er in de praktijk van maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:28

jasmijn78 schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=07rFzUmwL7w

Hier nog een leerling van Bent/MdJ. Ook een staaltje rijkunst waar ik niet warm van wordt. de overgangen zijn om te huilen, tact en impuls ontbreken totaal, paard blijft hoog in het kruis (wat ook deels zijn bouw is, maar ik zie totaal geen buiging in het achterbeen). Als dat piaffe voor moet stellen? Het paard valt iedere keer naar binnen met de achterhand. En het zou juist zo rechgericht moeten zijn door buigingsarbeid? Zo recht dat hij in de overgangen van sukkeldraf naar galop scheef gaat? In iets wat op piaffe moet lijken scheef gaat? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik vind dit dressuur met een hoofdletter D van Droevig. Sorry.

Ik heb het idee dat jij bij dressuur alleen kijkt naar het eindplaatje. Het enige wat belangrijk is, is wat er in de proef gevraagd wordt. Een piaffe is alleen een piaffe wanneer het op grand prix niveau uitgevoerd wordt (en daar wordt nooit een gebogen piaffe gereden, dus..)

Citaat:
jasmijn78 schreef:

Ik zie alleen paarden die her en der wat met de kop naar binnen worden getrokken... Ik vind dit nog niets weghebben van dressuur

Ik vind verwoordingen als "her en der wat met de kop naar binnen getrokken" niet echt bijdragen.. je kan ook zeggen dat het paard meer lengtebuiging nodig heeft. Het paard oogt mij namelijk zeer licht in de hand en mooi ontspannen, dat lijken mij al twee hele positieve punten!

nog even over de vos: er is inderdaad geen enkele vergelijking te maken naar wedstrijdsport. Dit paard schijnt een enorm lichamelijk wrak te zijn en alleen nog redelijk rond te lopen omdat hij lichamelijk getraind wordt. Ik vind dit om te zien ook niet een prachtig staaltje dressuur, maar ik zie wel een paard dat geconcentreerd, licht aan de hulpen en ontspannen de oefeningen doet. De oefeningen worden gedaan om te gymnastiseren, niet om de perfecte oefening te laten zien.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:28

Als een paard een lichamelijk wrak is is dat paard dan toe aan de "piaffeproef"??

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:50

DresslOver schreef:
Hokjes, Hokjes, Hokjes..
Waarom probeert iedereen nu altijd alles in hokjes te zetten? En als je hier de antwoorden leest lijkt het erop dat niemand meer duidelijk weet welk hokje wat is..
"Ik doe klassieke Dressuur! / Academische rijkunst! / Moderne Dressuur!"
Sorry dat ik het zo ongenuanceerd ga zeggen maar wat een Onzin! Gewoon onzin. Sinds wanneer doet iemand aan één bepaalde manier van rijden, met regeltjes waar ze zich aan houden? Ik heb altijd geleerd dat je je als ruiter zijnde aan moet passen aan het paard, en van het paard uit steeds moet gaan kijken wat voor het paard de beste manier van rijden is. Wat het paard het beste past, en waar het paard het meest van verbeterd. Wat voor hokje dit dan ook moge zijn.
Daarnaast lijkt het me toch dat de meeste mensen overal wel wat van mee pikken? De ene instructeur doet het zo, de ander doet het zo. Dan hoef je het steeds niet overal mee eens te zijn, maar zulke dingen zijn ook te combineren! Dat wil dan niet zeggen dat de ene manier slecht is, maar dit maakt de andere ook niet goed. Het hangt er maar niet van af, waar je paard en jij als ruiter je het beste bij voelt. Dan kan je best verschillende dingen van verschillende stromingen in je rijden meenemen. Of moet je dan zeggen: Nee, ik beoefen de moderne dressuur, ik mag geen klassieke dingen meenemen in mijn training?

Je hebt helemaal gelijk. Die hokjes zijn eigenlijk voor de beginnende ruiter. Hokjes om aan te geven volgens welke stroming ze aan het werk zijn. Misschien maar goed ook anders zien ze door de bomen het bos niet meer. Dan zegt instructeur A dit en Instructeur B dat. Dan kan ik me voorstellen dat je als leek helemaal gestoord gaat worden. Kies een discipline die bij jou en je paard past, die je leuk vind en die je kan begrijpen. Ofschoon ik me bezig houd met de klassieke en hogeschooldressuur heb ik ook van mijn sping en ren periode veel geleerd. Vele wegen leiden naar Rome.....

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:51

Citaat:
Om een draf en galop er niet uit te laten zien als "krabbelen", heb je een zweefmoment nodig. Om dat zweefmoment te blijven behouden in een langzamer tempo, zul je eerst met impuls voorwaarts moeten rijden en die impuls blijven bewaren terwijl je verzameld, waardoor het paard die energie omzet en hoger van de grond gaat en minder voorwaarts. Dat mis ik in alle voorbeelden, ook in het overigens erg mooie filmpje van Anja Beran. De achterbenen zijn minder dragend terwijl er juist wordt gezegd dat er gewerkt wordt op méér dragend en minder stuwend.
Om idd over rechtgericht zijn nog maar te zwijgen, in de meeste voorbeelden zijn de paarden absoluut niet recht en duidelijk niet in evenwicht en ook nog niet toe aan de oefeningen die van ze gevraagd worden.

Hier stuiten we op een verschil aan kijk en opvatting. Een paard hoeft van mij geen groot zweefmoment te hebben of ver van de grond omhoog te komen. Ik wil dat hij meer draagt, dat is vind ik een verschil. Bij het omhoog gaan is het paard nog aan het stuwen, maar dan verticaal tegen de grond af. Dit is wat wél nodig is bij bijvoorbeeld passage. Maar omdat dragen in AR een hogere prioriteit heeft dan stuwen, leren we eerst de piaffe en dan de passage.

Stuwen is geen scheldwoord, maar vanuit de insteek van AR wil je eerst leren dragen en dan leren stuwen en dan alleen nog zoveel als er in verhouding staat tot dragen.

Het voorbeeld van Anky wat door Jasmijn is aangehaald is wat mij aangaat een mooie illustratie aan het verschil in mening over stuwen en dragen: daar zie ik een paard dat veel meer stuwt dan draagt en dat is niet wat wij nastreven. Als dát het plaatje is wat je gewend bent, tja, dan zou wat wij doen er wel als impulsloos uit kunnen zien. Maar persoonlijk vind ik dat in de regionen van Anky soms behoorlijk wordt afgeweken van wat ik (let op: persoonlijke mening!) als nastrevenswaardig zie. Maar dat wordt een heel andere discussie en wel over een onderwerp waar eigenlijk niet over te discussieren is: smaak en voorkeur.

Neemt niet weg dat ik het voor beide partijen heel leerzaam vind om af en toe eens met elkaar in conclaaf te gaan. Om heel eerlijk te zijn heb ik al in geen jaren meer GP proeven gekeken omdat ze me bepaald niet konden bekoren. Toen ik dat laatst toch deed reden er een paar ruiters tussen waar ik toch zeker blij van werd. Was het toch allemaal zo erg niet als ik had gedacht...

Aan de andere kant, er zijn nu praktijken gaande die in mijn ogen toch écht anti-dressuur zijn, letterlijk. Als ik me daarop zou richten, zou je met het hele reguliere circuit niets meer te maken willlen hebben.

Maar dat is dan weer zo leuk aan bokt, ondanks de (nogal) scherpe kantjes hier en daar ben je toch in de gelegenheid wat op te steken van mensen die andere ervaringen en andere opvattingen hebben Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:59

BBreedveld schreef:
Citaat:

Hier stuiten we op een verschil aan kijk en opvatting. Een paard hoeft van mij geen groot zweefmoment te hebben of ver van de grond omhoog te komen. Ik wil dat hij meer draagt, dat is vind ik een verschil. Bij het omhoog gaan is het paard nog aan het stuwen, maar dan verticaal tegen de grond af. Dit is wat wél nodig is bij bijvoorbeeld passage. Maar omdat dragen in AR een hogere prioriteit heeft dan stuwen, leren we eerst de piaffe en dan de passage.

Stuwen is geen scheldwoord, maar vanuit de insteek van AR wil je eerst leren dragen en dan leren stuwen en dan alleen nog zoveel als er in verhouding staat tot dragen.

Het voorbeeld van Anky wat door Jasmijn is aangehaald is wat mij aangaat een mooie illustratie aan het verschil in mening over stuwen en dragen: daar zie ik een paard dat veel meer stuwt dan draagt en dat is niet wat wij nastreven. Als dát het plaatje is wat je gewend bent, tja, dan zou wat wij doen er wel als impulsloos uit kunnen zien. Maar persoonlijk vind ik dat in de regionen van Anky soms behoorlijk wordt afgeweken van wat ik (let op: persoonlijke mening!) als nastrevenswaardig zie. Maar dat wordt een heel andere discussie en wel over een onderwerp waar eigenlijk niet over te discussieren is: smaak en voorkeur.

Neemt niet weg dat ik het voor beide partijen heel leerzaam vind om af en toe eens met elkaar in conclaaf te gaan. Om heel eerlijk te zijn heb ik al in geen jaren meer GP proeven gekeken omdat ze me bepaald niet konden bekoren. Toen ik dat laatst toch deed reden er een paar ruiters tussen waar ik toch zeker blij van werd. Was het toch allemaal zo erg niet als ik had gedacht...

Aan de andere kant, er zijn nu praktijken gaande die in mijn ogen toch écht anti-dressuur zijn, letterlijk. Als ik me daarop zou richten, zou je met het hele reguliere circuit niets meer te maken willlen hebben.

Maar dat is dan weer zo leuk aan bokt, ondanks de (nogal) scherpe kantjes hier en daar ben je toch in de gelegenheid wat op te steken van mensen die andere ervaringen en andere opvattingen hebben Knipoog

De absolute kick en toppunt van hoogwaardige dressuur is als een paard met veel stuwing naar de perfecte gedragenheid komt. Tong uitsteken Het gaat dus niet om of-of maar om én-én!
Dan valt alles op zijn plek en staat het kippevel op lijf. Of je er nu naar kijkt of erop zit...... Helaas kunnen maar weinig ruiters én paarden tot dit ultime africhtingsniveau komen.
We moeten wat te dromen houden toch? Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:06

Dat is het leuke van dressuur: in welk 'kamp' je ook zit, je bent nooit klaar!

Ik bedacht me net: deze twee stromingen vergelijken heeft wel wat weg van een vergelijking tussen wedstrijdturnen en Mensendieck. Ze zijn allebei bedoelt om het fysiek te verbeteren werken soms zelfs met dezelfde oefeningen, maar de een neemt met een heel ander resultaat genoegen dan de ander en de reden om eraan te beginnen is ook anders. De wedstrijdturner wil een recht, soepel en krachtig lijf omdat hij wil meedraaien in wedstrijden.

De Mensendiecker zal dat een worst wezen zolang hij er maar beter van in zijn lijf gaat zitten. Haha! Dat betekent echter dat hij toch ook wat aan die stramme kont zal moeten gaan doen en aardig wat spiertjes zal moeten trainen. Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:17

Tussen KD en MD zitten veel overlappingen. Daarom zijn de verschillen ook zo moeilijk aan te wijzen. je valt al snel in extremen om iets duidelijk te maken. Ik denk dat in de MD het wedstrijd element voor veel ruiters de grote boosdoener is. Daardoor komt er teveel druk op de ketel te staan. Men wil presteren, beter zijn dan de buurvrouw en vooral kunnen zeggen ik rijd Z + huppeldepup zoveel punten. Mensen zijn op zoek naar bevestiging van hun kunne. Oranje lintjes zijn dan een noodzaak. Hoera, ik was de beste!!

In de KD is het paard de grootste beloning en kick. Zien dat hij vorderingen maakt, dat het zware werk mogelijk is. Daarvoor behoeven zij geen lintjes. Het gaat om de weg er naar toe, waar het eindigt is minder belangrijk. Training staat centraal, het bezig zijn met de paarden.
Ik weet aardig wat paarden te staan die de hogeschool beheersen. En toch we zien ze nergens.
Omdat het de eigenaren niet boeit wat anderen ervan vinden. Zij zijn één met hun paard en daar gaat het om. Laat die lintjes maar waaien.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:18

Als een paard zich draagt in draf en galop op de juiste manier moet hij wel een zweefmoment hebben, immers is een onderdeel van tactmatig correct lopen in draf en galop het zweefmoment. Als dat minder wordt door je trainingsmethode en daarmee de tact dus verminderd, dan lijkt mij dat op geen enkele manier correct te noemen. Hierbij gaat het er dus niet om of er meer wegen naar rome leiden, maar dat je ook als je iets op een andere manier probeert te bekijken nog altijd objectief naar jezelf en naar je paard moet blijven kijken.
Ook wil ik graag nog een antwoord op mijn vraag of jullie het juist vinden om van een paard wat een "lichamelijk wrak" genoemd wordt een piaffe proef te vragen en of dat aansluit bij de theorie "ik doe niets als mijn paard er niet aan toe is".

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:26

horseyfries schreef:
Als een paard zich draagt in draf en galop op de juiste manier moet hij wel een zweefmoment hebben, immers is een onderdeel van tactmatig correct lopen in draf en galop het zweefmoment. Als dat minder wordt door je trainingsmethode en daarmee de tact dus verminderd, dan lijkt mij dat op geen enkele manier correct te noemen. Hierbij gaat het er dus niet om of er meer wegen naar rome leiden, maar dat je ook als je iets op een andere manier probeert te bekijken nog altijd objectief naar jezelf en naar je paard moet blijven kijken.
Ook wil ik graag nog een antwoord op mijn vraag of jullie het juist vinden om van een paard wat een "lichamelijk wrak" genoemd wordt een piaffe proef te vragen en of dat aansluit bij de theorie "ik doe niets als mijn paard er niet aan toe is".

Omschrijf een lichamelijk wrak? Zonder details kun je geen conclusies trekken.

Ter verduidelijking:

Ik heb een jonge hengst die zonder moeite een Levade, Capriool en Piaffe laat zien.
Hij staat in het begin van zijn africhting aan de lange lijnen. Meneer moet nog leren fatsoenlijk gestuurd te worden en toch deze hogeschooloefeingen gaan hem zo gemakkelijk af terwijl hij de basis volledig mist.

Dan kan ik twee dingen doen: Volgens de MD hem vooral afleren te piafferen etc....want dat mág hij nog niet! Of volgens de KD oppakken wat hij aangeeft. Immers, als ik hem eerst deze zware oefingen die hem van nature zo gemakkelijk afgaan afleer, heb ik straks dubbel moeite het weer aan te leren.
Ik werk dus met wat het paard aangeeft. Dan houdt hij zijn lol en werklust en de rest komt spelender wijs wel.

Om terug te komen of je een paard dat een lichamelijk wrak is de piaffe moet laten doen, is dus geheel afhankelijk van het paard. Wat mankeert hij? Misschien is de piaffe één van die dingen die hem juist makkelijk afgaat. Misschien wil hij juist veel gedragenheid omdat erg vooraards zijn hem fysiek veel moeilijker afgaat. Kortom op basis van de informatie die ik nu heb kan ik géén zinnig oordeel geven.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:26

Pensionnetje schreef:
Tussen KD en MD zitten veel overlappingen. Daarom zijn de verschillen ook zo moeilijk aan te wijzen. je valt al snel in extremen om iets duidelijk te maken. Ik denk dat in de MD het wedstrijd element voor veel ruiters de grote boosdoener is. Daardoor komt er teveel druk op de ketel te staan. Men wil presteren, beter zijn dan de buurvrouw en vooral kunnen zeggen ik rijd Z + huppeldepup zoveel punten. Mensen zijn op zoek naar bevestiging van hun kunne. Oranje lintjes zijn dan een noodzaak. Hoera, ik was de beste!!

In de KD is het paard de grootste beloning en kick. Zien dat hij vorderingen maakt, dat het zware werk mogelijk is. Daarvoor behoeven zij geen lintjes. Het gaat om de weg er naar toe, waar het eindigt is minder belangrijk. Training staat centraal, het bezig zijn met de paarden.
Ik weet aardig wat paarden te staan die de hogeschool beheersen. En toch we zien ze nergens.
Omdat het de eigenaren niet boeit wat anderen ervan vinden. Zij zijn één met hun paard en daar gaat het om. Laat die lintjes maar waaien.....

Kijk, en hier verschillen we dus van mening. Want in KD lijkt de grootste kick te zijn om een paard allerlei kunstjes aan te leren en dan tegen iedereen te vertellen "ja, ik doe al travers, schbw, piaffe, etc.....". Als het die mensen niet ging om wat anderen ervan vinden dan zouden ze dat niet doen toch?
Ik kick als wedstrijdruiter idd op oranje lintjes. Maar die oranje lintjes zijn voor mij totaal niet van betekenis als ze niet door een rit komen waar ik echt een optimaal gevoel heb. Dus in principe boeit het mij ook niet wat anderen ervan vinden want heel veel mensen vinden al iets geweldig als ik het nog lang niet goed genoeg vind, daar haal ik dan geen voldoening uit. Die voldoening krijg ik pas als we als combinatie een foutloze vloeiende proef neerzetten waarbij ik kan spelen met de mogelijkheden van het paard. En als dat dan ook nog een oranje lint oplevert: te gek! Als ik daarmee laatste ben, ben ik nog altijd super tevreden en verschilt de jury blijkbaar van mening met mij.

Het lijkt een beetje op zelfverheerlijking als je zegt dat KD beoefenaars één zijn met hun paard. Ik heb ondertussen al een heleboel filmpjes voorbij zien komen en daar zie ik heel vaak twee individuen die elkaar niet 100 % begrijpen ipv één geheel.....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:31

Pensionnetje schreef:
horseyfries schreef:

Ter verduidelijking:

Ik heb een jonge hengst die zonder moeite een Levade, Capriool en Piaffe laat zien.
Hij staat in het begin van zijn africhting aan de lange lijnen. Meneer moet nog leren fatsoenlijk gestuurd te worden en toch deze hogeschooloefeingen gaan hem zo gemakkelijk af terwijl hij de basis volledig mist.

Dan kan ik twee dingen doen: Volgens de MD hem vooral afleren te piafferen etc....want dat mág hij nog niet! Of volgens de KD oppakken wat hij aangeeft. Immers, als ik hem eerst deze zware oefingen die hem van nature zo gemakkelijk afgaan afleer, heb ik straks dubbel moeite het weer aan te leren.
Ik werk dus met wat het paard aangeeft. Dan houdt hij zijn lol en werklust en de rest komt spelender wijs wel.

Om terug te komen of je een paard dat een lichamelijk wrak is de piaffe moet laten doen, is dus geheel afhankelijk van het paard. Wat mankeert hij? Misschien is de piaffe één van die dingen die hem juist makkelijk afgaat. Misschien wil hij juist veel gedragenheid omdat erg vooraards zijn hem fysiek veel moeilijker afgaat. Kortom op basis van de informatie die ik nu heb kan ik géén zinnig oordeel geven.

De term "lichamelijk wrak" komt niet van mij dus misschien kan diegene duidelijker uitleggen wat het paard mankeert en waarom het paard dan toch klaar is voor een piaffe proef?

Vraag aan jou: waarom kies jij ervoor om oefeningen als levade, capriool en piaffe aan te leren en te oefenen als hij nog niet fatsoenlijk te sturen is?
Want jij zegt dat de keuze is om het hem af te leren of met die oefeningen te blijven spelen, volgens mij is optie nr. 3 even vergeten: dat je je tijd ook had kunnen besteden aan de dingen die hij niet goed kan zoals sturen ipv hem al deze oefeningen aan te leren.
Maar je bewijst leuk mijn stelling dat in KD de grootste kick lijkt te zijn "kijk, hij kan al......" Knipoog

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:33

Onder klassieke dressuur versta ik bijvoorbeeld de spaanse rijschool.
Weinig miscommunicatie daarzo denk ik.

Wat er filmpjes voorbij komt..ach ik kijk er liever niet eens naar.
Mensen hangen al snel een etiket KD op terwijl het niet te pruimen is.
Mijn uitgangspunt van KD is zoals hier boven vermeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:37

Pensionnetje schreef:
Onder klassieke dressuur versta ik bijvoorbeeld de spaanse rijschool.
Weinig miscommunicatie daarzo denk ik.

Wat er filmpjes voorbij komt..ach ik kijk er liever niet eens naar.
Mensen hangen al snel een etiket KD op terwijl het niet te pruimen is.Mijn uitgangspunt van KD is zoals hier boven vermeld. Laat daar geen misverstand over bestaan.

Kijk, we worden het nog wel eens! Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:42

horseyfries schreef:
De term "lichamelijk wrak" komt niet van mij dus misschien kan diegene duidelijker uitleggen wat het paard mankeert en waarom het paard dan toch klaar is voor een piaffe proef?

Vraag aan jou: waarom kies jij ervoor om oefeningen als levade, capriool en piaffe aan te leren en te oefenen als hij nog niet fatsoenlijk te sturen is?
Want jij zegt dat de keuze is om het hem af te leren of met die oefeningen te blijven spelen, volgens mij is optie nr. 3 even vergeten: dat je je tijd ook had kunnen besteden aan de dingen die hij niet goed kan zoals sturen ipv hem al deze oefeningen aan te leren.
Maar je bewijst leuk mijn stelling dat in KD de grootste kick lijkt te zijn "kijk, hij kan al......" Knipoog

Natuurlijk is het een kick als je paard zoveel talent heeft. Me dunk zeg, hoeveel van zulke paarden kom je in je leven tegen? Ik heb echter geen wedstrijden nodig om dit talent bevestigd te zien.

Je opvatting is verkeerd. Ik leer hem niet de hogeschool oefingen al. Hij biedt ze aan. Het verschil is dus dat ik ze niet aan hem vraag. Maar als hij aan de lange lijnen terug in tempo moet komen, nog niet begrijpt dat ik vanuit een gewoon drafje een overgang naar de stap wil maken, en dus in een mooie gedragen piaffe vervalt, dan maak ik van de moment zeker gebruik. Dan wordt hij beloond, ik zal wel heel gek moeten zijn hem daarvoor te straffen. Als hij moet leren aan de lange lijnen in een rustig tempo te galloperen en hij wordt wat te vlug (tja ik moet het wel bij kunnen lopen hè...hijg hijg Haha! ) en ik wil hem terugnemen, hij snapt het niet en moet zijn energie kwijt en springt daardoor per ongeluk een nette capriool. Tja dan wederom een beloning. Iets anders is als hij deze oefening vanuit nijd of verzet springt. Maar vanuit rust en gedragenheid en niet begrijpen, dan volgt er altijd een beloning. Of hij wel of niet de basis al beheerst. Dat voorkomt gefrustreerde paarden!!

Het uitgangspunt is de KD is dus de hoogste graad van africhting te bereiken, naar de fysieke kwaliteiten die het paard aankan. Lang niet ieder paard dat de sprongen uiteindelijk beheersen.
Je werkt vanuit de KD eigenlijk terug. Je weet wat het absolute niveau kán zijn. Met die kennis ga je aan het werk en gaande weg zie je wat het paard kán. Heb het dan over járen....

In de MD begint de ruiter de wedstrijdjes in het B. Meestal beheersen ze ook niet meer dan B niveau.
Een goed instructeur heeft er voor gezorgd dat ze in iedergeval L1 al goed beheersen alvorens te starten. Deze ruiters kunnen dus NOOIT aan de echte KD beginnen omdat ze het hogere niveau niet beheersen. Als zij paarden gaan trainen en zeg dat ze per ongeluk (omdat hij door de hulpen van de ruiter niet anders kan) een mooie capriool springen, dan worden deze paarden in elkaar gemept want hij liet verzet zien... Boos! Bokte!! MD bekijkt het niveau op dát moment en bij KD kijkt men altijd naar de hoogste graad van africhting en accepteert dus alles wat het paard aanbiedt ongeacht het niveau waarop op dat moment wordt getraind.

Snappu em nog? Bloos

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:17

sanne83 schreef:
nog even over de vos: er is inderdaad geen enkele vergelijking te maken naar wedstrijdsport. Dit paard schijnt een enorm lichamelijk wrak te zijn en alleen nog redelijk rond te lopen omdat hij lichamelijk getraind wordt. Ik vind dit om te zien ook niet een prachtig staaltje dressuur, maar ik zie wel een paard dat geconcentreerd, licht aan de hulpen en ontspannen de oefeningen doet. De oefeningen worden gedaan om te gymnastiseren, niet om de perfecte oefening te laten zien.

Met de beste wil van de wereld zie ik in de vos geen goed gegymnasticeerd paard. Verder: wat doet de achtergrond van het paard er toe? Met achtergronden en verledens wordt ook geen rekening gehouden als de paarden van ruiters als Anky of EG ter discussie staan... Bovendien krijg ik toch sterk de indruk dat het bij een dergelijke 'piaffetest' toch ook gaat om het tonen van de oefening (dus toch de oefening als einddoel)?

Iemand zei eerder dat de AR zich zo onderscheid van de MD omdat de oefeningen een middel zijn en geen einddoel. Een middel om een goed 'workinghorse' te trainen. Maar waarom leiden we een 'workinghorse' of fijn gebruikspaard op? Omdat we dat mooi vinden. We vinden het mooi om het paard te beheersen, te laten doen wat wij willen, dat dat moeiteloos gaat etc. Want als je een paard echt zou gebruiken voor werk (bijvoorbeeld bij het opdrijven van koeien etc. of als vervoermiddel van a naar b) dan heb je helemaal niets aan dergelijke oefeningen (en ook geen tijd voor, omdat je gewoon moet werken). Dan laat je het paard lekker lopen op de manier zoals hij dat prettig vind. Want als dressuur in de zin van AR dan echt zoveel invloed zou hebben op de fysieke gesteldheid van een paard en het werk wat hij moet doen; waarom doen endurence ruiters dan niet aan AR?

Wat is dan het verschil met de sport? Is een sportpaard dan geen gebruikspaard? Alle oefeningen zijn zowel middel als doel, in welke vorm van dressuur ook. Een middel om een paard te trainen, maar ook omdat het mooi is om te zien hoe een paard correct een oefening uitvoert, om te tonen en controleren dat we het paard volledig beheersen en ermee in harmonie zijn. We doen aan dressuur omdat we dat vooral MOOI vinden (zeggen dat je er aan doet omdat je je paard zo goed wil gymnasticeren etc. is gewoon een slap excuus). Mooi om te zien, mooi om te doen. Niets is mooier dan een paard moeiteloos te laten doen wat jij vraagt, en het er ook nog mooi uit te laten zien. Volgens mij is daar helemaal geen onderscheid in, in de verschillende dressuurstromingen. Ondanks het feit dat veel mensen zeggen alleen maar aan dressuur te doen omdat ze zo 'van het paard uitgaan', 'om het te redden van de slager' etc. Bull-sh*t. In eerste instantie doe je er aan omdat je het mooi vindt. Omdat je iemand hebt gezien die een paard kan laten dansen, en dat wil jij ook kunnen. En velen willen ook gewoon graag aan anderen laten zien hoe goed ze hun paard kunnen laten dansen. En in dat licht maakt het geen donder uit of je dat nu doet in op een wedstrijd, thuis in de bak of tijdens een ridder/piaffetest of tijdens een show. Dus laten we ons allemaal nu a.u.b. niet roomser voordoen dan de paus Knipoog

horseyfries schreef:

Een vrij cruciale vraag in dit topic en niemand uit het AR kamp Clown geeft er antwoord op????

Pensionnetje schreef:

Dat moet je even aan Sanne83 vragen.

Pensionnetje schreef:

Wat ik mij dan afvraag als jij dit zo stelt is hoe jij de reacties van je paard interpreteerd. Is het echt een levade, capriool of piaffe? Of is het gewoon verzet uit onbegrip? (steigeren, bokken, dribbelen?)

Pensionnetje schreef:

Met deze conclusie t.a.v. zit je toch wel redelijk verkeerd hoor. Een handige MD ruiter beloont ook wat het paard aanbiedt. Mijn jonge paard kon als 4-jarige al heel mooi wisselen. Die wissels heb ik nooit afgestraft, ik heb er juist gebruik van gemaakt dat hij het zo makkelijk aangaf. Ik weet van veel andere dressuurruiters (die op enig niveau rijden) dat zij dat ook zo doen.

Pensionnetje schreef:
Om terug te komen of je een paard dat een lichamelijk wrak is de piaffe moet laten doen, is dus geheel afhankelijk van het paard. Wat mankeert hij? Misschien is de piaffe één van die dingen die hem juist makkelijk afgaat.

Misschien dat je piaffe hem juist gemakkelijk afgaat is op de vos van Florien de Graaf dus niet van toepassing. Hij voert het niet correct uit en het ziet er ook niet makkelijk en moeiteloos uit. Dus komen we weer terug bij de vraag van HF.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:20

Pensionnetje schreef:
In de MD begint de ruiter de wedstrijdjes in het B. Meestal beheersen ze ook niet meer dan B niveau.
Een goed instructeur heeft er voor gezorgd dat ze in iedergeval L1 al goed beheersen alvorens te starten. Deze ruiters kunnen dus NOOIT aan de echte KD beginnen omdat ze het hogere niveau niet beheersen.

Dus alle ruiters die besluiten aan KD te gaan doen beheersen dus wel al het hoge niveau? Waar hebben ze dat niveau en die kennis en ervaring dan opgedaan?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:22

Zoals ik al eerder aangaf zijn er overlappingen tussen MD en KD.
Immers MD is een afgeleide van KD. Maar niet iedere MD-er werkt volgens het KD principe.

Wat betreft de beoordeling of hij zijn ongevraagde oefeningen netjes uitvoert(die beoordeling is op dat moment aan mij) en ze niet vanuit verzet maakt, lees nog even goed mijn antwoord. Daarin staat duidelijk dat vanuit, rust, gedragenheid en niet begrijpen netjes wordt beloond. Vanuit nijd of verzet NIET!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:24

jasmijn78 schreef:
Pensionnetje schreef:
Een goed instructeur heeft er voor gezorgd dat ze in iedergeval L1 al goed beheersen alvorens te starten. Deze ruiters kunnen dus NOOIT aan de echte KD beginnen omdat ze het hogere niveau niet beheersen.

Dus alle ruiters die besluiten aan KD te gaan doen beheersen dus wel al het hoge niveau? Waar hebben ze dat niveau en die kennis en ervaring dan opgedaan?

Bij een KD instructeur? Die zelf het hoogste niveau beheerst? Je dus weet te sturen, te begeleiden?
Maar ach dat telt voor iedere tak van sport. Goed geleerd is half gedaan.