Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paard/pony wegdoen wanneer je 18 word en je paard wegdoen als je niet verder denkt te komen met wedstrijden?

ja ik doe mijn pony/paard weg als ik 18 word
9 (4%)
nee ik doe mijn pony/paard niet weg als ik 18 word
90 (47%)
ja ik doe mijn paard/pony weg als ik denk niet meer verder tekomen met wedstrijden
7 (3%)
nee ik doe mijn paard/pony niet weg omdat ik niet meer verder denk tekomen met wedstrijden.
44 (23%)
nee ik hou mijn oude paard/pony maar ik neem er een paard/pony naast die wel aan mijn nieuwe eisen voldoet.
39 (20%)

Totaal aantal stemmen: 189

Maranel

Re: Pony wegdoen wanneer je 18 wordt? Wedstrijden voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:38

er wordt hier ontzettend zwart wit gedacht door sommige mensen.. alsof sommige recreatieruiters niet hun pony wegdoen als ze er te groot voor worden..

wat denken jullie dan van dit: Ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar. Heb hem ookals 3 jarige gekocht die nog niks kende en kon. Ik loop nu al drie jaar tegen zijn karakter aan tijdens het rijden. Hij is niet gemeen maar erg schrikkerig waardoor ik niet wedstrijden kan rijden wat ik graag wil (hij springt bij alles weg vooral als ie het niet kent en ikword daar bang van) en ook niet buiten rijden want ik wil liever nog niet dood want hij is erg onvoorspelbaar en doordat ik bang ben word hij nog erger.. Wat moet ik dan gaan doen als ik geen plezier meer heb in het rijden en ook niet naar buiten kan ofzo? Ik ben nu al 1,5 jaar lang aan het twijfelen of ikhem moet verkopen, zijnkarakter is geweldig en ben echt gek op hem maar niet met rijden en heb ook niet zo'n zin om zoveel geld te blijven betalen om alleen maar te poetsen.

Ben ik dan iemand die zomaar even zijn paard wegdoet omdat ik er niet mee kan doen wat ik wil of heb ik wel een goede reden als ik dat besluit? Ik denk namelijk dat er veel meer van dit soort gevallen zijn die nu door een aantal mensen worden bestempeld als zomaar een paard wegdoen omdat je niet meer kan wat je wil.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:39

Ik pas nog net op mijn pony ben nu 15 jaar. Maar hij gaat echt niet meer weg! Ik zou het verschrikkelijk vinden! En nou is hij niet echt bepaald de makkelijkstexD. Hij vertikt het bevoorbeeld voor een ander te werken. En dat is ook gedeeltelijk uit angst(je ziet oogwit en houdt zijn rug vast). Hij mag niet meer zijn rug vast houden ivm rugprobleem van eerst wat weer terug kan komen. Als ik hem zou verkopen is de kans 99,9% dat het dan weer terug komt. En dat wil ik mijn pony neit aandoen. En zoiezo hij hoeft niet weg. En ik houd van de wedstrijden en buitenritten:D! Trouwens ik houd oook van hem:D! Dus hij gaat echt niet weg;).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:41

ik heb er ook heel lang over nagedacht, wat eigenlijk wilde ik haar niet wegdoen omdat IK wilde starten, dan wilde ik al bijna 10 jaar en elke keer de 'verkeerde' paarden (lees hengst die ik niet mocht starten ivm leeftijd en een jaarling)

Maar de druppel was voor mij gewoon dat ik mijn paard er geen plezier mee doe, en natuurlijk kan je je eissenpakket bijstellen maar er is NIEMAND die iedere dag een buitenrit maakt omdat zijn of haar paard dat leuker vind?

Want tenslotte is het een hele dure hobby en dan ga je niet met tegenzin elke maand uren naar je paard en je geld zo maar weggooien, toch?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:42

ik ben het helemaal eens met Neline en Ladygiroc Ja

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:44

stelling voor de wedstrijdruiters.

Je hebt een paard/pony waar je goed op past de komende tijd, de combinatie klikt super op meerdere vlakken, wedstrijdjes zijn altijd lekker gegaan maar wat blijkt nu.
Je dier kan niet verder dan het M, zouden jullie dan je dier verkopen omdat je zo nodig wissels wil springen?

stokpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:46

Ik heb mijn d-pony al sinds 1996 en ik zou hem nooit meer van mijn leven willen verkopen! Niet dat ik egoistisch ben, maar omdat ik hem gekocht heb vanwege zijn karakter. Hij is alles wat ik van een paard verlang en we hebben in die lange tijd echt een goede band met lekaar gekregen. Dus waarom zou ik hem dan willen inruilen voor een groter/beter paard?

Ik vind dat zo'n grote onzin als je wedstrijden gaat rijden dat je elke x aantal jaar een ander paard moet hebben. Wees eens tevreden met wat je kiest. Want als het alleen maar om de prestaties gaat, dan vind ik dat toch veel egoistischer dan je 'oude' pony houden. Want in principe gaat deze discussie over het egoisme om je te kleine pony voor jezelf te houden, maar om deze in te ruilen zodat de ruiter hogerop kan komen inwedfstrijden klinkt nog veel egoistischer.

Ik rijd nog steeds op mijn pony, die inmiddels 17 is geworden. Ik ben niet te zwaar/groot voor hem, want hij rent soms nog onder mij vandaan! Hij heeft het hartstikke naar zijn zin en geniet elke dag van het boerderijleven. Mensen die echt geven om dieren, kopen die en houden die voor de rest van hun leven...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:48

Neroo schreef:

Je hebt een paard/pony waar je goed op past de komende tijd, de combinatie klikt super op meerdere vlakken, wedstrijdjes zijn altijd lekker gegaan maar wat blijkt nu.
Je dier kan niet verder dan het M, zouden jullie dan je dier verkopen omdat je zo nodig wissels wil springen?

nee Moest dat zo zijn bij Coby (is niet, want ze kan haar wissels al Clown ), dan zou ik meer gaan springen, crossen en buitenwandelen.
Dat doe ik nu ook al, maar de nadruk ligt nog op de dressuur. Dan zou ik gewoon meer andere dingen gaan doen.
Bij cross moet je ook een dressuurproefje lopen en daar duurt het wel wat langer voor je daar bent dat je wissels moet doen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:49

Nou zou ik het eens anders vragen Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Ik heb een vriend en wil dolgraag kinderen, maar dat kan niet (nee dat bestaat) Tong uitsteken dan ga ik ook niet zeggen nou Patrick was gezellig ik ga er één zoeken die het wel kan...

Maar ik denk dat er wel duizenden vrouwen daar anders over denken...

Nou is dat met paarden ook zo kunnen ze niet wat de ruiter wil dan willen ze gewoon een andere om zich zelf en het paard een plezier te doen...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:49

Ik vind het eigenlijk maar een stom iets....
Een hond of kat doe je toch ook niet weg als hij niet dat karakter of uiterlijk krijgt wat jij graag zou willen?(nouja er zijn van die mensen Lips are sealed)

Ik vind dat ook meer mensen met paarden dan paardenmensen.. als je je paard wegdoet omdat jij perse verderop wil komen in de sport...

vmfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:50

ik heb mijn eerste eigen pony cheyenne nog steeds ze is inmiddels 18
ik heb haar vanaf haar 2de ik was toen ik haar kreeg 12 jaar
heb haar zelf samen met iemand ingereden en tot het m springen en m dresuur gebracht ze was klaar voor de z toen ik naar de paarden ging
daarna heeft ze even vrij gehad en zijn de kinderen van mijn vriendin op haar gaan rijden
nu inmiddels zijn ze met haar gestopt en staat ze lekker in de wei bij de paarden
af en toe maken we nog eens een ritje en dat blijft gewoon leuk

ik heb ook nog 2 andere pony's 1 doet het nog steeds heel goed in de sport liep laatst z-sgw de andere deed het ook super maar helaas hebben ze haar moeten laten inslapen
maar de eerste bleef toch speciaal vandaar dat ze blijft, voor geen goud kan ik haar missen Haha!

patsur

neline schreef:
er wordt hier ontzettend zwart wit gedacht door sommige mensen.. alsof sommige recreatieruiters niet hun pony wegdoen als ze er te groot voor worden..

wat denken jullie dan van dit: Ik heb mijn paard nu bijna 3 jaar. Heb hem ookals 3 jarige gekocht die nog niks kende en kon. Ik loop nu al drie jaar tegen zijn karakter aan tijdens het rijden. Hij is niet gemeen maar erg schrikkerig waardoor ik niet wedstrijden kan rijden wat ik graag wil (hij springt bij alles weg vooral als ie het niet kent en ikword daar bang van) en ook niet buiten rijden want ik wil liever nog niet dood want hij is erg onvoorspelbaar en doordat ik bang ben word hij nog erger.. Wat moet ik dan gaan doen als ik geen plezier meer heb in het rijden en ook niet naar buiten kan ofzo? Ik ben nu al 1,5 jaar lang aan het twijfelen of ikhem moet verkopen, zijnkarakter is geweldig en ben echt gek op hem maar niet met rijden en heb ook niet zo'n zin om zoveel geld te blijven betalen om alleen maar te poetsen.

Ben ik dan iemand die zomaar even zijn paard wegdoet omdat ik er niet mee kan doen wat ik wil of heb ik wel een goede reden als ik dat besluit? Ik denk namelijk dat er veel meer van dit soort gevallen zijn die nu door een aantal mensen worden bestempeld als zomaar een paard wegdoen omdat je niet meer kan wat je wil.

Als het niet klikt, zal ik mijn paard (hoe moeilijk ook) verkopen. Als je bang bent voor je eigen paard heb je toch ook geen plezier in paardrijden?

Neroo

Juist, en dat bedoel ik dus Kim Vork

Kijk; combinaties die absoluut niet klikken, als je er echt veel en veels te groot voor bent, dat snap ik wel.

Maar ik doel dus echt op dat soort situaties, of mensen dan nog hun dier zouden verkopen!

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:50

ladygoric: waarom als jij wedstrijd ambities heb koop je dan zoiezo een hengst en daarna een jaarling?
en je hoeft toch ook niet iedere dag een buitenrit temaken,
je kan longeren, gewoon lekker zonder zadel, vd en nog veel meer.

ik vind niet dat je je geld dan zomaar weggooid

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:51

Bijna alle paarden kan je die oefeningen leren. Zelfs mijn knollie kan het:P. Maar het eruit rijden is 10x moeilijker. Veel "wedstrijd ruiters" willen een "automaat" ze willen er zo Z mee wezen of hoger. Die mensen hebben hun paarden meestal perfect onder controle in de bak. Maar zodra die paarden 1 stap buiten de bak doen brand de hel los. Er zijn veel dressuur en spring paarden die nooit een buitenrit maken. Als ze dan ooit 1keertje een ritje buiten doen en ze gaan rennen, bokken en klieren, en het gaat mis mogen ze gelijk nooit meer. Dan denk ik ook; je hebt je paard onder controle in de bak maar zodra je buiten komt kan je niet meer rijden... Ik doe het allemaal met mijn knol. Rijd officiele en onderlinge en rijd buiten. Strand en bos is geen probleem. Nou rijd ik ook niet perfect maar heb mijn knol wel onder controle. Dat kan ik van veel wedstrijdruiters niet zeggen. Die hebben hun paarden voor het proefje en ik heb vaak genoeg gezien bij meerdere maneges dat als het niet goed gaat de paarden worden geslagen/geschopt of uitgescholden. En dan denk ik: Is dat nou eigenlijk nodig? Ik vind dat geen leven voor een paard... Maar dta is MIJN mening..

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:52

Amen Marriët!

patsur

Neroo schreef:

Ieder paard kun je een wissel leren, dus gewoon flink trainen Lachen

Coberlina

Lobke_ schreef:
ladygoric: waarom als jij wedstrijd ambities heb koop je dan zoiezo een hengst en daarna een jaarling?

misschien was de hengst een bijrijd/verzorgpaard?
En een jaarling is goedkoper in aankoop dan een volwassen dier.

Plaisir

Ikzelf zou het gewoon niet doen en de wedstrijden laten zitten(ookal ben ik erg gek op wedstrijd rijden, en vind buitenrijden etc niks aan).

Opzich kan ik het wel begrijpen als je het doet. Als je al erg succesvol bij de pony's hebt gestart, 18 word waardoor je niet meer met je pony kan starten maar wel écht door wilt gaan en de kans hebt om door te groeien met een paard. Waarom niet? Natuurlijk zal je de pony missen maar die word ook ergens anders gelukkig(er) en geeft dan wss ook plezier aan anderen dan jezelf.

Als je te groot/te zwaar bent voor een pony/paard, vind ik dat je gewoon niet op moet gaan rijden. Ookal 'houd ie je makkelijk en zit je niet in de weg enz.' ik vind het gewoon eerlijker tegenover een paard/pony dat je erop past als je er zo graag op wilt zitten, ze kunnen nou eenmaal niet praten en je dus niet echt vertellen of ze last van je hebben of niet.

Neroo schreef:

Waarom zou een dier niet verder kunnen komen dan de M? Blessure oid?

Mijn paard zou gewoon blijven, onder welke omstandigheden dan ook. Wie weet komt er (ooit) een ander paard op mijn pad, waar het wel mee kan. Heeft mijn paard er teminste ook weer een vriendje bij Lachen

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:53

als de combi al niet klikt merk je dat toch ook wel als je een paar keer proef gaat rijden etc Nagelbijten / Gniffelen
en als je er veelste groot voor word had je ook vantevoren kunnen bedenken.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:54

patsur schreef:
Neroo schreef:

Jullie snappen wel wat ik bedoel toch?

In het Z worden bepaalde oefeningen etc verwacht, en stel je dier kan dat gewoon echt niet, blijft echt in het M steken Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:55

Lobke_ schreef:
als de combi al niet klikt merk je dat toch ook wel als je een paar keer proef gaat rijden etc Nagelbijten / Gniffelen
en als je er veelste groot voor word had je ook vantevoren kunnen bedenken.

maar als je nog jong bent, bvb 7 jaar ofzo, kan je nog geen paard rijden.
Als deze persoon dan bij 18jaar al 1m80 groot is, lijkt ze me niet meer te passen op een pony van 1.35, waar ze wel op paste toen ze 7 was?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:56

neline; als je inderdaad bang voor je paard begint te worden lijkt het mij ook voor beide partijen beter als je verkoopt.

En Daan; alsof iedereen al alwetend is bij de aankoop van je eerste paard/pony. Hoeveel mensen zeggen niet achteraf; als ik er meer vanaf had geweten had ik het anders gedaan?
Als ik van tevoren al meer kennis van de paardensector had gehad, had ik inderdaad waarschijnlijk gelijk al een grotere gekocht en had ik die eerste nooit hoeven verkopen. Maar je bedenkt nou eenmaal niet alles van te voren.
En een pony kost behoorlijk wat geld in de maand; waarom zou je de pony houden als een ander er veel meer plezier aan kan beleven? Het is echt niet zo dat er maar 1 iemand goed voor het paard kan zorgen.

Iemand noemde nog het hond/kat verhaal, maar dat is heel anders. Als je kat niet bevalt is dat tot daar aan toe. Die loopt wel in de tuin en het zal allemaal wel. Maar een paard kost teveel geld om te laten staan op stal/in de wei.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

Foryourneeds schreef:
Lobke_ schreef:

misschien was de hengst een bijrijd/verzorgpaard?
En een jaarling is goedkoper in aankoop dan een volwassen dier.

Mijn hengst was mijn eerste pony (daar geen commentaar over hier, daar gaat het niet over)
die hengst begon op een gegeven moment leuk te lopen en toen begonnen de wedstrijdambities.

Daarna heb ik een jaarling gekocht waar ik de bekende klik mee had. Ik had wedstrijdambities en kon dat bijstellen tot hij ingereden kon worden. Had ook een ouder paard kunnen kopen waar ik geen klik mee had.. had dat paard toch ook weggegaan.

ik vind dat je je hobby verkeerd uitoefend als je met tegenzin naar je hobby gaat.

Ik heb 3 paarden gehad en alle 3 weggedaan voor het welzijn van het paard zelf, ik bleef alleen over maar had wel voor me dieren gekozen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:59

Neroo schreef:
patsur schreef:

Jullie snappen wel wat ik bedoel toch?

In het Z worden bepaalde oefeningen etc verwacht, en stel je dier kan dat gewoon echt niet, blijft echt in het M steken Lachen

Ja ik snapte em wel Huilen van het lachen

Dan zou ik dus eerder neigen naar crosstrainingen ofzo.. Maargoed, ik heb ook geen eigen paard dus kan een tweede paard zoeken om op te rijden..

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:00

Kon je die hengst niet laten ruinen Ladygiroc?