paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rejov

Re: paard met instappen wel of niet aan de teugel rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 06:27

marieke93 schreef:
wel vindt ik dat je in de lessen het beste naar je instructuur kan luisten maar buiten de lessen om ontwikkel je toch wel een eigen rij stijl die het beste bij jou en je paard past
mijn tip
doe ik de lessen gewoon wat zij zecht (dan heb je ook geen gezuur)
maar daar buiten kan je zelf proberen wat je het vijnste vind (dit natuurlijk niet met alles doen da gaat het mis

Als je zo al naar de les toe gaat word het dan niet eens tijd om op zoek te gaan naar een instructeur die wel bij je rijstijl past van jou en je paard?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:28

Ik stap altijd minstens 10 minuten aan de lange teugel...
Dan pas moet ze gaan 'opletten' en meer inbuigen/stelling geven/nageven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:38

Bij de kijkerige paarden hou ik direct contact met de mond, dwz, meteen rond en laag stappen. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar het werkt het best. Op die manier krijgen ze niet de kans om allerlei enge dingen op te zoeken, maar moeten ze direct opletten. Je hoeft dit maar een paar keer te doen en de paarden weten niet beter dan dat ze altijd een beetje aan elkaar moeten blijven. Zo kan ik ook steeds het tempo bepalen waarin ik wil stappen.

tammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:41

ik begin ook altijd meteen met aan de teugel rijden maar ik rijd bijna elke dag kijk als je paard maar 2x per week rijd ofzo dan snap ik het wel dan is hij dat niet gewent , maar ik rijd elke dag dus hij doet dat voor uit zijn eigen Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 16:47

Als ik jouw was zou ik (wat eigelijk de meeste zeggen Tong uitsteken ) eerst en vooral rustig in stappen aan lange teugel en pas na 3-4 rondjes de teugels korter nemen! Pling
Dan veel figuren rijden en pas daarna aan de teugel beginnen rijden!
Dat is ook veel beter voor je paard en voor zijn spieren!

Natuurlijk stap je ook uit aan een lange teugel!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 22:26

sjaantje schreef:
Bij de kijkerige paarden hou ik direct contact met de mond, dwz, meteen rond en laag stappen. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, maar het werkt het best. Op die manier krijgen ze niet de kans om allerlei enge dingen op te zoeken, maar moeten ze direct opletten. Je hoeft dit maar een paar keer te doen en de paarden weten niet beter dan dat ze altijd een beetje aan elkaar moeten blijven. Zo kan ik ook steeds het tempo bepalen waarin ik wil stappen.

Mee eens!

Mijn oudere merrie is ook zo'n muts in het begin liet ik haar ook aan een lange teugel warmstappen. Maar het gevolg was dat ik op ene gegeven moment de baan niet meer rond kwam want overal was wel iets engs te zien. Nu zet ik ze direct aan het werk zodat ze minder tijd hebben om naar dingen te zoeken.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:05

ik rijd in het begin eerst een rondje met lange teugel aan beide kanten, en daarna pak ik haar op en vraag ik haar aan de teugel.

dus allebei Tong uitsteken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:14

Hallo ik heb deze discussie even gevolgd. Zelf laat ik mijn paarden in stap altijd los, zeker voor mijn paarden die ik nog geen oefeningen als verzamdelde stap of dergelijke moet trainen. instappen is in mijn ogen altijd lang, zeker voor mijn jonge paarden hecht ik hierveel belang aan. paarden zijn conditioneringsdieren dus ik heb graag een paard dat weet wat er gaat komen, dus ze weten dat aan het begin van elke rit er eerst veel stap gedaan wordt. in dat stappen laat ik ze altijd goed deinen van achter naar voor, lieft met de hals en hoofdhouding laag en naar voor. ondertussen rijd ik dan op zit en benen voltes, wachten op binnenbeen, en dergelijke zaken. Het feit dat er in deze topic beweert wordt om een paard rond te zetten, vind ik verkeerd, maar dat is een hele andere discussie die je dan aangaat. mijn mening is dus, gewoon los laten doorstappen, het paard ontspant de stap wordt goed geconditioneerd en onderhouden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:00

Ik vind zelf nog wel een verschil tussen los en lang. Ik stap eigenlijk maar heel even helemaal aan de losse teugel in. Daarna neem ik mijn teugels aan en ga ik aan het werk, terugkomen op zit en been, wendingen op been. Dus nog steeds met weinig druk, en met een lage lange hoofd-hals-houding. Maar wel aan het werk. Pas na een kwartier of nog langer ga ik de teugels steeds korter nemen, maar dat hangt ook af van wat het paard zelf aanbiedt.

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:03

persoonlijk zou ik hem niet gelijk aan de teugel rijden.
ik stap/draaf mijn pony altijd 10 minuten lang aan de lange teugel (dus in boogjes) in.. daarna pak ik hem op en begin rustig met het echte werk.. eerst deed ik dit niet maar omdat ik dit nu doe word hij een stuk losser met gevolg dat zijn nekspier veel dikker van boven word Haha!
ik hoop dat je er wat aan hebt..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:04

Meteen vanaf het opstappen heb ik contact ja. Niet aan de teugel zoals de TS bedoelt waarschijnlijk maar hals laag, over de rug en nageeflijk in contact. Zodat je voelt dat ze in verbinding over rug stappen, de passen mooi afmaken, lekker door het lijf.

Ik vind dat dat bij het consequent zijn hoort, vanaf het moment dat ik er op stap is er gewoon een veerkrachtig contact en dat kan in elke houding zijn. Instappen is bij mij een soort van vrije stap, uitgestrekte stap.

Sc_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:29

de eerste 10-15 min rijd ik meestal altijd met lange teugel (wel licht contact)
ik draaf meestal ook 5 min met een licht contact
dan is die lekker los en beginnen we aan het serieuze werk

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:14

ik stap 2 3 rondjes met lange teugel, en dan ga k dr lang laag stapen, na 15 min ga ik over tot draf enz. dan pak k dr na 15 min wat hoger op. mijn paard heeft dr ook geen problemen mee:D

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:14

ik stap altijd eerst een paar minuutjes met een lange teugel.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:55

Ik stap meestal eerst zo'n 2 rondjes aan de lange teugel, en daarna stel ik
mijn pony laag en rond in, zodat ze de rug goed gebruikt. Dan stap ik eerst
op beide kanten minimaal 5 minuten, en draaf dan 5 minuten laag en rond
ingesteld. Daarna begin ik met oppaken. Maar ik zorg wel dat mijn paard
nageeflijk loopt, want als een paard niet nageeflijk loopt, heeft hij vaak
zijn rug vast, waardoor je hem nooit helemaal lekker los kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:03

ik stap dan meestal met een lossere teugel maar wel zodat ik nog lichtjes contact heb

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:39

Ik rijd vaak de pony direct proberen aan been..

En later een beetje proberen aan de teugel te krijgen Haha!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:19

Pfff, wat een zeur ben ik dan zeg als ik dit allemaal zo lees.

Ik stap 15 min in, lange teugel. Dan lange teugel draf, lichte contact teugel galop links/rechts. Daarna beginnen we pas met opbouwen van het rijden. Ik stap ook minstens 15 min. met lange teugel uit.

Paard verdient een goede warming up, zeker als ze zo uit de stal worden getrokken, dat red je echt niet met twee rondjes! vind het altijd zo zielig als ik mensen zie die na 1 rondje hun paard al rond'trekken'

Overigens zou ik een 'vrolijk, alert' paard ook niet met losse teugel laten opwarmen.

_sannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:49

losse teugel Pling

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:15

Paar rondjes met lange teugel, daarna een beetje meer aan de teugel Lachen

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:22

ik mag van mijn lesgever niet eens gelijk me tuigels goed op maat.
eerst met losse teugels wel contact maar niet strakke teugels.
moet ik eerst paar rondjes stappen en bezig met voorwaarts. dan langzaam de teugels wat oppakken en voltes rijden en hem wat aan teugel zetten en voorwaarts houden. dan zijn we 15 min verder en ga ik aandraven en pak ik de teugels op de juiste maat en aanteugel rijden.
je moet eerst de spieren los hebben. dus je kan niet gelijk je paard hup in de krul zetten. zoals jij het zegt hier moet je je paard in de krul zetten terwijl zijn spieren nog niet eens warm en los zijn.en houd het paard dus zijn rug vast..

Coco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:40

Ik doe altijd eerst lange teugel, kan die even lekker ontspannen Haha!:D

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:51

ik zou dat zelf eigenlijk ook niet doen..!
ik dnek bij mezelf dan kan die even lekker stappen en dan aan de arbeid.. Tong uitsteken
en uitstappen denk ik hetzlefde over ook gewoon stappen zonder aan de teugel moeten te lopen.. Haha!

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:48

Ik geef altijd lange teugel met instappen (wel met enoeg contact) en rijd dan veel voltes, slangevoltes, etc. zodat hij lekker los wordt Lachen
Dat heb ik zelf altijd al gedaan, en dat moet van mijn instructrise ook altijd gewoon Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:51

luxje schreef:
ik neem wel direkt contact op de teugels, maar lekker lang en laag over de rug.
Ik stap vrij lang, daarna lang en laag in draf, om vervolgens wat meer mijn teugels op te pakken

Hier precies hetzelfde Ja