Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luf_horses

Re: Wat wist jij vroeger zeker, waar nu niks van klopt(paardensp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:44

haha, grappig topic, ik herken er heel veel van terug.

Ik had vroeger een poster uit de penny en daar stonden een aantal rassen op. En toen zei iemand een keer dat ie een tinker had, maar dat was niet zo want tinkers bestonden niet want die stonden niet op mijn poster. Clown

Mijn shet maakte altijd een soort van sprongetje als ze aandraafde, dus ik dacht dat ze vroeger een heel goed springpaard was geweest en de olympische spelen had gewonnen Tong uitsteken en ze kon ook heel hoog springen (zeker 1 meter Ja )

Ik kreeg ook een westernzadel voor dat ponytje, dus toen was ik een cowgirl en ik moest elke dag naar het weiland tegenover ons rijden om te zien of alle koeien er nog waren. en als der een ontsnapt was moest ik hem gaan zoeken.

o geweldige tijden! Tong uitsteken

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:52

Geweldig topic dit..

Ik dacht dat gewonen mensen nooit in de klasse konden rijden zoals Anky, die konden elke keer met een nieuwe paard weer op " ik kom op televisie niveau" rijden.. Hun hoefde nooit in de B te beginnen. Dus hoe konden die mensen dan bij 'normale' mensen ooit zoals Anky worden. Dat waren onbereikbare klasses. Dus als je ooit Grandprix was bleef je dat voor altijd...

maar weet wel dat mijn shetlander echt een trauma moet hebben van al mijn toiletteer ideeën.
Ik heb namelijk ooit wel is gewoon in haar vacht geknipt..

Of ik vond dat ze er uit moest zien als een sportpony, dus manen trekken, stukje manen achter haar oren wegknippen, sokjes knippen en zelfs de zijkant van haar staart wegknippen..

Of ik vond haar manen te dik en toen heb ik 1x haar het onderste gedeelte van haar manen bos afgeknipt.. Dat groeide later natuurlijk gewoon bij.. zat er zo'n rare lag onder die lange manen..

ow ow.. gelukkig was ik toen nog een jaar of 8/9...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:05

Ik weet nog wel iets. Niet van mezelf, maar van een clubgenootje, die hier heel hard om zal lachen, over een aantal jaar. Het kind is een jaar of 10 en heeft een eigen pony, die het slachtoffer was van haar toiletteerdwang. Ze had een soort nagellak met glitters op de hoeven van haar paard gesmeerd. Toen ik vroeg waarom ze dat deed, antwoordde ze dat "de hoeven daar sterk van werden". En ze geloofde het ook nog Haha!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:14

Dacht vroeger dat je moest schoppen om vooruit te komen Bloos!
Tot ik op een paard zat van een bijna-buurvrouw, aan de longeerlijn.
ik: "schopschop!!"
buurvrouw: "WAHOO het is geen manege-paard!! Bloos! "

Oops Bloos

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:59

_Daniella schreef:
pearlie schreef:
Na les 2 op de manege (ik was 7 jaar) schreef ik in een schrift:
stappen = schoppen
draven = slaan
galopperen = heel hard slaan
(galopperen had ik nog niet gedaan, maar ja er bleef weinig over als je voor draf al moest slaan...)
Gelukkig mocht ik na een half jaar op een pony in de buurt rijden en kreeg ik 'echt' les haha.

Gaaaap nou hoop dat je dat nu niet meer denk Tong uitsteken:D

haha nou nee gelukkig niet.. ben iets wijzer geworden met de jaren Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:11

Sappos schreef:
Dat shetlanders volwassenen (80+) konden dragen Nagelbijten / Gniffelen

Dat is ook zo, alleen in Nederland is men er van overtuigd dat het niet kan...Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:00

Ik dacht vroeger dat ik nooit op grote paarden durfde te rijden en heb dit dan ook echt lang vol gehouden ben op mijn 22e eigenlijk pas echt overgestapt (heb toen ik niet meer op de manege reed lang ijslanders verzorgd). Ik dacht namelijk dat paarden veel wilder waren als pony's. Valt achteraf gezien allemaal erg mee en zou niet meer terug naar de overstap naar een pony maken.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:02

Lusitana schreef:
Sappos schreef:
Dat shetlanders volwassenen (80+) konden dragen Nagelbijten / Gniffelen

Dat is ook zo, alleen in Nederland is men er van overtuigd dat het niet kan...Knipoog

Alles kan...of het goed is is een ander verhaal...

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:13

Toen ik vroeger springles kreeg was ik altijd verbaasd over de énorm hoge hindernissen Vork
Ik was toen ong. 7 jaar oud, reed mee met een b-ponytje die kortom alles sprong.
Ik altijd heel trots naar mama toegaan en zeggen: Mama Mama! Ik heb 30 centimeter gesprongen!
Hoog he!
Ik ben heel trots op casper Clown

Haha, kan nog steeds lachen om die foto's waar ik heel trots met die pony casper op sta.
Wat een tijden Haha!

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:25

Haha wat een leuk topic Haha!

Ik weet wel dat ik vroeger ook een hoop dingen dacht die niet waar zijn, maar kan er nu ff niet opkomen Tong uitsteken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:28

Sappos schreef:
Alles kan...of het goed is is een ander verhaal...

Geef een goede reden waarom het niet goed is? Elk paard kun je de vernieling inrijden met verkeerd gebruik en elk paard kun je verbeteren met goed gebruik, dit heeft niet met maat te maken.
Een Shelander heeft het meest compacte skelet van allemaal en heeft in verhouding een behoorlijk eigen gewicht en is dus in verhouding het sterkste.
Elk paard/pony kun je de vernieling in rijden, maar dit heeft niets met de maat te maken.
Er zijn hele andere elementen die een paard of pony "zwak" maken.
Een vriendin van me heeft een paard van 1.70m dat niet meer dan 75 kilo kan dragen, om maar wat te noemen...
Je moet verder kijken dan alleen de maat....

Op de Shetland eilanden zelf zijn ze eeuwen lang gewoon als "paard" gebruikt en toch werden ze gezond (heel) oud.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:29

Ja en ik zuip mezelf geregeld te pletter en toch verklaart de dokter me kerngezond Haha! Dat is geen argument dus.

Trouwens: compact skelet: ok. Maar dan nog blijft het een beetje als gewichtheffen volgens mij... iets wat je iig moet opbouwen dan... Ik zou het niet doen.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

haha, ik dacht een tijdje dat je 3 keer met de teugels moest ''hotjikken'' dat je paard dan in galop ging 2x voor draf en 1x voor stap (dus á la western Tong uitsteken )

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

Ik was vroeger van mening als je een goed sprinpaard wilde hebben je een springer met een draver moest kruisen en nog een keer met een dresuurpaard.
Zo kreeg je een paard wat goed sprong, hard kon en wendbaar was voor de bochten.

Heel logisch marieke Ja

Scheve mond

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:44

Wat het shetland verhaal betreft:
Een paard draagt je niet op spierkracht. Dat wil zeggen, natuurlijk heeft het spieren een banden nodig om het skelet bij elkaar te houden maar je kunt ook op een tafel zitten en die heeft ook geen spieren. Ik gebruik even deze vreemde vergelijking om een toegankelijk plaatje te scheppen.

Een lange smalle tafel zal eerder doorzakken dan een kleine vierkante (shetlander), zeker als je gaat bewegen.

Er op zitten is natuurlijk wat anders dan ook verwachten dat het loopt, daar komt wat meer spierwerk bij kijken, maar een Shetlander heeft behoorlijk spierkracht. Ook dit is in verhouding groter.

Mijn shetlander kon bv meer trekken en dragen dan mijn Welsh, die groter was....

Wat opbouwen betreft, daar is het inrijden voor, dat geld voor elk paard. Ook een groot paard heeft moeite met het dragen van een mens in het begin....
Ik zeg niet dat je op een groene shetlander moet opstappen en wegscheuren voor een kilometers lange rit. Dat doe je ook niet met een paard.

Verder:Er is geen enkel bewijs voor het tegendeel:dat het slecht zou zijn.

Dat mensen het niet willen doen, is omdat ze last hebben van hun geweten door aangepraatte mythes, het is niet gebaseerd op slechte ervaringen ofzo.

Overigens ben ik sinds ik onvrijwillig op een schaap in volle galop heb "gereden" (en ik woog toen tachtig kilo)heel anders tegen de kracht van dieren aan gaan kijken.
Ik heb me er in verdiept, dus ik weet waar over ik praat, en ga niet uit van een aangenomen stelling, zoals de tegenstanders.
Want waar wordt het op gebaseerd dat het niet zou kunnen? Dat zou ik wel willen weten.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:49

hihi! dat springen staat mij ook nog bij!
ik heel trots:'mama, ik heb vandaag wel 8e gaatje gesprongen!!'
mijn moeder, ow maar is dat niet heel erg hoog??
het bleek hier om een sprongetje van 40 cm te gaan...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:00

Een fjord was een groot paard.. En als het paard met zijn hoofd sloeg noemde ik dat bokken. (6 jaar)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:04

Ik geloofde dat elk paard hoefijzers nodig had Nagelbijten / Gniffelen

en dat als je te hard aan het bit trok, het paard je er nooit meer opliet en je er alleen nog maar afbokte Clown

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:55

uitgesterkte stap komt vlak voor draf en uitgestrekte draf net voor galop. De eerste passen draf en galop na een overgang zijn altijd verzameld....
en waarvoor verzamelde stap en uitgesterkte galop dienden? geen idee

Als je met sporen rijdt, ben je een goede ruiter

op je buitenbeen lichtrijden, wilde zeggen dat je je buitenbeen langer maakt dan je binnenbeen

een pony die met martingaal gereden mocht, mocht in volle galop gaan lopen, het is toch ONMOGELIJK zo eentje tegen te houden :-p

en ik weet nog hoe ik onder de indruk dat de manegehouder echt ALLE manegepaarden op de manege kende... BIJ NAAM he, ik kon hier echt niet van over.

en dat je op een andere plek dan de eerste kon eindigen op wedstrijd??? hoe deden mensen dat? Als je een eigen paard hebt, kan je toch alles en win je toch alles....

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:01

Dat als je maar ver genoeg achter in het zadel gaat zitten dat de achterhand van ponylief van zelf wel ging dragen. Koe

En dat je een pony nooit mocht slaan want dat zou hij je nooit meer aardig vinden. En als je dan een probleem had , dat je paardensnoepjes ging voeren om het 'goed' te maken Vork

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:11

Oh ja mij was vertelt dat als je blijft lichtrijden dat je paard dan niet aan kan galoperen! Dus ik dacht dat als ik bleef lichtrijden mijn paard never nooit niet kon aangalopere Tong uitsteken

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:17

owja.. ik weet er een..

Toen ik nog klein was (4, misschien 5) reed een buurmeisje op mijn shetlander. Toen heb ik aan haar gevraagd wat ze leuker vond, galop of galloperen.... Daar was volgens mij toch een wezenlijk verschil in...

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:47

Ik dacht vroeger dat ik goed kon rijden als ik de de manegelessen vooraan mocht rijden.
En dat ik super goed kon rijden als ik op een nieuwe of net beleerde manegepony mocht rijden haha

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:55

oja ik weet er nog een: een paard had 9 gangen Ja
verzamelde stap, normale stap, uitgestrekte stap
verzamelde draf, normale draf en uitgestrekte draf
en verzamelde, normale en uitgestrekte galop Tong uitsteken

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:00

Spaqunel schreef:
uitgesterkte stap komt vlak voor draf en uitgestrekte draf net voor galop. De eerste passen draf en galop na een overgang zijn altijd verzameld....
en waarvoor verzamelde stap en uitgesterkte galop dienden? geen idee

Misschien een beetje flauw maar ik hoop dat je uitgestrekte draf stap bedoelt in plaats van uitgesterkt... Clown

Wat betreft het shetlanderverhaal, misschien weer even ontopic? Zijn eindeloze discussies te vinden op bokt over dit onderwerp.