Anya schreef:Arabesk volgens mij heb ik je al eens gevraagd een studie te produceren met een zeer fatsoenlijke onderzoeksvraag, uitgaande van een groep paarden waarvan we weten met welke optoming ze gereden zijn en wat voor niveau ruiter erop zat. En of ze dressuur, springen, western of iets anders rijden.
En dan een voldoende grote groep én een controle groep.
Ook nog graag uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksinstituut. En als daaruit komt dat een bit significant slechter is dan bitloos (en dan niet alleen naar de mond kijken maar ook naar de gevolgen van jaren rijden met een weggedrukte rug of een scheef paard (bij sommige recreanten), dan laat ik me overtuigen.
Zolang er echter onderzoeken worden geproduceerd waarvan de onderzoeksopzet en de onderzoeksvragen op zijn zachts gezegd zeer discutabel zijn, hou ik me bij mijn eigen waarneming van mijn eigen paarden en constateer dat het mijn paarden niets uitmaakt of ze met bit of zonder bit worden gereden.
Kennelijk is Dr. Cook niet goed genoeg dus
. Kijk dat onze Russische vriend zijn zgn onderzoek wat bombarisch presenteert en dat het rammelt kan ik inkomen. Maar dat je Dr Cook's gedegen onderzoek van tafel veegt op een manier alsof het niets voorstel kan ik níet bij 
Er zullen altijd mensen zijn die zullen zeggen dat hoe goed een onderzoek ook zal zijn, het niet op hun paard van toepassing is. En als er wel direct iets aan hun paard gemeten wordt, noemen ze het nog steeds een momentopname. En als dat niet meer afdoende is, zeggen ze dat ze met bit rijden omdat hun paard anders net zo goed meteen de poesta op kan, want rijden was toch al niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt