Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:35

heiditjj schreef:
Het bit is ook ouderwets, stamt nog van voor de middeleeuwen, toen schreven ze elkaar nog met een veer en via een koerier. Nu hebben we e-mail. Waarom rijdt iedereen dan nog steeds met iets uit het "veren" tijdperk? Vierendelen is toch ook (in de westerse landen) afgeschaft?

Nu hebben we e-mail, maar ik schrijf veel liever brieven..

Mijn vorige pony had een kotsende hekel aan druk op haar neus en was er ook behoorlijk hard voor. Veel liever had ze een goed passend sprenger bitje, halster was voor aan de hand.

Kijk, een bit is niet alles en dat weet elke gek, maar wie zegt dat het alternatief zoveel beter is?

Als we gaan kijken naar wat er allemaal slecht is voor onze paarden kunnen we beter helemaal stoppen met rijden, want echt, bit of bitloos, als een paard een stem had gehad zouden we al sinds dag 1 niet paardrijden..

Arabesk

Maureenn schreef:
Lijkt wel of jullie bitloos rijden aan ons opwillen dringen.. teminste zo komt het opmij over

hooguit je bewust maken van wat je aanricht met bitgebruik

of je zelf ook overgaat op bitloos rijden is aan jou

tegenwoordig weet iedereen wel dat roken slecht is, maar toch zijn er mensen die roken en mensen die er oud mee worden en er zijn artsen die roken

zo rijden de meeste prof ruiters met bit en kunnen paarden met bit ook oud worden, maar gezond is het niet

Anya

Oh joy, daar is ie weer.. de bit/geen bitdiscussie.

Ik ga volledig met Kim mee.
Met bit kun je je paard naar de K L O T E N rijden, zonder bit ook.
Met bit kun je akelig veel verkeerde druk uit oefenen, zonder bit ook. en zonder bit met weggedrukte rug en de hals er zwaar op gezet... lijkt me dat je daar ook geen gezonde paarden aan over houdt.

Kortom: de ruiter houdt het paard gezond. Mét bit en zonder bit Ja

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:36

KiWiKo, dan moet je even met mijn paard komen praten Knipoog die man die weet als geen ander duidelijk te maken dat zelfs een bit dat niet gebruikt in de mond hangt pijnlijk is.
En daarnaast is het ene paard het andere niet, misschien had ik er dus van moeten maken dat vrijwel elk paard een vreselijk hoge pijngrens heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:37

Citaat:
Daarnaast veroorzaakt een hoofdstel met bit OOK druk achter de oren.

hoe kom je daaar nou weer bij Lachen Lachen

Citaat:
En daarnaast is het ene paard het andere niet, misschien had ik er dus van moeten maken dat vrijwel elk paard een vreselijk hoge pijngrens heeft

en hier hebben we gelijk de kern van het probleem............ referentiekaderproblematiek Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:38

samflame schreef:
moeten we misschien allemaal maar stoppen met paardrijden,
dat gehobbel op zoon paard zijn rug is ook niet echt het beste wat kan gebeuren
Als we toch alles goed gaan aanpakken laten we nu per direct al onze paarden het bos in
lekker in de vrije natuurlijk!!!

natuurlijk heb je een paard voor je eigen plezier, ik ook

het 'zet je paard maar op de poesta' argument is al zo vaak van stal gehaald en slaat discussies helemaal dood

daar gaat het namelijk niet om

het gaat er om om zo paardvriendelijk mogelijk tóch plezier te hebben van je paard. Het paard moet al genoeg consessies doen.

Omgekeerd is jouw argument ook geen reden om je paard dan dus maar op te sluiten in een box en ijzerwerk in z'n bek te hangen, want hij loopt niet in het bos.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:38

We wijken nu trouwens wel heel erg af van het topic...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:39

je haalt me de woorden uit de mond KiWiKo

mijn pony reageert ook op hele lichte hulpen, zo heb ik hem beleerd, dat heeft niets met het bit te maken. Zonder enige optoming is hij net zo oplettend en reageert hij ook op mijn hulpen (tijdens grondwerk e.d.) maar zodra er teveel druk blijkbaar op zijn neus/achter zijn oren komt te staan. Dan flipt ie. En daarom is bitloos geen oplossing voor ons. En daarom stoor ik mij ook zo aan het feit dat de bitloze zo 'opgedrongen' wordt. Het is imo niet per definitie beter voor ieder paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:39

Arabesk volgens mij heb ik je al eens gevraagd een studie te produceren met een zeer fatsoenlijke onderzoeksvraag, uitgaande van een groep paarden waarvan we weten met welke optoming ze gereden zijn en wat voor niveau ruiter erop zat. En of ze dressuur, springen, western of iets anders rijden.

En dan een voldoende grote groep én een controle groep.
Ook nog graag uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksinstituut. En als daaruit komt dat een bit significant slechter is dan bitloos (en dan niet alleen naar de mond kijken maar ook naar de gevolgen van jaren rijden met een weggedrukte rug of een scheef paard (bij sommige recreanten), dan laat ik me overtuigen.

Zolang er echter onderzoeken worden geproduceerd waarvan de onderzoeksopzet en de onderzoeksvragen op zijn zachts gezegd zeer discutabel zijn, hou ik me bij mijn eigen waarneming van mijn eigen paarden en constateer dat het mijn paarden niets uitmaakt of ze met bit of zonder bit worden gereden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:40

Ja maar zo is het wel, zonder of met bit is net zo slecht.
en de bitloze ruiters zijn vaak tegen stallen enzo. maar dan moet het voor hun ook onnatuurlijk zijn om dn toch op een paard te gaan zitten want jullie willen alles zoveel mogelijk natuurlijk

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:42

Anya schreef:
Arabesk volgens mij heb ik je al eens gevraagd een studie te produceren met een zeer fatsoenlijke onderzoeksvraag, uitgaande van een groep paarden waarvan we weten met welke optoming ze gereden zijn en wat voor niveau ruiter erop zat. En of ze dressuur, springen, western of iets anders rijden.

En dan een voldoende grote groep én een controle groep.
Ook nog graag uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksinstituut. En als daaruit komt dat een bit significant slechter is dan bitloos (en dan niet alleen naar de mond kijken maar ook naar de gevolgen van jaren rijden met een weggedrukte rug of een scheef paard (bij sommige recreanten), dan laat ik me overtuigen.

Zolang er echter onderzoeken worden geproduceerd waarvan de onderzoeksopzet en de onderzoeksvragen op zijn zachts gezegd zeer discutabel zijn, hou ik me bij mijn eigen waarneming van mijn eigen paarden en constateer dat het mijn paarden niets uitmaakt of ze met bit of zonder bit worden gereden.

Kennelijk is Dr. Cook niet goed genoeg dus Sigaar . Kijk dat onze Russische vriend zijn zgn onderzoek wat bombarisch presenteert en dat het rammelt kan ik inkomen. Maar dat je Dr Cook's gedegen onderzoek van tafel veegt op een manier alsof het niets voorstel kan ik níet bij Boos!

Er zullen altijd mensen zijn die zullen zeggen dat hoe goed een onderzoek ook zal zijn, het niet op hun paard van toepassing is. En als er wel direct iets aan hun paard gemeten wordt, noemen ze het nog steeds een momentopname. En als dat niet meer afdoende is, zeggen ze dat ze met bit rijden omdat hun paard anders net zo goed meteen de poesta op kan, want rijden was toch al niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:42

Ik ben een bitloos ruiter en absoluut niet tegen stallen. Wij hebben een grote inloopstal en een stal voor het geval een van onze paarden een keer iets mankeerd. Ze maken heerlijk gebruik van die inloopstal als het bv. hoost van de regen of sneeuwt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:44

maar Arabesk, hoe verklaar jij dan dat sommige paarden mét bit gewoon fijn en ontspannen lopen, en met een bitloze optoming juist heel gespannen raken? Ben ik toch benieuwd naar.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:45

maar een ruiter als Arabesk duidelijk wel.
ook met het bekappen en zo is het een verschil tussen bitloze ruiters en ruiters die met bit rijden\
Niet iedereen natuurlijk

Arabesk

Maureenn schreef:
en de bitloze ruiters zijn vaak tegen stallen enzo. maar dan moet het voor hun ook onnatuurlijk zijn om dn toch op een paard te gaan zitten want jullie willen alles zoveel mogelijk natuurlijk

Er komt een dag dat rijden met bit verboden wordt tijdens wedstrijden, omdat de logica het uiteindelijk wint van de traditie.
Zo komt er een dag dat circussen met wilde dieren verboden worden en zo komt er een dag dat het geïsoleerd van soortgenoten houden van paarden verboden wordt. En rond diezelfde tijd komen ijzers definitief naast het harnas in het museum te liggen bij de andere middeleeuwse voorwerpen.

Net zoals dat er een dag kwam dat roken in de horeca verboden werd.

en voor alle andere tegenargumenten en discussiepunten is hier nog een aardige website met FAQ's

www.bitloos.be
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-06-08 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Maureenn schreef:

ho stop!
ik ben zeker geen natural en mijn paarden komen ook op stal en dragen ijzers!
ik geloof dat het hier iets te veel welles niets aan het worden is.
mensen kijk naar het paard en beslis dan!
ik rij met en zonder bit,ik ben dus niet voor of tegen maar kijk naar het paard.

over artikelen terug te komen,paar maanden terug in de mensport de resultaten van metingen.
de eindsom was dat bitloos toch werd aangeraden. [maar bleef een keus tussen 2 kwade]

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:48

Een reden dat sommige paarden heftig op bitloos reageren is omdat ze de druk op de plek waar een bepaalde optoming die uitvoert niet gewend zijn en sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor.

Misschien dat ik volgend jaar mijn profielwerkstuk hier over ga doen als ik het bij de schoolleiding voor elkaar krijg. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.

EDIT:typfout

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:49

Arabesk schreef:
Maureenn schreef:

Er komt een dag dat rijden met bit verboden wordt tijdens wedstrijden, omdat de logica het uiteindelijk wint van de traditie.

Net zoals dat er een dag kwam dat roken in de horeca verboden werd.

ik denk eerder dat ze bepaalde bitten zullen verbieden maar niet alle bitten, maar dat zal de tijd ons leren
Verder moeten de mensen die bitloos rijden dat lekker blijven doen als hun paard daar goed op reageerd prima alleen maar fijn! maar dat hoeft niet voor ieder paard het zelfde te zijn

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:50

En dan gooi ik er nogmaals in, dat ik door mijn werk talloze paardenschedels heb gezien en bestudeerd....maar nog nooit eentje ben tegen gekomen die de beschadiging had, die de onderzoekers ons willen doen geloven.
Die foto's zijn voor mij geen bewijs....je kunt het zo makkelijk manipuleren.

Ik rijd zelf regelmatig bitloos...maar word eerlijk gezegd helemaal gek van de "naturals" die sektarisch bezig zijn.... Alsof hun manier de weg, de waarheid en het leven is....
Het is extremistisch en ik vind het daardoor een soort van griezelig worden. Alsof ze gehersenspoeld zijn...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:50

Citaat:
Dr. Cook ging langs verschillende musea opzoek naar paardenschedels, deze ging hij onderzoeken naar de gevolgen van het bit. Uit dit onderzoek trof hij bij 74% van de schedels ernstige botvergroeïng aan op de plek waar het bit gelegen had. (te vergelijken met een schiefel op een paardenbeen ) Na deze vrij schokkende ontdekking zette hij zijn onderzoek voort, behalve de vergroeiïng van het bot op de kaak bleek het bit nog andere gevolgen te hebben.

ik vind het een leuk begin maar met meer dan dat.
Sorry, schedels uit musea?????
Welk bit hadden die paarden in, hoe oud zijn die schedels, wat voor type ruiter zat erop, wat was het gebruiksdoel van die paarden. Kom nou toch Arabesk, ik heb begrepen dat jij een universitaire studie hebt gehad.. op basis van deze uitkomsten kun je helemaal niets zeggen over de huidige generatie paarden

- de ruitergroep is anders (sport en recreatie)
- het gebruiksdoel is anders
- de periode van rijden (uurtje per dag is ander)
- de opleiding van de ruiters is anders

En dan langs paarden gaan en constateren dat iedere proest, hoofdschud of ander bewegingen het gevolg zijn van pijn en irritatie van de zenuwen??? Me hoela.

Mijn paard schudt vooral in de wei: meestal betekent dat dat hij last van een vlieg heeft of dat de dichtstbijzijnde weidegenoot moet ophoepelen Clown

Nee ik wil graag een onderzoek naar vergroeiingen van paarden van NU
Met een GECONTROLEERDE gebruiksgroep van een grootte waarbij sprake kan zijn van significante data en een GECONTROLEERD niveau ruiter en ook nog graag een stevige controle groep van bitlozen Haha! Haha! Haha! Dát begint op een onderzoek te lijken.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 23:51

KiWiKo schreef:
en hier hebben we gelijk de kern van het probleem............ referentiekaderproblematiek Knipoog

Het referentiekader is vrij groot in dit geval als ik het heb over vrijwel alle, betekent dat ongeveer 9 op de 10.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 13-06-08 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:52

Ok, dus bitloos rijden veroorzaakt een hoop druk achter de oren en knijpt de kaak fijn, en een bit veroorzaakt allerlei enge ziektes en veel pijn in de mond. Nou wil ik echt het beste voor mijn verzorgpaardje, maar word er een beetje gek van dat ik raar aangekeken word als ik bitloos rijd, en als ik dan wel een bit gebruik ook. Paardrijden zou dan dus sowieso dierenmishandeling zijn, als ik alles hier lees. Dan maar gewoon met een touwtje om de hals, iemand daar nog enge theorieen over? Haha!
Laatst bijgewerkt door greensleaves op 13-06-08 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:53

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:54

heiditjj schreef:
Een reden dat sommige paarden heftig op bitloos reageren is omdat ze de druk op de plek waar een bepaalde optoming die uitvoert niet gewend zijn en sommige paarden zijn daar heel gevoelig voor.

Misschien dat ik volgend jaar mijn profielwerkstuk hier over ga doen als ik het bij de schoolleiding voor elkaar krijg. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.

dus dat betekent dat voor een aantal paarden de bitloze optoming pijnlijker is dan de optoming met bit? toch? ik bedoel , blijkbaar zijn ze dan minder gevoelig op de kaken, maar wel heel gevoelig op de neus of achter de oren. Dan is het toch een logische keuze om met bit te rijden?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:54

heiditjj schreef:

Ik kan me daar alles bij voorstellen....dat ze het niet gewend zijn en daarom zo reageren... (ik heb sterke extreme reacties gezien, tot paniek aan toe)
Maar wat ik dan niet snap (en dat bedoel ik serieus...daar denk ik al langer over na) dat ik een dergelijke reactie nog nooit heb gezien bij paarden die voor het eerst met bit gereden worden.
Ik heb meer dan 20 jaar bij een handelsstal de jonge paarden ingereden (kan ze niet meer natellen, zoveel)...maar een dergelijke reactie als ik laatst gezien heb op het Dr. Cook hoofdstel...heb ik nog nooit bij één van die paarden gezien. (ik rijd dus bitloos EN met bit...ik wissel af, ik rij ook met halsring soms).
Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. Je moet wel kritisch blijven vind ik...en dingen die je ziet proberen te begrijpen.