Rechtrichten van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Rechtrichten van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:52

Mensen moeten ook goed het verschil zien tussen een paard wat echt scheef is, (bv in de heupen) en een paard wat gewoon één moeilijkere kant heeft.

Een paard wat qua lichaam scheef is, kun je met rijden niet recht krijgen, want hij heeft pijn. Eerst recht laten zetten door da/manueel o.i.d. en dan kun je hem rustig oppakken.

Ik heb al verschillende paarden naar Roosendaal gestuurd, naar Ellen Kral. Stuk voor stuk zijn recht onder het zadel, en lopen tig keer beter. Met een scheef paard kun je niet sporten, dan is het net alsof een paard één hak en één sportschoen aan heeft.

Met een paard wat niet scheef is, maar iets scheef bespierd is zijn er tig oefeningen van toepassing, waar er al vele van zijn genoemd in het topic.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:30

Het rechtrichten hoeft niet moeilijk te zijn als je er maar over nadenkt. Een paard of welk dier of mens dan ook is altijd links of rechts. Logisch dat een paard dat rechts georienteerd is moeite heeft met links. Neem dus de tijd. Kan jij al schrijven met je "andere" hand?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:46

Maar hoe kan je dan zo zien of een paard scheef is of scheef bespierd is? Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:08

Het paard is niet zo zeer scheef maar meer links of meer rechts.
Een paard wat rechts is loopt linksom minder en andersom. Het paard is op verschillende manieren "scheef"kan in de rug, het voorbeen, een achterbeen.Bekijk het paard eens goed op stand en je zult zien dat het dier bijvoorbeeld een grotere li og re schouder heeft , graag met zijn hoofd naar links of rechts staat. Zeer leerzaam wat weer helpt in de training.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:21

ik probeer mijn paard recht te maken door inderdaad buiging te vragen maar ook door hem weer recht te rijden. gelijke druk handen en benen. Nu is er een methode die zegt dat je je paard alleen kan rechtrichten door constante buiging te vragen. Hier bedoel ik mee: wijken, appyumenten, travers, renvers, sb en werkpirouettes. Ik wordt er eigenlijk nooit recht uit gereden maar altijd met buiging. wat vinden jullie van deze methode?
Ik persoonlijk wordt er niet blij van omdat ik vind dat een paard ook recht uit ontspannen, recht en op zijn eigen benen moet lopen. Misschien zie ik iets wel helemaal verkeerd hoor.....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 02:27

jasmijn78 schreef:
Navidad schreef:
als je jezelf bewust leert om je paard / paarden na elke oefening recht te stellen komt het zeker wel goed

Stel jij je paard dan niet IN de oefeningen recht? Op een volte of in een zijgang moet een paard ook recht zijn hoor! Niet alleen 'tussen' de oefeningen of op een rechte lijn... Je paard moet ten alle tijde recht zijn. Recht wil zeggen in balans, recht onder de ruiter.

Een van de moeilijkste dingen is ook je paard tijdens de zijgangen recht te houden (en verzameld, opgericht etc....).

Doe ik ook zeker wel Knipoog maar wat ik dus bedoel te zeggen is dat je na elke oefening uit jezelf gaat controleren of je je paard recht heb dat je het zo kwa feeling op kan bouwen en dat het dan allemaal, op een gegeven moment automatish gaat en je er als ruiter niet mee bij nadenkt maar het gewoon doet omdat je voelt dat bijvoorbeeld je paard niet meer In hetzelfde spoort treed etc Knipoog

Ik heb het een beetje verkeerd verwoord. Ik hou me uberhaupt erg veel bezig met de gehele durchklassigheit.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:34

LizMD schreef:
Maar hoe kan je dan zo zien of een paard scheef is of scheef bespierd is? Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.

En daarom zal ik nooit op een paard gaan zitten voordat de dierenarts er naar gekeken heeft. Een scheef paard krijgt pijn als je er mee gaat sporten. Dus eerst controleren eventueel verhelpen, en dan pas mag je sporten.

Paarden kunnen niet praten, en het enige waardoor ze kunnen communiceren is bv aangeven dat ze scheef lopen en als ze pijn hebben door te staken/bokken/steigeren en noem het maar op. Ik snap ook echt NIET dat mensen eerst denken: 'Oh hij is vervelend, ik zal het er wel uitslaan" en dan pas gaan denken: "oohhh, misschien heeft hij wel ergens pijn?" Eerst pijnvrij maken, het is al erg genoeg dat we al die rare dingen met die beesten uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:24

Ik denk eerder dat ze bedoeld dat hij niet in zijn sporen loopt, dan dat hij gek doet of iets dergelijks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:37

Overigens om terug te komen op dierenartsen etc.. Bijna elk paard is scheef, een therapeut kan dit zeker recht zetten, maar daar is niks mee gezegd. Het moet wel bijgehouden worden...

Maar niet alle gevallen.. Sommige paarden zijn gewoon scheef gebouwd, en als je daar teveel aan gaat knutselen, richt je meer schade aan dan goeds (Net zoals het corrigeren van hoefstanden!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:49

Ieder paard is scheef, ze hebben allemaal zoals wij een sterke en minder sterke kant, dat is links of rechts. Daarom doen ze ook eerst rechtrichten in de klassieke dressuur eer ze echt gaan rijden.

MIj is ooit verteld dat dat komt omdat ze in een boogje in de baarmoeder liggen en dat dat als ze geboren zijn nog aanwezig is en ze zich dan ook zo gaan ontwikkelen.

Anky heb ik een keer horen zeggen in een interview dat ze geen scheve paarden wil rijden omdat ze anders te veel tijd kwijt is elke keer om hem eerst weer recht te richten. Rechte paarden zijn er maar heel erg weinig.

Een linksgebogen paard dat die sterke kant meer gebruikt, gaat ook aan die sterke kant meer en sterkere spieren ontwikkelen. Je kunt het voelen als je paard moe wordt en je op zijn rechter of linkerkant gooit, dan draagt hij je op die kant. Ook kun je voelen dat hij iets meer en makkelijker naar 1 kant beugt, soms kun je zelfs voelen als je op hem zit en je stapt dat hij iets meer om je binnenbeen buigt, dus die kant is holler, minder bespiert.

Dat moet je idd op gaan lossen om beide kanten even soepel te krijgen en bespiert te krijgen, als je dat lang laat gaat een paard verkeert compenseren en krijg je ook scheve belasting in het lijf.

Ik heb zo een paard die te lang scheef is geweest, nu ik beter weet kan ik er wat aan gaan doen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:56

BCS schreef:
Ik denk eerder dat ze bedoeld dat hij niet in zijn sporen loopt, dan dat hij gek doet of iets dergelijks!

Inderdaad. Staken doet 'ie echt niet. Ja, als 'ie wat engs ziet en er niet langs wil. Maar nooit omdat ik meer stelling vraag, of hem rechter wil maken ofzo.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:48

india schreef:
Dit is toch zeker een grapje?

hierbij gaat je paard tegen je been aanlopen en zo schever worden!

remedie is hier de schouders voor het paard zetten dus als het ware naar links een soort volte inzetten tot hij weer recht is en dan rechtuit blijven lopen!

Sorry, maar ik denk dat veel mensen onnodig ingewikkeld doen over rechtrichten. Rechtrichten wordt op bokt bijna tot een compleet andere discispline verheven lijkt wel. Dat slaat nergens op. Het is belangrijk, maar niet belangrijker als andere apsecten van het skala. Het gaat om de samenhang.

En ja, mijn paarden hebben ook een 'moeilijke' kant. Bij mijn ene paard is dat linksom en bij de andere wisselt de moeilijke kant om de zoveel tijd. Maar ik werk ook gewoon met 'een peut met mijn been tegen de bolle kant' Daar wordt hij niet schever van hoor. Hij moet eerst respect hebben voor mijn been, weten dat hij er niet tegen aan mag hangen. Dan gaan we verder met de 'afwerking', dus met licht schoudervoor/buiten, licht travers/renvers hem recht krijgen. In theorie is daar helemaal niks ingewikkelds aan (de uitvoering is altijd minder eenvoudig Bloos )

Tulandro schreef:
Een paard wat qua lichaam scheef is, kun je met rijden niet recht krijgen, want hij heeft pijn. Eerst recht laten zetten door da/manueel o.i.d. en dan kun je hem rustig oppakken.

Sommige paarden zijn in hun bouw gewoon echt heel erg scheef. Daar kun je aan manuelen wat je wil, maar die worden nooit recht. (paarden die echt in hun bouw scheef zijn dragen hun staart ook vaak scheef)

LizMD schreef:
Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.

Heel veel paarden 'sporen' niet, vaak is dat rijtechnisch vrij eenvoudig op te lossen hoor, door peutje bolle kant en dan afwerken met schoudervoor/buiten en licht renvers/travers. Met een paard dat verder gezond is, zou je er echt geen maanden over moeten doen om hem wel te laten sporen. (mits je als ruiter zelf ook recht zit)

kylah schreef:
Nu is er een methode die zegt dat je je paard alleen kan rechtrichten door constante buiging te vragen. Hier bedoel ik mee: wijken, appyumenten, travers, renvers, sb en werkpirouettes. Ik wordt er eigenlijk nooit recht uit gereden maar altijd met buiging. wat vinden jullie van deze methode?

Er wordt onnodig ingewikkeld gedaan over rechtrichten. Maar als je naar mijn 'oplossing' kijkt ben je eigenlijk constant bezig met zijgangen. Niet het rijden van een daadwerkelijke zijgang, maar heel licht stellen, neigen naar traver/sb om je paard recht te houden. Alleen is het gevaar bij onervaren ruiters dat de zijgangen een doel op zich gaan worden. Dan krijg je een paard wat geen stap meer rechtuit kan. Daarom moet je gewoon les nemen bij een goede instructeur.

Tulandro schreef:
En daarom zal ik nooit op een paard gaan zitten voordat de dierenarts er naar gekeken heeft. Een scheef paard krijgt pijn als je er mee gaat sporten. Dus eerst controleren eventueel verhelpen, en dan pas mag je sporten.

Ik ga echt niet ieder paard waar ik opstap eerst naar een DA brengen hoor. Zeker niet als ze gewoon goed rad zijn en er gezond uitzien. Dat vind ik echt zo'n onzin! Ik voel het snel genoeg als ik er op ga zitten. En dan nog; als het niet fijn voelt ga ik er eerst eens rijtechnisch aan sleutelen. De meeste problemen zijn gewoon rijtechnisch op te lossen. Als ze aanhouden kun je er altijd nog iemand naar laten kijken.

Tulandro schreef:
Paarden kunnen niet praten,

Jawel hoor, je moet gewoon goed leren luisteren Knipoog

Tulandro schreef:
'Oh hij is vervelend, ik zal het er wel uitslaan"

Dat is wat anders.

Tulandro schreef:
Eerst pijnvrij maken, het is al erg genoeg dat we al die rare dingen met die beesten uithalen.

Veel mensen verwarren wat weerstand van het paard direct als pijn en dat hij wat mankeert. Maar als je serieus met een paard aan het werk gaat, dan is wat weerstand (in de zin van wat moeilijker buigen, rechtuit gaan, snelle reactie op je been, nagevelijkheid etc.) toch logisch? Als jij nooit gesport hebt en je gaat naar de sportschool, dan zal het toch ook niet meteen allemaal vanzelf gaan?

Sorry hoor, maar ik heb er niet zo veel mee om direct maar allerlei speciallisten uit te gaan nodigen als het een dag even niet lekker gaat, of als ik een nieuw paard heb. Ik besteed mijn geld dan liever aan goede instructie (die overigens snel genoeg constateerd als er wat loos is met het paard, tenminste mijn instructeur dan) Ik ga gewoon lekker rijden, en tot op heden is het altijd nog goed gekomen. Ik heb zelden d.a. bij mijn paarden, en al bijna helemaal niet omdat het rijtechnisch niet 100% gaat (op een enkele keer na)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:03

Ik heb nou bij meerdere paarden gezien hoe ze gaan lopen als ze naar bv Ellen Kral geweest zijn, en dan praat je wel anders. Ik vind het ook fijn dat mijn dierenarts deze gedachte ondersteund.

Edit: Als wij gaan sporten, en we voelen dat er iets niet helemaal goed is, wordt je ook behandeld. Paarden kunnen dit niet letterlijk vertellen, maar alleen aangeven. Hierop moeten wij anticiperen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:12

jasmijn78 schreef:
Ik besteed mijn geld dan liever aan goede instructie (die overigens snel genoeg constateerd als er wat loos is met het paard, tenminste mijn instructeur dan) Ik ga gewoon lekker rijden, en tot op heden is het altijd nog goed gekomen. Ik heb zelden d.a. bij mijn paarden, en al bijna helemaal niet omdat het rijtechnisch niet 100% gaat (op een enkele keer na)

Een instructrice is geen dierenarts, en zij kijken toch anders.

En over hoe je het voelt of een paard echt scheef staat, is gewoon logisch nadenken. Als een paard zo scheef als een banaan blijft, ook na goede instructie en eerlijk oefenen, is het gewoon tijd om verder te kijken. Als hij achter ooit uitgegleden is, heeft vastgelegen of noem maar op, kan er gewoon iets verkeerds geschoten zijn. Als je dan gaat sporten gaat het problemen opleveren. En ik voel altijd wel goed het verschil tussen een paard wat echt van achter scheef is, en een paard wat een moeilijkere kant heeft.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:17

Tulandro schreef:
Als wij gaan sporten, en we voelen dat er iets niet helemaal goed is, wordt je ook behandeld.

Ehhh... Nou ik ga in ieder geval niet direct naar een dokter als ik een keer niet lekker ben hoor. Ik heb ook wel eens rugklachten gehad (tijdens het rijden schoot het er ineens in) dan ga ik ook niet meteen naar de dokter. Een paar dagen rustig aan lost meestal al een heleboel op. Geldt ook voor paarden. Een paar dagen lekker het land in doet ook vaak al wonderen. En/of je training wat aanpassen.

Als ik daadwerkelijk het gevoel heb dat er iets echt loos is met mijn paard, laat ik direct een DA komen, geen punt. Maar echt niet als het een dag (of enkele dagen) even wat minder gaat met rijden hoor.

Tulandro schreef:
Als een paard zo scheef als een banaan blijft, ook na goede instructie en eerlijk oefenen, is het gewoon tijd om verder te kijken.

Zulke paarden heb ik nog nooit gehad....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:20

de meeste paarden die zo scheef zijn als een banaan, zijn ook zo scheef gereden
Dat is dan vaak rijtechnisch op te lossen Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:24

jasmijn78 schreef:
Tulandro schreef:
Als wij gaan sporten, en we voelen dat er iets niet helemaal goed is, wordt je ook behandeld.

Ehhh... Nou ik ga in ieder geval niet direct naar een dokter als ik een keer niet lekker ben hoor. Ik heb ook wel eens rugklachten gehad (tijdens het rijden schoot het er ineens in) dan ga ik ook niet meteen naar de dokter. Een paar dagen rustig aan lost meestal al een heleboel op. Geldt ook voor paarden. Een paar dagen lekker het land in doet ook vaak al wonderen. En/of je training wat aanpassen.

Als ik daadwerkelijk het gevoel heb dat er iets echt loos is met mijn paard, laat ik direct een DA komen, geen punt. Maar echt niet als het een dag (of enkele dagen) even wat minder gaat met rijden hoor.

Tulandro schreef:
Als een paard zo scheef als een banaan blijft, ook na goede instructie en eerlijk oefenen, is het gewoon tijd om verder te kijken.

Zulke paarden heb ik nog nooit gehad....

Ik zeg toch ook niet dat er gelijk een da bij moet als een paard een dag niet goed loopt, in tegendeel. Lees mijn bericht nog maar eens na!!!

En ik ken genoeg jammer genoeg hele scheve paarden. Als ik een dagje op de kliniek mee loop, komt er ook genoeg voor bij.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:31

Tulandro schreef:
En ik ken genoeg jammer genoeg hele scheve paarden. Als ik een dagje op de kliniek mee loop, komt er ook genoeg voor bij.

Tja helaas zijn er veel scheve paarden, maar het is 9 vd 10 keer de schuld van de ruiter Knipoog

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:32

Splinter schreef:
de meeste paarden die zo scheef zijn als een banaan, zijn ook zo scheef gereden
Dat is dan vaak rijtechnisch op te lossen Ja

Een paard loopt 23 uur per dag te doen waar hij zelf zin heeft, en dan zit je er (niet eens elke dag) een klein uurtje op. Hoe kan je dan in godsnaam een paard scheef in het lichaam krijgen. Het is niet zo dat hij dan alleen met rijden zo scheef is, maar ook als hij op de wei loopt, als hij in stal staat en ga zo door. Je moet wel heel goed je best doen wil je een paard echt scheef rijden. Je kan scheefheid natuurlijk wel verergeren. Als je het verkeerd gaat corrigeren, of helemaal niet corrigeert, wordt een paard er ook niet beter van.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:32

Splinter schreef:
Tulandro schreef:

Tja helaas zijn er veel scheve paarden, maar het is 9 vd 10 keer de schuld van de ruiter Knipoog

En dat is dus echt niet waar. Weet je hoeveel paarden er op de kliniek langs komen, die nog niet eens onder het zadel geweest zijn?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:35

dat bedoel ik toch,
als een paard onbelast scheef loopt, (zoals in de wei) heeft hij er echt geen last van mss een enkele die om wat voor reden extreem scheef is

het gaat erom dat met rijden de ruiter het niet corrigeert, vaak zelfs verergert, paard gaat 1 been meer belasten dan een ander, houd zn rug vast en wordt vanzelf kreupel

terwijl het zo makkelijk is op te lossen, ik vind dat zonde!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:37

Splinter schreef:
dat bedoel ik toch,
als een paard onbelast scheef loopt, (zoals in de wei) heeft hij er echt geen last van mss een enkele die om wat voor reden extreem scheef is

het gaat erom dat met rijden de ruiter het niet corrigeert, vaak zelfs verergert, paard gaat 1 been meer belasten dan een ander, houd zn rug vast en wordt vanzelf kreupel

terwijl het zo makkelijk is op te lossen, ik vind dat zonde!

Ja, daar heb je gelijk in!! Ik heb gisteren nog een les rechtrichten van een dierenarts gehad, met uitgebreid uitleg erbij aan de hand van de bouw en spieropbouw van een paard. Als een paard niet sport, heeft hij er eigenlijk geen last van. De moeilijkheden beginnen pas bij het rijden. Maar let op hoor, er zijn maar zeer weinig mensen die een paard echt recht kunnen rijden. Daarom ben ik van mening dat het makkelijker en fijner is voor het paard om hem eerst na te laten kijken wat er precies scheef is. Hoe zijn bekken naar voren gekanteld zijn etc.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:39

Ik heb zelf een paard wat op zijn gemak M1 liep, en toen werd hij flink kreupel. één week op 3 benen gestaan en daarna was zijn rug heel gevoelig. Hij liep achter ook niet helemaal regelmatig. Hupsakee, naar de dierenarts en daar is hij behandeld door een da die ook manueel en acupuncturist is. Een paar dagen daarna liep hij weer geheel recht. En zo ben ik steeds meer paarden uit mijn omgeving daar naartoe aan het sturen ,en ik krijg echt geweldige reacties. Iedereen heeft weer een extreem recht paard onder hun kont.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:56

Tulandro schreef:
Een paard loopt 23 uur per dag te doen waar hij zelf zin heeft, en dan zit je er (niet eens elke dag) een klein uurtje op. Hoe kan je dan in godsnaam een paard scheef in het lichaam krijgen. Het is niet zo dat hij dan alleen met rijden zo scheef is, maar ook als hij op de wei loopt, als hij in stal staat en ga zo door.

Dat kan ook niet. Het omgekeerde is ook waar: je kunt een paard prima heel recht hebben onder het zadel, terwijl hij in het land graag enigzins scheef loopt. Want als 1 uurtje werk op een dag niet genoeg is in negatieve zin, dan is dat het ook niet in positieve zin. Mijn paarden lopen er in hun vrije tijd ook heel anders bij dan onder het zadel. Toch doen zij het prima onder het zadel.

Tulandro schreef:
De moeilijkheden beginnen pas bij het rijden. Maar let op hoor, er zijn maar zeer weinig mensen die een paard echt recht kunnen rijden. Daarom ben ik van mening dat het makkelijker en fijner is voor het paard om hem eerst na te laten kijken wat er precies scheef is.

Maar als mensen niet in staat zijn een paard echt recht te rijden, wat hebben ze dan aan die informatie? Zelfs al weten ze waar het paard wat scheef is, zijn ze nog niet bij machte er rijtechnisch wat aan te doen.

Het omgekeerde is ook zo: sommige mensen hebben gewoon veel gevoel voor paardrijden. Die hebben geen DA nodig om te vertellen waar hun paard wat scheef is, die lossen dat zelf al rijtechnisch op.

Conclusie: alles valt of staat in eerste instantie met de kundigheid en het gevoel van de ruiter.

Tulandro schreef:
Ik heb zelf een paard wat op zijn gemak M1 liep, en toen werd hij flink kreupel. één week op 3 benen gestaan en daarna was zijn rug heel gevoelig. Hij liep achter ook niet helemaal regelmatig. Hupsakee, naar de dierenarts en daar is hij behandeld door een da die ook manueel en acupuncturist is. Een paar dagen daarna liep hij weer geheel recht.

Hoe lang is dat geleden en wat loopt het paard nu?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:58

Nou, in dit geval moet in me bij Jasmijn aansluiten. Ik zie rijden (zoals het zou moeten Knipoog ) nl. ook als remedie tegen het scheef zijn. Niet iets wat je eerst moet doen voordat je kunt gaan sporten.

Mijn instructrice vertrouw ik (samen met mijn kennis en gevoel) voor 100%. D.w.z. als zij aangeeft dat we het er uit kunnen rijden, dan rijden we het er uit. Dan komt er geen DA aan te pas. Zij leert me rijden op een manier dat je (en dat is waar de dressuur voor gemaakt is imo) je paard´s onvolkomenheden leert te verbeteren. En daar is het werken aan de algehele (en dus scheve) houding een belangrijk aspect in. Maar niet minder als alle andere punten uit het scala. Het is niet één apart hoofdstuk, het is een geheel.

Dus als het bloed er niet uit spuit....komt er geen DA aan te pas. Duivel Klinkt voor sommigen hard, maar de meeste kreupelheden, rugproblemen, peesproblemen (en ga zo maar even door) worden veroorzaakt door verkeerd rijden. Wat Splinter zegt, dat het 9 van de 10 keer door de ruiter komt.... klopt. Diverse artsen uit verschillende klinieken bevestigen dat ook! Maar dat soort dingen kun je dus ook weer oplossen met ´goed´ rijden. Als ondersteuning gebruik ik wel rust of laat ik wel een Osteo/fysio oid komen, maar die bevestigen eigenlijk altijd waar we rijtechnisch mee bezig zijn.

Het is ook niet het sporten "an sich" waar een paard last van krijgt. Het is de mens die er op stapt en vergeet dat de verstoorde balans gecompenseerd moet worden. (En daarnaast dingen verlangt van het paard die het nog niet kan)