Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jasmijn78 schreef:Navidad schreef:als je jezelf bewust leert om je paard / paarden na elke oefening recht te stellen komt het zeker wel goed
Stel jij je paard dan niet IN de oefeningen recht? Op een volte of in een zijgang moet een paard ook recht zijn hoor! Niet alleen 'tussen' de oefeningen of op een rechte lijn... Je paard moet ten alle tijde recht zijn. Recht wil zeggen in balans, recht onder de ruiter.
Een van de moeilijkste dingen is ook je paard tijdens de zijgangen recht te houden (en verzameld, opgericht etc....).
LizMD schreef:Maar hoe kan je dan zo zien of een paard scheef is of scheef bespierd is? Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.
BCS schreef:Ik denk eerder dat ze bedoeld dat hij niet in zijn sporen loopt, dan dat hij gek doet of iets dergelijks!
india schreef:Dit is toch zeker een grapje?
hierbij gaat je paard tegen je been aanlopen en zo schever worden!
remedie is hier de schouders voor het paard zetten dus als het ware naar links een soort volte inzetten tot hij weer recht is en dan rechtuit blijven lopen!
Tulandro schreef:Een paard wat qua lichaam scheef is, kun je met rijden niet recht krijgen, want hij heeft pijn. Eerst recht laten zetten door da/manueel o.i.d. en dan kun je hem rustig oppakken.
LizMD schreef:Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.
Maar hoe kan je dan zo zien of een paard scheef is of scheef bespierd is? Die van mij spoort niet, wat dus vooral opvalt in galop. Maar ik zou niet durven zeggen of dat spieren of echt het paard zelf is.
kylah schreef:Nu is er een methode die zegt dat je je paard alleen kan rechtrichten door constante buiging te vragen. Hier bedoel ik mee: wijken, appyumenten, travers, renvers, sb en werkpirouettes. Ik wordt er eigenlijk nooit recht uit gereden maar altijd met buiging. wat vinden jullie van deze methode?
Tulandro schreef:En daarom zal ik nooit op een paard gaan zitten voordat de dierenarts er naar gekeken heeft. Een scheef paard krijgt pijn als je er mee gaat sporten. Dus eerst controleren eventueel verhelpen, en dan pas mag je sporten.
Tulandro schreef:Paarden kunnen niet praten,
Tulandro schreef:'Oh hij is vervelend, ik zal het er wel uitslaan"
Tulandro schreef:Eerst pijnvrij maken, het is al erg genoeg dat we al die rare dingen met die beesten uithalen.
jasmijn78 schreef:Ik besteed mijn geld dan liever aan goede instructie (die overigens snel genoeg constateerd als er wat loos is met het paard, tenminste mijn instructeur dan) Ik ga gewoon lekker rijden, en tot op heden is het altijd nog goed gekomen. Ik heb zelden d.a. bij mijn paarden, en al bijna helemaal niet omdat het rijtechnisch niet 100% gaat (op een enkele keer na)
Tulandro schreef:Als wij gaan sporten, en we voelen dat er iets niet helemaal goed is, wordt je ook behandeld.
Tulandro schreef:Als een paard zo scheef als een banaan blijft, ook na goede instructie en eerlijk oefenen, is het gewoon tijd om verder te kijken.
jasmijn78 schreef:Tulandro schreef:Als wij gaan sporten, en we voelen dat er iets niet helemaal goed is, wordt je ook behandeld.
Ehhh... Nou ik ga in ieder geval niet direct naar een dokter als ik een keer niet lekker ben hoor. Ik heb ook wel eens rugklachten gehad (tijdens het rijden schoot het er ineens in) dan ga ik ook niet meteen naar de dokter. Een paar dagen rustig aan lost meestal al een heleboel op. Geldt ook voor paarden. Een paar dagen lekker het land in doet ook vaak al wonderen. En/of je training wat aanpassen.
Als ik daadwerkelijk het gevoel heb dat er iets echt loos is met mijn paard, laat ik direct een DA komen, geen punt. Maar echt niet als het een dag (of enkele dagen) even wat minder gaat met rijden hoor.Tulandro schreef:Als een paard zo scheef als een banaan blijft, ook na goede instructie en eerlijk oefenen, is het gewoon tijd om verder te kijken.
Zulke paarden heb ik nog nooit gehad....
Tulandro schreef:En ik ken genoeg jammer genoeg hele scheve paarden. Als ik een dagje op de kliniek mee loop, komt er ook genoeg voor bij.
Splinter schreef:de meeste paarden die zo scheef zijn als een banaan, zijn ook zo scheef gereden
Dat is dan vaak rijtechnisch op te lossen
Splinter schreef:Tulandro schreef:En ik ken genoeg jammer genoeg hele scheve paarden. Als ik een dagje op de kliniek mee loop, komt er ook genoeg voor bij.
Tja helaas zijn er veel scheve paarden, maar het is 9 vd 10 keer de schuld van de ruiter
Splinter schreef:dat bedoel ik toch,
als een paard onbelast scheef loopt, (zoals in de wei) heeft hij er echt geen last van mss een enkele die om wat voor reden extreem scheef is
het gaat erom dat met rijden de ruiter het niet corrigeert, vaak zelfs verergert, paard gaat 1 been meer belasten dan een ander, houd zn rug vast en wordt vanzelf kreupel
terwijl het zo makkelijk is op te lossen, ik vind dat zonde!
Tulandro schreef:Een paard loopt 23 uur per dag te doen waar hij zelf zin heeft, en dan zit je er (niet eens elke dag) een klein uurtje op. Hoe kan je dan in godsnaam een paard scheef in het lichaam krijgen. Het is niet zo dat hij dan alleen met rijden zo scheef is, maar ook als hij op de wei loopt, als hij in stal staat en ga zo door.
Tulandro schreef:De moeilijkheden beginnen pas bij het rijden. Maar let op hoor, er zijn maar zeer weinig mensen die een paard echt recht kunnen rijden. Daarom ben ik van mening dat het makkelijker en fijner is voor het paard om hem eerst na te laten kijken wat er precies scheef is.
Tulandro schreef:Ik heb zelf een paard wat op zijn gemak M1 liep, en toen werd hij flink kreupel. één week op 3 benen gestaan en daarna was zijn rug heel gevoelig. Hij liep achter ook niet helemaal regelmatig. Hupsakee, naar de dierenarts en daar is hij behandeld door een da die ook manueel en acupuncturist is. Een paar dagen daarna liep hij weer geheel recht.