Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Stelling: recreatieruiters hebben geen les nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:34

Oh dat zal ongetwijfeld.
Maar tegen dat ik die keus maak, is Lan waarschijnlijk zwaar met pensioen en Wiz heeft dan de pensioengerechtigde leeftijd Knipoog Dan ben ik zelf rond de zestig en vind ik het allemaal waarschijnlijk wel best Knipoog Ja Paarden op de wei en half uurtje het bos in of zo Ja

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:50

Ik ben het niet eens met de overheersende mening, dat iedere ruiter les moet hebben. Ik heb 6 jaar geleden mijn laatste les gehad, ivm de gezondheid en het welzijn van mijn paard. Door de lessen te stoppen heb ik haar nog 5 jaar kunnen rijden, met les was me dat niet gelukt. Je kunt niet ieder paard een uur in een les rijden, en niet ieder paard is geschikt voor lessen in de bak.

Als het paard het aankan, dan is lessen goed voor beiden, maar voor de boscrosser die serieus werkt aan zijn paard en goede les heeft is daar voor mij geen regelmaat bij nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:52

dan sonjim heb jij niet de goede instructeur gevonden.......... want ik gaf altijd les zolang de combi dat aankon....... en dat konden lesjes zijn van 10 minuten stappen tot wel 2 uur uitputtende training......

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:34

Mijn paard mocht niet meer in de bak gereden worden, dus dan houdt het op en voornamelijk nog stappen. ik heb zelf wel een basis waardoor ik haar lekker nageeflijk kon rijden en rechtrichten, maar in een les dat lukte niet meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:38

kan ik me voorstellen, maar ik heb ook best wat kilometers buiten gelopen met een lesklant Haha!

Gelukkig heb jij die basis er goed inzitten, en dat is absoluut een groot pluspunt want dan blijft je paard zich correct bewegen onder een ruiter....... en dat is het belangrijkste Knipoog

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 23:37

Ik -als recreatie ruiter- les ook. Sporadisch een lesje omdat het wat lastig in het schema is in te stellen, maar vindt het wel erg fijn. Als er dan iets lukt is het soms ook best wel leuk, maar het liefst maken we de boel buiten 'onveilig'. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:28

Een paard dat niet meer anders kan en mag dan stappen, hoogstens een rondje draf, daar kan ik me wel voorstellen dat je daar geen les meer mee haalt.
Dat is niet eerlijk.

En om het maar heel krom te zeggen...die is al "kapot"
Die rij je niet verder kapot door te stappen

Maar recreatie ruiters met een gezond paard zie ik ook nooit echt alleen maar stappen.
Die draven en galoperen vaak ook hele stukken Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:30

Inmiddels rij ik haar helemaal niet meer, dus dat zegt genoeg, maar ik heb haar 5 jaar gereden zonder les. Nu men ik alleen nog maar met de shetten en heb ik wel les.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:58

Ik denk als je voldoende basis hebt (en je paard dus goed recht kan richten, rug en achterhand laten gebruiken) je geen les nodig hebt.
Maar als je als recreatieruiter ook nog wat wilt leren en je nog niet je eigen basisfouten herkent, dan is les wel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:23

Wie kan dat blijven goed?

Dat noem ik super wonders Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:07

Ik vind ook dat mensen meer les moeten krijgen t.b.v. het welzijn van het paard: of dat nu rijtechnische zaken betreft of voeding/verzorging maakt niet uit.
Maar wat ik me dan afvraag: waarom lopen er zoveel mensen te zeiken en te zeuren als zoiets (les nemen of een adviseur inhuren) geld kost????
Ik maak vaak mee dat mensen 'een probleem hebben met het paard'. Vervolgens horen ze dat ze moeten betalen om het probleem opgelost te krijgen en dan opeens 'hoeft het allemaal niet meer'.
Krankzinnige gedachtengang wat ten koste gaat van het paard.
Per slot van rekening kán je niet álles weten, dus: Les en/of advies inhuren is noodzaak!!!!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:10

Ik heb onregelmatig les, gewoon wanneer ik ergens tegenaan loop.
Nou heb ik de mazzel vaak samen met mijn instructrice in de bak te rijden en dan krijg ik ook vaak kleine aanwijzingen. ook als het juist goed gaat, dan weet ik dat ik iets goed opgelost heb.
Ik wil tenslotte lang plezier van hem hebben en hem lekker soepel houden.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:15

Ik ben een recreatieruiter en ik KAN niet zonder les!
Ik vind dat je les nodig hebt om het paard "onder controle" te leren hebben.
Nogmaals ik ben een recreatieruiter, de tinker die ik nu rijd heb ik zelf mee beleerd maar dat had ik echt niet gekunnen zonder les.
Ik heb 1x per week les bij de manege (3 in de les dus dat is een erg klein groepje maar wel fijn want dan krijg je elke week toch wel 20 minuten aandacht, het kan een keer voorkomen dat de aandacht wat anders verdeeld wordt als de situatie ernaar vraagt)
daarnaast heb ik gemiddeld 2x per maand nog priveles.
zonder die lessen was ik echt niet zover als dat ik nu ben met Devon.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:16

Ik rij zelf al ongeveer 22 jaar. 10 jaar lang heb ik constant les gevolgd, ben daarna recreatieruiter geworden en toen zeker 6 jaar geen les meer genomen.
2-tal jaren geleden toch weer terug interesse in de 'echte' dressuur gekregen, en opnieuw les gaan volgen ... en mijn lieve help, wat schrok ik van die eerste foto's! Mijn houding trok echt op NIETS!!!!
Kan van mezelf met trots zeggen dat door al die jaren ervaring, ik de meeste paarden goed onder controle kan houden, en ze krijgen me er heus niet af, of bang, maar mijn houding, nee daar hebben die lesloze jaren beslist géén goed aan gedaan! Dat was ik echt voor een stuk 'verleerd' en ik moet momenteel héél hard werken om hier weer iets van te maken!

kim_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:58

ik ridj zelf ook recratief maar ik wil wel les hoor!! dan kun je dr nog wat leren

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:01

les is nodig elk paard zit anders dus moet je er ook op leren rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:04

Lizet1994 schreef:

Beetje kort door de bocht, vind je ook niet? Wat als je je paard al jaren hebt (en bijvoorbeeld de 1e 8 jaar wel les hebt gehad), ken je hem dan nog steeds niet? Knipoog

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:08

Hier ben ik het totaal niet mee eens;
Dan zou ik zelf nu nog slechter rijden.
Ik kan niet zonder les. Ik heb altijd wat te leren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:10

Nouks schreef:
Lizet1994 schreef:

Beetje kort door de bocht, vind je ook niet? Wat als je je paard al jaren hebt (en bijvoorbeeld de 1e 8 jaar wel les hebt gehad), ken je hem dan nog steeds niet? Knipoog

daar gaat het niet om Nouks, het gaat erom dat je jouw paard heel wil houden........ en verkeerde dingen sluipen er makkelijk in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:13

KiWiKo: ik snap waar het om gaat, maar Lizet1994 zegt "ieder paard is anders dus moet je er ook op leren rijden". Op een paard leren rijden is na een paar jaar wel klaar lijkt me, ongeacht of je dan nog steeds aan het verbeteren bent of je alleen je paard heel probeert te houden. Als je na een paar jaar nog niet op je paard kan rijden, lijkt me dat wel heel raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:14

ik zou ze niet allemaal 5 ct willen geven die na een paar jaar nog steeds bezig zijn hun paard naar de vernieling te helpen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:16

Ja ok RK. Maar bij "ieder paard is anders dus je moet er wel op leren rijden" krijg ik associaties met "net paard gekocht, eerst leren kennen".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:16

nah, als ik op ieder paard moest leren rijden wat ik de afgelopen 10 jaar onder mijn billen heb gehad.......... heb ik nog wel 20 jaar werk Lachen Lachen Lachen

ik bedoel dat rijtechnische fouten er makkelijk insluipen als je geen les hebt....... en al heb je een keer in de twee maanden iemand die met je meekijkt..... al is het alleen maar om te kijken of je paard niet echt een duikboot wordt....

scheelt zoveel blessures Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:33

Precies. Les hoeft ook niet iedere week en hoeft ook geen intensieve training te zijn. Maar af en toe iemand die kijkt, opmerkt en adviseert, is altijd goed.

pandora1707

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:44

Tuurlijk hebben recreatie ruiters ook les nodig.
Ik denk dat dit ook in het belang van het paard is! Je kunt toch niet 'zomaar' wat aanhobbelen.