Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

tammer schreef:ik heb ooit een meisje zien rijden met wieltjes en die dacht dat ze zo hard moest prikken dat heel de buik van hem paard openlag en begon te bloeden.
met gewoon knopjes komt dit niet zo snel voor, mijn mening is dus rijd met knopjes.
waardoor het tempo ook veel beheersbaarder is anders rent ie echt onder je vandaan. Maar ik ben van plan dat als het goed gaat weer zonder te gaan rijden
want hoe minder kermis aan je paard hoe beter
heb ik die ook moeten doen op de manege waar ik toen reed. Vind het niet zo slecht als dat weer wordt ingesteld. Je leert dan heel duidelijk waar een spoor voor is.
) maar daar gebruik je de spoor over het algemeen niet voor. Het ging bij haar om de buiging en stelling. Heb het eerst maanden zonder spoortje geprobeerd (was ook bang dat ik teveel zou prikken maar uiteindelijk kon dat niet eens daar mijn spoor onder de buik kwam)en uiteindelijk met. En dat hielp echt, moest wel even mijn hak optrekken voor gebruik maar dan gebruik je hem wel echt bewust
.
wake_up schreef:Waarom is de spoor in het M eigenlijk verplicht? Als je ook prima zonder kunt..
Zelf rijd ik wel met staafsporen, om meer stelling en buiging te krijgen etc. Ik wil graag overstappen naar kleine knopsporen, omdat die wat zachter zijn
chelly12 schreef:Ik vind als je goed kunt rijden, dat je geen sporen of zweep nodig hebt.
Bij westernriding gebruiken ze het meestal voor de zier. Maar ik gebruik geen spoor.
En je zult mij ook nooit met spoor zien rijden.
Ik vind als ik iemand zie met sporen rijden, dat ze geen goede controle over hun paard hebben.

mvkj schreef:Ik rijd wel met sporen m2 dus ze zijn verplicht. Thuis train ik haar ook met sporen, maar ik vergeet ze ook wel eens om te doen. maar dat is ook geen probleem , ze reageert dan net zo goed als met.. En dat is voor mij ook wel goed ter controle.. Maar jonge paarden rijd ik zolang mogelijk zonder.