stoppen met adem halen tijden paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brenpasbeau

Re: stoppen met adem halen tijden paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:16

me wedstrijd ging gister echt super.
me adem haling ging goed.
en heb me laatste 2 punten gehaald, dus op naar de L1 Haha! .
maar heb eerst nog 2 wedstrijden in de B aan komende zondag en die zondag erop Lachen

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:06

mooi zo !

maar van stoppen met ademhalen @ rijden heb ik nog nooit van gehoord Clown

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:14

chanwanda schreef:
mooi zo !

maar van stoppen met ademhalen @ rijden heb ik nog nooit van gehoord Clown

en ik heb het echt hoor (af en toe nog ) Bloos

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:15

Die tip om te neuriën tijdens het rijden heb ik nu meermaals uitgeprobeerd, maar ik geraakte nog meer buiten adem dan anders Verward Ik neurie dus verkeerd als ik rijd...

Wat ik wel heb gedaan is gewoon eens een uur gestapt (op:met paard) en gewoon liedjes gezongen. Hierdoor ging ik meer ontspannen en werd ik voor de eerste keer in mijn leven echt totaal rustig op mijn paard. Ik denk dat ik dit dus vaker ga doen. Als ik dan stilaan meer ontspannen ben, gaat het "probleem" mischien vanzelf weg.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:19

ik heb dus bij 4 letters in de bak A E B C mensen neer gezet (in overleg met de mensen Tong uitsteken ) en iedere keer als ik voorbij kwam riep de gene bij de letter adem halen Lachen en het werk nu doe ik het 1x in de week en kan er de hele week mee op vooruit. het werkt echt goed Lachen ben er erg blij mee

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:25

Ik heb het ook altijd, alleen niet zo erg, ik kijk soms ook wat naar de grond dus toen heb ik een heel klein elastiekje om mijn duim gedaan en elke keer als ik het zag wist ik dat ik en vooruit moest kijken en weer eens diep moest in ademen Tong uitsteken

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:30

Heb het zelf ook heel erg gehad.
Ik ben met behulp van mijn instructriese hier vanaf gekomen.
Zelf had ik namelijk niet door dat ik het deed, mijn instructriese ging hier even op letten en ging bij elke hoek even vragen om op mijn ademhaling te gaan letten.
Vaak kwam het door inspanningen en een beetje strijd met het paard dat ik het gewoon vergat.
Nu ik goed kan ademenhalen is mijn paard ook meer ontspannen, en hebben we vaak geen strijd meer

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:32

Wendel schreef:
Heb het zelf ook heel erg gehad.
Ik ben met behulp van mijn instructriese hier vanaf gekomen.
Zelf had ik namelijk niet door dat ik het deed, mijn instructriese ging hier even op letten en ging bij elke hoek even vragen om op mijn ademhaling te gaan letten.
Vaak kwam het door inspanningen en een beetje strijd met het paard dat ik het gewoon vergat.
Nu ik goed kan ademenhalen is mijn paard ook meer ontspannen, en hebben we vaak geen strijd meer

dat komt me bekent voor dat doet mijn instructeur nu ook .
ben 2 weken geleden veranderd van instructeur en die let heeeeeeeeel erg op adem halen daarom ben ik naar hem toe gegaan en die zij ook als je traint vraag dan aan 4 mensen voor 15 min of ze op 4 verschillende plekken in de bak tegaan staan. en echt het werkt.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:09

Daar heb ik geen last van, maar ik merk dat ik niet meer slik. Ook zo raar Haha!

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:17

Ik heb er ook wel last van, heb dan een rood aangelopen hoofd na de les of wedstrijd!
Ben dan zo geconcentreerd bezig dat ik het een beetje vergeet,, Bloos
Heb het meestal pas door als ik van het paard afstap en iemand zegt het.

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:20

Het is zo belangerijk om te ademen tijdens paardrijden, dit breng je namelijk over op je paard! Probeer thuis of op je paard goed ademhalingsoefeningen te doen.

Vraag anders of iemand je aan de longeerlijn wilt longeren, en jij je even puur bezig houd met ademhalen!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 22:21

Nomination schreef:
Het is zo belangerijk om te ademen tijdens paardrijden, dit breng je namelijk over op je paard! Probeer thuis of op je paard goed ademhalingsoefeningen te doen.

Vraag anders of iemand je aan de longeerlijn wilt longeren, en jij je even puur bezig houd met ademhalen!

heb jij de laatste blz gelezen?

Nomination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:07

Ja, maar als je denkt dat het met 1 wedstrijd over is, dan wil ik graag jou methode weten. Slecht ademhalen op je paard is niet zomaar over..

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 09:10

Nomination schreef:
Ja, maar als je denkt dat het met 1 wedstrijd over is, dan wil ik graag jou methode weten. Slecht ademhalen op je paard is niet zomaar over..

ik heb er heus nog wel moeite mee.
en mij metode staat op deze bladzijde ergens. Knipoog
ik moet en ook nog wel met me neus erop gedrukt worden hoor maar zondag ging het echt super me wedstrijd ook met adem halen.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:26

Ik heb daar ook last van, vooral bij "moeilijkere" onderdelen zoals wijken, travers en SB. Dan 'vergeet' ik het gewoon.
Ik praat dan gewoon tegen mn paard. Dan vergeet ik het niet.

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:31

haha zeer herkennelijk ik dacht dat ik de enige was. vaak roepen ze tegen mij ook Esmee haal eens adem en dan denk ik OEPS dat heb ik al een tijd niet gedaan Tong uitsteken

vmfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:45

Door te fluiten tijdens het rijden haal je automatisch adem.... Knipoog
tenzij je niet kan fluiten hahahha Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:04

Hmm ik vind het een vreemd probleem maar ik heb het ook. Tijdens een les zei een instructrice ineens: haal adem. Toen ik dat deed voelde alles ineens heel goed aan. Nu probeer ik er aan te denken maar soms ben je met zo veel dingen bezig dat je het echt wel vergeet.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 23:31

vmfotografie schreef:
Door te fluiten tijdens het rijden haal je automatisch adem.... Knipoog
tenzij je niet kan fluiten hahahha Tong uitsteken

fluiten kan ik niet Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 00:05

Ik heb het ook, en ik ga nu tellen om bij de les te blijven. 3 passen inademen en 4 passen uitademen. 3 passen inademen en 4 passen uitademen. En dat vanaf het moment dat ik erop stap, totdat ik eraf stap. Inmiddels gaat het al een stuk beter.

Het heeft trouwens (bij verreweg de meeste mensen) te maken met spanning. Proberen de oorzaak van je spanning (een onderliggende angst om bijvoorbeeld te vallen, in mijn geval) te vinden en die aan te pakken is nog een veel betere, maar wel tijdrovendere, methode. Een goede instructeur kan echter wel goed helpen, eentje die in feite voor jou op je ademhaling blijft letten.

Mijn instructeur heeft me eerst een paar maanden (!!!) op het braafste paard van stal gezet, een echt manegepaard die het geen moer kon schelen, en alleen maar op de hoefslag laten rijden, om die ademhaling onder controle te krijgen (en drukkere paarden gaan zich al snel vervelen daarbij). Wel veel overgangen en tempowisselingen gereden, in een patroon van inademen- uitademen. Is enorm saai, maar zo ongelooflijk nuttig geweest.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:39

Een vrouw bij ons op stal zegt altijd: rij goed de hoeken door, dan heb je daar even de tijd om adem te halen.
Dus bij elke hoek denken:"ademhalen"

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:12

Lukt het al een beetje?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:50

Ja, gek hé dat je gewoon vergeet adem te halen. Zou wel wat zijn een zuurstofflesje aan je zadel. Ik zag dat je de tip ook al kreeg van Mick75, tellen helpt echt en je paard gaat er ook nog lekkerder van lopen, dus 2 vliegen in één klap.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:04

ja het gaat echt super heb niemand mee nodig om adem tehalen tijden het gewoon rijden en het juist 3 wedstrijd weekenden achter elkaar geplend zodat het even goed tussen me oren zit Knipoog
maar tijdens het rijden voor me zelf gaat het eindelijk goed en tijdens me les ook alleen als me paard het moeilijk heeft dan kap ik met adem halen maar het gaat steeds beter en het wordt steeds minder dat ik stop met adem halen gelukkig.
want je wordt er knap moe van als je geen adem haalt Knipoog Tong uitsteken

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:03

Gelukkig dat het beter gaat, en dat je een manier hebt gevonden om het op te lossen!!
Veel succes nog.