Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zonder bit, je paard in de hals trainen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:39

Helaas kan ik het nu niet meer met kawa.
Maar of me dat zou lukken? Denk van niet.
Had wel maar weinig druk, maar helemaal los...geen idee of hij het dan zou doen...

Maar het aanleren zou me al helemaal nooit lukken... Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:22

Paard van mijn moeder heeft nog nooit wat anders gedaan dan in de "dressuurhouding" lopen ohz. (dier is 22, heeft haar leven alleen wedstrijden gelopen, verkeersmak ho maar).

Dier loopt met een bitloos hoofdstel/neckring ook "netjes" zo, het is een soort van houding die haar aan geleerd is, maar als je goed kijkt, drukt ze haar rug weg en zwaait ze met de voorbenen etc. Als je dit er niet vanaf het begin al uitrijd, loopt ze al na 20 minuten stokkreupel.

Maar door haar een nekring/bitloos hoofdstel om te doen en haar in die "dressuurhouding" te rijden, maakt het nog niet goed. Het ziet er misschien mooi en vrij uit, maar het is het in de verste verte niet.

Daarom ook mijn vraag, is het wel mogelijk om zonder ook maar hulp van een bit oid gehad te hebben, je paard van voren te trainen, te verzamelen etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:12

Ja hoor, ik denk het wel. 'De teugels aannemen' is niet meer dan een commando, dat bv betekent 'niet harder vooruit' of 'rustiger'.. Datzelfde commando kun je ook koppelen aan de druk op de neus, en ook aan druk tegen de borst (neckrope), maar in mijn ogen moet je datzelfde commando ook kunnen aanleren op andere manieren, zoals door dieper te gaan zitten, en/of op stem. Als het paard maar begrijpt dat het commando betekent dat hij niet sneller vooruit mag, en je geeft met je benen aan dat hij wel actief moet blijven bewegen, dan zul je uiteindelijk toch verzameling moeten krijgen. Alleen is het natuurlijk wel véle malen moeilijker dan de druk op de neus, want dat is veel simpeler voor een paard te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-05-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:22

MysticTinker dat denk ik zelf ook Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:23

Het bit aannemen is imo hetzelfde als het bit accepteren.... Knipoog dat heeft wat te maken met nageeflijkheid...

De teugels aannemen is idd een commando. Maar ik zou dat eerder "een ophouding maken" willen noemen denk ik...

Iemand een idee hoe ik het beter kan omschrijven? Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:33

Ja stom, ik bedoelde idd de teugels aannemen Clown Heb t even verbeterd
Ik snap wat je bedoelt ja. Ben zelf trouwens ook niet zo goed in omschrijven wat ik bedoel Tong uitsteken

Het lijkt me wel heel erg afhankelijk van het paard, of het lukt of niet. Je hebt er denk ik echt een ontzettend werkwillig paard voor nodig, eentje die echt 200% zijn best doet om te begrijpen wat er wordt bedoeld. Die van mij krijg ik denk ik nooit zo ver, die heeft t na 15 minuten wel gezien Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:49

Ik zie het ja Ja Goesso OK dan!

Denk dat er wel paarden zijn, die graag genoeg willen werken om het voor elkaar te krijgen Lachen
Je moet wel een enthousiast paard hebben denk ik ja (maar daar kun je als ruiter wel veel aan doen trouwens), met een van nature flegmatiek paard zal het niet gaan
Maar ja, die moet je in de eerste plaats voorwaarts zien te krijgen, da's al een kunst apart Lachen
En als ze dan aan het been zijn en een beetje aan het sjouwen, hebben ze geen zin meer...

Denk alleen dat 90% van de ruiters niet goed genoeg kan rijden om dat te kunnen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:51

Ik denk dat het met ieder paard wel zal kunnen, maar het zal van beide kanten ontzettend veel training en geduld eissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:20

Maar druk op het hoofd en daar dan op remmen is natuurlijk wel een heel normale reactie.
We leren ze dat al aan als ze mee lopen naar bijv de wei.
Dus de klik onder het zadel is dan eigenlijk heel logisch.

Maar gewicht hebben ze nog nooit gehad, dus ook geen zit hulpen, dus zonder eerst met druk op de neus verzameling leren? Lees ook verzameling, remmen zal wel gaan icl stem om te leren Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:31

Mijn paarden leren vooral los meelopen en blijven staan. Mijn veulen laat ik nu al dingen doen door te wijzen, en ik kan op afstand veel van haar bewegingen bepalen. Het is dus ook maar wat je een paard aanleert. Huertacilla´s paarden worden gewoon ingereden zonder hoofdstel. Ook de hengst is zo ingereden. Die loopt ook los met hem mee, als staan er tig merries om heen.
Een paard kan heel erg mentaal op je afstemmen.
Natuurlijk hebben niet alle ruiters daar gevoel (antennes en zenders) voor, hoewel ik er van overtuigd ben dat je het wel kunt vinden als je maar geduldig en stil genoeg bent.
maar veel ruiters zitten vast in bepaalde plannen en ideeën en hebben moeite met alteratieve paden.

Maar ik heb het al gezegd. De limiet zit hem in de ruiters.

Dolfijnen train je ook zonder hulpmiddelen, maar op cues.... misschien, als men daar aan denkt, is het wat makkelijker te vatten dat een paard ook zonder hulpmiddelen getrained kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:34

ja vooral..
Zanda liep beter mee zonder halster dan met.
Daarom ook maar halster training gedaan, vond ik dus óók belangrijk.
En ik kan je zeggen, hij vond de druk op zijn hoofd verschrikkelijk...en denk bij druk dus aan een hand aan het halster, ipv een loshangend touw

En vaststaan is niet nodig, toch wil ik dat ze het kennen

ja rijden kan wel zonder, dat hebben we al steeds gezegt, maar verzameling aanleren zonder?
Ja vast voor een enkeling, maar een eneling vind ik geen basis om hier over te spreken.

Dus het vergelijk met de dolfijnen gaat niet op...we waren er bij de eerste bladzijde al uit dat je een paard gerust zonder wat kan lopen...maar het gaat om meer dan wat lopen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:48

Een dolfijn hoeft ook niet alleen maar te zwemmen daar worden specifieke oefeningen van verwacht.
Het topic ging trouwens niet over verzamelen, maar over de hals trainen, waarvan ik zeg dat het maar eeen onderdeeltje is van ene geheel.
Verzamelen is niet meer dan de energie die normaal naar voren gaat, omleiden naar meer naar boven. Je kunt dit bereiken met andere cues en met name been en zit hulpen.
Volgens de FEI regels moet het hoofd daarbij dan iets voor de loodlijn zijn (en in piaffe tegenwoordig erop, een belachelijke, onlogische verandering van de regel). De voorhand moet licht en verheven zijn, de achterhand meer ondergebracht. Gewoon te bereiken zonder hoofdstel, waarom niet?

Ik vind het vreemd dat dit onderwerp negatief benaderd wordt ("bewijs maar eens dat het kan") terwijl het bij bitgebruik als vanzelfsprekend wordt aangenomen. (Terwijl ook wel wordt bewezen dat het niet altijd correct wordt uitgevoerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:59

Omdat je de energie die je erin stopt voor opvangt en zo de energie naar boven gaat ipv naar voren.

Ff heel simpel uitgelegd.

En nee heb het dan niet over trekken oid.
dat het met bit verkeerd gaat klopt, maar vind ik hier los van staan

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:04

Nu ik zo aan het lezen ben vat ik de esencie al op.

De hals trainen kun je op diverse manieren doen. De ene manier is met het bit en de andere zonder en zo zul je tig tussenwegen hebben.

Met andere woorden, er lijden meerdere wegen naar Rome toe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:14

runningkawa schreef:
Omdat je de energie die je erin stopt voor opvangt en zo de energie naar boven gaat ipv naar voren.

Ff heel simpel uitgelegd.

En nee heb het dan niet over trekken oid.
dat het met bit verkeerd gaat klopt, maar vind ik hier los van staan

Je kunt die energie dus ook al onder je "opvangen" en niet "van voren" ... met de zit, of op een stemcommando of op een andere cue of in een combinatie van dingen.
Het is mogelijk. Tot in de perfectie. Dat is een punt wat ik duidelijk probeer te maken.
Het heeft verder weinig nut, het is puur voor hobbyisten die zich daar op toeleggen Haha!
Kan ook niet zeggen dat het paard meer vrijheid ervaart ofzo (al lijkt dan op ene plaatje wel zo), het blijft dat hij moet uitvoeren wat er opgelegd wordt. Maar de hele kunst van het paardrijden is het zo te doen dat het paard WIL doen -uit vije wil- wat jij wilt. Een geraffineerde manipulatie Tong uitsteken

Dat het met bit wel eens verkeerd gaat noem ik alleen ivm dat met bit niet automatisch beter resultaat betekent, wat soms in discussies voor het gemak wordt aangenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:18

Ik snap wel dat je me dat duidelijk probeert te maken Haha!
Maar ik vraag me gewoon echt af of dat kan alleen op de zit (of stem) zonder eens ooit iets gedaan te hebben bij de voorkant (ff lekker lomp gezegt)
Dat je het daarna kunt verkleinen naar zonder geloof ik direct.
Maar gewoon echt die helemaal groene

Mensen die denken dat een bit heilig is zitten er niet zoveel in dit topic, toch? Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:25

Ja hoor, het kan vanaf helemaal groen. Een heleboel voorwerk doe je aan de hand, of met een los paard, wat jullie dan grondwerk noemen, net zoals je bij andere paarden ook aan de hand en aan de longe al cues aanleert.
Ik kan op een vingerwijzing mijn veulen van galop tot een slidingstop brengen. Ik kan de kadans van de galop beinvloeden.
Ik kan haar de draf laten verkorten, allemaal met "afstandsbediening". Bedenk dat ik er nu iemand op zet. die gaat dingen doen terwijl ik haar op afstand bedien zeg maar (net zoals je bij ene ander paard aan de longe begint). Ze leert dan die nieuwe cues van de ruiter combineren met de cues die ze kent en zo deze taal dan leren. Die is dan gewoon anders dan met bit, maar het systeem is voor ene groot deel hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:29

Ja met een 2e persoon aan de grond kan ik het ook wel voorstellen.
Door je lichaamshouding kun je veel.
Zo kan ik mey zeker voorstellen, maar ook dan begrens je wel die voorkant Lachen
Wat later het paard gaat koppelen Lachen

Ik noem overigens niks grondwerk...vind dat standaard normale omgang met paarden, maar goed daar gaat het niet over Tong uitsteken

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:25

runningkawa schreef:
op de zite van alexander staat wel een link naar de hoofdstellen van cook
Daar is hij dus niet tegen.
Kan ik er dan voor het gemak van uitgaan dat hij met een groen dier daarmee begint?

Nee, dat kun je niet.
Alexander gebruikt geen bit (NOOIT), en ook geen hoofdstel om zijn paard te rijden.

Als je je aanmeldt vor zijn school, mag je nog wel rijden, maar niet met bit. Daarom het Dr. Cook Bitless Bridle. Maar zelf gebruikt hij die dingen niet.

En om je paard natuurlijk te verzamelen, zonderbegrenzing, heb je gewoon heel veel geduld nodig (een een beetje kennis over anatomie, bewegingsleer etc etc van het paard kan geen kwaad... -> is dus ontzettend belangrijk.

Je kan alleen als je geen hoofdstel gebruikt, al dan niet bitloos, je paard niet meer zo onder druk zetten en heel erg moeilijk tot iets dwingen. Daar hebben de meesten mensen moeite mee, want die denken nog dat ze altijd controle over het paard moeten hebben.

Om zo te rijden als A. nevzorov doet, moet je wel een hele goede band met je paard hebben. En dat heeft slechts een hele enkeling. Er is ook nog een heel verschil tussen hem en bv Honza Blaha, die zijn paarden het op een andere manier leert. Nevzorov doet altijd alles van de training in vrijheid. Het paard kan komen en gaan wanneer het wil.

Gewoon leren geduld te hebben en je paard echt te vertrouwen... dan het je al die 'hulpmiddelen' niet meer nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:27

Basje, er was al verteld dat hij dus zelf die hoofdstellen niet gebruikt Lachen

Ik denk niet dat het alleen de band is, maar dat je gewoon een echt tallent moet zijn omdat te kunnen.
En hoeveel echte natuurtallenten zullen er zijn?

Ik iig niet Lachen

Overigens zien de paarden van alexander er niet altijd zo ontspannen en vrij uit.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:33

Misschien moet je je dan toch eerst maar eens een beetje meer met zijn methode bezighouden, dan snap je misschien hoe het in elkaar zit.
En het gaat niet om natuurtalent of niet, hij heeft ook jarenlang geleerd om zo ver te komen. Je moet alleen erg geduldig zijn Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:37

Ik heb naar aanleiding van dit topic eens na zitten denken.
Ik was gisteren een jong paard dat kreupel was geweest, door een trap van een ander paard rustig aan het longeren.
Dat paard is nog niet onder het zadel. Ik heb hem gisteren aan het halster gelongeerd.
En wat viel mij op....door de drijvende hulp van de zweep ging het dier uiteindelijk langzamer en verzamelder lopen en ging als het ware daardoor automatisch nageven, zonder dat ik druk op het halster had. Dus ja....het kan.... Maar of het ook in alle situaties kan betwijfel ik. (dus met ruitergewicht er bij bijvoorbeeld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:45

Basje, jij trekt conclusies over mij waar je niets vanaf weet Lachen

Een paard dat iets oook niet snapt wil ook wel eens op de rem gaan ipv vluchten
Je kunt ze op dat moment zelfs omhoog drijven...maar persoonlijk heb ik dan het idee dat ik het niet oke doe Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:16

runningkawa schreef:
Overigens zien de paarden van alexander er niet altijd zo ontspannen en vrij uit.

Dat komt omdat hjij ook met gestressde verreden (ex renpaarden bv) paarden te maken heeft en niet allen met paarden die hij zelf opleid.
En daar is dus weer zo´n argument vanuit het negatieve, waarop ik dus heb gezegd dat het met bit ook niet altijd perfect gaat, toch? Ook iemand die andere methodes volgt heeft die variaties in hoe het gaat die dag en op dat paard. Het verleden en temperament van een paard is wel van invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:36

daarop trek jij conclusies dat ik zeg dat het daar alleen maar mooi moet gaan...dat zeg ik dus niet.
Is ook niet negatief, het valt gewoon op.
Voor mij is het dan duidelijk wat je ook doet, met bit zonder bit, met hoofdstel of niet, dat het allemaal niet zo vrij is als men soms wil laten lijken

En dat als reactie op dit stukje
Citaat:
Je kan alleen als je geen hoofdstel gebruikt, al dan niet bitloos, je paard niet meer zo onder druk zetten en heel erg moeilijk tot iets dwingen. Daar hebben de meesten mensen moeite mee, want die denken nog dat ze altijd controle over het paard moeten hebben