bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re: bij het opstijgen van je paard / op een hek staan ja / nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:50

Ik stap zonder opstapje op. Heb een klein paardje en zit snel in het zadel. Ik heb wel geleerd om met je bovenlichaam tijdens het opstappen zo snel mogelijk schuin naar voren (over de manenkam en zadelknop (western)) te bewegen, zo heeft je paard het minste last van het extra gewicht tijdens het opstappen. Beter voor je paard nog is inderdaad via het hek of opstapje op te stappen, maar dat vind ik dus onhandig. Bloos

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 08:58

Tja, ik heb op mijn merrie van 1,60 geprobeerd met een krukje op te stappen, maar
dan vergeet ik mijn been op te tillen en blijf op d'r kont hangen Nagelbijten / Gniffelen Dus toch maar weer
vanaf de grond want dan heb ik dat probleem dus niet. Mijn merrie van 1.70 stappen we
altijd met krukje op (ja heel vreemd maar dat gaat dan weer wel goed Blond ).

Verder rijdt ik tijdelijk een paardje bij van een stalgenote en daar stap ik ook weer vanaf de
grond op want die begint te draaien zodra je omhoog wil komen, zodra je boven bent kun je
haar wel weer stil zetten, maar met krukje werkt dus niet bij deze merrie. Je kunt haar ook niet
vasthouden met opstappen dan komt ze omhoog Scheve mond

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:53

Mijn jonge paardje loopt steeds bij het trappetje weg dus ik stap altijd op vanaf de grond. Clown

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:56

Met krukje of stoel Lachen.

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:15

Ik stap ook altijd vanuit de grond op. Ik vind het veel te vermoeiend om steeds het trapje te nemen of van aan de kant op te stappen.. Ik heb trouwens ook meestal problemen met het paard waar ik op rijd om het goed naar de kant te krijgen, meestal draait het telkens weer met zijn hoofd naar de kant zodat het voor mij zeer moeilijk word om er dan nog op te graken, dus vanuit de grond dan maar Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:16

Ik stap altijd gewoon op met de beugels, daar zijn ze voor Clown
Alleen als ik zonder zadel ga rijden stap ik soms wel eens via een hekje op Ja

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:19

Ik stap altijd gewoon op vanaf de grond.. paard zal ongeveer 1.65 zijn ofzo vermoed ik. Zelf ben ik best lenig dus heb er geen moeite mee. Wel beter voor haar rug om op te stappen vanaf een krukje, maar ik ben heel eerlijk hierin ik ben veels te lui om voor een krukje of wat te zorgen Bloos

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:20

Ik zo vanaf de grond. Want mijn hafje is altijd zo truttig als ik daar een stoel oid neerzet... ik ga er op staan... zij loopt een paar passen vooruit..ik stap van de stoel af, verplaats 'm weer, ga er weer op staan, mevrouw loopt weer verder, ik stap weer van de stoel af, verplaats 'm weer, ga er weer op staan en mevrouw loopt weer verder Vork ja... zo kan ik bezig blijven Clown en als ik gewoon opstap blijft ze gewoon staan, ondanks dat 't mij altijd nogal wat moeite kost omdat ik zo'n kunstlederen dinges op m'n kont heb en dat gaat net iets stijver dan. Maarja ik kom er wel op, ik wissel trouwens van kant zodat de beugelriemen ook gelijk blijven etc. gaat me net zo makkelijk (of niet makkelijk) af als aan de linkerkant opstappen Knipoog

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:22

euhmm voor op het 1m76 hoge verzorgpaardje te komen, gewoon beugel lang, opstijgen, beugel terug kort.. Clown
en voor de 1m64 hoge verzorgpaardje gewoon vanaf de grond, dat gaat zonder problemen, maar de hengst is net iets te groot.. Clown

maar vanaf een hek kan ik niet Verdrietig want we hebben prikkeldraad Clown en de palen waartussen die gespannen is, is 1m80 dus daar kom ik toch never nooit op Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:31

Ik stap op met een opstapblok dat gewoon in een hoek van de bak staat... De buitenbakranden zijn bielzen = verhoging en geen bakwand en dan stap ik vanaf de rand op mijn pony. Heel handig!
Buiten gebruik ik bankjes, boomstronken, voorbijgangers die zo vriendelijk zijn mij een voetje te geven etc... Vanalles dus Haha!

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:33

Bij grote paarden >1.65 met een krukje, stoel etc. Kleiner gewoon vanaf de grond. Is misschien iets minder prettig voor het paard, maar als je gewoon snel opzwaait en gelijk je gewicht verplaatst dan valt dat denk ik ook wel mee. Verder vraag ik soms wel eens of iemand wil gaan tegenhangen. Dan krijgt het paard in ieder geval niet de hele druk aan 1 kant.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:39

Ik stap op vanaf de grond. De ene keer stap ik links op, de andere keer rechts.
Ben wel van plan om het hek of een opstapje te gaan gebruiken.

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:48

ben niet zo lenig.
dus vaak vraag ik een voetje, of pak ik een kruk.
maar als er verder niks is, en er s wel iemand bij. dan vraag ik fo iemand aan het zadel wil gaan leunen (aan de andere kant.) dan kom ike ropzich wel makkelijk op. maar als ik er dan alsnof niet opkom vraag ik gewoon een voetje

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:52

ik stap ook altijd op met krukje of met een voetje!
Laatst stond in de hoefslag ook dat het beter voor de rug is van een paard!
Maar ik doe het ook gewoon omdat ik zelf niet al te lenig ben

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:46

Ik stap op mijn pony van 1,47 gewoon op zonder krukje. Ik probeer het dan wel zo vlot en soepel mogelijk te doen om hem zo min mogelijk te hinderen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:09

Opstijgen vanaf een hek zou ik persoonlijk niet doen, puur omdat een hek over het algemeen niet gemaakt is om op te staan. Opstijgen vanaf een krukje (of de picknicktafel Clown ) is wel beter voor de rug van het paard. Moet ik er wel bij zeggen dat ik opstijgen met een krukje op een pony wel weer een beetje onzinnig vind, maar zodra het opstijgen voor mij "moeilijk" wordt in de zin van dat er lenigheid aan te pas komt, komt er bij mij een krukje (of picknicktafel Clown ) bij kijken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:11

Nouks schreef:
Opstijgen vanaf een hek zou ik persoonlijk niet doen, puur omdat een hek over het algemeen niet gemaakt is om op te staan. Opstijgen vanaf een krukje (of de picknicktafel Clown ) is wel beter voor de rug van het paard. Moet ik er wel bij zeggen dat ik opstijgen met een krukje op een pony wel weer een beetje onzinnig vind, maar zodra het opstijgen voor mij "moeilijk" wordt in de zin van dat er lenigheid aan te pas komt, komt er bij mij een krukje (of picknicktafel Clown ) bij kijken.

Ha ha grappig om te lezen dat wij dus niet de enige zijn met een opstappicknicktafel Haha!

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:13

ik stap altijd op via een opstapje, bankje etc. etc. Ik kan wel gewon opstijgen maar het is

1. minder voor je eigen rug
2. minder voor de rug van het paard
3. Je beugelriem kan er langer van worden (dan moet je ze af en toe wisselen van kant)

Kan me niets schelen wat mensen ervan zeggen of vinden. Ik stap heel relaxed op mijn paard en hij staat superbraaf stil en ervaart er weinig van op deze manier.

ps...die picknicktafel staat hier ook....het pichnickopstaptafeltje Lachen

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:28

aslo schreef:
Altijd via een krukje of middels een voetje, beter voor de rug van je paard en het zadel (volgens de fysio en de MSF).

Het is idd beter voor een paard zijn rug met opstapje, dit zie je maar heel weinig op maneges omdat paarden ervan schrikken.
Maar als ik een paard was zou ik dat ook lekkerder vinden , dan imenad die aan je rug hangt.

PrinsesFancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:22

als ik zonder zadel rij spring ik er op zonder hekje of stoeltje.
maar als ik zonder zadel rij, sta ik wel ergens op, want als ik een aanloop neem verschiet men paard en geraak ik er neit op

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:23

Zou het dan eerder via een krukje doen dan een hek. Het is inderdaad beter voor de rug van je paard. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:33

PrinsesFancy schreef:
als ik zonder zadel rij spring ik er op zonder hekje of stoeltje.
maar als ik zonder zadel rij, sta ik wel ergens op, want als ik een aanloop neem verschiet men paard en geraak ik er neit op

Ik ken één paard waar je op kunt bokspringen, maar dat lijkt me ook niet zo bevorderlijk voor de rug van het dier...

biesbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:51

gewoon vanaf de grond;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:53

Ik steig aan beide kanten op, wissel dat netjes af. Vaak via een stoeltje, soms via de beugels. Ik probeer altijd rekening te houden om mijn paard zo min mogelijk onnodig te belasten. Ja

Jaimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:57

Vanaf de grond, want bij ons gaat het niet via het hek van de bak, en het opstapje staat ook in de weg anders. Ik probeer wel voorzichtig maar soepel op te stappen.
Als ik de mogelijkheid had wel via een opstapje want ik snap dat dat beter is voor je paard.