Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

runningkawa schreef:welnee nadya, dat is niet verwarrend
Niet moeilijker er over denken dan het is
En voorover en verlicht, nogal flinke termen voor gewoon niet helemaal recht zitten
).
. Zoals ik al zei, we hebben het nogal rustig opgebouwd. Daarbij heb ik heel veel geoefend met het sturen en halt houden op zit en dan is het niet zo handig als je voorover zit.

runningkawa schreef:Zanda zwalkt ook niet, maar ik ga gewoon niet recht zitten
ik hou ook halt op de zit, maar daar hoef ik echt niet kaarsrecht voor te zitten
En ik heb dat ook nooit gemerkt bij paarden dat ze veranderingen bemerkte

asjemenou schreef:Maar Nadya, vind je ons zo erg voorover zitten dan?
Ik denk eigenlijk dat we ongeveer wel hetzelfde zitten, nl losjes!
Veel mensen die nooit jonge paarden hebben gereden is, dat ze heel stijf keurig rechtop proberen te blijven zitten, Dat werkt dus niet, dan kun je de beweging niet goed volgen. Maar bij een verder doorgereden paard ziet dat er wel super netjes uit, want die blijven toch wel in de tact en regelmaat.
Maar de groene doen dat dus niet, en als je dan stijf rechtop zit, dan stoor je ze al gauw.
moet gaan zitten. Juist heel losjes, meegaan met de bewegingen en de energie van het paard. Ik werk ook heel erg met focus, moet echt nadenken bij het rijden. Dat is best pittig, maar het werkt wel. Ik doe dat met grondwerken ook, ik denk mijn paard de richting op waar ik hem wil hebben, zeg maar.... Mijn lichaamstaal geeft dan vanzelf ook duidelijker aan, wat ik wil en hij snapt het.

runningkawa schreef:Dank je
Jij doet het maanden, ik doe dit al jaren, op heel veel paarden.
En echt geen 1 die daarna last had van een dressuurhouding, of het niet snapppen van het "remmen" op de zit enzo.
En wat doen we zo anders? Op een bit na, wat ik ook niet eens echt anders vind, rij daar namelijk ook zo min mogelijk op en komt pas na de andere hulpen
Soms vraag ik me dat wel af, wat is er zo anders?
En dan heb ik het niet over trek en pluk ruiters...die moeten ze vandaag eraf trekken... en nooit meer laten rijden
).

runningkawa schreef:Nu is het automatischme ja, maar ook als je 11 bent en je hebt een paar lessen gehad?

Het was niet voor niks aanspringen!