waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:36

Bettine schreef:
Het heeft niet specifiek iets met die S&T te maken, maar meer met iemands rijvaardigheid in het algemeen.

Of met iemands "paardvaardigheid" of soms gewoon het niet gebruiken van het gezond verstand. Met S&T kan je foute dingen doen, met een aansnoerneusriem ook. Maar ook met een simpel trensje, zadel, manier van paardenhouden, belonen, voeren... Zo is het gewoon met alles: sommigen doen het juist, anderen niet.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:47

Precies, en daarom heeft zo'n algemene discussie als dit, waarin alles wel erg zwart-wit wordt bekeken ook totaal geen zin. Zo werkt het gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 09:15

Als ik zie hoe sommige aan een trensje kunnen trekken... krijg tandpijn bij het zien...
Dan weet ik zeker dat veel paarden met S&T daar geen last van hadden
Alles is slecht te gebruiken, zweep sporen, trens
Zelfs naast je paard kun je alles slecht gebruiken..zoals een tik 5 min nadat hij wat heeft gedaan.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:44

twistermahoi schreef:
ja en toch zie ik vaak mensen die weldegelijk bijde teugels strak hebben staan en of de aansnoer neusriem om dat mondje dicht te houden..

Nou mijn vzpaard heeft een aansnoerneusriem die aardig straks zit (niet té) en een sperriem die lossig zit (niet té). Maar desondanks legt ze doodleuk 'er tong over het bit en kouwt ze duidelijk zichtbaar op het bit, mondje kan lekker openstaan.
Haha!

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:14

1. een aansnoer neusriem is gewoon zodat je de neusriem makkelijker strak trekt. moet natuurlijk niet zijn neus breken maar ik vind dat hij haast geen ruimte moet hebben om zijn mond open te trekken, als hij zijn mond over het bit heen slaat ben je de controle kwijt over de mond. als je dan de controle kwijt bent en hij gaat rennen MÓÉT je wel hard trekken, dat vind ik persoonlijk ziellieger (A) )
2. is een S&T zielig dan?? je moet er gewoon mee kunnen rijden, maar dat geld voor alle hulpmiddelen!!

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:23

S&T is niet verplicht vanaf het Z2!

Ik rij er zelf mee, omdat je net wat meer te vertellen hebt. Je moet er wel goed mee kunnen omgaan, ik zie ook wel eens combinaties die de stang vreselijk strak hebben en dat vind ik niet kunnen.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:24

AnneMaaike17 schreef:
1. een aansnoer neusriem is gewoon zodat je de neusriem makkelijker strak trekt. moet natuurlijk niet zijn neus breken maar ik vind dat hij haast geen ruimte moet hebben om zijn mond open te trekken, als hij zijn mond over het bit heen slaat ben je de controle kwijt over de mond. als je dan de controle kwijt bent en hij gaat rennen MÓÉT je wel hard trekken, dat vind ik persoonlijk ziellieger (A) )
2. is een S&T zielig dan?? je moet er gewoon mee kunnen rijden, maar dat geld voor alle hulpmiddelen!!

Ik ben het met beide punten met je eens Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:57

Ik vind een aansnoerneusriem (bij goed gebruik) vriendelijker dan een "gewone" neusriem omdat er geen gespen in de kin kunnen prikken en irriteren (tastharen kunnen makkelijk tussen een gesp gerecht komen). En je houdt toch gewoon 2 vingers onder de neusriem bij het aangespen? Wat is daar dan mis mee? Ik heb op de manege vroeger trouwens altijd geleerd dat de sperriem alleen is om te voorkomen dat je paard het bit onder de tong neemt of zelfs uitspugt. En daarvoor hoeft ie niet heel strak aangesnoerd te worden. (mijn sperriem is kapot trouwens dus die gebruik ik niet)

Met stang en trens rijden vind ik op zich niet bezwaarlijk, zolang de ruiter ze goed leert gebruiken (instructie!!!). Ik ken mensen die ook altijd met stang en trens gaan (buiten)rijden voor het showing-off-effect, dat keur ik af. Maar ik kan me goed voorstellen (als recreatieruiter die met een gewone enkelgebroken watertrens rijdt) dat het soms nuttig kan zijn in de hoge dressuur.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:42

Ik heb trouwens wel last van dat mijn trens bit schuurt, waardoor hij wondjes krijgt.
Iemand een idee hoe je dit kunt voorkomen? Bontje ofzo?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:54

Jetje1985 schreef:
AnneMaaike17 schreef:

Ik ben het met beide punten met je eens Haha!

Ik met de 1e iig niet. Als je paard zijn tong over het bit goot, moet je de oorzaak uitzoeken en niet zijn mond dicht snoeren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:55

miss een nemen waar de ringen vast zitten of zo'n speciaal bescherm stukje aan het bit?
en anders bitringen?
Ik heb daar verder ook geen ervaring mee..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:57

Lielle schreef:
AnneMaaike17 schreef:

Ik met de 1e iig niet. Als je paard zijn tong over het bit goot, moet je de oorzaak uitzoeken en niet zijn mond dicht snoeren.

Ja dat zegt iedereen, maar dan snoer je toch niet de mond dicht.
Maar blijkbaar wel, absoluut niet mijn manier.
Zoek dan waar het probleem zit, al is dat bij manege paarden niet altijd mogelijk.. helaas.
En ik zeg niet omdat iedereen het doet ik he ook doen, want zelf rijd ik zonder neusriem en zou het ook nooit doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:02

Jetje1985 schreef:
Ik heb trouwens wel last van dat mijn trens bit schuurt, waardoor hij wondjes krijgt.
Iemand een idee hoe je dit kunt voorkomen? Bontje ofzo?

neusriem een gaatje hoger wil vaak wel helpen
Laatst bijgewerkt door Lielle op 17-07-08 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:03

en natuurlijk even laten genezen he Lachen

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:11

Ja indd..maar het bit hangt gewoon normaal zeg maar. Hij hangt niet te laag, omdat ik anders in problemen kom bij de stang.
Het zit net onder de neusriem..dus ik zat te denken dat ik daar een bontje omheen doe...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:12

ik heb het net aangepast. Je neusriem een gaatje hoger, soms komt de huid klem tussen de bitring en de neusriem.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:14

Tongproblemen liggen vaak bij de ruiter. Meestal zie je dat ruiters die net met S&T rijden ( ik spreek uit ervaring Knipoog ) dat deze de stang verkeerd gebruiken. Daardoor komt er teveel hefboomwerking, dit doet zeer en het paard wil daardoor zijn tong kwijt. Vandaar over het bit. Maar: Als ze dit eenmaal in de gaten hebben, zien ze het ook als een spelletje!!
Het is daarom van noodzaak om in het begin hulp te vragen bij het rijden met S&T. Als je er goed mee omgaat, zie ik er het probleem niet van in.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:14

ik ken zelfs een paard die juist gevoelig is in de mondhoeken zonder stang en trens Knipoog Het gaat om de noodzaak en het gebruik. Als je niet weet wat je ermee moet doen moet je het niet gebruiken. En natuurlijk zijn er altijd mensen die (ook in de hogere klasse) die er niet goed mee omgaan..maar je hebt altijd uitzondering op de regel. Als ik echt dressuur wil rijden en fijne hulpen wil geven voor meer rust dan rij ik met stang en trens..anders niet Knipoog

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:17

Zekers kunnen sommige ruiters er niet goed mee omgaan. Mijn trainer jureert regelmatig op grand prix niveau. Hij vertelde mij een verhaal van een ruiter die door verkeerd gebruik van S&T de kaak van het paard gebroken had...hoe het kan weet ik niet, maar het is wel heel erg.