Type instructeur..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Type instructeur..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:14

ik type 2. ik wil horen waar het op staat. heb vaak genoeg les gehad van mensen waarbij ze het 'geweldig'vonden gaan. en ik me maar afvragen wat ik fout deed omdat het toch niet wilde. tjaa niet heel erg reeel. nu iemand die direct zegt wat ze ervan vind. goed is goed fout is fout en dna overnieuw. zo wil ik het graga, anders leer ik toch niets? Bloos

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:15

Heb liever iemand die zegt dat iets gewoon helemaal bagger is, maar het wél zegt als je het goed doet. En van zo iemand heb ik alle basisdingen gelukkig geleerd Lachen

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:29

Liever type 1, zoals Urielle het mooi formuleerde:
Uiteraard wil ik wel weten als er iets niet goed is, maar vooral: wat moet ik WEL doen. Ik hoor liever dat ik in de volte meer de buitenteugel en buitenbeen eraan moet houden dan 'dat de volte prut was'. Ik weet dat, ik voel dat, maar ik kom om te leren oplossen. Een instructeur die me een goed gevoel kan geven en daarbij ook nog zegt wat er moet veranderen kan het beste in me naar boven halen.

Ik hoef niet afgekraakt te worden, daar kom ik niet voor. Enige gevolg is dat ik dan helemaal niets meer zeg of initiatief neem en lekker in mijn schulp kruip. Dus het is helemaal afhankelijk van de persoon aan wie les gegeven wordt. Sommige hebben een wat strengere instructrice nodig, een andere een wat lievere.
Heb je de verkeerde, dan kan het verkeerd uitpakken. Mijn moeder rijdt al jaren op mijn pony, maar ging gewoon niet vooruit. Juist door een te strenge instructrice die niet het geduld had om iets 3 keer uit te leggen en dan maar ging schelden is zij juist heel gespannen gaan rijden. Inmiddels gaat ze met sprongen vooruit door een nieuwe instructrice. Paardrijden is ook gelijk een stuk leuker met goede instructie. Reed ze eerst 1/2 keer per week, als ze van mij mocht reed ze hem wel 7x per week.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:46

Maar wie zegt dat type 1 wel tips geeft en type 2 niet..

Ik bedoel type 2 kan ook zeggen "Dat zag er niet goed uit, je moet meer binnenbeen"
Of niet dan? Het is niet gezegd dat nummer 2 je alleen maar afkraakt Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:00

Marjo_x schreef:
Ik bedoel type 2 kan ook zeggen "Dat zag er niet goed uit, je moet meer binnenbeen"
Of niet dan? Het is niet gezegd dat nummer 2 je alleen maar afkraakt Tong uitsteken

Als ik uitga van dit voorbeeld, wat vind jij het verschil tussen:
- type 1: "Probeer het nog eens maar geef nog wat meer binnenbeen" (of zelfs: "Het rond rijden ging goed, probeer het nog maar eens en geef nog meerr binnenbeen", dus beginnen met een duidelijk goed punt en dan een opmerkign)
- type 2: "Dat zag er niet goed uit, je moet meer binnenbeen"

Waarom spreekt een bepaalde manier jou meer aan? En wat mist er voor jouw gevoel in de andere?

sofire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 23:04

Een instructeur mag van mij best zeggen dat iets er niet uit ziet, maar dan niet op een onaardige toon. Sommige instructeurs kunnen je zo overheersen dat je het gevoel krijgt: 'doe het dan zelf'. Ik zou eigenlijk voor een soort gulden middenweg kiezen: hij/zij moet wél gewoon kunnen zeggen dat het niet goed ging, maar daarna meteen uitleggen hoe en waarom op een positieve manier. Je bent er uiteindelijk om te leren.. voor je plezier!
Ook de manier waarop een instructeur zegt dat het er niet uit ziet maakt uit of je je gekleineerd voelt, of dat je het ziet als goede kritiek.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 23:23

Nou geef je 1 weer een soort voorsprong Tong uitsteken
2 kan ook zeggen "Dat zag er slecht uit, hij viel helemaal door je binnenbeen"
Zo zegt 2 dan ook meteen wat er slecht ging ipv alleen slecht.

Ik heb gewoon liever dat iemand eerlijk is. Als het slecht is moet dat gezegd kunnen worden Knipoog .

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:19

Citaat:
Hahaha Randie, ik bedenk nu dat ik dezelfde reactie geef als mijn paard dan. Whaaaah! Whaaaaaah! Ik doe iets fout!

dat is vaak hoor paarden spiegelen je en vaak heb je toch op een af andere manier het paard gekozen wat op je lijkt. Ga maar eens na waarschijnlijk heb je veel meer eigenschappen gemeen. Ik kan bijvoorbeeld heel boos opmezelf worden als iets niet lukt, zelfde heeft randeux als hij een hindernis raakt, of een nieuwe oefening die niet zo 1,2,3 lukt. Waar ik achter mn broek gezeten moet worden moet hij dat ook, hij zal niet snel vanzelf dat extra beetje geven Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:21

Ja, dat heeft nog eens iemand gezegd en dat klopt idd.
Wrangler is onzeker, binnenvetter, temperamentvol, grote will to please, veel energie... Haha!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:30

Nummer 2 Ja
Ik wil duidelijkheid of iets goed gaat en als het flut was of het leek nergens naar, mag dat gezegd worden. Daar is een instructeur/instructrice toch voor?! Ik houd van duidelijkheid en dat er gelijk gezegd wordt wat er beter moet en of het fout ging. Ik vind dat je daar meer aan hebt dan aan nummer 1 Lachen

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:36

Ik krijg les om het beter te leren.Dat betekend dat ik graag hoor wanneer iets goed gaat èn wanneer niet iets goed gaat.
Ligt er ook aan of je 1 x per week gezellig gaat hobbelen of dat je een eigen paard heb waar je op wedstrijd nivo mee rijdt.
Daarnaast moet je ook naar het paard kijken.Zodra het schadelijk is voor je paard,mòet een instructeur er zeker wat van zeggen.
Een goeie combi van 1 en 2 dus.....

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:34

Ik hou van type 2. Eerlijk en oprecht!
Daar leer je tenminste wat van. Bij die instructie is duidelijk wat goed en fout is. En als iets helemaal fout is, dan mag dat toch gezegd worden????
Als instructie kun je wel vriendelijk willen blijven en tegen elke ruiter die iets fout doet zeggen dat het goed is en goed geprobeerd, maar zo leer je als ruiter dus nooit duidelijk het onderscheid tussen wat goed is en fout.

Ik ben zelf ook een type 2 instructie, ik blijf altijd wel vriendelijk en rustig maar als iets fout is of echt slecht gereden dan zeg ik dat wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:42

Marjo_x schreef:
Nou geef je 1 weer een soort voorsprong Tong uitsteken
2 kan ook zeggen "Dat zag er slecht uit, hij viel helemaal door je binnenbeen"

Ik nam jouw voorbeeld over, als je het niet een goed voorbeeld vindt, kun je misschien met anderen komen?

Het gaat natuurlijk niet echt om de voorbeelden, maar vooral om de stijl. Waarom vind jij de ene stijl beter dan de andere - terwijl de informatie van beide instructeurs in principe hetzelfde is?

En waarom denk je dat iemand die eerlijk is dat ook automatisch op een harde, confronterende manier moet doen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:49

Dagie schreef:
Nummer 2 en van mij mag die nog best iets harder zijn voor mij dan deze nummer 2 is omschreven!

Voor mij ook. Ik ben ontzettend makkelijk voor mezelf, en als ik niet streng en hard wordt aangepakt wordt ik echt heel erg lui Bloos Ik moet gewoon af en toe horen dat het beroerd gaat, dan krijg ik weer wat motivatie om ergens aan te werken. En als ik dan een keer een flink compliment krijg ( zoals gisteren Haha! ), dan zit ik daarna echt weken op wolkjes ( om vervolgens weer compleet in te kakken en dan kan het circus weer van begin af aan gaan draaien ). Overigens doe ik best wel mijn best ofzo, ik houd het alleen niet zo lang vol, en mijn paard is net zo. Als we alleen rijden, sjokken we gewoon wat en noemen dat dan trainen Bloos Bloos

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 08:50

Type 2. Ik heb een instructeur omdat ik wil horen wat verkeerd gaat en wat goed. Dan moet iemand heel eerlijk zijn en niet van een drol een gebakje maken.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:55

Mijn instructrice (ben wel manegeruiter) geeft comentaar op mijn niveau. Als ik iets goed heb gedaan voor mijn doen dan zal ze dat zeggen, terwijl iemand die beter rijdt voor de zelfde uitvoering negatief commentaar zou kunnen verwachten, maar ze zegt het ook heel eerlijk als ik iets fout doe. Op de opmerking "ooit leer ik het nog wel" kan zij bv het antwoord geven: Ja, maar nu nog niet.

Ik heb hetzelfde gevoel voor humor, dus ik kan dat wel waarderen, maar ik kan me voorstellen dat iemand anders daar dagen door van slag is.

Liever een mix dus, ik wil wel weten wat ik fout doe, maar af en toe ook een goed zo horen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:04

Als iemand de hele tijd tegen mij zegt dat ik het goed doe ben ik na een poosje niet meer zo kritisch.... als je Iemand hebt die echt constant aanwijzingen geeft en je echt aan het werk houdt, word je volgens mij veel fanatieker!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:14

Mijn instructriece heeft wel beide, ze zegt het gewoon als het helemaal in de soep loopt, maar complimenteerd wel als je in ieder geval poging onderneemt.

We hebben nu een paard er tussen lopen dat is een eigen paard en wegens omstandigheden kan daar door de eigenaar niet meer op gereden worden dus loopt die in de les. Dit paard kent oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers. Ik zelf ben meer gericht op springen en daar nooit echt mee bezig geweest, ik probeer dit dus wel te doen in de les, maar dat mislukt dus ook wel eens, ze zegt dat best dat het er echt niet uitzag, maar toch weer zo dat je je niet banketstaaf voelt...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:15

sjaantje schreef:
Type 2. Ik heb een instructeur omdat ik wil horen wat verkeerd gaat en wat goed. Dan moet iemand heel eerlijk zijn en niet van een drol een gebakje maken.

Helemaal mee eens Lachen

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:19

Mijn instructeur is streng maar correct, hij zegt het als ik iets dom doe Vork "Wat doe je nu toch??? Scheve mond" maar legt dan netjes uit hoe het wel moet.
Zoals mijn vriendje zegt "je lesgever moet je vriend niet zijn, je moet er iets van leren" Lachen
Ik heb iemand nodig die boven mij staat en die me zegt waar het op slaat en als het goed is dat ook zegt Ja (en dat doet mijn instructeur)
Als hij ziet dat ik echt mijn best doe en iets niet lukt zal hij natuurlijk geen erge dingen beginnen zeggen hé maar helpt hij me op elke mogelijke manier.

Zelf ben ik eerder het type 1 instructeur als ik in de manege lesgeef, op een privéles ben ik weer wat strenger.
Op de manege heef ik les aan beginners, halfgevorderden en voor hen is het 1uurtje per week plezier hebben, als iets niet lukt dan zoek ik iets positiefs en dan koppel ik het negatieve er wat aan, om duidelijk te maken wat wel en niet moet...

Edit: Ik rijd een pony voor iemand anders en daarbij krijg ik privéspringles van hun lesgever, die de hele tijd zegt hoe goed het gaat Rolleyes Daar leer ik dus echt niets van bij en zoek ik zelf maar uit hoe het echt moet met de pony, door de tips toe te passen dat ik van mn eigen instructeur krijg..

Rosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:21

Type 2 is prima, maar dan moet die wel de hele tijd goed opletten.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:25

Ik bekijk het anders je hebt het type dat rustiger is, je meer op je eigen gangetje laat rijden maar je aanwijzingen geeft, die je ook wel bevelen geeft maar rekening houd met het paard en de ruiter omdat elke combinatie anders is. (komt ongeveer overeen met type 1)

En je hebt instructeurs die streng zijn en inderdaad zeggen als het flut is, maar je ook veel bevelen (nu aandraven bij ...) enzo. (die komt dus overeen met type 2)

Daaruit heb ik liever het 2e type, die wat meer rekening met je houd, zeker nu ik een jong paard 'doorrij' heb ik liever iemand die rekening houd met wat het paard kan, en kan leren, dan je beveelt iets te doen wat mischien te hoog gegrepen is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:28

Als je instructeur jou en je paard zaken vraagt die nog te hoog gegrepen zijn, dan moet je snel op zoek naar een andere instructeur Knipoog Dat heeft niks met streng zijn te maken.
Overigens vind ik het wel positief als een instructeur je uitdaagt om eens wat nieuws/moeilijkers te proberen, ook al denk je misschien zelf dat je er niet aan toe bent. Soms kan dat echt verhelderend werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:31

vind dat het een combinatie van beide moet zijn.
je moet zeggen wanneer het goed gaat, zodat je dat gevoel weer kunt opzoeken en je moet zeggen wanneer het flut is, om dat gevoel te herkennen en jezelf gelijk te corrigeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:36

Hinata schreef:
Ik bekijk het anders je hebt het type dat rustiger is, je meer op je eigen gangetje laat rijden maar je aanwijzingen geeft, die je ook wel bevelen geeft maar rekening houd met het paard en de ruiter omdat elke combinatie anders is. (komt ongeveer overeen met type 1)

En je hebt instructeurs die streng zijn en inderdaad zeggen als het flut is, maar je ook veel bevelen (nu aandraven bij ...) enzo. (die komt dus overeen met type 2)

Nee hoor, type 1 kan je ook aan je broek zitten imo.
Maar altijd op positieve manier.

Ik zie in type 2 echt de bullebak voor wie het nooit genoeg is, altijd maar anders en beter moet.