Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waarom wordt er toch zoveel aangerommeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:10

jasmijn78 schreef:
Dan kom je weer bij de vraag: Wie is er nu arrogant? Als jij denkt dat je kennis en kunde genoeg hebt om iemand een aanwijzing te geven waar iemand wat mee kan dan is dat prima. Maar houd er dan ook rekening mee dat iemand daar misschien niet op zit te wachten, om wat voor reden dan ook. En wees dan ook zo sportief om dat te incasseren. Verder even goede vrienden dan toch?

Als de ontvanger de vrijheid heeft om wel of niet iets met het commentaar te doen, en de gever kan het ook nog op een respectvolle manier brengen en een "nee" incasseren lijkt me kritiek geen probleem Lachen

Jasmijn78 schreef:
Ninx schreef:
Zo zei laatst iemand: "pfoeh, wat had ik een moeite om hem nageeflijk te rijden, ik heb de blaren op mijn handen staan!"
Of een ander die aangaf voortaan alleen nog maar met handschoenen te kunnen rijden, omdat ie zo sterk werd wanneer je hem nageeflijk probeerde te krijgen.

Ook als kleine wurm begreep ik al dat je iets niet goed doet wanneer je zoveel kracht aanwendt om iets voor elkaar te krijgen. Toch hebben zooooo ontzettend veel mensen dit zo geleerd. Ik zelf ook, en niet op een manege.... maar op een rijvereniging, op een eigen paard met ervaren instructeurs en instructrices.
En waarom? Tijdswinst! Je kan wachten tot het paard de hand op zoekt, maar je kan ook de hand het paard op laten zoeken... dat gaat vele malen sneller! Hatsjee, trekken maar!

Sorry Ninx, maar met dit soort opmerkingen kan ik niet zo veel. Ten eerste: we zien allemaal in onze omgeving weldingen waarvan we denken dat het anders/of beter kan. Wat heeft het voor zin om te uit en te na elkaar dood te gooien met dit soort verhalen. Al dan niet doorspekt met een flinke dosis subjectiviteit, jaloezie, afgunst, arrogantie.
Ten tweede is de vraag: kunnen wij het zelf beter? Zijn wij zelf foutloos?
En de derde vraag is: heeft het zin om er wat van te zeggen? Kunnen wij een daadwerkelijke houtsnijdende aanwijzing geven? Denken wij dat degene in kwestie daarvoor ontvankelijk is.

Dus kom of met hele concrete situaties, verduidelijkt door foto's en filmpjes en stel degene wiens rijkunsten je op bokt wil bespreken daarvan op de hoogte (wel zo netjes)

Of laat diegene die het niet goed doen in jou ogen lekker in hun eigen waarde. Laat hun lekker zelf hun weg zoeken en concentreer je op je eigen rijden en fouten. Of stel je eigen rijvaardigheden ter discussie.

Toegegeven, met dit soort dingen kun je niet veel als het erom gaat wat te leren Lachen
Toch leer ik kijkende en luisterende heel veel. Wat er niet moet, hoe het wel moet... ik vind dat waardevol.

Kun je zo iemand erop aanspreken wat hij zegt? Ik kan het uit deze tekst niet halen, maar er ligt natuurlijk veel aan lichaamstaal... houding...

En soms kun je er niets mee, maar moet je gewoon even je ergernissen en frustraties kwijt... en da's niet nuttig Lachen
maar even ventileren kan wel fijn zijn Ja

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:26

Yamcha schreef:
Als de ontvanger de vrijheid heeft om wel of niet iets met het commentaar te doen, en de gever kan het ook nog op een respectvolle manier brengen en een "nee" incasseren lijkt me kritiek geen probleem

Maar als we nou eens eerlijk zijn: hebben we niet snel de neiging iemand van 'aanwijzingen' te voorzien omdat wij ons irriteren aan hun onkunde (of juist kunde Knipoog )? Of zijn we daadwerkelijk allemaal van die engeltjes die de hele wereld willen redden? En geven wij de aanwijzingen enkel en alleen maar met de beste bedoelingen iemand echt te helpen?

Ik denk namelijk dat het eerste vaker het geval is. En daarom vallen aanwijzingen en commentaar ook vaak in slechte aarde.

Yamcha schreef:
Toch leer ik kijkende en luisterende heel veel. Wat er niet moet, hoe het wel moet... ik vind dat waardevol.

Om je heen kijken en luisteren is alleen maar goed. Klagen op bokt over wat anderen volgens jou allemaal niet goed doen is een ander verhaal. Dat is zo zinloos. En ik krijg altijd sterk de indruk dat mensen dat doen om hun eigen ego een beetje op te vijzelen. De aandacht vestigen op wat anderen niet goed doen, leidt namelijk de aandacht af van hetgeen zij zelf niet goed doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:37

jasmijn78 schreef:
Urielle schreef:
Het vervelende is dus dat op het moment dat je filtert en zegt: Hier kan ik niks mee, dit past niet bij mij of ons... dan ben je een arrogante dressuurmuts die niks van een ander aan wil nemen Vork

Dan kom je weer bij de vraag: Wie is er nu arrogant? Als jij denkt dat je kennis en kunde genoeg hebt om iemand een aanwijzing te geven waar iemand wat mee kan dan is dat prima. Maar houd er dan ook rekening mee dat iemand daar misschien niet op zit te wachten, om wat voor reden dan ook. En wees dan ook zo sportief om dat te incasseren. Verder even goede vrienden dan toch?

Ninx schreef:
Zo zei laatst iemand: "pfoeh, wat had ik een moeite om hem nageeflijk te rijden, ik heb de blaren op mijn handen staan!"
Of een ander die aangaf voortaan alleen nog maar met handschoenen te kunnen rijden, omdat ie zo sterk werd wanneer je hem nageeflijk probeerde te krijgen.

Ook als kleine wurm begreep ik al dat je iets niet goed doet wanneer je zoveel kracht aanwendt om iets voor elkaar te krijgen. Toch hebben zooooo ontzettend veel mensen dit zo geleerd. Ik zelf ook, en niet op een manege.... maar op een rijvereniging, op een eigen paard met ervaren instructeurs en instructrices.
En waarom? Tijdswinst! Je kan wachten tot het paard de hand op zoekt, maar je kan ook de hand het paard op laten zoeken... dat gaat vele malen sneller! Hatsjee, trekken maar!

Sorry Ninx, maar met dit soort opmerkingen kan ik niet zo veel. Ten eerste: we zien allemaal in onze omgeving weldingen waarvan we denken dat het anders/of beter kan. Wat heeft het voor zin om te uit en te na elkaar dood te gooien met dit soort verhalen. Al dan niet doorspekt met een flinke dosis subjectiviteit, jaloezie, afgunst, arrogantie.
Ten tweede is de vraag: kunnen wij het zelf beter? Zijn wij zelf foutloos?

En de derde vraag is: heeft het zin om er wat van te zeggen? Kunnen wij een daadwerkelijke houtsnijdende aanwijzing geven? Denken wij dat degene in kwestie daarvoor ontvankelijk is.

Dus kom of met hele concrete situaties, verduidelijkt door foto's en filmpjes en stel degene wiens rijkunsten je op bokt wil bespreken daarvan op de hoogte (wel zo netjes)

Of laat diegene die het niet goed doen in jou ogen lekker in hun eigen waarde. Laat hun lekker zelf hun weg zoeken en concentreer je op je eigen rijden en fouten. Of stel je eigen rijvaardigheden ter discussie.

Mijn grootste punt was dat je leert te werken door 'veel druk' toe te passen. Men leert het dus al verkeerd aan, ook de mensen die ik noem in mijn voorbeeld. Daar zit mijn persoonlijke frustratie, ik had graag iets eerder meer capabele (zachtzinniger) instructeurs gehad. Maar zoals iemand anders ook al aangeeft; je neemt wanneer je jong bent alles aan van je instructeur.... zij hebben ervoor geleerd immers.
Mijn klacht komt dus niet voort uit jaloezie, afgunst of arrogantie. Maar uit het feit dat het dier, het paard, te vaak en teveel op kracht in de gewenste houding gereden wordt. En dat dit voortkomt uit de manier waarop er helaas nog vaak les gegeven wordt.
Ik pretendeer gelukkig nergens het allemaal beter te kunnen, en alles te weten.
Ik ben echter wel blij dat ik heb geleerd hoe het anders kan. En wanneer Bokt! er was geweest toen ik nog leerde met harde hand te rijden, was ik graag terechtgewezen.... Hopelijk heeft Bokt voor veel mensen die functie, en leren ze hier dingen die ze elders niet leren. Hopelijk blijven mensen andere mensen helpen door ze tips te geven en te informeren via dit forum. Ik vind echter wel dat dit soms teveel met de botte bijl gebeurt, en dan vinden je tips geen gehoor....

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:06

Ninx schreef:
Hopelijk heeft Bokt voor veel mensen die functie, en leren ze hier dingen die ze elders niet leren. Hopelijk blijven mensen andere mensen helpen door ze tips te geven en te informeren via dit forum.

Dat vind ik ook hoor Lachen Ik heb veel dingen door bokt geleerd of ingezien waardoor ik nu zoiets heb van Oja.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:10

Ninx schreef:
Mijn grootste punt was dat je leert te werken door 'veel druk' toe te passen. Men leert het dus al verkeerd aan, ook de mensen die ik noem in mijn voorbeeld.

Volgens mij begrijp jij de context van mijn reactie verkeerd. Ik zie ook foute voorbeelden in mijn omgeving. Iedereen ziet dat (of denkt het te zien, of wil het heel graag zien Knipoog ). Ik vind alleen dat geklaag daarover op bokt zo zinloos. Zeker als het van die vage verhalen zijn. Dus daarom stelde ik:
jasmijn78 schreef:

Ninx schreef:
Mijn klacht komt dus niet voort uit jaloezie, afgunst of arrogantie. Maar uit het feit dat het dier, het paard, te vaak en teveel op kracht in de gewenste houding gereden wordt.

Maar hoe zou jij het vinden als anderen over jou gaan klagen? Over wat jij niet goed doet, verkeerd hebt aangeleerd etc.? Want ben jij foutloos?

Ninx schreef:
Ik ben echter wel blij dat ik heb geleerd hoe het anders kan.

Dit is een erg tegenstrijdige zin. Want dat 'anders' moet dan wel beter zijn? Toch? Anders deed je het nog wel op de manier waarop je het eerst geleerd had? Dus pretendeer je feitelijk wel dat je het beter kan? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ninx schreef:
En wanneer Bokt! er was geweest toen ik nog leerde met harde hand te rijden, was ik graag terechtgewezen....

Bokt is een heel leuk forum, maar paardrijden leer je nog altijd niet via internet ben ik van mening.... En als je dan toch tips wil, stel dan enkel je eigen rijden ter discussie. Niet het rijden van anderen. En vraag je eerst af of je genoeg 'baggage' hebt voordat je anderen 'tips' gaat geven. (niet persoonlijk hoor, ik stel het in het algemeen Vork )

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:00

Aimee schreef:
Eigenlijk is dit precies waar ik op doel Bloos Haha!

Je zou eens moeten weten hoeveel ruiters in het Z belanden door gewoon heel veel wedstrijden te rijden, veel kleine wedstrijden, veel wedstrijden bij de eigen vereniging. Veel trainen op het beheersen van de oefeningen en die dan in een proef aan elkaar kunnen breien. Het beheersen van de oefeningen staat echter los van een correcte basistraining en het daadwerkelijk voor elkaar hebben van het paard. Als het dan vastloopt, wordt andere instructie gezocht. De meeste instructeurs durven echter met zulke ruiters niet helemaal terug te gaan naar de basis, simpelweg omdat dan weer andere instructie wordt gezocht en ze dus klanten kwijt raken.

Hoeveel paarden lopen nou bijvoorbeeld écht op verbinding? Hoeveel paarden lopen écht recht? Hoeveel paarden nemen daadwerkelijk meer gewicht op achter? Hoeveel paarden behouden gedragenheid?
Zeer weinig, zelfs op Subtop-niveau.

Helemaal eens, je hebt Z ruiters en Z ruiters Ja .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:04

Aimee schreef:
Overigens is mijn ervaring dat mensen met verstand van zaken en een goed ontwikkelt oog over het algemeen helemaal geen commentaar leveren, tenzij daar uitdrukkelijk om gevraagd wordt. Het is namelijk een gebed zonder end.

Men koopt liever dure 'kennis' in Knipoog .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:13

LDRD schreef:
Helemaal eens, je hebt Z ruiters en Z ruiters

Geldt dat alleen voor de Z of voor alle klasses?

LDRD schreef:
Men koopt liever dure 'kennis' in .

Soms is goedkoop uiteindelijk ook duurkoop. Er zijn er legio die voor een habbekrats een uurtje lesgeven. Of je er uiteindelijk wat mee opschiet zal moeten blijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:15

jasmijn78 schreef:
Ninx schreef:
Mijn grootste punt was dat je leert te werken door 'veel druk' toe te passen. Men leert het dus al verkeerd aan, ook de mensen die ik noem in mijn voorbeeld.

Volgens mij begrijp jij de context van mijn reactie verkeerd. Ik zie ook foute voorbeelden in mijn omgeving. Iedereen ziet dat (of denkt het te zien, of wil het heel graag zien Knipoog ). Ik vind alleen dat geklaag daarover op bokt zo zinloos. Zeker als het van die vage verhalen zijn. Dus daarom stelde ik:
jasmijn78 schreef:
Methoden/ werkwijzen laten zich ook vaak erg goed in geschreven taal illusteren, foto's en filmpjes geven alleszins een beter beeld. Daar is HAW voor in het leven geroepen. Dit topic vraagt echter niet om beeldmateriaal, ts wil enkel een voor haar bezwaarlijk punt aanslingeren.

Het heeft weinig te maken met anderen in hun waarde laten. Zeker wanneer mensen foto's plaatsen in HAW vragen ze juist uitdrukkelijk om commentaar. Wanneer dat op een nette manier verwoord wordt, zie ik daar geen kwaad in. Al zal niet iedere 'tip' even bruikbaar zijn. Het lijkt me gezond je sowieso op je eigen verrichtingen te richten... daar steek ik meer tijd in dan in dit forum. Evengoed pik ik hier toch soms goede ideeën op. Mijn eigen rijvaardigheid is uberhaubt iets dat ik ter discussie stel, maar dan vaak 'live' met andere ruiters, en mijn instructeur.
Ninx schreef:
Mijn klacht komt dus niet voort uit jaloezie, afgunst of arrogantie. Maar uit het feit dat het dier, het paard, te vaak en teveel op kracht in de gewenste houding gereden wordt.

Maar hoe zou jij het vinden als anderen over jou gaan klagen? Over wat jij niet goed doet, verkeerd hebt aangeleerd etc.? Want ben jij foutloos?
Nee, verre van foutloos. En wanneer ik rijdt op een manier die het paard ongunstig beïnvloed, hoor ik dat graag... heel graag zelfs. Nu druk ik mezelf wel altijd netjes uit wanneer ik iemand een tip zou willen geven, hetgeen niet vaak voorkomt omdat ik een wat bescheiden aard heb. Ik hoop dat iemand mij dus op dezelfde manier benaderd... Ik klaag ook niet over de rijvaardigheid van mensen, ik klaag alleen wanneer ik het gevoel heb dat de lichamelijke of geestelijke toestand van het paard in het geding is.
Ninx schreef:
Ik ben echter wel blij dat ik heb geleerd hoe het anders kan.

Dit is een erg tegenstrijdige zin. Want dat 'anders' moet dan wel beter zijn? Toch? Anders deed je het nog wel op de manier waarop je het eerst geleerd had? Dus pretendeer je feitelijk wel dat je het beter kan? Of zie ik dat nou verkeerd?
Ik heb geleerd dat je kunt werken en rijden met zachte hand, en een milde instelling. Dat je kunt vragen i.p.v. afdwingen. Dat dat een betere manier is om met je paard om te gaan behoeft geen uitleg.

Ninx schreef:
En wanneer Bokt! er was geweest toen ik nog leerde met harde hand te rijden, was ik graag terechtgewezen....

Bokt is een heel leuk forum, maar paardrijden leer je nog altijd niet via internet ben ik van mening.... En als je dan toch tips wil, stel dan enkel je eigen rijden ter discussie. Niet het rijden van anderen. En vraag je eerst af of je genoeg 'baggage' hebt voordat je anderen 'tips' gaat geven. (niet persoonlijk hoor, ik stel het in het algemeen Vork )

Paardrijden leer je idd niet van het internet, if only.
Slechte tips van mensen zonder verstand zaken... wie dat ook mogen zijn, zullen dus altijd op dit forum verschijnen. Goede tips, en vriendelijke duwtjes in de goede richting echter ook.... en die zijn relevanter. Wanneer je echt voldoende gekwalificeerd bent om commentaar te mogen leveren is maar de vraag, en is ook niet zo interessant. We mogen hopen dat mensen voldoende 'bij kennis zijn' om zich te realiseren dat dit een forum is, met een stel enthousiaste hobbyisten die geen 'waarheid' verkondigen.... maar slechts een 'mening'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:54

jasmijn78 schreef:
Maar als we nou eens eerlijk zijn: hebben we niet snel de neiging iemand van 'aanwijzingen' te voorzien omdat wij ons irriteren aan hun onkunde (of juist kunde Knipoog )? Of zijn we daadwerkelijk allemaal van die engeltjes die de hele wereld willen redden? En geven wij de aanwijzingen enkel en alleen maar met de beste bedoelingen iemand echt te helpen?

Ik denk namelijk dat het eerste vaker het geval is. En daarom vallen aanwijzingen en commentaar ook vaak in slechte aarde.

Waar Haha!
Zowel eerlijke kritiek geven als met kritiek omgaan is vreselijk moeilijk.
Als je kritiek kunt geven met alleen de bedoeling om iemand te helpen en niet vanuit irritatie of om het eigen ego op te vijzelen is dat imo heel eerlijk en oprecht.

Maar ik geef toe: dat lukt me soms, maar lang niet altijd... soms is het idd irritatie. En ach, het zal ook een stukje ego zijn denk ik Bloos
En ja, dan krijg je relletjes, en ruzietjes, omdat de ander zich aangevallen voelt. Niet altijd, maar in een aantal gevallen wel terecht, denk ik... is iets om van te leren. En soms moet ik gewoon even op mijn handen gaan zitten, om te voorkomen dat ik uit mijn slof schiet...

Jasmijn78 schreef:
Om je heen kijken en luisteren is alleen maar goed. Klagen op bokt over wat anderen volgens jou allemaal niet goed doen is een ander verhaal. Dat is zo zinloos. En ik krijg altijd sterk de indruk dat mensen dat doen om hun eigen ego een beetje op te vijzelen. De aandacht vestigen op wat anderen niet goed doen, leidt namelijk de aandacht af van hetgeen zij zelf niet goed doen.

Kijken en luisteren is leuk ja.
Toch geef je me wel iets om over na te denken... want ik wil wel bespreken wat ik hoor en zie (oh Jasmijn, dat is heerlijk soms, echt Vork ) maar hoe dat te doen, zonder mensen zwart te maken? En toch wil ik naar foto's en filmpjes kijken, de beenzetting van het paard bekijken, snappen hoe het kan dat dat achterbeen niet meekomt (en dat bij een topper) en dan mss niet die topper afkraken, maar ik wil wel weten hoe het zit...
Ik wil weten, begrijpen, leren.... en leren, en leren... en nog meer kijken... en dan begint dat hele proces van voren af aan.

En nee, ik ga geen piaffe becommentariëren, want ik zou niet weten hoe je überhaupt een piaffe rijdt.
Maar door de buitenschouder vallen met wijken, heb ik dan weer wél commentaar op. En dan hoop ik dat er nóg een boel mensen zijn met commentaar, zodat er een stevige discussie ontstaat waar je dan weer van leert Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:56

Van discusseren leer je alleen maar.... discusseren.
Paardrijden leer je niet via de pc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:59

Zeg ik dat dan?
De theorie is ook nuttig Ja

Begrijpen waarom je nu eigenlijk doet zoals je doet Lachen

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:34

Ik ben het wel eens met Nagini, het moet met gevoel gebeuren en vooral ongedwongen maar ontspannen.
En ook met jasmijn78

Ik vind het vooral jammer dat de meeste ruiters voor de sport rijden en niet meer voor de dieren.
Ze kopen een wedstrijdpaard van 20.000 euro die Z loopt, zonder dat ze zelf eigenlijk goed kunnen rijden.
Neem eens de moeite om zelf een paard naar dat niveau te rijden, bouw een band met dat paard op en leer zelf ook beter rijden.
Maar hou er vooral plezier in en focus je nou niet zo op het 'verder komen'.
Ik zie liever dat mensen spelenderwijs met hun pony bij de Z komen.. dan dat ze dat heel gedwongen en zich helemaal focussen op de sport. Elke dag 4 uur trainen om die ene oefening erin te stampen, want ze hebben volgend weekend een wedstrijd.
Maak eens een buitenrit of geef je paard eens een rustdag (of meer).

Je rijdt toch paard omdat je zo gek op paarden bent? Niet omdat het stoer lijkt dat je je paard dingen kan laten presteren, begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk fantastisch als je iets voor elkaar krijgt met je paard, dat geeft een kick!..

Maar soms lijkt het wel dat mensen rijden voor de sport en niet voor de dieren;)..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:38

lisannee93 schreef:
Ze kopen een wedstrijdpaard van 20.000 euro die Z loopt, zonder dat ze zelf eigenlijk goed kunnen rijden.
Neem eens de moeite om zelf een paard naar dat niveau te rijden, bouw een band met dat paard op en leer zelf ook beter rijden.

Daar denken wij dan heel anders over. Leer het eerst maar eens zelf met een routinier die zijn werk kent, ipv een jong paard te verrabbezakken.
En ja, dat zeg ik als iemand die eigenlijk alleen maar jonge paarden rijdt. Ik zou nu nog in mijn handjes knijpen met een ervaren leerpaard. Zou mijn jonkies een hoop ellende schelen.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:44

Urielle schreef:
Daar denken wij dan heel anders over. Leer het eerst maar eens zelf met een routinier die zijn werk kent, ipv een jong paard te verrabbezakken.
En ja, dat zeg ik als iemand die eigenlijk alleen maar jonge paarden rijdt. Ik zou nu nog in mijn handjes knijpen met een ervaren leerpaard. Zou mijn jonkies een hoop ellende schelen.

Tjaa, daar heb je ook wel gelijk in, maar dat was ook niet precies wat ik bedoelde.
Ik bedoelde meer, dat mensen die een beetje de hulpen voor een bepaalde oefening kennen, sporen aandoen en in een ervaren paard duwt wetend dat dat paard dan weet wat hij/zij moet doen. Zo lijkt het alsof ze goed kunnen rijden, maar zodra ze op een jong paardje zitten die net een keertwending heeft geleerd en ze vragen het een keertwending te doen, dan zal het behoorlijk tegenvallen op de manier waarop dit gebeurt.

(Dit zeg ik omdat ik hiermee ervaring heb) Dus het hoeft niet standaard zo te zijn hoor;)..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:55

Dan moet je eens bedenken hoe ze op een jong paard stappen zonder eerst de feeling te hebben gehaald bij een ervaren paard Knipoog
(ook uit eigen ervaring natuurlijk Bloos )

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 19:32

Ik opende dit topic eigenlijk omdat ik een discussie in 'het echt' had met iemand over een praktijkprobleem en er werd heel erg fel gereageerd op mijn standpunt (ik zei het nog heel rustig Bloos ) maar goed we werden het niet eens (wel op een aardige manier hoor...) vandaar dat ik dit topic startte. Maar wist niet dat er zoveel felle reacties op zouden komen.

Ik ben zelf zeker niet foutloos, maar soms krijg ik echt het gevoel dat alleen de mensen die wat presteren gewaardeerd worden... en dat daarom veel ruiters heel erg geforceerd gaan doen omdat te bereiken waardoor er, volgens mij geheel onbewust, methodes gebruikt worden die en niet prettig zijn en die vervolgens ook tot blessures e.d. kunnen leiden. En ik weet ook heel goed dat je achter de PC weinig bereikt, maar misschien zou het goed zijn als we met zn allen eens bewust worden van onze manieren.

Als voorbeeldje: toen ik als kind begon op de manege was het heel normaal om de pony's vooruit te slaan enz. Dit werd zelfs aangemoedigd door de instructie... Tja, dat is dan de basis... En ik denk niet dat dit alleen op de manege gebeurde waar ik toen reed.... En tuurlijk, iedereen trekt per ongeluk wel eens enz. maar sommige maken het, onbewust denk ik, zo bont. Maar vervolgens mag daar dan niets van gezegd worden, want dan ben je een betweter die het zelf ook niet kan. Maar met zo'n houding wordt er nooit iets beter!

Maar goed, laten we het verder wel gezellig houden hier, en niet met modder gooien over betweters enz!!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:45

Wat vinden jullie hiervan?
Een combinatie in een menwedstrijd. De pony loopt niet regelmatig ( de pony maakt met een been een kortere stap en zet het been buiten het spoor) en compenseert een gebrek aan balans door het bit aan één kant vast te houden. De oefeningen worden netjes uitgevoerd. Na afloop van de proef roept het jurylid de combinatie bij zich. Hij deelt de menner mede dat de pony het bit wel erg vast hield. Toch wint deze combinatie met drie winstpunten.

Commentaar leveren is niet zo moeilijk. Er zijn genoeg mensen die te pas en te onpas hun mening weergeven. Dat kan irritant zijn. Het gaat er hier volgens mij ook niet om, om iedereen maar af te kraken.

Wat ik erg jammer vind is dat het paard de dupe wordt van hetgene wat wij verkeerd doen.
Paardrijden moet je leren en dat gaat gepaard met vallen en opstaan. Natuurlijk maak je als ruiter fouten maar zolang je je daar bewust van bent en er alles aan doet om het te verbeteren is er niemand die je iets kan verwijten.
Wat ik wel erg vind is zodra een paard niet dat laat zien wat de ruiter verwacht er snel naar hulpmiddelen wordt gegrepen om toch het doel te bereiken. Terwijl de ruiter er juist vaak verantwoordelijk voor is en het paard hindert om de gevraagde oefening te doen.
De ruiter zou i.m.o. veel kritischer naar zichzelf moeten kijken.
En inderdaad goede begeleiding is schaars.

De perfecte ruiter en het perfecte paard bestaan niet, je kunt er slechts naar streven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 08:32

Ik denk dat de meeste ruiters best proberen om te leren, maar je moet ook leren waar je naar moet kijken onder het rijden. Na veel lessen bij veel verschillende instructeurs heb ik inmiddels wel een beetje door wat voor mij bruikbaar is en wat niet, maar daar zaten toch instructeurs tussen hoor Lips are sealed
Ik heb nog een foto van mezelf op een paard compleet in de krul en de achterhand in tokio. Tja, dat vond ik toen goed. Ik wist ook niet beter Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:36

Yamcha schreef:
Toch geef je me wel iets om over na te denken... want ik wil wel bespreken wat ik hoor en zie (oh Jasmijn, dat is heerlijk soms, echt ) maar hoe dat te doen, zonder mensen zwart te maken? En toch wil ik naar foto's en filmpjes kijken, de beenzetting van het paard bekijken, snappen hoe het kan dat dat achterbeen niet meekomt (en dat bij een topper) en dan mss niet die topper afkraken, maar ik wil wel weten hoe het zit...

Nou, ja; ik ben ook niet vies van een stevige discussie (dat moge duidelijk zijn Bloos ). En op zich is er ook niks mis met discussieren zolang je vanuit je eigen ervaringen spreekt. Bijvoorbeeld in discussies over LDR. Daarin heeft iedereen wat te zeggen. Maar hoeveel hebben nu daadwerkelijk zelf ervaring met deze methode? Degene die het meest anti zijn hebben het zelf nog nooit geprobeerd (onder deskundige begeleiding!) OF rijden nog niet op een niveau dat LDR een meerwaarde kan opleveren... Dan worden er weer plaatjes bijgehaald die al 1000x voorbij zijn gekomen, en theorie wordt compleet uit zijn verband gerukt en er een eigen invulling aan gegeven.... Dan krijg je van die opmerkingen als 'LDR is dierenkwelling!' zonder verder onderbouwing etc. Dan vindt ik dan altijd heel irritant in discussies. Ik heb dan zoiets van: als je ergens zelf geen ervaring mee hebt, hou je vooroordeel dan nog even voor je tot je er wel ervaring mee hebt. Pas als je er zelf ervaring mee hebt kun je je mening gefundeerd onderbouwen. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar het is wel zo beleefd om tegenover elkaar je mening goed te onderbouwen. Dan krijg je leuke discussies. Want dan ben je beide ervaringen aan het uitwisselen ipv theorie en wat in de media is geweest tegenover elkaar aan het nakakelen.

suleilitha schreef:
Van discusseren leer je alleen maar.... discusseren.

Goed discussieren is ook een kunst hoor!
In een goede discussie zijn one-liners als 'LDR is dierenkwelling' of 'slaan met een zweep is zielig' not-done!

Dit soort opmerkingen:
lisannee93 schreef:
Ik vind het vooral jammer dat de meeste ruiters voor de sport rijden en niet meer voor de dieren.

Daar kan ik ook altijd weinig mee. Dit heeft niks te maken met willen leren! Alleen maar met een ander afzeuren! Zo'n opmerking heeft m.i. meer te maken met afgunst. De opmerking is niet concreet. Het doet je afvragen; hoe kom je daarbij? Vraag jij soms naar de prijs van het paard van iedereen die Z rijdt? Weet jij de achtergrond van het paard van iedere Z ruiter? Hoezo 'de meeste'? De meeste van wie? Waar? Waarop baseer je dat sportruiters niet van hun dieren houden? Dit is een goed voorbeeld van een duidelijk vooroordeel. De opmerking is op geen enkel punt onderbouwd. Voegt niks toe aan deze discussie.

Doordat er zoveel mensen zijn die steeds met zulke negatieve opmerkingen komen over de sport, creeeren ze zelf een veel negatiever beeld van de sport dan het in werkelijkheid is. Daar ben ik van overtuigd.

lisannee93 schreef:

lisannee93 schreef:
Maar hou er vooral plezier in en focus je nou niet zo op het 'verder komen'.

lisannee93 schreef:
Maak eens een buitenrit of geef je paard eens een rustdag (of meer).

lisannee93 schreef:
Je rijdt toch paard omdat je zo gek op paarden bent?

Lisannee; aan WIE geef je nu dit 'advies'? Over wie hebben we het nu? Wees eens concreet?

HappyH schreef:
Wat ik erg jammer vind is dat het paard de dupe wordt van hetgene wat wij verkeerd doen.
Paardrijden moet je leren en dat gaat gepaard met vallen en opstaan. Natuurlijk maak je als ruiter fouten maar zolang je je daar bewust van bent en er alles aan doet om het te verbeteren is er niemand die je iets kan verwijten.

Daar zit het hem juist in; fouten maak je niet bewust!!!! Gezien het feit dat wij allemaal fouten maken en onze paarden daar min of meer de dupe van zijn, is het hypocriet om te stellen dat anderen maar bewust moeten zijn van hun fouten. Mensen moeten ook de kans krijgen fouten te maken.

HappyH schreef:
Wat ik wel erg vind is zodra een paard niet dat laat zien wat de ruiter verwacht er snel naar hulpmiddelen wordt gegrepen om toch het doel te bereiken.

Dit is ook zo'n algemene on-onderbouwde stelling die ik vaak op bokt voorbij zie komen. Volgens mij heeft ooit iemand daar wat over geroepen en wordt dat nu door jan- en alleman nagekwaakt. Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt. Ik denk dat het beeld dat iedereen maar naar de hulpmiddelen grijpt als het niet lukt in de praktijk helemaal niet zo erg is als hier op bokt wordt beweerd. Vooralsnog zijn er geen cijfers van ofzo. Dus hoevaak het in de praktijk gebeurd blijft gissen. En dat iemand het toevallig een keer in zijn omgeving ziet gebeuren, wil nog niet zeggen dat heel paardrijdend nederland dat doet. Dus wat mij betreft: wees ook eens concreet. Kom met concrete onderbouwde voorbeelden (en stel degene die je gaat bespreken op bokt daar even van op de hoogte) of hou je vooroordeel nog even voor je tot je het wel goed kunt onderbouwen. Op deze manier draag je alleen maar bij aan een negatief beeld van de sport terwijl dat misschien helemaal niet nodig is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:43

[quote="jasmijn78Geldt dat alleen voor de Z of voor alle klasses?

Soms is goedkoop uiteindelijk ook duurkoop. Er zijn er legio die voor een habbekrats een uurtje lesgeven. Of je er uiteindelijk wat mee opschiet zal moeten blijken.[/quote]

Uiteraard in alle klassen, maar ik noem Z omdat dit voor het grote gros toch vaak het doel is van het wekelijks alle concoursen af struinen op zoek naar iemand die een winstpuntje wil geven. Z bereiken kan namelijk op die manier. Kost een paar jaar, maar het kan.

Goedkoop, duurkoop dat zal moeten blijken, maar men koopt liever duur in (want dat zal wel goed zijn toch?) bij een grootbek dan goedkoop kennis inkopen bij iemand die inmiddels al lang denkt: zoek het maar uit Knipoog .

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:58

LDRD schreef:
Uiteraard in alle klassen, maar ik noem Z omdat dit voor het grote gros toch vaak het doel is van het wekelijks alle concoursen af struinen op zoek naar iemand die een winstpuntje wil geven. Z bereiken kan namelijk op die manier. Kost een paar jaar, maar het kan.

Ik zie in mijn omgeving daar ook voorbeelden van. Maar ook veel voorbeelden van het tegenovergestelde. Dus hierbij vraag ik mij ook af: stel jij het niet negatiever voor dan het is? En kun je dat onderbouwen? Denk jij dat jouw stelling representatief is voor heel paardrijdend Nederland? Of ben je nu ook aan het bijdragen aan het negatieve beeld van de sport?

Ik voel mij in ieder geval wel wat beledigd door jouw stelling. Want ik heb ook met verschillende paarden Z gereden, en ik ga niet iedere week op concours en ik sprokkel ook geen punten. Ik vind dat je heel veel ruiters tekort doet door dit soort algemene stellingen neer te kwakken.

LDRD schreef:
Goedkoop, duurkoop dat zal moeten blijken, maar men koopt liever duur in (want dat zal wel goed zijn toch?) bij een grootbek dan goedkoop kennis inkopen bij iemand die inmiddels al lang denkt: zoek het maar uit .

Wie is 'men'? Hou jij je zoveel met anderen bezig dat jij weet waar, hoe en voor hoeveel zij lesnemen? En is dat alleen op jouw stal? Of ga jij door heel Nederland heen om te vragen bij wie en voor hoeveel geld men lesneemt? En kijk je dan ook tot welke resultaten die lessen leiden?

Ik zeg niet dat wat jij stelt per definitie NIET zo is, maar ik vind het zo negatief, zo algemeen. Ik kan er zo weinig mee...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:12

Ik wil niemand beledigen, ik wil alleen het grote gros wakker schudden Slapen .

Ik zie van alles om mij heen. Wat ik vooral zie is dat men heel graag kennis opdoet, dat is een enorme pré natuurlijk Ja . Alleen wil men het graag beperkt houden tot een clinic, boekenkennis, korte cursus enz. Dure lessen van goeroe's.

Échte paardenkennis doe je zo natuurlijk niet op. Die doe je alleen maar op door langdurig mee te lopen met mensen die na jaaaaaaaaren ervaring precies weten wat ze aan het doen zijn. Kijk daarnaar, luister daarnaar, maak tijd daarvoor (uuuuuuren, dágen, wéken, járen....).
Paardenkennis is geen 'boekenkennis'. Dat doe je in de praktijk op en daar zal je TIJD in moeten investeren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:33

LDRD schreef:
Ik wil niemand beledigen, ik wil alleen het grote gros wakker schudden

Wat of wie is dan het grote gros? Wie vallen daaronder? Klasses/regio's?

LDRD schreef:
Paardenkennis is geen 'boekenkennis'. Dat doe je in de praktijk op en daar zal je TIJD in moeten investeren.

Klopt. Dat ben ik absoluut met je eens. Het is ook een heel nobel streven dat jij (door enkele one-liners) alle onkunde in paardenland wil oplossen. Klinkt een beetje het zelfde als een Miss die voor wereldvrede pleit Clown

Ten eerste kan niemand al het (paarden) leed op zijn schouders dragen. Ten tweede denk ik dat je onkunde en daar uit voortvloeiend paardenleed niet oplost door wat negatief geladen berichten te posten op bokt.

Ik denk dat als jij echt een verschil wil maken, dan jij dan op zoek moet gaan naar mensen die hulp nodig hebben en dan moet aanbieden dat deze mensen uren, dagen en jaren met jou mee kunnen lopen om paardenkennis op te doen. Gratis. Dan help je er misschien maar een paar. Maar dan wel goed. Goed idee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 11:46

Ik kom ze helaas niet meer tegen die gewoon eerst eens rustig een tijdje willen kijken wat ik zoal doe. Huilen

Ik kom alleen mensen tegen die zelf aan alle knoppen willen draaien.

Maar mijn paarden zijn geen oefenmateriaal voor Anky wannabee's, die als het een keer regent niet eens de moeite nemen om af te bellen.

Wereld verbeteren begint bij jezelf lijkt mij, dat hoef ik niet te doen.

Maar je voelt je nogal persoonlijk aangevallen kennelijk en dat was geenszins mijn bedoeling. Ik ken jou niet om ook maar enig oordeel over jou persoonlijk te vellen Knipoog .