Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Mag jouw vriend op je paard of liever niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:59

Ik vind dat niet echt een probleem.
Uitstappen kan wel bijvoorbeeld, maar dan wel liefst met cap en degelijk schoeisel.

Overigens wil mijn vriend bijna nooit op een paard, hij is bang om eraf te vallen, dat is al een keer gebeurd en sindsdien is het over. Heel af en toe wil hij nog, maar niet meer dan stappen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:01

mijn vriend rijdt beter als ik, heeft jaren gesprongen.
ik vind het dan ook helemaal niet erg als ie op m'n merrie klimt Lachen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:05

Ligt aan de omstandigheden, ik heb een vriend gehad die zelf met paarden werkte, die mocht erop. Maar eentje die niet kan rijden liever niet. Mijn paard is erg stuiterig af en toe en zelfs veel van mijn stalgenootjes durven er niet op, dat is niet voor niets waarschijnlijk Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:36

Mijn man heeft leren rijden op mijn vorige paard dat was ook een heethoofd hij ging er gewoon mee naar buiten. Bij hem was hij altijd braaf omdat hij geen angst kent en dus niet bang is.

Op mijn nieuwe paardje (tinker) die we hebben van af dat hij vijf maanden is, gaat hij gewoon elke week naar het strand met een vriend.

Je kan je paardje toch gewoon eerst zelf rijden en daarna stap hij erop en dan zet je hem aan de longeerlijn en dat doe je dan elke keer zo leert hij rijden. En als het beter gaat dan kan hij los.

Je kent je eigen paard het beste dus dan weetje je zelf of het wel of niet verstandig is. dus eigenlijk hoef je het niet aan ons te vragen maar is het je eigen beslissing. Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat je zo'n vraag op bokt zet. Vind je vriend het niet raar dat je aan anderen gaat vragen of het verstandig is om hem op je paard te zetten.

Sorry het is niet onaardig bedoeld hoor, maar zo denk ik er over. Knipoog Pling

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:38

van mij mag mijn man op mijn paard rijden alleen durft hij niet wat ik wel jammer vindt

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 17:00

Ik wil dolgraag dat mijn vriend er een keer op klinkt om gewoon gezellig een stapbuitenritje te maken.
Jammer genoeg ziet hij dit totaal niet zitten.

Gewoon proberen kan geen kwaad.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:22

M'n vriend wíl niet op m'n paard, mocht hij het wel willen zou ik er goed over nadenken. M'n paard is ongeveer 1.52 hoog (quarter) en heeft ergens iets in haar rug of hals wat niet 100% is, m'n vriend is zo'n 1.95 lang met bijbehorend gewicht. Misschien dat 10 min uitstappen geen kwaad kan, maar ergens wil ik het risico niet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:24

op de bijrijfries wel, die doet geen vlieg kwaad, op het paard van mijn tante die bijrijd niet, die is behoorlijk heet, en dat zou ik niet vertrouwen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:29

volgens manlief kan paardrijden toch niet zo moeilijk zijn??? tot ie mij van onze jonge merrie gelanceerd zag worden....sinsdien is ie weleens waar gek op de beide dames (vooral op folie, dat is 'zijn' paard) maar rijden nee daar taalt ie niet meer na......hij zit nu te opperen om quira dan maar te laten betuigen, dat kan ie vast wel zegt ie...hihi
Wel leuk om te vermelden dat meneer voor we elkaar leerden kennen nog bang was van een shetlander en nu een paar jaar later brengt hij zelf onze paarden voor op de keuring...(ikke heel trots natuurlijk Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:33

Kingsley2 schreef:
Mijn man heeft leren rijden op mijn vorige paard dat was ook een heethoofd hij ging er gewoon mee naar buiten. Bij hem was hij altijd braaf omdat hij geen angst kent en dus niet bang is.

Op mijn nieuwe paardje (tinker) die we hebben van af dat hij vijf maanden is, gaat hij gewoon elke week naar het strand met een vriend.

Je kan je paardje toch gewoon eerst zelf rijden en daarna stap hij erop en dan zet je hem aan de longeerlijn en dat doe je dan elke keer zo leert hij rijden. En als het beter gaat dan kan hij los.

Je kent je eigen paard het beste dus dan weetje je zelf of het wel of niet verstandig is. dus eigenlijk hoef je het niet aan ons te vragen maar is het je eigen beslissing. Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat je zo'n vraag op bokt zet. Vind je vriend het niet raar dat je aan anderen gaat vragen of het verstandig is om hem op je paard te zetten.

Sorry het is niet onaardig bedoeld hoor, maar zo denk ik er over. Knipoog Pling

Iedereen heeft het recht zijn/haar mening te geven, daar hoef je echt niet sorry over te zeggen. Wat betreft je vraag, mijn vriend weet niet dat ik dat op bokt zet, en ik zie ook geen reden om dat aan zijn neus te hangen. Ik zeg immers niets verkeerd over hem persoonlijk hé, kon net zo goed 'een kennis' of 'een goede vriendin' nemen.

Mij ging het eerder om die combinatie 'beginneling' en 'heet paard', en of er tips waren dit in goede banen te lijden.

Ben trouwens erg blij met de vele reacties, vriend is inmiddels al eens fijn mee gaan stappen (ik ernaast) na een rit en dat ging super!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:03

Joco

nou fijn dat het goed ging, begin is er nu kan je het opbouwen.
Rij je paardje eerst zelf en dan zet je,je vriend daarna aan de longeerlijn. Knipoog

Mijn man zei, dat zou jij nooit op bokt moeten zetten dat zou ik niet leuk vinden dat is iets tussen ons zei hij.
Dat hoef je niet aan de hele wereld te vragen. Dat is jou eigen beslissing of je mij wel of niet op je paard zet.
Wij vertellen elkaar alles en we zijn heel eerlijk tegen elkaar. En dat is heel belangrijk in een relatie.
Ik bedoel er niks mee maar ik wilde even opschrijven wat hij ervan vond toen hij het las. Ik zou het ook niet voor vrienden vragen, ik ken mijn paard goed genoeg dus ik voel zelf aan of het wel of niet kan. En anders kan ik zo een ander paard bij ons op stal lenen.
Ik had voor mijn vorige paard een bijrijder genomen die sleurde hij binnen een week door de bak en de bijrijder daarna ook. Dat was niet zo leuk. Hij accepteerde alleen mijn man en ik op zijn rug. Hij is uiteindelijk verkocht aan een heel leuk meisje ze hadden gelijk een klik.

Het is jou gevoel of het wel of niet kan. En ieder paard is indd verschillend en daar bedoel ik mee dat je de vraag eigenlijk niet aan anderen hoeft te stellen het is ieder voor zich. En of je,je paard daar genoeg voor vertrouwd en vertrouw je, je partner op je paard.

Ik hoop dat je me begrijpt, want ik bedoel het is niet boos of vervelend . Knipoog

succes
Laatst bijgewerkt door Kingsley2 op 24-05-08 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:05

Hij mag er zeker op, maar hij wilt nooit Duivel

Hij heeft ooit paardrijlessen kado gekregen maar hij vindt het maar niks Haha!
verder vind hij het wel leuk om met haar te wandelen enzo Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:13

Kingsley2 schreef:
Joco

Rij je paardje eerst zelf en dan zet je,je vriend daarna aan de longeerlijn. Knipoog

Mijn man zei, dat zou jij nooit op bokt moeten zetten dat zou ik niet leuk vinden dat is iets tussen ons zei hij.
Dat hoef je niet aan de hele wereld te vragen. Dat is jou eigen beslissing of je mij wel of niet op je paard zet.
Wij vertelen elkaar alles en we zijn heel eerlijk tegen elkaar. En dat is heel belangrijk in een relatie.

succes

Ja dat is waar. En prijs je gelukkig dat je zo een relatie hebt, dat is namelijk goud waard!
Bedankt!

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:18

Ja dat is zeker goud waard al bijna 13 jaar en bijna 4 jaar getrouwd en een dochter van 3 1/2.
En dat zou ik niet willen verliezen. Haha!

Ik hoop dat jij ook zo'n relatie hebt. Knipoog

JoCo schreef:
Kingsley2 schreef:
Joco

Wij vertelen elkaar alles en we zijn heel eerlijk tegen elkaar. En dat is heel belangrijk in een relatie.

succes

Ja dat is waar. En prijs je gelukkig dat je zo een relatie hebt, dat is namelijk goud waard!
Bedankt!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 21:21

Effe off-topic KIngsley2, maar wat prachtig hoe jij je relatie omschrijft, echt echt waar châpeau!!!! Helaas heeft het leven mij andere dingen geleerd over relaties ...

Leintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:46

Als je gewoon er naast loopt kan er denk ik niks gebeuren maar dat kan je zelf denk ik toch echt het beste inschatten, jij kent je paard natuurlijk! Knipoog

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:53

Als je je paard daar niet op vertrouwt, niet doen.

Mijn vriendje zou het wel op zich mogen, maar dan moet Veronica eerst weer 100% zijn in haar doen en laten, ivm blessures, nu zijn we weer langzaamaan op aan het bouwen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:34

Bij mij ligt het aan welk paard. en ja tuurlijk mag hij rondje stappen Tong uitsteken maar dat was het ook wel (A)

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:01

Mijn vriend vind paardrijden niks en ik laat niemand op mijn jonge paardje omdat het nogal een draak kan zijn en dan zit ik er liever zelf op, als ik dan val, vette pech. Maar als iemand anders valt van mijn paard zou ik me vreselijk schuldig voelen dus ik begin er niet aan. Op ons oude paardje heeft mijn vriend wel eens rond gereden en daar heb ik dan verder ook geen problemen mee.

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:20

Nou ik vind het geen probleem hoor als mijn vriend op 1 van onze paarden wil we zijn zelfs al 2x samen naar het bos toe gegaan en hij kan helemaal niet rijden nou krijgt hij dan wel een heel braaf paard mee die echt niets doet dus ja waarom zou je dat erg vinden als ze niet kunnen rijden kunnen ze ook niks ergs doen hoor en het enige wat er kan gebeuren is dat ze eraf vallen en ja dat gebeurt ons ook wel is dus ja...

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:24

Mijn vriend mag wel op mijn paard hoor.
Hij stapt regelmatig een rondje in de bak of in het bos op mijn paard uit.

Paard was een heethoofd maar door veel rust in omgeving is hij enorm veranderd.
Zoals mijn paard vorig jaar was had ik er wel 10 keer over nagedacht voordat ik hem er op liet.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:36

trustHim schreef:
mijne is ook best gevoelig en reageert soms sterk op andere ruiters, maar als ze niet kunnen rijden is ze meestal schaapmak

Zelfde hier.. Zet er een échte beginner op (maw: nog nooit op paard gezeten) en ze is doodsbraaf. Zet er een beginner op die denkt dat ie geweldig kan rijden, en er is niets meer mee aan te vangen. Die tweede categorie heeft vaak nogal de neiging om vooral op de teugels te rijden (want 'in de krul is mooi, zo moet dat'), zonder daarbij benen of zit te gebruiken. Gevolg daarvan is dat mijn merrie haar hoofd hoog in de lucht steekt en ofwel héél hard begint te draven, ofwel volledig stilvalt Duivel. De échte beginners weten niet wat ze moeten doen met die teugels, en blijven er dus gewoon vanaf... gevolg: braaf peerd...

Als je eentje hebt met wat pit in, zou ik zeker in het begin (eerste ervaringen) er gewoon eventjes blijven naastlopen. Draf houden ze vaak toch max 2rondjes vol. Zo heb je zekerheid dat je paard niet aan de kletter gaat met je vriend erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:41

Ik heb geen vriend, maar als ik een vriend zou hebben, zou 'ie er waarschijnlijk niet op mogen. En dan voornamelijk omdat ik ze waarschijnlijk niet zo klein en ielig uitzoek dat ik het qua lengte en gewicht vind passen. Heb nogal een smal NRPS'ertje van 1.56 hoog namelijk...

Heb wel eens een ex aan het paardrijden gekregen Haha!

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:10

Even inhakend op je beginpost - ik heb niet alles gelezen - toch zijn een paar paardrijlesjes niet gek.
Ik weet niet welke maneges er bij jullie in de buurt liggen, maar bij mij in de buurt zijn er enkele waar veel meer volwassenen dan kinderen rijden. Gewoon even rondvragen wat de mogelijkheden zijn voor een paar lesjes, zodat hij gevoel krijgt voor de diverse gangen en mogelijke bewegingen van een paard. Hij kan dan op een braaf paard aan zijn houding werken, zodat hij jouw heethoofd wat minder stoort (in een eventuele benarde situatie).

Ik ben samen met mijn vriend in eerste instantie 10 lesjes gaan nemen, ter voorbereiding op een paar ritjes op vakantie in Tunesië. Tijdens het 4e lesuur stoof hij tijdens een buitenrit vrolijk mee in rengalop. Hij is niet bang en blijft daardoor ontspannen, en het paard dus ook. Het 11e t/m 14e rij-uur was op een arabische volbloed in Tunesië, stap en rengalop. Daarna zijn we nog gezellig in de volwassenen-rijles mee blijven rijden. Samen met enkele vrienden die paardrijden ook "wel grappig" vonden. Erg gezellig tijdens de les, en ook in de kantine).

Je begrijpt dat we met zijn allen geen "grand prix" ruiters zijn geworden, maar mijn vriend rijdt tegenwoordig wel fluitend op mijn paard. Heethoofd? Tja, volbloed arabier, vrij eigenwijs, dominant (8 jaar hengst geweest), paniekt bij groot verkeer... Maar doordat mijn vriend zo ontspannen zit, en niet erg veel van het paard vraagt, loopt hij meestal braaf zijn rondje of buitenrit. En die keren dat hij paniekt bij groot verkeer? Dan ben ik toch blij dat mijn vriend ook wat rijlessen achter de rug heeft!
(En ik heb liever dat een instructeur zegt wat hij moet doen, dat scheelt discussie met mij, hahaha!)

Wat ik wil zeggen: de basis is vlot te leren, en wellicht is het met een groepje vrienden (een les of 10) ook leuk voor de lol.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:14

Die van mij heeft 5 jaar geleden voor het laatst op paard gezeten, nu hadden we het over crossen en zo is het vanuit een geintje ontstaan..

Dus ja die van mij rijd op me paard, hij heeft er nu 2 keer opgezeten en over 2 weken doet hij mee aan de oefencross te Vlietlanden, die van mij is ook een heethoofd maar het gaat best goed die 2! En hij is wel wat meer gewend denk ik dan(Hoefsmid)..