Angst paard, wel of niet afstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seraphim

Re: Angst paard, wel of niet afstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:13

Ik ben het met ChrissiejJ eens. Het ligt er maar net aan hoe mijn paard reageerd. Als je er af gaat, zal het paard je vrijwel altijd volgen, en zien dat hij niet bang hoefde te zijn. Maar als een paard echt bang is en jij blíjft hem aanmoedigen, kan het ook averechts werken.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:32

Megamutsj schreef:
Als me paard iets eng vind rij ik er gewoon langs en dwing ik haar, want ze vind meestal opeens iets eng terwijl ze dat al een miljoen keer heeft gezien in haar leven Clown
En soms zet ik haar gewoon stil en laat ik haar eventjes kijken. Daarna is het gezeik weer over.

Afstappen doe ik eigenlijk nooit.

Whaha, hier precies het zelfde.. Nagelbijten / Gniffelen

Ylona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:08

meestal stap ik ook niet af.
ik probeer hem er rustig langs te rijden, en word niet boos en ongeduldig.
als het echt echt niet gaat, stap ik af en laat ik haar/hem rustig kijken en ruiken.

groetjes

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:14

Ik moet bij elke buitenrit over het viaduct heen, daaronder is dus snelweg. Hier stap ik automatisch af, hoe braaf mijn paard ook is. Ik blijf met het visioen van een stijgerend paard achterovervallend van het viaduct af in mijn hoofd zitten Huilen van het lachen
Verder blijf ik zitten. Mijn paard rent niet weg als het iets eng vind, maar blijft staan. Het is me 1 keer voorgekomen dat ze wel rende, de autoweg op, terwijl er net een auto aan kwam. Ja. Toen ben ik er wel afgesprongen en heb haar terug naar het fietspad gesleurd. Dat kreeg ik anders niet voor elkaar door erop te blijven zitten. Dan was ik wel teruggekomen, maar helaas te laat.
Ik vind de veiligheid van mij en mijn paard belangrijker dan het feit of hij er "misschien angstiger door wordt als je afstapt".

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 22:23

ik maandag nog, ik stap nooit af, maar ik ging bijna met pony en al de sloot in, tja, laten we dat maar niet doen Huilen van het lachen dus toen ben ik maar afgestapt. verder eigenlijk nooit, behalve voor die sloten enzo. maar als er geen sloten in de buurt zijn gaan we er gewoon langs, als ik iedere keer ga afstappen voor iets wat "eng" is blijf ik op de weg naar de ponyclub afstappen en naar het bos kan ik verbazingwekkend genoeg langs tractors Huilen van het lachen

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 23:17

Farolover schreef:
Megamutsj schreef:
Als me paard iets eng vind rij ik er gewoon langs en dwing ik haar, want ze vind meestal opeens iets eng terwijl ze dat al een miljoen keer heeft gezien in haar leven Clown
En soms zet ik haar gewoon stil en laat ik haar eventjes kijken. Daarna is het gezeik weer over.

Afstappen doe ik eigenlijk nooit.

Whaha, hier precies het zelfde.. Nagelbijten / Gniffelen

Yup, ik ook Haha!

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:31

Soms ziet mij pony enge dingen, bijv een trekker ( tractor) die op het land vlakbij aan het werk is ofzo.. dan stap ik er even af aai haar een keer en teugels over het hoofd ( zodat ik een stukje voor haar loop) en dan loopt ze er zo langs.. dan ziet ze dat het niet eng is ofzo Bloos

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:00

ik stap nooit af...
probeer mijn paarden gerust te stellen, en ze te helpen door been te geven!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:50

ik zou gewoon blijven zitten!.. tenzij er een tractor aankomt
wajoo dan wil je er niet op zitten!

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:07

Even een vraag uit pure nieuwsgierigheid, al jullie af je paard gaan, wat doe je dan met de teugels, gewoon over de hals laten liggen en acher het bit pakken of haal je de teugels over het hoofd heen, zodat je een langere teugel hebt?

Ik ga er eigenlijk nooit af... Is tot nu toe nooit nodig geweest.. Als er een groot landbouwvoertuig komt, probeer ik altijd in en dam te gaan staan, zodat het "gevaarte" niet zo dicht langs je komt. Werkt ook goed hoor en loop niet zoveel kans op een ongeluk!

Saffierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:37

Ja dat klopt da doe ik ook altijd Vork maar als ze iets eng vind en stil gaat staan en achteruitlopen dan stap ik even af .. en het verschild wel kwa '' ernstigheid'' of ik wel of niet de teugels over het hoofd doe Bloos !

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:44

Gelukkig is mijn paard NERGENS bang voor, en kan ik echt overal langs. Als hij twijfelt over iets, dan blijf ik gewoon zitten en hoef ik hem alleen de zekerheid te geven dat het goed is.

ikke0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:01

Ik stap meestal niet af..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 06:51

Cindyrella schreef:
Even een vraag uit pure nieuwsgierigheid, al jullie af je paard gaan, wat doe je dan met de teugels, gewoon over de hals laten liggen en acher het bit pakken of haal je de teugels over het hoofd heen, zodat je een langere teugel hebt?

Ik ga er eigenlijk nooit af... Is tot nu toe nooit nodig geweest.. Als er een groot landbouwvoertuig komt, probeer ik altijd in en dam te gaan staan, zodat het "gevaarte" niet zo dicht langs je komt. Werkt ook goed hoor en loop niet zoveel kans op een ongeluk!

Teugels laat ik gewoon hangen, of ik moet lange stukken ernaast lopen. Maar ik heb eigenlijk altijd een touwhalster over het hoofdstel met een halstertouw eraan, die 'hangt' in een van mijn zadellussen, en pak ik erbij als ik eraf moet. Voor de zekerheid. Nu ehbben we het eigenlijk maar 1x zo bont gehad dat ik haar bijna niet kon houden, maar meestal blijft ze altijd naast mij staan. Maar een beetje extra speling met een halstertouw erbij vind ik toch wel prettig.

Soms zie ik trouwens oko redenen om niet af te stappen omdat de ruiters er anders niet meer opkomen, omdat het paard niet netjes blijft staan en te druk is. IMO hoor je met zo'n paard niet buiten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:09

Cindyrella schreef:

Dat is het voordeel van western teugels, split reins, dan heb je twee losse teugels. De ene knoop ik aan de zadelknop, de ander gaat aan het handje. Zelfs als mocht het paard het hoofdstel afrukken, dan nog heb je iets van een touwtje, is me verteld (al vraag ik me af of je wel iets hebt aan een touwtje aan je zadel, als je paard zo gek is dat ie z'n hoofdstel afrukt...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:17

nee ik stap niet af.
als mijn paard al ergens bang voor is (wat zelden voorkomt ) blijf ik gewoon zitten
want als ik af stap en hij gaat op de kletter hou ik dr niet en ze moet om op stal te komen 2 drukke wegen over en dan vind ik te gevaarlijk erop heb ik veel meer te zeggen

NanC_Spekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:46

Ik blijf meestal zitten en ga rustig tegen ze praten. Ik rij wel eens een paard die overal 'bang' van is. Als ik dan steeds al moet, blijf k bezig.

yyvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 14:53

ik blijf zitten, als er iets engs is probeer ik er eerst gewoon langs te gaan & als dat dan niet wil , zet ik m'n paardje stil en laat ik hem kijken, aai over z'n hals en dan er rustig langs rijden. Haha!

Michelliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:17

Ik blijf meestal zitten ja,
Als ik afstap merkt denkt het paard toch wel dat er iets vreemds aan de hand is Koe

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:50

Hoe meer dat je afstapt, beloont en aandacht schenkt aan de momenten die ze eng vinden, hoe meer dat hun angst ook bevestigd wordt. Ik heb altijd bij het inrijden en nu nog, gewoon doorrijden, vind ze het eng, negeren, been erbij en zodra ze er langs is; belonen! Want DAN is ze braaf, niet als ze iets eng vind.... anders wordt dat alleen bevestigd. Nu is ze eigenlijk heel koel en kan veel hebben....

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:55

Het hangt een beetje van de situatie af, in de bak stap ik zeker niet af. Maar in het bos wil ik nog wel is afstappen.
Aan de ene kant ben ik het ermee eens dat het paard dan in zijn angst bevestigd wordt, maar aan de andere kant denk ik ook nog om mijn eigen veiligheid.
Zo heb ik bijvoorbeeld een jonge pony, die op een gegeven moment ook moest leren om mee naar het bos te gaan, nou zijn er op de heenweg nogal een aantal spannende dingen. Zodra we daar bij kwamen en ze vond het eng worden heb ik eerst geprobeerd er langs te rijden. Wanneer dit niet lukte afstappen en lopen, maar dan ook echt lopen. Gewoon in een normaal tempo zonder gezeur stappen. Ik praat dan wel tegen het paard, maar ga haar niet overdreven aaien oid. Wanneer ik er zelfverzekerd langs liep volgde ze vanzelf en een of twee keer erna was het onder het zadel ook niet meer eng.
Dit is natuurlijk een constante enge factor, wanneer er ineens iets komt, zoals een tractor oid probeer ik wel te blijven zitten en gewoon rijden. Eventueel een weitje of erf opsturen, maar dan ook gewoon blijven stappen. Ook als ik afstap, niet stilstaan en op gevaar concentreren, maar in beweging blijven.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:12

Ik stap zelf nooit af.. Als je op het paard zit heb je veel meer macht.. Zeker als die aan de kletter gaat. Naast het paard, kan die zo over je heen walsen Haha!

lindahurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:01

mel_shet schreef:
Gelukkig is mijn paard NERGENS bang voor, en kan ik echt overal langs. Als hij twijfelt over iets, dan blijf ik gewoon zitten en hoef ik hem alleen de zekerheid te geven dat het goed is.

bij mij net zo ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:45

Normaal gezien stap ik niet af, maar laat hem gewoon even rustig op zijn gemak komen en dan is het wel weer goed Lachen

Afgelopen week moest ik wel afstappen, hij is namelijk heel bang voor dingen op de grond (denk maar aan putdeksels, zebrapad,...) en we gingen een tunnel door, die heel schuin afliep, en waar om de 2 meter over de hele breedte een gootje met rooster over lag, om het regenwater te laten weglopen. M'n wandelmaatjes waren er al over, mar hij wou dus echt niet! Omdat het gootje over de hele breedte was kon hij er ook niet langs, en hij was zodanig spanning aan het opbouwen dat ik er afgegaan ben, want ik was bang dat hij erover ging springen, en het liep zo schuin af, dat was echt niet goedgekomen Knipoog

Aan de hand was het natuurlijk geen probleem meer voor meneer Tong uitsteken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 08:54

Ik heb een tijdje een paardje gereden die met geen mogelijkheid langs die rood/witte verkeersborden wilde. Die zijn natuurlijk ook wel heel eng..Als ik erop bleef, aanmoedigen e.d. werd ie alleen maar heter en eindigde het in stijgeren, omdraaien en naar huis rennen. Dan had ik echt niks te vertellen. Als ik even afstapte en voor hem uit liep was er niks aan de hand. Kon ik gewoon weer rustig mijn buitenritje vervolgen.

Sindsdien stap ik liever even af dat het paard gewoon kalm blijft, in plaats van dat ik een paard heb die helemaal over de zeik is en tot het eind van de rit loopt te stressen (bij wijze van spreken).

Na lang oefenen is het met dat paard van de verkeersborden ook wel goedgekomen hoor, maar denk niet dat dit was gelukt als ik hem elke x helemaal over de zeik hielp bij het betreffende bord.