Val van een paard teugels loslaten of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Val van een paard teugels loslaten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:21

Urielle schreef:
Loslaten, zeker weten.
Ik lag er afgelopen zondag op wedstrijd ook naast, ik werd gelanceerd dus ik had ook geen kans om vast te blijven houden maar als ik vast had gehouden was ik nu dood of in het ziekenhuis geweest. Nadat hij mij eraf had gegooid hoorde ik hem nog een hele tijd bokken en springen voor iemand hem kon vangen. Doodeng als je zelf hulpeloos op de grond ligt. Liever dat hij zichzelf doodrent op een auto buiten of zijn mond kapotloopt door op de teugels te staan, dan dat hij mij doodtrapt.

Hier ben ik het wel mee eens, jammergenoeg werken mijn reflexen wel ooit tegen me. Haha!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:26

nou heb net een gereden en je raad het al, ik mocht zand happen Bloos
we kwamen niet uit op de dubbel. eerste vlogen we gek overheen, toen lag ik er al bijna naast. nou de tweede ging ze ook nog springen en toen lag ik in het zand.
het enigste wat ik dacht: :"dit gaat niet goed, ik ga vallen"

teugels liet ik eigenlijk automatisch los. ben dan wel altijd bang dat ze daarin verstrikt raakt. maar als ik had vast gehouden had ik tussen haar benen gelegen!

als ik er heel langzaam afval dan hou ik de teugels wel vast.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:28

Ik laat ze altijd vanzelf los Huilen van het lachen

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:31

En ik hou ze altijd vanzelf vast. Niet handig, heeft me eens een gescheurde pees van mijn ringvinger opgeleverd.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:34

Ligt aan de situatie. Als ik zacht val en mijn paard staat meteen stil of gaat niet hard, dan houd ik vast. Als ik er langs hang, laat ik wel los (tenzij er een ander paard naastloopt oid en ik kan een trap krijgen).

Gelukkig gaat mijn paard meteen stilstaan als ik val! Lachen Dus echt hard wegrennen zal hij niet doen.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:39

Ik ben nu twee keer van mijn verzorgfries afgevallen en allebei van opzij dus gewoon losgelaten..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:42

minkie schreef:
teugels liet ik eigenlijk automatisch los. ben dan wel altijd bang dat ze daarin verstrikt raakt. maar als ik had vast gehouden had ik tussen haar benen gelegen!

Ik ben ook wel bang dat ze er in verstrikt raken.. het eerste wat ik vroeg toen ik een beetje bijgekomen was op de grond of ze alstjeblieft heel snel mijn pony wilde pakken (die overigens gewoon heel netjes van een afstandje stil stond toe te kijken) zodat ze niet in haar teugel kon gaan staan Haha! .

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:51

Bij mij verschilt het heel erg ;
Maar k doe het altijd in een reflex ,
Ik denk er nooit over na ,
En Arno8 , Is dit nu niet een beetje overdreven ?
Is het beter dat een paard onder een auto loopt in het bos, dan dat ie in zijn mond wordt getrokken ?
Ik zie de mijne dan toch liever een tijdje met een open mondje , dan plat onder een auto hoor ,
Sorry , dit moest ik even gezegd hebben

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:52

In de bak los. Buiten bijna altijd vast als dat lukt! Maar buiten probeer ik ook meer te blijven zitten. IN de bak denk ik weleens van nou laat maar vallen:P.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:13

Waratje schreef:
Denk je er wel aan dat dat dus een complete buitenstaander, die niets te maken heeft met het feit dat jouw paard gek gaat doen, de dupe wordt? Want een aanrijding met een paard kan dodelijk zijn voor een automobilist. Leuk dat je dus aan je eigen veiligheid denkt, maar probeer ook even na te denken over de veiligheid van andere mensen.
Mijn reflex is vasthouden, loslaten kan altijd nog. Nou moet ik zeggen dat het mijn voorkeur heeft om helemaal niet te vallen en sinds ik mijn eigen paard heb (ondertussen al 15 jaar) ben ik eigenlijk niet meer gevallen.

Nee, die automobilist heeft er wat aan als:
- ik het paard eerst bovenop me trek, dan loslaat
- ik voor de poezelige voetjes van mijn paard val, het paard over me heen klettert
- ik eraf val, paard vasthou, paard rukt zich los en trapt na

en vervolgens dat het paard alsnog bij hem op de motorkap springt Clown

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:19

vind bovenstaande reactie echt beetje kort door de bocht, tenslotte kiezen wij er zelf voor om paard te rijden met de risico's die daarbij horen. ik heb ten alle tijden verantwoording over mijn paard, dus ja ik heb liever zelf iets dan dat ie door de vooruit van een onbekende gaat die daardoor in het ergste geval overlijdt

Niggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:20

Ik laat ze los denk ik, puur omdat ik de tijd niet zal hebben om erover na te denken om ze vast te houden...

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:22

Het eerste wat in me opkomt, is vasthouden.
Ik ben dan ook nog nooit hard gevallen, alleen wat gekneusd etc.
In de bak of buiten, ik probeer niet los te laten.
Als het in de bak gebeurd is het zo erg niet, maar buiten echt niet, hoe ik er dan ook af lig, of hoe pijn ik heb (tot nu toe Vork )...zou niet durven denken hoe het dan kan gaan lopen...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:31

Als ik hier zo lees... waren de letsels bij vasthouden veel erger dan bij loslaten... Een paard moet al heel erg bang zijn om op een auto (zeker een stilstaande) te knallen. Meestal blijft het bij een paar metertjes rennen... Met vasthouden kun je best veel paniek veroorzaken...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:35

Heb niet het idee dat je vallen kan vergeleiken. Je valt natuurlijk nooit hetzelfde dus wat er gebeurd zou zijn als je anders gehandeld had is alleen maar gis werk.
Vinger uit de kom, pees gescheurd enz. niet meegerekend dan Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:41

poes schreef:
Als ik hier zo lees... waren de letsels bij vasthouden veel erger dan bij loslaten... Een paard moet al heel erg bang zijn om op een auto (zeker een stilstaande) te knallen. Meestal blijft het bij een paar metertjes rennen... Met vasthouden kun je best veel paniek veroorzaken...

Ik laat ook altijd los, ik heb vaker gezien dat de verwondingen van het vasthouden erger waren dan van de val.
Ik moet er ook niet aan denken wat er gebeurt als ik vasthoud en paard knalt met mij tegen een auto op (want hij is sterk genoeg om mij mee te trekken)...

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:42

ik houd het paard vast als ik denk dat hij blijft staan, maar als ik er té hard afgegooid word of het paard zet het op lopen laat ik los (in de bak, buiten weet ik niet)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:23

Urielle schreef:
Nee, die automobilist heeft er wat aan als:
- ik het paard eerst bovenop me trek, dan loslaat
- ik voor de poezelige voetjes van mijn paard val, het paard over me heen klettert
- ik eraf val, paard vasthou, paard rukt zich los en trapt na

en vervolgens dat het paard alsnog bij hem op de motorkap springt Clown

Die automobilist heeft er wat aan als jij door vast te houden het paard dusdanig vertraagt dat het ofwel bij zinnen komt en stopt ofwel dat omstanders tijd krijgen om in te grijpen. Het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat JOUW paard niet een ander verwond. Als dat betekent dat jij daar schade door oploopt is dat heel vervelend voor jou, maar het is toch nog steeds JOUW verantwoordelijkheid. Als je dat (of je paard) niet aankunt, moet je misschien een ander paard zoeken dat niet zulke stunts uithaalt!!

poes schreef:

Ach, ik ben tientallen keren van verschillende paarden afgevallen, zowel op buitenritten als in de bak en ik heb er nooit meer dan een blauwe plek aan overgehouden. En ik had vrij snel geleerd dat ik de teugels vast moest houden, dus de meeste keren had ik gewoon de teugels vast bij het vallen. Dus nee, je hoeft er helemaal geen letsel aan over te houden en mijn ervaring is dat vrijwel alle paarden direct tot stilstand kwamen en daarbij ook nog hun best deden om niet op je te gaan staan. Nou waren dat wel allemaal min of meer manegepaarden en niet van die te heet gefokte en dan ook nog overvoerde paarden die kennelijk nu zo populair zijn.

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:24

ligt er natuurlijk aan hoe je valt, maar het best is vast blijven houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:29

Vroeger hield ik altijd (onbewust) vast, totdat ik eens op een pony zat die geen goed verleden had en toen ik viel en die vasthield helemaal in paniek raakte .. Die trok mij achterover omdat die ging steigeren (ik zat nog of al half recht, weet niet meer goed) en ik knalde tegen de grond met mijn hoofd op een steen die daar bij toeval lag.. En ik had net voor 1 keer geen cap op .. Was niet ernstig ofzo, maar ik heb het wel geweten.

Die paar keer die ik daarna nog gevallen ben heb ik altijd het paard losgelaten (ook onbewust?).. 1x bleef het paard gewoon een paar meter verder staan (in de bak), 1x ging het paard al bokkend rond (in de bak, en ik lag daar op de grond en kon niet recht Nagelbijten / Gniffelen), 1x ging het paard er gewoon vandoor (in het bos, toen we met een hele groep weg waren Clown) maar kwam na 10 minuten weer terug.. en de laatste keer bleef het paard gewoon 5 meter van mij vandaan staan, terwijl dit buiten was en ik gevallen was omdat het paard erg schrok (en ik niet aan het opletten was). Eerste paarden waren overigens allemaal manègepaarden, laatste paard niet ... Denk dat het vertrouwen en hoe goed je mekaar kent ook meespeelt, want bij de paarden die ik nu rij weet ik gewoon dat ze (normaal gezien) niet ver zullen lopen als er iets zou gebeuren ..

Maarja, ik verkies natuurlijk wel om niet te vallen Clown
En als ik wel val dan zal het van het moment en de manier waarop afhangen of ik het paard nog vast heb of niet Knipoog

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:36

ben laatst buiten nog gevallen, was op een galopweg aan het galloperen, opeens spring zei van die weg in het veld en geeft ze een enorme bok achterna. geen idee wat er gebeurde maar ik lag op mijn knie en weg was mevrouw, rustig op haar gemakje draafde ze weg... ik met pijne knie erachter, gelukkig is ze tussen 2 voetbalvelden gelopen en heb ik haar daar terug kunnen pakken! maar ik probeer in het vervolg toch mijn teugels vast te houden..

wat denken jullie trouwens van een halstertouw aan het hoofdstel vastmaken en dan ergens anders (aan jezelf) vastmake?

x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:41

Hammeke schreef:
ben laatst buiten nog gevallen, was op een galopweg aan het galloperen, opeens spring zei van die weg in het veld en geeft ze een enorme bok achterna. geen idee wat er gebeurde maar ik lag op mijn knie en weg was mevrouw, rustig op haar gemakje draafde ze weg... ik met pijne knie erachter, gelukkig is ze tussen 2 voetbalvelden gelopen en heb ik haar daar terug kunnen pakken! maar ik probeer in het vervolg toch mijn teugels vast te houden..

wat denken jullie trouwens van een halstertouw aan het hoofdstel vastmaken en dan ergens anders (aan jezelf) vastmake?

x

Als jij gevallen bent zoals ik me nu op dit moment voorstel moet je wel een hele straffe zijn om dan nog je paard vast te houden Nagelbijten / Gniffelen

En dat laatste lijkt me toch wel helemaal niet gezond Scheve mond
Wat heb je eraan om achter je paard aangesleurd te worden omdat je toevallig met een touw eraan vasthangt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:01

Hammeke schreef:

x

Levensgevaarlijk! Als je wordt meegesleept krijg je dat niet meer los en kun je dus helemaal niets meer. Als je teugels vasthoudt als je valt kun je er voor kiezen om ze los te laten als het echt niet anders is. Nog beter is het natuurlijk om niet te vallen Clown
"The art of riding: keeping the horse between you and the ground"

PandorJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:03

Ligt eraan stel dat ik in het bos ben of waar dan ook zou ik het vasthouden tenzij hij niet wegrent. Als ik in de bak zou zijn ... zou ik het loslaten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:05

ik houd altijd vast, teminste doe een poging tot vasthouden en meestal lukt het! ik heb daardoor wel een keer een hoef op mijn been gehad omdat pony op mij stapte dus ik denk dat je voor eigen veiligheid beter kunt loslaten